Pátek 6. května 1927

Vážení pánové! Místní školní rady snad někde s těžkým srdcem, ale přece jen ve velké většině velice ochotně dávaly dítěti, budoucímu národu, to, co bylo jeho a co mu náleželo. A přirozeně ten důsledek musil se projeviti přirážkami, které vystupovaly do velké výše a které na mnoha místech dostoupily té výše, o které mluvil pan kol. dr Hnídek, o které mluvil včera pan kol. Krejčí. Je pravda, přirážky musili platiti, lépe řečeno vypláceti poplatníci, to je správnější termín, než platiti, tedy ty přirážky vypláceli poplatníci. Tenkráte pak se začalo vykřikovati, že místní školní rady vyhazují velké sumy zvláště na stavbu nových školních budov a že místní školní rady je nutno dáti pod kuratelu. Já nepopírám, snad se na mnoha místech dělalo více, než bylo třeba a než bylo obecním financím zdrávo. Znám takové případy, kde byly do budov investovány velké sumy, ale chci upozorniti na to, že v prvé řadě toto nehospodářství investiční, pokud se budov školských týká, dělal u nás, pánové, stát. V Touškově u Plzně je nová škola menšinová, která byla vystavěna na vodě. Její tělocvičnu zachvátila houba, do jejích kamen zatápí se se schodů. To jsem ve svém životě ještě neviděl, aby lidé lezli na estrádu, mají-li zatopiti ve třídě v kamnech. Do kreslírny se zatápí z ředitelny. Tato budova stála 1 1/2 mil. Kč a nyní musí býti reparována a kromě toho doplňována přístavbou. Takovémuto stavebnictví nerozumím. Stejné nářky slyšel jsem odjinud.

Upozorňuji ještě na něco. My jsme ve svém státě vystavěli řadu škol, tak jako ve Skupči, v Číhané a v Úterý. Nebudu se o jejich charakteru zmiňovati, ale kdyby si toho školská správa přála, vysvětlil bych jí, proč se domnívám, že jsou v těchto školách vyházeny sumy do velikých statisíců jdoucí. Je pravda, že stavby škol vyžadují si vysokých nákladů. Já jsem byl na takové nádherné státní škole v Chomutově. Je správné, aby se stát representoval v našich menšinách pěknými, dobrými vzory školského stavitelství, ale co jsem viděl v Chomutově! Vždyť tam v kubatuře je utopeno mnoho peněz. Myslím, že toto hospodářství našli bychom také na jiných a jiných místech. Mluvil jsem již v kulturním výboru o těchto poměrech a vysvětloval příčiny toho zjevu. Domnívám se, že by se školská správa měla dobrými úspornými plány a typy školských budov snažiti, aby projevila svůj zájem o úspornost v tomto směru. Jsem přesvědčen, že kdyby ministerstvo školství postaralo se o komisi, ve které by seděli odborníci, technikové i učitelé, kteří by typisovali vzory budov školských, že by to působilo dobře pro školu i pro státní finance a nebylo by nutno sahati k drakonickým prostředkům, jaké vyjadřuje § 4.

Ale jsou ještě jiné příčiny, proč se ty sumy ženou do takové výše. Na českém východě je bohaté město Polička. Jeho jmění je jedním z velkých jmění obcí v tomto státě. Polička 40 let se brání stavbě školy. Před 40 lety školské úřady volaly Poličku k povinnosti, ale dodnes se tam nestalo nic. Za to nyní v Poličce udělali plány na školu a vypočítali je na osm mil. Kč. Školská budova v menším venkovském městě za 8 mil. Kč! Domnívám se, že je to zbytečné a že to má sloužiti jen k tomu, aby tyto věci byly zkompromitovány.

Tohle všech ovšem jsou jen výjimky. Ve svém celku naše obce nečinily nic, co by přesahovalo rozumné požadavky v oboru školských staveb. Nechci popříti, že pro učitele školské hospodářství od r. 1918 znamená radostný obrat. Před 20 lety napsal moravský učitel a spisovatel Josef Úlehla, jemuž právě v těchto dnech universita Masarykova gratulovala a hluboce se poklonila před jeho celým životním dílem - malou knížku o poměrech školských na Slovácku. Z té knížky díval se na nás slovácký zemědělský venkov hodně zbědovaně. Byl v rukou občanských poplatníků a ti chovali se k jeho školství tak macešsky, že Úlehla posteskl si na takové poměry ve své knížce. Svědčily o tom, že je v našem životě mnoho nekulturnosti. Naproti tomu od r. 1918 ukázala naše demokracie, že dovede chápati své kulturní poslání: lid počal se přímo otcovsky starati o školu, přilnul k ní, učil se chápati její potřeby a srůstal se svou národní školou. Proti době před převratem je to ohromný pokrok. Demokratická škola nemůže býti jiná, stejně nemůže býti jiná demokratická obec: slouží všem a proto musí přinášeti prospěch všem. Právě proto, že přináší všem prospěch, je drahá. To je vlastnost demokracie, nikterak toho nepopírám. Ovšem, tu vlastnost naše občanské strany demokracii nikdy neodpustí. Je drahá a bere bývalým privilegovaným vrstvám jejich moc. Takový už bude asi zákon vývoje vůbec: ti, kdož vládnou, vládnou vždycky a snad i budou vládnouti pro sebe: tak na Rusi jako v Československé republice. Pokud si vládneme všichni, vládneme pro všechny. Stará-li se nový režim o to, aby místní školní rady a obecní samospráva nepodléhaly vládě všech, nýbrž pouze vládě některých, chápeme, proč to činí!

Když r. 1923 dr Fousek, tuším, v Národních Listech po prvé napsal a vykřikl do světa, že demokracie musí býti dána pod kuratelu, řekl to u příležitosti obecních voleb. Za neplná 4 léta už zde tu kuratelu máme. Bylo to přáním všeho našeho liberalismu a přirozeně také reakce, aby nastaly tyto poměry. Bylo to jeho přáním proto, poněvadž už dávno opustil a zapřel skutečnou demokracii, neboť mezi šetrností a tím, co dělá náš liberalismus tímto zákonem, je přece jen určitý rozdíl. To, co se u nás chce, je přílišná láce, a přílišná láce přichází vždy a každému příliš draho. Tak přijde draho i tato školská, kulturní láce.

R. 1926, hned po volbách do parlamentu, přišla s požadavkem šetrnosti republikánská strana. Pan generální tajemník republikánské strany kol. Beran jednal s panem ministrem školství dr Srdínkem a ministrem financí dr Englišem, aby překazil školské hospodářství v našich osadách. Podnětem k tomuto jednání byla mu škola v Branné. Branná je osada na Třeboňsku. Je to jedna z nejbohatších tamějších osad, katastr pšeničných půd. Její škola byla v neudržitelném stavu. Školské úřady nařídily stavěti, nařídila to i zemská školní rada jako poslední instance. Přesto po návštěvě pana generálního tajemníka Berana v ministerstvu financí a školství nařízena byla p. ministrem školství, tehdy dr Srdínkem, komise, která měla ještě jednou znova po rozhodnutí rozhodujícího úřadu zkoušeti, jsou-li tu dány podmínky, aby v Branné byla skutečně nová škola postavena. Je zajímavo, že komise ministerstva školství a nár. osvěty, kterou tam poslal ministr republikánské strany dr Srdínko, nařídila Branné stavěti školu, poněvadž byla ve špatných a bídných poměrech. Škola tam však dosud nestojí. To bychom špatně znali své republikány. A pokud tato vláda u nás bude, podle všeho tam škola nebude státi, kdyby se 10 komisí na tom usneslo!

Přesto došlo ještě k dalšímu. Pan ministr dr Engliš, aby posílil stanovisko těchto protikulturních živlů, projevil veřejně takový názor: "Se stanoviska svého resortu uznávám za potřebné, aby samosprávné svazky při svém hospodaření dbaly zásad šetrnosti, neboť tíživost přirážek, poplatků a dávek svazků těch doléhá na poplatnictvo v nemenší míře než tíživost daní státních. Má-li proto uskutečniti se žádoucí snížení břemen poplatnictva, je nezbytně nutno, aby snížena byla též břemena svazků autonomních."

Všichni rozumíme takovému výnosu a tak projevenému názoru p. ministra dr Engliše. On je podkladem pro to, aby se náprava nestala tam, kde školské hanebné poměry po ní přímo volají.

Z případu v Branné vidno, že počínání zemské školní rady i všech školských úřadů bylo oprávněné. Ale, jak jsem již řekl, škola dodnes nestojí, poněvadž český demokratický venkovan v Branné tak miluje školu svých dětí, že raději odepřel prodati pozemek na stavbu školy a čeká, až mu stát ten pozemek pro školu vyvlastní.

Takové jsou perspektivy režimu, který nastane po tomto zákoně. Ale nejen pro stavbu škol, nýbrž pro všecky potřeby naší národní školy. Návrh tohoto zákona jest jen pokračováním oné školské politiky, která v případě obce Branné byla započata i za pomoci ministra dr Engliše. Myslím, že v tomto případě měl to profesor Engliš vyhráti nad ministrem Englišem. Ministr financí dr Engliš však na kulturním poli škrtí právě tak, jako všichni ti, jimž kulturní statky národa nejsou právě nejdražší.

Pan kol: dr Hnídek mluvil o vysokých přirážkách. Nelze popírati, že přirážky vysoké jsou. Jde ovšem o to, abychom ty vysoké 100% ní přirážky podrobili trochu jiné metodě zkoumání, než to učinil p. dr Engliš nebo kol. dr Hnídek. Podívejme se na ně se stanoviska poctivého sedláka, který platí přirážky!

Mám tu případ z Plzeňska. - V zemědělské obci Štítově činila r. 1913 berní základna 1165 Kč, poněvadž pak byla pšenice v té době za 20 Kč 1 q, zaplatili ji ve Štítově zemědělci výnosem 60 q pšenice. R. 1924 činila berní základna 1146 Kč, pšenice byla za 200 Kč. I zaplatili r. 1924 zemědělci ze Štítova základnu berní ne 60 q pšenice, nýbrž pouhými 6 q své pšeničné úrody. (Slyšte!)

Školní přirážka činila ve Štítově r. 1913 38%, to jest 442 Kč. Tenkráte ji zaplatili 22 q pšenice. R. 1924 činily přirážky školní 201%, čili 2303 Kč. Byly zaplaceny jen 11·5 q pšenice (Slyšte!), čili 50% toho, co zaplatili na školu naši rolníci v zemědělských obcích r. 1913. (Výkřiky posl. Srby.)

Stejný obraz mohl bych vám, vážení pánové, citovati ze set a snad tisíců obcí. Berní základna v Míšově na Plzeňsku se ilustruje týmž způsobem, jak jsem to uvedl ze Štítova. Upozorňuji na to, že právě z těchto zemědělských obcí - které svou přirážku školní neměnou, nýbrž absolutně stanovenými hodnotami platily, které před válkou musily platiti na školství 2, 3 i 5krát tolik jako dnes - vzešel apel na ministerstvo školství a ministerstvo financí, aby místním školním radám vzaly jejich kompetenci a aby tak naše zemědělská výroba dosáhla dalších hospodářských výhod.

Pan kol. dr Rosche z německé strany rozdal ve sněmovně statistické tabulky, které mně dovolte, prosím, doplniti. Pan kol. dr Rosche ukazuje, že r. 1914 platila se pozemková daň 23,800.000, tedy ca 24 milionů, kdežto r. 1925, tedy po 11 letech, 76 milionů, třikráte tolik. Já chci na to ukázati zase s této strany. Veškerá zemědělská daň roku 1914 zaplacena byla v hodnotách neměnných: 1,200.000 q pšenice, zatím co r. 1925 zaplatila se zemědělská daň jednou třetinou té sumy, čili 380.000 q pšenice. Toto jsou čísla, kterými se velmi těžko pohne. Já jen upozorňuji, jaká je kulturní povaha toho zemědělského venkova, který takto volá po osekání našeho školství. Nemohu připustiti, že by jakékoliv fiskální důvody se strany republikánské strany mohly vésti k takovémuto drakonickému ustanovení, a divím se, že od ní právě vyšel apel pro tuto předlohu, pokud se týče místních školních rad. Je mně také zřejmo, že p. min. dr Engliš podlehl netoliko fiskálním, ale daleko více politickým tendencím republikánské strany, jestliže připustil takové důsledky. Útok republikánské strany a vší reakce na hospodaření místních školních rad je nespravedlivý, je hospodářsky nezdůvodněný a kulturně přirozeně velmi škodlivý. A přec je to jistě republikánská strana, která by měla věděti, co také pro ni znamená dobrá škola, neboť první důsledky tohoto zákona odnese venkovská škola. Města mají daleko jiné pochopení pro své školy. Jel jsem dnes z Českých Velenic do Prahy ranním vlakem. Do kupé přistoupil ke mně předseda místní školní rady v Bechyni. To není žádný socialista, to je živnostník a jeden z předních pracovníků živnostenské strany. A když jsem mu řekl o tom zákoně a o těch 200% přirážek, řekl prostě: "To je hloupost, to je nesmysl, buď z toho utečeme a dáme vládě správu všech věcí do rukou, nebo tento zákon se co nejdříve změní". K tomuto důsledku přichází každý z těch lidí, který chápe, co znamená pro jeho město dobrá měšťanská. a obecná škola.

Odnikud nebylo tolik odporu proti školství, jako se strany lidové a strany republikánské. Celý věk, pokud existují měšťanské školy placené z městských přirážek, užívá zemědělský venkov dobrodiní těchto škol, městské, resp. měšťanské školy celá desítiletí u nás vychovávají republikánský dorost a na ty školy platí živnostník, platí dělník, platí měšťan. Ještě nedošlo k tomu, aby tuto účast na vyučování v městských školách hospodářsky, finančně také sdílel venkovský občan. A právě proto bude nutno, abychom tím více volali po obvodových školách měšťanských, které tento zákon postaví před hotovou katastrofu, nedojde-li co nejdříve k uzákonění obvodových měšťanských škol. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.)

Podívejte se na př. na hospodářství města Nového Bydžova. Tam do měšťanských škol dochází 450 venkovských dětí. Je to 60% vší školské návštěvy měšťanských škol v Novém Bydžově. Vydržování škol stojí v Novém Bydžově 270.000 Kč. Měli tam 110% přirážek školních. Přirážky obecní činily 340%, celkem tedy 450% přirážek, 1,200.000 daní. Nyní bude Novému Bydžovu sražena přirážka na 200%, další 100% ní přirážka je těžko dostupná, bude se to obstarávati snad nějakými těmi dávkami. Ale ukazuji na to, jak potom město Nový Bydžov, které vydržuje své měšťanské školy vlastně pro venkov, těžce pohoří po zavedení tohoto zákona se svým školstvím.

Je to prostě zoufalý stav, do kterého žene vládní koalice zvláště školu měšťanskou. Nám učitelům se zdá stále více a více, že škola měšťanská, kdysi jedna z nejlepších typů našich národních škol, má snad býti ubita. My socialisté domníváme se, že asi proto, poněvadž měšťanská škola stala se v posledních sedmi letech školou proletářských dětí, vyšší školou dělnických dětí, o kterou nemají tito bohatí zemědělci pražádného zájmu, neboť oni si své děti pošlou do středních škol a pro děti dělníků a deputátníků stačí ta holá bída, ke které je odkazuje § 4 zákona.

Vážení pánové! Chci ukázati ještě na to, jak taková zemědělská obec vystačí se svým příjmem. Mám tu s sebou rozpočet obce Zašovic, vesnice to v západní Moravě. Zašovice mají na r. 1927 920 Kč berní základny. Školní rozpočet na r. 1927 činí 4483 Kč, což znamená kolem 450% přirážek na školu. Jenom otop, aby si v té třídě mohly děti zatopiti, stojí místní školní radu v Zašovicích 1940 Kč, čili 210% přirážek. Aby si tedy škola zašovická zatopila, bude musiti ještě někam jíti pro těch 10% přirážek. Ale škola nejsou jenom kamna, škola jest ještě něco více. Kde se vezmou peníze na opravy, na kominíka, na čištění budovy, na psací kancelářské potřeby, na houbu, na křídu, inkoust pro děti? Snad budou děti v Zašovicích a jinde po republice nositi na knoflíku lahvičky s inkoustem, aby si mohly napsati do sešitu svůj úkol. Kde se vezmou peníze na knihy pro chudé, na bílení tříd?

Ale já jsem jist, že zašovičtí občané postarají se ze svých 200% přirážek obecních nejprve o to, aby nikdo nechodil na pěšiny a meze, že se postarají o to, aby měli hlídače v polích v létě, aby měli strážníka, aby měli ponocného, aby si spravili cesty, které jim strhá příval. A teprve potom přijde řídící učitel s rozpočtem na školu. Spíše je tu tedy naděje, že škola zůstane nebílená a že tak jako v letech 1850 až 1860 nařídí místní školní rada každému žáku, aby si ráno přinesl do školy náruč polínek, aby si ve škole mohli zatopiti.

Takových škol nebude u nás málo, takových škol bude u nás tisíce. A tak naše reakce bije svou vlastní republikánskou školu, školu svého venkova. V Lošanech na Kolínsku zrodilo se svého času úsloví, že "pro naše deputátníky ty školy stačí". Já se bojím a myslím, že i tento § 4 nemá daleko svou kolébku od těch různých Lošan na Kolínsku. Jsem syn chalupníkův a sedlákův a mám ty sedláky také rád, ale říkám jedno: Projeďte si Československou republikou, naleznete zajímavý stav: Nejbídnější školy jsou v Polabí na Kolínsku, Roudnicku a Velvarsku. A jděte dále, tamhle na chudé Kamenicko a Rychnovsko, kde je skutečně chudý sedlák, kde se těžko lopotí, tam najdete školu daleko lépe opatřenou. To je jistě velmi zajímavý a velmi významný zjev!

Nevěřím, že by se tímto paragrafem zákona mohlo dosíci jakékoliv regulace. Naopak, jeho výsledkem může býti jen anarchie a nepořádek ve školách i v úřadech, kterým bude starostí o národní školu způsobena veliká a těžká péče. I fiskalism musí míti své meze a je to právě školství, kde nám fiskalism nadělal už dosti velkých škod. Tento zákon vyvolá co nevidět hnutí o zestátnění věcného nákladu školského, neboť obce s tím nebudou moci vydržeti, a ne každý má takový názor na školu, jako naše vládní koalice. I mezi rolníky a mezi živnostníky, neříkám již mezi dělníky, je celá řada lidí, kteří mají školu rádi, které bude srdce boleti, až budou vidět, jak macešským způsobem postaral se tento návrh zákona o národní školu. Nebude to tedy jen učitelstvo, které bude tak volati, bude to občanstvo samotné, které pozná nemožnost takového stavu. Může-li stát udržovati školy státní, přejímá-li, jak pravil pan ministr Hodža, v budoucnosti náš stát náklady na školy nestátní, na soukromé církevní školství slovenské, mám dojem, že by se měl starati nejdříve o svou vlastní kůži, o svou vlastní národní školu veřejnou, a to tak, aby §em 4 nebyla poškozována.

Zákon, o kterém mluvil pan ministr Hodža, že stát má převzíti náklad na nestátní školství na Slovensku, je ve své podstatě nebezpečný, poněvadž je základem budoucí školy církevní v našem státě z veřejných nákladů spravované. Vládní koalice nastupuje zde cesty, které, myslím, nebudou všemi ani ze stran koaličních sledovány s takovou účastí a s takovým souhlasem, jak ona se domnívá.

Ačkoli školství dotýká se řada paragrafů tohoto návrhu, jádro celého experimentu je obsaženo v §u 4. Jeho první odstavec zařazuje školní rozpočet do limitovaného rozpočtu obecního. V Čechách se tím ruší právo dosavadního vlastního rozpočtu školního. Ukázal jsem na předešlých případech, co to bude znamenati.

Naproti tomu § 3 návrhu obsahuje ustanovení velmi neblaze známé již ze zemských zákonů minulého století. Tenkráte před válkou hledala země úhradu na učitelské platy. Vy všichni se pamatujete, jak se to dělalo. Tenkráte se v našich obcích pilo na učitele, každý opilec ve vsi šel a řekl: "Tak mi dejte ještě jednu na učitele!" Pánové, dnes zavádíme dávky. Ty dávky musí býti zase vyměřeny i pro toto školství a mnohý člověk venku se nebude ptáti, jestli je to na obílení školy, na křídu a houbu, on toho učitele sjednocuje se svou školou. A tak zase u nás mnozí lidé, kteří školu nenávidí, budou míti příležitost, až se ty dávky budou vypisovati, poněvadž 100%ní přirážka pro obec a školu nestačí, aby říkali: "Tak mi dejte ještě jednu na učitele!"

Druhý odst. §u 4 jedná o sestavení rozpočtu a jeho repartici na jednotlivé obce, pokud školní obec nekryje se s obcí politickou. Stilisace zákona v tomto odstavci je však schopna zavésti do administrativních školských poměrů anarchii. Není přesné direktivy, kterak repartici provádět. Není dosti přesné, platí-li zákon z 11. září 1880, a je docela možno, že ta repartice bude prováděna podle počtu dětí.

Třetí odstavec §u 4 obsahuje ustanovení, která nejsou zárukou bezpečných opatření pro dodržení lhůtového pořádku. Co se na příklad stane, když místní školní rada nedodrží lhůty dané jí pro rozpočet? Podle zákona má se zastupitelstvo usnésti o rozpočtu místní školní rady. Co se na př. stane, bude-li zastupitelstvo oddalovati z odporu proti místní školní radě své usnesení, nutné podle odst. 3, když návrh zákona přesné lhůty tohoto usnesení nestanoví? Kde jsou opravné prostředky ze zákona, aby se předešlo anarchii z takových možných justamentů plynoucí? Jestliže zákon tyto formální věci už řeší, měl je řešiti přesněji.

Anarchie vznikne také z ustanovení §u 7. Tam se totiž praví, že činitelé vybírající obecní přirážky budou poukazovati obcím nejvýše  1/12 úhrady. Nevím, jak se to udělá, aby se uhlí v takové obci mohlo platiti na 12kráte podle mínění tohoto paragrafu.

Zákon ruší také některá ustanovení starší a mezi nimi výslovně i § 13 zemského zákona čís. 16. Ten ustanovoval, že obecní příspěvky mají býti odváděny místní školní radě ve  1/4 letních lhůtách napřed jdoucích. Kdo nyní bude hospodařiti penězi na školu, zákon neustanovuje. Má to býti místní školní rada či starosta? Kolik tu bude sporů o kompetenci! Dejme tomu však, že starosta. Ale což když je ve školní obci 5 obcí politických a 5 starostů? Neměl tohle zákon jasně vyřešiti? Proto považuji návrh zákona za právnicky po této stránce nemožný. Bude-li obecní zastupitelstvo chtíti dělati obstrukci školským výdajům místní školní rady, najde k tomu v textaci zákona příležitosti více než dosti.

Nemožné ustanovení obsahuje § 4, odst. 4. Jaký má v našem zastupitelském zřízení smysl, dávati každému občanu voliči nebo poplatníku právo rekursu? Řeklo se, že je to obdoba zřízení obecního. Ale mezi stanoviskem našeho občana poplatníka ke škole a k obci je velký rozdíl. Školství není, bohužel, pro velký počet poplatníků stále aktuelní. Oni věří, že ta škola, která stačila před 50 lety, může a musí stačiti i dnes. Je to stará, zlá tradice, která vede k tomu, aby mnozí viděli ve škole zřízení neproduktivní a tedy nežádoucí. To, co dá poplatník ochotně obci, odpírá urputně škole, zvláště když tam neposílá děti. Vydáváme tak školu na pospas kulturní, lépe řečeno nekulturní reakci. Vím, že se rádo takovým možnostem nevěří. Nedávno vzal jsem do ruky knihu moravského spisovatele Kamila V. Jeřábka, knihu jeho pamětí "Život". Prosím, aby si ji pánové přečetli, aby poznali, jak Jeřábek líčí tam tuto stránku povahy našeho lidu i martyrium národního učitele, které prožíval v tom režimu privilegovaného zastoupení v době předválečné. Je to úžasné, co dovedou vynalézti lidé proti škole a proti výdajům na školu. Stejně dnes, jako před 20 lety. Ukázal jsem již na Poličsko. Jděte, pánové do Plas, abyste viděli, kam chodí děti; chodí do starého metternichovského konventu, do místností strašných a nemožných už 7 let jen proto, že bývalý kníže Metternich dovedl najíti cesty k tomu, aby znemožnil tamějšímu zastupitelstvu a místním školním radám stavbu škol. Jděte se podívati do Horního Jelení, do Strakonic, nedávno to bylo také v Sušici. Před válkou obce se bránily a ubránily, poněvadž za tím odporem stál velkostatkář nebo továrník a potom také pan hejtman. Dnes se brání odkazem na válku a drahotu. Budou se brániti vždycky, poněvadž mají nesmírný a nesmiřitelný odpor a nechuť k národní škole.

Včera tu mluvil o škole v Pořežanech na Vltavotýnsku p. kol. Krejčí. Vyprávěl, jaký je tam zápas mezi místní školní radou a zastupitelstvem, které nechtělo a nechce stavěti školu. Chci říci toto, abyste rozuměli, jaký je tam zápas: Zastupitelstvo je tam v rukou lidové strany, v místní školní radě pak zasedá vedle zástupce lidové strany také zástupce strany agrární a učitel a tito přece jen měli rádi svou školu a starali se o to, aby v Pořežanech stará nemožná škola byla nahrazena novou. Pro nějakých 30.000 Kč výdajů hrdlovali se tam delší dobu. Dnes ta škola stojí, ale obecní zastupitelstvo ve svém nekulturním odporu proti škole žádá, aby škola v Pořežanech byla zrušena přes to, že už si ji tam postavili. Tak daleko dovede zajíti justament těchto obcí, neboť v těchto zápasech o školu půjde z veliké míry o takové justamenty. Pan kol. Krejčí včerejšího dne mluvil o škole v Bohuslavicích. Řekl "pěkná škola". Děkuji pěkně za takovou školu. Vím, že by tam p. kol. Krejčí nechtěl posílati své dítě. O tu školu se jedná dlouhá léta. Je bídná, ne taková, jak řekl p. kol. Krejčí. (Posl. Adámek: Vy jste ji neviděl, pane kolego!) To je moje škola, pane kolego, ta bohuslavická. Já jsem již před 5 lety jednal o jejím stavu. Podotýkám toto: Tu je justament. Školu chtěli Bohuslavice a školu chtěl Krčín - měšťanskou školu - a poněvadž Krčín dostal měšťanskou školu a ne Bohuslavice, hněvají se Bohuslavice na Krčín a posílají děti přes Krčín do Nového Města n. Met. K takovým justamentům dovedou naše lidi zavésti místní spory. To je nebezpečné. Těmto justamentům § 4 otevírá dveře. Na našich školách a v místních školních radách budou těžké zápasy, protože tímto paragrafem vychází se vstříc snaze po justamentech.

Mohl bych vyprávěti o škole v Mutějovicích v kraji rakovnickém. Tamější chmelaři, velcí statkáři, tržili v letech 1921 a 1922 za chmel  1/4 mil. Kč za jednu úrodu. Mutějovice vyžádaly si měšťanskou školu, ale poněvadž se chtělo, aby pro ni vystavěli důstojnou budovu, bohatí statkáři mutějovičtí dopustili, aby měšťanská škola v Mutějovicích byla zavřena, protože oni si své děti pošlou do Rakovníka a chudí lidé mohou je posílati do dvou- nebo trojtřídní školy v Mutějovicích, která je tak bídná.

Mohl bych jíti od okresu k okresu a na každém našel bych řadu takovýchto bolestí. Pan ministr školství dr Hodža, jak jsem řekl, přepouští tímto § 4 péči o budovy a o hospodářství školní fakticky do působnosti ministerstva vnitra, neboť tím, že § 4 béře místním školním radám kompetenci a převádí ji fakticky na úřady politické, dostává se naše národní školství vlastně do rukou politických, tam, kde je p. dr Hodža nechtěl míti. Nevím, zdali tímto způsobem se provádí heslo p. ministra dr Hodži, aby se politika zastavila před prahy našich škol. Okresní školní inspektory spoutalo nám ministerstvo školství nemožným a neuvěřitelným výnosem inspektorským, kterým dáváme je úplně do rukou přednostům politických správ i v otázkách pedagogických, takže je to ustanovení, jemuž by rovného snad nenašel kraj světa.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP