Pátek 6. května 1927

Daň pozemková má napříště činiti 2% ze základu, kterým bude čistý katastrální výnos půdy z r. 1897, násobený sedmnácti. Zemědělci, jichž čistý katastrální výnos činí více než 120 Kč v jedné berní obci, budou platiti kromě toho ještě zvláštní příspěvek 1·5% daňového základu, který poplyne do zvláštního fondu zřízeného při zemědělských radách, z něhož budou udíleny podpory postiženým živelními pohromami. Tento příspěvek však nepodléhá samosprávným přirážkám. Všichni poplatníci daně pozemkové budou míti pro samosprávné přirážky základ stejný, avšak drobným lidem venkovským byl tento základ zvýšen zvýšením daně domovní.

O nějaké úlevě drobným zemědělcům nelze ani mluviti. Jim byla pozemková daň o pakatel snížena. Bude to snížení krejcarové, avšak sta a tisíce bude činiti toto snížení u statkářů a velkostatkářů. Za ty bude to musiti zaplatiti zase jen drobný lid venkovský i městský jinými daněmi, hlavně nepřímými. Snížením daňové základny pro přirážky samosprávné postiženi budou zase jen drobní lidé venkovští, s jichž množstvím a poplatností zde vlastně buržoasie kalkuluje. Co ušetří bohatí na dani a přirážkách, to budou museti chudí zaplatiti na vyšším nájemném z obecních pozemků, na dražší elektrice, na dražší vodě, všemožnými dávkami, jako ze psů, z masa, z piva a limonád, z nájemného atd. Už dnes zemský správní výbor v Praze zcela proti zákonu vrací obcím rozpočty, nechtěje schváliti jejich přirážek, dokud nezavedou tíživé spotřební dávky na chudý lid. Pan vysoce vážený kol. dr Viškovský ve své řeči, kterou jsme s velikým zájmem poslouchali, shledává správnost zpřísněného dozoru na hospodářství samosprávy v tom, že byl porušen v samosprávě princip, aby rozhodovali o vydáních samosprávných ti, kdo je platí. Já pomíjím to, že takto argumentovala před r. 1848 vrchnost proti nesvobodným sedlákům: "My máme moc a my proto poroučíme". Sedláci právem tuto ideologii potírali a výsledkem jejich odporu bylo osvobození z vrchnostenského poddanství. Nenáleží zrovna nedávno osvobozenému selskému stavu z poddanství feudálního, obraceti karabáč vůči čtvrtému stavu, dělnické třídě, neboť historie se opakuje a je spravedlivá.

O vysokých přirážkách, které vznikají domněle z nehospodářství socialistických správ, chci uvésti jen dva doklady z obvodu samosprávného okresu kolínského. Máme tam dvě typicky agrární obce, které nepoznaly dobrodiní socialistických správ. Jsou to Lošany, kde je sídlo gen. štábu strany agrární, a jsou domovem našeho státního tajemníka ministerstva zemědělství dr Pazderky a předsedy Ústřední jednoty řepařů pana Mašína. Jde tedy patrně o lidi v obecní správě, kteří tomu rozumějí. Tam nestaví školu přes všechny rozkazy školních úřadů. Podívejte se, jaký přes to je vývoj samosprávných přirážek v této obci! R. 1914 měla tato obec všech přirážek, obecních i školních, 51%, r. 1919 54%, r. 1920 136%, r. 1921 200%, r. 1922 310%, r. 1923 250%, r. 1924 200%, r. 1925 295%, r. 1926 245% a na r. 1927 340% z 51%. (Posl. Tomášek: To jsou socialisti?) Nikoli, to jsou pánové z vládní většiny, ze strany pana min. předsedy.

Typicky agrární obec Ohaře, taktéž nepoznala toho škodlivého hospodářství socialistického. Tam měli v roce 1914 všech přirážek 270%, r. 1918 185%, r. 1919 301%, r. 1920 360%, r. 1921 879% (Slyšte!), r. 1922 827%, r. 1925 592%, r. 1926 994% a r. 1927 905% - a nestavěli žádnou školu, žádnou silnici, to jest jejich normální hospodaření. Je tam starostou agrárník, socialisté jsou tam v mizivé menšině, nemají ani jednoho zástupce v obecní správě, a přece tento výsledek! Což nenahlížíte, že to spočívá v tom, že jste nepřipustili po převratu, aby zvýšená daň pozemková byla také základem samosprávných přirážek? Což neřeknete svým lidem i veřejnosti, že stoupnutí přirážek, zejména v zemědělských obcích, musí resultovati z toho, že tam jako základ přirážkový je předválečná pozemková daň a že těch 200%. přirážek k dani pozemkové, které platíme, nejsou základem pro přirážky samosprávné? Z toho to plyne, z uměle zmenšeného daňového základu, nikoli z nehospodářství socialistických správ. 10% výnosu obecní přirážky k dani pozemkové a celý příspěvek 1 1/2%, placený zemědělci většími poplyne, jak jsem již uvedl, do zvláštních fondů, které se zřídí při zemědělských radách, na Podkarpatské Rusi při referátu ministerstva zemědělství, a z nich budou vraceny daně a udíleny zvláštní příspěvky zemědělcům živelními pohromami postiženým i nepostiženým. Prý to má býti jakýsi základ budoucího veřejnoprávního pojištění zemědělství proti škodám ze živelních pohrom. To by bylo jistě velmi originelní pojištění, pojištění placené státem, v němž však budou rozhodovati jen nečetní lidé vládnoucí politické strany, ani ne lidé z celé vládní většiny. (Výkřiky.) Prosím, korupci jsou tu otevřeny dveře dokořán. Něco takového mimo známý hnojivový fond jsme tu ještě neměli. To není nic jiného nežli hnojivový fond v definitivním vydání, jen s tím rozdílem, že tehdy do něho platili majitelé pozemků zvláštní přirážkou, nyní jej bude dotovati stát slevou ze své daně.(Posl. dr Viškovský: A nezaměstnanecké podpory?) My je vyměníme za podpory, které dostávají vaši zaměstnaní. Spočteme to a ať to ministerstvo soc. péče s ministerstvem zemědělství prohodí. Jsem jist, že nezaměstnaní by na tom vydělali.

Nyní pozor: s tím rozdílem, že nyní bude tento fond dotovati stát slevou ze své daně. Tak pěkně si to ještě nikdo v republice nedovedl zaříditi, jako důmyslní agrárníci.

Zemědělské rady budou však navrhovati také členy daňových komisí. Touto výsadou jsou nadány jen zemědělské rady a obchodní a živnostenské komory. Kdo to jsou zemědělské rady, že se jim dává pravomoc rozhodovati nad miliony příjmů státních a obecních a právo dosazovati členy daňových komisí? Jsou to instituce tak vážné, opírající se o důvěru veřejnosti nebo aspoň většiny zemědělců a zaručující potřebnou nestrannost?

Zemědělská rada v Čechách byla volena r. 1911, zemědělská rada v Brně r. 1912; na Slovensku a ve Slezsku máme zemědělské rady z dob po převratu v naprosto nevyhovující organisaci a složení. Zejména zemědělské rady v Čechách a na Moravě jsou anachronismem, který záhadným způsobem přečkal státní převrat a udržel se i v nových poměrech, ač o jeho nemožnosti není pochyby ani na místech takových, jako je ministerstvo zemědělství. Samo ministerstvo zemědělství konstatovalo ve svém návrhu zákona o zemědělských společenstvech a zemědělských komorách, že zemědělské rady představují a zastupují jen nepatrný zlomek všech příslušníků stavu zemědělského, a že musí býti proto reformovány. Místo toho však tato vláda vypsala volby do zemědělských rad a touto berní reformou přikazuje jim veliké finanční úkoly, pro něž právě tyto korporace mají nejméně způsobilosti. Při volbách těchto politické úřady přikazují volební právo i takovým spolkům, které se zemědělstvím nemají pranic společného, jako jsou nacionálně-obranné spolky české i německé, nebo udělují volební právo i politickým organisacím strany agrární, jako jsou organisace dorostu republikánské strany. Ovšem našim organisacím mládeže a ani již organisacím mládeže strany lidové tuto blahovůli neprokazují. Pro naši vlasteneckou buržoasii je příznačné, že velké finanční úkoly dává zemědělským radám, na jejichž správu budou míti značný vliv i takové organisace, jako je "Bund der Deutschen in Böhmen". Proti nám, demokracii a malým zemědělcům, je každý prostředek dobrý Dosud - a bude tak zajisté po celou dobu trvání tohoto vládního režimu - jsou zemědělské rady zákoutím statkářské a velkostatkářské reakce, kam drobní zemědělci nemají přístupu, jsou to typické organisace agrární buržoasie, sobecké, stranické, nepřístupné sociálnímu cítění a pochopení pro drobného člověka. A do rukou těchto korporací, v čele jichž na př. v Čechách dosud stojí býv. kníže Schwarzenberg, mají obce odváděti 10% výnosu přirážky k dani pozemkové a sem má také plynouti příspěvek 1·5%. Páni z jedné kapsy něco vezmou, aby to do druhé své kapsy dali, a při tom budou mluviti o tom, že platí daně a dělníci že daní platiti nechtějí. Budou říkati, že slevili na dani drobným zemědělcům a sobě že naměřili daní větších a zatím je to tak, že seberou zpět nejen co tam sami dali, nýbrž i to, co tam zaplatili drobní zemědělci v obecních přirážkách.

Řekl jsem, že zemědělské rady mají býti nadány právem navrhovati členy daňových komisí. Jakým právem, je nám záhadou. Sbory, které po právu dávno měly likvidovati, sbory, které prosluly svým stranictvím a sobeckým hlediskem při svém rozhodování, mají míti nyní výsadu obsazovati daňové komise, kde objektivnost a nestrannost je prvním příkazem. Mají se tedy drobní poplatníci venkovští nač těšiti.

Slyšeli jsme zde nenávistná slova vůči chudým lidem, hlavně dělnictvu, pronášená těmi, kdož před tváří národa obírají druhé o jejich právo a zavádějí pro sebe výsady, že dělníci nechtějí platiti daní, že špatně hospodařili v samosprávě a pod. Tak zde mluví mladá buržoasie tohoto státu, dravá, nenasytná, bezohledná, která dočasně opanovala stát. Ani se již nenamáhá maskovati své činy frázemi vlasteneckými, demokratickými, či sociálními. Stojí tu a brutálně žádá si pro sebe výsad a od druhých žádá, aby přijali porobu.

Za nedlouho budeme psáti r. 1928. Toho roku bude tomu teprve 70 let, kdy sedlák byl osvobozen z feudálního poddanství. Jeho pouta zlomilo ono veliké duchovní hnutí, z něhož vzešel i socialismus; a zajisté socialistické hnutí zasloužilo se o svobodu i našeho sedláka. Jsou ještě lidé, kteří pamatují panské lavice, na něž pokládali našeho sedláka, i panské karabáče, kterými svištěli po jeho zádech. Není již těchto lavic pro sedláky a karabáčů pro jejich záda. Spravedlnost zvítězila i zde a osvobodila poddaný selský lid.

Z tohoto selského stavu, z moderního kapitalistického života vyrůstá naše agrární buržoasie. Zapomněla na osud svých otců a sama chystá lavice a karabáč na jiný stav, na dělný lid. Dobyla pro sebe svobody, nechce jí však znáti pro jiné. Dříve poslouchala, nyní chce panovat. Marně se namáhá. Probuzení chudého lidu, příslušníků třídy pracujících v městech i na venkově, a dosažení spravedlivé a jemu náležející moci a vlivu ve státě jest jen otázkou času.

V tento den skončí také definitivně vláda této buržoasie a bude konec jejím výsadám. (Výborně! - Potlesk čsl. soc. demokratických poslanců.)

Místopředseda inž. Dostálek (zvoní): K této skupině sloučené rozpravy podrobné není již nikdo ke slovu přihlášen, je tedy skončena rozprava o této skupině a tudíž i celá sloučená rozprava o všech třech osnovách dnešního pořadu tisky 1000, 1007 a 1002.

Přerušuji projednávání pořadu a přistoupím k ukončení schůze.

Dříve ještě učiním některá presidiální sdělení.

Dovolené udělil jsem: na dnešní schůzi posl. Zochovi, A. Chalupovi, Tayerlemu, vesměs pro neodkladné záležitosti; na tento týden dodatečně posl. Kurťakovi z rodinných důvodů.

Mezi schůzí byly tiskem rozdány naléhavé interpelace. Prosím o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

936. Naléhavá interpelace posl. Kreibicha a soudr. ministru železnic o zvýšení cen režijních lístků a o slevě dopravného pro roury z Chomutova do Polska ve spojitosti s bojem mezinárodního syndikátu rouroven s rourovnami polskými.

938. Naléhavá interpelace posl. Knirsche a druhů vládě o zrušení zákona na ochranu republiky a o nakládání se Sudetskoněmeckým vlasteneckým svazem.

945. Naléhavá interpelace posl. Špatného, Davida, Bergmanna a druhů ministru nár. obrany o sebevraždě vojína Josefa Nováka v Terezíně.

947. Naléhavá interpelace posl. Krebse, dr Wollschacka, inž. Junga a druhů vládě, aby co nejrychleji byly upraveny požitky státních pensistů.

949. Naléhavá interpelace posl. Buriana, Jurana a soudr. ministru vnitra o konfiskaci zprávy o procesu před divisním soudem v Brně v časopise "Rovnost" v Brně.

601. Naléhavá interpelace posl. Zápotockého, Jílka a soudr. vládě o událostech v Hrušovanech a v Božicích na Moravě.

Místopředseda inž Dostálek: Zápis o 76. schůzi byl ve sněmovní kanceláři po 48 hodin vyložen, a poněvadž nebyly proti němu podány písemné námitky, jest schválen podle §u 73 jedn. řádu a bude podle téhož paragrafu vytištěn.

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby se příští schůze konala v úterý dne 10. května 1927 o 9 1/2 hod. dopol. s

pořadem:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 706) zákona o přímých daních (tisk 1000).

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 705) zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 1007).

3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 559) zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

Jsou snad proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Návrh můj jest přijat.

Končím schůzi.

(Konec schůze v sobotu dne 7. května 1927 v 7 hod. 37 min. večer.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP