Pátek 24. června 1927

Zpravodaj posl. Pechman: Slavná sněmovno!

Po předchozím projednání v rozpočtovém výboru a ve výboru pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností předkládá se dnes slavné sněmovně vládní návrh zákona tisk 942, na základě jehož se má zplnomocniti vláda, aby převzala státní záruku za úvěr určený k výstavbě pražských veletržních paláců do výše 45 mil. Kč a současně schválila předloženou resoluci. Podle této resoluce má býti udělení garancie závislo podle kautel, citovaných v šesti odstavcích, jež mají dojíti výrazu v garanční listině.

V podstatě jde o to, aby veletržní paláce v Praze spojeny byly v jeden právní subjekt, který má se státi smíšenou akciovou společností s kapitálem 10 milionů Kč, z něhož 2 miliony má převzíti město Praha. Státu má býti zaručena účast ve správě i kontrole správy, a pokud akciový kapitál bude vnesen peněžně, má se ho použíti ku proplacení dosavadních hypotekárních dluhů, a konečně garantovaný obnos 45 milionů Kč bude vtělen ve prospěch státu ihned za zbytkem dnešního hypotekárního dluhu, pokud nebude splacen způsobem pod čís. 5 v resoluci uvedeným.

Jestliže se vláda odhodlala předložiti sněmovně návrh zákona o této garancii, jistě uvažovala, co pražské vzorkové veletrhy znamenají dnes pro stát a pro celý náš národohospodářský život. Výbor pro záležitosti obchodu, průmyslu a živností pojednav o této velice závažné otázce se vší svědomitostí, ve vydané důvodové zprávě výstižně a objektivně vyslovil se pro tento vládní návrh zákona a mně jako zpravodaji uložil, abych tento vládní návrh se schválením výboru pro obchod, průmysl a živnosti v plénu slavné sněmovny hájil a doporučil ke schválení.

Je nesporno, že na rozmach dnešních pražských vzorkových veletrhů nestačí již několik málo jedinců, soukromých podnikatelů, kteří budovali Pražské vzorkové veletrhy s vlastními a nepostačitelnými soukromými prostředky, ovšem také s nemalým risikem. Dnes je tato odvážná a uznáníhodná snaha oceňována i těmi, kteří se na zakládání tohoto velice významného podniku dívali skepticky. Z nepatrných prostředků soukromých, jak jsem právě uvedl, vyrostly Pražské vzorkové veletrhy v těleso mimořádného rozsahu i důležitosti a my při těch národohospodářských úspěších, jichž tyto veletrhy v poměrně krátké době dosáhly, teprve nyní vidíme, že jsme v prvopočátcích velikého díla a že k dobudování jejich, mají-li splniti i v budoucí době své poslání, musíme v zájmu naší výroby i obchodu, ale hlavně také odbytu, vybudovati Pražské vzorkové veletrhy tak, aby se staly skutečně odbytovou zprostředkovatelnou všech, kteří výrobky naše, ať ve vnitrozemí či za hranicemi, snaží se zciziti. Proto účelem osnovy tohoto zákona je, aby vláda pomohla dobudovati, a to v zájmu své vlastní povinnosti ku podpoře výrobních tříd, tento veliký podnik tak, jak toho nová doba žádá a jak při svých slabých silách soukromým podnikatelům již toho možno nebylo.

Zdokonalení a dobudování Pražských vzorkových veletrhů po stránce technické znamená také po osvědčených vzorech z ciziny neomezovati veletrhy jen na jarní a podzimní období, nýbrž pořizováním síní, skladišť obchodních a živnostenských závodů pro celoroční používání. Má býti působnost veletrhů těchto jaksi rozšířena, a zejména malým výrobcům živnostníkům má býti takto dána možnost rozšíření okruhu svého zákaznictva. Podle zjištěných statistických dat činil po jedenácti absolvovaných veletrzích obrat hotových výrobků, mimo suroviny, celých 12 miliard Kč, čímž je zabezpečena práce pro 60.000 dělníků, a kdybychom vzali v úvahu, že těchto šedesát tisíc dělníků bez existence veletrhů by bylo bývalo bez zaměstnání, byl by platil stát jen na podporách v nezaměstnanosti ca 220 milionů Kč ročně, nehledě ani k tomu, že veletrhy měly veliký podíl na aktivní bilanci našeho vývozu.

Každého veletrhu průměrně zúčastňuje se 120.000 návštěvníků z venkova, tak že pro město Prahu pouze dávky z nápojů, zábav a přechodného ubytování činí nejméně patnáct milionů Kč ročně, mimo zvýšený provoz na elektr. drahách a pod. Že tím také má užitek soukromý obchod a živnosti v Praze samé, jest samozřejmo.

Pražské vzorkové veletrhy nemají žádné státní anebo jiné podpory a musejí si vše hraditi ze svých vlastních prostředků, což není u žádného jiného veletrhu na celém světě. Přes to do posledního veletrhu bylo investováno jen na propagaci 18 milionů Kč, ač prostředky tyto daleko ještě nestačily pro náležitou propagaci v cizině, a to zejména v Jižní Americe, Malé Asii a Africe. O propagaci vnitrozemskou je náležitě postaráno. V cizině udržují Pražské vzorkové veletrhy spojení s velikou řadou největších obchodních domů světa s 1100 agentur a zástupců.

Rozmach Pražských vzorkových veletrhů dokumentuje se nejlépe tím, že vedle dosavadních místností v poslední době na Novém výstavišti (bývalá Umrathova továrna) byla vystavěna celá řada nových budov a pavilonů v rozloze 25.000 m2 plochy nekryté a 4000 m2 plochy kryté v ceně 2 mil. Kč. Vzhledem k ohromnému počtu přihlášek odhodlala se správa Pražských vzorkových veletrhů založiti pro menší výrobce a živnostníky nové živnostenské trhy, které budou pořádány dvakráte do roka, a to o vánocích a svatodušních svátcích, což lze velice vřele uvítati. Vyvrcholením tohoto podniku má býti živnostenská akademie, kdež naučí se náš malý živnostník a výrobce všemu, co po stránce komerční k vedení svého podniku potřebuje. hlavně exportním zkušenostem, finančnictví a obchodní propagaci. Kruhů obchodních, výrobních a průmyslových je jistě zbožným přáním, aby Pražské vzorkové veletrhy staly se skutečně v budoucnu podle svého hospodářského programu významným podnikem národohospodářským jako budoucí veliké obchodní City města Prahy a celé republiky. K tomu má sloužiti právě ona garancie, jíž se po prvé Pražské vzorkové veletrhy na státu dožadují. Není to dar ani subvence, nýbrž pouze záruka pro uskutečnění příštích veletržních podniků, při čemž hledě k zajištění hypotekárnímu a vzhledem k účelnosti budov veletržních i ohromné ceně pozemků, na nichž jsou postaveny, nehrozí státu žádné nebezpečí a při tom může se prospěti dobré věci.

Letošního roku již za této garancie uskuteční Pražské vzorkové veletrhy část svého programu tím, že bude dostavěn první palác ze čtyř proponovaných. Sleduje se zde hlavně také účel, aby režie vystavovatelů byla zmenšena tím, že budou míti v těchto budovách své stálé exposice, a tím odpadne hlavní režie, která byla spojena se stálým instalováním, odvážením a přivážením vystavovaných předmětů.

Toť krátce vytýčeny jsou snahy Pražských vzorkových veletrhů, které musejí dojíti

u vlády a sboru zákonodárného náležitého pochopení a porozuměni. Naše vláda, jak je již v důvodové zprávě uvedeno, stálými ročními subvencemi podporuje Dunajský veletrh v Bratislavě, na výstavní trhy v Brně poskytl stát kapitálovou účast i několikamilionovou bezúročnou půjčku.. Lipský veletrh kromě každoročních subvencí státu, země a obce obdržel v posledních letech státní podporu na výstavbu veletržních paláců 70 mil. Kč, Lyonský veletrh k témuž účelu státní subvenci 45 mil. Kč. Náš stát nákladem několika milionů Kč zakoupil v Lipsku veletržní palác pro zdejší vystavovatele, ale na Pražské vzorkové veletrhy dosud nebylo pamatováno docela ničím a tak po finanční stránce podpory státu zůstaly Pražské vzorkové veletrhy i při svém ohromném národohospodářském významu, jak jsem stručně objasnil, ubohou opuštěnou popelkou. Po této úvaze a po usnesení výboru pro obchod a průmysl a živnosti ukončuji svoji zprávu, doporučuji jménem uvedeného výboru posl. sněmovně, aby tento návrh zákona schválila v neztenčeném znění a aby současně přijala též navrženou resoluci. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Dávám slovo druhému zpravodaji - za výbor rozpočtový - p. posl. Pekárkovi.

Zpravodaj posl. Pekárek: Slavná sněmovno!

Pan zpravodaj živnostenského výboru zdůraznil národohospodářský význam Pražských vzorkových veletrhů, pro něž se žádá státní záruka 45 mil. Kč. Rozpočtový výbor, jehož jménem mám čest mluviti, projednávaje vládní předlohu, zkoumal zejména otázku, zdali vedle národohospodářského významu podnik, který máme zaručiti, t. j. budovy odpovídají skutečné požadované záruce. Dovoluji si proto upozorňovati slavnou sněmovnu, že podnik sám, pokud už je vybudován, svojí solidností a způsobem provádění, jež je řízeno odborníky osvědčenými ve službách veřejných, skýtá plnou záruku, že stavebního nákladu vynaloženého na postavení veletržních budov bude skutečně využito s přesností pokud možno největší.

Pan zpravodaj výboru živnostenského poukázal, že dokončuje se stavba prvního veletržního paláce ze čtyř projektovaných. Již první veletržní palác je dílem tak velikým, ba monumentálním, že možno směle říci, že s hlediska technického v celé Evropě sotva bychom našli podobný příklad v tomto oboru staveb. Obstavená prostora činí 55 činžovních domů pětipatrových o frontě 17 metrů; je to tedy objekt, který svojí rozsáhlostí daleko předstihuje naše dosavadní obvyklé budovy veřejné i soukromé.

Že skutečně jde o podnik po stránce technické neobyčejně ekonomicky vedený, svědčí fakt, že odhadcové pražské městské spořitelny, jejichž zvykem, není odhadovati vysoko, odhadli cenu podniku přibližně na výši, které dostoupí skutečné stavební náklady. Dovoluji si slavnou sněmovnu také upozorniti, že situace veletržních paláců je neobyčejně výhodná. Paláce budou totiž situovány na koncentraci dvou velmi důležitých tepen poblíže výstaviště, které pro kulturní a hospodářský vývoj našeho národa má význam neobyčejný a tradicionelní.

Pro finanční výbor měla význam ovšem také otázka rentability. V novém veletržním paláci, který se dokončuje, přichází v úvahu asi 20.000 m2 výstavní plochy. Ta plocha bude ještě nedostatečná již také proto, že nájemné stanovené za místo k vystavení výrobků a za místa k umístění kanceláří bude daleko nižší než dnes činí nájemné za dva veletrhy po 8 dnech. Již z toho lze souditi, že obsazení budov veletržních bude vždycky plně dosaženo.

Finanční základna - tuším, že se o tom zmínil také zpravodaj výboru živnostenského - je ještě posílena tím, že družstvu, které započalo s prováděním veletržních staveb, podařilo se výhodně zakoupiti přímo ohromný komplex pozemků a že po odstoupení pozemků do veřejného majetku zůstane stále ještě k disposici přes 6000 čtverečných sáhů plochy. Když kalkulujeme dnes normální cenu sáhu, můžeme říci, že tyto pozemky mají cenu od 25 do 30 mil. Kč.

Dovoluji si ještě podotknouti, že družstvo samo ze svých vlastních prostředků, nemajíc doposud nikdy žádné veřejné podpory, vystavělo celkem prací za nějakých 16 až 20 mil. Kč. Soudím tedy jménem finančního výboru, že i s hlediska technicko-finančního je veletržní podnik takového rázu, že záruka 45 mil. Kč na stavbu požadovaná není nikterak přemrštěna a že naopak skutečná stavební cena paláců bude daleko záruku tu převyšovati. Máme tedy do budoucnosti perspektivu, že kdyby se snad naše národohospodářské poměry vyvinuly způsobem poněkud jiným, který by snad nevyžadoval, abychom používali veletržních paláců přímo k účelům dnes naznačeným, můžeme vždycky nalézti účely, kterým bychom mohli tyto budovy věnovat, a skutečná jejich stavební cena zůstane nezměněna.

Posoudím-li, co zde uvedl zpravodaj výboru živnostenského, i co bylo předmětem rozpravy ve výboru finančním a mám-li na zřeteli, že každý podařený výstavní veletrh znamená důležitý krok v kulturním a hospodářském vývoji našeho národa, jest jistě docela správno a odůvodněno, když i já dovoluji si připojovati se k usnesení výboru živnostenského a navrhuji-li jménem výboru rozpočtového, aby slavná sněmovna přijala návrh o záruce 45 mil. Kč na výstavbu pražských vzorkových veletrhů i s resolucí, usnesenou oběma výbory. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): K této věci byla podána řečnická přihláška. Zahajuji proto rozpravu.

Navrhuji podle usnesení předsednictva, aby řečnická lhůta stanovena byla 20 minutami. (Námitek nebylo.)

Ke slovu je přihlášen na straně "proti" p. posl. Štětka. Dávám mu slovo.

Posl. Štětka: Paní a pánové! Byli jsme již svědky v této budově projednávaných různých zlodějen, kterým vy pánové, říkáte, "československé demokratické zákony". Tyto zákony počínají pozemkovou reformou, která nejen u nás, nýbrž i za hranicemi je známa jako dokonalá zlodějna, a končily zákonem o tzv. daňové reformě, která v okrádání pracující třídy se jistě pozemkové reformě vyrovná.

Pánové, ten váš systém demokratického odírání pracující třídy bude nyní doplněn projednávaným návrhem zákona, kterým bude vláda zmocněna nacpati do bezedných kapes kapitalistických vydřiduchů 45 mil. Kč na stavbu veletržních paláců v Praze. Pracující třída v tomto státě dovede už prohlédnouti ty vaše firmy, pod kterými přicházíte, abyste rafinovaným způsobem - podle vás zákonným způsobem - drancovali kapsy drobných poplatníků ve prospěch kapitalistické sebranky, která za pomoci ochránců dnešních řádů k upevnění všech těch zlodějen postavila si naproti vykořisťovaným, okrádaným pracujícím masám zákon na ochranu republiky, zákon o útisku, zákon náhubkový. Pracující třída v tomto státě byla už názorně poučena o tom, co znamenají všechny ty vaše zákony, zejména co znamená zákon na ochranu republiky, který ochrání všechny vydřiduchy proti okrádaným a vykořisťovaným. Zákon tiskový neznamená nic jiného, než aby okrádaným bylo zabráněno se dověděti a přesvědčiti o tom, kdo je okrádá, jakým způsobem je okrádá a oč je okrádá.

Aby se mohlo v okrádání pracující třídy pokračovati, hlad, bída a zotročování dělníků prodlužovati, nepostačují vám, pánové, dosavadní zákonná opatření k ochraně všech zlodějen a proto přicházíte pod falešnou firmou tzv. reformy veřejné správy a doplněním kázeňských řádů v tomto státě, aby každý odpor, který by byl veden proti lupičským plánům černé reakce, byl ihned v zárodku potlačen a v krvi utopen.

Má-li býti učiněn konec všem zlodějnám v tomto státě, má-li býti zabráněno dalšímu zbídačování, zotročování a vykořisťování pracující třídy, je nezbytně nutno, aby pracující třída měst i venkova, dělníci, domkáři, malorolníci a maloživnostníci bez rozdílu stran a národností spojili se k obrannému boji proti reakčnímu útoku, přešli pak k boji za odstranění všech zlodějen, vykořisťovatelů a také utlačovatelů, kteří přicházejí, aby za pomoci tzv. reformy veřejné správy vládli s provazem v ruce, karabáčem, kriminálem a olovem za pomoci rakouských četníků. (Odpor na pravici.)

Voláme celou pracující třídu do obranného boje proti tomuto reakčnímu plánu, voláme také ty strany, které o sobě stále tvrdí, že jsou dělnické, že jsou socialistické, aby do boje proti reakčnímu útoku postavily se nejen slovy na půdě tohoto parlamentu, ale aby se postavily do opravdového boje proti reakčnímu útoku společně s celou pracující třídou na ulicích, v továrnách, v městech a ve vesnicích. Až dosud jsme neviděli, že by tzv. loyální oposice chtěla vážně bojovati proti reformě veřejné správy, až dosud jsme to neviděli u sociálních demokratů, zejména vůdců, kteří až dosud nepodali ani jednoho důkazu, že chtějí vážně bojovati proti zhoršení demokratických řádů, když první projev uspořádali v místech, která příliš připomínají dělnictvu zradu soc. demokratických vůdců z r. 1920 a nad nimiž se vznáší temný stín tehdejšího vykonavatele a společníka Černého. Či myslí dr Meissner a dr Soukup, že rakušácký policajt, který se nezalekl v prosinci 1920 páliti do dělníků, ustoupí se svým zhoršeným prügelpatentem před jednou schůzí, uschovanou na nádvoří soukromého domu?

Kdyby sociální demokraté skutečně chtěli podati důkaz, že chtějí vážně bojovati proti vládě rakušáckého byrokrata a policajta, museli by vyzvati všechny dělnické strany k společnému boji proti vládě rakušáckého byrokrata a policajta, museli by vyzvati všechny dělnické strany k společnému boji proti rakušácké reakci a musili by přistoupiti na návrhy komunistické strany na jednotnou proletářskou frontu, protestní tábory nesměly by se konati jen v uzavřených zahradách, ale musili by se jimi hýbati továrny, náměstí Prahy a velkých průmyslových měst zaplavila by se massami pracujících, které by neustoupily od svého boje, dokud vláda nastolující vládu rakušáckého byrokrata a policajta v Československé republice netáhla by tam, kam táhla vláda rakouská.

To je možno! Jako padlo pod údery pracujících mas černé Rakousko, padlo by i toto Švehlovo červenobílé. V tomto státě dochází k bouřím z hladu, jak jsme toho byli svědky při zoufalém boji za holý život sklářských dělníků v Pojizeří, v tomto státě místo práce a lidského bydlení odpovídá se stanným právem. V tomto státě dostává se pracující třídě místo chleba kriminálu a olova, jak jsme toho byli svědky již 30krát v Československé republice, kde se střílelo do hladových dělníků a jak jsme toho byli svědky v poslední době ve Spořilově, kde dělníkům po vyčerpávající namáhavé práci dostává se místo chleba bití holí, a ozvou-li se a žádají-li za práci mzdu, dostává se jim sprostých nadávek a dokonce se do nich střílí jako do zajíců.

Naproti tomu však strážci veřejného státního pořádku, místo aby zhýralé vyděrače, kteří kašlou na všechny zákonné a bezpečnostní předpisy, pohnali k odpovědnosti, berou je v ochranu, mlátí bezbranné dělníky a potlučené dělníky místo do nemocnice zavírají do kriminálu. Pánové, to je ta vaše demokracie, to je ta vaše moc, kterou vám dal lid, to jsou ta vaše občanská práva! Pro vykořisťované, zbídačené a hladové dělníky máte kriminály, pro přežrané vyděrače a zloděje v tomto státě stavíte lázně, a aby mohli ještě více pracující třídu okrádati, přicházíte s návrhem, aby jim na stavbu paláců byla poskytnuta státní záruka 45 mil. Kč. Pro nezaměstnané, v bídě a hladu nalézající se dělníky, nemá stát peněz, rok co rok je snižována položka ve státním rozpočtu na nezaměstnané. Pro 1/4 milionu nezaměstnaných, pro půl milionu hladovějících občanů je ve státním rozpočtu pro rok 1927 10 mil. Kč, ale pro skupinu vydřiduchů, kteří se pro okrádání dělníků spojili v družstvo, podle vládního návrhu tisk 942 dáváte 45 mil. Kč se státní zárukou na stavbu paláců, které jim mají sloužiti nejen k okrádání dělníků, ale i řemeslníků, malých výrobců a živnostníků.

Za účasti živnostenské strany páše se tu na malých výrobcích, malých živnostnících přímo pustý švindl a podvod. Živnostenská strana. která má svého ministra, který jménem své strany roní krokodýlí slzy v důvodové zprávě, ale který nepostaral se o to, aby do nově postavených výstavních paláců byli také přibráni malí výrobci, živnostníci a obchodníci, ba naopak, celá živnostenská strana postavila se proti ochraně malých výrobců, řemeslníků a živnostníků.

Při projednávání vládního návrhu tisk 942 ve výboru živnostenském a rozpočtovém podali jsme návrh, má-li stát poskytnouti státní záruku 45 mil. Kč kapitalistickým podnikatelům na stavbu veletržních paláců, aby také státu byla dána záruka, že malým výrobcům, řemeslníkům a živnostníkům budou dána místa ve výstavních palácích za přiměřený poplatek, aby tak za pomoci státu použili vystavěných paláců také malí výrobci k vystavení svých výrobků, a vedle toho, aby dělníkům na stavbě veletržních paláců zaměstnaným dostalo se mzdy za práci a ne bití, jako ve Spořilově.

Tento návrh byl zamítnut vládní většinou za pomoci živnostenské strany. To se děje v době, kdy se velkým podnikatelům, jako je Baťa a jiní, umožňuje zvyšovati výroba, kdy se slevují kapitalistům daně, co naproti tomu malým výrobcům, řemeslníkům, obuvníkům, které Baťa ubil, se znemožňuje vystavovati jejich výrobky, a daňové nedoplatky se na nich exekučně vymáhají. Malí výrobci a řemeslníci nebudou tedy moci pro vysoké poplatky vystavovati své výrobky, svoji práci, třebaže by byla dokonalejší a zrovna tak dělníci, zaměstnaní na stavbě paláců, nebudou ničím chráněni před necitelnými zaměstnavateli. Můžeme býti tedy svědky při stavbě těchto paláců druhého Spořilova. Nikde v zákoně nebo v důvodové zprávě nenacházíme ani jednoho slova pro ochranu drobných výrobců, a pokud se o drobných výrobcích mluví v důvodové zprávě, je to vědomé klamání veřejnosti, je to podvod, za který je odpovědna strana živnostenská.

Strana živnostenská klame malé výrobce a živnostníky takovým způsobem, jako ta kocourkovská rada, která, když potvrdila katanský rozsudek nad svými občany pro nezaplacení obecních přirážek, aby dostali "pětadvacet" na obecní lavici, na žádost bodrých kocourkovských občanů zmírnila jim tento potupný trest, a to tak, že nebude sice trest vykonán na obecní lavici, nýbrž že si každý musí přinésti lavici svou, na které ovšem "pětadvacet" dostane. Právě tak budou vycházeti z veletržních paláců malí výrobci, řemeslníci a živnostníci, kteří se budou dívati, jak z jejich práce jiní se obohacují a oni při tom jsou biti a dokonce vlastní holí.

Pánové, pro desetitisíce nebydlících nemáte peněz na stavbu lidských obydlí, jak jsme to viděli při projednávání zákona o stavebním ruchu, ale máte ihned milionové obnosy, jde-li o kapitalistické vydřiduchy na stavbu paláců, jak jsme toho svědky dnes.

Jako se postupně odbourává ochrana nájemníků a bytová péče v Československé republice vůbec, tak tomu je také s podporováním stavebního ruchu přes to, že bytová péče a stavební ruch jsou otázky veřejného zájmu, které řešiti je povinností státu. A chce-li se stát nazývati pokrokovým státem, za který se Československá republika tak ráda vydává, musí tuto podmínku splniti.

Pánové, byl přijat zákon o stavebním ruchu, který je výsměchem všem nebydlícím, tedy zákon proti veřejnému zájmu, zákon, který je švindlem a podvodem, zákon, kterým byla v tomto státě uzákoněna korupce a protekce, neboť se nepodporují podle tohoto zákona stavby pro nebydlící, kterých je v Československu desetitisíce vedle desetitisíců špatně nebo dokonce protizákonně bydlících.

Nestavějí se byty pro ty, kteří bydlí ve skalních děrách, prkenných boudách, ve vagonových koloniích, ale fabrikantům bude se dávati podle daňového zákona 20% stavebního nákladu ze státních prostředků na stavbu fabrik, na strojové zařízení, na pořízení auta, a to počínaje letošním rokem, vedle toho za pomoci státu, který dává na 45 mil. Kč záruky, postaví se fabrikantům výstavní paláce, a to z vybraných daní dělníků v továrnách.

Podle daňového zákona budou se fabrikantům daně promíjeti, zatím co naproti tomu budou se nebydlícím dělníkům, všem těm, kdož bydlí v prkenných boudách, vagonových koloniích anebo ve skalních děrách, srážeti daně ze mzdy bez ohledu na to, zda mají pro své děti dostatek chleba, bez ohledu na to, zda mají lidské bydlení.

Stát, který staví pro kapitalisty výstavní paláce, místo lidových obydlí pro desetitisíce nebydlících, stát, který dělníkům místo práce a chleba dává kriminály a olovo, je státem asijských otrokářů a proto jej čeká týž osud, jaký postihl otrokářské Rusko a jaký postihne evropské otrokáře v Číně.

Vítězný postup světového proletariátu nebude, pánové, vámi zastaven a nebude zastaven žádnou persekucí, žádnými kriminály ani olovem, a již dokonce ne reformou veřejné správy, se kterou vás pracující třída zažene tam, kam patříte. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Dávám slovo k doslovu prvému zpravodaji, p. posl. Pechmanovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP