V původní osnově stanovili jsme pro zkrácení
daní prostě vědomost. Nyní byl proti
tomuto ustanovení, že se prostě u něho
předpokládá vědomí a mohou
ukládati zaň tresty až do milionu korun a do
dvou let vězení, podniknut ve veřejnosti
útok a finanční správa se rozhodla
tlaku povoliti a zavedla zlý úmysl. Tu musím
poctivě říci, že zde vládní
strany nalítly finanční správě.
Místo aby se věc zlepšila, byla obrácena
totiž k horšímu, když věci, krátce
řečeno, mají se nyní takto: Dříve
považovalo se za pokus, když někdo na příklad
podal nesprávné přiznání a
za to mohl býti potrestán nejvýše do
50.000 korun. Novou úpravou však byl pokus postaven
na totéž místo, jako dokonaný delikt
a máme potěšení, že dokonaný
delikt, když totiž daň byla skutečně
zkrácena, znamená kvalifikaci činu okolnost
přitěžující. Kdyby se toho používalo
u trestního zákona, musel by každý paragraf
představovati jenom pokus a provedený čin
byl by okolností přitěžující.
Vezměte si paragraf o vraždě nebo jiný
paragraf. Poznáte, že je to nemožno, že
to nejde, že je to pochybná konstrukce a znamená
naprosto nemožné zostření.
Vezmu-li nyní trestní ustanovení, která
mají veliký význam, pak máme v §u
185 všeobecnou definici, která bez ohledu na pojem
vědomosti považuje nesprávné údaje
v přiznávce atd. prostě za trestné.
Ovšem v následujícím paragrafu s použitím
zlého úmyslu a vědomosti používá
se příležitosti trestati zkrácení
daní pokutou jedno- až desetinásobnou atd.
K posouzení věci musím ještě
předeslati toto: Musíte si představiti úlohu
poplatníkovu takto: V řízení před
úřadem je povinen podati přiznání
buď ústně nebo písemně podle
nejlepšího vědomí a svědomí.
Musí přímo vykonati slib, že to, co
je v ní, je pravdivé, jeho údaje musí
býti tedy správné. Jestliže však
někoho obklopím takovými trestními
předpisy, které již pro podávání
přiznání stanoví tak tvrdé
tresty, pak musím také poplatníku přiznati
právo lháti a nikoliv mluviti pravdu. Víte
proč to říkám? Vyplyne z toho totiž
tento stav: Proti poplatníku, který podal daňové
přiznání, zavede se trestní řízení,
v trestním řízení však může
lháti, jak chce. To se finanční správě
nehodí a ona říká: Pojď sem,
nyní nejsi v trestním řízení
daňovém, nyní tě vezmu do řízení
řádného a ty jsi povinen mluviti pravdu.
To je právnicky nemožné. Uložím-li
někomu tak silnou povinnost slibu, bylo by lépe
hned říci: Nemluvíš-li pravdu, křivě
jsi přísahal a konec. Pak bychom celý ten
cirkus nepotřebovali.
To je velmi důležito z tohoto důvodu. Podíváte-li
se na paragrafy 185 a 186, představuje § 185 úmyslnost
a vědomost, tedy delikt, a ten se trestá částkou
jedno- až desetinásobnou. Nyní přichází
paragraf následující: Ten prohlašuje:
Kdo se dopustí úmyslně nějakého
jednání uvedeného v §u 185, aby zkrátil
daně, anebo kdo při uvedených jednáních
k oklamání úřadů používá
zvláště schopných prostředků,
potrestá se troj- až dvacetinásobnou částkou
a může býti potrestán i vězením.
Nyní přichází tedy trest vězení,
a jako zvláště schopné na oklamání
uvádějí se tyto okolnosti: Lže-li obviněný
atd. To všechno se uvádí jako moment nebezpečný
a způsobuje obviněnému ostřejší
trest. Hájím názor, že ve správním
právu nemají tresty vězení místa.
Není-li tu kriminelního bezpráví,
ať je ten, kdo má býti potrestán, postižen
trestem peněžitým. Tu mi někdo řekl
na to: Proč nemá továrník seděti?
Zastávejme názor, že továrník
má seděti, když je skutečně vinen.
Avšak s dokumentováním této věty
říkáme současně, že také
dělník, živnostník, obchodník,
rolník právě tak může seděti
z téhož důvodu, poněvadž pro něj
při opětování činu nerozhoduje
již obnos a nastupuje tudíž trest vězení.
Potřebujete jen nepodati přiznání
a už máte trest. Nyní nutno dělati další
rozdíl. Ten záleží v tom, že trest,
pokud nemůže býti uložen trest vězení
současně, může býti uložen
jednotlivým soudcem, tedy předsedou vyměřujícího
úřadu, kdežto nalézací senát,
který podle nového předpisu sestává
ze soudce, z finančního úředníka
a ze soudce laika, rozhoduje jenom tehdy, když může
býti uložen vedle trestu peněžitého
také trest vězení. To způsobuje tento
stav: Samosoudce může uložiti trest jdoucí
do milionů; spadá-li delikt pod paragraf, kde jsou
stanoveny tresty vězením, postačí
10denní vězení, aby se věc dostala
k nalézacímu senátu. To je stav neudržitelný,
poněvadž tím již je nalézací
senát vyřazen z největší části
funkcí, aspoň z možnosti jejich. Neboť
pak zatáhnu prostě někoho do vyšetřování
pro § 186, poněvadž naň není trest
vězení, potrestám ho podle něho a
mohu rozhodovati jako samosoudce. To není správné
a musím prohlásiti, že tyto trestní
předpisy jsou nešťastné. Trestní
předpisy měly by býti odevzdány smíšené
komisi, aby zavedla stav co možná nejspravedlivější.
Nemám v úmyslu bráti v ochranu daňové
bezpráví. Musím však žádati,
aby se při něm jednalo takovým způsobem,
jaký odpovídá spravedlivému řízení.
Vezměte praktický případ. Někdo
podvede druhého o 5000 Kč, tu tedy přijde
podvod před porotní soud. Je uvedeno v činnost
četnictvo, státní zastupitelství,
porota, obhájci proti rozsudku se odvolají, věc
jde ke II. instanci, ta ji vrátí a divadlo začne
zase znovu. V soukromém životě tedy při
řízení o podvod 5.000 Kč uvede se
v činnost celé soudnictví, soudní
řád, věc se odkáže po řízení
trestním ještě na pořad práva,
prochází stejnými instancemi. Dopustí-li
se však někdo trestního činu v tomto
daňovém systému, může finanční
správa s ním udělati krátký
proces, neboť celé řízení před
nalézacím senátem, před senátem
odvolacím je vyřízeno jedním paragrafem,
ostatní se ponechává nařízení.
Pánové, má-li někdo jisté styky
s procesem trestním a civilním, byl-li v nich činným
a vidí-li, že si finanční správa
dělá právo ukládati milionové
tresty a až dvouleté vězení, pak musím
neustále zdůrazňovati nezbytnou nutnost,
aby poplatníku byla poskytnuta táž práva
a stejné procesní postavení, jež je
mu k jeho obhajobě, k vypátrání materielní
pravdy dáno v řízení civilním
a trestním. Neboť nejvyšší zásadou,
která musí platiti pro finanční správu,
je vyšetření materielní pravdy v řízení
trestním nehledíc k domněnce neviny, ke slyšení
obou stran, k rovnosti zbraní, k rozdělení
procesních funkcí, k ústnosti řízení
atd. Jsou zde procesní funkce rozděleny? Co se tu
vlastně děje? Stranou, žalobcem a soudcem v
jedné osobě jest finanční správa,
je to rovnost zbraní? To je nemožný a neudržitelný
fakt. V trestním řízení platí
zásada praesumtio boni viri, in dubio mitius, in dubio
pro reo, to jsou zásady svědomitosti v trestním
řízení, které praví, že
přes nejpřísnější a nejpečlivější
řízení musí býti vina odsouzeného
zjištěna na 100%. Krátké řízení
nemůže rozhodnouti o vině.
Jménem všech poplatníků musím
žádati, aby tu byla zjednána náprava
a pořádek, aby zde nezakotvila ve všeobecných
předpisech o trestním řízení
válečná psychosa, pod níž ještě
stojíme, nýbrž aby hned po odhlasování
předlohy dosazena byla smíšená komise,
která by společné předpisy, o řízení
a o trestech spolu s předpisy uváděcími
důkladně propracovala. Neboť v tomto směru
musíme mysliti moderněji, nesmíme zůstávati
na tomto jednostranném stanovisku.
Ještě několik slov o uváděcích
předpisech. V nich jest kapitola revisních komisí.
Zde si dovolily vláda a vládní strany něco,
co bych naprosto nepovažoval za možné. Tehdy
po rozkladu monarchie v době odluky měny rozhodla
se finanční správa okolkovati bankovky, zavésti
dávku z majetku a z přírůstku na majetku.
To bylo podle poměrů nutno. Zákon č.
84 ze dne 25. února 1919 byl pouhým zákonem
zmocňovacím a účelem jeho byla rychlá
opatření; nemohlo býti mnoho času
ztraceno, pročež zcela ve smyslu §u 15 tohoto
zákona bylo vydáno vládní nařízení
a to č. 96 ze dne 1. března 1919. To je nařízení
o revisním oddělení ministerstva financí.
V §u 1 se praví: U finančního ministerstva
zřizuje se revisní oddělení k provádění
kontroly v oboru přímých daní osobních,
daně z válečných zisků, daně
válečné a dávky z majetku. §§
2 a 3 krátce říkají: "Revisní
oddělení může dělati, co chce."
Prohlašuji, že toto nařízení od
svého vzniku, pokud jde o daň z válečných
zisků, o daň válečnou a přímé
daně, je nezákonné a že tato nezákonnost
byla potvrzena a přiznána se strany finanční
správy. Jinými slovy. "Vy poplatníci,
tak volám k vám, od vzniku revisního oddělení
neprávem postupovaly revisní komise vůči
vám u daní z příjmů, výdělkové,
vůbec u daní přímých neprávem
vás navštěvovaly a neprávem šikanovaly!"
Co se dělá nyní? Přiznává
se, že toto nařízení jest nezákonné,
přejímá se však do uváděcích
předpisů a aby se mu propůjčil zákonný
charakter, škrtá se slovo "přímé
daně". Přejímá se znovu a zavádí
se na místo oddělení vlastní kontrolní
úřad. Je zase nezákonné, poněvadž
k zřízení úřadu je podle ústavy
nutný zákon. Pánové, hájím
názor, že, postupovalo-li se dosud nezákonně,
máme svatosvatou povinnost tento úřad zrušiti,
poněvadž musí přece postačiti
konec konců 8 let. Nedovede-li finanční správa
podle všeobecných předpisů, podle trestních
předpisů dostati na daních to, co jí
náleží, pak je na tom špatně. Připadá
mi, jako kdyby toto revisní oddělení znamenalo
pro finanční správu poslední záchrannou
kotvu. Je-li však obyvatelstvo tak daleko, je-li poplatník
tak nemorální, že musí strpěti
na sobě onen tlak, pak ani ty komise nic nepomohou. Namítnete-li,
že ten, kdo má své věci v pořádku,
nepotřebuje se báti revisních komisí,
nezapomínejte, že revisní komise mohou vystupovati
jenom tam, kde jsou vedeny knihy. S tím, kdo knih nevede,
mohou revisní komise dělati, co chtějí,
toho nikdy nechytnou; vždy to bude řádný
kupec, který tím trpí. Nebo by chtěla
finanční správa snad tvrditi, že velká
část obchodních knih je vedena nesprávně?
Pak dovolávám se veškerého obchodnictva,
obchodu a průmyslu, že to není pravda. Pánové,
darebáci jsou všude. Avšak nezapomínejte,
že může býti jenom málo lidí,
kteří by se u svého personálu snížili
k tomu, aby vedli knihy nesprávně. Ovšem nelze
říci, že kniha jest nesprávně
vedena, když jsou diference jenom v oceňování
zboží. Hájím názor; zde je první
instance, ta má na základě zákona
podle všeobecných předpisů dosti možnosti
vypátrati pravdu. My právě v hospodářském
životě nepotřebujeme tohoto morálního
tlaku, my nesneseme tohoto břemene, které jest nespravedlivé,
a jak přiznáno, také nezákonné.
Jestliže byl tento nezákonný stav dosud snášen,
pak nesmí býti tento nezákonný stav
nějakým předpisem učiněn zákonným.
Ještě slovo o amnestii. Při přetížení
daňovém, které leží na hospodářství,
domnívám se, že amnestie v takové míře
nestačí, nýbrž, že jí musí
býti používáno bez výjimky. Pak
nutno také míti úplně čistý
stůl, jsou-li zaváděna tak přísná
ustanovení.
Měl bych ještě nesmírně mnoho
přednésti. Nedá se to však v krátkosti
doby provésti, je to také z velké části
bezvýsledné, když přece ve sněmovně
nesmíme na tom nic měniti. Jedno musím ještě
prohlásiti. Snažil jsem se v rozpočtovém
výboru ve 54 hodinách a v pěti minutách
své řečnické lhůty, súčastniti
se debaty a projevoval jsem snahu počínati si věcně.
Nyní jsem vám dlužen prohlášení.
Po mých prvých dvou parlamentních řečech
a při mé činnosti v rozpočtovém
výboru dávali mi různé tituly a různě
mne jmenovali. Jeden mi řekl: Ty jsi konstruktivní
element, a druhý mi řekl: Ty jsi negativní
aktivista a třetí mi řekl: Ti jsi aktivistický
negativista. Ať je hra slov jakákoliv, pro mně
znamená jenom prázdná slova. Avšak přijměte
jako prohlášení, jako mé stanovisko,
tato slova: Snažil jsem se, jsa k tomu nucen tvrdou školou
životní, vždycky v soukromém životě
býti věcným, přenášel
jsem to také na život politický, poněvadž
jsem si řekl, že věcnost v životě
ještě nikomu neškodila. Řekl jsem si také,
že věcnost nikdy nevyřazuje oposici, je-li
nutna, nýbrž obstrukci, poněvadž pro mně
platí věta, že věcnost musí předcházeti
stanovisko, jež z ní vyplývá. Mám
pocit, že někdo, kdo je věcný, má
v ruce mnohem ostřejší zbraň, mám
také pocit, že při pohledu do budoucnosti nelze
zanedbávati přítomnost a od svých
voličů mám přísný příkaz,
abych kruhu jejich povinností nerozšiřoval,
a s tohoto hlediska račte mne vzíti tak, jaký
jsem. Nehodí se, jestliže zde zástupci různých
stran s tohoto místa na mně na jedné straně
volají, že jsem nejlepším šiřitelem
jejich činnosti. Těm odpovídám: Nechte
mne vykonávati úlohu moji a vykonávejte svoji.
Jsem dosti opravdový, musím to upřímně
říci, nejsem elementem rozkladným, mám
rád, když si lidé rozumějí nikoliv
jenom v životě soukromém, nýbrž
i v životě politickém. A tu prohlašuji
zcela upřímně, že vždy zachovávám
zásadu, aby od věci byly odloučeny záležitosti
osobní, že naopak vždy dávám přednost
methodě věcné a že se mi zdá
jakákoliv osobní methoda v boji nedůstojná
a absolutně nevhodná. S tohoto hlediska račte
posuzovati mé vývody.
Velectění! Pokud jde o berní reformu, jako
velký hospodářský celek, zastávám
názor, že se může uplatniti jenom tehdy,
bude-li uvedena v souhlas s rozpočtem na jedné straně
a bude-li berní reforma uvedena také v souhlas s
myšlenkou loyálního posudku na straně
druhé. Opakuji, že tato situace musí vlastně
přinutiti každého rozumného člověka,
aby seskupeny byly všecky síly dobré vůle,
všechny síly, jež chtějí pracovati
a aby konečně bylo opuštěno jednostranné
stanovisko národnostního šovinismu, ať
se jmenuje jakkoliv, z předpokladu, že je opravdová
vůle jednati s občany kterékoliv národnosti
rovnoprávně. Má-li platiti zásada,
kterou vyslovily vládní strany "rovný
s rovným", pak stojím na stanovisku: Sem s
důkazy! Z věcnosti nesmí si nikdo dovoliti
mně něco vyčítati. Kdo se toho odváží,
toho si vypůjčím sám, buďte tím
jisti. Počínal-li jsem si věcně a
jiný z toho dělá závěry, pak
stojím na stanovisku: Potom dojde na něho. (Potlesk
poslanců něm. strany národní.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
jímž je p. posl. Prášek.
Posl. Prášek: Slavná sněmovno!
Dlouho očekávaná předloha o daňové
reformě, můžeme říci, že
hned ve svých začátcích zklamala proto,
že nebyla posuzována s hlediska národohospodářského,
jak vlastně by patřilo, ale byla hned dána
pod zorný úhel přísného politického
projednávání a já přímo
řeknu, stranicko-politického projednávání
tak, jak dnešní většina si přála.
Jen proto také, aby učinili záživnější
a pro veřejnost snad sympatičtější
předlohu o daňové reformě, přivěsili
jen vládní návrh 705, kterým se také
upravuje hospodářství svazků samosprávy.
Přivěsili to jen proto, aby tím učinili
sympatičtější vládní předlohu
o daních, aby se tím zdálo, že se podstatně
daně snižují, aby se zdálo, že
se přináší poplatníkovi úleva,
kdežto ve skutečnosti poplatníkům úlevu
takovou nepřináší navrhované
uškrcení a přímo řeknu, znamená
to zabití naší samosprávy. V celé
debatě, která byla vedena o předložených
nám osnovách, často jsme slyšeli velice
krutá a tvrdá slova vůči naší
samosprávě, jakoby ona byla střediskem nehospodárnosti,
jakoby samospráva úmyslně a často
i ze zlého úmyslu mrhala majetkem poplatníka
a slyšeli jsme včera výkřiky se strany
lidové, že se snadno hospodaří, když
se na to neplatí a snadno se usnášejí
výdaje, když se nemusí na to přispívati.
Já se vrátím k tomu, kdo skutečně
na tyto věci platí, ukáži, kdo skutečně
nehospodárným způsobem si vede, a že
v žádném případě to nemůže
býti uvedeno v souvislost s vedením obcí
stranami socialistickými a nesmí býti připočítáno
na vrub naší samosprávě. Já naopak
docela opovážlivě tvrdím, že nebýti
naší samosprávy popřevratové
a kdyby ona nestála na výši doby, nebylo by
možno stabilisovati tak rychle republiku naší,
jako se stalo. (Potlesk.)
Nesporno je, že v prvé řadě byl to duch
naší samosprávy a ne duch státní
byrokracie, který konsolidoval náš stát,
a dále je nesporno, že to byla naše samospráva,
která přinesla nejvíce obětí
rychlé sanaci našich poválečných
poměrů. (Souhlas.) Proto bylo by nespravedlivo,
aby se z jednotlivých případů, které
se tu a tam vyskytují, usuzovalo na nesprávné
vedení našich obcí a samosprávy. Proto
mne překvapilo, jestliže jmenovitě "Lidové
Listy" vypichují dluhy jednotlivých obcí.
"Lidové Listy" chtějí tím,
že vypočítávají, která
města a jakým způsobem se zadlužila,
uvaliti výtku nehospodárnosti na strany socialistické,
ale při tom přece jen musí uznati, že
to byla i města nesocialisticky spravovaná, která
jsou velmi finančně zatížena. Jmenují
mezi nimi na př. Hradec Králové. Také
ten není veden socialistou a socialista tam nikdy nebyl.
Nikterak nemám proti tomu co namítati, že se
označuje starosta Hradce jako jeden z nejlepších
samosprávných pracovníků, ale i u
Hradce se vypočítává obrovské
zatížení. Vidíme, že to nedělají
vždycky jen socialisté. Mohl bych jmenovati nejen
řadu měst ve správě strany lidové,
která špatně hospodařila, ale jako bývalý
předseda správní komise bych mohl jmenovati
kolik starostů z řad lidových, které
jsme museli suspendovati nejen pro jejich úplnou negramotnost,
nýbrž i pro naprostou nepoctivost při vedení
hospodářském. (Slyšte!) Nesmí
se tedy říkati, že špatnou hospodářskou
správu obcí zavinili socialisté. Já
bych řekl, že socialisté mnohdy velmi těžce
napravovali hospodaření dřívějších
různých klik a rodů, které se staly
vlastně majiteli různých obcí, které
jakoby do dědičné správy přijímaly
vedení obcí. O tom, jakým způsobem
se všechno dělo, nejlépe by mohly mluviti správy
zemských výborů, které hned po převratu
začaly napravovati toto hospodaření. Znám
řadu míst a měst, kde se stalo starostenství
dědičným, nebyly svolávány
schůze zastupitelstva, nebyly žádné
revise, nebyly vedeny žádné knihy, nevykazovalo
se, jakým způsobem se hospodaří a
teprve popřevratové hospodářství
jejich bylo položeno na pevný, přehledný
a kontrolovaný základ. Nesmí se tedy říkati,
že by hospodaření naší samosprávy
bylo takové, že by snad nemohlo samostatně
se rozvíjeti a bylo by třeba ho dáti pod
kuratelu. Víme, že jsme volali po té kuratele
často. Již r. 1923 pan dr Fousek v "Národních
Listech" výslovně volal, že je třeba
kurately na naše samosprávy a v národohospodářské
rubrice "Národních Listů" byla
dávána lekce samosprávám proto, že
popřevratová doba smetla národní demokracii
z radnic, ačkoli pokládala se za definitivní
držitelku jejich. A proto štvala a volala kuratelu na
samosprávy.
Zákonná opatření v době předpřevratové
nebyla taková, aby přímo předpisovala
řádnou finanční správu naší
samosprávy. Tak § 67 o hospodaření obecným
jměním jen říkal, že má
býti majetek obce zapsán do inventáře,
§ 72 říkal, že se mají sdělávati
rozpočty a sestavovati počty o příjmech
a vydáních obce a tyto předkládati
obecnímu výboru ke zkoumání a k vyřízení.
Nebyly tam ani žádné předpisy, jakým
způsobem a na jakých předpokladech má
býti sestavován rozpočet, jako je tomu dnes.
Vedle toho jsou tam v §u 41 ustanovení, kde se říká,
že obecní zastupitelstvo má několikrát
do roka přezkoumati kasu obecní, aby se zjistilo,
je-li tam správně hospodařeno. Z toho všeho
je viděti, že samotné předpisy předpřevratové
nebyly takového rázu, aby zde byla přesná
soustavná kontrola finančního hospodaření
obce a tím se stávalo, že nejen nebyly vedeny
knihy, ale nebyly ani kontrolovány. Nebylo také
co kontrolovati, poněvadž nebylo zde přesnosti,
jaká se vyžaduje na vedení obce dnes. Ovšem,
že tento stav předválečný zhoršil
se za války, kdy nebylo řádných samosprávných
pracovníků, kteří museli odejíti
na vojnu, zahynuli tam, nebo trvale se stali nezpůsobilými.
Tím se stále naše samospráva zhoršovala,
poněvadž zdá se, že právě
ti dobří pracovníci v samosprávě
byli obětí režimu rakouského a museli
odcházeti proto, že překáželi svým
uvědoměním národním. Proto
také bylo třeba, aby se teď tyto věci
po převratu rychle napravily a proto také zemský
výbor po převratu vydal pod čís. 148.990
směrnice, jak mají býti vedeny řádné
knihy obecní. Zemský výbor nařídil
přesně jednotný vzor vedení obecních
knih pro naši samosprávu, aby tím byla usnadněna
kontrola, ale hned dodám, že již tím způsobem,
jakmile se tato kontrola nařídila, mimoděk
zvýšilo se vydání na správu obcí
i měst, poněvadž zavedeno bylo dvojité
účetnictví, byla zde docela jiná osoba,
která zapisovala, jiná která vyplácela,
jiná která dávala poukazy a podpisovala,
jiná vyplácela peníze. Tím se musilo
zdražiti vedení a správa našich obcí,
poněvadž dřívější
ustanovení neznala těchto bezpečnostních
opatření.
Další prováděcí předpisy
z 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., vyhláška
presidenta zemské správy politické z r. 1922
vyžadovaly jednotnosti ve vedení poukazovací,
účetní a pokladní služby, zaváděly
i jednotné tiskopisy a nařizovaly, jakým
způsobem má býti nejen účetní
stránka, ale všechna hospodářská
stránka obcí obstarávána. Tyto úpravy
a předpisy bezesporně nejen snad postavily na pevnou
základnu naše hospodaření, ale také
zkomplikovaly vedení a správu obcí a tím
ji do jisté míry zdražily. Obce měly
po převratu velkou povinnost dostati do pořádku
věci, které byly natropeny dřívějšími
správami. Obce velmi těžko dávaly do
pořádku škody, které byly způsobeny
válkou. Vzpomeňme jen, co stálo vyčištění
škol, ve kterých byly ubytovány nemocnice,
uprchlíci, vojsko. Mohu konstatovati, že v samotném
městě Čáslavi vyčištění
škol od různé nečistoty, která
tam na děti přímo kapala, stálo přes
80.000 Kč. Bylo nám ovšem dovoleno, abychom
přihlásili těch 80.000 Kč k reparacím,
(Veselost.) že prý se bude jednati o to, aby
tato náhrada nám byla dána. Tak tomu bylo
ve všech městech, kde byly školy zabrány
a tak zničeny, že nebylo možno vyučovati.
Nesmí se proto říkati, že všechno
to zavinilo popřevratové hospodaření
- nemluvě o komunikaci, bytové péči
a ostatních věcech, v jakém stavu byly po
převratu.
Že skutečně bylo potřeba, aby se pro
samosprávu něco udělalo, bylo uznáno
i vládou republiky po převratu, když vydala
novelu k obecnímu zřízení ze 7. února
1919, čís. 76 Sb. z. a n., kde se v §u 20 doslovně
praví: "Širší sbory samosprávné,
po případě státní správa
převezmou tyto obory posavadní působnosti
obecní: 1. Věcný náklad na školství
obecné; 2. policii bezpečnostní a polní;
3. policii zdravotní a mravnostní; 4. stavbu a udržování
silnic; 5. správu chudinskou a ústavy dobročinné."
Bylo závazně slíbeno novelou čís.
76, že to státní správa, po případě
širší svazky, převezmou a budou to také
společně vykonávati. Místo toho převzetí
vidíme, že byla nařízena samosprávě
řada opatření, která znamenala zvýšení
a zatížení samosprávy, ale v žádném
případě úlevu.
Víme, že místo co mělo býti ulehčeno,
bylo po převratě obcím nařízeno
udržovati a vysazovati stromořadí při
státních a okresních silnicích, bylo
nařízeno zřizovati veřejné
knihovny, zřizovati a financovati osvětové
sbory a vkládati náklady na ně do rozpočtu,
uschovávati - ovšem na příkaz soudní
svršky občanů, kteří byli k vůli
bytové nouzi vystěhováni, vydržovati
mateřské školy a jesle, chudobince, sirotčince,
a také celá řada věcí v přenesené
působnosti: podávati dobrá zdání
o rozsahu podniků daní povinných, kontrolovati
a oznamovati dani podrobené dodávky od jednotlivců,
doručovati všechny platební výměry,
spolupůsobiti při upomínacím řízení,
vydobývati daně nezaplacené, oznamovati změny
v závodech atd. Tedy celou řadu povinností
berní správy prostě přenesly na obce,
aby tyto povinnosti ony vykonávaly, aniž by se jim
za to dostávalo zvláštní odměny.
Sice se říká, že za to dostávaly
zvětšený příděl od státu,
ale pravdou to není, poněvadž většina
těch dávek, které byly obcím povoleny,
byla vybírána již dávno před
tím, již ve válce, a naopak bylo spíše
omezováno vybírání dávek obcemi,
poněvadž si stát chtěl tyto ponechati
pro sebe, aby tím nebyl zkracován v příjmech,
které požadoval.
Pan kol. Krejčí se strany lidové se
včera zmínil o tom, že prý socialisté
umějí odhlasovati různé povinnosti,
že prý umějí odhlasovati, co všechno
by žádali pro školy, knihovny atd., ale nemají
prý odvahu odhlasovati úhradu, jako když se
hlasovalo o dani z cukru a pod. Pan kol. Krejčí
ovšem, když stavěl ten obrázek o školách
a chtěl mluviti o vzdělání lidu, měl
jíti do důsledků. Jistě bude veřejnost
zajímati, postavím-li proti sobě co si přeje
strana lidová a co jsme hájili my.
Pan kol. Krejčí vytýkal, že obce
mají značné břemeno, spojené
s udržováním knihoven, že se knihy kazí
a trhají při půjčování,
a že vydržování knihoven stojí
mnoho peněz.
Konstatuji, že na vydržování knihoven
u nás v obcích do 5000 obyvatel připadá
podle zákona 50 hal. na jednu hlavu. V obcích od
5000 do 10.000 připadá na jednu hlavu 60 hal. Podívejme
se nyní, co bude vynakládáno na kongruu.
Pan ministr dr Engliš se dušoval při projednávání
kongruy, že nebude v rozpočtu na kongruu vynakládáno
více než 35 mil. Kč. Mám informace,
že na rok příští, tedy r. 1928
zařazuje se pod titulem "kongrua" 187 mil. Kč.
Tedy porovnávejme! Jestliže se na naše obecní
knihovny, tedy na vzdělání všech občanů
v tomto státě, vynakládá - jak jsem
již řekl - 50 až 60 hal. na hlavu, znamená
to, že v celé Československé republice
na knihovny by se vydalo 8,400.000 Kč, ale na římské
kněze se musí vydati 187 mil. Kč.
Chtěl bych konstatovati, co je produktivnější
a výhodnější pro kulturu a povznesení
státu, zdali 187 mil. věnovaných kongruálním
kněžím nebo 8 1/2
mil. Kč věnovaných na knihovny. Prosím,
aby p. kolega vzal na vědomí, že si dovedeme
spočítati, že se na knihovny dává
50 až 60 hal. na jednu hlavu, kdežto na kongruu 13 1/2
Kč na každého jednotlivého příslušníka
tohoto státu.
Je viděti, že by se mohlo jiným způsobem
šetřiti a není třeba vyčítati,
že obce mající udržovati knihovny, mají
těžká břemena a že je potřebí,
aby tyto věci byly odstraněny. Snad by bylo pánům
příjemno, kdyby nejen knihovny, ale i školy
mohly zmizeti z obcí, aby mohla nastati ona tma, které
potřebují, poněvadž potřebují
vládnouti jen lidem málo vyškoleným,
aby se mohlo splniti, co řekl papež Bonifác:
Svět má býti spravován dvojím
mečem, světským a duchovním. Tím
duchovním má vládnouti papež, a tím
světským knížata světská
ku prospěchu církve. Tak vypadá úprava
dnešních poměrů u nás, že
totiž se dává vládnouti světským
mečem světským úřadům,
ale jen ve prospěch církve a jmenovitě v
položkách finančních. Slyšeli jsme,
že bylo zdůrazněno, že obce nesou těžká
břemena, ale nebylo zdůrazněno, že na
př. vedle nákladu na knihovny musí býti
vydržovány také patronáty. Již
za starého Rakouska byl jednotný názor, že
je potřebí, aby byla tato věc řešena.
Tak říšský zákon z r. 1874 sliboval
v §u 30, že bude upraven definitivním zákonem
církevní majetek a že jmenovitě otázka
patronátní bude definitivně u nás
upravena. Prosím, to břemeno se obcím ponechává
dále a dokonce zhoršuje se v §u 1, odst. 7. dnešní
situace obcí na tolik, že dříve směly
alespoň některé obce, které byly ovládány
pokrokovým duchem, diferencivati přirážky
k určitému účelu vynaložené,
na př. mohly některé obce diferencovati přirážky
na udržování kostela, na kterém bylo
patronátní právo nebo - správněji
řečeno - patronátní povinnost, dnes
však podle §u 1, odst. 7. bylo to znemožněno
a zakázáno a diferencování přirážek
nesmí k těmto účelům se již
konati. Obcím to břemeno patronátního
práva zůstane dále, ale nesmí již
přenášeti toto břemeno jen na příslušníky
určité společnosti náboženské,
jen na ty, kteří toho kostela užívají,
ale musí platiti podle tohoto zákona poplatníci
všichni, ať věří nebo nevěří.
Toto břemeno patronátní nesejmuli z našich
obcí, ač to bylo slibováno, a nyní
při jednání se Svatou stolicí se říká,
že snad se mohlo nalézti východisko, že
by obce složily takové obnosy, kde úroky z
těch obnosů rovnaly by se dnešním nákladům
na vydržování bohoslužebných místností
a všeho ostatního. Já bych řekl, že
v tomto ohledu se přímo rouhají, že
porušují církevní předpisy, že
je porušuje přímo Svatá stolice, když
říká, že je možno patronátní
břemena vykoupiti, když se složí určité
obnosy. Mně je známo, že v církevním
právu stojí opačně, že není
možno patronátní práva vykoupením
změniti, a to proto, poněvadž by to bylo svatokupectví,
poněvadž by se tím určité věci,
které jsou považovány za součástku
svátosti, překupovaly nebo prodávaly, a prosím
toto svatokupectví je dnes docela vážným
předmětem jednání mezi Sv. stolicí
a světskou mocí.