Při té příležitosti musím
promluviti ke kapitole, která má také velmi
pronikavý význam. V §u 15 na jedné straně
a na druhé straně v §u 55 a myslím v
§u 78 upravili jsme otázku srážkových
daní. Základní zásadou jest, že
možno sraziti částky skutečně
v tom roce zaplacené. Nyní však stojím
před hádankou a dal jsem v rozpočtovém
výboru popud, aby byl problém daňových
nedoplatků upraven zvláště. Z jakého
důvodu? Finanční správa dopouští
se chyby. Právě tak, jako vidí v každém
poplatníku podvodníka a defraudanta, vidí
v každém člověku, který má
nedoplatky daní, nedbalého dlužníka,
který platiti může. - Jest však také
nesmírně veliký počet poplatníků,
kteří finančními opatřeními
státu dostali se do situace, která může
býti upravena a vyřešena jen amortisací
a zúročením na dlouhou dobu. Uvážíte-li,
že finanční správa použila let
1923, 1924 a 1925 všeobecně k tomu, aby kumulativně
předepsala dávku z majetku, dávku z přírůstku
na majetku, daň válečnou, daň z válečných
zisků, daň z příjmů, všeobecnou
a zvláštní daň výdělkovou
a daň domovní, pak si představíte,
jak se musil projeviti tak veliký tlak na jednotlivce,
po případě na jednotlivé hospodářství.
Prohlásil jsem panu ministru financí, že přechod
od inflace k deflaci odehrál se na zádech národního
hospodářství, a tu mi na to řekl,
že to nesouhlasí, že také naše dluhy
zůstaly stejné a že je nyní musíme
platiti lepšími korunami. Nuže, dávám
otázku: Kdyby dnes některý z věřitelů
státu dal mu rozkaz: Zítra musíš zaplatiti
své dluhy, pak byste se divili, co by dělala finanční
správa, kdyby měla položiti na stůl
toho pána sumu 35 neb 40 miliard. Týž poměr,
táž nemožnost jest v mnoha případech
u soukromého hospodářství, a tu bude
nutno se rozhodnouti a nalézti rozumnou úpravu,
která by nečinila jednotlivce závislým
na finanční správě do té míry,
že záleží pouze na jejím volném
uvážení, zda ho chce ruinovati. Proto jsem
navrhoval finanční správě, aby problém
daňových nedoplatků byl zvláště
upraven takovým způsobem, aby byly rozděleny
na více let, a aby byly úrokovány a stanovena
amortisační kvota. Tím by se dosáhlo,
že by finanční správa jednak mohla počítati
s určitými příjmy a jednak také
poplatník by měl pro své výnosy možnost
pevné kalkulace.
Namítne se mi, že jsme měli zákon o
daňových úlevách z r. 1925. To nesouhlasí,
poněvadž zákon ten týkal se jenom takových
podniků, které byly přímo před
vyrovnáním anebo před konkursem. Je řada
hospodářských momentů, které
právě s tohoto hlediska musí vésti
k tomu, aby na hospodářství nebylo uvalováno
tolik obtíží, poněvadž tu platí
známá věta: Menší částky,
rozdělené na delší čas jsou možny,
větší obnos platiti najednou nelze a musí
přivoditi hospodářskou zkázu. Bylo
by třeba zabývati se otázkou, zda by to neodpovídalo
úmyslu mnohých lidí. To není správné,
neboť ubitím hospodářských jednotek
vyschne také pramen daně. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Pozoruji-li sazby daně výdělkové a
srovnávám-li hned všeobecnou a zvláštní
daň výdělkovou, pak musím přiznati,
že malým živnostem a obchodům se dostává
dobře zasloužených úlev. Avšak
před další úpravou středních
a velkých podniků se zákon zastavil a způsobil
poměry, které v zásadě a podle výpočtů
různých praktiků a teoretiků znamenají
vlastně zostření stavu dosavadního,
když u všeobecné daně výdělkové
zpravidla ve výnosové stupnici 80 až 50.000
korun dochází k zostření. Je špatným
závěrem, prohlašuje-li se: Ano ti s 832% obecními
přirážkami anebo vůbec s přirážkami
jsou na tom lépe. Táží se, jak k tomu
přijde ten, kdo měl dříve 450 a nyní
podle téhož klíče má platiti
o 450 více? Ani to není správné, když
se říká, že k zvýšení
nedošlo. Jak ministr financí dr Engliš,
tak i hospodářská delegace, která
šla nyní do Ženevy, se vyslovují, že
náš daňový tlak je nadnormální
a že proto musí býti zaveden stav nejenom normální,
nýbrž abnormální, odpovídající
poměrům hospodářským, předpokládaje,
že je úmyslem obnoviti opět hospodářství
a je povznésti. Není-li tohoto úmyslu, pak
nutno systém dosavadní podržeti. To se pak
vyřídí samo sebou. V praksi je to zpravidla
tak. Je-li v obchodě společník, je účasten
na ztrátě a zisku. Jinak finanční
správa. Snad nedovedete si ani představiti, jak
tichým a velkým společníkem jest správa
finanční. Co dělá? Vyjádřeno
primitivně a laicky, jest stav takový, že říká:
Já, stát, jako společník účastním
se zisku a sice budeš hodně platiti. Máš-li
ztrátu, nepřispívám na ni, nýbrž
budeš platiti ještě minimální daň.
To přece přesahuje praktický horizont, aby
tomu, který sám o sobě má ztrátu,
finanční správa vnucovala ještě
další ztrátu ve formě minimální
daně. Tato byla sice modifikována, když byla
stanovena na půl promille a hranice 50.000 Kč, jež
tu původně vůbec nebyla, zvýšena
byla na 100.000 Kč. To však nemůže uspokojiti
a bude příčinou ovšem také mnohých
nespravedlností při odhadu základního
kapitálu atd. Prakse povede k tomu, že si každý
rozumný obchodník řekne: Lépe když
vykáži 100 Kč čistého zisku,
abych nemusel prodělávati celý proces minimální
daně. Ostatně je věcí výpočtu,
nevyjdu-li při tom tak lépe, než při
půl promille vloženého kapitálu. Je
to úloha početní, kterou se nyní zabývám,
a mám pocit, že jste se s celou minimální
daní v tomto smyslu řízli. Hledělo
se k ní jenom proto, aby autonomní svazky nebyly
uvedeny v rozpaky. Domnívám se však, že
mimořádné poměry vyžadují
také v tomto směru mimořádných
opatření.
Mohu velikou masu materiálu jen místy osvětliti,
nemohu mluviti podrobně o celém thematu, k tomu
bych potřeboval celé dny. Ve zvláštní
dani výdělkové zaujímají význačné
postavení lázně. V rozpočtovém
výboru poukázal jsem na význam cizineckého
ruchu. Vy víte, že mnohé země závisí
přímo na úpravě cizineckého
ruchu; Italie, Rakousko atd. Kdyby se to u nás dělalo
obratně, mohl by cizinecký ruch v platební
bilanci vykazovati nesmírnou položku. Hledíme-li
k přírodním krásám země,
k velikému počtu lázní, které
máme, přináší nám cizinecký
ruch vlastně směšnou sumu. V platebních
bilancích figuruje veškerý cizinecký
ruch jako aktivní položka 440 miliony, cestování
jako pasivní položka 775 milionů, tedy vyplývá
manko k tíži cizineckého ruchu 335 milionů.
V tom směru by bylo nutno učiniti opatření,
nikoliv však úzkoprsá, která se omezují
jenom na úlevy pasových vis a zlevnění
železničních lístků, tu musí
býti přímo podporováno také
obyvatelstvo těch míst, která zvláště
přicházejí v úvahu pro cizinecký
ruch, a to ve formě daní na majetek domovní,
pozemkový a z výdělku. Dal jsem k tomu velký
počet popudů, podal návrhy, avšak takovým
změnám nebylo vyhověno, poněvadž
nebyla ještě dosti pochopena situace a význam
věci. Co pro nás znamenají lázně?
Československé lázně vykazují
r. 1926 návštěvu 228.971 lázeňských
hostí, vedle toho ještě projíždějících
213.421 osob. Mezi lázeňskými hosty bylo
125.637 cizinců, 103.334 tuzemců. Pro platební
bilanci jest rozhodna návštěva cizinců,
poněvadž přinesou devisy a valutu. Předpokládáme-li,
že z těchto návštěvníků
zůstane tu každý průměrně
21 den a denně spotřebuje 300 Kč, znamenalo
by to sumu asi 651 milionů pro zvýšení
platební bilance. Na druhé straně mají
lázně nesmírný sociální
význam. Tak vydaly na příklad československé
lázně asi 5,863.221 koupelí zadarmo anebo
za cenu sníženou. Investovaný kapitál
činil r. 1920 asi 59,668.000 Kč. Jakou péči
věnuje státní správa těmto
lázním? Tu bych se měl nejprve ptáti,
jak pečují o své lázně jiné
země, na př. Německo, Italie, Švýcarsko
a Francie? Všechny nutné úvěry, které
lázně potřebují, poskytují
se na nepatrný úrok anebo téměř
zadarmo a přihlíží se k nim při
daních. U nás vlastně není tohoto
pravého porozumění, když se snižují
pouze železniční lístky a pasová
visa, na lázně samy se však zřetele
nebere. Při dani z obratu a dani z přepychu poukázal
jsem na nesmírný význam daně přepychové,
která právě zdržuje cizince od toho,
aby zde obstarali své nákupy, poněvadž
jiné země jako Německo jsou zase tak prozíravé,
že tyto daně odstraňují a tím
podporují cizinecký ruch.
Chci se zmíniti ještě o jedné kapitole.
To jsou lidové peněžní ústavy,
spořitelny. Pan kol. dr Dérer byl svého
času na schůzi, kterou konaly československé
spořitelny, a tam patrně slyšel výzvu,
kterou ústavy učinily poslancům, senátorům
a vládě. Co vláda udělala? U rentové
daně přivodila zostření stavu, když
vklady spořitelní postavila na roveň s vklady
v bankách. Vláda nepřihlíží
k spořitelnám při zvláštní
dani výdělkové. Rozdíl uvidíme
hned. Okresní hospodářská záložna
platí na př. z čistého zisku 300.000
Kč 1278 Kč daní, spořitelna 106.642
Kč. To je neslýcháno. Nebude však možno
vyhýbati se poznání významu peněžnictví.
Odpoví se mně: "Počkej, nemáš
pravdu, neboť máme zmocňovací paragraf,
který praví, že finanční správa
může...." Domnívám se však,
že finanční správa musí, lhostejno
o jaké spořitelny jde, osvoboditi spořitelny
od zvláštní daně výdělkové
z toho prostého důvodu, poněvadž právě
tam jest zárodek spořivosti, poněvadž
právě odtud plynou ladem ležící
peníze užitečně do hospodářství.
Sovětské Rusko a Německo odstranilo pro spořitelny
jakékoliv daně a německé spořitelny
spravují dnes úspor za více než 35 miliard
zlatých marek. Tam pochopili situaci a řekli si:
Zde nutno zasáhnouti. My však zůstali jsme
na stanovisku opačném. Finanční správa
namítá: Stává se, že spořitelny
dělají obchody bankovní. Nuže, k čemu
máme ministerstvo vnitra, jemuž spořitelny
podléhají? Toto ministerstvo může přece
spořitelny revidovati. Kdyby je bylo dříve
revidovalo, nebylo by došlo k celé věci s válečnými
půjčkami, k celému tomu nesmyslu. Dnes říká
finanční správa, že přizná
osvobození jenom těm spořitelnám,
které nedělají bankovních obchodů
a že k tomu cíli vydá regulativ. Avšak
to není věcí finanční správy,
k tomu není příslušna; může
se dohodnouti s ministerstvem vnitra, jinak zasáhne do
práv tohoto ministerstva. Vykoná-li ministerstvo
vnitra svoji povinnost a dozorem zabrání, aby spořitelny
nedělaly obchody bankovní, mohlo by býti
osvobození poskytnuto všem spořitelnám.
Daň pozemkovou nemohu, pánové, při
nejlepší vůli vynechati, ačkoliv mám
pocit, že se agrárníci o daň pozemkovou
zcela určitě důrazně zasadili. Chci
Vám na úvahu dáti toto: S počátku
byla pozemková daň nechána při starém,
poněvadž se řeklo, že k tomu nyní
ještě není čas. Později však
bylo rozhodnuto jinak, byl stanoven 17tinásobný
čistý výnos katastrální a jiné
sazby a nyní se stává, že si sedlák
propočítávaje pozemkovou daň mnohdy
řekne: Počkat, my vlastně dopadneme špatně,
chytili jsme věc za nepravý konec a bylo by lépe,
kdybychom nechali vše při starém. Ovšem
nesouhlasí to tak zcela, a jsme-li spravedliví,
musíme říci: Ať se poměry vyvinou
jakkoliv, je rozhodným čistý výnos
katastrální, po případě založení
katastru, a tu naprosto není řeči o valorisaci,
jak ji vidíme u daně důchodové a u
daně výdělkové. Vítám
to sice, avšak prohlašuji a zdůrazňuji,
že od agrárníků žádám,
aby přihlíželi také k jiným hospodářským
složkám, které se objevují u daně
výdělkové, domovní, pozemkové
a důchodové. Jinak to nejde, nebo vyjde z toho poměr
jednostranný.
Domovní daň byla vlastně v zásadě
zostřena. Dříve jsme měli čistý
výnos, nyní máme výnos hrubý.
Dříve jsme měli u domovní daně
třídní polovinu pronajatých místností
a nyní máme čtvrtinu. A pokud jde o sazby,
zastávám názor, že je nutno podstatně
je snížiti. To lze také lehko učiniti,
poněvadž domovní daň se svými
60 miliony korun r. 1925 v systému daňovém
nerozhoduje. Nerozuměl jsem také tomu, že byly
upraveny sazby velkých měst a ostatní země
různě, poněvadž se mi zdá, že
je to nespravedlivé, poněvadž vyšší
nájemní hodnota sama o sobě výnos
zvyšuje. Vidíte, že to posuzuji naprosto objektivně,
pokud jde o Prahu, Brno a Bratislavu. Mohu Vám to říci
také z egoistických důvodů, ježto
by se mohla jednou finanční správa rozhodnouti
a pojmouti do toho systému také Liberec anebo jiná
města.
Za všech okolností nutno vyloučiti dvojí
zdanění! To je zdanění výrobních
místností daní činžovní.
Míním zemědělských výrobních
místností, provozoven atd. Zde byla provedena úprava
jenom na polovic, a nemohli jste se rozhodnouti, abyste od činžovní
daně osvobodili všechny místnosti, které
slouží pracujícímu člověku
k jeho výdělku. Námitka byla vždycky:
Jak to můžeme udělati? Myslete přece
na Prahu! Platí jenom Praha daň činžovní?
Ostatní země neexistuje? A existuje-li, co vynáší
daň činžovní v ostatní zemi,
co vynáší v Praze? A bylo by to také
šlo, aby z toho byly eventuelně vyjmuty bary a kavárny,
na něž se zde naráží. Prakticky
pracující lidé nemají však býti
zatěžováni při svém výdělku
vedle daně výdělkové také ještě
daní činžovní. To je dvojité
zdanění a není v žádném
daňovém systému a nesmí v něm
býti. Proto neměli byste se takovým úvahám
vyhýbati.
Pokud jde o daň rentovou, doplnil bych ještě,
že má nesmírný význam, aby bylo
u této daně zavedeno daněprosté existenční
minimum. Bylo to sice nyní doplněno, když bylo
toto zavedeno pro lidi přes 65 let staré. To však
nestačí, poněvadž tu samo o sobě
dochází k velkým příkrostem,
když nutno platiti rentovou daň ze 7 až 15 tisíc
a na tuto daň přijdou velké obecní
přirážky.
Ještě slovo o vyšších příjmech
služebních. Nemohu je vynechati. Ty vlastně
nemají berně-politicky, berně-technicky,
nebo jak to chcete jmenovati, místa v rámci daňového
systému, který má míti propracovaný
režim daně důchodové, a představuje
zostření stavu nynějšího. Ještě
bych se o něčem zmínil. To by byla svobodná
povolání, povolání advokátů,
notářů, lékařů a inženýrů,
kteří musí pracovati pouze schopností
svého ducha a mají základ pouze v něm.
Těm poskytuje se jenom 20%ní srážka.
To není správné, zde by se mělo postupovati
trochu liberálněji a zvýšiti ji na 40
až 50%. Něco se stane, rodina je v bídě
a nouzi a dnes nejsou již poměry takové jako
dříve, poněvadž úroveň
velké části těchto povolání
naprosto poklesla příliš velikou konkurencí
a samými poměry. Výjimka potvrzuje vždy
pravidlo a podle výjimek nesmíme se říditi.
Musím se také ještě zmíniti o
jednatelích. Zde finanční správa zase
vpašovala dvojité zdanění, když
totiž těm lidem předpisuje zpravidla daň
důchodovou a výdělkovou a kromě toho
ještě daň z obratu. To je samo o sobě
nespravedlivé, poněvadž jednatel nemá
možnosti ji přesunouti. Tím je hůře
postižen a finanční správa musí
se jednou definitivně vyjádřiti, kteří
jednatelé jsou podrobeni dani výdělkové
a kteří nikoliv, a potom, že ti, kteří
dělají obchody na cizí účet,
podléhají dani důchodové, nikoliv
však dani výdělkové. Zde by mělo
býti zavedeno stanovisko moderní a spravedlivé,
poněvadž toto povolání má pro
hospodářský život nesmírně
veliký význam. To se nesmí přehlížeti,
a proto nesmí býti taková povolání
nadměrně přetěžována daněmi
a nesmí býti u nich systém dvojitého
zdanění udržován. Tolik jsem chtěl
říci o druzích daní.
Že vládní strany a oposice podlehly vlastně
finanční správě v boji o daňový
zákon, přiznávám beze všeho a
shledávám to také pochopitelným, poněvadž
finanční správa nemá žádné
kalkulace.
Nyní přicházím k druhé kapitole,
je to kapitola všeobecných ustanovení, předpisů
trestních a uváděcích ustanovení.
To je kapitola, kde je vyjádřeno, jak finanční
správa jedná s poplatníky a kde by v zákonech
právního státu mělo býti úplně
stejné postavení stran. To jest jinými slovy,
zde právo finanční správy, zde právo
poplatníkovo. V této osnově je to naopak.
Ať se změny vykládají jakkoliv, v zásadě
má finanční správa vůči
poplatníku takřka práva všecka. Přiznávám
beze všeho, že byly provedeny některé
změny, avšak nemají rozhodného významu.
Opakuji, že předpisy trestní se všeobecnými
ustanoveními přivodily stav, který je pro
poplatníka za všech okolností neobyčejně
tvrdý. Ani se neodůvodnil tento stav tím,
že by se řeklo: Berní morálka má
tak veliký význam, že jenom nejpřísnější
zákon může přinutiti poplatníka,
aby se stal lepším, aby se změnil. A já
zase opakuji: Berní morálka na obou stranách,
berní morálka u správy finanční,
morálka u poplatníka, pak nastane vzájemná
důvěra. Tyto všeobecné předpisy
byly dělány v psychose doby válečné
a poválečné, a to proto, poněvadž
se morální kvality poplatníků změnily
- to přiznávám - poněvadž se
však také na druhé straně změnily
morální vlastnosti finanční správy,
což se stalo jednak poměry, vzniklými z přílišného
množství práce a jednak vyplynulo také
z vlastností mravních. Vezmu-li nejprve řízení,
je v řízení vlastně odůvodněno
všechno. Vezmu-li napřed řízení,
pak jest řízením stav anebo stadium, kdy
poplatník přichází do styku s finanční
správou až do skončení celého
ukládacího postupu i se stadiem opravným.
Ono stadium, kdy se musí poplatník s úřadem
domluviti a domluviti může. To musí býti
přirozeně upraveno tak, aby odpovídalo nejen
lidským a mravním právům, nýbrž
i právům procesním, poněvadž
tu stojí strana proti straně, a tu roli přiznávám
finanční správě, že je tu jenom
stranou. Zastupuje ovšem také vyšší
zájmy státní. Avšak k tomu se nepřihlíželo.
Finanční správa je vybavena veškerými
právy, aby svoji vůli uplatnila. Může
poplatníka vyslýchati, předvolávati
svědky, slyšeti osoby přezvědné,
znalce a přibrati důvěrníky a neobmezeně
dovolávati se pomoci revisních komisí; může
nahlížeti do knih, má k disposici místní
ohledání, právo kontumační,
může odmítnouti průvodní návrhy
a kromě toho má ještě velké pole
volného uvážení. Nepotřebuje
přihlížeti k důkazu knihami obchodními,
a v odvolacím řízení má ohromnou
podporu, když může obnos ještě zvýšiti.
Má rozsáhlé právo na náhradu
útrat vůči poplatníkovi, zkrátka
neobmezenou moc, kdežto ona naopak nehradí poplatníku
naprosto žádných útrat, když on
je v právu. Naznačil jsem ve velkých rysech
práva finanční správy a chci ještě
jednoho se dotknouti. Dovoluji si otázku: Kdy jsou vůbec
knihy obchodní vedeny správně, když
finanční správa může o tom rozhodovati
podle volného uvážení? Jako obchodník
musím říci, že je to stav neudržitelný.
Podle obchodního zákona jsou knihy vedeny řádně,
když znalec před soudem uzná řádné
vedení jejich. Řekne se mi, že soud rozhoduje
přece také podle volného uvážení.
To je však přece zcela něco jiného.
Tam stojí objektivní soudce nad stranami, kdežto
zde jest soudce zároveň stranou, a to je ohromný
rozdíl. Představte si jen situaci, do níž
přivádíte obchodní svět, když
nemusíte důkaz knihami uznati. To je přece
neudržitelné a plným právem a s veškerým
důrazem nutno žádati, aby knihy, jsou-li od
nestranného znalce uznány jako správně
vedené, byly také skutečně pravoplatným
důkazem.
Dovolte mi, abych se chvilku pozdržel u volného uvážení.
Každý zákon je samozřejmě tím
lepší, čím více je omezen stupeň
volného uvážení, a zákon, který
ponechává volnému uvážení
úřadu svobodné pole, není dobrý,
je špatný, poněvadž totiž při
velkém počtu podřízených výkonných
orgánů je názor jejich vždy jiný.
Říšskoněmecký dávkový
řád výslovně proto o volném
uvážení ustanovuje: "Kde ve smyslu zákona
mají úřady rozhodovati podle volného
uvážení, musí rozhodovati podle práva
a spravedlnosti". To je vládnoucí zásada,
která musí býti vtloukána do výkonných
orgánů tak, jak jen je to možno, poněvadž
jinak je poplatník vydán úplné libovůli
finančních úřadů. Vtip totiž
záleží hlavně v tom: Rozšířením
pojmu volného uvážení omezuje se možnost
odvolati se k správnímu soudu, po případě
vylučuje se tato možnost, poněvadž při
rozhodnutích, při nichž jest přípustno
volné uvážení, nelze k nejvyššímu
správnímu soudu apelovati.
Slovo o berních komisích. Dříve jsme
měli stav ten, že berní komise byly voleny
a že byly rozděleny podle druhů daní.
Tento stav je nyní zostřen potud, že se projednávání
daně důchodové a výdělkové
spojilo bez ohledu na to, že se tím dělají
velmi malé berní okresy, kdežto širší
rámec byl by pro posuzování mnohem lepší.
Bylo však zavedeno ještě jiné zostření
tím, že jsou členové jmenováni,
a to podle osnovy, všichni finanční správou.
To bylo potom modifikováno pouze v tom směru, že
se řeklo, že počet těch, které
navrhují obchodní komory a zemědělské
rady, má býti o 1 až 2 osoby větší,
než počet členů jmenovaných finančním
úřadem, aby bylo dosaženo absolutní
většiny členů od finanční
správy nejmenovaných. Přehlédlo se
však, že nutno dbáti řádného
poměru mezi daní pozemkovou a výdělkovou,
když se říká, že při tom
mají býti jeden nebo dva členové ze
skupiny platící daň výdělkovou.
Domnívám se, že je zde velký rozdíl.
Zde jde o agrární okres, kde nemá co dělati
poplatník daně výdělkové, tam
jde zase o okres průmyslový, kde nemá do
toho co mluviti poplatník daně pozemkové.
To má veliký význam. Na druhé straně
byl velký počet skupin sloučen. Svobodná
povolání a celé skupiny zaměstnanců
a dělníků byly vyřazeny. A přec
by se našla rozumná cesta, kdy by se řeklo:
S výhradou schválení finanční
správy jmenují zemědělské rady
a obchodní a živnostenské komory počet
členů daňových komisí na ně
připadající Druhou část jmenuje
finanční správa přihlížejíc
k ostatním povoláním a stavovským
skupinám. Tím by byl zaveden snesitelný stav,
kdežto zde je velká řada skupin přímo
odstrčena.
Pokud jde o ženy, vím ze zkušenosti, že
žena může býti zdatnou právě
tak jako muž. To ukázala válka, kdy ženy
musely vésti hospodářství. Zde se
ženy podle osnovy vůbec vylučují. Projevovaly
se snahy nějak to paralysovati, avšak není
samozřejmě správné, jak se se ženami
jako takovými jedná. Když právě
mluvím o ženách, musím říci,
že se finanční správa dala svésti
přímo k přehmatu, když v §u 264
stanoví pojem ručení. Podle dřívějšího
stavu zákona bylo ručení upraveno tak, že
žena ručí tou částí jmění,
kterou přiznává muž jako přednosta
domácnosti. Nyní prý se finanční
správě stalo mnoho případů,
kdy muž prostě daruje všechno ženě.
Říkám vám zase: Kdo to dělati
chce, ten to může dělati, a vy všichni
nejste dosti chytří, abyste tomu zabránili.
Avšak všeobecným ručením ženiným
zavádíte nemorální stav, poněvadž
dnes se musí žena teprve ptáti: "Poslyš
muži, jaký ty jsi vlastně daňový
defraudant? Jak se chováš vůči bernímu
úřadu, mohu se vůbec za tebe provdati?"
Ovšem bylo to modifikováno, když se řeklo:
Nepotřebuje ručiti za to, co má prokazatelně
žena od někoho jiného. Já jsem sám
právní zástupce a vím, co to znamená;
věřte mi, žena bude musiti předložiti
finanční správě důkaz: Povlak
nebo sypek na peřiny dostala jsem od matky, nikoliv od
svého muže. Prsten dostala jsem od dědečka
a šat ten mi daroval můj známý; u domu
to půjde snáze, avšak u věcí
movitých projevuje se to zvláště nápadně.
A nyní musí žena přiběhnouti
a říci: "Pane, to jsem si sama koupila podle
účtu z tolikátého a z tolikátého,
poněvadž jsem si něco sama vydělala."
Představte si tento složitý postup. Nemorální
stránka jeho ukazuje se nejvíce v tom, že bylo
dokonce rozhodnuto posuzovati konkubínu lépe než
manželku, poněvadž muž totiž nepotřebuje
se s konkubínou oženiti. K tomu ještě
přichází ustanovení, že to platí
jenom pro manželku, která žije v domácnosti
mužově. Pak musím, zůstane-li někdo
daně dlužen, raditi manželce: Seber svoje věci
a odejdi od svého muže, aby byl sám. Pak je
ona z domácnosti venku. To jsou nedostatky. Ale tento stav
je nemorální a pro jednotlivé zjevy nelze
zaváděti tak dalekosáhlého ručení,
které daleko přesahuje míru ručení
podle občanského zákona. Představte
si: Jako správní úřad překročí
finanční správa mocenské oprávnění
podle občanského zákona. To udělá
jak zde, tak i v předpisech exekučních. To
je neudržitelné. To ať finanční
správa upraví hned také zákon občanský.
Vrátím se k tomu ještě při trestních
předpisech. Již ve výboru udělal jsem
vtip, že kdyby byla finanční správě
ponechána úprava trestního zákoníka,
že by nebylo dosti stromů, aby mohli býti věšeni
lidé, které by finanční správa
chtěla pověsiti. Domnívám se, že
tolik let po válce měly by býti konečně
zavedeny poměry normální, které by
neposkytovaly jednostranně finanční správě
veškerá práva a poplatníka nečinili
bezmocným a bezbranným. Opakuji, co jsem řekl
ve své poslední řeči: Dnešní
stav jest takový, že by k úpravě všeobecných
a trestních ustanovení stačil jediný
paragraf, kde by se prostě řeklo: Finanční
správa může poplatníkovi, lhostejno,
zda přiznání k dani podal čili nic,
předepsati daní, co chce; brání-li
se proti tomu, dostane pokutu až 100.000 korun nebo dva roky
vězení, za přitěžujících
okolností úplnou konfiskaci jmění
a za to musí ručiti veškeré občanstvo.
To by bylo velmi pohodlné. Nyní však je situace
taková: Uvidíte jednou, jak se to v praksi projeví,
v předpokladu, že finanční správa
bude ve smyslu litery zákona jednati. Neboť jako právník
nemohu se spoléhati na loyalitu za žádných
okolností. Mně je milejší, když
to v zákoně bude napsáno, než když
se potom řekne: Ano, my to již uděláme.
To platí i o prováděcím nařízení.
Máme tolik případů, kde se finanční
správa odvolává na to, že to neb ono
přijde do prováděcího nařízení.
Nuže to prováděcí nařízení
při takovém zmocnění chtěli
bychom jednou viděti. Tu zastávám názor,
že takové prováděcí nařízení
tak nesmírně velkého významu potřebuje
vlastně souhlasu sněmovny, neboť jinak může
finanční správa dělati, co chce. Tím
považuji kapitolu "Všeobecná ustanovení"
za vyřízenu.
Nyní přicházím k předpisům
trestním. Finanční správa říká:
Předpisy trestní vůbec nepřicházejí
v úvahu, poněvadž podle dřívějšího
zákona potrestali jsme snad v celku 3 lidi, více
nikoliv. Avšak ministr financí praví: Jenom
nejpřísnější vybírání
daní může poplatníka přivésti
k náležité morálce, to jest jinými
slovy: Poplatníče, budoucně to půjde
jiným tónem! Domnívám se: Dobrá,
naprosto nechráním daňového defraudanta,
to byste se velmi mýlili, naopak, darebák musí
býti potrestán. Avšak jsou chyceni také
mnozí, kteří nejsou darebáky a proti
nimž se zavádí řízení.
Tu je nutno býti velmi spravedlivým. Účelem
trestu, prohlédneme-li si literaturu trestního práva,
jest, aby po generální prevenci byl člověk
a také celek odstrašen a po prevenci speciální,
aby se ten člověk polepšil. To odpovídá
novodobému názoru. Potom máme ještě
teorie synkretické, avšak také tyto teorie
směřují k tomu, aby se vinník polepšil.
Potřebujeme, aby se materie posuzovala rozumně.
Ve vědě panuje velký spor o pojmu finančního
práva a tu musím ještě vůbec
vysvětliti tento názor. Jádro věci
leží v tom: Je finanční právo
kriminelním bezprávím čili nic? Pan
ministr financí praví, že berní bezpráví
není bezprávím kriminelním, kdežto
já hájím názor, že zkrácení
daní je právě tak podvodem, jak je uváděn
ve všeobecném trestním zákoně.
Proč to říkám? Má-li se to
považovati za podvod, pak tento delikt patří
před řádný soud. Přečtu
vám paragraf o podvodu, který se na to ku podivu
hodí. "Kdo lstivým předstíráním
nebo jednáním uvede druhého v omyl, kterým
má někdo ať stát, obec nebo osoba trpěti
škodu na svém majetku nebo právech, dopouští
se podvodu." Totéž máme v §u 185.
Proč tedy dělati umělůstky? Proč
nedati případy zkrácení daní
před řádného soudce? Avšak díváme-li
se na to jako na právo správní, pak nemáme
práva rozhodovati o trestech milionových a ukládati
až dva roky vězení. Buď jedno, rozhoduje
soud, pak ať zavře na 10 let, nebo rozhoduje správa,
pak nejste oprávněni jíti tak daleko, pak
musí býti zaručeno normální
řízení soudní. Literatura finanční
vědy jest zde ve velikém sporu. Liszt hájí
na příklad názor, že daňové
právo trestní je vedlejším zákonem
všeobecného práva trestního a spadá
do něho. Binding chce to celé zařaditi do
pojmu přestupků policejních. Otto Mayer chce
vyloučiti zlý úmysl, tak zvaný dolus.
Spiegel zase hájí stanovisko: Právo čistě
správní. Nejlépe se mi zamlouvá názor
Adolfa Wagnera, který praví: Tam, kde je zlý
úmysl a kde byl bezvadně zjištěn, náleží
věc před řádný soud, ostatní
věci jsou záležitostmi správními.