Pátek 6. května 1927

Tento § 4 tak přichází s dalším poškozením naší školy. Ovšem v zákoně je řečeno, že místní školní rady, resp. lépe řečeno, okresní školní rady budou slyšeny ve věcech hospodářství školského. Až do tohoto dne rozhodovaly okresní školní výbory, tedy školské instituce podléhající dr Hodžovi, o hospodářství školském. Od doby platnosti tohoto zákona budou rozhodovati úřady podléhající ministerstvu vnitra a zákon praví, že školské úřady budou "slyšeny". Víte všichni, jak takové slyšení vypadá. To je prostě pro kočku, to není ustanovení, které by mělo praktický dosah, poněvadž tu není možnosti cokoliv realisovati, co tento školský úřad za nutné uzná.

Tedy resumuji: Vládnoucí občanská koalice vtělila svůj odpor proti demokracii také do školských paragrafů tohoto zákona. Ponechává demokratické zřízení místních i okresních školních rad, ale ruší jejich kompetenci. Pánové, i kuřácký spolek, když vykouří všechen tabák, se rozejde, (Veselost.) ale tato místní školní rada, které žádný tabák ke kouření nedali, se nebude smět ani rozejíti a bude takovou debatující společností, jako byl svého času nebožtík říšský sněm německý. I v tomto oboru správy má býti zakryt pravý úmysl: odstranění demokratického školského zřízení tím, že bude zrušena jeho kompetence, že se rozhodování bere z rukou lidu a vkládá se do rukou politických úřadů, které jsou většinou ovládány vládnoucími vrstvami občanskými. Jak si toho dr Fousek přál, demokracie dostala se skutečně pod kuratelu politické moci vládnoucích tříd v tomto státě a to jak hospodářsky, tak politicky i ideově. Škola a učitelstvo brzy pocítí důsledky. Je na rodičích i na učitelstvu, aby hledali východisko z tohoto stavu. Slepý musí u nás pociťovati, kam touto svou pokaženou demokracií směřujeme, že svou demokracii měníme na stát policejní. Dokonce pod policejní dozor postavil stát i své instituce kulturní. Že se tak mohlo státi pod zástěrkou hospodářské šetrnosti, o to má zásluhu tato občanská koalice.

Nic nejsou platna sebe krásnější slova členů této vlády o demokracii. Jejich skutky jsou opakem jejich slov a podle jejich skutků bude hodnocena a oceněna.

A nyní mi ještě dovolte, abych na konec tu řekl ještě několik slov o řeči p. kol. Krejčího, kterou proslovil ve včerejší schůzi tohoto parlamentu. Kdysi řekl kol. Jaša s tohoto místa, že někteří naši katechetové v poválečné době nekonali dosti dobře svých povinností a vyhýbali se vyučování náboženskému. Když to řekl, ozval se p. kol. Stašek ze své lavice a vykřikl: "Udejte je!" Pánové, sledujte školskou politiku lidové strany od r. 1920. Toto slovo "udejte je!" jako červená nit vine se školskou politikou této strany.

Nemám dosti slov k odsouzení, nemohu ani vyjádřiti svůj hluboký odpor nad takovouto politikou. Nemohu ho vyjádřiti tím spíše, poněvadž s tohoto místa, chráněni imunitou, napadají tito lidé poctivé učitele a vyhýbají se tak důsledkům paragrafů trestního zákona a jako gentlemani dodanými jim nepravdivými zprávami, překroucenými a naprosto vymyšlenými ostouzejí vytrvale národní školy.

Tato strana je stranou teokratického názoru na svět. Ona sice demokracie užívá, ale v demokracii nevěří. Celá její historie ukazuje, že byla vždycky stranou protidemokratickou.

Pánové, demokracie se opírá o osoby, demokracie se opírá o charaktery, demokracie musí míti čisté a dobré vůdce. To oni velmi dobře vědí, vědí, že demokracie je muž a žena, že demokracie je člověk, a právě proto, že vědí, že je tam základ a síla demokracie, všecky útoky této strany směřují proti osobnosti. Všecky útoky již od roku 1920 šly na osoby, na tělo, jak se říká. Ať zkroucením pravdy, ať docela vymyšlenou lží útočilo se na školu a na učitele, poněvadž škola může býti zasažena v učiteli, který ji tvoří. Podívejte se, jak se útočilo na mne. Vyhledávají se všemožné příležitosti, aby se demokracie zasáhla v tom, kdo stojí v jejím čele, ale dělá se to způsobem nemožným, odsouzení hodným a hanebným. Rozuměl bych tomu, kdyby na veřejné schůzi nebo ve veřejném tisku vyvstal posl. Stašek a zaútočil na ty muže, aby ho mohli pohnati k soudu a dokázati mu, že nemluvil pravdu, že se opíral o falešné údaje a že šel na národní školu způsobem, jakým gentleman na nikoho jíti nemá.

Nemám dosti slov, abych vylíčil svůj údiv nad tím, že tyto metody, pokud se týkají národní školy, nebyly odsouzeny touto občanskou koalicí. Byli jsme zde svědky mnoha útoků, ale občanská koalice k nim mlčí přes to, že jí to učitelstvo slouží, sloužilo a bude sloužiti. Koalice však nechává učitelstvo na pospas těmto nepravdivým útokům.

To "udejte je!" známe z doby předválečné i z doby válečné. Čtěte historii pronásledování učitelů v této válce a uvidíte, kolik případů udání bylo učiněno právě z těchto stran. Přečtěte si řeč kol. Roudnického v parlamentě, který chráněn imunitou činil to, co gentleman činiti nemá, přečtete si řeč kol. Staška, kde mluví o učiteli Jandlovi naprosto překrouceně a nepravdivě. Takovým způsobem mluvil včera v parlamentě také posl. Krejčí, který ve smyslu toho "udejte je!" šel i na okresního hejtmana Böhma. Nevím, kdo to je, neznám ho a nechci ho ani hájiti, poněvadž by mu to mohlo jen škoditi, kdyby se oposiční poslanec ujal takového předsedy okresní politické správy. Já jenom chci říci: špehují se lidé, poslouchají se, vniká se do života jejich rodin, a tyto věci, které už odsoudil pan ministr dr Hodža v kulturním výboru, a zcela správně, vnášejí se na parlamentní forum, aby se tu přednášely jako strašlivý zjev poklesku učitelstva a jiných. Vážení pánové, tito lidé se brániti nemohou, a co tu bylo jednou pod ochranou imunity řečeno, jde potom tiskem. Učitel, nikým nechráněn, je vydán na pospas takovýmto útokům.

Vážení pánové, já se těchto věcí přes to nebojím. V Tolstojově knize bajek je bajka o chlapci a vlku. Takový uličnický chlapec vyběhl několikrát na náves vesnice, která byla u lesa, a postrašil občany křikem: "Vlk jde!". Když to vykřikl po prvé, vyběhli občané a šli zabíti vlka. Ale vlk tu nebyl a chlapec měl velikou radost, že se mu jeho uličnictví povedlo. Přišel druhý den a hoch to udělal znovu. Občanů vyběhlo již méně. Třetí den již zůstali všichni doma a když čtvrtý den vlk skutečně přišel, chytil kluka a po vlkovsku ho sežral.

Takovým způsobem dělá to dnes naše lidová strana. Ona vybíhá na parlamentní náves a vytrvale křičí na tu školu, co nejhoršího shání na její hlavy, aby vyštvala občanstvo tohoto státu a veřejnost proti škole. Ale pánové, ukazuje se, že to není pravda, že ten vlk nepřišel a naše občanstvo přesvědčuje se více a více o tom, že vlka tu vůbec není. A tak dojde k tomu i v té škole. Jenom mi dovolte, prosím, abych docela upřímně řekl svůj názor. Kdyby jednou skutečně ten vlk přišel, pak by ta naše lidová strana, která stále toho vlka volá, před ním neutekla, nýbrž ona by spíše pohltila jeho než on ji. (Výkřiky posl. Rýpara.) Poněvadž s takovou dravostí, s jakou se vrhá lidová strana na národní školu a na národní učitele, by to nikdo u nás nedovedl. (Výkřiky posl. Rýpara.) Pane kolego Rýpare, promiňte, já do tohoto parlamentu ani jednu pikantní událost jsem nevnesl. Já naopak v tomto parlamentě jsem mluvil a budu mluviti o národním školství, budu mluviti o jeho tvořivé stránce a budu se starati, aby takový § 4 neviděl světlo světa. Nebudu se pohybovati na takové nízké úrovni, na jaké se pohybují všechny útoky vaší strany. Na toto niveau nesejdu, ale tam, kde vy smělou ruku strkáte do našeho školství, tam vám tu ruku urazíme, poněvadž to je školství svobodné. (Posl. Rýpar: Na Zitu a Karla jste skládal básně a razil verše - zemský inspektor! - Odpor čsl. soc.-demokratických poslanců.)

Velebný pane, i kdybyste nekřičel, já bych věděl, že jste chytrý.

Tedy i tato strana bude zastavena ve svém útoku, poněvadž není možno, abychom tímto způsobem pokračovali proti svému národnímu školství. Ona to velmi ráda vidí, jestliže občanské strany pomocí těchto zákonů jdou na krev a tepny života našeho školství. Ale já na adresu všech těch pánů, kteří dnes našemu školství připravují takové nepěkné a teskné dny budoucí, chci říci asi toto: Vy, pánové, můžete menšinu národa klamati celý život; vy, pánové, můžete většinu národa klamati nějakou chvilku, ale abyste celý národ klamali po celý život, toho přece snad svět neuvidí. Neuvidí v Československé republice možnost takového postupu proti národní škole, protože tradice tohoto národa, tradice tohoto státu mají své kořeny v národní škole, kterou my, strana sociálně-demokratická, budeme hájiti ze všech svých sil. (Výkřiky posl. Rýpara. - Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)

Místopředseda Stivín (zvoní): Dále má slovo pí. posl. Karpíšková.

Posl. Karpíšková: Vážení pánové! Moji klubovní kolegové vyčerpali z té přebohaté látky již tolik, že opravdu mohu se omeziti jen na některé body, které zejména s hlediska žen mohou býti pro nás důležité a zajímavé.

Chtěla bych jenom říci povšechně, že jedním z úkolů, který měla vyřešiti berní reforma, byl ten, aby u nás byla všeobecně pozvednuta daňová morálka. My všichni jsme si stýskali na to, a jistě plným právem, že daňová morálka u nás je pokleslá. Co je nutno činiti, aby zejména chudý poplatník tohoto státu cítil se býti vázán určitou povinností dáti státu, co jeho jest, co ho může zavázati, aby zvýšil svou daňovou morálku? To je především přesvědčení, že daňová břemena jsou u nás úměrně rozdělena. Avšak touto předlohou úměrné rozdělení břemen se nestalo. I když zaznamenáváme určité snížení daně důchodové, daně srážkové, nemůže zůstati tajno, že oněm vrstvám, jež se nacházejí v konjunktuře - mám na mysli střední a bohaté vrstvy zemědělských producentů - byly v rámci tohoto zákona poskytnuty takové výhody, jež se rovnají privilegiím, a že se v nich jasně obráží zvýšená politická moc agrarismu v našem státě.

To ovšem není nikterak způsobilé pozvednouti daňovou morálku. Co dále by mohlo vykonávati vliv na zvýšení daňové morálky a působiti k tomu, aby placení daní bylo chápáno ve všech vrstvách poplatníků, to by bylo účelné použití výnosů daňových se strany státu, tak aby tyto výnosy daňové vracely se rovnoměrně a ku prospěchu všech vrstev do našeho hospodářského života zpět. Ale ani toho nikde není doposud viděti. Nás ženy na př. nikdo nepřesvědčí o tom, že u nás ve státě je účelně používáno výnosů daňových, když na péči o mládež, na děti, vydává se směšná částka několika milionů, ale desítky milionů se vydávají na chov hřebců a na podpory Jockeyklubu.

Jestliže takovéto rozdělení daňového výnosu dnes máme jasně před očima, pak nemůžeme jistě přicházeti k nejchudším vrstvám, rovněž velmi poplatným, s kázáním o daňové morálce. Měšťanská třída vůbec velmi ráda se vyslovuje v tom smyslu, jako by dělnická třída vůbec neplatila daní. I sám pan ministr financí dr Engliš jednou to naznačil, že dělník neplatí daní.

Vážení pánové, u nás největší vlastně daně platí ten, kdo nejenže nemá vždy práci, ale když ji má, tedy koná práci těžkou, při tom špatně bydlí, při tom se málo nají a dodává státu nejčetnější potomstvo - a to je především a vždycky dělník. Dělník nejprve sám z práce svých rukou nahromadí bohatství a majetek, z něhož potom jsou předepisovány daně, které jsou správně jenom vypláceny, jak to tu řekl kol. posl. V. Beneš - a teprve z toho, co prací dělníkovou je nahromaděno, může býti předepisována daň státní a k ní potom i autonomní přirážky.

Odmítáme starou bajku měšťáckých vrstev, jakoby dělníci neměli míti práva rozhodovati při stanovení přirážek, poněvadž neplatí daně. Oni jsou to právě, kteří platí daně největší, nejkrvavější a kteří vším právem mají a musejí rozhodovati také o stanovení přirážek samosprávních.

Vážení pánové! Nedostatečně vysoké daně prosté minimum za prokázaně nízkých mezd dnešních, za prokázané drahoty, jež se tímto návrhem zavádí, má tedy býti přitažením i těch nejchudších, v naprosté existenční nejistotě se zmítajících dělníků. Pan ministr dr Engliš to naznačil v důvodové zprávě a citoval to zde již kol. posl. dr Meissner, že přes nízké mzdy a přes drahotu a přes nemožnost nalézti dostatek zaměstnání stanoví se tak nízké daně prosté minimum, aby bylo zachyceno co možná největší procento nejchudších. To zajisté nepřispěje ku zvýšení daňové morálky a předložený návrh zákona přešel tak přes úkol, jenž měl býti splněn nejen v zájmu poplatníků nejchudších, nýbrž především v zájmu státu.

Chci tu promluviti zejména o způsobu, jakým se v zákoně postupuje proti ženám a do jisté míry i proti dětem, ač obé mělo by býti právě v tomto zákoně naprosto oddáleno od jakýchkoliv nájezdů a naopak mělo by býti respektováno. Proto se nebudu přidržovati pouze jedné kapitoly.

Začínám §em 5. V §u 5 objevuje se zase ta stará terminologie zákonů více než 100 let starých o hlavě rodiny. V tomto paragrafu v odst. 2 se praví, že základem zdanění je důchod domácnosti, tedy nikoliv důchod jenom hlavy rodiny, nýbrž sečtený důchod všech členů domácnosti. Ale přes to v §u 5 na prvním místě jako ozdoba se stkví, že hlava rodiny je odpovědna za daně. My jistě nechceme nikterak ulpívati na slovíčkářství, ale připomínám s tohoto místa, že moderní zákonodárství, zejména říšský zákoník, občanský zákoník německý, který vznikl r. 1896 minulého století, už nezná těchto do jisté míry snižujících výrazů a výrazů zastaralé terminologie pro ženu a obešel se docela dobře bez té, řekla bych, již hodně archaistické formule, jako je to rčení, "hlava rodiny". My v tom spatřujeme určité zlehčování autority ženy, matky, poněvadž je-li muž hlavou rodiny, přirozeně se naskýtá odpověď, že ti druzí jsou těmi členy méně cennými. Otřesení autority matky a ženy v rodině je ke škodě rodiny a stát přece chce stavěti na rodině. My dokonce čteme v naší ústavě, že chceme u nás rodinu podpírati ze všech sil, že jí chceme umožňovati spíše tak, aby ve své autoritě se stala tou základní jednotkou státu. Ale tímto starým způsobem označování, touto zastaralou, staromodní terminologií opravdu nepůsobíme dobře, otřásáme autoritou matky a z toho pak vzejde také škoda pro rodinu. Mimo to čteme ihned dále, že příslušníci rodiny podle §u 197, odst. 2 ručí za nezaplacené částky peněžité pokuty hlavě rodiny uložené. Tedy všichni příslušníci rodiny zase přejímají odpovědnost, ale ustavičně na tom prvním místě stojí podle toho starého vzoru: "Hlava rodiny". Jak říkám: Netrváme na slovíčkářství, nýbrž v zájmu udržení autority rodičovské v rodině, tedy naprosto rovnocenné autority matčiny s autoritou mužovou žádáme, aby tato terminologie byla nahrazena poněkud moderněji, aby tam stálo, že nositelem té daňové povinnosti je rodina.

Dále, vážení pánové, chtěla bych tu upozorniti, jak již četněkráte jsem měla k tomu příležitost, že rodina s četnými dětmi, tedy to, co si stát přeje a zejména stát, který se dosud nevzdal zbrojení - a dosud ve velké většině jsou to všechny státy, které se nevzdaly ještě myšlenky na možnost války a zbrojení - je práv těmto státům tím nejvítanějším a tím nejmilejším. Dalo by se tedy očekávati, že tam, kde jde o úlevy daní, právě ty rodiny s četnými dětmi naleznou těch největších úlev v rámci daňového zákona. Ale my jsme mohli dostatečně celé veřejnosti v brožuře stranou soc.-demokratickou vydané a z péra dr Meissnera pocházející vysvětliti, že právě při dani srážkové, mnohem více ještě nežli při dani podle všeobecných předpisů, budou postiženy rodiny s četnými dětmi. Jestli toto je rozumné, zdali toto je účelná podpora populace, kterou považujeme u nás za tak důležitou, to prosím, nechť posoudí každý, kdo porovná cifry, v jaké nevýhodě po stránce placení daní jsou, zejména u daně srážkové, rodiny s větším počtem dětí. To nedoporučuje stát, který ustavičně a ustavičně se dovolává četné populace, nýbrž to svědčí o tom, že požaduje se u nás vyšší populace jenom za cenu obětí u vrstev slabých a že se v žádném zákonu, ať mám na mysli zákon o válečných poškozencích, ať mám na mysli zákony o státních zaměstnancích, a ať konečně mluvím o zákonu o daňové reformě, nikde neprotežuje, nechrání zvýšenou měrou rodinu s četnou populací. Důsledky toho se ovšem projevují a pak se naříká a pláče nad nedostatkem mravnosti. Ale nejprve je nutno zplakati nad nedostatkem odpovědnosti vládních činitelů, nad nedostatkem smyslu pro potřebu chudé matky a chudého dítěte a pak teprve budeme se blížiti správné cestě a správnému řešení otázky populační.

Dále velice mi na srdci leží odst. 4 §u 236. Stojí tam, že do daňových komisí mohou býti jmenováni pouze svéprávní poplatníci všeobecné daně výdělkové nebo daně důchodové, nebo obou daní, kteří jsou příslušníky republiky, ale pouze mužského pohlaví. Vážení pánové, my se tážeme: Platí pro ty, kdož dělají nyní zákony, jako vůdčí motiv a jako základní vedoucí idea naše ústava, či si z ní prostě tropí posměch? Nám se zdá, že to druhé je pravda. Naše ústava v §u 106 praví, že neznáme žádného rozdílu a výsad rodu, pohlaví atd. Ale v této předloze zákona po prvé dochází k průlomu a jasně se tu praví, že pouze ti, kdož jsou mužského pohlaví, mohou býti členy daňových komisí a to přes to, že celá čtvrtina všech poplatníků jsou také poplatnice-ženy. Je pochopitelno, vážení pánové, že my ženy, zástupkyně pracujících vrstev, socialistky, měly jsme za svou povinnost, abychom něco učinily, abychom zadržely ještě tu ruku, která se chystá provésti ten první průlom. A tak došlo k tomu, že po prvé v této slavné sněmovně došlo ku společnému postupu žen, poslankyň i senátorek, po prvé se zúčastnila také pí posl. Chlebounová, člen strany republikánské, intervence u pana ministerského předsedy, kde jsme se dožadovaly, aby tento první průlom do rovnoprávnosti a do jisté míry porušení naší ústavy byl ještě zadržen a aby ta dvě slova, kterými jsou ženy oceněny jako neschopné pokud jde o hospodářské otázky a hospodářské problémy a jejich řešení, byla ještě v poslední chvíli změněna ve prospěch žen. (Posl. Tomášek: Ale to jste neznaly Švehlu!) My jsme znaly i neznaly pana ministerského předsedu. Domnívaly jsme se, že jde o věc tak zásadní, že před ní ustupuje i politické přesvědčení, i zastaralý názor na ženy, jak jej p. ministerský předseda již velice často vtipně nebo méně vtipně, vkusně i méně vkusně projevil na veřejnosti. My jsme především pokládaly za svou povinnost jíti a připomenouti, co se ještě připomenouti dá. Pan ministerský předseda nás přijal svým známým způsobem velice šarmantním a jistě se domníval, že osobní jeho šarm může v nás poněkud zatlačiti tu bojovnou náladu, s níž jsme přišli k němu, a snažil se býti co nejpřívětivější. Ale to bych konečně přešla. On neřekl však ani jediného slova: paní poslanci a senátoři, nemůže vám býti vyhověno, my máme na tom ten a ten zájem, my to nechceme dělati; my zde za každou cenu už chceme udělat krok kupředu, čili nazad, chceme, jak se vyslovil také pan kol. dr Štefánek, tou ženskou rovnoprávností také otřásti, když už otřásáme jinými základními zákony. Pan ministerský předseda neřekl nic takového, naopak řekl, že není politických důvodů ani hlubších příčin, aby ženy byly jako účastnice daňových komisí předem zamítány. Pan ministerský předseda vzbudil docela určitě naději ve všech intervenujících, že jejich přání může býti a bude také vyhověno.

Vážení pánové, když se zamyslím nad touto žádostí žen parlamentářek, tedy musím říci, že my jsme nechtěly nic, co by něco stálo, co by finančně zatěžovalo stát. Vždyť tu šlo jen o trochu dobré vůle a trochu seriosního setrvávání na znění ústavy a tak jsme odcházely v naprostém přesvědčení, že tu nebylo zlých úmyslů a že také pan ministerský předseda má smysl pro to, aby za naší přítomnosti ve sněmovně nebyl odhlasován zákon, porušující rovnoprávnost a rovnocennost žen. Ovšem, když byla předložena zpráva rozpočtového výboru, viděli jsme, že přes všechny ty krásné řeči a přes všechno to velmi mnohomluvné vyprávění o tom, jak pan min. předseda se dívá na ženu, matku a sestru, jak ony jsou jeho nejvěrnějšími přítelkyněmi, byl tu zlý úmysl, byly jsme prostě oklamány (Výkřiky.), byly jsme umluveny - můžeme říci - a bylo tak otřeseno naší důvěrou. Vážení pánové! První společná intervence žen v zájmu zachování rovnoprávnosti žen u ministerského předsedy dr Švehly - to, myslím, mohu prohlásiti - zůstane jistě také poslední za tohoto režimu. S tohoto místa pravím, že bylo otřeseno naší důvěrou. Nestrpíme, abychom byly napalovány, omamovány proudem výmluvnosti, žádáme, aby se s námi mluvilo vážně, jako se zástupkyněmi tisíce voličů. (Výborně!) Neslouží opravdu ke cti a vážnosti parlamentárního života, jestliže se přezírá společný postup žen. Vždyť to není jenom porážka naše, to je porážka paní Chlebounové, to je rána ve tvář těm tisícům žen zemědělských, které jsou jistě rovnocenné s mužem v zemědělských živnostech. (Výborně! Potlesk.) To neslouží ke cti, jestliže se přezírá společný postup žen, členů zákonodárných sborů a jestliže není odvahy, říci jim pravdu, a na konec bez jediného věcného a vážného důvodu předloží se zákon v nezměněném znění, jako by nikdy nebylo bývalo intervence u pana ministerského předsedy.

Vážení pánové! My, ženy, odsuzujeme toto jednání; toto nebezpečné podceňování větší části obyvatelstva tohoto státu. Moderní politikové a státníci neměli by se znovu vraceti do středověku k onomu zastaralému a málo chvalnému třídění mozků na schopné a neschopné, k tomu podtrhování inferiority žen také v zákonech, a dokonce již v zákoně daňovém. Způsob, jakým se tentokráte jednalo se ženami, znemožní jistě všem pokrokovým ženám, aby setrvávaly ve stranách nynější vládní většiny. Víme, že dnešní vládní většina nestojí o důvěru voličstva z řad pracujícího lidu - o tom svědčí všechny její činy. Nyní dokázala, že nestojí také o důvěru žen, jež jsou stejně důležitým činitelem národohospodářským a sociálně užitečným jako muži. Tato vláda má za to, že přišel čas, kdy je možno šlapati demokracii a olupovati občanstvo o nabytá práva. Leč není stromů, které by rostly do nebe. My s touto vládou súčtujeme!

Přirozeně, že pro předložený návrh hlasovati nebudeme. (Výborně! Potlesk poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP