Pátek 6. května 1927

Dále byl posl. Kunz tak laskav, že se zde zabýval také mojí osobou, jak čtu v dnešním čísle "Deutsche Presse". V rozpočtovém výboru jsem totiž poukázal na to, že mezi sty resolucí, které došly také našeho klubu, jest také resoluce města Cukmantlu, která jest podepsána od něho jakožto purkmistra, od jednoho městského radního a dvou zástupců města podle obecního zřízení, v kteréžto resoluci se praví: "Návrh zákona jest dílem čistě tendenčním, namířeným ke zničení hospodářské samosprávy obcí." To se dále obšírně odůvodňuje a praví se: "Jest jasno, že samospráva nesmí býti nejprve docela zničena, aby pak později byla zase snad znovu budována. Proto se ohrazujeme proti zamýšlenému donucovacímu hospodaření a proti zbavení obcí svéprávnosti, proti drakonickým trestním vyhrůžkám purkmistrům a proti pomlouvačnému štvaní, jímž všechna obecní zastupitelstva bez rozdílu jsou líčena jako marnotratnická a neschopná, aby sama obstarávala vlastní hospodářství... Každé omezení výdajů předpokládá omezení úkolů. Obce mohly by ihned snížiti přirážky, kdyby také úkoly, které jim stát v přeneseném oboru působnosti ukládá, byly sníženy na snesitelnou míru. Místo toho téměř každý zákon přináší nová břemena pro obce a v odměnu za to jest nyní samospráva v očích veřejnosti ještě snižována. Tímto způsobem má býti přikryto pláštíkem špatné berní a finanční hospodářství státu a rozhořčení obyvatelstva nad velkým daňovým tlakem má býti obráceno na samosprávu." A na konec se pak praví: "Jestliže se zákon stane skutkem a samospráva bude jen na papíře, jistě se v budoucnosti nenalezne hned tak snadno někdo, aby spolupracoval na radnici. Odpovědnost za škody, které z toho nutně lze očekávati pro obecné blaho, postihne ty, kdož se dopouštějí spoluviny na rdoušení svobody obcí. Proto očekává podepsané obecní zastupitelstvo ode všech zástupců německého lidu bez výjimky, že tento návrh zákona zamítnou a společnými silami budou se domáhati znovuvybudování svobodné neomezené samosprávy". To jsem přečetl bez komentáře a připojil jsem k tomu jen poznámku, že obec Cukmantl bude zklamána, jestliže její vlastní starosta nebude dbáti tohoto usnesení, nýbrž bude hlasovati pro tento zákon v takovém znění, které jest ještě horší, než znění návrhu vládního. On však považoval za vhodno zde ve sněmovně osobně mne napadnouti, vytýkati mi demagogii atd. a na konec říci: "Ostatně doporučoval bych kolegovi, aby se pozeptal v Krnově, kde bere svůj plný plat jakožto ředitel úřadu, zda krnovské obyvatelstvo platící přirážky jest také srozuměno s jeho působením." Tento výrok není jistě zrovna příliš vkusný. Chci však prohlásiti, že jest nesprávné, co řekl, neboť já jsem se dobrovolně zřekl ze svých požitků, měsíčně více než 1000 Kč, což, jak se zdá, neví. (Posl. Horpynka [německy]: Nechce to věděti!) Pravděpodobně, ostatně nemám vůbec chuti pouštěti se zde do osobní polemiky, právě tak ne, jak jsem to neučinil ve výboru. On se chtěl zde vymlouvati tím, že tato resoluce směřovala jenom proti původnímu znění zákona o obecních financích. To není samozřejmě žádnou výmluvou, neboť nynější znění jest, jak ještě později vyložím, podstatně horší, než znění původní, takže jsme byli nuceni, podati řadu pozměňovacích návrhů v tom směru, aby bylo opět obnoveno původní znění vládního návrhu, abychom alespoň tímto způsobem dosáhli některých zlepšení. Řekl bych panu Kunzovi, který bohužel není přítomen, že když mne osobně napadá, ozve se mu právě tak z lesa "ševče, drž se svého kopyta".

Žádali jsme tedy, aby nám byla předložena správná statistická data, dříve než se stane tento návrh zákonem. Nebylo toho však dbáno a také tato naše žádost byla zamítnuta. Pan ministr financí sám ve výboru prohlásil, že tímto zákonem činíme skok do tmy, ježto nevíme jak vysoká bude v budoucnosti základna přirážek. Každý výpočet, který bychom učinili, byl by nesprávný, řekl ministr. Má to však býti omluvou pro to, že nebyly předloženy žádné podklady, které si nyní již můžeme opatřiti? Pan prof. dr Engliš ví zcela dobře, proč je tak zdrželivý. Kdyby předložil požadovaný materiál, nemohl by nikdo s klidnou myslí a s klidným svědomím pro tento návrh hlasovati, aspoň ne žádný Němec, který má ještě čest v těle. V zemích učinili jsme si podle možnosti obraz o účincích zákona a dospěli jsme všude nezávisle jeden na druhém k stejnému závěru, že dotačním fondem nebude uhrazena ani jedna třetina úbytku, který vznikne obcím a okresům. K tomu přistupují ještě zhoršovací návrhy vládních stran, podle nichž fond obdrží na př. místo celé daně pozemkové jenom 1·5% zvláštního příspěvku k dani pozemkové, od čehož se odečte ještě příspěvek na živelné pohromy. Mimo to zmenší se poukaz fondu o částku, která připadá na služební, odpočivné a zaopatřovací požitky okresních zaměstnanců a okresních úředníků, jakož i pozůstalých vdov a sirotků, poněvadž jejich placení podle správní reformy má převzíti stát. Co tu ještě vůbec zbude? Totéž lze říci o přídělech zemím. Nová země moravsko-slezská, o které budu ještě později mluviti, potřebuje pouze pro ústřední správu téměř 34 miliony Kč, z čehož připadá na Moravu 29·7 milionů Kč, dále 14 milionů Kč na pense a z toho opět 11,000.000 Kč pro Moravu, dohromady 48 milionů Kč; samozřejmě nejsou k tomu připočítány požitky a pense oněch zaměstnanců, kteří jsou ve službách podniků nebo ústavů zemských a které i nadále bude museti platiti země. Mimo to však bude ještě zemím podle návrhu vládních stran strhována jistá částka na ubytování četnictva, kterou doposud každoročně vynakládaly na ubytování četnictva a tuto částku jest pro novou zemi moravsko-slezskou vyměřiti sumou 2,354.000 Kč. Dohromady jest to přes 50 milionů Kč, které chce stát od přídělů nové velké Moravě odečísti. Při tom činí veškerý příděl zemím z tohoto titulu nejvýše 140 milionů Kč, z čehož připadá na zemi moravsko-slezskou nejvýše  1/4, t. j. 35,000.000 Kč, takže ročně zbývá zemi proti státu nejméně 15 milionů Kč nekrytého dluhu.

Zcela podobně se to mělo v posledních letech s platy učitelskými. Země jsou stále více a více státu dlužny, poněvadž prostě nebyly s to, aby z vlastního mohly hraditi parlamentem bez jejich souhlasu usnesené zvýšené platy učitelské. Dostávaly od státu zálohou jisté částky a utápěly se tím stále hůře a hůře u státu v dluzích. To snad má býti sanace zemí, obcí a okresů? Nejsou tím země úmyslně již předem odsuzovány k naprosté finanční závislosti na státu? Totéž platí také o okresech a obcích. Bylo možno beze všeho spokojiti se omezením přirážek, jak jsem již ve výboru dokázal. Nechci zde tyto výklady opakovati. Jest jisto, že především výše přirážek zavinila, že naše hospodářství nemohlo celkově jíti kupředu, nemohlo také bilancovati, nemohlo kalkulovati, poněvadž od začátku nevědělo, jak vysoké budou tyto přirážky, které budou na ně okresy a obcemi uvaleny. Bylo by bývalo možno spokojiti se tím, kdyby byly bývaly za to otevřeny zemím, okresům a obcím jiné zdroje příjmů. Avšak právě naopak, nyní se obcím a okresům ještě namnoze béře to, co jim právem patřilo a povoluje se jim zvýšení přirážek na 300 resp. 150% v míře mnohem omezenější, ba dokonce v míře daleko omezenější než to činil původní vládní návrh; neboť pokud jsou dluhy na stavby a podniky a jiná zařízení již kryty provozováním závodu samého, nezapočítává se příslušná zápůjčka podle pozměňovacích návrhů vládních stran do základny. Mimo to nesmí býti nyní ze zvýšených přirážek za žádných okolností ničeho použito pro potřeby mimořádné, na což se ještě ve vládním návrhu pamatovalo. Všeho toho musí býti nyní použito jenom ke zúročení a umoření dluhů. Něco podobného ustanovuje vládní návrh k §u 20, podle něhož nové zápůjčky mohou býti uzavírány jen ještě za daleko omezenějších podmínek nežli dříve. Také tím byl vládní návrh pro obce ještě podstatně zhoršen. Obce tudíž nejsou chráněny, nýbrž zájem bank, jakožto věřitelů; a zároveň se tvoří státní monopol pro tuzemský kapitálový trh, z něhož jsou obce téměř nadobro vyloučeny. Obce a okresy jsou odkazovány na tak zvaný dotační fond, který však bude prázdnou mísou, který sám ničeho nemá a z něhož nebude možno při nejlepší vůli ničeho poskytnouti různým samosprávným svazkům. Pro předložení žádostí tomuto fondu jsou stanoveny lhůty, které nebude lze často vůbec dodržovati. Neboť do 30. listopadu nebude podle nových ustanovení §u 4 školní rozpočet často ještě vůbec hotov, neboť až do té doby jest zde stále ještě možnost podati proti školnímu rozpočtu stížnost a nadřízený dozorčí úřad ještě nerozhodl, zda bude stížnosti vyhověno nebo ne. Tento 30. listopad jest zároveň nepřekročitelnou lhůtou k předložení obecních rozpočtů a kdo do té doby rozpočet nepředloží - a rozpočet má také zároveň obsahovati rozpočet školní - pozbývá již předem nároku na to, aby obdržel něco z tohoto dotačního fondu. Jestliže okresy, po případě okresní úřady, jak se tam praví, nepředloží celkový přehled rozpočtu svého okresu s předepsaným vyjádřením nejdéle do konce ledna zemskému úřadu, ztrácí příslušný okres a všechny obce v okresu, ačkoli na tom nemají zajisté žádné viny, nárok na příděl z fondu. To jest přece neslýchané a to si pánové, kteří tyto návrhy podali, jistě ani dobře nerozvážili. Města z tohoto fondu nedostanou zpravidla vůbec ničeho, poněvadž podle návrhu vládních stran jest bráti zřetel nejprve na finančně slabší obce s nižší základnou přirážkovou. Tedy především města, která by nejvíce potřebovala podpory, již předem ničeho nedostanou, poněvadž mají vyšší přirážkovou základnu, než vesnice. Čím dříve města zajdou, tím lépe. To se zdá, že bylo tendencí, a něco takového navrhují také Němci, kteří přece usilují o to, aby na podkladě samosprávy obcí dosáhli také samosprávy ve vyšším smyslu uvnitř tohoto státu.

Avšak k tomu přistoupí ještě něco lepšího. Poněvadž jsou města ještě příliš málo zatížena, mají podle návrhů vládních stran nejen na Moravě, nýbrž také v jiných zemích nésti  1/5 nedobytných zaopatřovacích nákladů, které vznikly za jejich příslušníky ve veřejných nemocnicích, porodnicích a blázincích. Na Moravě byl kdysi sváděn tuhý boj o třetinu zaopatřovacích nákladů ode všech příslušných obcí německé i české národnosti, které všechny žádaly, aby tato třetina ošetřovacích nákladů byla odstraněna, poněvadž by obce musily finančně upadnouti. V četných obcích to činilo daleko více než 100% přirážek, co musely za to vykonati. Dosud byla ustanovení na Moravě, s výjimkou výše jedné třetiny, nyní jen jedné pětiny, pro řadu obcí podstatně příznivější než nynější ustanovení podle návrhu výboru. Dosud na příklad nebyly vybírány v obcích žádné příspěvky k ošetřovacím nákladům v porodnicích, nyní se však také započítávají. Mimo to na obce s méně než 5000 obyvateli byl brán v moravském zemském zákoně ještě zvláštní zřetel; také tato výjimka nyní padla. Podle mého výpočtu činí tato jedna třetina ošetřovacích nákladů, jak se nyní navrhuje, na hlavu za rok nejméně 3 Kč, tedy při 20.000 obyvatelích v obci o 60.000 Kč ročně více než dosud. Jako náhradu za tyto nové výdaje mají nyní města a obce ročně odváděti fondu pro škody živelné částku ve výši 10% daně pozemkové, ačkoli z daně pozemkové nedostávají ani haléře a mají platiti také tehdy, jestliže nevybírají žádných přirážek. To bylo podle pozměňovacího návrhu vládních stran v odůvodnění výslovně zdůrazněno. Dále veškeré peněžité tresty a také úroky z prodlení nepřipadají obci, nýbrž státu. (Posl. dr Rosche [německy]: U berní reformy jest tomu právě tak!) Tedy zase vidíme, jaká jest zde tendence. Také peněžité tresty podle zákona o přímých daních nemají již připadati obci, nýbrž státu. Stát má jistě úmysl převzíti také péči chudinskou, poněvadž, jak se udává, chce vybudovati sociální pojištění atd. snad v tom smyslu, aby bylo obcím skutečně ulehčeno. Ovšem v obcích jsme zatím nepozorovali v tomto směru ještě ničeho. Naopak, zavedení gentského systému a byrokratické používání předpisů o sociálním pojištění nutí obce, aby podnikaly pro chudinství více než před tím.

Také tak zvané zlepšovací návrhy vládních stran, týkající se peněžitých trestů, které se ukládají starostům, jestliže řádně neposlouchají, peněžité tresty až do 5000 Kč, směřují k tomu, aby tyto peněžité tresty nepřipadaly jako podle vládního návrhu do místního chudinského fondu nebo do obecní pokladny, nýbrž mají nyní plynouti do státní pokladny nebo do pokladny okresního výboru. (Posl. dr Rosche [německy]: Jaký pak asi budou musiti starostově dostávati plat?) Ano, aby mohli několikrát do roka zaplatiti těchto 5000 Kč, bude nutno jejich platy zvýšiti! Jak známo, podle návrhu vládních stran starostovi se nyní hrozí, že může býti sesazen, jestliže přesně nevyhoví poukazům se shora, jak se tam praví, z hrubé nedbalosti". (Posl. Wünsch [německy]: Co pak je to "hrubá nedbalost"?) Co to je, to ustanoví okresní úřad. Nikoli okresní výbor, nikoli okresní zastupitelstvo, nýbrž okresní úřad. Tedy okresní paša určí, kdy jest zde hrubá nedbalost a uloží také peněžité tresty. (Posl. dr Rosche [mecky]: V trestních ustanoveních jsou slova "hrubá" a "lehká" libovolně smíšena!) Právě tak, jako při reformě přímých daní. Samozřejmě nelze očekávati, že mnoho lidí bude míti zvláštní nějaké potěšení, býti starosty, jestliže taková drakonická trestní ustanovení ustavičně jako Damoklův meč vznášejí se nad jejich hlavou. Purkmistr vůbec nemá již podle smyslu tohoto zákona postavení domácího pána, nýbrž má postavení podomka. (Posl. Wünsch [německy]: Co pak se stane s ministry, jestliže jsou nedbali?) Pro ty samozřejmě tato ustanovení neplatí, nemáme vůbec žádného prostředku, abychom je povolali k odpovědnosti. Avšak starostové musejí ovšem poslouchati, musejí se propůjčovati k tak podřízené úloze sluhů ve státu. Řekl bych dokonce, že podomek má naproti nim ještě ideální postavení, poněvadž jest za svou práci aspoň placen. V obci jest však napříště, jak se samo sebou rozumí, vyhrazeno uvážení dozorčího úřadu první a druhé stolice snižovati starostenský plat. Neboť dozorčí úřad má právo škrtati, má-li za to, že jsou obce příliš zatíženy. Ba okresy mají dokonce povinnost to činiti, poněvadž jinak, zanedbají-li tuto povinnost, nedostanou od zemí žádných dotací. Jestliže tedy starosta obdrží někde nějakou náhradu za svou práci, musí býti připraven na to, že mu bude v rozpočtu dozorčím úřadem snížena, jestliže se to úřadu hodí. Neboť samozřejmě zůstalo v platnosti ustanovení, že dozorčí úřad může napříště položky rozpočtové podle libosti měniti, aniž jest proti tomu možná aspoň stížnost. Jest přímo neslýchané, že není vůbec připuštěn žádný opravný prostředek proti tak pronikavým zásahům do usnesení obecního zastupitelstva. Prostě všechno se diktuje shora a obce se tím musí spokojiti, musí mlčeti a sloužiti dále. Ovšem měl bych na tomto místě s radostí uznati, že pozměňovacími návrhy vládních stran bylo zjednáno po této stránce výjimečně zdánlivě malé ulehčení. Neboť nemají býti dovoleny zásahy do rozpočtového práva obcí tak, jako dosud v každé době, nýbrž jen tehdy, jestliže přes to, že byly povoleny nejvyšší přirážky, nelze dosáhnouti zcela krytí rozpočtu. Avšak nejvyšší přirážky nebudou bohužel zpravidla postačovati k úplnému krytí rozpočtu. Neboť kromě uplácení dluhů musí každá obec plniti ještě množství jiných úkolů a jest velmi pravděpodobné, že mnoho obcí překročí těchto 200%, aby mohly jen upláceti své dluhy, t. j. sehnati peníze na úroky a amortisaci. Na ostatní obecní účely nezbývá jim ani haléře. Jest tedy jisto, že tohoto zdánlivě dobře míněného zlepšovacího návrhu nebude nikdy, nebo téměř nikdy použito a že již nebude ve skutečnosti chrániti svobodu obcí, jako dodatkový návrh k §u 3, podle něhož jest zamýšlené změny v rozpočtech oznámiti příslušným samosprávným svazkům, aby se o nich do 14 dnů vyjádřily. Takových vyjádření bude, jak známo, dbáno jen tehdy, hodí-li se to úřadu zrovna do krámu. To znají již všechny obce sdostatek podle toho, jak se používá živnostenského řádu, na příklad při udělování koncese, při čemž se obce smí vyjádřiti o místní potřebě. Toho vyjádření se ve většině případů nedbá. Hodí-li se to okresnímu úřadu, udělí koncesi, i když obec má za to, že zde není žádné místní potřeby. To jest pouhá formalita, která úřad ani v nejmenším nezavazuje. Na rukou i na nohou jest v tomto celém zákoně svázána jen samospráva, státním orgánům naproti tomu vyhrazuje se přemíra svobody a nezávaznosti, jak je to zvykem jen v absolutistických státech. Vzhledem k tomu, že řečnická lhůta jest omezena, nechci opakovati nic z toho, co jsem řekl na odůvodnění tohoto svého tvrzení již ve výboru. Jen zcela stručně chtěl bych ještě poukázati na ona čísla, která jsem přednesl za účelem srovnání z Rakouska a Německa, abych panu ministru financí ukázal, že jeho názor není samospasitelný, že totiž obce žijí nad své poměry, ježto spotřebují, jak udává, 3 miliardy ročně, to jest téměř jednu pětinu veškeré veřejné potřeby. (Předsednictví převzal místopředseda inž. Dostálek.) O těchto jeho výpočtech lze míti pochybnosti, ježto nepřednesl žádných detailů. Podle mých výpočtů, které jsem zhotovil za přispění zemského statistického úřadu ve Slezsku, spotřebují obce sotva 2 miliardy, t. j. asi jednu osminu veškerého veřejného nákladu. Nuže naproti tomu dostávají obce v Německu nyní ještě jednu čtvrtinu, totiž z 10 miliard marek 2 1/2 miliardy ročně a nyní žádají to, co mívaly před válkou, totiž  1/3 veškerých veřejných příjmů pro obecní účely. Vidíme tudíž, že jest tam pro obce a pro obecní svobodu mnohem větší porozumění než u nás; nikdo snad nebude tvrditi, že se při tom Německu vede špatně, měli bychom si jen vzíti příklad z rozkvětu, jaký tam lze pozorovati a jaký si lze konec konců vysvětliti působením oněch sil, které se dobrovolně staví do služeb samosprávy a které tam spolupracují v obcích, krajích atd., aby se opět vyšvihly. V Rakousku jest podíl obcí na veřejných příjmech ještě větší. Ve Spojených státech, to jsem ve výboru ještě neřekl, dostává stát na svoji správu jenom 10% veřejných břemen, u nás naproti tomu 65%. V Americe se za to vynakládá na městské potřeby 40% a 20% na krajské svazky, dohromady 60%, v Československu podle samotného Engliše sotva 30% pro veškerou samosprávu. Vidíme, že tvrzení páně ministrovo, že prý samospráva žije nad své poměry a že jest ještě příliš dobře dotována, není správné. Všude na světě, v Anglii a v jiných státech, kam se jen ohlédneme, také ve státech severských, v Norsku, Švédsku atd. shledáme, že samospráva dostává mnohem větší část veřejných výdajů - a činí si na ně právem nárok - než u nás v Československu. Přes to se zde zvedl tak ohromný pokřik, pánové Engliš a druhové jednali podle methody: "Chyťte zloděje!", aby svalili se sebe odpovědnost a poštvali nyní poplatníky proti samosprávě. Zda lze tuto methodu nazývati methodou vědeckou, o tom bych pochyboval. Vědečtější podklad, než tento vládní návrh, mají za to pojednání českého profesora Dr. Drachovského a Dr. Mildschuha, kteří oba na podkladě rozsáhlého statistického materiálu dospívají k závěru, že od r. 1914 do r. 1926 potřeba se zvýšila šestinásobně, úhrada přirážkami jenom trojnásobně. To jest jistě známkou svrchované šetrnosti samosprávy. Stejný obraz se jeví také ze srovnání s indexem velkoobchodu a drobného obchodu. Také podle toho stouply výdaje samosprávy sotva tak silně jako cenová hladina. Má to býti důkazem epidemie lehkomyslnosti, jak nyní odvážně tvrdí vědec Engliš, aby odůvodnil tento zákon, kterým chce dostati samosprávu do svěrací kazajky. Calumniare audacter, semper aliquid haeret. Jen hodně pomlouvej, vždycky něco uvázne.

Tak hanebnými prostředky byl veden boj proti samosprávě, a jak se zdá, s úspěchem. Heslo o marnotratné finanční politice samosprávy bylo tak často opakováno, až konečně bylo četnými nekritickými lidmi, a těch jest většina, přijato jako pouhopouhá pravda. Šéfu reklamy Kukirolových závodů byl by takový úspěch ke cti. Panu ministru financí a universitnímu profesoru dr Englišovi nemusí se po takové slávě stýskati. Důvody pro tuto lživou propagandu musejí býti mnohem hlubší. Již dříve jsem poukazoval na to, že svobodná samospráva jest částí severogermánského života a netěší se zde v této zemi u vládnoucí vrstvy, aspoň u zdejší byrokracie žádné zvláštní oblibě, přes krásnou theorii o symbiose. Němci sice přinesli do země svá městská práva a vyšší kulturu, avšak právě proto jest nyní snaha, oprostiti se ode všeho toho a podle francouzské soustavy prefekturální a departementů venkov, zejména německý venkov, duševně ubíti. Proto boj proti samosprávě na celé čáře a všemi prostředky, podle zásady: Za každou cenu! Tak obsahuje tento zákon netoliko finančně právní problémy, nýbrž především politický problém prvního řádu. Bylo to obratně zapečeno do koláče finančních nezbytností, takže němečtí aktivisté, to zde budiž řečeno k jejich cti, vůni pečeně vůbec necítili. Dozorem pronikajícím až do nejmenších podrobností a schematisováním má býti naše německá samospráva z divoce bujejícího lesa, v němž každý strom a keř roste vzhůru k nebi podle svého způsobu svobodně a bez prořezávání, a právě proto všechno, co v něm vězí, plně se rozvíjí, podle pařížského vzoru přeměněna na pečlivě pěstovaný park ve francouzském slohu s úhledně, čistě přistřihanými stromy, živými ploty a záhony, aby se v něm velcí pánové mohli bezstarostně procházeti. Ve všech rozích a na všech koncích stojí na ochranu státní hlídač parku a každý živý tvor, který se nechová podle předpisu, jest hned chycen a zavřen do některé z četných klecí. To jest pravým účelem tohoto zákona v souvislosti s tak zvanou správní reformou. Že se tím ochromuje u obyvatelstva radost z práce a odpovědnosti, to není v očích vysoké byrokracie samozřejmě žádnou škodou, neboť ona chce sama vládnouti a proto musí učiniti demokratická správa místo byrokratické správě. Moudrá péče shora o hodného občana má nastoupiti na místo vlastní odpovědnosti a na místo samosprávy. Občan nemusí již mysliti a jednati, to za něho budou činiti vysocí páni v Praze. Nemusí si lámati ničím hlavu, může spáti tak dlouho, jak chce, jen když za dne hezky pracuje a platí, jak se mu předpisuje; ostatně může si čepičku stáhnouti přes uši. Tomuto ideálu policejního státu chtějí se tímto zákonem přiblížiti a proto se musíme proti tomu co nejrozhodněji brániti.

Ve výboru byly všechny naše návrhy bezohledně zamítnuty, jak to zde jest obyčejem, a nebylo také nic jiného očekáváno. Nebylo nám popřáno ani dosti času, abychom je odůvodnili. Tak na příklad já jsem měl v první skupině na odůvodnění 16 návrhů 15 minut řečnické lhůty, tedy ani jednu celou minutu na odůvodnění jednoho návrhu. Musím se zde tudíž aspoň zcela stručně vrátiti k těmto jednotlivým návrhům, abych vám vyložil, jak jsme si představovali změnu zákona nebo poměrů. (Posl. dr Rosche [německy]: Při této účasti sněmovny mělo nám býti poskytnuto ve výboru více času, sněmovna by byla mohla při této účasti vyříditi reformu za půl dne!) Není to nic divného, že jest zde taková neúčast, jestliže uvážíme, že již od počátku jest jisto, že všemi těmito řečmi nemůže se již nic změniti. Vysoká byrokracie byla prostě dosazena na místo demokracie; co se v ministerstvu vypracuje, to již platí, a my víme, že nemůže býti změněna ani čárka. Pak máme míti nějakou radost a chuť ke spolupráci zde! Zdá se, že pánové z koalice nepovažují za nutné předmětem se zabývati, pro ně jest to res judicata, pro ně jest to hotovou věcí, poněvadž již dávno mezi sebou ujednali, jak věc má vypadati, a všechno, co se zde nyní děje, ve výboru i v plenární schůzi, jest pro ně pouhou formalitou, kterou nutno předsevzíti, která jest však pro ně obtíží, které se, pokud mohou, vyhýbají.

Tak jako ostatní strany podali jsme nejprve návrh, aby se přešlo k dennímu pořadu, poněvadž máme za to, že za všech okolností musil by býti nejprve předložen správný statistický materiál. My víme, že jest ještě 8 měsíců času do doby, kdy zákon počne účinkovati, a není to žádnou omluvou, jestliže se tvrdí, že musí býti vyřízen do středy příštího týdne. To není potřeba, mohl by býti zcela dobře vyřízen teprve za dva nebo za tři měsíce, státu by se při tom jistě nic nestalo. Není však vůbec chuti tato statistická data předložiti, není také chuti, jak bylo kdysi uloženo, svolati anketu s odborníky a zástupci samosprávných svazků, poněvadž se ví, že kdyby byli vyslechnuti odborníci a ti, na jichž vlastním těle bude zákon účinkovati, že by nezůstalo ani jediného vlásku na tom, co bylo vypracováno u zeleného stolu vysoké byrokracie a předloženo zde prázdné sněmovně.

Tento návrh, aby se přešlo k dennímu pořadu, byl samozřejmě zamítnut. Žádáme, ježto byl zamítnut, aby byl nyní přikázán ústavnímu výboru, a to proto, poněvadž tento zákon není jen povahy finanční, nýbrž mění celou strukturu správy a předbíhá namnoze to, co má býti uskutečněno nebo usneseno teprve zákonem o reformě správy. Bylo by za všech okolností nutno také podle jednacího řádu, aby se tímto zákonem zabýval nejprve ústavní výbor, dříve než přijde do poslanecké sněmovny, a tu by byly pravděpodobně na návrhu provedeny také změny. Avšak i to bude jistě zamítnuto.

Žádali jsme tedy, jestliže již musí býti tento návrh vzat za základ jednání, aby na něm byly aspoň provedeny takové změny, aby byl zákon aspoň trochu snesitelný, třebas jen jako provisorium. Požadovali jsme, aby daň z příjmu byla podrobena také přirážkám samosprávných těles, a to až čtvrtinou nejvyšších sazeb ostatních přirážek. To by bylo pro obce 50%, pro okresy 27% a pro země 40%, tedy dohromady 117%. Tím by se dosáhlo nejen toho, že by byly obcím, zrovna tak okresům a zemím otevřeny nové zdroje příjmů, byly by také ony širší vrstvy obyvatelstva, které dosud ničím přímo nepřispívají na obecní břemena, této povinnosti podrobeny, bylo by v nich posíleno vědomí odpovědnosti, bylo by tím dosaženo toho, čeho chce vláda dosáhnouti jinou cestou, totiž omezení výdajů, tím, že by nyní tyto vrstvy měly zájem na tom, aby se šetřilo. Avšak také tento návrh, jak se samo sebou rozumí, nebyl přijat. Přáli jsme si, aby služební příjem veřejných zaměstnanců nesměl býti zatěžován přirážkami samosprávných těles, poněvadž máme za to, že tito zaměstnanci zpravidla jsou ustanoveni jenom v nižších platových stupnicích a nedostávají více než existenční minimum, které jest nezbytné pro jejich výživu, a poněvadž i jiné země, na příklad Německo a Rakousko toho omezení přijaly.

Přáli jsme si samozřejmě, aby vyrovnávací fondy byly odstraněny, poněvadž také ministr financí Engliš již v důvodové zprávě, která přece z největší části pochází z jeho pera, prohlásil, že tyto vyrovnávací fondy jsou jen pomůckami z nouze a že nerad přistupuje ke zřízení takové konstrukce. Slíbil, že při definitivní politické konstrukci samosprávných svazků bude odstraněn také vyrovnávací fond a bude zjednán jistý vztah k dani z příjmu. Máme za to, že tato definitivní konstrukce vyšších a nižších samosprávných svazků, o nichž mluví, byla ve skutečnosti návrhem vládních stran již předstižena, takže nyní musí se za všech okolností přistoupiti k tomu, aby po změně politické struktury hospodářských svazků byla předsevzata také změna těchto návrhů po případě vládního návrhu, poněvadž jsou pro to podmínky. Vyrovnávací fondy musily by především padnouti, a to podle mínění ministra financí, poněvadž on říká, že ten, kdo má odpovědnost za domácnost, musí také samozřejmě počítati s přímými zdroji příjmů a nemá býti odkazován, aby chodil žebrat k nějakým fondům. (Posl. dr Rosche [německy]: Jest v zákoně nějaké ustanovení o tom, co má dělati obec, pokud vyrovnávací fond zde je, jestliže nic nedostane?) Toto ustanovení chybí. (Posl. dr Rosche [německy]: Přirážky nesmí zvyšovati a z vyrovnávacího fondu nedostanou ničeho! Co pak mají dělati?) Bankrot, to jest to jediné. To patří také do zákona. To jest přirozený logický důsledek. Jen bankrot mohou udělati.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP