Navrhli jsme, aby vyrovnávací fondy byly dotovány
aspoň takovým způsobem, aby bylo možno
poskytnouti z nich obcím skutečně pomoci,
předpokládaje, že jest zde dobrá vůle.
Domnívali jsme se, že by jim, jak to bylo původně
zamýšleno, bylo přidělováno 100%
pozemkové daně, dále 10% daně
z příjmu, která byla v území
příslušné země nebo vyššího
dohlédacího úřadu v roce 1928 a v
dalších letech skutečně zaplacena. Dále
mělo býti obcím poskytováno z daně
obratové přímo to, co dosud dostávaly,
nejméně 10%, po případě
o něco více, při zvláště
intensivní činnosti 15%, okresům 5%,
aby věděly, na které bezprostřední
zdroje příjmů mohou se spolehnouti. Jestliže
nejvyšší přirážky 200% pro
obce a 110% pro okresy dohromady s ostatními řádnými
příjmy nestačí k úplné
úhradě rozpočtených výdajů,
má býti možno, aby obecní přirážky
podle návrhu vládních stran byly zvýšeny
až na 300%, u okresů až na 150%, avšak
jen tehdy, jestliže tato úhrada nestačí,
aby mohly býti upláceny dluhy. Máme za to,
že tento návrh měl by býti změněn
v tom směru, že by se obcím a okresům
dovolilo zvýšiti přirážky i tehdy,
jestliže tato částka nestačí
nejen k úhradě dluhů, nýbrž vůbec
k úhradě rozpočtených výdajů.
Jest přece nutno nějak uhraditi zbytek rozpočteného
požadavku, jak kol. dr Rosche správně
zdůraznil, a na to není nijak pamatováno.
Proto jsme doporučili, aby návrh byl přijat,
mělo by se jim v tomto případě povoliti
zvýšení přirážek, aby mohly
uhraditi zbytek rozpočtové potřeby. Kdyby
všechny tyto návrhy byly zamítnuty, navrhli
jsme, aby aspoň nejvyšší hranice přirážek
pro obce, a to jsou ty nejpotřebnější
mezi všemi samosprávami, byly zvýšeny
z 200% na 300% a při případné
přirážce o 100%, aby byla zvýšená
hranice vyměřena 400%.
Již při projednávání státního
rozpočtu pro rok 1927 jsme navrhli, aby byl utvořen
sanační fond pro samosprávu, podali jsme
znovu resoluční návrh, aby na sanaci samosprávných
financí byla zařazena do státního
rozpočtu na rok 1928 částka 500 milionů
Kč. Již také posl. dr Rosche poukázal
na to, že takové sanační fondy byly
utvořeny pro zkrachované peněžní
ústavy a pro všecka možná jiná
zařízení; je tudíž při
nejmenším právě tak nutné provésti
konečně sanaci obcí, aby byly zbaveny následků
války a let poválečných. Podali jsme
tudíž v tomto směru znovu resoluci, a rovněž
tak návrh, aby obcím byl povolen státní
příspěvek na příliš veliké
výdaje a práce, které musí konati
obec za stát v přeneseném oboru působnosti,
aspoň tam, kde taková činnost je zvlášť
intensivně rozvinuta. To by bylo jen správné
a spravedlivé, obcím musí býti nějak
pomoženo, a jsem přesvědčen, že
velká část obcí, potřebujících
sanace, nebude z fondu uspokojena a bude pak státi před
bankrotem. Pak nezbude nic jiného, než se přece
jen obrátiti na stát a říci: Státe,
ty jsi mi všechno vzal, nyní mi pomoz! (Posl. dr
Rosche [německy]: To pak musí obec sama nésti!)
Proto právě je konstrukce celého tohoto
návrhu pochybena.
Příspěvek fondu pro živelné škody
ve výši 10% nemají platiti obce samy, nýbrž
má býti sehnán 10%ní přirážkou
k dani pozemkové, neboť mají je hraditi ti,
jimž později bude opět ku prospěchu.
Usnesení o vybírání nejvýše
200%ní obecní přirážky, nejvýše
110% okresní a 160% zemské přirážky,
nepotřebují podle našeho mínění
žádného vyššího schválení.
Podle návrhu vládních stran jest již
přirážka obecní převyšující
100% a okresní převyšující 50%
podrobena vyššímu schválení. Myslíme,
že v těchto případech úplně
postačí právo finanční komise
vznésti proti tomu odpor a právo každého
poplatníka podati stížnost proti takovým
přirážkám a že se tím jen
zbytečně rozvíjí byrokratický
aparát, jestliže se stanoví nucené schvalování
ve všech případech - neboť všechny
obce mají přes 100% a všechny okresy přes
50% přirážek. Právo vlády, po
případě dozorčího úřadu
povolovati přirážky v usnesené výměře,
nezahrnuje v sobě také práva stanoviti přirážky
nižší nebo vyšší. To jest náš
návrh, poněvadž myslíme, že má
býti zachováno usnášecí právo
obecních a okresních zastupitelstev a že dozorčí
úřady nebo vláda nemá býti
oprávněna podle libosti prostě škrtati,
jak se jí to hodí a přirážky
snižovati. Naopak myslíme, že by se mělo
obcím a okresům říci: Dohlédací
úřad věří, že věc
má býti takto změněna, a odkazuje
ji tudíž k novému usnesení. Jestliže
nadřízený úřad nezachová
dvouměsíční lhůtu ke schválení
přirážek, považuje se usnesená
přirážka za schválenou. To si přejeme,
aby bylo připojeno, poněvadž máme za
to, že musí býti i pro dozorčí
úřad stanovena nějaká sankce.
Vzhledem k omezené řečnické lhůtě
nemohu odůvodňovati všechny návrhy,
které jsme podali, mohu se dotknouti jen ještě
některých. Přílišný dohled
z venku a se shora, jak jest obsažen v celém vládním
návrhu, je podle našeho mínění
úplně zbytečný a měl by býti
nahrazen tím, že by se přetvořila finanční
komise a zřídila samoochrana poplatníků.
Polovička členů, kteří jsou
nyní jmenováni nadřízeným dozorčím
úřadem, mohla by býti volena na příklad
z hospodářských korporací uvnitř
příslušné obce. Tímto způsobem
mohla by býti zjednána jistě mnohem účinnější
ochrana před přetížením daněmi,
než když se nařizuje se shora a zvenčí
tak tíživý dohled, jako je tomu nyní.
Naopak neměly by se výdělkové podniky
obecní tak rdousiti, nýbrž měly by býti
podporovány, tak jako v Německu, osvobozením
od daně výdělkové a daně z
obratu, pokud jsou to podniky hospodářské,
které slouží životním potřebám
obyvatelstva. Neboť i když mají tyto podniky
vykazovati přebytky, tyto přebytky nemají
rozhodně ráz soukromých zisků, nýbrž
ráz dávky. Proto byly tyto podniky také v
Německu osvobozeny od daně z obratu a od tak zvané
daně. korporační.
Myslíme dále, že musíme zdůrazniti,
že tento zákon, jestliže se již stane zákonem,
je provisoriem a chceme tudíž, aby poslední
paragraf omezil účinnost zákona pouze do
31. prosince 1932. Ustanovení, která se vztahují
na zamýšlenou reformu správy, mají býti
ze zákona podle našeho mínění
rozhodně odstraněna. V tomto směru má
býti opět obnoveno znění vládního
návrhu. Je to unikum, jestliže se odvoláváte
na zákon, který ještě vůbec neexistuje,
a že se zároveň prostě nohama šlape
jiný zákon, který platí, totiž
zákon župní, když se ho nedbá a
dává se tím veškerému obyvatelstvu
špatný příklad, jak dbáti platných
zákonů. Zdá se, že jste tak dalekozrací
resp. takoví jasnovidci, že již dnes přesně
víte, jak bude vyhlížeti budoucí reforma
správy, a proto jste již pojali terminologii správní
reformy do tohoto zákona. Ještě to všechno
odpočívá v lůně osudu, vy však
v tomto zákoně předbíháte budoucí
vývoj, osobujete si právo, tak jako věštkyně
Pythia, viděti do budoucnosti a tím přímo
zvyšujete právní nejistotu v obyvatelstvu.
Není divu, jestliže pak nějaký takový
Lecian myslí, že se nemusí starati o paragrafy
trestního zákona, jestliže zákonodárci
sami se nestarají o platné zákony, jestliže
je v zákoně, jako jest tento, necitují, nýbrž
dovolávají se něčeho, co existuje
teprve ve fantasii nebo co bude upečeno teprve v lůně
koalice, o čemž však ani koaliční
strany samy mezi sebou nejsou ještě sjednoceny. Je
to přímo rouhání božstvu, řekl
bych, neboť jest jasno, že klerikální
část většiny rozhodně nejedná
správně, jestliže si tak rouhavým způsobem
osobuje, že má budoucnost již v rukou, a tudíž
předbíhá svými návrhy něco,
o čem ještě vůbec nemůže
věděti, zda se to snad nějakou živelnou
pohromou anebo nějakou novou katastrofou v koalici nerozpadne
na kousky, takže z celé té věci pak
bude trochu vody. Avšak i u poněkud méně
zbožných měli bychom považovati přímo
za nemožné, že se totiž podávají
návrhy, které jsou jak proti jednacímu řádu,
tak také proti platným zákonům; neboť
především patří návrh
nejprve do ústavního výboru, neboť jen
tento výbor jest podle jednacího řádu
povolán jednati o změně veřejné
správy v tomto státě a za druhé dnes
ještě stále platí zákon župní
a jen na tento zákon můžete se zatím
odvolávati, jen k němu můžete přihlížeti.
Avšak zvláště zmatená jsou ustanovení
§§ 10, 11 a 13, podle nichž se Slezsko považuje
již za spojené s Moravou, ačkoli ve skutečnosti
boj o samostatnost Slezska není konečně dobojován
ani uvnitř koalice. V poslední době pan posl.
dr Luschka sice v opravě kteréhosi článku
kol. Krebse v "Deutsche Post" v Opavě
prohlásil: "Zpráva pana posl. Krebse,
podle níž v návrhu zákona o nové
úpravě finančního hospodářství
samosprávných svazků příděly
z daně obratové a z daně přepychové
dokazují, že Slezsko padlo, jest nesprávná.
§ 10 stanoví celkovou částku pro Moravu
a Slezsko. Avšak především § 27 návrhu
obsahuje generální klausuli, která stanoví,
že tento společný příděl
neplatí, jestliže nedojde ke spojení Moravy
a Slezska. Na Slezsko jako zemi jest v návrhu pamatováno
částkou 6,266.700 Kč". To však
jest jen částečně správné.
Neboť v návrhu jest výslovně nejen v
§u 10, nýbrž, jak jsem již řekl,
také v §§ 11 a 13 řeč o zemi moravsko-slezské.
Tím byl dán výraz přesvědčení,
že Slezsko již nezůstane samosprávnou
jednotkou. Je to tudíž jen vytáčka pana
posl. dr Luschky, který je sám slezským
poslancem, vytáčka, která mu však nic
neprospěje, neboť na konec i nejhloupější
volič ve Slezsku nahlédne, že se Slezsko jakožto
samostatná správní jednotka odstraňuje.
Dodatek, který byl učiněn v §u 27, který,
jak se praví v opravě dr Luschky, ustanovuje,
že pro případ kdyby Slezsko s Moravou nebylo
spojeno, Slezsko dostane ze 40 milionů přídělů
asi 6 milionů, jen dokazuje, že, jak se zdá,
v koalici není ještě úplná jednota
o jménu tohoto umělého útvaru, který
má býti utvořen. Avšak proč nebyla
ponechána původní forma, kde se obráceně
pravilo, že pro případ, kdyby mělo dojíti
ke změně správních hranic, těmto
novým útvarům má býti přidělen
přiměřený podíl? Bylo to zřejmě
učiněno proto, aby zdráhající
se ještě členové koalice již nyní
byli tímto zákonem vázáni, aby pak
již nemohli vypřáhnouti. Tím méně
pak měli němečtí členové
koalice takové pozměňovací návrhy
spolu podepsati, zejména tak neměli učiniti
poslanci slezští, především tedy
ne dr Luschka. Slavnostně kdysi v lednu tohoto roku
také jménem svých německých
koaličních kolegů ze Slezska v Opavě
na sjezdu, kde bylo přítomno více než
250 starostů měst a obcí, učinil slib,
že bude všemi prostředky samostatnost Slezska
hájiti. Jak se to má nyní srovnati s jeho
hlasováním pro tento vládní návrh,
po případě pro tyto zhoršovací
návrhy? Jest snad takové počínání
mužné, před voliči dělati ze
sebe ochránce země, zde v Praze však nebýti
dosti úslužný, aby již nyní bylo
kodifikováno, že Slezsko v budoucnosti má býti
pouze přívěskem Moravy? Vždyť jste
dostali přípis purkmistra Koždoně z
Českého Těšína, po případě
čeští poslanci dostali z něho český
výpis, v kterémžto spise se dokazuje, co mluví
pro to, aby Slezsko zůstalo nadále samostatnou správní
jednotkou. Je to šílenství, jestliže se
teď přistupuje k tomu, aby tato slezská země
byla zničena, dříve ještě než
tato správní reforma vůbec byla v ústavním
výboru projednána. Obyvatelstvo Slezska bez rozdílu
stran, ba bez rozdílu národností vyslovilo
se pro zachování samostatnosti země a jistě
si nedá toto znásilnění líbiti.
Větší a mocnější, než
jsou dnešní členové koalice, pokoušeli
se kdysi marně připojiti Slezsko k Brnu. Nepodařilo
se jim to. Počínaje Josefem II., který se
o to pokusil, ačkoli při tom nechal aspoň
nedotčenu autonomní správu, všichni
se na tomto problému ztroskotali. Slezsko vždycky
zůstalo samostatným útvarem, poněvadž
pro obyvatelstvo po stránce hospodářské
a po stránce všech ostatních kulturních
významných otázek je to jedině rozumné.
K čemu tedy tato nová blamáž, k čemu
toto velké rozčilování a toto znásilňování
území, které se jednomyslně vůlí
svého obyvatelstva prohlásilo pro samostatnost země?
Je tam sice jen 750.000 obyvatel, avšak toto území
je daňově velmi silné a velmi značně
přispívá na veškerá břemena
a požadavky státu. Jedná se s ním však
jako se stádem dobytka, nedbá se vůbec projevů
vůle obyvatelstva, jichž bylo sta a tisíce,
přes různé projevy hospodářských
a politických korporací přejde se k dennímu
pořádku a pojme se do tohoto zákona ustanovení,
že v budoucnosti má existovati jen země moravsko-slezská,
že zemský výbor slezský nedostane pro
sebe vůbec ničeho, nýbrž jen společně
s Brnem. Je zejména povážlivo, že v §u
29 vládního návrhu bylo ustanoveno, že
opatření, která zákon za účelem
včasného provedení již v předchozím
roce předpokládá, mají býti
účinná již ode dne vyhlášení
zákona podle předpisu tohoto nového zákona.
Tedy to znamená: Jakmile bude zákon vyhlášen,
již mohou býti podle tohoto zákona činěna
opatření, přestože zatím ještě
Slezsko samostatně trvá, přestože zde
není ještě žádného moravsko-slezského
zemského výboru, poněvadž prostě
reforma správy nebyla ještě projednána.
To jest jistě unikum, jestliže se takovým způsobem
dělají zákony. Myslím, že něco
takového nenajdeme na celém světě,
že se odvoláváte na něco, co zde ještě
vůbec není. Avšak přes to přese
všechno se zde zcela klidně přenášíte.
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Upozorňuji pana řečníka, že
řečnická lhůta uplynula.
Posl. dr Koberg (pokračuje): Hned skončím.
Přenášíte se přes to, poněvadž
jste zvyklí s tímto parlamentem zacházeti
tak, jak se to právě pánům z většiny
hodí. Většina se ohrazovala proti tomu, že
zákon byl označován za reakcionářský.
Porovnejte však poměry, jaké byly ve starém
Rakousku po r. 1848. Tehdy, r. 1848, březnová ústava
postavila v čelo zásadu: Základem svobodného
státu je svobodná obec. Byl vydán velmi svobodomyslný
obecní zákon. R. 1851 přišel sylvestrovský
patent, v němž stálo zrovna to, co vy chcete
nyní opakovati jak v tomto zákoně, tak také
v nastávající správní reformě.
Tam bylo již ustanoveno, že starosta obce může
býti potvrzován, podle okolností vládou
přímo jmenován, že má přísahati
věrnost a poslušnost, byl podroben také přísnému
dozoru, vyšší kategorie obecních úředníků
byly jmenovány vládou, tedy všechno to, co
se má státi i nyní. Na podzim má býti
provedena také změna obecního zřízení,
ihned jakmile bude reforma správy pod střechou.
To jest jenom logický důsledek a ten přijde.
Přenesený obor působnosti zcela přestane
a nebude nic jiného než státní obor
působnosti, samospráva vůbec přestane.
Tak tomu bylo i podle sylvestrovského patentu z r. 1851:
Všechna důležitá usnesení obcí
byla vyhrazena přezkoumáním a potvrzením
zeměpanských úřadů právě
tak jako nyní; veřejnost obecního jednání
byla sistována - i toho se můžeme ještě
dožíti - obce byly dále podřízeny
přímo okresním úřadům.
Také nyní má okresní paša na
usnesení obecní dozírati a opravovati je
a také nyní nejsou usnesení obcí nikdy
konečná, nikdy se neví, zda některé
usnesení nebude zrušeno. A to se nazývá
ještě samosprávou!
Avšak, přestože v Rakousku sylvestrovským
patentem z roku 1851 nastala taková reakce, byla již
zase říjnovým diplomem z roku 1860 zrušena.
Ani mocný císař rakouský nemohl si
dovoliti, trvale udržovati takové potlačování
svobody obcí proti vůli obyvatelstva. Dočkali
jsme se pak obnovení svobody obcí říšským
zákonem obecním z roku 1862 a měli jsme všechnu
příležitost podle tohoto obecního zákona
zde i v Rakousku pracovati. Jsme tudíž přesvědčeni,
že ani tentokráte nelze trvale potlačiti svobodu
obcí. Můžete se nyní na tomto zákoně
směřujícím k potlačení
a zničení svobody obcí usnésti tak,
jak chcete, můžete zároveň zničiti
i Slezsko předem, dříve než bude věc
vůbec k rozhodnutí zralá, přijde však
den, kdy toho budete litovati. Tak jako r. 1808 v Prusku nastalo
znovuzrození německého národa znovuzrozením
obcí, tak také pro nás u nás připraví
svoboda obcí nový vzestup celého našeho
národa a nebudete tomu moci zabrániti. Můžete
to sice oddáliti, avšak nemůžete to trvale
zadržeti. To jest naše pevná víra a proto
se také dnes nedáme vehnati do úzkých,
nezahodíme flintu do žita, nýbrž budeme
dále pracovati pro naše německé obce.
Pak zase vzejde svoboda obcí tak, vzejde při nejmenším
tak, jako zde kdysi jednou byla. (Souhlas a potlesk poslanců
něm. strany národní.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl. dr
Polyák. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Polyák: Slávna snemovňa!
Ohľadom úpravy hospodárenia samosprávy
chcem sa v prvom rade zapodievať so zvláštnymi
pomermi na Slovensku. Totiž na Slovensku ďaleko nie
je priemer prirážok tak vysoký, ako v historických
zemiach. To ale, bohužiaľ, nie je zjav zdravý,
lež nezdravý, zapríčinený hodne
zaostalejšími hospodárskymi pomery a slabšou
daneschopnosťou Slovenska. Preto je to veľmi záhadné,
že sa pozbavia obce polovice dane činžovnej,
5% dane z obratu, a je to veľká otázka, či
stačí vyrovnávací fond svojou správnou
nivelizačnou tendenciou na zaokrytie zvýšených
obecných rozpočtov. Na Slovensku 36 obcí
nemá vôbec prirážok, 571 obcí
má menej ako 100% prirážku, 1685 obcí
má 101 až 250% prirážku, 543 obcí
má 251 až 300% prirážku, 206 obcí
má 401 až 500% prirážku, 229 obcí
má 501 až 750% prirážku, 82 obcí
má 751 až 1000% prirážku, 74 obcí
má 1001 až 1500% prirážku a 11 obcí
má vyše ako 1500% prirážku. Z 98 obcí
nemáme údajov. 2256 obcí má teda menšie
prirážky ako 250% a 1145 obcí, teda 1/3,
má viac ako 250%. Je to teda asi tretina počtu všetkých
obcí, ktorá má viac ako 250% prirážok.
Je otázka, ako ztrata štátnych príspevkov,
poťažne subvencií pôsobiť bude na
obecný rozpočet v budúcnosti. V tomto ohľade
musíme konštatovať, že osnova tohoto zákona
znamená skok do tmy. Nemožno zamlčať,
že ťažké položenie našich obcí
zapríčinené je hlavne silničnými
výdajmi, a to menovite v obciach horských, vzdialenejších,
ktoré následkom svojej odľahlosti sú
najchudobnejšie. Mám obavu pri §e 21, že
obce novým 20%ným zaťažením k dosavádnym
štátnym ošetrovacím útratám
ocitnú sa v ďalšej finančnej nevýhode.
Dôvodová zpráva potešuje nás tým,
že sa obce pri tom postarajú lepšie o dobytnosť
ošetrovacích útrat a že sa toto opatrenie
dosiaľ na Morave osvedčilo. Úfame, že
sa na Slovensku v tomto opatrení tiež nezklameme.
Obava, že v odstavci 4. §u 3 dozorčiemu úradu
určená 2mesačná lehota snáď
nebola dodržaná, prestane tým, že župy
v budúcnosti vôbec zaniknú. Na veľké
mestá, ako je Bratislava, vláda vždy bude brať
ohľad a v malých obciach ani táto lehota doteraz
nebola v platnosti. To tedy vlastne neznamená novum.
Ohľadom §u 3, odst. 6. a 7. máme mať na
zreteli, že zákon č. 329 z r. 1921 už
doteraz dal vláde moc k povoľovaniu obecných
dávok a že meritórne, pozitívne zasahovanie
do autonomie je dozorčím úradom možno
len vtedy, keď celková úhrada s najvyššou
prirážkou nestačí na zaokrytie rozpočtovej
potreby a že samospráva sa môže o zmenách
žiadaných dozorčím úradom vyjadriť.
Krivdí sa slovenským obciam tým, že
podľa dosavádnych predpisov berný úrad
nie je povinný samosprávne prirážky
obciam vyplatiť vtedy, keď tieto príjmy potrebujú.
A konečne obce nemohly svoje najnutnejšie potreby
často zaokryť a boly nútené robiť
dlžoby a tak prevysoké úroky platiť. Osnova
donáša v tomto ohľade nápravu tým,
že sa poukáže obciam dvanásta čiastka
mesačne a v prípadoch odôvodnených
i viacej.
Najprenikavejšou výhodou je, že vyrovnávací
fond sa ustáli na každej zemi samostatne a že
Slovensko bude v tom položení, že so svojím
fondom bude môcť hospodáriť samostatne.
Bude treba, pravda, aby sanácia obcí, ktoré
boly už posiaľ zadĺžené, bola vykonaná
podľa finančného plánu systematicky
vypracovaného, na viac rokov napred.
§ 23 poskytuje možnosť, aby na prechodnú
dobu mohly byť útraty cirkevných škôl
zarátané do výmeru prirážok rozhodných
pre prípustnosť dotácie z fondu. Ľutujeme,
že pán minister pripustil iba možnosť toho
a nechcel súhlasiť s riešením obligatórnym,
hlavne však nie na dlhšiu dobu ako 3 roky, čo
považujeme za dobu krátku.
Z návrhu zákona o stabilizačných bilanciách
môžeme pánu ministrovi len blahoželať.
Bolo už na čase učiniť bod o hospodárení
vojnovom a povojnovom pri obchodných podnikoch a bolo potrebné
zabezpečiť možnosť, aby bez odanenia fiktívneho
majetku alebo dôchodku zariadilo si svoju bilanciu reálne.
Nevýhody dosavádneho položenia ukázaly
sa najmarkantnejšie pri predaji majetkových čiastok.
Spravodlivosť pri odanení progresívnom novou
daňou zárobkovou žiada tiež i to, aby
stabilizačný zákon bol do života uvedený,
lebo pri dvoch podnikoch rovnakého druhu ten podnik by
bol vo veľkej výhode, ktorý má svoje
kapitále vyjadrené v terajšej našej valute
a nie ako podniky predvojnové čiastočne vo
valute predvojnovej. Vládny návrh zabezpečuje
dostatočnú voľnosť v pohyblivosti podnikom,
ktoré tým skutočne dostanú sa do položenia,
aby odstránily irreality a aby boly odanené podľa
skutočného výnosu.
Nemienim sa obšírne zapodievať tými požiadavkami
a otázkami nášho epochálneho kodifikačného
diela daňovej reformy, ktoré sú v dôvodovej
zpráve obsažené, ani významom daňovej
reformy pre celý hospodársky život republiky,
lebo ohľadom tých môže byť mienka
tá, nakoľko vyhovuje dielo očakávaniu,
nikdy však nemôže byť o tom diele mienka
absolútnej negácie blahodarného účinku
celej reformy. Chcem však, nakoľko mi je to možné,
načrtať ubohý stav doterajšieho daňového
systému partikulárne na Slovensku, príčiny
preťaženia slovenského obyvateľstva, poľutovania
hodný systém daňových prehmatov a
nešťastného, áno temer deštruktívneho
ducha daňovej administratívy, hlavne pri depuračnej
akcii priamych daní mnohých rokov nie preto, aby
som obnovoval rany kyslej minulosti, ale preto, aby som proti
položil otázku, že nakoľko môžeme
očakávať od daňovej reformy nápravu
a že či môže úfať sa to do
krajnosti šikanované a ubité obyvateľstvo
Slovenska od reformy daňovej lepšej budúcnosti.
(Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)
Dňa 22. júna minulého roku pod tlakom verejnej
mienky nútení boli slovenskí poslanci a senátori
poradiť sa s pánom ministrom financií, pri
čom sa usniesli, že sa má brať ohľad
na miestne pomery a daň má byť vyrubovaná
blahovoľne, pri vybavovaní apelácií
majú byť stránky vypočuté a tiež
dôverníci z obce, a že sa príjmu i ústne
apelácie, a to v odôvodnených prípadoch,
i keď sú opozdené. Podľa tohoto dohodnutia
lehoty vyplácania majú byť blahovoľne
ustálené, exekúcia u maloroľníka
odkladá sa na jeseň a žiada sa len tá
čiastka, ktorá zostane v platnosti po vybavení
apelácií. Porada, na ktorej učinené
boly tieto usnesenia, svedčí o tom, že daňová
administrácia na Slovensku bola skutočne chorá,
a že tu bola potrebná súrna náprava
a že pomoc tu bola nielen potrebná v otázkach
akutných, ale že bolo potrebné použiť
zkúsenosti pri tom nadobudnutej hlavne i pri založení
daňovej reformy. A keď dnes pretriasame kyticu daňových
prehmatov na Slovensku, robíme to nie cieľom rekriminovania
a zvečnenia tejto neslávy, ale preto, aby sme sa
učili z nich, i finančná správa i
zástupci ľudu, a to finančná správa,
ako ona nesmie účinkovať, a parlament, že
na aké otázky má svoju činnosť
rozšíriť. Konečne aby sme sa presvedčili,
nakoľko je vedúca zásada administratívnych
noriem daňových "chránenia poctivého
poplatníka proti šikanovaniu a prehmatom" v novom
diele prevedená.
Bohužiaľ na Slovensku stalo sa príliš veľa
takých prípadov, a to práve v menších
obciach, že vyrubovanie daní prehlbovalo politické
rozpory medzi stranami a medzi Slovákmi navzájom,
že miestnych znalcov nevypočuli, že previedli
exekučné vymáhanie pred vyriešením
apelát, že už pri sostavovaní daňových
komisií nebrali zreteľ na pomery stavovské,
že zamestnali najmenej odborných ľudí
v komisiách daňových, ktorí nepoznali
vôbec pomery alebo len nedávno sa tam nasťahovali
a keď sa našiel člen komisie, ktorý nemohol
sniesť nespravodlivosť alebo opovážil sa
hovoriť na ulici s akýmsi poplatníkom, upodozrievali
ho bez dokladov z nekorektného jednania, terorizovali ho,
ba i pozbavili ho jeho členstva, čo pravda malo
ten účinok, že iní členovia neopovážili
sa uplatňovať svoje názory podľa pravdy
a svedomia. Na odmrštenie rekurzov natlačili finančné
úrady na Slovensku formuláre s vytlačeným
všeobecným odôvodnením. Často
sa stalo, že na území jedného finančného
okresu bol jeden a ten istý odbor dvoj- až trojnásobne
viac odanený, ako ten samý odbor v inom finančnom
okrese. Účinok živelných pohrôm
a kritických rokov mnohokrát vôbec nebol povšimnutý.
Pri jednaní v komisiách často boli prítomní,
a to protizákonne, dvaja až traja finanční
referenti. Usnesenia komisií sa často vôbec
nie, alebo len všeobecným spôsobom odôvodňovaly.
Stalo sa, že celé obce boly v daňových
komisiách zkontumačnené, len preto, lebo
náhodou vlak mal zpozdenie. Prezvedným osobám,
mnohokrát veľmi záhadnej povahy a chýru,
dalo sa mnohokrát viac pravdy, ako ktorémukoľvek
dokazovaniu poplatníkov. Obyvateľstvo každú
chvíľu dostane upomienky iného obsahu a v upomienkach
vôbec sa nevyzná, lebo sa ani predpisy, ani splátky
do daňovej knihy nezapíšu. Stránky sú
pozbavené svojho práva na podanie námietok
na apeláty referentov, lebo referenti apelujú bez
odôvodnenia na šablonových formulároch.
Ba stalo sa i to, že referenti generálneho finančného
riaditeľstva prišli do daňovej komisie prvého
stupňa a svojou prítomnosťou vplývali
na komisiu.
Príslušný referent gen. finančného
riaditeľstva zamýšľal pri maloroľníkoch
desaťlitrový mliečny priemer započítať
od každej kravy, od kúska ovce 200 Kč čistého
výťažku, a za rok 1921 chcel aplikovať nekontingentnú
cenu zbožia i pre zbožie kontingentné. Stalo
sa to, že týmto pánom referentom vydané
smernice boly členom daňových komisií
s tou poznámkou ukázané, že keď
ich neprijmú, nebudú menovaní. Notárom
bolo nariadené, že o pomeroch poplatníkov akú
zprávu majú podať. Stal sa prípad, že
odvolacia komisia z formálnych dôvodov dala za pravdu
poplatníkovi a zrušila vyrubovanie prvého stupňa.
Odhadná komisia však jednoducho opomenula právoplatné
meritórne daňové číslice a
odanila celkom protizákonne po 6 rokov poplatníka
o mnoho viac napriek tomu, že meritórne číslice
neboly odvolacou komisiou zrušené.