Pátek 24. června 1927

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Jelikož referent zahraničního výboru posoudil tuto smlouvu s Tureckou velmi podrobně s hlediska hospodářského, neuznávám za potřebné, abych jako referent výboru živnostenského k tomu přičiňoval něco dalšího, a konstatuji jen, že výbor živnostenský projednal tuto smlouvu ve schůzi dne 14. června t. r., uznal její důležitost pro náš zahraniční obchod a na základě toho se usnesl doporučiti posl. sněmovně tuto smlouvu ke schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto ke hlasování.

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec a dám o něm hlasovati najednou podle zprávy výborové. (Námitek nebylo.)

Námitek proti tomu není

Kdo tedy souhlasí s celým schvalovacím usnesením ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 4. odstavec pořadu.

Přistoupíme k 5. odstavci, jímž je:

5. Zpráva výboru zemědělského, výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností a výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 809) zákona, jímž se prodlužuje a rozšiřuje platnost zákona ze dne 17. března 1925, č. 58 Sb. z. a n., o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů (tisk 1108).

Za omluveného zpravodaje výboru zemědělského podá zprávu předseda téhož výboru pan posl. Prokůpek, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností je pan posl. dr Zadina a zpravodajem výboru rozpočtového pan posl. Adámek.

Dávám slovo prvnímu zpravodajovi, panu posl. Prokůpkovi.

Zpravodaj posl. Prokůpek: Slavná sněmovno! Zákon ze dne 17. března 1925 o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů upravuje povolenou slevu na dovozní cla u strojů a přístrojů, které jsou taxativně v §u 1 uvedeny, a to slevu na dovozní cla na stroje, pokud se v tuzemsku nevyrábějí a pokud jejich dovoz je nutný, aby se zavedl nebo zdokonalil některý obor výroby průmyslové, živnostenské nebo zemědělské a tak se mohlo čeliti těžké konkurenci zahraniční. Současně pojednává o slevě dovozních cel pro nejdůležitější a význačné náhradní součástky těchto strojů.

Platnost tohoto zákona skončila však dne 31. prosince 1926 a zájmové korporace domáhaly se prodloužení platnosti tohoto zákona, odůvodňujíce jeho účelnost, ba nutnost. Vláda vypracovala vládní návrh, který byl předmětem jednání zemědělského výboru, který s vyloučením §u 4 prodloužil platnost tohoto zákona beze změny, kdežto zemědělský výbor, pojednávaje o této záležitosti, navrhl rozšířiti celní úlevu jednak prodloužením účinnosti navrhovaného zákona do 30. června 1928, jednak přiznáním úlev pro dovoz traktorů a motorových pluhů, podle celního sazebníku položka 553d) , se slevou autonomní celní sazby o 30%.

Zemědělský výbor dále přijal beze změny § 2, podle kterého nabývá tento zákon účinnosti 1. lednem 1927, což znamená, že žádosti podané od 1. ledna 1927 do dnešního dne budou předmětem jednání a rozhodování Poradního sboru a ministerstev kompetentních. Připomínám, že Poradní sbor, který se těmito věcmi obíral, funguje bezvadně a podává odborné a objektivní posudky, zaručující spravedlivé, nestranné a věcné rozhodování v jednotlivých případech.

V zastoupení referenta jménem zemědělského výboru doporučuji posl. sněmovně ke schválení návrh zákona v takto pozměněném znění. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji - za výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností - panu posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Zákon ze dne 17. března 1925, č. 58 Sb. z. a n., o jehož prodloužení se jedná, zaváděl slevu celní na stroje, které se u nás nevyrábějí a kterých je nutně potřebí ke zdokonalen: výroby domácí, průmyslové, živnostenské i zemědělské. Ministerstvo financí po slyšení Poradniho sboru mohlo poskytovati celní slevu, a to tak, že koeficient platný mohl býti snížen až na koeficient 4.

Tento zákon se dobře osvědčil jak pro obor zemědělské, tak zejména pro obor průmyslové výroby, takže kruhy interesentů a jmenovitě kruhy průmyslové dožadovaly se, aby zákon byl prodloužen. Toto přání bylo uznáno z kruhů průmyslových za důležité a proto také vláda předložila osnovu zákona o prodloužení tohoto zákona o celních slevách. Dosavadní zákon doznal po projednání ve výborech zemědělském a živnostenském změny potud, že jednak platnost jeho se prodloužila do konce června příštího roku, a jednak že se zákon ten rozšířil i na položku 553 d) , totiž na traktory a motorové pluhy.

Dále dovoluji si akcentovati, že zákon z poskytování těchto slev nevylučuje ani kruhy obchodní. Kladu velkou váhu, aby slevy byly poskytovány i kruhům obchodním, pokud zprostředkují dovoz strojů z ciziny pro domácí výrobce. Kladu váhu na to, aby bylo kruhům obchodním přiznáno zastoupení v Poradním sboru, který je zřízen při ministerstvu financí k projednání těchto záležitostí.

Na základě těchto důvodů dovoluji si doporučovati posl. sněmovně tuto osnovu zákona ve znění, jak ji upravil zemědělský výbor, ke schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo třetímu zpravodaji - za výbor rozpočtový - p. posl. Adámkovi.

Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno! Rozpočtový výbor projednal vládní návrh na prodloužení zákona o úlevách celních pro dovoz některých strojů ve schůzi dne 23. června 1927, tedy ve schůzi včerejší. Povinností rozpočtového výboru bylo zkoumati finanční efekt pro pokladnu státní a zkoumati také efekt morální, aby ztráty finanční, se kterými se musí počítati při slevách, jaksi vyvážil. Když se zákon v této slavné sněmovně dne 29. ledna 1925 projednával, nemohl nikdo tušiti, kolik bude činiti finanční efekt ztrátový v státní pokladně, a teprve nyní, za dva roky jeho účinnosti, může býti posouzeno, kolik státní pokladna utrpěla ztrát, když slevy poskytla.

Kolega referent za výbor rozpočtový tehdy prohlásil, že finanční ztráty na clech budou vyváženy hospodářským prospěchem, který přinese zaměstnanost průmyslu, čímž zvýší se zase zaměstnanost dělnictva a také jeho poplatnost. Doporučil tehdy jménem rozpočtového výboru zákon ku přijetí. Dnes je mou povinností vyjádřiti se o prodloužení tohoto zákona s téhož hlediska. Stroje, na které sleva se má vztahovati a které v celním sazebníku jsou zaneseny pod položkou 531 až 534 a) jsou potřebné pro dílny, přádelny a tkalcovny, ať pracují se lnem, konopím, vlnou nebo hedvábím, jsou to stroje pro rozvoj v textilnictví potřebné. Položka 535 až 538 jsou stroje šicí a pletací. Nově je navržená položka 553 d) , o níž již zde p. kol. referent mluvil.

Příslušný efekt ztrátový pro pokladnu státní dá se vyjádřiti těmito čísly:

Dovoz strojů r. 1925 činil 391 strojů. Roku 1926 bylo dovezeno 1647 strojů, úhrnem 2038 různých strojů na základě zákona o celních úlevách. Roku 1925 bylo by činilo plné clo 2,949.925 Kč, činilo však toliko 2,166.559 Kč. Roku 1926 mělo plné clo činiti 34,910.000, činilo však jenom 26,550.000. Bylo tedy úhrnem sleveno asi 74% na clu, které státní pokladna měla vybrati. Poněvadž ztráta státu v částce 28,720.000 Kč jistě byla vyvážena hojnější zaměstnaností dělnictva v průmyslu textilním, čímž jsme zase na jiné straně do státní pokladny jistě tuto částku získali, navrhuji slavné sněmovně, aby dala souhlas k prodloužení zákona č. 58 z r. 1925 se změnou oběma výbory navrženou a také výborem rozpočtovým přijatou. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K tomuto odstavci pořadu byla podána řečnická přihláška, zahájíme proto rozpravu.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby řečnická lhůta byla stanovena na 20 minut. (Námitky nebyly.)

Námitek není, návrh můj jest přijat.

K slovu je přihlášen na straně "proti" p. posl. Siegel.

Dávám mu slovo.

Posl. Siegel (německy): Velectěné dámy a pánové! O prodloužení zákona ze dne 17.

března 1925, č. 58 Sb. z. a n., o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů zde nevyráběných, řekl bych toto:

Zatím, co vše, co souvisí s utrakvisací německého jazykového území, se zbavováním menšin práv, se zavíráním a odnímáním německých škol, s odnímáním německého majetku a s propouštěním tisíců Němců ze státních podniků, vládci tohoto státu, tohoto tak zvaného vyššího Švýcarska, provádějí přímo rychlíkovým tempem, jak se to děje také nyní při promrskávání správní reformy, která odnímá obcím a okresům poslední zbytek samostatnosti, musím konstatovati, že ve všech věcech, při nichž jde o obchodně-politické a hospodářské otázky, přímo úmyslně se pracuje hlemýždím krokem. Že takovéto zjevy působí rušivě na celý hospodářský život a vrstvám, které mají na tom přímý zájem, působí těžké škody, nepotřebuji jistě obšírněji vykládati.

K projednávané dnes otázce snížení cel, zaujalo již na několika poradách stanovisko způsobem zasluhujícím uznání ústředí československých obchodních komor a podle referátu pražské obchodní komory a usnesení obchodně-politického výboru ze dne 16. listopadu 1926 obrátilo se také podáním na ministerstvo obchodu a financí a žádalo, aby tato věc byla ve sněmovně rychle projednána. S tohoto místa dlužno dnes prohlásiti, že jest nejvýše na čase, že obchodním a živnostenským komorám konečně opět dostává onoho poradního práva, a to v plném rozsahu, jak je měly před válkou ve starém Rakousku. Právě komory to jsou, které jsou povolány k tomu, aby ve všech otázkách celních a obchodně - politických, hospodářských a sociálních byly slyšeny. V komorách jsou zastoupeny všechny hospodářské vrstvy, od malého živnostníka a obchodníka až k průmyslu a hornictví. Nikdo nemůže jistě také popírati, že ti, kdož jsou povoláni, aby v komorách pracovali jako členové nebo úředníci, mají potřebné znalosti, aby dovedli nestranně posuzovati všechny hospodářské a obchodní otázky.

Zákon ze dne 17. března 1925 o celních slevách pro dovoz strojů a přístrojů zde nevyráběných pozbyl účinnosti již dnem 31. prosince 1926. Již ve svém podání z 28. května 1926, č. 6956, jak jsem již na počátku uvedl, ústředí československých obchodních komor upozornilo na to, že účinnost onoho zákona má býti prodloužena, aby tak zůstal v platnosti, dokud nebude vydán nový, definitivní československý celní sazebník. Šetření, která jednotlivé komory provedly mezi zájemníky, ukázala, že v zájmu hospodářství jest naléhavě nutno, aby tato otázka byla projednána. Dosavadní řízení, jak bylo praktikováno při dovozu již jmenovaných strojů a přístrojů, nebylo jistě vesměs uspokojivé, neboť vyřízení všech takovýchto žádostí o slevu cla trvalo většinou 4 až 5 měsíců, ba v mnoha případech dokonce ještě déle a ukázalo se, že úřední šiml Československé republiky běhá právě tak pomalu jako ve starém Rakousku.

Tyto nemilé a zdržující průtahy mají svůj důvod v tom, že ve všech takových případech, kde jde o slevu cla, rozhodovalo vždy ministerstvo financí v dohodě s ministerstvem obchodu, neboť příslušný zákon poskytuje poradnímu sboru právo podati posudek jen fakultativně. V jednoduchých případech může se tedy upustiti od posudku poradního sboru, aby se tím vyřízení urychlilo. Tyto nemilé průtahy dosud vždy měly za následek, že stroje byly již dávno před vyřízením žádosti dovezeny a odběratel musil vždy zaplatiti plnou celní sazbu, což opět podstatně zatížilo podnik. Poněvadž odběratel v takovýchto případech podle dosavadní zkušenosti nikdy nemá jistoty, že jeho žádost bude také včas vyřízena, jest většinou nucen nésti dosti značné risiko, neboť jinak by musil vůbec upustiti od investic, nezbytně nutných pro jeho závod. Dosavadní zkušenosti nás poučily, že tímto jistě nepotřebným zdržováním, i když dodatečně žádost o slevu cla byla vyřízena kladně, již zaplacené, vlastně přeplacené clo zpravidla vráceno nebylo, nýbrž bylo jen žadatelům připsáno na daně. I když takovýmito opatřeními odběratel stroje není přímo finančně poškozen, vzniká z toho jak pro odběratele, tak pro úřady, vždy složité jednání a více práce, čemuž by se v oboustranném zájmu dalo příště zabrániti.

Pokud jde o dosavadní praksi, jest prokázáno, že žádosti o slevu cla nebyly posuzovány vždy stejně, neboť se již častokráte stalo, že při úplně stejných strojích v jednotlivých případech byly žádosti vyřízeny kladně, v jiných záporně. Při dosavadní praksi bylo také zjištěno, že při posuzování otázky, zda onen stroj může býti vyroben doma, žádosti byly často zamítnuty s odůvodněním, že se onen přístroj vyrábí také u nás. Avšak pátrání po takovýchto domácích výrobcích bylo ve většině případů marné. Jde-li o zvláštní jakost nebo určitý často patentovaný systém, jest přece jistě odkaz na to, že se podobné stroje vyrábějí také u nás, nemístný. Ani zdaleka nechci tvrditi, že se nemá pamatovati na domácí výrobu strojů, avšak musím zároveň prohlásiti, že určité druhy strojů a přístrojů pro svou zvláštnost nebyly dosud u nás vyráběny a ani vyráběny býti nemohly. Poukazuji zde zvláště na jisté stroje pro přádelny. Nelze také žádati, aby odběr náhradních součástek takových strojů, u nás nevyráběných, byl vylučován z celních slev s poukazem na to, že mohou býti vyrobeny doma, neboť ve skutečnosti i náhradní součástky k takovým strojům jsou zvláštním výrobkem. Když se ve sporných případech nechce úřad dotázati poradního sboru z obou zájemnických skupin, nechť se posouzení takových otázek přenechá příslušným obchodním a živnostenským komorám a nestranné posouzení takových otázek nedá na sebe jistě dlouho čekati. Obchodní vrstvy úplně oprávněně, avšak dosud vždy marně si stěžovaly, že se jim nedostává výhod, ustanovených zákonem. Do poradního sboru byli sice formálně také jmenováni členové obchodníci, avšak ke schůzím nebyli nikdy přizváni. I když se v dotčeném zákoně praví, že ony výhody platí jen pro výrobce, přece by se také doporučovalo, aby dosavadní prakse byla příště liberálnější. Vždyť si producent nemůže vždy příslušné stroje opatřiti přímo, tedy v takových případech, kde jest bezvadně prokázáno, že se takový stroj nebo přístroj, který objednává obchodník, u nás skutečně nemůže vyráběti, nechť i pro něj platí táž výhoda, jako - objedná-li jej výrobce. (Potlesk poslanců něm. strany národní.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám závěrečné slovo prvnímu zpravodaji, za výbor zemědělský, p. posl. Prokůpkovi.

Zpravodaj posl. Prokůpek: Připomínky řečníkovy k projednávanému předmětu mají opravdovou váhu, poněvadž zdůrazňuje spolupráci veřejnoprávních korporací a žádá urychlení záležitostí těchto z důvodů hospodářské utility. Pozměňovacích návrhů nebylo, nemohu tudíž než odporučiti znovu návrh zemědělského výboru poslanecké sněmovně ke schválení. (Souhlas.)

Předseda: Dávám slovo druhému zpravodaji, za výbor pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností, p. posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Z vývodů p. kol. Siegela uznávám několik argumentů za odůvodněné, zejména pokud se týče urychleného vyřizování. Sám mám informace, že vyřizování podaných žádostí trvá nejen 4 až 5, nýbrž i více měsíců, a jest jistě v zájmu interesentů, aby vyřizování této agendy bylo urychleno.

Mimo to uznávám za odůvodněný také požadavek, jak jsem také již prohlásil ve svém referátu, aby kruhy obchodnické byly také zařazovány do skupiny importérů. Dosud byla praxe, že se dovolovalo dovážeti stroje výrobcům, kdežto domácí kruhy obchodnické byly vyřazovány. Když dovezl stroj obchodník, není mu sleva dávána, což myslím, není postup správný a nemá opory v zákoně, proto kladu váhu na to, aby byla povolena celní sleva také kruhům obchodním na dovoz strojů, pokud se u nás nevyrábějí, pro potřebu domácí výroby.

Položil jsem na to váhu ve svém referátu a myslím, že bude příští prakse vyhovovati lépe i potřebám obchodníků. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo zpravodaji za výbor rozpočtový, p. posl. Adámkovi.

Zpravodaj posl. Adámek: Slavná sněmovno! Pan posl. Siegel, který mluvil vlastně pro zákon a nikoliv proti, neposkytuje mi dostatečně látky, abych jménem rozpočtového výboru mohl proti jeho vývodům nějaké stanovisko zaujmouti, poněvadž jen podporoval, co sleduje vládní návrh zákona, aby prodloužen byl zákon o úlevách celních na stroje dovážené, které, jak jsem ve své zprávě důvodové jménem výboru rozpočtového odůvodnil, dovážejí se pouze proto, aby textilní továrny a příbuzná odvětví zaměstnala své dělnictvo, a to z toho důvodu, poněvadž textilní průmysl v naší republice byl jedním z nejrozšířenějších průmyslů již před válkou, kdy tvořili jsme součástku rakouského mocnářství. V oblasti naší republiky textilních a s nimi příbuzných továren zůstalo největší kvantum, máme na 3000 textilních dělníků, kteří čekají na své zaměstnání. Musíme toto dělnictvo zaměstnati, nechceme-li jim platiti podpory v nezaměstnanosti. Jest naší povinností zaměstnanost pro toto dělnictvo vyhledávati, dělati to musíme a nemáme naprosto žádných finančních důvodů, abychom se proti tomuto zákonu mohli stavěti.

Výbor zemědělský, do jehož kompetence v prvé řadě by patřilo proti tomuto zákonu se stavěti, tak neučinil, poněvadž zákon tento nepodporuje rozvoje zemědělské výroby, a poněvadž uznává, že dovoz součástek i celých strojů, kterých je potřebí v přádelnách, tírnách a v textilních továrnách vůbec, je nutný a důležitý.

Z důvodů, které jsem již dříve byl uvedl, rozpočtový výbor a všichni, kteří se zabýváme materielní otázkou státně-finanční, nemáme naprosto žádné příčiny stavěti se proti prodloužení tohoto zákona a mně nezbývá, než slavné sněmovně jménem výboru rozpočtového znovu doporučiti, aby i dnes schválila tento zákon, kterým se prodlužuje zákon č. 58 z r. 1925, který byl dne 29. ledna 1925 přijat touto sněmovnou a dne 17. března 1925 senátem. (Souhlas.)

Předseda: K této věci byly podány resoluční návrhy, o nichž se páni zpravodajové vyjádří před druhým čtením.

Prosím, aby byly přečteny.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Resoluční návrhy posl. Matznera a druhů:

1. Navrhujeme, aby všechny druhy umělého hnojiva byly dováženy beze cla.

2. Navrhujeme, aby na ochranu domácího pěstění lnu bylo zavedeno ochranné clo na len, a to na surové lodyhy a na lněná předivová vlákna.

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování.

Osnova zákona má 2 paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož nebyly podány pozměňovací návrhy, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové.

Námitek proti tomu není? (Nebylo.)

Námitky nejsou.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími 2 paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze..

Tím vyřízen jest 5. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

6. Zpráva výboru ústavně-právního a výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o vládním návrhu (tisk 255 ) zákona proti nekalé soutěži (tisk 1078).

Zpravodajem výboru ústavně-právního je p. posl. Ostrý, zpravodajem výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností p. posl. Náprstek.

Dávám slovo p. zpravodaji posl. Náprstkovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP