Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Samek.
Posl. dr. Samek: Slavná sněmovno! Předloha
zákona proti nekalé soutěži jest jedním
ze zákonodárných činů, které
dotýkají se našeho hospodářského
života do všech jeho tajů a koutů a můžeme
říci, že je to jedno z nejdůležitějších
zákonodárných opatření, která
v poslední době se dějí. Je ku podivu,
že veřejnost naše projednávání
zákona proti nekalé soutěži v parlamentě,
ve výboru i v plénu celkem nesleduje s takovým
živým zájmem, jak by bylo možno očekávati,
a neprovází toto projednávání
kritickými poznámkami resp. výklady a podobně,
aby na mnohé a mnohé bylo zavčas upozorněno
a aby dílo, které se tvoří, bylo po
všech stránkách co nejdokonalejší.
Ovšem je pravda, že tato otázka ve veřejnosti
již po mnoho let byla diskutována a že kruhy
odborné, zájmové korporace, dávno
se domáhaly toho, aby zákon proti nekalé
soutěži byl vydán. Je také pravda, že
republika Československá mezinárodními
smlouvami je vázána, aby zákon proti nekalé
soutěži podala. Aby nebylo žádného
nedorozumění, již teď podotýkám,
že by byl mylný názor, že snad vůbec
v naší republice není žádného
předpisu, který by poskytoval ochranu proti některým
případům nekalé soutěže.
Máme řadu předpisů, které nejsou
v podstatě ničím jiným nežli
ochranou proti nekalé soutěži, ale jednotného
zákona proti nekalé soutěži nemáme.
Tomuto účelu, této potřebě
má vyhověti předložená osnova.
Jako každé lidské dílo také tato
předloha přirozeně má i dobrou i stinnou
stránku. To nesluší zapírati. Dobrá
je v tom, že pomocí tohoto zákona možno
tlumiti jednání nekalé, nepoctivé,
tedy jednání špatné, že bude pomáhati
těm, kdo poctivě, pravdivě, snaživě
hledí se dostati v hospodářském zápolení
ku předu, na druhé straně však sluší
také poznamenati, že i stinná stránka
může vystoupiti do popředí. Záleží
pak stinná stránka v tom, že přece jen
volnost pohybu, podnikání do jisté míry
se omezuje a že se určitým povahám dává
příležitost, aby projevily svou škorpivost,
závistivost, nepřejícnost, hašteřivost
a konečně, jakž ani jinak býti nemůže,
když jde o zákon na ochranu proti nekalé soutěži,
že zase nám ve svobodné naší republice
rozmnoží trestní kodex o řadu trestních
paragrafů. My tedy současně musíme
mysliti i na to, že budou snad případy, kdy
budeme musiti pečovati také o to, abychom měli
ty, které, když to již jinak nepůjde,
chceme potrestati-, kde umístiti. Obojí stránka
zde je, dobrá i stinná, a bude záležeti
od prakse, nabude-li převahu ta stránka dobrá
či stinná. Jak bude zákon v praksi vypadati,
bude především záležeti od toho,
dovedeme-li správně a vždy v celé republice
a ve všech dobách rozhodnouti, co nekalá soutěž
je, a zdali důsledně proti každé soutěži
v kterémkoli oboru budeme bez ohledu na osobu postupovati.
Každý by očekával, že pojem "nekalá
soutěž" bude vložen do zákona, ale
marně bychom si lámali hlavu a marně si ji
lámali učenci i praktikové. Takovou definici
pojmu nekalé soutěže, která by vyhovovala
všem a hodila se na všechny případy, na
všechny doby, doposud nikdo nenašel a je jasno, že
ji nikdy nenajde. Ostatně do zákona definici dávati
není do jisté míry nutno a platí stará
právníkova slova "Omnis definitio periculosa".
Tedy v zákoně samém definice není.
Není-li definice v zákoně, pak je velmi nesnadno
poskytnouti praksi, tedy úřadům, které
se tím budou zabývati, podklad, aby proti nekalé
soutěži mohly správně postupovati. Nezbylo
nic jiného, než se přidržeti vzoru, který
se ukázal býti schůdným, totiž
vzoru německého, t. j. určité, vyhraněné
a již vyjasněné kasuistické případy
nekalé soutěže do zákona pojmouti a
vedle toho doplniti ještě tyto kasuistické
případy tak zv. generální klausulí.
Z kasuistických případů, jichž
je vypočítáno jenom několik, hlavní
a nejčastější je lež, když
vychvaluji svůj závod, a lež, když haním
druhý závod, to je to nepravdivé vychvalování
čili lživá reklama ve prospěch vlastního
závodu a zlehčování závodu
cizího. Těch případů bude nejvíce.
Ty ostatní, podplácení, zneužívání
známek, prozrazování tajemství atd.
nebudou proti těm, které jsem naznačil, již
tak četné.
Sluší ovšem poznamenati již teď, že
v pojmu nekalé soutěže neleží,
že je nekalou soutěží to, co se může
nazvati soutěží nepříjemnou,
soutěží obtížnou. Takovéto
soutěže nepříjemné nebo obtížné
je v kruzích podnikatelských, živnostenských,
obchodnických, průmyslových a zemědělských
po mém soudu nejvíce. V praksi přicházejí
doby, kdy je soutěž velmi nepříjemná
a tíživá. Když to někoho zlobí,
je náchylný říci, že to je nekalá
soutěž, ale my musíme zkoumati, je-li to pravda.
Když to podrobně zkoumáme, vidíme často,
že to není ještě nekalá soutěž,
nýbrž pouze nepříjemná a ovšem
tíživá.
Tímto zákonem nemá se stíhati soutěž
vůbec, zejména nemá a nesmí se stíhati
soutěž, když se stane nepříjemnou,
nýbrž má se stíhati jenom soutěž
nekalá, nepoctivá, neloyální. To sluší
podtrhnouti, aby nebylo špatných následků,
poněvadž kdybychom dělali zákon, kterým
bychom znemožnili soutěž i v tom případě,
bude-li jenom tíživá, nedělali bychom
dobrý zákon, nýbrž zákon proti
kalé soutěži a takový zákon ovšem
dělati ne chceme.
Druhá velká otázka, vlastně neznámá,
je, co to znamená: "proti dobrým mravům".
V §u 1 máme všeobecnou generální
klausuli, jak někdo v hospodářském
styku, který dělá za účelem
soutěže, ocitne se v rozporu s dobrými mravy.
Co jsou to dobré mravy? Mám za to, kdybychom všichni,
jak zde sedíme a. všichni občané republiky
měli odpověděti na tuto otázku, nikdy
nedáme tuto definici dohromady. Takového kodexu,
který obsahuje jenom to, co jsou dobré mravy, nemáme
a nebudeme nikdy míti. Jestliže tedy takovou klausuli
do zákona vkládáme, musíme si říci,
bude-li v praksi toto ustanovení proveditelné či
ne. Od čeho to bude záviseti? Bude to záviseti
především od toho, kdo to bude posuzovati a
kdo o tom bude rozhodovati. Podívejte se do návrhu
zákona, kde naleznete, že bude-li podána žaloba
nebo návrh v tom smyslu a nebude zahájeno řízení
smírčí před zájmovými
korporacemi, patří to sborovým soudům,
tedy .krajským soudům, v Praze obchodnímu
soudu. Nedává se to okresním soudům,
i poněvadž to může býti po případě
velice důležitá věc. Odpovězme
si otázku, jak jsou tyto naše sborové soudy
vybaveny, jak mají mnoho času a jak jsou na tyto
úkoly připraveny. Vidíme, že za dnešních
poměrů ukládáme našim soudům
takovou povinnost, že musíme od nich vlastně
očekávati nejvyšší výkonnost
a schopnost a lásku k věci, jestliže se máme
oddati naději, že snad zavedení tohoto zákona
nenarazí na obtíže. Všichni víme,
že u soudu přípravy k provádění
tohoto zákona není, že nemáme v tomto
ohledu předběžné prakse, po případě
nějaké tradice. Víme také, že
dnes žádný soud, zejména sborové
soudy nejsou dokonale vybaveny; a jaká je chuť k práci
vzhledem k honorování u soudů. nepotřebuji
vykládati. Prosím, nezastírejme si tyto obtíže,
které zde máme. Pro svou osobu jsem přesvědčen,
že provádění tohoto zákona tak
snadné nebude, zejména pokud se týče
generální klausule, a přál bych si,
aby tato generální klausule náležitým
způsobem k platnosti byla přivedena. Od čeho
to bude záviseti? Bude to záviseti především
od toho, jak úkol svůj pochopí t. zv. odborné
korporace, obchodní, živnostenské, průmyslové,
zemědělské, zkrátka korporace zájmové.
Proč? Poněvadž všechny případy
nekalé soutěže spadající pod
generální klausuli mohou napřed přijíti
v řízení smírčím před
tyto korporace. Já bych této cestě vždy
dal přednost. Nechť se všechny případy
nejasné hned nenavlékají na trestní
žaloby, na žaloby o náhradu škody, poněvadž
k tomu je potřebí velmi školeného advokáta,
aby taková žaloba měla úspěch,
a stojí to také peníze. Přál
bych si, aby všechny tyto zákroky odehrávaly
se v řízení smírčím
před korporacemi zájmovými a aby tu na konec
vytvořeno bylo to, co by bylo jádrem pojmu nekalé
soutěže, co by se dalo vložiti nebo shrnouti
pod generální klausuli.
Druhý důvod je, prosím, ten, že odborové
korporace mají usnadněnu už věc tím,
že mají v rukou provádění zákona
proto, poněvadž jim zákon dává
do rukou možnost působiti na člena, který
tam přijde s návrhem na žalobu, budou moci
dříve než dojde k žalobě, věc
vyložiti a probrati napřed, aby jen případy
náležitě odůvodněné vedly
k dalšímu řízení. Konec konců
je přirozené, že soud, který má
rozhodnouti věci, zejména půjde-li o hromadné
žaloby, velmi spletité a důležité,
kde budou momenty nejen hospodářské, nýbrž
i stavovské, politické a třídní
a nevím jaké momenty spletité, nepohrdne
a nebude směti pohrdnouti dobrozdáním znalecké
korporace.
Slavná sněmovno, takových případů,
které možno právem nazvati nekalou soutěží,
v hospodářském životě je dnes
na sta a tisíce.
Podívejte se jenom do časopisů, slyšte
řeči na schůzích, kde se o tom jedná:
na jedné straně o vychvalování družstevních
podniků, a na druhé straně o kvalifikování
podniků tak zv. kapitalistických, lichvářských,
keťasských a pod., jak se obvykle těch názvů
užívá. Víte, že takovým
způsobem i všelijaké podniky schovají
se pod fangličku a plášť třídní,
stavovský a pod. Znám spoustu případů,
že podnik, který si není dobře jist
svým výsledkem, vstoupí do určité
politické strany, slíbí jí určitou
úplatu a jde pomocí této protekce vymáhati
určité dodávky. No, to je docela určitě
proti dobrým mravům. A mám za to, že
kdyby k vůli ničemu tento zákon dělán
nebyl, že ho pro tento případ budeme musit
všichni doporučovati, i také komunisté,
poněvadž jsme vždy slyšeli, že komunisté
jsou proti každé korupci a jistě jim nebude
záležeti jenom na tom...(Hlasy: I v tomto případě
bude ho možno používati? ) Bude ho moci býti
používáno, poněvadž takovýto
případ proti dobrým mravům je, to
snad ještě každý morálně
myslící člověk i bez velkých
dobrých zdáních uhodne, že to je proti
dobrým mravům. (Výborně!)
Tedy, abych resumoval: Jsem toho přesvědčení, že tento zákon zůstal by z valné části na papíře, že nemohl by se zvrhnouti v nástroj, aby lidé škorpiví, sudiči, hašteřivci, lidé nepřejíční, mohli si schladiti žáhu na lidech, kteří něco dokonalejšího dovedou, kteří jsou schopnější, podnikavější a hybnější, a nám by neprospěl, jak si od něho slibujeme, kdyby nepřistoupilo k provádění tohoto zákona uvědomění těch korporací, které volaly po vydání tohoto zákona v zájmu korporací průmyslových, obchodních, živnostenských i zemědělských. Jestliže tyto korporace budou na výši, jestliže tyto korporace provádění tohoto zákona v duchu vyšším, v duchu prospěchu národohospodářského, etického a celkového budou podporovati, pak jsem pevně přesvědčen, že dělali jsme zákon dobrý, a i kdyby nějakou formální vadu ten zákon měl, nebude mu to vaditi, jistě dosáhne dobrých cílů, kterých chceme dosáhnouti.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Klein.
Posl. Klein: Slavná sněmovno! Vládní
návrh zákona proti nekalé soutěži
byl již několikráte předmětem
naší oprávněné kritiky. A jestliže
jsme varovali, aby zákon v této formě a stylisaci
byl u nás uskutečňován, litujeme,
že hlasy odborníků vyzněly na prázdno
a že přes to vláda trvá na tom, aby
tato osnova stala se skutkem.
I my jsme pro to, aby v obchodním a hospodářském
stylu uplatnila se zásada solidnosti a seriosnosti, a kdyby
vláda předložila návrh, kterým
by se vyplenila korupce z našich bankovních a namnoze
i veřejných úřadů, budeme jistě
takový návrh podporovati. Ale materie zákona
zasahuje někam jinam. Myslím, že ani zpravodajové
- a ještě méně p. dr Samek -
nedovedli obhájiti tento vládní návrh.
Naopak, ze slov posledního mluvčího každý
musel vycítiti, že celá osnova je vybudována
na písku, že naprosto nemá pevnou právnickou
půdu a že se judikatuře ponechává
naprosto volné rozhodování, které
zpravidla obrátí se proti těm, kteří
nejméně nesou vinu na nekalých poměrech
našeho veřejného života.
Ale slovo "soutěž" svádí nás,
abychom uvážili, co jest soutěž v širším
slova smyslu. A tu se mi zdá, že jest krutou ironií,
když po mezinárodní hospodářské
konferenci, která v nedávných dnech byla
v Ženevě zakončena a která nikterak
nepotvrdila správnost hospodářské
politiky našeho státu - neboť vědecký
materiál, diagramy, které byly předloženy
delegátům, mluvily proti oficielní politice
této vlády a zejména proti systému
agrárních cel - přichází se
s touto osnovou o nekalé soutěži.
Já jsem s tohoto místa poukázal, že
velmi zajímavá statistika průmyslová
- vývozní nás přesvědčila,
že československý stát nalézá
se v této statistice na 14. místě, ač
má jinak vzhledem k své tradici, kvantitě
a kvalitě své výrobnosti podmínky,
aby paradoval v prvé řadě průmyslových
států. Nepatří to sem, ale vzpomínám,
že jsem poukázal na krátkozrakost našich
podnikatelů a zaměstnavatelů, že shodou
okolností jiná mezinárodní instituce
nám řekla, že při mzdách jsme
také na 14. místě. Tedy tyto dvě nešťastné
čtrnáctky straší přímo
náš hospodářský život a
měly by býti mementem pro jinou, rozumnější
politiku hospodářskou, nežli jest ta, která
se u nás provádí. A jestliže v nedávných
dnech přijal pan min. předseda zástupce delegace,
která byla přítomna v Ženevě
na Mezinárodní hospodářské
konferenci, a slíbil, že vláda bude uvažovati
o výsledcích této konference a bude hleděti
se přizpůsobiti těmto usnesením, pak
tato rychlá odpověď, která byla ovšem
již dříve koncipována, na př.
ve formě zákona o nekalé soutěži,
opravdu zdá se nám, že jest naprosto nevhodná
k tomu, co v nedávných dnech pan min. předseda
delegaci ženevské prohlásil.
Bylo by tedy účinnější, kdyby
poslanecká sněmovna i vláda a i ministerstvo
obchodu starali se, aby náš průmysl pracoval
s plnou kapacitou. My sociální- demokraté,
máme zájem na tom, aby průmysl byl zaměstnán,
poněvadž víme, že jest to jediný
lék a jediná cesta, kterou pomůžeme
našim nezaměstnaným. Ale, vážení
pánové, málo platno. Nechce se tak dělat,
ba domnívám se, že různé události
spíše ukazují k tomu, aby ještě
i další část našeho průmyslového
podnikání, která ještě více
méně živoří, byla zabita, aby
továrny se ještě zavíraly, zaměstnanci
propouštěli a celková bída pracujících
tříd se rozmnožovala.
Já jsem také několikráte sněmovnu
upozorňoval a přímo jsem apostrofoval pana
ministra financí, aby se jednou podíval na nekalou
soutěž v našich bankovních závodech.
Ukazoval jsem, že subalterní úředníci
bankovní několik měsíců marně
zápasí o kolektivní smlouvu, že dokonce
pan ministr financí daňovým zákonem
a jinými opatřeními spíše zasáhne
malého bankovního úředníka,
ale při tom trpí, že i v sanovaných
bankách jest na každých 10 úředníků
nějaký ředitel s platem značně
vysokým; u velkobank obnášejí průměrné
příjmy ředitele 1 mil. Kč. Máme
ovšem také jednoho ředitele velkobanky, Živnobanky,
který má příjem 7 mil. Kč,
a průměrný plat v bankách prostředních
obnáší u ředitele půl milionu
Kč. Že takový ředitel ještě
má vedlejší příjmy jako člen
správních rad, atd., to je věc samozřejmá.
To není nekalá soutěž? Stát zápasí,
restringuje platy a zaměstnance ve svých úřadech,
ale na druhé straně docela klidně přihlíží
k tomu, že se náš finanční kapitál
ochuzuje a že v našich bankách jsou poměry,
které by opravdu zasluhovaly, řekl bych, státní
prohlídky a státní kontroly! Ovšem,
když se bankovní zaměstnanci domáhali
toho, aby byli prostřednictvím svých závodních
výborů zastoupeni ve správních radách.
přispěchal také náš Nejvyšší
správní soud, který famosně tehdy
rozhodl, že v bankách, pojišťovnách
atd. nemá závodní výbor po právu
místa, ačkoliv zákonodárce i tehdy
resortní ministerstvo hájili před Nejvyšším
správním soudem zásadu, že má
býti závodní výbor ve všech soukromých
závodech, kde je zaměstnáno nejméně
30 k volbě oprávněných zaměstnanců,
po právu zřízen.
Tedy, pánové, když jsme chtěli naříznouti
otázku nekalé soutěže a nekalých
poměrů v našem veřejném hospodářském
životě, bylo by na různých stranách
tolik materiálu a tolik nutností zákonných
opatření, že by asi těžko se tato
vláda odhodlala sáhnouti na slabiny dnešního
života hospodářského.
Osnova zákona o nekalé soutěži je zahájena
nešťastnou generální klausulí.
Každá generální klausule je problémem
nesmírně těžkým, doznávám
to velmi rád, ale generální klausule v této
osnově je tak nebezpečná, zejména
pro sociálně a hospodářsky slabého
činitele, jako je zaměstnanec, že opravdu plným
právem již dnes musíme protestovati proti všem
partiím této osnovy, které se dotýkají
služebního poměru zaměstnanců.
Na čem je ta celá generální klausule
vybudována? Především první věc:
Na všechny námitky ve výborech - a já
sám jsem vedl deputaci ke zpravodajům vždy
jsme obdrželi odpověď: Pánové,
všechno se týká podmínky soutěže.
Jestliže se ně kdo dopustil nějakého
přečinu mimo soutěž, tedy se ho zákon
ovšem netýká. To je krásně řečeno.
Prakse je však úplně jiná a dovolím
si přednésti jako odborník v této
věci slavné sněmovně ještě
několik praktických příkladů.
Druhá zásada generální klausule týká
se onoho rozporu s dobrými mravy, který v této
poloprázdné sněmovně chtěl
pan dr Samek rychle vyluštiti, ale nepodařilo
se mu to, poněvadž opravdu je těžko tady
hledati, co je to rozpor s dobrými mravy. Naznačil
jsem tu banky a jiné korupcí načichlé
záležitosti, které jsou naprosto v rozporu
s dobrými mravy. Ale přesto ze slavné vlády
nechce nikdo pomoci proti těmto nemravům. Vím,
že svého času - abych se ještě
vrátil k těm špatným mravům v
našem finančním světě - byla
dokonce v ministerstvu financí připravena osnova
zákona, podle kterého se měly kontrolovati
příjmy bankovních ředitelů.
Ale tato osnova náhle zmizela, nebyla předložena,
ačkoliv pan ministr financí je neodvislý,
není vázán na žádnou politickou
stranu a měl by opravdu nestranně, objektivně
tyto věci posuzovati
Prosím, p. dr. Engliš nechal zmizeti tuto osnovu
a páni bankovní ředitelé dále
se klidně smějí, jak u nás se ty věci
vyvíjejí. Je opravdu těžko říci
soudci, který bude volně. posuzovati tyto dobré
mravy a rozpory s nimi, podle čeho se má říditi,
a my můžeme již býti. právem zvědavi,
jak tato judikatura bude proti zaměstnancům vypadati.
Zásada této generální klausule týká
se poškození soutěžitele. I zde stejně
jako ta podmínka soutěže vůbec je to
postaveno na naprosto nejasné právní hledisko
a jistě měli naši právníci v
příslušném resortním ministerstvu
poněkud jinak zahájiti tento zákon, neboť
tak, jak je to v zákoně, nelze to vůbec nazvati
generální klausulí.
A pánové, nyní pokud jde o zaměstnance.
My již máme podle dnešního zákonodárství
několik opatření, kterými zaměstnavatel
může zaměstnance trestati, dopustí-li
se přečinu proti tzv. dobrým mravům.
U dělníka je to § 82 živn. řádu,
který opravdu zasluhuje opravy. My jsme nedávno
protestovali proti tomu, že majorita dala sobě dalších
5 měsíců, aby vládní osnova,
která má reformovati, vlastně jen unifikovati
§ 82 živn. řádu, nebyla oddalována
a byla projednávána. Ale poněvadž je
tam nanesena materie §u 54 živn. řádu,
která zasahuje do jazykové otázky, zůstalo
to viseti, ačkoliv již na Slovensku máme nové
znění v živnostenském zákoně,
které se týká obdobné materie. V historických
zemích to nemáme. Tentokráte mohou býti
Slováci pyšni, že unifikace šla obrácenou
cestou.
Pokud jde o soukromé zaměstnance, je zákon
ze dne 16. ledna 1910 dostatečně vybaven ustanoveními,
která se týkají těchto záležitostí.
Je to především § 7, jsou to dále
§§ 13, 27, 28, 36, 37 zákona o obchodních
pomocnících, ve kterém je jednak doložka
konkurenční, jednak právo zaměstnavatele,
jestliže zaměstnanec se dopustil nějakého
přečinu nebo vyzradil tzv. obchodní tajemství,
že může býti okamžitě propuštěn
bez dalšího nároku na plat. Je tam celá
řada jiných ustanovení, která částečně
také v jiném rouše se objevují ve vládním
návrhu zákona o nekalé soutěži.
Ale my máme ještě novější
zákony československé, které trestají
zaměstnance, dopustí-li se podobných přečinů.
Je to především zákon o závodních
a revírních radách v hornictví, §§
3 a 11 tohoto zákona, a pak § 3, odst. 3 a §
22 zákona o závodních výborech. Tam,
pánové, také máte možnost, abyste
trestali, když někdo se dopustil prozrazení
obchodního tajemství nebo jiného obdobného
přečinu.
Myslím, že není na místě, aby
ještě v tomto novém zákoně podobná
ustanovení, trestající zaměstnance
byla utužena, když ještě do generální
klausule i do celé řady jiných ustanovení
poskytujete tolik nejasných možností, že
jak víme ze zkušenosti, judikatura se obrátí
jistě proti zaměstnancům.
Ale mluvil-li jsem o živnostenském řádu
a znova apeloval, aby unifikace nebyla oddalována, týká
se stejně výtka zákona o obchodních
pomocnících. Co prakse opravila a co snad judikatura
vytvořila, má býti podkladem pro novelisaci
zákona o obchodních pomocnících. Až
do omrzení musíme o této věci zde
hovořiti, ale málo platno, když osnova není
ještě v parlamentě, musíme ji neustále
urgovati.. R. 1923 pan ministr spravedlnosti prohlásil
závazně deputaci, kterou jsem vedl, že předloží
určitě - to bylo prohlášeno také
jménem vlády - ještě r. 1923 osnovu
zákona o soukromých zaměstnancích.
Referent v ministerstvu spravedlnosti dostál slovu a připravil
takovou osnovu, leč dílo pana referenta vyvolalo
nejen odpor organisací soukromozaměstnaneckých,
nýbrž našli se i pokrokoví zaměstnavatelé,
kteří vyslovili nesouhlas jednak s konstrukcí
celé osnovy, jednak s jejím důsledky. A tak
osnova prodělává trnitou cestu neustálých
relací; podruhé již je v našem Poradním
sboru pro otázky hospodářské a není
tedy ještě předmětem ústavního
projednávání. Mezitím však již
přišla osnova o nekalé soutěži
a začíná nepřímo reformovati
zákon o obchodních pomocnících, ovšem
v naprosto nepříznivém smyslu a tvoří
již dnes vlastně ovzduší, které
bude nám znemožňovati, abychom tento starý
zákon z r. 1910 v moderním duchu upravili.
Je to zvláštní sociální politika,
která je prováděna vládou, a jistě
nemusím zvláště poznamenati, že
s ní naprosto nesouhlasíme. Osnova sama pak, pokud
jde o podrobnosti, jest osnovou plnou rozpaků. § 12
má nadpis; "Podplácení." Bylo zde
již hovořeno, že obchodní cestující,
který vezme ze své vzorkovnice nějaký
vzorek, mýdlo, papír nebo cokoli jiného a
daruje to děcku svého konsumenta-obchodníka,
může býti podle zákona potrestán.
Kol. Ostrý ovšem říká,
že ne, a kdyby kol, Ostrý byl soudcem v Československé
republice, který bude prováděti zákon
a souditi, pak bychom se snad dohodli o tom, kolego Ostrý!
(Hlasy: Sotva, to je otázka, zdali byste se dohodli!)
No, jestli by to dal písemně do protokolu, snad
bychom se dohodli, ale poněvadž zpravodaj nebude prováděti
zákon, bude jej prováděti někdo jiný,
musíme na tuto nejasnost upozorniti a dožadovati se
v posledním okamžiku sněmovny, aby akceptovala
opravné návrhy naše, které aspoň
mají vymýtiti krajní nebezpečí,
trestání nevinných lidí.
"Podplácení."
Kdo v hospodářském styku osobě ve
službách nebo v příkazu podniku činné
přímo nebo nepřímo nabídne,
slíbí nebo poskytne dar či jiný prospěch
k tomu cíli, aby jejím nekalým postupem docílil
pro sebe nebo pro jiného přednosti při soutěži
na úkor jiných soutěžitelů, může
býti žalován, aby se zdržel tohoto jednání
a nahradil škodu.
K obchodníkovi přichází denně
několik obchodních cestujících ze
stejné branže. To se stává velmi často.
A právě proto, že ten obchodní cestující
jako akvisitér musí využíti umu prodavače,
tedy až dosud nabídnul snad ten dar, poskytnul něco
ženě obchodníkově nebo podobně,
a nikdo v tom nespatřoval nic nekalého a nečestného.
Pravda, on chtěl získati sympatii, chtěl
dobýti touto cestou srdce obchodníkova. To se stává,
neboť jinak by se těžko prodávalo.
Tento § 12 je přímo ušit na obchodní
cestující, jestli se ještě zmatou a
budou poskytovati nevinné dary. Namnoze je poskytují
jen proto, když cestují s velkou vzornicí do
sídla svého pobytu nebo firmy, aby jejich zavazadla
nebyla těžká, rozdají vzorky, které
nemají žádné ceny, poněvadž
jsou ohmatány nebo nejsou dosti čisté. Ale
o tom se tu nemluví. On poskytne dar, chce z toho těžiti,
aby prodával, a § 12 již ho bude trestati, bude-li
se ovšem soudce na to tak přísně dívati.
Ale ono se to tak samo dostaví.