Pátek 24. června 1927

Zpravodaj posl. Pechman: Slavná sněmovno! Pan kol. Štětka využil mimořádně příležitosti při této rozpravě o navrhované garancii docela k jiným věcem, které s tímto předmětem neměly naprosto nic společného. A jestliže jen v některém momentu dotkl se navrhované záruky, je charakteristické, že jako příslušník dělnické třídy takovým způsobem charakterisoval zákonem navrhovanou garancii pro pražské výstavní veletrhy. Bylo by zajisté těžko hovořiti o tom, zdali zákony, které my zde děláme a zejména právě projednávaný zákon. mohly by se nazývati zlodějnou a zdali je to zákon, který znamená záruku výhradně pro boháče. Já jsem ve své zprávě odůvodnil, jaký význam mají Pražské vzorkové veletrhy, zejména po stránce národobospodářské a z jakých nutných důvodů Pražské vzorkové veletrhy dožadují se na vládě, aby povolila garancii 45 milionů. Je jisto, že pan kol. Štětka, když již měl svoji řeč připravenou, nemohl reagovati na tyto moje vývody a proto prostě paušaloval a odsoudil celý návrh zákona. Ovšem pro mne je velmi pozoruhodný ten pasus jeho řeči, kde řekl, že paláce mají sloužiti k okrádání dělníků. Kdybychom podle této analogie měli usuzovati, pak bychom vůbec pořizovali zbytečně všecky podniky nejen rázu národohospodářského, nýbrž my bychom zbytečně budovali i všechny tovární podniky, hlavně když je budujeme proto, aby dělnictvo mělo v nich zaměstnání a výživu, poněvadž podle určení p. kol. Štětky jsou to pouze ústavy pro okrádání dělnictva. (Posl. Mikulíček: Pan posl. Pekárek ve výboru zamítl, aby se stavělo podle kolektivních smluv !) Zdůraznil jsem ve své zprávě, že Pražské vzorkové veletrhy zaměstnávají 60.000 dělníků. Tím bylo dokázáno, jakou ohromnou důležitost mají Pražské vzorkové veletrhy pro zaměstnanost dělnictva. Také jsem dovodil, jaké by to bylo mělo špatné národohospodářské důsledky, kdyby Pražských vzorkových veletrhů nebylo bývalo a kdyby byla musela vláda platiti těmto 60.000 nezaměstnaných dělníků podporu v nezaměstnanosti. Tedy kdy by nebylo jiných momentů, již to by mluvilo pro to, a měly by se zejména strany dělnické, ať jakéhokoliv politického zabarvení, přimlouvati za schválení tohoto zákona. Uznáváme-li národohospodářskou důležitost Pražských vzorkových veletrhů pro výrobce, řemeslníka a obchodníka, nemůžeme jim také upříti stejné důležitosti pro naše dělnictvo. Ale je zase charakteristické, že pan kol. Štětka dokazuje, že právě malí řemeslníci nebudou moci pro poplatky vystavovati vůbec předmětů svých na Pražských vzorkových veletrzích a použil také této příležitosti k tomu, aby napadl stranu živnostenskou, jako by ona znemožňovala malým živnostníkům vůbec vystavovati anebo jako by je byla úplně zaprodala, aby se Pražských vzorkových veletrhů nemohli zúčastniti. Já jsem také toto stanovisko ve své důvodové zprávě objasnil. Poukázal jsem na program, který Pražské vzorkové veletrhy mají zejména pro malé živnostnictvo; mimo obvykle pořádané jarní a podzimní veletrhy budou zvláštní veletrhy pro naše živnostnictvo a poukázal jsem také, že činnost Pražských vzorkových veletrhů má vyvrcholiti v tom, že bude zejména pro naše malé živnostníky pořádána obchodní akademie, kde by po stránce finanční, vývozní, atd. náš malý živnostník měl možnost se vzdělati, aby byl náležitě pro vývoz teoreticky vzdělán.

Tyto věci jsem ve své důvodové zprávě uvedl a proto musím odmítnouti také výrok, že naše živnostenská strana proto, že se přimlouvá za schválení tohoto zákona a státní garancie 45 milionů, by se byla dopustila nějakého zločinu anebo zejména spáchala nějaký podvod s obchodnictvem a živnostnictvem. Slavná sněmovno! Páše-li někdo podvod, dalo by se hovořiti o tom, které to jsou strany, ale mám za to, že naší živnostenské straně ještě takový podvod, o kterém se pan kolega Štětka zmínil, jistě dokázati se nedá.

Trvám na své důvodové zprávě a návrhu výboru pro živnosti, obchod a průmysl, poněvadž jsem přesvědčen, že stát má povinnost navrhovanou garancii poskytnouti. Řekl jsem a odůvodnil, že je to v našem národohospodářském zájmu a proto se přimlouvám, jak jsem již učinil v důvodové zprávě návrh, aby slavná sněmovna tento návrh zákona na garancii 45% pro Pražské vzorkové veletrhy schválila a aby také schválila navrženou resoluci. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji, panu posl. Pekárkovi.

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno! Pan zpravodaj živnostenského výboru reagoval přiměřeným způsobem na výroky p. posl. komunistické strany Štětky. Vzhledem k úrovni výroků, jež pan posl. Štětka učinil, neměl bych vlastně ničeho podotknouti, poněvadž celá jeho řeč týkala se všeho možného, jen ne Pražských vzorkových veletrhů. (Hluk. - Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid!

Zpravodaj posl. Pekárek (pokračuje): Pan posl. Štětka nemá, tuším, dostatečné představy o skutečném účelu Pražských vzorkových veletrhů, poněvadž, kdyby představu měl, jistě by věděl, že veletrhy jsou určeny k tomu, aby zprostředkovaly výměnu vyrobených statků u nás a umožnily dělnictvu zaměstnání.

Pan posl. Štětka mluvil ustavičně o zlodějně a podobných zjevech, kdežto předmět zákona se takových zjevů netýká.

Pan posl. Štětka mluvil o nespokojenosti dělnictva na stavbě veletržních paláců. Konstatuji, že než jsem převzal referát o státní záruce, ne jednou, nýbrž několikráte jsem dlel na staveništích Pražských vzorkových veletrhů. Tam žádné nespokojenosti není, poněvadž dělnictvo je tam velmi dobře placeno. Ale nebyl to ani jediný z poslanců komunistické strany, který by se byl na to staveniště šel podívati.

Pokud jde o záruku 45 mil. Kč, nemůže jíti o nic poctivého, poněvadž návrhu zákona předcházela revise ministerstva financí a ta zjistila hospodářství družstva, které provádí stavbu veletržních paláců, v naprostém pořádku. Kromě toho ze státní záruky nevznikají státu pražádné výlohy, poněvadž podnik je naprosto soběstačný.

Pan posl. Mikulíček mně tu vytýkal, že jsem v rozpočtovém výboru zamítl návrh, aby bylo do zákona vloženo ustanovení, že akciová společnost pro výstavbu veletržních paláců, která se má utvořiti, má povinnost starati se o to, aby se dodržovaly kolektivní smlouvy. Opakuji znovu, že akciová společnost nestaví, nýbrž oprávnění živnostníci, ti že mají kolektivní smlouvy, jsou povinni je dodržovati, jak byly ujednány a podepsány, tedy do zákona nemůžeme takového ustanovení dávati.

Konstatuji dále, že nelze mluviti o zlodějně také z toho důvodu, poněvadž na staveništi je zaměstnáno nejméně 500 až 1000 lidí a uvážíme-li, že několikráte bylo mluveno o nezaměstnanosti, myslím, že by právě poslanci komunistické strany měli míti zájem na tom, aby těch tisíc lidí mělo zaměstnání.

Pokud se týče celkové úrovně řeči pana posl. Štětky, konstatuji, že mu není ani známo, kdo je ministrem obchodu, poněvadž tu zdůraznil, že ministr živnostenské strany roní slzy v důvodové zprávě k tomuto zákonu, a zatím důvodovou zprávu podepsal ministr obchodu p. dr. Peroutka a ne ministr Najman.

Vzhledem ke všemu, co jsem dříve již uvedl a co p. posl. Štětka nevyvrátil, mohu trvati na svém návrhu, by byl přijat vládní návrh o státní záruce 45 mil. i s příslušnou resolucí. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Osnova zákona má dva paragrafy, nadpis a úvodní formuli.

Jelikož nebyly podány pozměňovací návrhy, dám o celé osnově hlasovati najednou podle zprávy výborové.

Námitek proti tomu není? (Nebyly).

Námitky nejsou.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo tedy souhlasí s celou osnovou zákona, to jest s jejími dvěma paragrafy, nadpisem a úvodní formulí, ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To jest většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona ve čtení prvém.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze. Tím vyřízen je prvý odstavec pořadu.

Přistoupíme k druhému, jímž jest:

2. Druhé čtení osnovy zákona o zatímní ochraně lesů (tisk 977).

Zpravodajem výboru zemědělského jest pan posl. Nejezchleb-Marcha.

Jsou nějaké návrhy oprav neb změn textových?

Zpravodaj posl. Nejezchleb-Marcha: Navrhuji, aby v §u 1, odst. 2 za slova "je obnoviti" byla položena čárka. (Hluk.)

Předseda (zvoní): Prosím o klid.

Kdo ve druhém čtení souhlasí s osnovou zákona tak, jak ji posl. sněmovna přijala ve čtení prvém, s opravou, navrženou p. zpravodajem, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala tuto osnovu zákona také ve čtení druhém.

Rozhodneme nyní o resolučních návrzích.

Jest to jednak resoluční návrh výboru zemědělského, jednak návrh posl. Bradáče, Windirsche a druhů.

Žádám pana zpravodaje, aby se o nich vyjádřil.

Zpravodaj posl. Nejezchleb-Marcha: Resoluce, otištěná ve zprávě výborové je poslanecké sněmovně známa a doporučuji ji k přijetí.

Kromě toho podán byl resoluční návrh posl. Bradáče, Windirsche a druhů, který zní:

Ministerstvo zemědělství se vyzývá, aby platná zákonná ustanovení doplnilo co nejdříve v tom směru, aby zemědělské pozemky hraničící s lesními plochami byly zřízením zabezpečovacího pruhu chráněny proti škodám, vznikajícím převislými větvemi a vodou tekoucí z nich, dále proti vývoji kořenů lesních stromů, škodícímu zemědělským rostlinám.

Souhlasím s tímto resolučním návrhem a prosím sněmovnu, aby pro něj hlasovala.

Předseda (zvoní): Přikročíme k hlasování.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem výboru zemědělského, otištěným ve výborové zprávě tisk 997, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce výboru zemědělského jest přijata.

Kdo souhlasí s resolučním návrhem posl. Bradáče, Windirsche a druhů, jehož přijetí doporučuje pan zpravodaj, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Také tento resoluční návrh jest přijat.

Tím vyřízen jest 2. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

3. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o vládním návrhu (tisk 984), kterým se předkládá Národnímu shromáždění obchodní a plavební úmluva mezi Československou republikou a Finskem ze dne 2. března 1927 se závěrečným protokolem z téhož dne (tisk 1087).

Zpravodajem výboru zahraničního je pan posl. dr Hajn, výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností p. posl. dr. Zadina.

Dávám slovo prvému zpravodaji, p. posl. dr. Hajnovi.

Zpravodaj posl. dr Hajn: Slavná sněmovno! Až dosud není mezi Finskem a naším státem žádné obchodní smlouvy, nicméně jsou obchodní styky, o kterých zpráva, kterou jsme vám podali, má některá data. Jsou to styky ještě skrovné, ale jsou a připouštějí možnost většího rozšíření. Proto se udělala tato tehdá již řádná obchodní smlouva mezi Finskem a naším státem ze dne 2. března t. r.

Skládá se ze čtyř částí. První část jest vlastní obchodní a plavební úmluva na základě nejvyšších výhod. Platí na jeden rok, mlčky může býti prodloužena. Má-li se dáti výpověď, musí býti dána 3 měsíce předem. Druhá část je seznam A, kde jsou uvedeny výrobky československé, na něž se snižují dovozní sazby finské podle této úmluvy, a má 17 článků. Pak seznam B, kde jsou obsaženy výrobky finské, jež se dovážejí k nám. Má sedm čísel. Pak je protokol o podpisu s význačným novým ustanovením a vysvětlením, na př., že doložka o nejvyšších výhodách se nevztahuje na dovoz vína a alkoholických nápojů a že Československá republika poskytne finskému ementálskému sýru touž slevu sazební jako Švýcarsku.

Ještě poznamenávám, že ve Finsku je tato smlouva již ratifikována a také podepsána a tedy je tím spíše záhodno, abychom my tuto smlouvu schválili.

Doporučuji jménem zahraničního výboru, aby poslanecká sněmovna dala tomu svou ratifikaci. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor živnostenský - panu posl. dr Zadinovi.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Výbor živnostenský pojednal o této provisorní smlouvě s Finskem ve schůzi dne 14. června. Posoudil ji s hlediska hospodářského, uznal její důležitost pro další rozvoj našeho zahraničního obchodu a usnesl se doporučiti tuto smlouvu sněmovně ke schválení. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Přistoupíme k hlasování.

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec a dám o něm hlasovati najednou podle zprávy výborové.

Námitek proti tomu není? (Nebyly.).

Námitek není.

Kdo tedy souhlasí s celým schvalovacím usnesením ve znění doporučeném pp. zpravodaji, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala toto schvalovací usnesení ve čtení prvém.

Druhé čtení navrhnu na pořad příští schůze.

Tím vyřízen jest 3. odstavec pořadu.

Přistoupíme ke 4. odstavci pořadu, jímž je:

4. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro záležitosti průmyslu, obchodu a živností o vládním návrhu (tisk 994), kterým se předkládá Národnímu shromáždění prozatímní úprava obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Tureckou, sjednaná výměnou not v Angoře dne 24. března , 1927 (tisk 1088).

Zpravodaji jsou: za výbor zahraniční pan posl. Molík, za výbor pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností posl. dr Zadina.

Uděluji slovo prvému zpravodaji - za výbor zahraniční - jímž jest pan posl. Molík.

Zpravodaj posl. Molík: Slavná sněmovno! Dovoluji si jménem výboru zahraničního podávati zprávu o vládním návrhu (tisk 994) , kterým se předkládá Národnímu shromáždění prozatímní úprava obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Tureckou, sjednaná výměnou not v Angoře dne 24. března 1927.

Jednání s Tureckem o definitivní obchodní smlouvu, které bylo zahájeno tureckou vládou prostřednictvím našeho vyslance v Angoře již 22. února 1926, bylo dokončeno. Pouze nemohlo býti docíleno do uplynutí prozatímní dohody (t. j. do 11. dubna t. r.) shody v příčině tureckého požadavku stran přímého nákupu tabáku v Turecku.

Ježto vláda turecká může podle zákona ze dne 12. prosince 1925 uzavírati prozatímní dohody pouze na dobu šesti měsíců a podle toho naše dosavadní obchodní dohoda ze dne 30. září 1926, uvedená v platnost dnem 12. října 1926 končí 11. dubnem t. r., bylo v zájmu přerušeného rozvoje našich obchodních styků s tímto důležitým odbytištěm obnoviti tuto prozatímní obchodní dohodu bez jakékoliv meritorní změny na dalších 6 měsíců, t. j. od 12. dubna do 11. října t. r.

Zatím bylo docíleno dohody i stran nákupu tabáku československou tabákovou režií v Turecku. Definitivní smlouva byla v Angoře podepsána dne 31. května a nabude platnosti po ústavním projednání úmluvy jak v Československu, tak v Turecku. Do této doby zůstane v platnosti prozatímní obchodní úmluva, o které dnes jednáme.

Náš vzájemný obchod s Tureckem vyvíjel se již za platnosti dosavadních obchodních dohod velmi uspokojivě. Náš vývoz do Turecka vzrostl ze 167 mil. Kč v roce 1925 na 234 mil. Kč v roce 1926; avšak i dovoz z Turecka k nám stoupl ze 43.9 mil. Kč na 98 mil. Kč. Do Turecka se vyváží z Československé republiky hlavně cukr, bavlněná příze a tkaniny, vlněné tkaniny, jutové pytle, skleněné a porculánové zboží, smaltované nádobí, hospodářské stroje, zápalky a j. Dovážejí se fíky, sušené hrozny, tabák, cigarety, lískové oříšky, jehněčí kůže a jiné.

Jménem zahraničního výboru doporučuji ku přijetí schvalovací usnesení :

"Národní shromáždění republiky Československé souhlasí s prozatímní úpravou obchodních styků mezi republikou Československou a republikou Tureckou, sjednanou v Angoře dne 24. března 1927 a uvedenou v prozatímní účinnost vládní vyhláškou ze dne 7. dubna 1927, č. 37 Sb. z. a n." (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor živnostenský - panu posl. dr Zadinovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP