Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dále má slovo pan posl. Pik. Uděluji
mu je.
Posl. Pik: Slavná sněmovno! Na sjezdu německé
strany sociálně-demokratické, na kterém
byli přítomni také její zástupcové-poslanci,
jako host dlí Julius Deutsch, jeden z význačných
osobností rakouské sociálně demokratické
strany dělnické. Ve svém pozdravu na sjezdu
tom oznámil Julius Deutsch, že na vídeňském
vyslanectví, když vyžadoval pas pro návštěvu
naší republiky, bylo mu sděleno, že jeho
návštěva v republice Československé
nebude žádnou příjemností a že
ho upozorňují na tuto okolnost. (Předsednictví
převzal místopředseda Stivín.)
Myslím, že tento postup vídeňského
vyslanectví Československé republiky není
důstojný, že staví nás před
celou veřejností jako stát se zaostalými
zvyky a prostředky, a my, poněvadž nebylo možno
německým soc. demokratům, aby s tohoto místa
protestovali proti postupu vídeňského zahraničního
úřadu, činíme tak sami už v zájmu
pověsti našeho státu a podle zásady,
že host do domu - Bůh do domu.
Páni byrokraté u vídeňského
vyslanectví zapomněli na tradici tohoto vyslanectví
z doby působení zesnulého býv. vyslance
Tusara. Brzy zapomněli na svoji povinnost, chovati
se i k cizinci, který má dojeti do naší
republiky, takovým způsobem, aby bylo zjevno, že
úřad ten je zástupcem republiky demokratické
a nikoli zástupcem nějakého reakcionářského
státu.
Přednášeje tuto věc protestuji jménem
našeho klubu proti způsobu, jakým v tomto případě
na vídeňském vyslanectví proti hostu
naší republiky bylo vystoupeno.
V rozpočtovém výboru vytkli zástupcové
naší strany právní a finanční
ostrost projednávané osnovy zákona o nové
úpravě finančního hospodářství
samosprávy. Přes závažné výtky
proti podstatě projednávaného zákona
setrvala vládní většina při svém
a proti vůli samosprávných svazků
prosazuje zhoubné dílo, které těžce
zapůsobí na vývoj našich obcí
a samosprávy vůbec. Ještě nikdy za dobu
více než šedesáti let svého trvání
nebyla samospráva tak ohrožena a tak snižována,
jako se to děje dnes po její význačné
a obětavé činnosti v nejtěžších
dobách poválečných, kdy výkon
její byl nejodpovědnější a pro
stát nejprospěšnější. Víme,
že se tak děje pro její dnešní
lidový základ a že útok jest veden z
pomstychtivosti a ze závisti těch, kteří
v samosprávě ztratili své výsadní
postavení a možnost prosazování jednostranné
třídní politiky.
Posuzujeme-li předlohu o finančním hospodářství
samosprávy v souvislosti s návrhy na reformu správy,
shledáváme, že běží o promyšlený
plán na okleštění pravomoci obcí
a samosprávy, na zavedení poručnictví
státní byrokracie místo svobody a práva
zastupitelských sborů a konečně že
běží o přesun poplatnosti na bedra širokých
vrstev lidových, zatím co limitem obecních
přirážek a zrušením přirážek
školních má býti ulehčeno zámožným
a kapitalistickým vrstvám. Pan referent posl. Adámek
popíral omezení pravomoci obcí a samosprávy
touto předlohou. Nemůže toho popříti,
neboť celá soustava tohoto zákona s reformou
správy znamená skutečně v prvé
řadě pokoření samosprávy a
porušení hlavního principu, na němž
svobodná samospráva byla vybudována. Dosud
měly nadřízené a dohlédací
úřady právo obecní rozpočet
a přirážky obecní schvalovati, rozpočet
zkoumati a obecní hospodářství kontrolovati.
Toto právo se proměňuje osnovou ve výsadní
nadpráví byrokracie, neboť proti vůli,
pravomoci a odpovědnosti samosprávných sborů
zastupitelských zavádí se naprostá
libovůle nadřízených úřadů,
diktát vybavený výkonnou a dokonce trestní
pravomocí proti samosprávě. I když zastupitelský
samosprávný sbor jednomyslně schválí
rozpočet, může napříště
nadřízený úřad libovolně
škrtati položky potřeby a regulovati položky
úhradové. On může ustanoviti i výši
obecních přirážek v mezích limitované
kvoty a na místo přirážek může
naříditi obci zavedení obecních dávek
nebo dosud platné dávky zvýšiti. Rozhodnutí
nadřízeného úřadu nahrazuje
rozhodnutí zastupitelského sboru, který nemá
práva namítati, nýbrž prostě
rozhodnutí nadřízeného úřadu
musí akceptovati. Starosta obce je povinen provésti
nařízení nadřízeného
úřadu, byť byl přesvědčen
o jeho zhoubnosti a byl si vědom toho, že nejširší
vrstvy lidové v obci budou finančně a tudíž
sociálně velmi těžce poškozeny.
Při tom nutno zdůrazniti, že dohlédacím
a instančním nadřízeným úřadem
byl dosud samosprávný okres a že nyní
jím bude okres postátněný, jehož
byrokracie bude vybavena zvláštní pravomocí,
od níž k libovůli a šikanování
nebude daleko. Vidíme tedy, že běží
zřejmě o útok na lidovou samosprávu
a že úterní hlasování o zákonu
na její okleštění bude nejčernějším
dnem v dějinách československé autonomie.
Nesmyslnými jsou výtky proti hospodářství
samosprávy. Je při tom zajímavé, že
proti dřívějším privilegovaným
správám autonomním nebylo vytýkáno
nic a že útoky se soustřeďují jen
proti správám lidovým, které svůj
nevděčný úkol nastoupily v době
nejtěžší a musily převzíti
dědictví dluhů a nevyřešených
úkolů po svých předchůdcích.
Není loyální, že se neuznává
to, co musily obce v době poválečné
vykonati, že při měřítku valorisačním,
užívaném tak často pro obhajobu hospodářství
státního, nesrovnává se valutový
poměr pro posouzení výdajů, přirážek
a dluhů obecních a že paušálně
je samospráva viněna ze špatného hospodářství.
Pan ministr dr Engliš na příklad vytýká
samosprávě, že její potřeba činí
5.570,000.000 Kč, čili 52% výdajů
státních. To není žádná
hanba a svědectví marnivosti nebo nehospodárnosti
obcí. Vždyť přece těch 12.000 obcí
v republice jest vlastně základ státu, neboť
bez nich a jejích výkonů by stát nebyl.
Ve své oblasti hospodářské konají
obce četné a nejrozmanitější
funkce a úkoly a nelze jim vytýkati, že je
konají za stát a v jeho prospěch, neboť
stát sám nikdy nemohl by bezprostředně
je konati. Je velmi smutné, že místo pochvaly
samosprávy přichází zástupce
vlády a vytýká jí, že svými
výdaji o 50% menšími, než jsou státní,
koná veliké dílo, z něhož žije
stát, který za stejný peníz nemohl
by nikde vykonati to, co koná lidová iniciativa,
regulovaná zdravým pocitem odpovědnosti.
Pravil-li pan ministr dr Engliš, že výdaje
obcí v poslední době stouply, měl
při tom objektivně dodati, že se tak stalo
také následkem nového zákonodárství
a že zejména zákonná úprava požitků
zaměstnanců samosprávných vyžádala
si loni a letos zvýšených nákladů.
Je to zřejmé u všech rozpočtů
větších měst a nebylo to zde loyálně
konstatováno. Povinnosti obcí jsou neustále
zákony zvyšovány a nikdo se jich netáže,
mají-li prostředky. Když si je obce opatřují,
jest jim zase vytýkáno, že zvyšují
své výdaje a přirážky.
Velmi mnoho se mluvilo o enormním zadlužení
obcí. Při tom nebylo konstatováno, že
50% a někde i 2/3
zadlužení obce připadá na dobu předválečnou.
Při valorisování jest poměr zadlužení
zcela jiný, než jak jej líčí
útočníci na samosprávu. Město
Plzeň na př. mělo koncem r. 1926 139 milionů
Kč obecního dluhu. Z toho 60 milionů připadá
na dřívější obecní správy
z doby mírové a poválečné.
Valorisujeme-li část 80 mil. Kč, připadající
na popřevratovou lidovou správu obecní, shledáme,
že tento obnos nerovná se ani 14 milionům valuty
předválečné. Překvapuje velice,
že při argumentování proti hospodářství
obcí se neuvádí, že velká část
obecních dluhů jest amortisována obecními
podniky a činžovními domy a nikoliv přirážkami
obecními. Zapomíná se rovněž,
že zadlužení obcí vzniklo také
z příkazu zákona, když obce byly povinny
prováděti četné investice. Velká
města na účet vlastního zadlužení
musila se postarati podle zákona o ubytování
vojska stavbou kasáren a jiných vojenských
ubikací.
Je zajímavé, že v projednávané
předloze nalézá se ustanovení, podle
něhož zprošťují se selské
obce povinnosti ubytování četnictva a že
tuto povinnost přejímá na sebe stát.
Na proti tomu však velkým městům ukládá
stát i nadále povinnost, aby se starala o ubytování
vojska, při čemž jsou města ta finančně
velmi poškozena. Zapomíná se také, že
velká města musila stavěti budovy pro státní
školy střední, že musila stavěti
a udržovati veřejné nemocnice, že ze svého
musí krýti věcné náklady státního
školství, což při vysokých dnešních
cenách činí u některé obce
statisícové obnosy Upozorňuji zejména,
že obce jsou povinny opatřovati osvětlení
a otop pro střední školy a že mnohé
obce mají ještě povinnost platiti ze svého
školníky na státních středních
školách.
My jsme již několikráte žádali
ministerstvo financí, aby provedlo revisi těchto
ustanovení a ulehčilo obcím od tohoto břemena.
Zdůraznili jsme, že zejména při řešení
této otázky finančního hospodářství
obcí je třeba, aby byla rozřešena tato
záležitost, ježto obce mají právní
závazek plnění, obec jest smlouvou vázána,
aby přispívala věcnými náklady
na státní střední školy, aby
platila školníky těchto středních
škol. Bude tedy jistě žádoucno, aby ministerstvo
financí, které tak houževnatě obhajuje
tuto předlohu a které neuvažuje, jaké
důsledky pro obce a samosprávu z prakse tohoto zákona
nastanou, hledalo také cesty k ulehčení obecních
břemen, aby umožnilo obcím konati funkce, které
obce podle zákona konati musejí.
Nesmí býti také zapomínáno,
že obce musily uzavírati zápůjčky
na stavbu veřejných nemocnic a infekčních
pavilonů a různých útulků,
od kteréžto povinnosti se stát svými
zákony oprostil. Vláda vždy do každé
předlohy, která se dotýká obcí,
zařazuje povinnost, aby obce spolupůsobily anebo
aby svým nákladem opatřovaly prostředky
pro ona zařízení, která stát
svými zákony diktuje. Je celá řada
měst, která musila zříditi veřejné
nemocnice a která musila zříditi zvláště
po válce velikými náklady infekční
pavilony. Ale nikdo se neptal a neptá, odkud obce mají
bráti prostředky, a nikdo nehledá cest, aby
obcím ulehčil situaci. V každém zákoně
máme ustanovení, že obec je povinna spolupůsobiti,
ale může-li obec též krýti tyto
povinnosti, neptá se ani ministerstvo financí a
nestuduje tuto otázku vláda. Povinnosti se ukládají,
avšak práva se zmenšují a zdroj příjmů
pro obce zejména touto osnovou se oslabuje. Také
se úmyslně zamlčuje, že obce po převratu
musily investovati zvláštní náklady
na úpravu válkou zničených budov,
škol, ulic, obecních podniků a různých
zařízení veřejně prospěšných.
Na př. uvádím, že obec plzeňská
musila po válce vydlážditi hlavní svou
třídu; náklad na vydláždění
této hlavní třídy činil okrouhle
2 mil. Kč. Při výpočtu jsme shledali,
že v době předválečné
za tento obnos mohla býti vydlážděna
celá Plzeň, ale ministerstvo financí a obhájcové
této předlohy nepočítají s
těmito rozdíly valutovými. Pořád
vidí veliké číslice, ale nekontrolují,
zda tyto číslice jsou výrazem poměrů
a vysokých cen. Pakli se argumentuje proti obcím
těmito velikými číslicemi, není
to loyální, poněvadž při každé
argumentaci má se objektivně i tato stránka
uvésti, aby odium nehospodárnosti nepadalo na obce.
Zapomíná se také, že obcím připadl
nejtěžší úkol při řešení
bytové nouze, péče sociální,
zdravotní a péče o nezaměstnané.
Vytýká se, že obce podnikaly, že stavěly.
Zní to velmi podivně z úst zástupců
vlády a z úst řečníků,
kteří osnovu obhajují. Povážíme-li,
že obce investovaly a svými investicemi umožnily
zejména zaměstnanost ve velikých městech,
že tu převzaly obce za stát velikou povinnost,
péči o nezaměstnané, shledáme,
že konaly v tom směru prospěšnou činnost
na prospěch lidu i státu. Nebýti činnosti
obcí, nebýti investičního podnikání,
byla po převratu nezaměstnanost, bída a hlad,
a těžko by se byly ovládaly poměry za
situace, kdy lid neměl by výdělku, práce
a živobytí.
Obce tu umožnily nejen svůj rozvoj, nejen že
zdokonalily zařízení obecní, nejen
že upravily ulice, cesty, mosty atd., ale poskytly možnosti
desetitisícům nezaměstnaných dělníků,
aby nalezli zaměstnání, a způsobily,
že také psychologie pracujícího lidu
po převratě byla zcela jiná, nežli by
byla bývala, kdyby nebylo práce a výdělku
a byl by hlad.
Je smutné, že ani jediný z vládních
řečníků, ani pan ministr financí
při výtkách proti obcím do velikého
zadlužení nedodal, že proti pasivní položce
zadlužení stojí položka aktivní
zvýšení jmění obce. To není
loyální, vytkne-li se celková číslice
zadlužení měst a nepoloží-li se
proti položce pasivní položka aktivní.
Je to velmi smutné a vysvítá z toho, že
celá argumentace pohybovala se jen v tom, aby se vsugerovalo
nezasvěcené veřejnosti, že obce špatně
hospodaří, že mají veliké dluhy,
vysoké přirážky. Že však naproti
tomu vykazují příliv jmění
obecního, na to se neupozornilo.
Že v době poválečné z příčin
valutových stouply obecní přirážky,
nebylo také vinou obcí, nýbrž poměrů,
a je nesprávné tvrditi, že obecní přirážky
ve velikých městech i dnes stoupají. Stejně
jako bylo u státu, bylo i v obcích. Vždyť
i stát vykázal po převratu enormní
svou potřebu a vydání, vždyť i
stát měl a má enormní daně,
vždyť i stát byl ve stejné tísni,
jaká byla v obcích. Tedy nelze vytýkati to,
co sám stát prováděl a prožíval,
ani obcím. Obce měly daleko těžší
úkol, poněvadž neměly tolik pravomoci
a svobody, aby si určily výši svých
příjmů, jak to může činiti
stát. Zákony omezovaly pravomoc obcí velmi
těžce, kdežto pravomoc státu, podepřená
legislativou, měla zde více volnosti, než měly
obce.
Naproti tvrzení, že i nyní stoupají
přirážky obecní, uvádím
fakta, která popírají toto tvrzení.
Na př. Plzeň, která v r. 1920 měla
celkem 425% obecních přirážek, má
nyní pouze 210 až 250% obecních přirážek.
Také v jiných větších městech
je sestupná tendence přirážková
a nikoliv vzestupná, jak tvrdil ještě posledně
p. ministr financí. Jeho kalkulace je nesprávná,
béře-li průměr přirážkový
z celého okresu. V okresu může býti
na př. obec, které školní správa
nařídila postaviti školu. Poněvadž
tato obec má malý daňový základ,
je pochopitelno, že ke krytí anuit musila podle daňového
základu upraviti přirážky. A bylo-li
vytýkáno, že jsou obce, které mají
1500 až 2000% obecních přirážek,
pak to mohly býti jen takové obce, které
školní úřady přinutily k tomu,
aby postavily potřebnou školu. Když p. ministr
financí pro průměr v celém okresu
béře v úvahu i takovou obec, která
z důvodů mimořádných má
1500 až 2000% obecních přirážek,
pak umělým způsobem zvyšuje přirážku
u ostatních obcí celého okresu, zejména
u města, které má nižší
přirážky než mělo dříve,
ale které při započítání
do průměru přirážek této
obce, o níž jsem mluvil, také uměle
stoupnou; obraz pak je zkreslený, nesprávný.
Tato manipulace s čísly je nedůstojným
prostředkem v boji reakce proti obcím. Jsem jist,
že p. ministr financí jest si vědom této
okolnosti. Pan ministr financí úmyslně konstatoval,
že přirážky zaznamenávají
vzestup, ale je to možné jen tím způsobem,
že kalkuluje s jednou obcí pro průměr
v celém okresu. Tato kalkulace je naprosto nesprávná
a má jen ten účel, aby očerněna
byla samospráva v očích nezasvěcené
veřejnosti.
Nuceným limitem obecních přirážek
a odnětím přídělu připravuje
dnešní vládní většina katastrofální
poměry v obcích. Pan ministr dr Engliš zapomněl,
že jeho léčba cestou krise samosprávy
nepovede k ozdravění, nýbrž k umrtvení
obcí. Pan ministr financí se domnívá,
že pro obce je to stejné jako u organismu lidského,
že organismus lidský při prožití
krise v nemoci nachází cestu k ozdravění.
Aplikovati tuto věc na obce, na organismus tak důležitý,
je nesprávné. Naopak, krise, kterou může
vyvolati p. ministr financí, nepovede k ozdravění,
nýbrž k těžké, velmi nebezpečné
katastrofě. Obce upravují, jak víme, svoji
potřebu podle nejvyšší nutnosti a právních
závazků, jež plniti musí. Vezme-li se
jim možnost úhrady a plnění, jsou odsouzeny
k zastavení celého vývoje a ke katastrofě.
A pánové, nebudou to jen obce, které jsou
spravovány socialisty, máme velikou řadu
měst, která jsou spravována občanskými
stranami, a i tyto obce budou postiženy. Domníváte-li
se, že zdiskreditujete tímto útokem socialistické
správy obecní, velmi se mýlíte, neboť
zdiskreditujete své vlastní lidi. Po praksi tohoto
zákona se ukáže, že žádná
obecní správa, ať je socialistická nebo
občanská, nebude moci konati těžké
povinnosti, jak jí zákon ukládá a
jak si je politické poměry samy vynucují.
Důsledky této katastrofy pochopitelně pocítí
nejprve stát, neboť ochromení samosprávy
bude ochromením organismu státního. Za tento
zločin proti samosprávě bude odpovědna
dnešní vláda a její majorita. Nebráníme
se kontrole v samosprávě a dozoru dohlédacích
úřadů. Bráníme život samosprávy
a její lidový základ. Svými zákony
potlačuje dnešní majorita vládní
lidovou iniciativu a ohrožuje rozvoj obcí. Hanobíte,
pánové, celou samosprávní tradici
a plváte po dobrém díle, které samospráva
pro nově zřízený stát vykonala.
Samospráva nekoliduje se státem, nýbrž
vaše dosavadní opatření koliduje se
zdravým rozumem, s nejdražším statkem,
jímž byla svoboda a pravomoc autonomie.
Revoluce r. 1848 vyslovila krásnou ideu, že svobodná
obec je základem svobody státu. Tu zásadu
vyslovila i revoluce československá r. 1918. Vy
dnes tuto ideu karikujete, neboť svobodný základ
samosprávy ničíte. Váš reakční
čin proti samosprávě bude nejošklivějším
z činů, které jste dosud provedli. Dějiny
vás pro tento čin odsoudí, jako vás
dnes odsuzuje všechna pokroková veřejnost:
a není to veřejnost socialistická. Kontrolujte,
prosím, projevy zástupců samosprávy,
uvažujte o stížnostech a vyjádřeních
čelných pracovníků občanských
stran a shledáte, že všichni, kdož jsou
účastni odpovědnosti v samosprávě,
pokládají tuto osnovu za neštěstí
pro samosprávu a za velikou škodu pro stát,
neboť jakmile bude ochromena samospráva, jakmile samospráva
nebude moci konati volně své funkce, nebude-li moci
podnikati, nebude-li moci dále za stát konati funkce,
které stát už dávno měl převzíti,
pak to znamená všeobecné ochuzení měst
a lidu, znamená to nedozírné škody,
znamená to neštěstí. Pánové,
za to neštěstí, za ten zločin proti
samosprávě berete si vy odpovědnost.
Vy jste chválili samosprávu, dokud byla privilegovaná,
vy ji však dnes nenávidíte proto, poněvadž
má lidový základ. Budiž, to je věc
vašeho politického a světového názoru,
ale před historií neobstojíte. Historie,
zejména až přijdou těžké
a zlé účinky tohoto zákona, musí
vás odsouditi, poněvadž není příkladu
v žádném státě tak drsného
zákroku proti autonomii. Každý stát
chrání svoji autonomii, každý stát
ji podporuje, poněvadž ví, že autonomie
z obcí vyrůstá. Vy jste raněni slepotou,
poněvadž toho nevidíte, a proto za tento drsný
čin proti samosprávě budete souzeni nejen
dějinami, ale i vlastními lidmi, kteří
v obcích poznají těžké účinky
tohoto zákona a poznají, jak drsná reakční
ruka zničila to, co 60 let rostlo, co se vžilo, co
bylo naší okrasou, co bylo naší potřebou,
a jak jste lehkomyslně zničili vývoj 60 let,
jeho dílo a jak jste zničili práci, ze které
rostla síla naší republiky. Ubitím obce
poškodíte Československou republiku. (Výborně!
Potlesk poslanců čsl. soc.-dem. strany dělnické.)
Místopředseda Stivín (zvoní):
Dále má slovo p. posl. Pekárek.
Posl. Pekárek: Slavná sněmovno! V
generální debatě, provedené v rozpočtovém
výboru o reformě přímých daní,
zdůraznil jsem projev p. min. předsedy o tom, že
největší chybou zákonodárců
a politických stran je, když se zákonodárné
dílo, které se tvoří již dříve,
nežli nabylo definitivní formy, v nejširších
vrstvách lidových znehodnotí poukazováním
toliko na jeho stinné stránky a pomíjením
všech jeho stránek positivních. Po mém
soudu přirozeným psychologickým pochodem
se pak dojde k tomu, že lidové vrstvy již předem
jsou utvrzovány v přesvědčení,
že zákonodárné dílo je naprosto
nevyhovující, že je špatné. Kdybychom
my o kvalitě osnov, které projednáváme,
soudili podle toho, co po měsíce jsme četli
v orgánech oposičních stran a co také
ústy pp. oposičních řečníků
v této debatě bylo prohlašováno, nutně
bychom došli k názoru a přesvědčení,
že jsme vytvořili dílo, které není
reformou ve smyslu pokroku, v nazírání na
povinnosti a práva poplatníkova, nýbrž
naopak, že jsme vytvořili dílo, které
je naprostým zhoršením dosavadního stavu.
Já, vážení pánové, plně
chápu úkol oposice ve sboru zákonodárném.
Já ve svém oceňování tohoto
úkolu jdu dokonce tak daleko, že chtěl bych,
aby oposice byla živým svědomím zákonodárného
sboru. Ale když jistá část oposice jde
tak daleko, že po celé měsíce popírá
dobrou vůli většinových stran zlepšiti
dosavadní stav, pak se mi zdá, že se tady až
za tu nutnou a možnou mez morální odpovědnosti
a zdá se mi, že právě ve smyslu psychologického
působení dopouští se oposice velikého
prohřešení na svých vlastních
vrstvách voličských, poněvadž
jim předem bere víru, aspoň v ta zlepšení,
která byli nuceni uznati i oposiční řečníci,
přísně kritičtí jako takový
p. posl. dr Meissner. To je po mém soudu, opakuji
to, velikým prohřešením na úkolu
zákonodárce.
Uvádím tento fakt proto, poněvadž byla
to právě naše strana, jež po celou řadu
měsíců byla vydávána útokům
v tisku i na politických schůzích, že
daňová reforma, pro kterou se vyslovuje, daleko
nepřinese stavu živnostenskému a obchodnickému
to, po čemž touží a co je nutnou hospodářskou
a sociální spravedlností. Já jsem,
slavná sněmovno, v generální i podrobné
debatě rozpočtového výboru uvedl důvody,
proč nemůžeme se přiznati ke všem
zásadám tohoto zákonodárného
díla a uvedl jsem, že my právě z hlediska
pokud lze největšího povzbuzení produktivnosti
nemůžeme plně uznati dnešní daňový
systém, přenášený i do osnovy
o reformě daní přímých, systém,
jenž právě důchod, plynoucí z
produkce, na rozdíl od všech jiných důchodů
dvojnásobně zdaňuje daní důchodovou
a daní výdělkovou. Nemůžeme se
k tomuto systému přiznati již také proto,
poněvadž nejen nacionálně ekonomické
a státně finanční theorie, ale přímo
praktický život na příklad v zemích
anglosaských potvrzují, že tohoto dualismu
daňového není potřebí, aby
správně byl postižen daní každý
důchod, tedy i důchod plynoucí z podnikání.
Moje strana, stavíc se kladně k osnově zákona
o přímých daních, nevzdává
se svého základního požadavku, ale svoje
kladné stanovisko motivuje tím, že tato osnova
obsahuje četné prvky, jež samy o sobě
jsou již význačným zlepšením
dosavadního stavu. Kol. posl. Horák a Náprstek
ve svých řečech na příkladech
dovodili, že v sazbách daní, stav živnostensko-obchodnický
nejvíce zajímajících, důchodové
a všeobecně výdělkové, docilujeme
podstatných úlev, zejména béřeme-li
v úvahu úpravu hospodaření samosprávných
svazků. Připojuji proto k jejich vývodům
toliko několik všeobecných poznámek.
V debatě ve výboru rozpočtovém jsem
poukázal na přímo primérní
předpoklady zdravé berní politiky, aby totiž
daně výrobní byly předpisovány
skutečně toliko z výtěžku a že
již v zájmu státním nesmějí
se dotýkati kmenového majetku. Soudím však
také, že systém berniční není
určen k tomu, aby odčerpával příliš
značné kvoty z výtěžku a udržoval,
pokud jde o stav národního majetku, status quo.
Naopak, jest národohospodářským zájmem,
aby sazby daňové dovolovaly také tvoření
kapitálů, té nejzdravější
a nejpřirozenější pobídky produktivity.
My jako národ máme těch kapitálů
ve skutečnosti velice málo, je-li správnou
statistika amerického národohospodáře
Ansteina, který tvrdí, že z národního
jmění, vyjádřeno v dolarech, připadá
na občana amerického podíl 2740 dolarů,
v Anglii 2003, v Belgii 1400, ve Francii 1186, ve Švýcarsku
1165, v Německu 444, v Italii 414 a v Československu
pak toliko 388 dolarů.
Jak dalece se tento národohospodářský
zřetel projeví prakticky, použitím sazeb,
jež jsme ve výnosových daních stanovili,
budeme moci posouditi teprve v budoucnu, ale již dnes mám
za svou povinnost říci, že byla by velmi pochybená
taková finanční politika, při níž
bychom tohoto zřetele, o němž jsem se zmínil,
nedbali, a kdybychom tak podvazovali produkční schopnost,
kladouce závory vzrůstu blahobytu nejen samostatných
podnikatelů, ale vůbec všech vrstev našeho
národa, které mají skutečně
všechny předpoklady jak přírodní,
rasové, tak intelektuální, aby jejich životní
úroveň mohla býti pozdvižena, ale které
dnes ještě velmi jsou daleko od toho, aby svou životní
úrovní vyrovnaly se národům západním,
hlavně Anglosasům.
Pokud jde o předlohu o stabilisačních bilancích,
je naše stanovisko k ní diktováno prostou zkušeností,
že hospodářský život na trvalo
nesnese hospodářské a finanční
nepravdy. A byla-li, resp. je-li kde nepravda, je v bilancích
zejména průmyslových podniků. Když
měnová politika Rašínova uchránila
naši měnu naprostého rozvratu a když finanční
politika Englišova upevnila naši měnu do té
míry, že je dnes z nejpevnějších
valut Evropy, pak po mém soudu není dnes již
důvodu k tomu, abychom při bilancování
obcházeli tento fakt a dále žili z hospodářské
lži, jež se jeví v tom, že podniky, jež
přežily ve zdraví poválečnou
bídu, vykazují několik desítek procent
dividendy, nebo že podniky, jež v poválečné
bídě byly zřízeny, uvádějí
v bilancích nesprávné cifry investovaného
kapitálu vloženého do podniků v době
největšího poklesu měny, když již
tento kapitál dávno byl zredukován přirozeným
pochodem deflační politiky.
Vážení pánové! Obchod a průmysl,
a tím méně velký obchod a velký
průmysl, nemohou žíti bez úvěru.
Myslím, že jistě všichni jsme shodni v
názoru, že nejprimitivnější podmínkou
úvěru je pravdivost bilancování, poněvadž
věřitel chce znáti skutečnou situaci
podniku a má nedůvěru k málo průhledným
závojům, ať se již datují z dob
inflace či deflace. A když již Německo
chtějíc dosíci zahraničních
úvěrů mělo tolik odvahy a vůle
donutiti své podniky k tomu, aby bilancovaly podle pravdy,
soudím, že my přicházíme dokonce
trochu pozdě se zákonem o stabilisačních
bilancích a byly-li kdysi pronášeny názory,
že otázku našeho bilancování bychom
měli posuzovati také s hlediska našich zahraničních
úvěrů, pak soudím, že bylo by
velikou a nebezpečnou národohospodářskou
krátkozrakostí, kdybychom svoji úvěruschopnost
chtěli posilovati fiktivní a tedy nepravdivou hrou
hospodářských cifer.