Byly vyslovovány také obavy, zda rentabilita akciových
společností by nebyla stabilisačními
bilancemi ohrožena, zdali by se nešířila
nejistota mezi akcionáři, ale právě
proto, že oceňujeme bursu, není-li v rukou
finančních dobrodruhů, jako velmi citlivý
instrument pro hodnocení bonity podniků, soudíme,
že pro bursovní oceňování je
směrodatnou více než nejnádhernější
bilance ciferně vyjádřená skutečná
hospodářská situace podniku, zejména
jeho dobrá zaměstnanost a hlavně spolehlivá
vyhlídka, že tato zaměstnanost potrvá
po dlouhou dobu. Hlasujeme-li tedy pro předlohu o stabilisačních
bilancích, činíme tak v přesvědčení,
že je - třebaže jí se zavádí
toliko fakultativní bilancování - významným
doplňkem konsolidace poměrů, nehledě
ani k tomu, že v konkrétních případech
přispěje pravdivost bilancování ke
správnějšímu nazírání
široké veřejnosti na skutečnou výnosnost
průmyslových podniků. Vyjádřil
to - pakli se dobře pamatuji - velmi názorně
v jednom článku v "Lidových Novinách"
dnešní ministr financí prof. dr Engliš
srovnávaje dva průmyslové podniky, z
nichž jeden byl založen v míru s kapitálem
1 mil. K, který dnes representuje hodnotu 10 mil. Kč
s jiným podnikem, založeným po válce
s kapitálem 10 mil. Kč. Jsou-li oba podniky stejně
výnosné, je-li výtěžek jejich
podnikání týž, řekněme
200.000 Kč, znamená to u prvého podniku s
milionovým kapitálem kmenovým 20% dividendy
a u druhého podniku toliko 2%. Béřeme-li
v úvahu otázku zdanění, zejména
vyššího zdanění rentabilní
přirážkou, vidíme, k jak smutným
a hospodářsky nebezpečným důsledkům
může vésti bilance, založená na
nesprávných cifrách.
Proto soudím, že je správné, jestliže
sdílíme názor p. ministra, že reforma
daňová, válečné přirážky,
platy státních zaměstnanců, činže,
bilance podniků a měna nejsou disjecta membra, nýbrž
velmi souvislé články v celé hospodářské
situaci našeho státu.
Oceňujeme-li však význam průmyslu a
jeho důležitou funkci ve státním životě
a ukládáme-li zákonodárný sbor,
výkonným orgánům státu, aby
co nejvíce dbaly rozvoje průmyslového, jakožto
zdroje práce pro naše dělnictvo, máme
jistě také právo žádati na tomto
průmyslu, aby nejen v zájmu státu a obyvatelstva,
nýbrž i v zájmu svém vlastním
dbal určitých principů mravních, určitých
mravních povinností, které jsou mu diktovány.
Po léta obíráme se v parlamentě problémem
oživení stavebního ruchu a problémem
nájemnické otázky, jež konec konců
není ničím jiným než otázkou
pořizovacích nákladů staveb a rentability
staveb. Nedávno jsme odhlasovali zákon o podpoře
stavebního ruchu. Průmysl cihlářský
naříká, že nemůže dosíci
předválečného niveau výroby,
že nemá dostatečné kapacity výroby.
Každý by se tedy domníval, že jsou-li
vytvořeny jakés takés předpoklady
pro oživení stavební činnosti, že
to bude v prvé řadě stavební průmysl,
jenž se chopí této příležitosti,
aby zvýšenou produkcí vyhověl poptávce
po cihlách a přispěl k odstranění
nezaměstnanosti. Avšak místo těchto
přirozených důsledků dnešní
situace jsme svědky, že výroba nestoupá,
je trvalý nedostatek stavebního materiálu
a na trhu cihel se projevuje dokonce tendence stoupající.
Zjev tento je zjevem chorobným a smutným, dokazujícím,
že v určité části našeho
průmyslového podnikání chybí
naprosto pochopení pro důležitou funkci průmyslu
v životě hospodářském, že
chybí jakákoli snaha pro velkorysost a že representanti
určitých odvětví průmyslových
neváhají chopiti se každého vhodného
prostředku k tomu, aby docílili vysokých,
nepřiměřených zisků. I když
mám plné pochopení pro svízelnost
ve výrobě a snažím se s pravým
porozuměním oceňovati všechny kalkulační
složky průmyslu cihlářského,
tož nemohu se přece zbaviti dojmu, že jde o cenový
manévr, mluví-li se o nedostatečné
zaměstnanosti cihlářských podniků,
a na druhé straně se projevuje naprostý nedostatek
cihlářského materiálu. Řeknu
tolik, že je nebezpečno vyvolávati zlé
duchy. My za normálních poměrů bráníme
se tomu, aby stát jakýmkoli způsobem zasahoval
do hospodářského života, do hospodářského
podnikání, ale zneužívá-li se
svobody k tomu, aby se uměle brzdila spotřeba, zneužívá-li
se jí k tomu, aby se ceny vyháněly do výše,
pak, vážení pánové, nebylo by
se lze jistě diviti, kdyby ohrožené stavebnictví
volalo na pomoc sbor zákonodárný. Na stavebnictví
závisí existence a prosperita největší
části průmyslu v našem státě,
závisí na něm dřevařství,
železářství, ocelářství,
elektrotechnika, existence stavebních živností
a řemesel a upadá-li proto stavebnictví,
že se nedostává nejzákladnějšího
materiálu a zdražují-li se ceny tohoto materiálu,
pak upadá celá výroba a není daleko
ke vzpomínce na doby, kdy jsme se právě v
zájmu svobody výroby bránili jakékoli
diskusi o tom, neměla-li by výroba cihel býti
podrobena veřejné kontrole. Zdá se mně
vůbec, že otázce stavebnictví nevěnujeme
tolik péče, kolik by zasluhovala. V Americe, slavná
sněmovno, nebyl to nikdo menší, než hospodářský
diktátor Hoover, který zkoumání problémů
stavebnictví věnoval velmi mnoho péče.
U nás jsme toto stavebnictví po dlouhém protahování
odbyli časově velmi obmezeným a z hlediska
soukromého ruchu stavebního velice kusým
zákonem. Čím dříve a čím
radikálněji odstraníme vše to, co dosud
brzdí rozvinutí stavebnictví, tím
větší službu vykonáme pro stát,
jeho hospodářský život a státní
finance a tím lehčeji - a to je důležité,
to podtrhuji - rozplašíme obavy fiskalistů,
kteří se obávají, že bychom přespřílišnými
ústupky v daňových sazbách mohli ohroziti
rovnováhu státního rozpočtu.
Osnova zákona o finančním hospodářství
samosprávných svazků nabývá
zvláštního významu také tím,
že je v úzkém vztahu s právě
projednávanou reformou přímých daní.
Nebylo by zvlášť patrného efektu daňové
reformy, kdyby nestalo se snesitelnějším dosud
nejtíživější břemeno samosprávných
přirážek. Jestli kde bychom měli býti
pamětlivi hesla Komenského, že na dobrém
pořádku všechno záleží,
tož je to jistě v hospodářství
našich obcí. A nelze se také diviti, pakliže
živnostensko-obchodnická strana středostavovská,
slučující vrstvy občanské,
jichž prosperita je podmíněna pořádkem
ve všech prvcích veřejné správy
a tedy zejména v prvku nejzákladnějším,
obci, co nejživěji uvítala předlohu
zákona o nové úpravě finančního
hospodářství samosprávných
svazků. Ne snad, jak to zde podtrhl pan kol. Pik,
že bychom neoceňovali významu samosprávy,
naopak, my jsme velmi dobře pamětlivi její
slavné tradice, jsme pamětlivi faktu, že zatím
co v bývalém Rakousku jsme byli omezováni
a utlačováni, bylo to právě v naší
samosprávě, kde jsme se mohli jakž takž
volně vyvíjeti. My také nevítáme
tento zákon snad proto, že bychom neměli dostatek
pochopení pro kulturní i sociální
poslání obecního svazku, nýbrž
my jej vítáme proto, že při plnění
úkolů obecních v době popřevratové
nebylo dostatek dbáno skutečné hospodářské
situace nositelů veřejných břemen.
My bychom také nechtěli, aby náš stát
následoval příkladu centralistického
Rakouska a aby nepřál samosprávě.
Rakousko vědělo dobře, že bez finančních
prostředků nedá se hospodařiti ani
extensivně ani intensivně a proto ochromovalo zejména
naše finance zemské, uvádějíc
nejvýše zemi úděly z výnosu některých
daní tím více v závislost na centralistické
Vídni (Předsednictví převzal místopředseda
dr Buday.), místo aby iniciativně zasáhlo
v otázce sanace zemských financí. Ale tam,
vážení pánové, kde restitucí
samostatnosti došlo se k tomu, že nemůže
býti podstatného rozdílu v konečných
intencích správy státu a samosprávy,
nelze přece označovati za vraždění
autonomie, pakli stát činí zákonem
takové opatření, aby přemíra
břemen autonomních nebyla vystupňována
až k ohrožení hospodářské
existence postižených, t. j. poplatných členů
obecního svazku.
Chápu, že změněné poměry,
zejména přemíra bídy, dolehnuvší
na lidstvo po veliké válce, postavily obce před
veliké úkoly sociální, chápu
také, že vrstvy, jež dříve právě
pro nedostatek demokratického nazírání
vládnoucích kruhů měly ztížený
přístup k velikým kulturním statkům
lidstva, domáhají se dnes toho, aby z prostředků
veřejných byly hrazeny náklady na zpřístupnění
kulturních vymožeností všem občanům
státním, ale žádáme, aby, když
již všichni členové obce, uplatňující
nároky v ohledu kulturním, sociálním,
zdravotnickém atd. na náklady k tomu potřebné
nepřispívají, aby tyto nároky uplatňovány
byly způsobem pro ostatní platící
občany aspoň snesitelným.
My bychom si měli také způsobem významnějším,
než jsme až dosud činili, uvědomovati,
že smutná finanční situace velkého
počtu obcí vyplynula z toho, že mnohem větší
měrou, než se dříve dělo, se
za vlády právě socialistických zástupců
v obcích uplatňovala podnikatelská činnost
obcí. Jsme proti provozování výdělečných
podniků obcemi všude tam, kde svou pasivitou zatěžují
obecní rozpočet a zvyšují obecní
přirážky. Ale my jsme proti podobné
činnosti také tam, kde by obec zasahovala do sféry
působnosti soukromého podnikatele.
Otázku sanace obecních financí řešil
ostatně již náš stát celou řadou
zákonů o přechodné úpravě
finančního hospodářství obcí
a zákony údělovými. V důvodové
zprávě zákonodárných sborů,
zejména výborů rozpočtových
obou sněmoven, se pravilo tehdy, že prostředky
k sanaci obecních financí poskytnuté jsou
omezeny a tedy nezpůsobilé, aby přivodily
sanaci úplnou. Pravý význam této neúplnosti
vystihuje právě osnova o nové úpravě
finančního hospodářství samosprávních
svazků. Sanace obecních financí nemohla prostě
býti nikdy úplnou, nebylo-li závory proti
trvalému zvyšování obecních břemen,
vůči nimž i trpělivost poplatnictva
na konec vyzněla na prázdno, a soudím, že
by bylo skrýváním hlavy do písku,
kdybychom si neuvědomili, že i při působení
vyrovnávacího fondu bude mnohá obec prodělávati
krutou krisi. To se přiznávalo a přiznal
to i sám pan ministr financí. Ale volíme-li
cestu úsporného hospodaření, třebas
i přechodně bolestnou, je to jistě lepší
cesta, nežli trvalé a vědomé setrvávání
ve zlu, volání po sanaci a zatěžování
poplatnictva do nemožnosti.
Při této příležitosti rád
bych ovšem zdůraznil, že zastáváme-li
názor, aby obec realisovala podniky toliko skutečně
nutné a aby dbala pojmu hospodárnosti, nepravíme
tím jistě, že by s pojmem hospodárnosti
se kryl také pojem láce. Nejnižší
oferta není vždy tou nejlepší a právě
domnělá láce to byla, jež obcím,
které předběžně podnik velmi
špatně a nedostatečně projednaly, působila
často ohromné škody a zatížila
zbytečně poplatnictvo.
Veliký mravní význam přikládám
projednávané osnově s hlediska revise potřeb
veřejné správy, pokud na ně ovšem
nedostačuje úhrada limitovaná zákonem.
S hlediska formální správnosti obecního
hospodářství nedalo se ve většině
případů ničeho namítati, za
to však bylo lze velmi často, ba pravidelně
mnoho námitek činiti s hlediska hospodárnosti.
Bude-li tedy nutno v rozpočtu škrtati, bude se při
jeho sestavování uplatňovati postupně
a zvýšenou měrou moment co nejhospodárnějšího
využití prostředků, které jsou
k disposici.
Jsme si plně vědomi toho, vážení
pánové, že finanční stránka
obecního působení je předmětným
zákonem řešena poněkud přímočaře,
že jsou rozdíly v hospodaření velikých
a malých, v hospodaření průmyslových,
rolnických a neprůmyslových obecních
svazků. Jsme si také vědomi toho, že
snad i osnovou zákona převzatá soustava finanční
politiky obecní, v níž převládá
prvek přirážkový, by vyžadovala
korektury ve smyslu širšího, přímého
přikazování některých určitých
a skutečně produktivních státních
daní přímo obci, ale my také soudíme,
jistě správně, že k řešení
této otázky budeme moci přistoupiti teprve
tehdy, až státní rozpočet vyloučení
některých položek dovolí takovou měrou,
jako je to dnes už kategorickým imperativem v hospodářství
obecním.
Když tedy, vážení pánové,
shrnuji aspoň zásadní účinky
zákona o stabilisačních bilancích
a zákona o nové úpravě finančního
hospodářství samosprávných
svazků, mohu jistě jménem své strany
prohlásiti, že tyto zákony, uplatňujíce
jednak nutný požadavek pravdivosti v bilancování
našich podniků, jednak uplatňujíce,
třebaže v konkrétních případech
dosti ostře, element hospodárnosti v samosprávných
svazcích, jsou nejen hospodářskou nutností,
ale i nepopíratelným pokrokem a nutným doplňkem
zákonné osnovy o reformě přímých
daní. Stavíme se proto ke všem těmto
osnovám kladně a budeme pro ně hlasovati.
(Výborně! Potlesk.)
Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším
naznačeným rečníkom je pán
posl. dr Koberg. Udeľujem mu slovo.
Posl. dr Koberg (německy): Ctění
pánové Přicházím z území
slezského, kde právě povodeň způsobila
tak velké škody, že velká část
letošní žně jest zničena. Včera
jsem měl příležitost v území
Moravice na vlastní oči se přesvědčiti,
že škody, jak je dnes noviny líčí,
nejsou nijak přemrštěné, naopak podle
úředního zjištění vyjdou
na jevo škody daleko větší, které
jistě převýší částku
30,000.000 Kč. Celé území kolem Praděda
bylo těžce postiženo průtrží
mračen, která tam nastala, a moje strana také
neopomenula vyslati ihned kol. Matznera na místo
samé, aby tam zjistil, jak by bylo možno poskytnouti
postiženým rolníkům první pomoc.
Při této příležitosti musím
poukázati na to, že je to z největší
části spoluzaviněno státem, mohou-li
takové povětrnostní pohromy vzniknouti, poněvadž
rok co rok byly upírány zemím ony částky,
jichž by bylo mělo býti použito na regulaci
řek a na hrazení bystřin v území
Praděda. Jak známo, před 4 lety byly zastaveny
státní příděly, které
již od r. 1896 byly ve starém Rakousku poskytovány
zemím z tohoto titulu, že daň z příjmu
musela zůstati prosta přirážek, bylo
však také v rozpočtech zemí zde v Praze
zcela libovolně škrtáno, takže muselo
býti upuštěno od velmi důležitých
prací v tomto území a k nim náležela
především také regulace řek.
Zemská správní komise pro Slezsko, jejíž
jsem po 7 let členem, vypracovala návrh na regulaci
Moravice a výstavbu nádrže, která měla
sloužiti zároveň k výrobě elektrické
energie. Avšak zde v Praze nebylo pro to správného
porozumění a právě Moravice v posledních
dnech způsobila v celém území strže
a povodně, takže na zdělávání
polí tam nelze letos vůbec pomysleti, neboť
z Praděda a Vysoké Holy přišly celé
valouny a uložily se na polích. Škoda jest jistě
mnohem větší než jaký by byl býval
náklad, který jsme kdysi požadovali od země
slezské na regulaci této řeky a na stavbu
nádrže.
Tak vidíme také i na tomto příkladu
jak jest to nesprávné, šetří-li
se na nepravém místě a zejména jestliže
se finance samosprávy tak silně rdousí, jak
se to má státi opět návrhem zákona,
který máme před sebou. Stojíme skutečně
u hrobu samosprávy. Od počátku této
slavné republiky vysoká státní byrokracie
a její přidavači - zákonodárství
- plánovitě odíraly samosprávy až
k smrti. Počátek učinila kdysi pověstná
novela k obecnímu zřízení ze 7. února
1919, na níž se usneslo ještě revoluční
Národní shromáždění a
která obsahovala velké množství omezení
svobodné samosprávy. Místo aby se byla mladá
republika tehdy snažila učiniti své obce pokud
možno nezávislými na cizím vlivu, jak
by to bylo přiměřené podstatě
svobodného státu, omezila již tehdy samostatný
obor působnosti obcí takovým způsobem,
že jest vlastně krutou ironií mluviti zde v
českém státě o nějaké
obecní autonomii. Opravdu svobodný stát -
a takovým chtěla býti Československá
republika - byl by měl podržeti ze starého
obecního zřízení všechno to,
co jest v souhlase se svobodou obcí, byl by měl
však také vymýtiti to, co ve starých
rakouských obecních zřízeních
autonomii nevyhovovalo. Tak jako ten člověk jest
svobodný, který smí běh svého
života zříditi podle životních
pravidel, která sám seznal a určil, tak také
jen ona obec jest svobodná a autonomní, která
svůj vlastní život svou vlastní silou
vede a nedokonalosti ve svém životě vlastní
silou přemáhá, aniž jsou její
kroky brzděny a krok za krůčkem sledovány
cizím poručníkováním. A ježto
obec jest a zůstává základnou státního
života, lze jen takový stát právem považovati
za stát svobodný, za republiku v pravém slova
smyslu, který se skládá ze svobodných
obcí. Nejdříve zde byla obec a pak teprve
stát. Proto také pramenem obecního práva
není vůle státní, nýbrž
obec sama. Obec má od přirozenosti jistá
práva, která tvoří tak zvaný
samostatný obor působnosti, práva, která
jí od státu nemohou býti dána, avšak
nemohou jí býti také vzata. Každý
rozumný stát měl by pouze uznávati
a ctíti tento, obcím podle jejich přirozenosti
náležející obor působnosti, který
podle čl. 5 starého rak. říšského
zákona obecního zahrnuje všechno, co se především
dotýká zájmu obcí a co uvnitř
jejich hranic může býti obstaráno a
provedeno jejich vlastní silou, jak se praví ve
čl. 5, který přešel také do obecního
zřízení jednotlivých zemí.
Avšak co vidíme zde v republice? Již tehdy novelou
z r. 1919 bylo nařízeno: Vyšší
samosprávná tělesa, po případě
státní správa přejímá
tyto obory dosavadní působnosti obcí: Věcný
náklad na národní školství, bezpečnostní
a polní policii, zdravotní a mravnostní policii,
udržování silnic, správu chudinskou
a ústavy dobročinné. Ve skutečnosti
jen v nejnepatrnější míře došlo
ke skutečnému provedení tohoto velkorysého
rdousícího programu. Vůle by zde byla, nebylo
to však možno, poněvadž prostě nebylo
po ruce dostatečných prostředků. Bylo
nutno spokojiti se jenom tím, že tu a tam byla postátněna
policie a všude obecní a obvodní lékaři
byli převzati do státní služby. Nikdo
však nebude tvrditi, že se snad tím zlepšily
bezpečnostní a zdravotní poměry v
republice. Naopak. Nikdy před tím nebujelo na příklad
lupičství tak jako nyní a nikdy před
tím nebyly zdravotní poměry v této
zemi tak ubohé jako právě od té doby,
co se stát ujal zdravotnictví a odňal jeho
správu obcím. Při tom stojí ten žertík
dvakrát, namnoze třikrát tolik, co před
tím. Obce musí i nadále nésti velkou
část nákladů. Právě
tak škodlivé bylo zrušení užšího
spojení mezi školní a místní
obcí tak zvaným zákonem o správě
školské. A právě tak přímo
katastrofálně účinkoval zmocňovací
zákon, podle něhož vláda může
podle libosti měniti hranice obcí a okresů
bez jejich slyšení a bez jejich souhlasu a slučovati
nebo rozlučovati obce, jak se jí to právě
hodí. Myslelo se, že tím budou postiženi
především Němci, řízlo
se však také do vlastního masa, neboť
samozřejmě nový útvar značně
přispěl k rozvrácení financí
a vedl k prodlužení těchto obcí, které
podle tohoto zákona byly sloučeny s místy
sousedními, aby byla udržena česká většina.
Jejich prodlužení převyšovalo daleko prodlužení
oněch obcí, v nichž ke sloučení
nedošlo. To jest pochopitelné, ježto spojením
předměstí s městem vzešly ohromné
náklady na kanalisaci, stavbu silnic, účely
asanační, na policii a všechno možné,
které samozřejmě bylo možno opatřiti
jenom půjčkou. To bylo tedy spolu jednou z příčin,
že obce vykazovaly takové prodlužení,
jak jsme o tom četli nedávno v novinách ve
zprávě uveřejněné Svazem českých
měst. Samo sebou se rozumí, že takové
nepřirozené novotvary, jak jsem již řekl,
přispívaly jen k naprostému zbídačení
financí a naproti tomu nepomáhaly ani nově
utvořené finanční komise, které
byly uvedeny v život také již novelou k obecnímu
zřízení ze dne 7. února 1919 a z nichž
se vzhledem k jejich složení v praxi, jak jsme to
předpověděli, vyvinuly stroje na přikyvování.
Naproti tomu nepomohla také ustanovení novely, která
nařizovala při každé maličkosti
dozor a dohled. Nemohla působiti jinak, než že
ochromila zdravou iniciativu obcí a tudíž škodila
daleko více než prospěla. Dalším
krokem na neblahé cestě usmrcení obecní
svobody byl prozatímní zákon o obecních
financích ze dne 12. srpna 1921. Podle tohoto zákona
bylo celé obecní finančnictví tak
schematisováno a vtěsnáno do soustavy schvalovacích
nezbytností, že pozbylo vší pružnosti
a vší pohyblivosti. Dozorčímu úřadu
bylo vyhraženo nejdalekosáhlejší právo
kontroly, které neponechávalo skutečnému
sebeurčení obcí žádného
místa. Pro účetní a pokladní
službu byly nuceně zavedeny vzory tiskopisů
zejména v Čechách a také na Moravě.
Byl jsem tehdy sám na konferenci zemských výborů,
která se v Praze usnesla na prováděcím
nařízení k tomuto zákonu a již
tehdy jsem co nejrozhodněji proti tomu protestoval, že
se pro všechny obce bez rozdílu, zda jsou velké
či malé, zavádějí jisté
účetní formuláře, podle nichž
jsou nyní obce povinny hospodařiti a vésti
celé své účetnictví. To jest
nesmysl, a my ve Slezsku jsme to také až dosud nezavedli
a Čechy a Morava nám proto závidí,
že jsme si uhájili aspoň jistou míru
svobody, pokud ji zákon vůbec připouští.
Tehdy byly také rozpočty a roční účty
obcí a okresů podrobeny přesnému prozkoumání
dozorčích úřadů. Revise dozorčích
úřadů v obcích a v okresech byly podstatně
zostřeny. Přirážky směly býti
podle tohoto provisorního zákona o obecních
financích vybírány pouze státními
berními úřady. Všechny obecní
přirážky přes 100% podléhaly
povinnému schvalování a vybírání
dávek státními berními úřady
bylo spolupodstatným důvodem, že se dostavila
finanční bída obcí, poněvadž
dávky byly předpisovány a vybírány
příliš pozdě. Nebyla známa vůbec
base v obcích a okresech, dělaly se přímo
falešné údaje a tímto způsobem
bylo jim jakékoli bilancování přímo
znemožněno. Jest to tedy jistě hlavní
vinou státu, octly-li se obce v takových obtížích,
jaké nyní pozorujeme. Naproti tomu byla tehdy již
povolena trvalá a vydatná pomoc otevřením
nových zdrojů příjmů. Každý
zákon v oboru správy přinášel
obcím nová břemena, nikdo však se nestaral
o to, kde by se měly vzíti na to prostředky.
Hlavní věcí bylo vždycky, aby jen všechno
proběhlo byrokratickou zvodnatělou hlavou pražských
kanceláří. Při tom se hromadily spisy,
na jejichž vyřízení se muselo čekati
celá léta, takže brzy by bylo potřebí
v Praze nové defenestrace, aby byly na ulici vyhozeni všichni
zbyteční písaři vyššího
i nižšího řádu. Brzy budeme již
tak daleko, že o každém místě ponocného
v poslední vesnici na venkově musí podati
dobrozdání nějaká pražská
písařka na stroji. Avšak žert stranou.
Již tímto provisorním zákonem o obecních
financích byl centralismus tak vystupňován,
že jsme mohli mysleti, že již to výše
nepůjde; avšak ejhle, kdo takto počítal,
dělal účet bez hostinského. Pražským
pašům rostla s jídlem chuť a tak se hotovili
pohltiti naše obce s kůží i chlupy. Severogermánská
samospráva se vám zřejmě protiví
a vybrali jste si za svůj ideál galsko-románský
centralismus. Léta jste soustavně pracovali, abyste
samosprávu hospodářsky a finančně
zbídačili a nyní se domníváte,
že přišla vhodná chvíle, abyste
jí zasadili smrtelnou ránu. A k tomu slouží
především tento zákon, právě
tak jako zamýšlená reforma politické
správy. Mezi těmito dvěma návrhy zákonů
jest vnitřní souvislost, která dochází
nyní také zřetelného výrazu
v pozměňovacích návrzích vládních
stran. Velmi smutné a zahanbující jest, že
němečtí mužové se propůjčují
za pomocníky ke rdoušení naší samosprávy,
že se propůjčují za katovské
pacholky popravčích, kteří dnes s
výsměchem vykonávají popravu našich
obcí a okresů. Jak si to ironie osudu dovoluje,
že se této exekuce nejhorlivěji účastní
pravě ti mužové, kteří dříve
nejvíce křičeli ve sporu o udržení
německé samosprávy v tomto státě.
Nemohou se vymlouvati na to, že jakožto vládní
žoldnéři mají prokletou povinnost a
závazek vládní návrh prostě
spolknouti tak, jak jim byl předložen. Oni sami podali
takové pozměňovací návrhy,
že tím bylo způsobeno ještě podstatné
zhoršení jdoucí daleko za drakonickými
ustanoveními zákona. Přečtěme
si jenom důvodovou zprávu rozpočtového
výboru a uvažme účinek rozličných
pozměňovacích návrhů vládních
stran! Musíme dospěti k závěru, že
vůdčím motivem pro tento návrh v jeho
nynějším znění byla přímo
pekelná nenávist proti našim městům.
Zní to sice neuvěřitelně, avšak
jest to do posledního písmene pravda. Pan ministr
financí dr Engliš sám přiznal,
že mnohá města jsou tímto zákonem
doháněna k bankrotu. Myslí si však s
naprostým klidem, že tu nelze ničeho změniti,
že zde nutno vyčkávati, průmyslu, obchodu
a živnostem, že se nevede lépe. Tímto
očistcem musí projíti také samospráva
a tu prý se to ovšem neobejde, jak se samo sebou rozumí,
bez obětí. Domnívá se někdo
skutečně, že se tím prospěje
blahu obcí? Což stát nebuduje svoje hospodářství
na hospodářství soukromém a obecním?
Nejednají tedy skutečně státu nepřátelsky
ti, kdož chtějí nyní kopati samosprávě
hrob? Pánové z vládní strany sice
tvrdí, že prý jest to velká chyba, spatřuje-li
se v tomto zákoně tendence potlačovati samosprávu,
ve skutečnosti má prý tím býti
jenom uvedeno hospodářství do pořádku
a ulehčeno poplatníkům.
Již v rozpočtovém výboru v delší
než 4hodinové řeči jsem na to poukázal
a dokazoval jsem pravý opak na podkladě bohatého
číselného materiálu, který
bych nerad opakoval. Nenašel se nikdo, kdo by se byl jen
pokusil, aby moje argumenty vyvrátil a dokázal,
že tento zákon bude skutečně míti
blahodárný účinek na sanaci samosprávy
a sanaci poplatníků. Především
by bylo jistě na místě, aby bylo odstraněno
opožděné ukládání a vybírání
daní a aby byl zjednán pořádek na
berních úřadech, aby přirážky
byly poukazovány včas a již na podkladě
předpisů, nikoli teprve na podkladě docházejících
platů. Za svůj nepořádek nechť
nese škodu stát sám a nechť ji nesvaluje
nadále na obce a okresy, jak to činil dosud. Pak
přirážky samy sebou klesnou a přestanou
zálohou vybírané půjčky. Nová
úprava měla by býti uskutečněna
teprve po bedlivé přípravě na podkladě
statistických dat, aby bylo vyhověno nejenom státním,
nýbrž i obecním nezbytnostem a aby tato úprava
byla také skutečně konečná.
Krmíte nás ustavičně provisorii, až
konec konce samospráva tím zahyne. Žádali
jsme od ministra financí pořádnou statistiku
za léta 1923 až 1926, on však nám tuto
statistiku až dodnes nepředložil, přes
to, že je mi jako přísedícímu
zemského výboru ve Slezsku známo, že
si taková data za léta 1923 až 1926 od různých
samosprávných korporací vyžádal.
Kdyby takovou statistiku předložil, přispělo
by to jistě velmi mnoho ke zmírnění
napětí v nabité atmosféře a
rozptýlilo by to oprávněné pochybnosti
o dobré vůli finanční správy.
Z této statistiky by především vysvitlo,
že máme pravdu, že totiž rok 1922 není
žádným správným podkladem, aby
mohl býti utvořen tak pronikavý zákon,
naopak, že se od té doby poměry od základu
změnily, takže dnes již dávno máme
za sebou dobu snižování přirážek
v obcích a okresech. To všechno by z takové
statistiky nepochybně vysvitlo, takže by nebylo možno
odůvodniti takové omezování, jak se
to nyní děje. Dokud mi nebude dokázáno,
že jsem učinil ve svých výpočtech,
které jsem přednesl ve výboru, chybu, musím
na tom trvati, že jsou moje data správná a
že předpoklady ministerstva financí v důvodové
zprávě dnes prostě již nesouhlasí
se skutečností. Samozřejmě všechna
ta četná data a čísla, která
jsem v rozpočtovém výboru přednesl,
nevzal jsem ze vzduchu, a lze je právě tak málo
vyvrátiti, jako závěry, které jsem
z nich neučinil já, nýbrž velmi vynikající
zástupcové samosprávy. Pamětní
spisy zemských výborů moravského a
slezského, které jsem také již ve výboru
předčítal, pamětní spisy různých
hlavních měst, Prahy, Brna, Bratislavy atd., pamětní
spisy okresních zastupitelstev, petice obecních
a místních školních rad, jichž
došel velký počet, zejména však
petice měst obsahují tolik obžalovacího
materiálu proti tomuto dílu, že se stanoviska
koaličního jest pochopitelné, že se
zpravodaj obsahem těchto četných peticí
vůbec nezabývá. Opatrnost jest lepší
částkou udatnosti, myslí si a zachovává
hluboké mlčení o všech námitkách.
Co až dosud řekl, to není nic jiného
než plané fráse, řečnické
obraty, které se vůbec nezabývají
jádrem věcí. Při tom se tento základní
a základy bořící zákon neslýchaným
způsobem bagatelisuje. Ve výboru jsme se dožili
toho, že nám byla omezena řečnická
lhůta, zákon měl býti projednán
jen jako vedlejší přívěsek berní
reformy a byl promrskán starými prostředky
jednacího řádu, k čemuž opět
svoji pomoc poskytly také německé vládní
strany. V třídenní rozpravě ve výboru
neujal se žádný člen vládních
stran slova na obranu a co až dosud na ospravedlnění
svého počínání přednesli
ve sněmovně, jest více než žalostné.
Posl. Stenzl pouze žádá, aby dříve
než zákon vstoupí v platnost, byl přesně
stanoven požadavek dotačního fondu, jakoby
nebylo potřebí, aby tento požadavek dotačního
fondu byl stanoven již před usnesením tohoto
zákona, abychom si mohli utvořiti úsudek,
jak bude zákon účinkovati v praxi.