Pátek 6. května 1927

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo p. posl. Koudelka.

Posl. Koudelka: Slavná sněmovno! Dovolte, abych nejprve poukázal na to, že základní, definitivní úprava daní přímých je událostí takové váhy, že musí vyvolati živý zájem doma i za hranicemi. Tím více pak zaráží hrubá nevážnost poslanců stran většiny v jednání o této věci, zejména pak to, že nikdo z členů vlády, dokonce ani ministr financí neujal se slova k této berní reformě. Nemá snad vláda v této věci co říci sněmovně a obyvatelstvu? Či má důvody k mlčení? (Výkřiky posl. Tomáška.) Je jí lhostejno, jak její - mírně řečeno - nedbalost při jednání o berní reformě bude vykládána doma i v cizině? Mám za to, že bude třeba, aby se strany tohoto slavného sboru bylo uvažováno o tom, aby příště bylo zabráněno tak nevážnému snižování našeho parlamentarismu v jednání tohoto slavného sboru, jako vidíme při jednání o této tak důležité a dalekosáhlé věci. (Souhlas poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Dovolte nyní, paní a pánové, abych přešel k vlastnímu předmětu našeho jednání.

My, českoslovenští sociální demokraté, požadovali jsme základní změnu soustavy daňové proto, aby v novém systému československém došly výrazu změněné poměry politické a zásada daňové spravedlnosti. Dosavadní berní soustava, platná v Československu, byla převzata z feudálního a klerikálního Rakousko-Uherska, a proto nese jeho stopy; ve chvatu revolučních poválečných let bylo na této soustavě flikováno, jak to poměry připouštěly, takže vliv socialistického hnutí mohl se zde projeviti jen v míře omezené. Jestliže však v nových daních a ve změnách daní starých uplatněn byl aspoň poněkud spravedlivější rys sociální, stalo se tak zásluhou socialismu, nikoliv stran buržoasních, které právě teď s vyznamenáním skládají zkoušku protilidové, reakční daňové politiky. (Tak jest!)

Berní systém rakouský a uherský hověl zájmům šlechty, buržoasie, kněží a oficírů. Kotvil v dobách dávno uplynulých. Velké sociální a osvobozenské proudy moderní doby dotkly se jej v celku nepatrně. Daňová privilegia sloupů rakouské monarchie přešla do Československé republiky, i bylo úkolem československé berní reformy privilegia ta odstraniti a provésti důsledky státního převratu i na tomto poli, uložiti každému spravedlivé daňové břímě a v soustavě berní uplatniti zásady sociální spravedlnosti, ochranu chudých před vyssáváním berním šroubem a zajistiti tak sílu a budoucnost v širokých vrstvách pracujícího lidu.

Dalším úkolem berní reformy pak bylo, na podkladě účelné a úsporné reformy veřejné správy, která by snižovala veřejné náklady, zmenšiti daňové břemeno poplatníkům, které válečnými a poválečnými poměry nesmírně vzrostlo. Plní berní reforma vládních stran tyto úkoly? Nikoli. Reforma veřejné správy se neprovádí. Snižují se příjmy, výdaje však ponechávají se nedotčeny. Privilegia buržoasie na poli daňovém ponechávají se i nadále. Ke starým daňovým výsadám přidávají se výsady nové. Daňové výsady kněží i v republice mají býti zachovány. Rakouské osvobození oficírů od daní budeme míti i v republice. S hlediska sociálních úlev béře tato berní reforma i z toho, co dosud úsilím socialismu bylo v berním systému zavedeno a místo sociální daňové spravedlnosti zavádí se krutá nespravedlnost vůči nejchudším, vůči lidu pracujícímu. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.)

Berní reforma měla nás také na tomto poli odrakouštiti. Vládní většina však svým návrhem republiku porakoušťuje. Tato berní reforma není pokrokem moderního daňového zákonodárství. Bude předmětem neustálých našich útoků a útoků všech spravedlivých lidí, pokud nebude změněna tak, aby odpovídala potřebám tohoto státu a spravedlivým požadavkům chudého lidu.

Dovolte, vážení pánové, abych se zabýval některými částmi této berní reformy, hlavně s hlediska drobného lidu venkovského. Tu přicházejí v úvahu hlavně daň důchodová, daň domovní a daň pozemková, konečně pak řízení ukládací. O dani důchodové pojednal zde opravdu skvěle kol. dr Meissner. Co uvedl o této dani vůbec, platí v plném rozsahu i pro drobné poplatníky venkovské.

Povšimněme si však, jak se projevilo sociální cítění vládních stran v dani domovní. Naskýtá se nám obraz neobyčejně zajímavý: Drobným lidem, vlastníkům malých domků se daň zvyšuje, kdežto vlastníkům velkých domů, buržoasii, se daň slevuje. Slibovali lidu úlevu daňovou a provedli ji takto: Kdo má domek o 1 světnici, platil dosud 3 Kč, příště má platiti 5 Kč, kdo má dům o 22 místnostech, platí dnes 390 Kč, příště bude platiti 290 Kč. (Slyšte!) Majitelům domků o jedné až čtyřech místnostech se daň vesměs zvyšuje a bude stav ten vypadati takto: Domek o jedné světnici dosud 3 Kč, příště 5 Kč, o dvou světnicích dosud 6 Kč, příště 10 Kč, o třech světnicích dosud 9 Kč, příště 15 Kč, domek o čtyřech světnicích dosud 20 Kč, příště 30 Kč. Odtud se potom daň snižuje tak, že dům o 5 místnostech platil dosud 35 Kč a příště bude platiti 30 Kč, o 7 místnostech dosud 70 Kč, příště 50 Kč, dům o 9 místnostech dosud 90 Kč, příště 70 Kč, a u 20 místností, kde se platilo dosud 300 Kč, bude se příště platiti 250 Kč, při 22 místnostech se dosud platilo 390 Kč a příště se bude platiti 290 Kč.

Snad nebudou drobní lidé všemu rozuměti, co je v tomto zákoně, tomuto však rozuměti budou a budou se tázati, jakým právem zvyšují se tak horentně daně z malých domků, k nimž si drobní lidé těžko pomáhají, které znamenají pro ně zpravidla dřinu a odříkání celé generace, když vlastníkům velkých a přepychových domů se daně snižují. Domky o jedné až čtyřech místnostech jsou minimum v požadavcích bydlení. Méně než jednu místnost nikdo přece obývati nemůže. Bylo by proto zcela spravedlivo, kdyby toto bytové minimum bylo daně zcela prosto. Jen si, prosím, představte skromné domky vesnického lidu, rozstrkané často po stráních, v nejhorších místech, chudé tak, že často nelze si představiti skromnějších, vzpomeňme na chatrče chudých lidí na horách, v zapadlých vískách, na chatrče Slovenska a chýše chudého lidu Podkarpatské Rusi (Výkřiky posl. Srby.), na něž vesměs uvaluje se zvýšená daň a porovnejte s tím dokonalé, velké, úpravné a zdravé místnosti domů naší střední buržoasie o 5 až 10 místnostech, porovnejte s tím dále nádheru přepychových a rozsáhlých místností domů s více jak 10 místnostmi naší velké buržoasie a pak změřte hloubku necitelnosti a nesvědomitosti těch, kteří dělali tento nestydatý zákon. (Výkřiky posl. Rýpara.) - Budu mluviti, pane kol. Rýpare také o tom, jak jste naměřili v tomto zákoně kněžím na farách, biskupských a arcibiskupských residencích. - Porovnejme to s tím, co jste naměřili tomu chudému lidu, který z větší části vás sem vyslal. Chudý občan republiky, vlastnící jedině svou chatrč o 2 místnostech ze dřeva a slámy, kdesi na vesnici, bude platiti, dejme tomu, tu poloviční sazbu, tedy 5 Kč daně bez přirážek; jemu se slevila jedna koruna, tedy  1/6 daně, avšak boháči, vlastníku vily o 15 pokojích, byť by měl ještě několik takových vil a zámků, slevují vládní strany na dani celou třetinu. Dosud platil 220 Kč, příště bude platiti jen 150 Kč. Agrární buržoasie chce lidu namluviti, že mu slevila na dani pozemkové. Bude dobře, když tomuto chudému lidu povíme, oč mu přidá na dani domovní.

Rozmnožuje se počet míst, které napříště budou podrobeny dani činžovní, jež bude činiti 8% čisté činže. Daň činžovní je nespravedlivá již proto, že nikterak nepřihlíží k nezbytnému minimu obývacímu; v době bytové nouze, jakou prožíváme dnes, je to daň rozmnožující bídu bytovou. Je křiklavou nespravedlností vůči chudým nájemníkům, kteří jsou tvrdě a bezohledně zdaňováni za to, že nemají vlastního krovu nad hlavou; avšak tato daň je také v křiklavém nepoměru k domovní dani třídní. Nájemné 2000 Kč z bytu o 2 místnostech je dnes obvyklým zjevem, je spíše vyšší nežli nižší. Z tohoto nájemného bude činiti daň bez přirážek 160 Kč, kterou ovšem domácí převalí na nájemníka. Bude činiti tedy více než domovní daň třídní z paláce nebo vily o 15 pokojích. (Slyšte!)

Strany římsko-katolického klerikalismu a prosím váženého pana kol. Rýpara, aby nyní dal laskavě pozor - za pomoci ostatních vládních stran dovedly i nadále udržeti výsady osvobození od těchto daní pro kostely, fary, různé kláštery, biskupské a arcibiskupské residence, děkanáty atd. Chudák, vlastník domku o jedné místnosti, k němuž pomohl si nadlidskou dřinou celé rodiny a pro nějž se na desetiletí zadlužil, a to jen proto, aby se svými dětmi nebyl na ulici a měl střechu nad hlavou, bude platiti dokonce vyšší daň, kdežto paláce církevní a kláštery budou daně prosty. Chudí lidé a Českomoravské vysočině ve svých dřevěných chatrčích nesmějí zapomenouti, že klerikální strany uvalily na ně zvýšenou daň z jejich doškové střechy, aby tak zaplatili to, co proti všemu právu bylo prominuto kněžím na farách a mnichům v klášteřích. Kostely slouží dnes politické agitaci, z far a klášterů stala se střediska politického hnutí klerikálního. (Posl. Rýpar: Československého?) Na farách jsou sekretariáty strany lidové, tam konají se schůze této strany, podobně v klášteřích. Není tomu dávno, četli jsme o jakési schůzi vůdce slovenských klerikálů v jakémsi klášteře v Bratislavě. Ještě nedávno na děkanství v Kolíně visela tabule označující, že je tam umístěn sekretariát strany lidové. (Posl. Rýpar: Nemohl byste říci, v jakém?) Říkám, že na děkanství v Kolíně do nedávna visela ještě tabule, označující, že je tam umístěn sekretariát strany lidové. Nestačí-li vám toto, račte míti poněkud strpení, předložím vám něco konkrétnějšího.

V kolínském klášteře Kapucínů konají se pravidelně veřejné i důvěrné politické schůze čsl. strany lidové. Přátelé z Rataj poslali mně pozvánku na výroční valnou hromadu místní organisace čsl. strany lidové, která se konala 27 března o 10. hod. dopol. v místnosti na faře v Ratajích n. S. (Posl. Rýpar: Když si to pronajali, proč ne?) Pak je ovšem potřebí z toho platiti daně, a já upozorňuji zejména zástupce finanční správy státní, že podle výroku p. kol. Rýpara fary, osvobozené ode všech daní, domovní, třídní i činžovní, se pronajímají, tedy že je potřebí, aby to bylo přihlášeno k příslušnému zdanění.

Velectění! Ze svých spolkových domů musíme platiti daně, klerikálové z far ovšem nikoli. V tomto návrhu postarala se naše buržoasie o odnětí daňových výhod družstvům chudých lidí v tom případě, prodají-li také nečlenům; nebylo by tady více na místě opatření proti zneužívání budov, od daně osvobozených, z důvodu jich domnělého určení náboženského, k účelům, které s náboženstvím nemají pranic společného? (Výborně!) Nás špiclujete v družstvech, hrozíte - a dali jste si to do návrhu - trestní sankcí, která může míti za následek, že konsumní družstvo může býti zdaněno dokonce přísněji než ostatní poplatníci. Podobné sankce nenacházíme nikde, kde jde o osvobození daňové, o daňové výsady pro klerus a jeho budovy.

Zvláštní kapitolou v tomto návrhu daňové reformy je daň pozemková. Bylo tu již řečeno, že největších úspěchů v této reformě dosáhli zemědělci, nikoliv však zemědělci drobní, dokonce ne zemědělští dělníci, nýbrž zemědělská buržoasie. Drobní zemědělci nedosáhli ničeho, naopak zaplatí ještě i to, co si bohatí zemědělci na daních slevili. Na dani domovní jsem to již ukázal; protože se právě majitelům nejmenších domků daň zvyšuje, nebudou tito míti naprosto ničeho z limitu samosprávných přirážek. Jestliže vlastník domku o 1 světnici platil dosud 3 Kč daně a 1000% přirážek, zaplatil 33 Kč ročně na daních a přirážkách; budoucně bude míti daň 5 Kč, k tomu limitovaných 600% přirážek, což činí dohromady 35 Kč, které musí nyní tento chudák zaplatiti. Vlastník domku o 2 místnostech zaplatil dosud na dani 6 Kč, při 1000% samosprávných přirážek celkem 66 Kč, příště zaplatí na dani 10 Kč, k tomu limitovaných 600% přirážek, tedy celkem 70 Kč, tedy zase více než dosud. K tomu však přistoupí ještě povinnost, zaplatiti na dávkách a jinak, co nezaplatí poplatníci bohatí.

Daň pozemková je prastarou daní a reformy vyžaduje. Reforma tato měla by se díti s toho hlediska, aby daň byla spravedlivá uvnitř zemědělství i vůči ostatním výrobním skupinám národa. Jen takováto úprava prospěje zemědělství, jen takovouto úpravu mohou schváliti zemědělci drobní. Každá jiná úprava je zavržení hodna a provisoriem. Za takovouto úpravu prohlašujeme onu, jež je obsažena v této reformě. To není pokrok ve vývoji ke spravedlivému zdanění zemědělství, to je krok nazpět. Tato úprava pozemkové daně není nic jiného než útěk agrární buržoasie od daňových povinností, snaha po výsadním postavení ve státě. A to se musí jednou zhroutiti.

Žádná úprava daně pozemkové nemůže rozřešiti problém spravedlivého daňového břemene pro zemědělce z té jednoduché příčiny, že technický vývoj v zemědělství pokročil již do té míry, že primitivní pozemková daň není s to, postihnouti rozdílné poměry individuelní. Zejména nemůže toho dosíci naše pozemková daň, založená na zdanění čistého katastrálního výnosu osamocené pozemnostní parcely. Určení čistého katastrálního výnosu jednotlivých parcel dá se provésti jen přibližně a velmi nedokonale. Tato práce v obvodu státu může býti provedena pro svou obtížnost a rozsáhlost jen ve velmi dlouhých intervalech. Poslední revise katastru daně pozemkové byla u nás provedena podle zákona z 12. července 1896 v roce následujícím, tedy již před 30 lety, a není ani naděje, že by v dohledné době došlo k revisi nové. Tehdy komise, revisi provádějící, složeny byly bez ohledu na drobné zemědělce a stály pod vlivem velkostatkářů a velkých sedláků. Z té příčiny a pro povahu věci samé toto vyšetřování mělo cenu jen pochybnou již v okamžiku, kdy bylo skončeno.

Základem daně pozemkové je čistý katastrální výnos určité parcely půdní, tedy nikoliv soubor těchto parcel jednoho hospodářského podniku, dokonce pak ne výnos celého toho podniku. A přece pro výnosnost již jedné osamocené parcely pozemkové je důležito i to, jak daleko je od hospodářského podniku, jakého je tvaru, jaké velikosti. S hlediska čistého výnosu půdního je pro zemědělce důležito i mnoho jiných okolností, jako na příklad zcelení či roztříštění pozemkového majetku, vzdálenost od jeho hospodářství, přístup, risiko z povodní a přívalů atd. K tomu všemu však se při zjišťování čistého katastrálního výnosu jednotlivých parcel nepřihlíží. Tedy základ zdanění, čistý katastrální výnos, podle naší soustavy je naprosto falešný a vede k nespravedlivostem a směšnostem.

Avšak zemědělec nemá býti zdaněn podle falešného katastrálního výnosu jednotlivých parcel, nýbrž podle výnosu celého svého podniku. Ty tam jsou přece doby, kdy zemědělství bylo primitivní obilnářské či pastvinářské hospodaření na půdě, spojené s chovem dobytka. Především zemědělství pěstuje dnes daleko více kultur nežli kdy jindy, hlavně kultury průmyslové. Moderní zemědělský podnik těží z neobyčejných pokroků technických u výroby zemědělské, používá nákladných strojů, strojených hnojiv, místo síly živočišné používá páry a elektřiny, provádí nákladné zemědělské operace, provozuje racionelní chov dobytka a různých zvířat domácích, zpracovává suroviny doma na polotovary či dokonce hotové výrobky, provozuje dokonalou obchodní manipulaci, zprůmyslňuje se, takže někde lze těžko na prvý pohled rozhodnouti, jde-li o podnik zemědělský, či průmyslový a obchodní. Kapitál mílovými kroky proniká i ve výrobu zemědělskou; ta se zintensivňuje a výnos není tu již jen dílem práce a přírody, nýbrž také výnosem investovaných kapitálů.

K tomu všemu však se nepřihlíží ve zdaňování zemědělství. Zdaňuje se prostě podle fiktivního čistého katastrálního výnosu jednotlivých parcel. A tak dva majetkově zcela rozdílní zemědělci platí daň stejnou. Vezměme dva zemědělce: každý z nich má 10 ha půdy stejné bonity a stejného katastrálního výnosu. Jeden z nich však má pozemky zceleny, blízko hospodářství, nemá dětí, nemá dluhů, nemá břemen jako výměnek, dobře sklidil; ten druhý má pole rozptýleny, daleko, má četně dítek, výměnek, dluhy, špatně sklidil a třeba ještě jiné nehody jej stihly; oba tito zemědělci platí však stejnou daň. Vezměme jiné dva zemědělce, kteří mají stejnou výměru půdy se stejným čistým katastrálním výnosem. Jeden z nich je blízko města, kde vše výborně zpeněží, má snadnou dopravu, protože má dráhu v místě, v hospodářství má elektriku, má dosti kapitálu, aby nakoupil nejmodernějších strojů, kterými dokonce jezdí na výdělek k jiným, zařídil si doma zpracování surovin, investoval kapitály zaměstnává mnoho lidí a obstarává si jen obchodní správu statku. Ten druhý zemědělec žije v poměrech zcela obrácených. Je daleko od města, daleko od dráhy, elektrika není v celém kraji, nemá na stroje, žije jen z výnosu půdy, sám se dře na poli a ve stodole, ale poněvadž výměru půdy mají stejnou, se stejným čistým katastrálním výnosem, platí oba stejnou pozemkovou daň. To že je spravedlnost?

Pozemková daň je nespravedlivá zejména vůči drobným zemědělcům. Když běží o pozemkovou reformu, dokazují nám, že velký podnik zemědělský je výnosnější nežli malý, při zdanění se k tomu však nehledí, protože se zdaňuje plocha a ne výnos. Výnos z 50 ha není jen 50kráte větší než výnos z jednoho ha venkovského chudáka. Proto není spravedlivo, jestliže oba tito vlastníci platí z jednoho ha stejnou daň.

Krutou nespravedlností je tento systém vůči zemědělským pachtýřům. Je tomu tak a má tomu tak býti i nadále, že pachtýři půdy, kteří pracují trvale s najatými silami, musí platiti daň výdělkovou. Platí tedy pachtovné, pozemkovou daň za majitele půdy, ať zvlášť nebo v pachtovném, a k tomu ještě výdělkovou daň. Zbohatnou-li, takže si najatou půdu koupí, odmění je stát za to tím, že jim odpustí daň výdělkovou. Na příště platí pak jen daň pozemkovou. Zajisté prazvláštní spravedlnost daňová!

A tento systém nespravedlnosti pro zemědělce chudé a hůře postavené ponechává se touto reformou i nadále a viděli jsme tu ještě tolik smělosti, že to bylo vyhlašováno za úspěch zemědělství. Nikoliv, z toho nebude míti zemědělství prospěch, to je systém, který chudí a špatně si stojící zemědělci musí proklínati, to je systém pro zbohatlou agrární buržoasii, pro spekulanty s půdou a různé ty majitele realit, kteří do půdy ukládají své přebytečné peníze.

My, sociální demokraté, jsme proto proti takovéto úpravě zdanění zemědělství a jsme přesvědčeni, že nám každý slušný a spravedlivý člověk na venkově porozumí, i kdybyste ještě více o nás lhali, že chceme zemědělce zničiti těžkými daněmi. Žádáme osvobození nejdrobnějších zemědělců od placení daně pozemkové. Za takovéto zemědělce pokládáme ty, kdož nemají více než dva až pět ha půdy podle její výnosnosti. Žádáme dále minimální pozemkovou daň v předválečné výši pro drobné zemědělce, kteří nevlastní více než 5 až 12 ha podle výrobních oblastí. Podali jsme také tento návrh, a opětně vládní strany, klerikálové a agrárníci hlasovali proti němu a zamítli jej. Chtěli jsme pro zemědělce větší, jichž příjem nepřesahuje 12.000 Kč ročně, pozemkovou daň o  1/3 nižší nežli je dosud a pro zemědělce střední a velké žádali jsme zavedení výdělkové daně, jakou platí kde jaký kovář, kolář, krejčí, švec ve vesnici a kterou platí dnes každý takový pachtýř půdy. Jen touto výdělkovou daní by bylo lze respektovati individuelní rozdíly, uleviti chudšímu a stísněnému a postihnouti zato více zámožného a dobře si stojícího.

Jen touto výdělkovou daní lze odlišiti výnos zemědělského podniku pocházející z těžké práce a starostí hospodářských od výnosu, pocházejícího z kapitálu a práce jiných lidí, a každý tento výnos po zásluze zdaniti. To ovšem nemohla potřebovati bohatá agrární buržoasie a proto naše návrhy zamítla. Důvody naše pro toto uspořádání daňové v zemědělství jsou tak pádné, že pánové z agrárních stran pokoušejí se namluviti veřejnosti, že by nebyli proti dani výdělkové v zemědělství, kdyby nebyly starosti, jak by zemědělec učinil přiznání a jak by finanční správa zmohla nové množství berních fassí. Přiznání to je jistě špatné vysvědčení pro jeho kulturní kvalifikaci. (Výkřiky posl. dr Viškovského.) Ale vy nechcete tu výdělkovou daň ani tady, kde jsou přece chytřejší sedláci než na Slovensku. Když to dovede panský kovář, pracující ve vlastní režii, proč by to nedovedl majitel dvora, který neplatí daně výdělkové a platí pouze daň pozemkovou?

Nemluví však pravdu. Konstatuji zde, že agrární strana neustává dožadovati se, aby ani zahradníci nemusili platiti výdělkovou daň, a že nedávno stálá delegace zemědělských rad se usnesla dožadovati se, aby i pachtýři půdy byli výdělkové daně zproštěni. Mluvil zde velice vehementně nový pan kolega z agrárního klubu a "Venkov" to velice tučným způsobem pro veřejnost vyrazil. To je tendence spravedlivé výdělkové daně, jejíž spravedlnost pro zemědělské podnikání ani pánové z agrární strany nemohou popírati.

Tato úprava daně pozemkové je hotovým šidítkem drobných zemědělců, kteří však nejsou tak naivní, aby to neviděli. Tato úprava však svědčí o tom, že agrární buržoasie, jak jsem již řekl, vyhýbá se zdanění, a proto je nespravedlivá vůči ostatním stavům v národě. Nebudu zde vykládati, je-li sedmnáctinásobek čistého katastrálního výnosu jednotlivých parcel hospodářského podniku zjištěný před 30 lety správným základem zdanění zemědělství či nic. Věc je očividná. Dovodil jsem již, že čistý katastrální výnos s hlediska výnosnosti zemědělského podniku jakožto základu zdanění byl falešný již tehdy a nemůže býti jiný, nechť se znásobí jakkoliv, než zase falešný. Tu selhává metoda a nedoberou se pravdy ani ti, kdož násobek tento chtěli by tlačiti dolů, ani ti, kdož by jej chtěli zvedati nahoru. Agrární buržoasie získala výsady daňové právě jen tím, že prosadila ponechání dosavadní pozemkové daně. Za to nenese odpovědnost před ostatními poplatníky úpícími pod těžkým zdaněním jen ona, nýbrž také státní správa finanční, která v tomto směru svou povinnost naprosto nevykonala. Pánové z ministerstva financí dovedli to dělníkům vypočítati a zdůvodniti, na agrární pány té kuráže neměli.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP