Daleko horší je to ještě v §u 13,
kde se konkrétně mluví o zaměstnancích
a učních. Mám ovšem stále na
paměti generální klausuli. Ale jaké
jsou to případy? Firma propustí zaměstnance,
zaměstnanec odchází ke konkurenci. Na to
má právo. Aby již nebyl zaměstnán
a neměl možnost shlédnouti pochod hospodářského
podnikání zaměstnavatel mu řekne:
"Já vás dnešním dnem propouštím
a dávám vám odbytné nebo plat za tu
dobu, kdy máte právo u mne ještě býti,
neb za dobu stanovenou zákonem." Zaměstnanec
přestoupí pak k zaměstnavateli druhému
stejné branže, a poněvadž ještě
má za 2 až 3 měsíce plat, je vlastně
ještě ve služebním poměru k předešlému
zaměstnavateli, neboť ten, který mu vyplatil
odbytné, odhlásí ho od nemocenské
pojišťovny nebo od pensijního pojištění
dnem, kdy mu naposledy vyplatil služné nebo kdy služné
končí. Tedy podle práva, i když není
již v obchodě nebo kanceláři, vlastně
ho ještě zaměstnává, ale poněvadž
je náhle propuštěn, přestoupí
ke konkurenční firmě, a již první
odstavec §u 13 bude ho trestati, poněvadž člověk,
který má nějaké znalosti odborníka,
kancelářské nebo prodavače nebo v
průmyslu chemik - vždyť je to jeho povolání
- to, co dovede a čemu se na učil u předešlého
zaměstnavatele, musí uplatniti, neboť je to
jeho existence. Poměr zaměstnanecký trvá
k předešlému zaměstnavateli, ale on
jest již zaměstnán u konkurenta. Mám
četné případy a jako tajemník
organisace soukromých zaměstnanců mohu potvrditi,
že osoby, které znají tzv. obchodní
tajemství, rychle jsou propouštěny, raději
jim zaměstnavatelé zaplatí zákonnou
výpovědní lhůtu, aby se jich zbavili;
oni nastoupí místo ještě v té
době, kdy měli nárok na plat, a hned se dostaví
důsledky §u 13.
Mám příklady odbytného: Jsou zaměstnanci,
jsoucí delší dobu ve službách a
mající smlouvy, které vážou obě
strany na delší dobu než je zákonem stanovena,
např. na jeden až pět let nebo dobu delší.
Zaměstnavatel z různých příčin
chce rozvázati smlouvu. Dá zaměstnanci obnos,
kterým se pamatovalo při sestavování
smlouvy na případ předčasného
rozvázání takového poměru.
I zde může se státi, není-li naprostá
jasnost v potvrzence tohoto obnosu, že by někdo, kdo
uplatnil ty své odborné zkušenosti u té
konkurence, mohl by býti žalován, poněvadž
to učinil ještě v době, kdy za ty měsíce
dostal plat od zaměstnavatele předchozího.
Je zde konečně třetí případ
velice komplikovaný, který se týká
obchodních cestujících a zástupců,
zejména oněch kategorií, které pracují
na provisi. Zástupce pracující na provisi
zastupuje zpravidla několik firem, namnoze i příbuzné
branže. Činí to ovšem nebo má to
činiti podle zákona o obchodních pomocnících
ve vzájemné dohodě. Ale právě
proto, že on současně pracuje pro více
firem, může se velice dobře státi, že
nabízí výrobky firmy jedné, nikoliv
firmy druhé. Je to příbuzný odbor
a ihned může jedna firma, která se cítí
poškozena, že intensita té akvisiční
práce není taková, jako u příbuzné
firmy té druhé branže - to je možno při
textilní branži, při konfekci - žalovati.
(Předsednictví převzal místopředseda
inž. Dostálek.)
Upozornili jsme oba dva výbory, že se tento spletitý
poměr obchodních cestujících, pracujících
na provisi, vůbec neřeší a že se
ponechává dnešní, dosti nemilá
nejasnost nové judikatuře, která se pravděpodobně
vybije proti zaměstnancům.
Nový odstavec §u 13, který měl trochu zmírniti nebezpečí zaměstnanecké, že totiž předpisy §u 13 nevztahují se na používání znalostí a zručností, kterých zaměstnanec. nebo učeň nabyli v pravidelném postupu své činnosti s vůlí zaměstnavatele v jeho podniku konaném, nikterak nenapravuje zla, o kterém
jsem tu hovořil. Pánové, kdo to má
posuzovati, že to bylo z vůle zaměstnavatele?
Představte si to gumové ustanovení v zákoně!
Kdo to má posuzovati? To znamená, že pravděpodobně
postačí pouhé prohlášení
zaměstnavatele, a již to bude ta jeho zvůle
a podle toho tomu zaměstnanci již se bude měřiti.
To nikterak nemůže uspokojiti zaměstnance,
že by poněkud byla korigována tvrdá
ustanovení tímto novým odstavcem. Myslím,
že se jím spíše nanese více nejasnosti.
§ 14 rozšiřuje pojmenování kategorií.
Uvádí vedle zaměstnance zmocněnce,
jednatele nebo cestujícího, přijatého
výlučně pro určitý podnik,
který bez svolení majitele podniku je výdělečně
činný v soutěži i pro jiného
soutěžitele, který může býti
žalován, aby se zdržel takového jednání.
Připomněl jsem, že zákon o obchodních
pomocnících má obdobné ustanovení;
ovšem v rámci zákona o obchodních pomocnících
zní to zcela jinak než v rámci tohoto zákona
o nekalé soutěži. A jestliže jsme právem
kritisovali ono ustanovení v zákoně o obchodních
pomocnících, tím více protestujeme
proti tomuto §u 14, stejně jako proti předchozím
paragrafům, které nikterak nejsou uzpůsobeny,
aby čelily nekalé soutěži, a jedině
jsou s to, trestati nevinné zaměstnance. Pánové,
my jsme ve výboru živnostenském poukázali,
že určitou povinnost nese také druhá
strana. My zjišťujeme denně a takřka každou
hodinu, že zaměstnavatel nedodržuje smlouvu.
To je také nekalá soutěž. On využívá
zaměstnanecké síly proti zákonu, nebo
proti učební smlouvě nebo proti smlouvě
vůbec. Porušuje nejen smluvní ustanovení,
nýbrž i zákonná ustanovení o
ochraně zaměstnanců a třeba by se
řeklo: To nepatří k zákonu o nekalé
soutěži, dobrá, pak s tím souhlasím,
ale měli jste vůbec vyjmouti zaměstnance
z tohoto zákona a my jsme nereflektovali na ochranu pro
zaměstnance.
Nekalá soutěž měla se podle našeho
názoru týkati jen oněch úkonů
podnikatelů, kteří se dopouštějí
těchto přečinů, ale nemá a
nesmí trestati zaměstnance, kteří
z rozkazu činí něco, co se bude příčiti
tomuto zákonu. Neznám zaměstnance, který
by z vlastní vůle bez příkazu zaměstnavatelova
dopouštěl se těchto přečinů.
Veliké pražské firmy, které mají
dnes několik tuctů prodavaček, nařizují
přímo prodavačkám, aby nabízely
to hedvábí jako lyonské, i když Lyon
nevidělo. To je rozkaz zaměstnavatelův, a
jestliže to prodavačka nečiní dost markantně,
pak bude propuštěna.
Ovšem, zde se o tom mluví, jestliže tak činí
z rozkazu zaměstnavatelova, že není trestná.
Ale kdo to bude dokazovati? Zase pravděpodobně
dostačí pouhé prohlášení
zaměstnavatelovo, že to nenařídil, a
prodavačka nebo prodavač bude trestán podle
tohoto zákona.
Je to rys celé vládní politiky, že se
přezírá odvislé služební
postavení zaměstnancovo; kredo vlády protizaměstnanecké
kotví v tomto celém zákoně. Proto
právem navrhujeme, když tedy na jedné straně
voláte zaměstnance, aby spoluodpovídali za
činy, za které odpovědni nejsou a býti
nemohou, abyste na druhé straně vázali také
zaměstnavatele k povinnosti, aby dodržovali kolektivní
smlouvy, aby dodržovali ochranné zákony a ochranné
předpisy, poněvadž to souvisí s celým
zaměstnaneckým životem.
Zapomnělo se, že Československá republika
má také určité povinnosti k výrobě
po stránce kvality a po stránce prestiže hospodářského
podnikání. I zde jsme upozornili ve výboru
živnostenském, že domácký průmysl,
také jiný průmysl, zejména kvalitní,
by též zasluhoval určité ochrany. Návrh,
který byl podán k §u 15, naznačil, co
asi tím míníme, že totiž vláda
může na základě tohoto zákona
o nekalé soutěži po konaném šetření
nařízením zakázati výrobu a
prodej nebo vývoz takového zboží, jež
vzhledem ke své méněcennosti ohrožuje
celé odvětví živnostenské nebo
domácké práce a způsobuje váznutí
odbytu výrobků a tím hromadnou nezaměstnanost
kvalifikovaných zaměstnanců.
Vláda je povinna vydati takové nařízení ihned po zjištění takového ohrožení živnosti nebo domácké práce, a to k návrhu oprávněných činitelů ve výrobním odvětví
(společenstva, distrikční ústřední
komise pro domáckou výrobu, odborové organisace,
příslušné úřady živnostenské
a samosprávné a pod.) , jestliže některý
z uvedených činitelů toho žádal.
Vláda je rovněž povinna naříditi
ihned přípravné šetření
k takovému nařízení.
A poněvadž jsme zvyklí míti v nových
zákonech hodně citelné tresty, viděli
jsme to a vidíme to v osnově zákona o reformě
politické správy i v tomto zákoně.
Říkáme dále: Neuposlechnutí
vládního .nařízení v těchto
případech bude trestáno pokutou od 1000 do
10.000 Kč, v případě opětného
překročení vydaných na řízení
odnětím živnostenského oprávnění
k provozu nebo obchodu. Vláda, jak jsem již naznačil
na případě těch dvou čtrnáctek,
nedbá, aby podnikání u nás bylo opravdu
zabezpečeno, fedrováno. Poučení, které
jsme si odnesli ze Ženevy, nebude nic platno, to víme
už napřed. Tendence vládní politiky
nese se k tomu, aby ve prospěch agrární politiky
trpěla politika průmyslového podnikání,
a i zde shledáváme, třeba v zastřené
formě, všechny tyto různé pokusy.
Máme zde ještě ten druhý rozpak, to
je § 38, kdy není jednání zaměstnance
trestné. Autor zákona i výbory, pokud hlasovaly
pro zákon, jistě si byly vědomy, že
zákon, pokud se týče zaměstnanců,
je krutý a ta pokroutka v § 38 zase nevyváží
hořkost ostatních ustanovení tohoto zákona,
neboť praví se zde, že zaměstnanec, který
ve prospěch podniku dopustil se trestného činu
podle tohoto zákona, není trestný, prokáže-li,
že mu hrozilo propuštění ze služby
nebo citelné hmotné poškození, kdyby
nebyl čin spáchal. Nevím, byla-li osnova
dříve než byla podána sněmovně
předložena také pánům z nejvyššího
správního soudu. Bylo by to dobře, neboť
to je přímo sousto pro náš nejvyšší
správní soud, který udělá nám
z nekalé soutěže nekalé soudnictví
proti zaměstnancům. V každém takovém
paragrafu máte otevřena dvířka pro
nekalou judikaturu. Čím to má zaměstnanec
prokázati, že by byl propuštěn, kdyby
toho trestného činu nespáchal podle poukazu
zaměstnavatele? Známe už případy
z prakse, kolikráte se nám podařilo přesvědčiti
soud, aby v podobných komplikovaných případech
dal za pravdu zaměstnanci!
A kdyby nebyl dotázán někdo z nejvyššího
správního soudu, měli se pánové
dotázati některého praktického soudce
živnostenského, který denně podobné
materie náhlého předčasného
propuštění zaměstnanců projednává,
a ti by vám řekli, že něco podobného,
co se týče zaměstnanců, nemůže
býti v zákoně, poněvadž je to
bič, který bude denně trestati nevinného,
který jen z příkazu a povinnosti koná
své povolání a nic víc.
My jsme pana zpravodaje ústavně-právního výboru žádali v deputaci, aby pamatoval také, že v některých ustanoveních se ztěžuje a znemožňuje - je to také zejména § 3
- provoz informačních kanceláří.
A to je také proti živnostníkům, nejen
proti zaměstnancům. Tento zákon znemožní
vůbec existenci informačním kancelářím,
neboť jestliže za úplatu podá informaci,
ze které pak může býti dokázáno,
přijde-li důvěrný akt před
soud, že korespondent nebo důvěrník
kanceláře mínil poškoditi podnikatele,
bude trestán a vy znemožníte vůbec provoz
informačních kanceláří. Kdo
zná poněkud obchodní život - a páni
zpravodajové přináležejí straně,
která zastupuje interesy obchodnické a živnostenské
- jistě mně přisvědčí,
řeknu-li, že provoz v obchodě bez řádných
informací, dokud jsme v tomto hospodářském
složení, není ani možný. A vy,
místo abyste postavili celou hospodářskou
základnu na seriosnost a na řádný
finanční základ, znemožňujete,
aby se obchodník informoval, zdali ten, komu svěřuje
svůj majetek, je na tolik solventní, že se
mu může na účet prodati.
Není mou věcí, abych hájil podnikatele,
zaměstnavatele nebo majitele informačních
kanceláří. Já jen jako zástupce
zaměstnanců z obavy, že podvázáním
činnosti informačních kanceláří
budou se propouštěti zaměstnanci, protestuji
proti těmto ustanovením a žádám,
aby opravné návrhy, které v tomto smyslu
této sněmovně předkládáme,
byly akceptovány, poněvadž mají zameziti
tomuto neštěstí.
Podivuji se jen, pokud mluví osnova o reklamě, že
nevystoupili naši umělci a nehájili své
dobré právo na uměleckou reklamu. My jsme
proti tomu, aby někdo něco namaloval, když
není skutečně majitelem, nějakou továrnu
nebo pod., jsme proti tomu, aby někdo něco sliboval,
co nemůže dodržeti, ale reklama sama o sobě
tvoří obor uměleckého podnikání.
V jiných státech, na př. v Německu,
je celá generace umělců, kteří
se věnují specielně reklamě, a jestliže
my u nás postrádáme této úrovně
reklamy umělecké, zabije tento zákon v zárodku
každou podnikavost umělce, každou myšlenku
uměleckého plakátu, letáku, umělecké
reklamy. Divím se skutečně, že organisace
našich akademických malířů a
umělců proti těm nekalým ustanovením
proti volnému umění neprotestovaly.
Jak jsem již řekl, naše strana předložila
ve výborech a znovu předkládá sněmovně
k těm ustanovením, která se dotýkají
služebního, pracovního a právního
poměru zaměstnanců opravné návrhy.
Žádám jménem strany, aby páni
zpravodajové uvažovali o těch návrzích,
které jsme koncipovali jistě s hlediska seriosního
a věcného a aby jim dali za pravdu. Pokud se osnova
dotýká materie, se kterou nesouhlasíme, budeme
hlasovati proti návrhu. (Potlesk poslanců čsl.
soc.-demokratické strany dělnické.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Ke slovu je dále přihlášen p. posl.
Netolický. Uděluji mu slovo.
Posl. Netolický: Vážená sněmovno!
Po zákonu, který by upravoval způsob jednání
soutěžitelů, voláno je z kruhů
obchodních a živnostenských již drahnou
dobu. Kruhy tyto cítí, že dosavadní
způsob soutěže překročil namnoze
přípustné meze a zvrhl se často v
konkureční boj, nemající ani .slušnosti,
ani morálky, v boj, ve kterém pomluva, poškození,
ba často i ohrožení slušného soutěžitele
a jeho existence stávaly se zbraní soutěžitele
bezohledného a kolikráte i dobrodružného.
Zvláště v době poslední stalo
se používání nekalých prostředků
v boji konkurečním tak rozsáhlým,
že vydání tohoto zákona si přímo
vynutilo. Zákonem tímto nemá a nemůže
býti omezena ani ohrožena volná soutěž,
která je a má býti nejlepším
regulátorem cen a prostředkem k rozvinutí
a uplatnění všech schopností a možností,
zejména k zdokonalení výrobků, k racionelnější
výrobě a levné ceně. Podstatou volné
soutěže musí býti právo, aby
každý podnikatel mohl používati všech
slušných prostředků, které zdají
se mu býti účelnými a jedinečnými
k získání co největšího
počtu odběratelů a nejširšího
odbytu, byť i jednání podobné pro jiného
konkurečního podnikatele bylo sebe nepohodlnější
nebo obtížnější. Toto jednání
nemůže však býti trpěno, jakmile
se zvrhne v soutěž nezřízenou a nekalou.
A je to namnoze sobectví, nezřízená
touha po zisku, jinde také úmysl poškoditi
a zničiti svého konkurenta, které, místo
aby cestami trnitými, nesnadnými a nákladnými
dopomohly svému výrobku a zboží k odbytu,
chápou se prostředků nečestných,
příčících se dobrému
mravu a morálce, jakož i pravidlům cti a slušnosti,
aby toho cíle dosáhli obyčejně pro
zboží méněcenné a podřadné.
Solidní podnikatelé, nepoužívající
podobných prostředků, nehanobící
svého konkurenta a jeho zboží a netvrdící
o svém výrobku a zboží nepravdu, solidně
obsluhující svého zákazníka,
jednající jako čestní lidé,
ocitají se ve značné nevýhodě
a budou za svou solidnost trestáni často i hmotnou
škodou. Ač tento zákon nemluví přímo
o ochraně konsumentů samých, je nepochybno,
že represe nekalé soutěže ve svých
důsledcích může získati příznivý
vliv i pro ně samé, zejména v těch
případech, ve kterých nekalé jednání
směřuje k jich oklamání a svedení.
Je nepochybno, že je velmi nesnadno přísně
vymeziti nekalou soutěž, ji omeziti nebo i znemožniti.
Je tu potřebí veliké opatrnosti a přísných
ustanovení.
Obdobně i soutěž má tolik různě
se křižujících zájmů a
způsobů, které ne vždy lze zařaditi
pod pojem nekalé soutěže. Předložená
osnova zákona béře i na to zřetel,
a teprve prakse života dá na to odpověď,
bude-li vyhovovati úplně nebo ne. Vládní
návrh sám přiznává, že
je to pokus, kterým má býti poměr
mezi soutěžiteli řešen a jak pokus tento
se osvědčí, že podle toho má
tato otázka býti řešena v budoucích
dobách.
Tuto navrženou osnovu zákona vyvolaly v život
nejen uvedené okolnosti, ale i důvody jiné.
Jsou to zejména pařížská smlouva
svazová ze dne 20. března 1883 na ochranu živnostenského
vlastnictví, revidovaná naposled ve Washingtoně
dne 2. června 1911, k níž Československá
republika přistoupila 5. září 1919.
Dále jsou to některé obchodní smlouvy,
v nichž se zavázal náš stát učiniti
opatření na ochranu některých výrobků
proti nekalé soutěži. Sem patří
obchodní smlouva s Francií, Rakouskem, Maďarskem,
Portugalskem a j. Mimo to je stát náš nucen
upraviti otázku nekalé soutěže tím,
že státy, s nimiž sousedíme a s nimiž
jsme v čilém obchodním styku, vydaly již
podobný zákon, byť i z části
pod tlakem mírových smluv, které jim tento
závazek uložily, takže nedostatek podobného
zákona v našem státě mohl by míti
na delší dobu nebezpečný a škodlivý
vliv na vyvíjející se styky obchodní
s těmito státy.
Osnova zákona, jak vyšla vypracovaná z výboru
ústavně-právního a z výboru
živnostenského, je poněkud změněna.
Ovšem zásady, které byly ve vládním
návrhu, zůstaly nedotčeny. Vzpomínám
jen toho, že tento zákon byl připravován
snad již před 2 nebo 3 lety a že v původním
návrhu, vyšlém z ministerstva obchodu, měla
býti nekalá soutěž charakterisována
jen "nemravným způsobem obchodování".
Toto označení nekalé soutěže
zájemnickým kruhům však naprosto nevyhovovalo
a vyhověti ani nemohlo, poněvadž při
tomto charakterisování nekalé soutěže
mělo býti zároveň ponecháno
obchodním komorám, aby ony určitý
případ charakterisovaly a posuzovaly, patří-li
do kategorie "nemravného způsobu obchodování"
čili nic. A podle tohoto dobrozdání obchodních
komor měl pak teprve každý případ
býti posuzován. Proto bylo zde nebezpečí,
že by touto cestou vyvinula se u nás judikatura, která
by snad v každém obvodě živnostenské
a obchodní komory soudila stejný případ
různým způsobem, čímž
by pak jednotnost zákonodárného vystupování
proti nekalé soutěži, proti zjevům "nemravného
způsobu obchodování" v každém
obvodě obchodní a živnostenské komory
mohla býti jinak posuzována a souzena.
Bylo tedy potřebí vyjmenovati určité,
známé způsoby nekalé soutěže,
které v praktickém životě se objevují
a nechají se vyjmenováním a trestností
zákona postihnouti. Vidíme proto v osnově
zákona, že jednak v §u 1 je obsažena tak
zv. generální klausule, která snaží
se všeobecnou charakteristikou, vyjádřenou
slovem "nemravný způsob obchodování"
postihnouti zjevy, které doposud v praktickém životě
se nevyskytují. Zákonodárce a jistě
také zájmové kruhy vycházely tady
z přesvědčení, že vynalézavost
lidská je dalekosáhlá a že tím,
co dnes v praktickém životě vidíme jako
určité případy nekalé soutěže,
nelze postihnouti všechno, co by i v budoucích časech
jako takové se mohlo vyskytnouti.
Proti této generální klausuli v §u 1
byly určité námitky. Toto ustanovení
jde dále než na př. generální
klausule zákona německého. Ale přece
jen na druhé straně je ihned nutno obavy, které
se s tohoto ustanovení vyskytují, jaksi mírniti
poukazem, že tento paragraf nemá vlastně trestních
sankcí. Tedy všechny nové případy
nekalé soutěže, které snad v budoucnosti
by se mohly objeviti, je možno jen žalobou na zdražování
a na odstranění odstraniti.
Pokud pak týče se kasuistického vypočtení
případů nekalé soutěže,
je jich v osnově zákona uvedeno sedm. Tyto případy
jsou: 1. nekalá reklama, 2. nesprávné označení
původu zboží, 3. zlehčování,
4. zneužívání podnikových známek
a dřívějších zařízení
podniku, 5. podplácení, 6. porušování
a využívání obchodních a výrobních
tajemství, 7. nekalá soutěž osob pomocných
a používání jich soutěžitelem.
Těchto sedm případů je uvedeno v osnově
zákona, kterou právě projednáváme,
jako případy, které podléhají
určité trestní sankci. Ve všech těchto
případech je možno žalobou žádati
za odstranění a za další nekonání
takového nedovoleného způsobu soutěže.
Ale je možné i v případech, kdy prokáže
dotčený soutěžitel, že mu byla
způsobena škoda, žádati o náhradu,
event. za potrestání vinníka.
Připouštím, že ustanovení zákona
proti nekalé soutěži jsou v některých
případech snad příliš ostrá.
Připustil bych i to, že, jako jsme byli svědky
při jiných zákonech, které snad v
nejlepší vůli zákonodárnými
sbory byly přijaty, v praxi provádění
těchto zákonů ukázalo, že netrestají
a nepronásledují zločince, kteří
by především tohoto trestu zasluhovali. Mám
na zřeteli zákon protilichevní. Viděli
jsme, že tento zákon, který měl postihnouti
především lichváře bohaté,
se při provádění zvrhl tak dalece,
že postihoval pak prodavače a prodavačky pro
nepatrné obnosy, které by v občanském
slova smyslu za lichevní nemusely býti považovány.
Zde ovšem kruhy obchodní a výrobní musí
velmi opatrně dbáti ustanovení zákona,
aby se s ním nedostaly ve styk a neodnesly toho následky.
Avšak přece jen účel, který zákon
sleduje, aby totiž odstraněna byla nekalá soutěž,
která vybujela v tak ohromný, kolikráte nesnesitelný
a nemožný způsob obchodování,
jest přece jen tak dalekosáhlý, že každý,
komu záleží na ochraně poctivého
a řádného soutěžitele, byť
i některá ustanovení byla přísnějšího
rázu, se musí snažiti, aby tento zákon
se stal skutkem.