Pátek 24. června 1927

Zpravodaj posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Nelze pochybovat o velkém významu volné soutěže v hospodářském zápase pro veřejný život. Jest dnes hybnou pákou, která donucuje výrobce k zdokonalování výrobků, tak aby co nejlépe vyhovovaly účelům, pro něž byly zhotoveny. Na druhé straně donucuje nejen výrobce, nýbrž i obchodníka upraviti režii způsobem umožňujícím mu stanoviti nejlevnější ceny. Ve volné soutěži lze též uplatniti individuelní schopnosti jednotlivcovy k získání největšího kruhu odběratel a získati tak lepší podmínky ku prosperitě, případně k

rozšíření podniku.

Na hospodářském prospěchu nemá zájem pouze jednotlivce hledající v něm svou životní existenci, nýbrž jest na něm zúčastněna i samospráva a stát.

Jako v každém zápase, tak i v zápase hospodářském lze rozděliti používané prostředky na dvě skupiny: Na skupinu prostředků čestných, s dobrými mravy volné soutěže se srovnávajícími, a skupinu výstřelků, které poškozují v prvé řadě spravedlivého soutěžitele odlákáním jeho odběratelů, rovněž i v jejich poškození vydáním méně cenných výrobků podřadnější jakosti. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Bylo nutno proto zákon upraviti tak, aby nestal se brzdou hospodářského podnikání, nýbrž úpravou volné soutěže byl jeho podporou.

Lze jen vítati, užila-li vláda zkušeností získaných s prováděním podobných zákonů v jiných státech, které čerpány hlavně z 21 let trvajícího zákona v Německu a Rakousku.

Výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností přiklonil se při projednávání zákona k mínění výboru ústavně-právního a ponechal v čele §u 1 tak zvanou generální klausuli umožňující zachycení všech případů nekalé soutěže. Vyslovovaným obavám, aby povšechného ustanovení nebylo zneužíváno, zabraňuje ustanovení §u 1, mluvící o soutěžiteli a vědomém poškozování soutěžitele, rovněž i ustanovení §u 15, že k podání zdržovací žaloby jest oprávněn pouze soutěžitel, případně korporace ku hájení zájmů soutěžitelů určená. Také ustanovení §§ 19 a 20 zabezpečuje soutěžitele před podáváním svévolných žalob vypočtených k jeho poškození.

Zákon postihuje nejen nekalé jednání, nýbrž i nekalou reklamu, zejména nesprávné, neb přizpůsobené údaje. Při tiskopisech bylo nutno uplatniti mírnější předpisy, aby tak usnadněno bylo zachycení pravého vinníka. Vyloučiti úplně osoby zodpovědné při redakci vydání a rozšiřování zodpovědnosti nebylo možno pro nebezpečí vědomého zneužití tisku. Ovšem mohou tyto osoby zažalovány býti o škodu pouze tehdy, věděly-li, že uveřejnění jest způsobilé přivodit škodu ve smyslu ustanovení tohoto zákona. Při uveřejnění za úplatu lze trestati pouze původce.

Ustanovení o nesprávném označování původu zboží přispěje k ochraně reelního obchodu tam, kde jde o klamání veřejnosti klamným označováním původu. Ve výboru pro záležitosti průmyslu, živností a obchodu podal při této příležitosti posl. M a l í k resoluci, aby vláda na základě §u 7 poskytla spravedlivou ochranu tuzemskému vinařství. Výbor usnesl se resoluci tuto přijati a doporučiti slavné sněmovně rovněž její přijetí. Směrodatná byla pro stanovisko výboru situace tuzemského vinařství, která této ochrany nutně potřebuje. Podle navrhovaného zákona jest trestno také rozšiřování nesprávných údajů směřujících ke zlehčování soutěžitele. Rovněž jest trestno zneužívání podnikových značek a zevnějších zařízení podniku ku klamání odběratel záměnou podniku neb závodu.

Trestní ustanovení o podplácení uvítá zajisté každý přítel pořádku a odpůrce korupce.

Při řešení otázky porušování a využívání obchodních a výrobních tajemství vloženo bylo do zákona ustanovení o ochraně nabyté zručnosti a znalosti v pracovním a učňovském poměru.

Z trestnosti nemohli býti vyňati ani zaměstnanci pracující v soutěži i pro jiného soutěžitele, stejně i při prozrazení výrobního tajemství. Kde by zaměstnanci hrozilo propuštění ze služeb neb citelné hmotné poškození, jest beztrestný.

Předpisy zákona o údajích počtu, míry, váhy nebo původu zboží, o zboží z konkursních podstat, exekučních dražeb a výprodejů, lavinových obchodů a premiovém jednání chrání nejen soutěžitele, nýbrž i kupujícího. Zákonem vyplňuje také náš stát povinnost uloženou mu celou řadou mezinárodních smluv.

Výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností doporučuje stejně jako výbor ústavněprávní schválení této předlohy a současně i schválení obou připojených resolucí. (Souhlas.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Dávám slovo zpravodaji výboru ústavně-právního, p. posl. Ostrému.

Zpravodaj posl. Ostrý: Slavná sněmovno! Jménem ústavně-právního výboru dovolil bych si vývody referenta výboru živnostenského doplniti ještě některými podrobnostmi.

Osnova zákona proti nekalé soutěži splňuje ovšem starý požadavek výdělečných stavů. Již před válkou vyvolaly nekalé, dobrým mravům odporující zvyky v obchodním styku požadavek po ochraně proti takovému jednání. Válečná a poválečná doba však podkopala takovým způsobem kupeckou morálku, že čestný a spravedlivý živnostník a obchodník nemohl déle postrádati zákonné ochrany proti nekalým soutěžitelům.

Zákonná osnova, která nyní dospěla k parlamentnímu projednávání, je výsledkem vyčerpávajících porad, vedených s hospodářskými korporacemi, a odpovídá ve svých podstatných znacích všem oprávněným požadavkům. Kde osnova nenásleduje cizozemského zákonodárství a jde vlastní cestou, byla k takovému samostatnému vyřešení jednotlivých otázek vedena důležitými a oprávněnými důvody. Ve své podstatě jest osnova vytvořena podle německého zákona z r. 1909, má však, jak už řečeno, jednotlivé body původně a šťastně vyřešeny. Osnova sestává z 5 oddílů: soukromo-právní ochrana, trestně-právní ochrana, správní ustanovení, všeobecná ustanovení a konečná ustanovení.

V systematice odchyluje se osnova od rakouského zákona, který spojuje ustanovení trestně-právní a civilně-právní, a zavdala tím podnět k výtkám s četných stran, že jest příliš rozvláčná a nepřehledná. Kritika tato není však plně odůvodněna a systematice této dostalo se ostatně také v důvodové zprávě patřičného ospravedlnění.

Nejspornějším paragrafem osnovy jest § 1, který obsahuje t. zv. generální klausuli. Žádný zákon, i kdyby byl s největší možnou péčí vypracován a podložen největšími zkušenostmi, nemohl by postihnouti všechny skutkové podstaty nekalé soutěže. Z toho důvodu vzdala se osnova - a v ústavně-právním výboru přiklonili jsme se ke znění osnovy - taxativního výpočtu všech možných forem nekalého obchodního styku a uvádí jen některé z nejčetnějších a nejnebezpečnějších skutkových podstat. Proti tomu poskytuje § 1 svou generální klausulí možnost, potírati účinnými prostředky i případy, které demonstrativním výpočtem nejsou postiženy. V souvislosti s tím budiž podotčeno, že účelem osnovy jest pouze ochrana řádného živnostníka a obchodníka před nekalými machinacemi, nikoliv však ochrana spotřebitele. Pro tuto dostačují ustanovení občanského zákona, trestního zákona, zákona o lichvě a pod. Že občanský zákon svým ustanovením o náhradě škody neprojevil se, jako ve Francii, dostatečnou zbraní proti nekalé soutěži, možno odůvodniti růzností kultury širokých vrstev u nás a v zemích západních.

Generální klausule bude tedy použito všude tam, kde se vyskytne skutková podstata nekalé soutěže, která v kasuistickém výpočtu není obsažena. Znění generální klausule v osnově může zavdati ve dvou bodech podnět k výtkám:

1. Osnova požaduje na rozdíl od rakouského a německého zákona, aby jednání proti dobrým mravům bylo způsobilým poškoditi soutěžitele. Kdo tedy za účelem soutěže

jedná proti dobrým mravům, soutěžitele však nepoškozuje, nespadá pod generální klausuli.

2. Osnova zavádí povinnost k náhradě škody jen při hrubém zavinění. Při lehkém zavinění nenastupuje povinnost k náhradě škody.

Chtěl bych, pokud se týká projednávání celé osnovy zákona v ústavně právním výboru, poukázati na jednotlivé změny, a to tím, že doporučuji k prohlédnutí důvodovou zprávu ústavně-právního výboru. Mimo to bylo vsunuto do §u 53 usnesením ústavněprávního výboru nové ustanovení, kterého v původní osnově není. Jedná se o dání větší pravomoci živnostenským společenstvům tak, jak ji měla až dosud. Vsunuli jsme do §u 53 znění, že ustanovení §u 114, odst. 3, lit. i) živn. řádu a na Slovensku ustanovení § 160, odst. 3, lit. f) živn. zákona zůstávají v platnosti s tím, že členové společenstva, jednavší proti usnesením, která se stala podle těchto ustanovení, budou trestáni pro přestupek §u 131 živn. řádu (§ 226 živn. zákona na Slovensku) , byla-li usnesení ta schválena živnostenským úřadem II. .stolice a ve společenstvu řádně prohlášena.

My jsme toto ustanovení do zákona pojali proto, poněvadž až dosud byla sice společenstva oprávněna na něčem se usnášeti, ale měla možnost nedodržování takových usnesení trestati nejvýše do 20 Kč. To byl jistě při nekalé soutěži nedostatečný trest a tedy z těch důvodů byl zmíněný pasus do §u 53 pojat.

Doporučuji osnovu slavné sněmovně ku přijetí tak, jak se na ní usnesl ústavně-právní výbor. (Souhlas.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci, zahájíme proto rozpravu.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 30 minutami.

Námitek není? (Nebyly.)

Navržená lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: "proti" pp. posl. L. Wenzel, Kirpalová, Klein a Muna; "pro" pp. posl. Siegel a dr Samek.

Za ministerstvo obchodu dostavil se k projednávání této osnovy min. rada dr Matoušek.

Dávám slovo p. posl. L Wenzelovi.

Posl. L. Wenzel (německy): Velectěné dámy a pánové! Hospodářský vývoj Československa a hrozný účinek berního šroubu způsobily nesmírný vzrůst počtu lidí pracujících za mzdu v živnostech a obchodě a zničily tak řemesla a živnosti a z velké části podrobily je kapitálu. Tento nemocný hospodářský systém přivodil neustálý pohyb a trvalé změny v poměrech obchodních a živnostenských. Druhové v obchodu a živnostech nejsou dnes již bratry, nýbrž často ostrými konkurenty, setkají-li se na trhu, aby odbyli své zboží.

Ve středověku upravoval výrobu tehdejší vliv cechů svými stanovami. Cechy pečovaly předně, aby se v městě usadilo právě tolik mistrů, kolik bylo třeba, aby vyrobili zboží, jehož obyvatelé potřebovali. Nebylo těžko tuto potřebu odhadnouti, poněvadž tehdejší trh byl malý a přehledný. Vývoz a dovoz zboží sotva přicházel v úvahu. V městě samém muselo se vyrobiti to, čeho potřebovali obyvatelé, a nesmělo býti vyrobeno více, než právě potřebovali. Takový cechovní mistr nebyl tehdy konkurentem druhého. Takovým způsobem byla všem zaručena slušná existence.

Dnes je tomu jinak. Dnes výrobu nikdo neupravuje. U dnešní československé vrchnosti vůbec nikdo se o to nestará a nikdo nepočítá, kolik obuvníků, krejčí a jiných řemeslníků musí býti v městě. Když už tu jsou, nikdo se nestará o to, aby jich nebylo příliš mnoho. Nikdo nepředpisuje, kolik každý musí vyrobiti. Krátce a dobře, nic není upraveno a tím se vyznačuje československé hospodářství. Dříve nebylo vůbec možno představiti si takové poměry. Když vývoj odstranil staré cechovní zřízení a jednalo se o úplné zrušení cechů, psal r. 1803 jeden spisovatel: "Zrušení přivodila by nám svobodu, při níž bychom nemohli věděti, odkud máme vzíti boty, šaty, a dokonce i mnohé potraviny." A přece cechy zašly. Kdo dnes má peníze, aby mohl kupovati, dostane více bot a šatů a čehokoliv, co si jinak přeje, než dříve.

Aby živnostenský stav byl na celé čáře poražen bankovním kapitálem, dnešní vládní systém podporuje tvoření kartelů a trustů. Obchodníku a živnostníku jest zákonem zakázáno spojovati anebo organisovati se podle výroby a jednotné kalkulace. Banky a velký průmysl mohou nerušeně bez jakékoliv státní kontroly a úpravy zneužívati kartelů. Kontrolních opatření, oznamovací povinnosti a dozoru nad kartely a trusty není. Za to se však vede přísný dozor nad malým živnostníkem v jeho existenčním boji. Praktikuje se totiž systém: Malé věší, velké propouštějí.

Pozorujme hospodářské účinky, jež se jeví u největšího ševce republiky, u Tomáše Bati. Tomáš Baťa dovede velmi rychle svoji racionelní organisací provozu naplniti všecka skladiště. Když jsou všechna skladiště plna a potom trh vázne, ztratí obuvník práci a tovaryš vyletí na ulici. Tak se stává, že obuvník stojí v roztrhaných botách bez práce před velkou výkladní skříní a diví se, co dovede Baťa. Říkalo se jednou, že jak německá, tak i česká živnostenská strana chtějí uplatniti svůj vliv v tom směru, aby bylo panu Tomáši Baťovi odňato právo prováděti opravy. V tom směru se nestalo dosud ani nejmenší. Nejinak se vede krejčímu, on často zimou se třesa stojí bez zimníku ve sněhu před výkladem konfekcionáře, jemuž snad dodal kabát, který je ve výloze. Stavební řemeslníci a jejich tovaryši táhnou dnes bez přístřeší ulicemi kolem domů, které sami stavěli. Dnes ještě nemáme zákona na zajištění stavebně právních pohledávek. Obuvníci a krejčí musí dnes v roztrhaných šatech choditi ulicemi, poněvadž Baťa a jiní průmyslníci vyrábějí příliš mnoho zboží.

Zdůrazňuji-li to s tohoto místa, chci tím jenom zjistiti, že tato osnova o potírání nekalé soutěže nic neobsahuje o úpravě ve zmíněném směru. Nám všem jsou známy účinky kartelů na odběratele a na živnosti, jsou to účinky přímo ničivé. V této osnově není ani stopy, podle níž by se tento nekalý systém v existenčním boji upravoval ve prospěch hospodářsky slabých. Samo sebou se rozumí, že kartely jako monopol prodávajících mohou poškoditi odběratele a spotřebitele. Již před 4 léty mohli jsme konstatovati ve vládním tisku, že prý konečně má dojíti k úpravě týkající se kartelů a trustů. Do dnešního dne se nic nestalo. Národně-socialistická strana německá podává proto k tomuto návrhu zákona příslušné návrhy, aby v určitém směru změnila vlastní trusty a kartely a podrobila je přísnému dozoru.

Vládním návrhem, který byl předložen Národnímu shromáždění, má býti odstraněna nekalá soutěž v hospodářském životě. Zástupci německé a české strany živnostenské označovali tento nový návrh zákona za prvotřídní a výtečný. Německá národně-socialistická strana nemůže tohoto názoru sdíleti, neboť právě důležité předpoklady zde scházejí. Podrobíme-li návrh kritice, dospějeme k přesvědčení, že neposkytuje vůbec ochrany, pokud jde o mzdy a existenční poměry ve stavu živnostenském.

Nekalá soutěž anebo špinavá konkurence jest, jak známo, poměr mezi dvěma nebo více osobami (konkurenty) , které sledují stejné hospodářské záležitosti. Tyto hospodářské zájmy vrcholí pro malého obchodníka hlavně v tom, aby zvětšil odbytiště pro své zboží a pro svoji práci a aby si zjednal přízeň spotřebitelů. Konkurenční zápas jde často tak daleko, že usnesení přijatá v odborných shromážděních a pojatá do smlouvy mzdové nebo pracovní j sou systematicky ničena takovou nekalou soutěží. Německá národně-socialistická dělnická strana hájí zásadně názor, že neoprávněné nabídky pod cenou nutno považovati také za nekalou soutěž, jakmile jsou jimi snižovány mzdy a platy. Mzda a cena mají býti v určitém upraveném poměru.

Poukazuji tu především na zásadní rozhodnutí říšského soudu v německé říši. Ve význačném rozhodnutí označil říšský soud nabídky pod cenou na základě mzdových sazeb, které se pohybují pod mzdovým tarifem, který je všeobecně prohlášen závazným, za nekalou soutěž a zakázal je. Všeobecná závaznost mzdových sazeb prohlášená v tarifní smlouvě má ten účinek, že veškeré podniky jednoho odvětví v celé místní a pracovní oblasti musí platiti takové mzdy i tehdy, když neuzavřely vůbec tarifní smlouvy anebo jenom smlouvu s tarify nižšími. Dohoda tomu odporující je neplatná (§ 2 nař. z 23. prosince 1918 ř. z., str. 1456). Netvoří tedy jenom smluvní právo mezi stranami, nýbrž stejně objektivní státně předepsaný zákon. který váže i každého, jenž stojí mimo takovou smlouvu. Žalobkyně podala žalobu proti konkurenční společnosti, poněvadž tato svým zaměstnancům platila mzdy nižší, než byly všeobecně mzdovým tarifem prohlášeny za závazné pro hlídací živnosti v městě Berlíně, a tak mohla činiti nabídky tak nízké, že společnosti, které zůstávaly tarifu věrné, nebyly s to, aby se řídily takovými nabídkami. Obě první instance vyhověly žalobě na náhradu škody a na zákaz takových tarifů. Tento rozsudek byl potvrzen říšským soudem (rozsudek ze dne 12. dubna 1927-II 425/27). Právem prohlásily obě instance, tak dovozuje rozsudek, postup žalovaného a prostředky, jichž v živnostenské soutěži používá, za nemravné. Žalovaný nemůže popříti, že jeho velmi značně nižší ceny i při domněle mnohem větších výkonech byly umožněny z podstatné části jenom nižší mzdou jeho zaměstnanců než jsou podle tarifu. Žalovaný jedná protiprávně a protismluvně, zaměstnává-li své zřízence za mzdy pod tarifem, který byl prohlášen za všeobecně závazný. Na tom by nemohla nic změniti ani okolnost, že by se postižení zaměstnanci při trvalém pracovním poměru mohli pravoplatně zříci dosud propadlých nároků a že se jich pravoplatně zřekli, při čemž může býti ponecháno bez rozhodnutí, zda takové zřeknutí by v jednotlivém případě snad nebylo nezávazné proto, poněvadž k němu došlo za více nebo méně zabalené vyhrůžky výpovědí. Žalovaný podle toho využívá živnostenského prospěchu dosaženého porušením práva a smlouvy, totiž značně nižších výrobních cen svých živnostenských výkonů k tomu, aby si před konkurenty, kteří zůstávají tarifům věrni, zajistil výhodu v živnostenské soutěži svými mnohem levnějšími sazbami, které jsou umožněny teprve takovým způsobem. Využívá tedy právní vázanosti firem tarifu věrných, jehož se sám úmyslně zříká, k jejich škodě a ke svému prospěchu. Takový postup odporuje ovšem svým celkovým charakterem dobrým mravům a tím také § 1 zákona o potírání nekalé soutěže a §u 826 německého občanského zákona. Na tom nemůže měniti nic ani to, že mzdy zaměstnanců žalovaného. jež jsou pod tarify, třeba samy o sobě nejsou ještě proti dobrým mravům.

Vzpomeňme si na velkou hospodářskou krisi v jabloneckém kraji. Právě tento případ v hospodářském boji mohl býti snadno vyrovnán, pokud jde o výrobu smirkového zboží. V tomto zákoně schází tak důležitá zákonná opora pro náš domácký jablonecký průmysl tak těžce postižený. Uvedený případ je podobný, jako když nabyvatel nějakého zboží, které má pevnou kupní cenu, opatří si je postranními cestami a porušením smlouvy nebo nekalým způsobem, a pak je prodává pod cenou a jenom tak svou účastí na porušení smlouvy zajišťuje si před svými poctivými konkurenty ničím neodůvodněný prospěch. Přes všeobecnou závaznost sjednávají

často podnikatelé se svými dělníky dohodu, že budou platiti jenom nižší mzdy. Oni sice vědí, že dělník může žalovati zbytek mzdy, avšak také, že k tomu případu v praxi zřídka dochází. Zaměstnanec jako hospodářsky slabší bojí se po žalobě propuštění a raději se spokojí s menším platem, než aby ztratil výdělek a zůstal bez zaměstnání. Dopouští se tedy stejně porušení tarifní smlouvy. Plánovité využití práce placené pod tarif k účelům soutěžním jest tedy podle zásad prohlášených německým říšským soudem nekalou soutěží i tehdy, když dělník byl s platem srozuměn. Obavy, že se tím budou udržovati ke škodě spotřebitelů vysoké ceny, jsou neodůvodněné. Volná hra nabídky a poptávky se tím nevylučuje; zůstává dosti možností osvědčiti větší výkonnost úsporou nákladů a odbornou dovedností. Má býti jenom vyloučena soutěž na útraty zaměstnancovy. Je také neodůvodněná obava, že by byl poškozen dělník sám. Před prohlášením všeobecné závaznosti zkoumá příslušný státní úřad říšského ministerstva práce podrobně, zda poměry v onom odvětví a mzdové sazby odůvodňují prohlášení všeobecné závaznosti.

Rozhodnutí má jistě dalekosáhlý význam. Mělo by především nás zde v poslanecké sněmovně přiměti k tomu, abychom účinnými prostředky zamezili zneužívání nabídky pod cenou a nespravedlivých zkracování mzdy, jež se v poslední době vždy častěji vyskytují. Konkurenti mohou snadněji než zaměstnanec, zvláště jednotlivý zaměstnanec, zameziti ziskům pouze na útraty zaměstnancovy. Rozhodně nutno s onoho stanoviska vítati cestu, kterou se tu dal říšský soud. Když jsem v předposlední schůzi živnostenského výboru mluvil k tomuto zákonu, označil jsem již takový případ. Přítomný zástupce ministerstva obchodu mi tehdy odpověděl, že nejvyšší soud také může tento zákon vykládati. Bylo by to ovšem jistou útěchou pro ony kruhy živnosti a obchodu, které v tom směru očekávaly vykoupení. Spoléhati se však v určitých případech na rozhodnutí nejvyššího soudu, že bude podobné jako u německého říšského soudu, jest podkladem velmi nejistým. Pak schází nám v novém návrhu zvláštní ustanovení, které směřuje proti nekalému jednání živnostníků a obchodníků, pokud jednají nekorektně proti uzavřeným pracovním a kolektivním smlouvám s dělníky a zaměstnanci. Dnešní návrh jest vlastně podstatnou součástí říšsko-německého a rakouského návrhu zákona. Když se v Československu připravoval nový zákon, bylo vždy první věcí, že jsme použili zkušeností říšskoněmeckých. Této praxe bylo snad použito při některých důležitých částech. V této důležité otázce, u předpisů o mzdách a cenách, o nabídkách pod cenou, které se dějí na útraty mzdových sazeb a tarifů, bohužel předloha ničeho neustanovuje.

Ve smyslu programu strany národně socialistické a na základě dosavadních zkušeností z praxe podal jsem příslušné opravné návrhy, jichž přijetí očekáváme. Zásadně bude moje strana hlasovati pro přijetí tohoto návrhu zákona. (Potlesk poslanců něm. nár. soc. strany dělnické.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Slovo má dále pan posl. Siegel.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP