Pátek 6. května 1927

O tom, že se tak stává se strany obchodních gremií, mám po ruce řadu dokladů, které zde uvedu a které mohou sloužiti nejlépe jako doklad jednání těchto obchodních gremií a příslušných úřadů vůči družstevnímu hnutí. Jak se to dělá? Skladníka v naší výdejně ve Zbyšově u Rosic navštívil četník a vyšetřoval, zda prodal nečlenovi tvarůžky. Skladník nebyl si vědom ničeho a proto dotazoval se, oč jde. Prý je měl prodati jistému Matouškovi. Pátraje po této příčině, zjistil skladník, že syn obchodníka Schmeidlera ve Zbyšově, maje chuť "svézti se" po družstvu, které obchodníkům v tomto obvodu leží jako balvan v cestě, zavolal si asi 18letého mladíka bez zaměstnání Josefa Matouška, vysvětlil mu, oč jde, a požádal ho, aby jako nečlen šel do výdejny koupiti 10 tvarůžků, začež dal mu předem kus salámu a slíbil mu, že za každou cestu, kterou Matoušek k soudu jako svědek vykoná, dá mu 50 Kč a poveze jej v kočáře, když to dobře provede.

Matoušek přišel do výdejny, zde však náhodou tvarůžků nebylo. Všecko to zvěděli také četníci a Matoušek se konečně přiznal, že když ve výdejně "Vzájemnosti-Včely" tvarůžků nedostal, šel k jednomu obchodníkovi ve Zbyšově, tvarůžky koupil a odevzdal je Schmeidlerovi, jakoby je byl koupil ve výdejně družstva. A mladý p. Schmeidler honem běžel k četníkům a učinil na skladníka udání. Jak se dovídáme, četníci po tomto zjištění učinili na Schmeidlera oznámení u stát. návladnictví pro svádění a podplácení ke křivému svědectví a pro klamání úřadů. Pan Schmeidler ve svém dopise ze dne 18. března 1925 sám píše: "Že ty tvarůžky nebyly od Vás, stalo se to omylem." A dále: "Lituji onoho případu s tvarůžky, jenž se náhodou nezakládal na pravdě."

Uvedu jiný případ:

Předsedovi družstva v Německém Brodě byla dne 20. května 1926 okresní správou politickou uložena vysoká pokuta 200 Kč, resp. 20 dnů vězení za to, že jeden skladník vydal  1/2 kg kyselého zelí nečlenu. Byl to obchodník Österreicher v Golč. Jeníkově, který od skladníka zelí vylákal a za to patrně družstvo udal. Předseda byl vyšetřován četnictvem, jež zjišťovalo jeho požitky a majetkové poměry.

Další případ se stal v Poděbradech podle líčení skladníkova takto: Dne 4. února 1927 přišel k nám do hlavní prodejny četník. Na dotaz, co si přeje, zavolal mne stranou a řekl mi, že prodáváme nečlenům. Na moji odpověď, že to není pravda, jmenoval mi 2 ženy, kterým prodáváme a členy prý nejsou. Jmenoval pí. Lahodovou a Smrčkovou, aniž by se byl ptal nebo žádal předložení členské knihy. O první jmenované jsem ho přesvědčil, že je v knize členské zapsaná, o druhé jsem mu prohlásil, že členem není, a také k nám nakupovat nechodí. Odpověděl mi: "To dokáží svědkové." Asi za 5 minut přišel znovu a spustil: "Vy tvrdíte, že nečlenům neprodáváte, a právě zde byl p. Pekárek, kterému jste prodali rum, a členem není." Řekl jsem mu: "Pan Pekárek je otec členky, provdané Kvízové, se kterou jako almužník ve společné domácnosti žije a pro ni zde kupuje." Předložil jsem mu její přihlášku a otázal jsem se ho, od kdy je vydán zákon, že si musí člen v konsumu nakupovati sám a nesmí si pro zboží poslati osobu druhou, která s ním žije ve společné domácnosti? Řekl: "To uvidíte u soudu." Kdyby nás vykradli, zajisté by si s vypátráním zloděje takovou práci nedal, jako s vyšetřováním, komu jsme z nečlenů něco prodali.

Další věc: Skladník p. Ant. Skořepa v Kyšperku odsuzuje se podle §u 132 a) živn. řádu k peněžité pokutě v částce 500 Kč ve prospěch fondu živnostenských škol pokračovacích učňovských při ministerstvu školství a nár. osvěty v Praze a v případě nedobytnosti do vězení 50 dnů, jelikož prodal zboží nečlenu.

Jaroslav Forejt, skladník konsumního družstva železničních zřízenců v Poříčanech byl nálezem okresní správy politické v Českém Brodě ze dne 30. ledna 1924 odsouzen k peněžité pokutě Kč 300, v případě nedobytnosti k trestu vězení v trvání 30 dnů.

František Karásek, předseda konsumního družstva železničních zřízenců v Praze VII odsouzen byl k peněžité pokutě Kč 200, v případě nedobytnosti k vězení 20 dnů.

Potrestání konsumního družstva v Kolíně stalo se nálezem okresní správy politické ze dne 24. prosince 1924, jímž správci konsumního družstva uložena pokuta Kč 50 nebo 5 dnů vězení, protože prý připustil prodávati zboží i nečlenům. Samozřejmě zví o tom berní správa, aby mohla družstvo zbaviti daňových výhod a předepsati mu nejvyšší daň výdělkovou, jak se stalo v Jindř. Hradci a jinde. Připomínám, že podle znění §u 131 a 132 řádu živnostenského, na nějž se tu politické úřady odvolávají, může býti družstvu v takovém případě dána důtka a nepomůže-li, uložena pokuta Kč 5, kdežto úřady ukládají dnes pokuty nejméně Kč 50, nejčastěji však Kč 200 i Kč 300, což přece jest jen kruté a bezohledné.

Takových případů je na sta a následek jich je, že budou odejímány výhody družstvům, která budou tímto udavačským způsobem se strany obchodních gremií šikanována a udávána. Dalšími postiženými budou tímto návrhem zákona o zvláštní dani výdělkové družstva na Slovensku a Podkarpatské Rusi, která byla osvobozena od daně zárobkové podniků veřejně účtujících, kteréžto výhody budou po unifikaci daňové předlohy ztraceny. Jsou to tato ustanovení společná pro Slovensko a Podkarpatskou Rus. Zákonný článek VIII z r. 1909 udílí trvalé osvobození od daně zárobkové podniků veřejně účtujících hospodářským a průmyslovým společenstvům, které se ustanoví za účelem společného, výlučně pro vlastní členy určeného opatřování surovin, zařízení provozních (hospodářských), dále za účelem chování společného skladiště, nebo za účelem společné produkce. Osvobození týká se také všech daňových přirážek.

Zákonný článek VIII z r. 1909, zák. čl. XXXIV z r. 1916 a § 4 nařízení čís. 142.000 ex 1916 přiznává trvalé osvobození od daně zárobkové podniků veřejně účtujících družstvům, zřízeným podle posledního odstavce: §u 147 zák. čl. XVII z r. 1884 živnostenskými společenstvy, jež se nezabývají obchody záloženskými nebo úvěrními, předpokládajíc, že za členy těchto družstev se přijímají výlučně jen členové jmenovaných společenstev.

Zák. čl. VIII z r. 1909 (§ 20) ve znění §u 5 zák. čl. XXXIV/1916 stanoví, že družstva, která sice jsou hospodářskými a výdělkovými společenstvy úvěrními, ale nikoli ve smyslu zák. čl. XXIII/1898, jsou zdaňována 10% resp. až 18% podle poměru ročního poplatného zisku k vlastnímu kapitálu podniku.

Zdanění 6% má místo, jde-li o taková vzájemně se podporující výrobní, nákupní, prodejní a potravní družstva, která nevyplácejí více než 5% dividendy.

Jedním z hlavních argumentů obchodníků vůči konsumním spolkům jest, že tyto neplatí žádných daní. Tomuto tvrzení věří nejen indiferentní obchodníci, ale i jejich vůdčí osoby. Opravdu jest těžko se dohadnouti, zda-li v tom vězí nevědomost či zúmyslné klamání veřejnosti.

Pokud se týče toho, aby konsumní spolky co do zdanění byly postaveny na roveň samostatným obchodníkům, proti tomu ničeho nenamítáme a žádali bychom, aby byli obchodníci nuceni též veřejně účtovati jako družstevní podniky. Pak by se páni obchodníci přesvědčili o té blahovůli, která jest projevována družstvům se strany berních úřadů.

Mám zde několik výňatků stran zdaňován družstev. Na př. Ústř. svaz čsl. družstev zaplatil daně z obratu od r. 1920 do 1925 53,503.758·58 Kč, na ostatních daních 57,011.860 Kč, úhrnem 110,515.618·58 Kč.

Jak byla zdaňována družstva, nejlépe zřejmo z případu "Včely" v Praze. Berní správa na Kr. Vinohradech vyměřila dne 11. prosince 1926 konsumnímu družstvu "Včela" v Praze daň výdělkovou na r. 1925 tak, že do základu pro zdanění pojala i uhrazenou ztrátu převedenou z roku předchozího per Kč 114.980·12, která zdanění nepodléhá. Současně berní správa zdanila jako čistý zisk Kč 13.772·36, které družstvo "Včela" zaplatilo na úrocích hypotekárních, které jako položka výdajová, ztrátová, zdanění nepodléhají. To znamená, že "Včela" má zaplatiti daň výdělkovou a všecky přirážky i ze sumy Kč 128.752·48, což jest požadavkem berní správy zcela bezdůvodným.

Potravnímu spolku dělníků huťských "Pokrok" v Kročehlavech byl dne 26. ledna 1927 doručen platební rozkaz berní správy ze 27. prosince 1926 o zvláštní dani výdělkové na rok 1926, jímž vyměřena a předepsána mu tato daň částkou Kč 2.053·83, s přirážkami pak 56.932·17 Kč.

Podle výpočtu představenstva družstva zůstává Kč 9.698·78 zdanitelného zisku, z něhož 80% činí Kč 7.727·02, kterážto částka jedině může býti družstvu na dani a přirážkách na rok 1926 vyměřena.

Berní správa v Jindř. Hradci vydala tamnímu konsumnímu družstvu teprve v červnu 1925 platební rozkazy na daň výdělkovou za 5 roků (1921 až 1925) najednou, jimiž vyměřeny daně přirážkami úhrnem 67.328·67 Kč. Na r. 1921 berní správa zjistila Kč 31.241·99 čistého zisku a předepsala z něho na tento jediný rok Kč 29.711·14 výdělkové daně s přirážkami, ač všecko tehdy spravované jmění - vlastní i cizí - u tohoto malého družstva s jedinou výdejnou zboží činilo okrouhle 130.000 Kč.

Nespravedlivým jest i ustanovení §u 78, lit. e), kde připočtou se k rozvahovým přebytkům částky, jichž se užije ku příspěvkům, darům, příspěvkům do nemocenských, úrazových, starobních, invalidních, vdovských, sirotčích a pensijních pokladen nebo podobných ústavů, pokud je podnik platil nad povinnou zákonnou kvotu za své úředníky, zřízence, dělníky a služebníky, jakož i daně a dávky za ně zaplacené, i když byl takový závazek smluvně převzat. Dále pak podle lit. f) a h) v §u 78 připočtou se k rozvahovým přebytkům také částky, jichž užije se ku placení zvláštní daně výdělkové s přirážkami a k úhradě ztrát z let předešlých. Tyto částky za zaměstnance zapravené na příspěvcích, pojistném, daních atd. nemají býti vůbec zdaňovány, poněvadž dělnická družstva podporují své zaměstnance invalidní, nemocné, případně jich vdovy a sirotky, což zdaňováním poskytnutých jim částek má býti znemožněno. Ostatně, jak naloží se s nimi u družstev zvýhodněných podle §u 75 odst. 1., u nichž mají býti zdaňovány závodní podíly?

Ustanovení lit. h) §u 78 má býti vůbec škrtnuto, jelikož když neuhradí hospodářský podnik bilanční ztrátu v příštím jednom roce, znamená to, že i tento rok byl proň nepříznivým a že potřebuje spíše pomoci, nežli aby později byl zdaněn proto, že uhradil vykázané ztráty bilanční.

V §u 79, odst. 1, lit. h) se praví, že u spořitelen nezapočítávají se do základu pro zdanění odměny, které dostávají z ryzího výtěžku členové představenstva a dozorčí rady nebo zřízenci.

Funkcionáři družstev konají stejné služby a povinnosti jako funkcionáři spořitelen a družstvům připadají stejně užitečné úkoly jako spořitelnám. Proč činí se zde rozdíly a béře se základ u družstev zdanění odměny funkcionářů a u spořitelen nikoliv.

Podle §u 83, odst. 3. má činiti zvláštní daň výdělková u t. zv. družstev nezvýhodněných - § 68, odst. 1, lit. f) - 2 až 5% zdanitelného zisku, kdežto u spořitelen je toto zdanění o procento nižší.

Navrhovatelé zákona mají zřejmý úmysl poskytnouti spořitelnám proti družstvům určité výhody. Plyne to již z §u 79, odst. 1, lit. h), kde odměny funkcionářů se nezapočítávají do daňové základny, kdežto u družstev ano.

Další zvýhodnění spořitelen je v tom, že nemají býti zatíženy rentabilitními přirážkami, kdežto družstvům se tato rentabilitní přirážka k placení ukládá.

Snížiti na jedné straně daňovou sazbu pro zvláštní daň výdělkovou, zároveň však předepsati přirážku rentabilitní jako nějaké výdělečné kapitalistické společnosti, je krajně nespravedlivé.

Družstva jsou hospodářské útvary, na jejichž podnikání zúčastní se zpravidla velký počet fysických osob, jako členů, kteří buď jako za mzdu pracující konsumenti nebo výrobci, buď odběrem neb výrobou předmětů domácí potřeby svoje společné podniky udržují. Pro udržení a hospodářský úspěch družstva je tudíž rozhodující kupní síla a společná práce členů, ne však provozovací a ukládací kapitál, jejž u družstev tvoří nepatrný závodní podíl, splácený členem třebas po celý rok po částkách. Tu pak společnou prací členstva dosažený ryzí výtěžek podniku tvoří snadno velikou část základního kapitálu družstva, ba splacené závodní podíly i přesahuje, avšak jednotlivcům přináší zisk nepatrný, případně žádný. Když tudíž mají konsumní, stavební a výrobní družstva dělnická vedle daně výdělkové a všech fondových přirážek platiti ještě vysokou přirážku rentabilitní, znamená toto pro ně nové nesnesitelné zatížení.

Tato dělnická družstva mají býti vůbec daně zproštěna, jelikož jejich ráz není výdělečný, naopak všeobecně prospěšný; regulujíce ceny denního trhu znemožňují libovolné zdražování cen životních potřeb.

Snesené důkazy dokazují, že útoky podnikané proti družstevním složkám se strany soukromých spekulantů jsou ničemné a že celá tato daňová reforma je namířena nejenom proti pracující třídě přímo, ale též proti těmto svépomocným institucím, které jsou v nynějším třídním boji oporou pracující třídy.

Komunistická strana přičiní se o to, aby družstevnímu hnutí bylo dáno ve státě to místo a ten účel, ke kterému je předurčeno, totiž aby vedlo distribuci výroby a spotřeby.

Toho ovšem nedosáhne za nynější vlády buržoasie, nýbrž toto je jedině možné ve státě, kde vládnou dělníci a rolníci. Pročež povinností všech družstevníků v tomto státě je, aby zahájili společný boj proti této daňové reformě a proti této vládě, která zatěžuje pracující lid tohoto státu. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. V. Beneš. Dávám mu slovo.

Posl. V. Beneš: Slavná sněmovno! Dostalo se mně té pochybné cti, abych k předloze zákona o autonomním hospodářství obecním promluvil v tomto parlamentě, jehož poslední týden zasedání je paskvilem na skutečný parlamentarism. Bylo by snad, slavná sněmovno, správnější, aby jednotliví řečníci, pokud nastupují k řečnickému pultu, oslovovali tuto sněmovnu nikoli "slavná sněmovno", ale spíše "prázdná sněmovno". (Posl. Rýpar: Lavice sociálních demokratů jsou celé prázdné, tedy ani kolegové pana kolegu neposlouchají!) Vážená paní posl. Pechmanová tázala se, co je příčinou toho zjevu. Nezáleží na tom, pane kol. Rýpare, zdali jsou tu či nejsou moji kolegové, příčina této věci jest jiná. Je ovšem nutno zkoumati tyto příčiny. Ale ony jistě nespočívají v tom, zda můj klub je přítomen, či není-li přítomen.

Zdá se mi, že nejzajímavější je to, co prohlásila posl. Pechmanová jako fakt, že jednání posledního týdne nezúčastňuje se ani občanstvo, které vždycky snad v minulosti mělo určitý zájem na zákonodárné práci svých obou sborů. Myslím, že je nutno říci, že už to není ani fakt, že to začíná býti těžkým problémem a že by ten problém měl najíti co nejdříve mnoho pochopení, aby snad, dokud je čas, byl skutečně řešen.

Myslím, že bychom se měli vyvarovati takovýchto úkazů, jakým je zasedání posledního týdne. (Výkřiky posl. Rýpara.)

Není to ani silné slovo, není to ani přehnané slovo, pravím-li o tomto zákoně, že je zákonem protikulturním, pokud se ovšem národního školství týká. O jiné jeho povaze mluvili moji kolegové. Dává protikulturním a nekulturním elementům v tomto státě právo zasahovati do školských věcí tou měrou, že bude pro mnohé obce znamenati skutečnou školskou pohromu, vejde-li v život - a zdá se, že vejde v život - jak leží před námi. Konstatuji tady s politováním a s protestem, že předloha tohoto zákona, jehož § 4 dotýká se národního školství tak kardinálně, nebyla dána kulturnímu výboru posl. sněmovny, ačkoliv pro toto plenární zasedání nalezlo se 60 hodin času k tomu, aby se tu mluvilo k prázdným lavicím.

Vážení pánové! Snad ten kulturní výbor o těch věcech mluviti nesměl, protože bychom se mohli nadíti, že by mnozí pánové, pokud jsou to kulturní lidé a náležejí i k té t. zv. pravici, nemohli souhlasiti se vším tím, co § 4 pro národní školství musí ve svých důsledcích znamenati. A tak se ten návrh a předloha zákona kulturnímu výboru ani nedala. Nemohu dosti dobře pochopiti, jak je možno, že by pan ministr vyučování dr Hodža mohl připustiti ustanovení zákona, která činí národní školu objektem péče ministerstva vnitra a že připustil těžkou redukci práv školských úřadů státních, že učinil školu přímo služkou politiky, před níž nedávno v kulturní debatě kulturního výboru nenalezl dosti varovných slov.

Pan kol. dr Hnídek ve své referentské zprávě projevil obavu, že následek finančního zatížení projevuje se v naší neschopnosti konkurovati světu. Jistě je nutná šetrnost, ale i šetrnost musí míti své určité meze a nesmí přesahovati hranice, za nimiž počíná destrukce školského stroje, který je také stejnou měrou podmínkou konkurenční schopnosti státu. Němci z říše, na které tak rádi ukazujeme a jejichž hospodářské zdvíhání od prohrané války je předmětem zájmu celé poválečné Evropy a snad celého světa, nedocílili toho destruktivním zásahem do školského vývoje. Naopak, jestliže naše učitelstvo tak vytrvale volá po vyšším vzdělání a jestliže si vyšší vzdělání opatřuje obětavou péčí, kterou si platí ze svých kapes na vyšší škole pedagogické, Němci v říši dali svému učitelstvu 2 i 3leté universitní vzdělání. Ovšem kromě Bavorska. Pan kol. Rýpar snad nám poví, proč právě v Bavorsku nenalezli pro tuto otázku žádného pochopení. (Výkřiky posl. Tomáška.)

Vážení pánové, jedněmi ústy prohlašována je národní škola za místo, přes jehož práh nesmí přestoupiti politika, druhými ústy pak doporučujeme zákon, který hospodářsky a proto také kulturně vydává školu do rukou vládnoucích stran ve státě, ale nejen do rukou těchto vládnoucích stran, nýbrž přímo do rukou skutečné reakce.

Je zajímavo: pokud místní školní rady před válkou nacházely se v rukou občanských stran a vlastně privilegovaných vrstev, měly plné právo rozpočtu ničím a nikým neomezeného kromě veta silných kapitálových jedinců. Toto veto mělo tenkráte chrániti Schwarzenbergy a Metternichy před tím, aby sedláci na jejich účet nenastavěli si nových škol. Jinak však bylo rozhodování místních školních rad daleko svobodnější, než jak to učiní tento zákon. Převrat totiž způsobil v těchto poměrech ne sice právní, ale hlubokou faktickou změnu, vzal místní školní rady z rukou privilegovaných poplatníků a dal je do rukou demokratických občanů-voličů.

A nyní se jeví obrat: Poplatníci, kteří sami užili svobody rozpočtové za dob starého režimu, volají nyní po omezení práv voličů. Kdybychom měli, pánové, dnes staré privilegované zastoupení ve školských úřadech a ve školských institucích, v místních školních radách, jsem jist tím, že by bylo nedošlo k §u 4 navrhovaného zákona. Ale protože do těchto místních školních rad vešlo dělnictvo-voliči, nikoli jen poplatníci, dostali jsme se k tomuto šerednému faktu.

Pan kol. Hnídek snažil se to zdůvodniti šetrností. Dovedl bych pochopiti takovou šetrnost, kdyby byla pro všechny stejná, kdyby byla stejná pro stát jako pro autonomii. Pan kol. dr Hnídek mluvil, jako by tomu tak bylo. Cituji jeho slova: "Musíme posuzovati břemena jako celek; nemělo by smyslu, kdybychom chtěli snižovati břemena státní a nechali beze změny břemena autonomních svazků". Je to jistě dobrá zásada, pokud by se rozumně a přípustně prováděla. Ale jenom ji prováděti! Jestliže se však podíváme na skutečnost, je patrno, že se na přímých daních státních má ušetřiti něco kolem 400 mil. Kč, t. j. asi kolem  1/5 státních daní. Naproti tomu na přirážkách má býti ušetřeno daleko více. Jestliže se vypočítává, že průměrně přirážky v našem státě činily asi 446%, to je tedy snížení daleko nad polovinu a není rovnoměrné tak, jak si toho p. kol. dr Hnídek přál. Tato neúměrnost není zdůvodněna žádným rozumným důvodem. Zde rozhodoval přirozeně důvod politické moci občanské koalice a reakce.

Až do r. 1918 šla naše liberální buržoasie do zápasu za demokracii vedle nás socialistů. Ale již r. 1920, když se ukázaly hospodářské i mocenské důsledky demokratického systému společenského, když buržoasie ztratila svou dosavadní diktaturu v hospodářství obecním, zaručenou kdysi privilegovaným volebním řádem, když se musila děliti o moc ve státě s lidovými vrstvami, počala se od demokracie rychle odvraceti, a to nejen na poli politiky státní a autonomní, ale zvláště také na poli školském. Až do převratu nebyl totiž lid zastoupen ve školských úřadech vůbec, alespoň přímo, neviděl, kterak byla národní škola na mnohých místech skutečnou Popelkou, kterak byla škrcena, a slýchali snad jenom nářek učitelstva, které nestačilo dosti prositi o každý haléř výdajů v místních školních radách, zvláště v tak přemnohých zemědělských obcích, které, jak víte, nesou věcný náklad na svou školu. Škola byla na tom tenkráte velmi zle. Ale od převratu r. 1918 dostaly se místní školní rady do nových poměrů. Nastoupil tam nový živel - dělnický lid. Dal škole, čeho potřebovala, protože dobrá škola bylo to jediné, co dává dělník svému dítěti do života. Zákon z r. 1920 o správě školské dal místním školním radám skutečně demokratický charakter. Nahradil poplatníka občanem a odborníkem-učitelem, a je to dnes velmi zajímavý obraz. Návrh reformy státní správy, pokud jej známe, porušuje demokratický základ a do nových institucí správních posílá t. zv. odborníky. Tyto odborníky do institucí školských zákon naší republiky již dávno poslal. Zákonem z r. 1920 jmenováni byli odborníci, tedy učitelé za členy místních školních rad a do školních úřadů a přece tatáž správa, která jinde po odbornících volá, aby prý regulovali činnost zastupitelských těles, v místních a okresních školních radách i zemské školní radě, kde ti odborníci již jsou, pomíjí je úplně, zbavuje školní úřady jejich dosavadní kompetence, činí z nich debatující společnost a skutečnou moc ze školských úřadů přenáší na politické úřady, resp. na jejich hlavy, presidia, kterými budou předsedové politických správ.

Místní školní rady, jak byly nastoleny zákonem z r. 1920 o správě školské, našly v našem státě po válce školství strašně zbědované. Po celých 6 válečných let nejenom jsme neměli učitelstva a rozvrácené poměry v domácnostech, ale po celých 6 válečných let nedaly naše místní školní rady haléře na nejnutnější vydání na školu. Naše školy hodně opelichaly, na mnohých místech zpustly; ploty, střechy, okna, vnitřní pořádek, všecko bylo velmi zbědované. R. 1918 všecko přímo volalo a prosilo o opravy. Kabinety školní schudly, nebylo pomůcek pro chudé, nebylo knih ani v knihovnách žákovských, ani knih pomocných, čítanek atd. A potom po převratě nastal velmi zajímavý obraz. Lid, který kulturu chápe snad poctivěji než demokratický parlament, obrátil se v přečetných případech na úřady školské, žádaje v přečetných venkovských obcích zřízení měšťanských škol.

Vážení přátelé! Tak se projevila touha po vzdělání. Ale nebylo pro ně budov, třídy byly v prvních dobách zastrkány do starých zámků, do starých klášterů, do temných místností starých nepotřebných radnic, jak je ještě dnes na tak mnoha a mnoha místech v takových místech nacházíme. Zatím nová demokratická škola volala po nové úpravě. Velice správně řekl pan ministr dr Hodža, že nová demokratická škola dostala nové poslání: vychovávati demokratického občana. Nová demokratická škola má v prvé řadě poslání výchovné, a to je více, než naučiti číst, psát a počítat. Vychovávati sebevědomého, statečného a poctivého občana, to je úkol tak velký, že o něm pan kol. Rýpar nemá ani ponětí. A, vážení pánové, aby ten úkol mohl býti realisován, aby ten úkol mohl býti uskutečněn, k tomu bylo potřebí také nové školy. Ta škola musila dostati pro to určité prostředky, a ty prostředky, vážení pánové, spočívaly i v nových budovách. I to je instrument, a neobyčejně důležitý instrument výchovy. Bylo třeba zařizovati kuchyně, dílny, nejen tělocvičny a kabinety atd. Demokratický stát, jak jsem řekl, považuje výchovu za povinnost, nejen za právo. Je jeho povinností, aby dal dítěti všechno, co stát pro svou sebezáchovu potřebuje. Jestli učitelstvo volá po dokonalé a dobré škole, činí tak z nejčistšího idealismu. Jestliže socialisté podobným způsobem volají po dobré škole, činí tak proto, poněvadž chtějí míti dobrou školu nejen pro své děti, ale i pro svůj stát. Kromě toho, pánové, válka nám zanechala armádu dětí s anaemií, řadu dětí tuberkulosních, řadu dětí s poškozeným chrupem. Jděte se, prosím, zeptati kteréhokoliv zubního lékaře, který tyto věci poctivě sleduje, a on vám řekne, že za celý svůj život neviděl zjev, jaký se jeví u dětského chrupu v době poválečné, že není snad jediného dítěte, které by nemělo zničený nebo zkažený chrup. To souvisí s celou konstrukcí dítěte. Já se divím. Staré Rakousko hledělo si školství také proto, že chtělo míti dobré vojáky. Divím se, že naši vojáci si této otázky tak málo všímají, že nevědí, že z tohoto dorostu dětského vyrůstá budoucí obrana státu.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP