Pátek 6. května 1927

Tedy, pánové, jakmile jde o peníze, čerta starého záleží na předpisech církevních, jen když se na tom vydělává. Pánové jsou i v jiných věcech nedůslední. Dal jsem si práci zjistiti, kdy je možno zbaviti se patronátního práva, resp. patronátního břemene a zjistil jsem, že patronátního práva je možno se zbaviti, jestliže patron přestoupí nebo vystoupí z církve, je-li exkomunikován, jestli šíří nebo hlásá kacířské názory. Já však viděl v řadě míst, že mnoho lidí přestoupilo nebo vystoupilo z církve katolické, že hlásali kacířské názory, že byli exkomunikováni, ale patronátního práva resp. povinnosti placení v žádném případě zbaveni nebyli a vymlouvalo se to tím, že v Německu je také něco podobného, že protestant tam může býti patronem, proč by prý to nemohlo býti také u nás. Kdybych mohl raditi, tedy bych radil, aby si pomáhal jeden každý tím, že by prostě vyprovokoval takové usnesení tím, že by vystoupil z církve, dal se vyloučiti, aby se zbavil těchto břemen, která zde jsou. Jsem přesvědčen, že řada velkostatkářů by se velice ráda dala exkomunikovati z církve, až budou muset přebírat práva patronátní, a vím sám o celé řadě případů, kde se radili, jak by našli zadní dvířka, aby tomu mohli ujíti. Ale bude to marné, dojde k přenášení těchto patronátních břemen na drobné lidi, neujdou tomu ani drobní zemědělci, kteří budou pykat za dvojakost a neupřímnost naší československé vlády, která prohlásila sice, že se upraví poměr mezi státem a církví, ale utekla od toho, poněvadž se bála vyvoditi důsledky z tohoto jednání. Nejsou to však jen otázky kulturní, jsou to ještě více otázky hospodářské a finanční, které je třeba současně řešiti. A když pánové chtějí, aby se zde zaváděla také hospodárnost v naší republice, tedy prosím! Měl jsem již příležitost na to ukázati, když jsem porovnával náklady na knihovnu a na kongruu. Nyní mám možnost, abych porovnal náklady, které obec dává svým chudým, a kterými zase na druhé straně musí přispěti těm, kteří využívají patronátní práva k tomu, aby mohli zabezpečovati své vlastnictví.

Školství naše jest ponecháváno docela nesprávně - citoval jsem to již - našim obcím. Viděli jsme, že při různých t. zv. kulturních programech a zápasech strana lidová říká, že je potřebí, aby bylo u nás postaveno školství pod kontrolu církevní, a ovšem hned k tomu připomíná, placené z prostředků státních, po př. veřejných. Tedy chtějí školu církevní, ale vydržovanou státem. O té věci máme svůj vlastní názor. Nechtěli jsme nikdy a v žádném případě, aby školství bylo ve vleku určité politické myšlenky a nikdy bychom také nechtěli, aby snad bylo ve vleku kteréhokoliv náboženství. Škola má vychovávati dorost pro stát a proto musí býti jedině a výhradně pod tímto zorným úhlem vedena, a nikoliv pod zorným úhlem politiky nebo náboženství. Již Havlíček sám zdůrazňoval, že řádně a správně vedená obec věnuje pozornost v prvé řadě školství a školským otázkám. Zdůrazňoval, že na školství pozná se, jak je vedena obec a samospráva, a také Palacký vyzvedal význam školství. Proto je nesprávné, říká-li se v nové předloze našeho zákona, že se má z přídělů, které obce mají dostávati, odevzdati 30% ve prospěch nákladů, kterými musí stát vydržovati školství. Je to nesprávné, protože stát se zavázal, že bude vydržovati školství úplně sám a že převezme veškerá břemena školství na sebe. Ale nyní nejen je nepřebírá, nýbrž naopak ještě z přídělů, které má dostávati obec na udržování školství, béře 30% pro výlohy, které má se školstvím.

Ovšem, předloha zákona to, co říká v §u 2, řekl bych spíše ještě zhoršuje v ostatních paragrafech. Obce mají býti hnány k tomu, aby celé své hospodářství založily na dávkovém systému. Stát potřeboval zde snížení přirážek, aby se mohl vykázati snížením státních daní před poplatníkem, který nerozeznává mezi přirážkou a státní daní. Tudíž obce budou nyní hnány k tomu, aby zavedly, řekl bych, celý systém, režim dávkový, což ve skutečnosti pro mne znamená nepřímé daně. Každá obecní dávka není ničím jiným, než nepřímou daní. Snad se řekne, že nepřímá daň je spravedlivá, poněvadž postihuje bohatého i chudého stejně, ale zde by bylo potřebí, aby se zákonem také upravily stejné důchody. Mluví-li se o stejné povinnosti, kterou každý má, tož také mělo by se mluviti o stejném důchodu, a pak bychom mohli rozuměti §u 3, odst. 6, který žene přímo naši samosprávu k zavádění dávek. Co bude následovati? Obec bude potřebovati zříditi nějaký podnik. Nevystačí se svou přirážkou a upraví podle toho rozpočet, který bude musiti býti dán ke schválení, poněvadž bude žádati za příděl z fondu. Co se pak stane? Budou zkoumati, zdali obec zavedla všechny možné dávky, dávku z motorových kol i z obyčejných, z oken, vody, elektriky, přijde se ještě na to, že by se měla zavésti dávka ze vzduchu, tedy se zavede dávka ze vzduchu, dávku ze zábav již dávno máme, zkrátka a dobře, zavedou se na všecko možné dávky, jen aby se nemusilo ze zvláštního fondu přidělovati, aby tento fond, který má býti zřizován, mohl býti ušetřen. To je strašlivá politika, do které má býti hnána naše samospráva, aby se tím přímo znechutila každému jakákoli práce v obcích a aby všichni činitelé, kteří budou státi v obcích, stáli nanejvýše jen k tomu zde, aby vedli snad jen katastry, pokud jich berní úřad bude potřebovati pro poplatníky, aby vedli snad katastry rekrutů, pokud jich bude potřebovati vojenská správa, ale aby dále do ničeho více se nepouštěli, poněvadž k tomu jim nebudou dány prostředky ani možnost.

Vedle toho se zde dává nadřízeným úřadům nejen moc, aby zkoumaly možnost, mají-li obce zavedeny skutečně všechny dávky, ale přímo povinnost, aby zkoumaly účely, ku kterým mají býti přirážky povolovány anebo zvýšení přirážek a nadřízený úřad má právo pak to škrtnouti. Jestli by se obec usnesla zříditi mateřskou školu, aby v ní mohly býti děti pracujících rodičů někde uschovány, když matka musí jíti za výdělečnou činností, tož nadřízený úřad může takovéto zřízení klidně škrtnouti a říci: v důsledku toho odpadá požadavek žádosti o příděl nebo o zvýšení přirážek.

Takovým způsobem do strašlivých konců poženeme naši samosprávu a znemožníme jakoukoli činnost sociální, což byla jediná chlouba, kterou obec měla a kterou také vykonala. Mohu konstatovati, že na tomto poli jmenovitě obec pražská bez přispění a pomoci státu vykonala obrovské dílo, které vzbuzovalo nejen obdiv, nýbrž i závist. Konstatuji, že ani jediný státní podnik není tak vybudován, jako jsou sociální ústavy města Prahy a konstatuji dále, že se tak stalo bez jakékoli pomoci státní, bez jakéhokoli zvyšování přirážek a bez jakéhokoli zatížení poplatníků (Výkřiky: A za vedení socialistů!), ovšem, že za vedení socialistů. Musíme býti také trochu spravedliví. Řekl jsem již, co město Praha vykonalo na tomto poli sociálním, co také vykonalo pro stát jako hlavní město, a to bez jakékoli pomoci státu, a k tomu ještě musilo překonávati veliké překážky.

A nyní se přichází s tím, že se špatně hospodařilo. Chtěl bych věděti, zdali když se tak často o té valorisaci mluvilo při požitkových systémech, jsou také valorisovány přirážky naší samosprávy? Vážně tvrdím, že nejsou. Na jedné straně se předpisuje, co všechno obce mají dělati a uvažuje se na základě valorisace, ale přirážky valorisovány nejsou u obcí, ba naopak tvrdím, že nedosáhly ani předválečné výše a jsou snad někde i nižší než v době předválečné, když bychom počítali se šestinásobkem předválečných poměrů.

Při tom jsem řekl, jak krásným způsobem plnila samospráva své povinnosti. Poukázal jsem k tomu u města Prahy a mohl bych poukázati na celou řadu jiných obcí. Zákon také ukládá další břemena, která nebyla v původní vládní osnově. Byla nám slibována novela, kterou stát převezme veškeré povinnosti, pokud by se týkaly chudých, zdravotní policie atd., ale touto předlohou zákona naopak budou zhoršeny poměry v obcích na tolik, že je v §u 21 ukládáno obcím, že budou musiti za své příslušníky, pokud tito nebudou u nemocenských pojišťoven nebo jinde pojištěni, platiti 20%ní nemocenské náklady, což dosud nebývalo. A to postihne v prvé řadě chudé horské obce, které mají své chudé příslušníky, kteří nemají pevného zaměstnání v průmyslu a jinde, a jež nyní budou musiti platiti na nemocnici, což dosud nebylo a budou jim předepisovány 20% léčebných nákladů, a to nebudou malé obnosy! Prosím, na jedné straně snižujete možnost, aby nemohly obce konati své povinnosti, a na druhé straně ukládáte jim povinnosti další. Zdá se mně, že to je přímo úmyslný plán, aby se úplně znemožnila samospráva, aby konečně splnilo se to, po čem dr Fousek volal v "Národních Listech", abyste mohli je dáti pod kuratelu, aby tím také mohla býti bezpodmínečně zde diktována vůle těch, u nichž rozhoduje pouze zájem hmotný, zájem kapitálu, a přestává mluviti jakýkoliv zájem kulturní nebo socialistický.

Ovšem na druhé straně zase je příznačné a charakteristické pro celou předlohu, že v §u 23 ministr financí připouští, že tam, kde snad obce na Slovensku a v Podkarpatské Rusi platí nebo přispívají na církevní náboženskou školu, mohou si to odpočítati ze svého fondu. Tedy zde je přímo dávána možnost, aby obce měly zájem a platily na církevní náboženské školy, neboť tyto obnosy se jim odpočítávají. To pokládám za krajně nespravedlivé. Na jedné straně se obce nutí, aby přispívaly povinně za chuďasa, který bude v nemocnici léčen a nebude nikde pojištěn, 20%, ale na druhé straně obce, které budou vydržovati církevní školu, nemusí už býti přidržovány k placení, naopak mohou si odpočítati tento příspěvek na církevní školu. V tom tedy zračí se ten duch těch dvojích mečů, světského a církevního, ale směřující k jednomu cíli, t. j. k posílení reakce, která u nás dnes více než okázalým způsobem staví se proti naší samosprávě, proti našim školám a všem sociálním vymoženostem a říká a přikrašluje to krásným slovem šetrnosti. Ukázal jsem, že tam, kde se šetřiti mohlo a mělo, se nešetřilo, ale zde na těchto věcech najednou se začíná mluviti o šetrnosti a při tom obcím ukládá se celá řada povinností dalších.

Když si vzpomeneme, jak je nařízeno obcím vykonati přípravy, pokud se týče ohraničení majetku obecního, když si představíme důsledky, které vyplynou při vykonávání knihovního pořádku, dále důsledky pozemkové reformy, pokud se budou týkati vodního práva atd., máme nejlepší možnost udělati si obrázek, jak dnešní koalice macešsky odměňuje se naší samosprávě za všechny ty oběti, které tato přinesla konsolidaci našeho státu. Tvrdím, že nebýti naší samosprávy popřevratové, nebylo by konsolidace, ale dnešní většina odměňuje se za to samosprávě tím, že ji staví pod kuratelu, dává ji pečeť nehospodárnosti, ba přímo lehkomyslného hospodaření a snad nepoctivého hospodaření, což si v žádném případě samospráva nezaslouží. Má-li stát určitý zájem na šetření, prosím, ukázal jsem, že nebylo potřebí dávati 187 mil. na kongruu, že nebylo potřebí vydávati miliony na kněžské semináře, které do dnešního dne nezaplatily státu, ačkoliv tato cifra dosahuje dnes již miliardového obnosu a finanční správa neví si rady, jak tyto věci sklidí se světa, jak sklidí se světa dluh, který je dlužna učitelům působícím na národních školách a ukazuji, že zemský výbor omezuje samosprávu a žádá nyní 30%, aby mohl sanovati ten dluh, který byl pro učitele na národních školách učiněn. Vláda tedy vydala 4 miliardy na udržení kněžských seminářů, aniž by věděla, jakým způsobem je bude spláceti. Nás nevede nějaká ztřeštěná oposičnost, abychom za každou cenu vypichovali chyby koalice, nás vede vážný zájem o potřeby tohoto státu a o stát sám, nevede nás tedy nějaká zášť, kterou bychom si chtěli schladiti na koalici a kterou bychom chtěli za každou cenu vyrovnati si svůj účet, ale váže nás zájem o naši samosprávu, na které spočívá stát. Jsme si vědomi své povinnosti ke státu, zůstaneme mu věrni, třeba bychom momentálně byli z koalice vytlačeni, avšak víme, že fundamentem tohoto našeho státu je samospráva a proto nám záleží na tom, aby tato nebyla omezena, nebyla dávána pod kuratelu jako neschopná své práce. Chceme, aby samospráva mohla splniti to, co měla ve svém programu, což ovšem podle tisku 705 splniti nemůže. Podali jsme proto v tom směru řadu pozměňovacích návrhů, v důvěře, že komu záleží na blahobytu státu, musí uznati to, aby samosprávě se dostalo toho, čeho ke svému životu potřebuje. (Potlesk poslanců čsl. strany nár.-socialistické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Slovo má dále p. posl. Vrtaník.

Posl. Vrtaník: Pánové! Snažíte se namluviti lidu, že těmito předlohami snižujete jeho zatížení daňové. Není to samozřejmě pravda. Je to patrno již z daňových sazeb, jimž se věnovala celá řada řečníků, ale ještě více je to patrno z ustanovení jiných. Ukáže se to nejlépe na předloze o omezení samosprávných přirážek, kterou právě projednáváme. Nesnižujete daň domovní vůbec, domovní daň třídní z nejmenších domků dokonce zvyšujete. Při všeobecné dani výdělkové jsou odstraněny toliko státní přirážky k dani, základ daňový je však vyšší i u zemědělce nejmenšího. Stejně je tomu tak u daně pozemkové, kde byl dosud daňový základ 22·7% ryzího katastrálního výtěžku, podle návrhu má býti 34% katastrálního výtěžku.

Poplatníkům těchto daní říkáte: Omezujeme samosprávné přirážky, a to bude znamenati vlastní daňovou úlevu. Podvádíte je! Neboť v zákoně o úpravě samosprávných přirážek se ukládá samosprávám, aby to, co na přirážkách nedostanou, získaly samosprávnými dávkami.

Co to znamená, uvidí se nejlépe na malé obci, kde polovinu přirážek platil velkostatek nebo důl nebo továrna. U těch daňové zatížení klesne skutečně. Ale malý zemědělec, živnostník, majitel malého domku, nájemník, ti budou nuceni zaplatiti na dávkách obecních nejen to, co se sleví na přirážkách, nýbrž také to, co se sleví na přirážkách takovému velkému poplatníkovi, který přirozeně těmito dávkami nebude tak postižen, aby to jeho přirážky nahradily.

Stejný podvod jste provedli i v jiných daních. Dělníci, malí rolníci a živnostníci čekali na př., že po reformě nebudou platiti daň z příjmů, které nyní říkáte důchodová, jako ji neplatili za Rakouska. Myslili, že není možno, aby daněprosté minimum bylo za demokratické republiky po daňové reformě horší, než bylo za reakční monarchie. A přece je to tak. Chudáci, kteří před válkou daň z příjmů neplatili, budou platiti nyní daň důchodovou. Mohli byste říci, že také bohatí budou platiti vyšší procento důchodové daně, než platili za Rakouska na dani z příjmu. To však daleko vyváží výhody, které boháčům zákon skýtá. Jednu takovou ohromnou daňovou úlevu dává daňová reforma v hlavě I Důchodové daně, kde se praví: "Poplatníci, kteří počínajíc rokem 1927 vystaví, přestaví, přistaví nebo nastaví budovy pro provozování podniku včetně budov s byty, nebo kteří vymění staré nebo pořídí nové stroje a zařízení, mohou si v 5 letech, počínajíc obchodním obdobím, v němž byla stavba dokončena nebo stroje a zařízení vyměněny nebo nově pořízeny, od příjmu v podniku dosaženého odepsati vedle obecně přípustných odpisů dalších 20% nákladu na stavbu nebo stroje a zařízení vynaloženého."

Fabrikant si tedy smí odepsati při přihlášce k dani z čistého příjmu v 5 letech 20% nákladů spojených s investicemi. Naproti tomu dělníku, zřízenci a úředníku bude důchodová daň srážena z hrubého příjmu, ať týdenního nebo měsíčního, a není mu dána možnost odpočítati nic na skutečné výlohy s opatřením náčiní nebo nářadí, které si musí opatřiti na vlastní náklad z hubené mzdy nebo služného, ze kterého mu bude daň srážena.

Dělník nemá právo na srážku ani tehdy, když byl bez zaměstnání a byl nucen prodati zařízení své domácnosti, aby uživil svou rodinu. Když bude později zaměstnán a bude nucen si nábytek koupiti, nemá práva něco si odpočítati na tyto investice.

Ale zato, jak se praví v §u 11, odst. 2: "Náhrada služebních výdajů není důchod podrobený dani, nebudou cestovní a jiné služební diety započteny do důchodu a budou od daně osvobozeny, i když jsou to diety bankovních nebo továrních ředitelů, které daleko přesahují cestovní náklady. Bylo by správné, aby nebyly zdaněny cestovní diety pracujících lidí. Tady se však umožňuje ukrývání příjmů boháčů. Ale k zdanění budou započítány všem dělníkům, zřízencům a úředníkům vedle mezd a platů také jednorázové drahotní výpomoci nebo podpora nemocenská, invalidům renty, ať v jakékoliv formě brané. Také požitky v naturaliích budou započítány k příjmům podléhajícím dani důchodové. Zato se však podle §u 7 nepovažuje za důchod dani podrobený zisk z prodeje statku nebo domu, jestliže nebyly nakoupeny již proto, aby se s nimi obchodovalo. To znamená na př.: Kapitalista koupí statek za 100.000, bude na něm hospodařit a zlepšovat jeho stav, protože si smí započítati do provozovacího nákladu investice, které jsou nutny v zájmu dobrého hospodaření, nezdaní se mu ta část zisku, jehož použil k melioracím, k zlepšení stavu dobytka atd. Za 5 let prodá statek za 150.000 a ze zisku 50.000 nezaplatí daň vůbec. Při dani ze mzdy ovšem nejsou možny takové případy, aby příjem unikal bez zdanění. Když někdo vydělá za týden již 193 Kč anebo měsíčně 837 Kč, bude mu z tohoto obnosu uložena daň důchodová a také hned u výplaty ze mzdy nebo platu sražena, a to třebas i zaměstnavatelem, kterému částečně na účet státu z daně důchodové se zaplatil automobil nebo postavila fabrika nebo pohádková vila. To znamená, že se v Československu bude konfiskovati mzda pracujícím třídám bez ohledu na to, zda rodina dělníkova, zřízencova nebo úředníkova touto bídou trpí, zda dělník je bez bytu nebo bydlí se svou rodinou někde v prkenné díře, bez ohledu na to, zda jsou děti nahé, bosé nebo trpí nemocí a podvýživou, bez ohledu na to, kolik dělník, zřízenec a úředník vynaložil sil anebo času, aby tento obnos vydělal, bez ohledu, kolik spotřeboval pracovního oděvu, bot atd., ba dokonce bez ohledu na to, zdali má či nemá občanské právo, zda je svéprávný, zda má či nemá volební právo, nebo je tohoto práva zbaven podle našeho republikánského demokratického řádu. Generálové, oficíři a četníci jsou podle našich demokratických řádů osvobozeni od daně vůbec, a to proto, že nemají volební právo, ačkoliv za to mají neomezenou exekutivní moc. Pánové, vrcholem vaší politické demokracie a rubem občanských práv je také daňová povinnost, jak říká důvodová zpráva k §u 3, kde se praví: "Stát poskytuje svým občanům ochranu jejich svobody i majetku, poskytuje jim prostředky k výchově a vzdělání a nechává je participovati na všech veřejných zařízeních." Dále se praví, že každý občan má povinnost podle své možnosti přispívati k hrazení nákladů, spojených s veřejnou správou. Placení daní musí býti pokládáno za první státoobčanskou povinnost. Dále se praví, že občané požívají stejných práv, proto musí míti stejné povinnosti. Víme, jak vypadají.

Jak vážně to míníte, že placení daní je první státoobčanskou povinností podle návrhu zákona o dani důchodové, je viděti, že důchody z cizozemska podléhají dani jen tenkráte, nejsou-li tam podrobeny dani stejné nebo podobné. Nejen rozumné, ale z občanské povinnosti spravedlivé by bylo, aby dani podléhaly všechny důchody i z cizozemska a aby si poplatník směl od daně odečísti, co prokazatelně v cizině zaplatil; kdyby to dělalo méně, než oč mu vzrostla daň připočtením příjmu z cizozemska k příjmům domácím. Ale z cizozemska dostávají peníze zpravidla jen boháči, a tak se na takové "maličkosti" zapomíná. Důchody z republiky podléhají dani důchodové, i když poplatník v republice nebydlí, jenom důchody z akcií. které jsou vypláceny do zahraničí, dani důchodové nepodléhají. Je to osvobození od daně zahraničních finančníků, mezinárodních kapitalistických dravců. Co ti vydřou z proletariátu Československa, to se už samozřejmě nezdaní. Daň důchodovou neplatí rovněž představitelé cizích států, i když jsou na území republiky, jestliže je zaručena vzájemnost.

Dále se poskytují výhody pro mnišské řády. Rodina platí daň z příjmu všech příslušníků rodiny, mnišské řády, které představují také jednu spotřební domácnost, mohou si však rozděliti celý příjem na tolik dílů, kolik je mnichů a zdaniti každý díl zvláště. Na př. při příjmu 100.000 Kč zaplatil by představený takového kláštera, i když počítáme s povolenou srážkou, 6250 Kč daně. Když je tam však 5 mnichů a příjem se rozdělí, pak, je-li přihlíženo ke srážkám, zaplatí takový klášter jen 2500 Kč. Sleví se tedy takovým mnichům 3750 Kč. Čím větší je klášter a příjem, tím je taková výhoda větší.

Vládní většina pamatovala také na sebe v §u 13, kde si páni ministři a poslanci snižují daně pro sebe, poněvadž daň z těchto platů poslaneckých a ministerských se bude platiti srážkou  2/5 a tyto platy nebudou se připočítávati k ostatním příjmům, čímž se dosáhne, že celkové příjmy nebudou zdaněny vyšší stupnicí. To je také mravní a občanská povinnost.

Nevýhody při daňové reformě nejsou jen u dělníků, zřízenců a úředníků, ale i pro chudého zemědělce. Podle §u 157 dosud platného zákona měl právo domkář, chudý zemědělec, který nevydělal více než 15.000 Kč a jehož žena a také děti pracovaly v hospodářství, přihlásiti ke zdanění pouze  2/3 příjmů. To v návrhu zákona nové není. Každý podnikatel má však právo započítati si do provozovacích nákladů stravování členů rodiny, trvale v podniku zaměstnaných. To je ovšem veliká výhoda pro velké sedláky a továrníky, kteří to dříve dělati nesměli, a nevýhoda pro chudé zemědělce, kterým se ukládá zdanění celého příjmu.

Pánové, domníváte-li se, že tyto věci uniknou pozornosti lidu, pak se klamete. Právě v nich je nejlépe viděti celý smysl vaší "reformy". Chcete převaliti daňová břemena na pracující lid, zničiti samosprávu lidem ovládanou a později vzíti lidu všechna politická práva. My budeme odhalovati vaše podvody. Učinil to již náš tisk, učinila to řada řečníků našeho klubu. Lid pochopí smysl vaší politiky. A až ji pochopí, pak podle hesla "kdo nepracuje, ať také nejí a nevládne" vyrve politickou moc z vašich rukou a připojí také Československo ke Svazu sovětských socialistických republik. (Potlesk poslanců strany komunistické.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP