Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Náprstek. Dávám mu slovo.
Posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Navrhovaný
zákon o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy souvisí těsně se zákonem
o přímých daních a je proto jen vítati
sloučení debaty o všech třech daňových
osnovách.
Daňová reforma, má-li se skutečně
nazývati daňovou reformou, nesmí se zabývati
pouze otázkou daňovou se zřetelem na daně
státní, nýbrž otázkou samosprávných
přirážek, které s daní státní
těsně souvisí a tvoří nedělitelný
celek.
Toto stanovisko zastává naše strana od znovuzřízení
našeho samostatného státu a právě
projednávané osnovy zákonů dávají
nám plné zadostiučinění.
Bylo by však omylem prohlašovati, že nesnesitelné
poměry daňové vznikly výhradně
teprve v době poválečné a že
ve staré rakouské říši panovala
daňová spravedlnost. Zákon z 25. října
1896 o přímých daních osobních
byl podkladem celé řady protestních schůzí
nejen živnostníků a obchodníků,
nýbrž i příslušníků
druhých stejně postižených stavů.
(Posl. Koudelka: Vidíte, to nedělali socialisté!)
Ne, pane kolego, to nedělali socialisté, my
také všechno nesvádíme na socialisty,
ale bojujeme přece jen za spravedlivou úpravu daňovou,
a nic jiného. (Tak jest! - Posl. Koudelka: Svádíte
všechno na socialisty!) Já prostě mluvím
tak, jak je to pravda, a nic jiného, pane kolego.
Právem bylo poukazováno na nespravedlivé
ustanovení systému, podrobujícího
jeden a týž výdělek několikerému
zdanění. Tím pak, že berní správy
braly u živnostníka a obchodníka za směrodatný
podklad pro daň z příjmů u oddílu
ze samostatně výdělečných podniků
ve většině výsledky, k nimž došly
při vyměřování daně
výdělkové, došlo k nespravedlnosti tím,
že daň, vyměřená na podkladě
namnoze mylných provozovacích značek, stala
se směrodatnou i pro vypočtení daně
z příjmu.
Nespravedlnost částečně byla zmírněna
tím, že všeobecná daň výdělková
byla zákonem z r. 1896 obmezena na obnos, určený
pro souhrn zemí předlitavských, 17,732.000
zl., pro období prvé s určením, že
každé následující období
zvyšoval se úhrn daně výdělkové
o 2·4%.
Obmezení tato byla odstraněna prosincovým
zákonem z r. 1918. Uznáváme, že zde
zajisté byla snaha podchytiti pro slabé tehdy státní
finance výdělky jednotlivých podnikatelů,
nepočítalo se však na přímo horentní
vzestup samosprávných přirážek,
který v krátké době nastal a namnoze
ohrozil veškeré samostatné podnikání.
Následky, které se v krátké době
dostavily, nemohl odstraniti ani zákon, usnesený
posl. sněmovnou 31. března 1922. Již tehdy
poukazoval kol. Najman na těžké postavení
drobných a středních poplatníků
a lze jen litovati, že nebyl přijat již tehdy
jeho návrh na obmezení samosprávných
přirážek u všeobecné daně
výdělkové na 500%.
Nespokojenost příslušníků stavu
živnostensko-obchodnického byla namnoze vykládána
jako pouhý vzdor a teprve když důsledky počaly
se objevovati velkou měrou, uznalo se předanění
těchto stavů a nutnost daňové reformy.
Jak stoupalo zdanění malých a středních
poplatníků, dokazuje nejlépe příklad
z města Kladna, kde r. 191 4 bylo předepsáno
na vše obecné dani výdělkové
podle hlavy I. celkem 21.289·22 Kč. K tomu se připočetlo
55% obecních přirážek, t. j. 12.879·97
Kč a 21% školních, t. j. 4.740·74 Kč.
Úhrnem státní daň s obecní
a školní přirážkou činila
38.639·93 Kč. R. 1922 již daňový
základ všeobecné daně výdělkové
zvýšil se z 21.289·22 Kč na Kč
96.270·72 a k tomu přistupovalo 973% obecních
a 96% školních přirážek. Převedeno
na obnosy, zaplatilo malé a střední poplatnictvo
kladenské r. 1922 na obecních přirážkách
k dani výdělkové Kč 936.767·10
a na školních Kč 89.531·10, celkem státní
daň s obecní a školní přirážkou,
nehledě na okresní a zemskou, činila 1,052.231
Kč. Připočteme-li průměrnou
mimořádnou přirážku 150%. přicházíme
k číslici 1,196.644 Kč r. 1922 oproti 38.639
K r. 1914.
Je nepopíratelno, že tak vysoké stoupnutí
nelze odůvodniti znehodnocením naší
měny a také ne zvláštní prosperitou
malých a středních živností a
obchodů. V průmyslovém městě,
jako je Kladno a jeho okolí, je pro prosperitu živností
a obchodu směrodatná zajisté především
zaměstnanost místních průmyslových
závodů. Že tyto nebyly zaměstnány
tak jako roku 1913, svědčí předpis
zvláštní daně výdělkové
na r. 1914, kdy předepsáno na této dani 713.586
K oproti 238.702 Kč r. 1922. Podobné poměry
jako na Kladně lze pozorovati i v jiných místech
naší republiky.
Nepoměrné zvýšení základní
sazby daně výdělkové zaviněno
také tím, že podle zákona o přímých
daních daň tato nebyla daní čistě
výnosovou, ale základní sazba se vyměřovala
také podle provozovacích známek. Po této
stránce znamená daňová reforma zlepšení,
které je dosti podceňováno. Vyjasnění
po této stránce uvítá zajisté
i úřednictvo berních správ a ubude
samozřejmě i konfliktů mezi ním a
poplatnictvem, bude-li směrodatný výnos a
ne také provozovací známky.
Podle dosavadní prakse bylo úřednictvo povinno
předpisovati podle průměrné výnosnosti
stejných podniků a nesmělo přihlížeti
při tom na výši přirážek
v té neb oné obci neb okresu. Bylo to sice správné
po stránce formální i se stránky státní
oproti samosprávě, ale ve skutečném
životě často vedl tento způsob přímo
ke katastrofám, zvláště tam, kde přirážky
dosahovaly tisíců procent.
Ministr financí p. dr Engliš zajisté
nespokojí se s tím, že v zákoně
označí daň výdělkovou jako
daň výnosovou, nýbrž postará
se v příslušném prováděcím
nařízení o to, aby se podle tohoto ustanovení
také příslušné úřady
řídily. Nebude potom možno, aby postupováno
bylo tak, jak nyní ukazují jednotlivé příklady.
Tak při živnosti řeznické. V širokém
okolí pražském na venkovských okresech
celá řada příslušníků
této živnosti dováží maso z poražených
dobytčat na pražská ústřední
jatka. Tam předává své zboží
komisionářům s minimálním ziskem;
zvýšenou režii má zajisté i s dovozem.
Příslušné berní správy
ve většině případů nebéřou
na menší výnosnost ohled a počítají:
podle našeho výpočtu vydělá řezník
při jednom kuse dobytčete takový a takový
obnos; a marné je poukazování, že skutečný
výnos při podobném provozování
živnosti se rovná pouze jedné čtvrtině.
Při živnosti hostinské často mezi provozovacími
známkami se uvádí taneční sál.
Zda se v něm pořádají zábavy
a zda znamená skutečně větší
výnosnost, se neuvažuje. Živnosti stavební
následkem stagnace často v soutěži sníží
ceny na minimální zisk, případně
i bez zisku. Na úřední kartotéce objeví
se však poznámka, že X Y zaměstnával
tolik a tolik pomocníků a byla to provozovací
známka, i když závod v nejbližší
době přišel do úpadku. Stojíme
proto pevně na stanovisku spravedlivého rozdělení
daňové povinnosti podle hospodářské
síly.
Pan posl. Muna zabýval se ve své řeči
stanoviskem naší strany a dovozoval, že tato
nekonala svoji povinnost proti drobnému živnostnictvu
a poukazoval dále na naši prý předvolební
agitaci. Nebyla to agitace protidaňová, nýbrž
boj za spravedlivou úpravu daňového systému,
který jsme vedli, vedeme a budeme vésti do dosažení
jednotného svého cíle, jednotné progresivní
daně z důchodu.
P. posl. Muna poukazoval na živnostníka se
7000 Kč příjmu. Nuže, vezmu jej i já.
Živnostník s příjmem 7000 Kč
platil podle dosavadního zákona daň z příjmu
108 Kč, daň výdělkovou s mimořádnou
státní a s 800% přirážek samosprávných
114 Kč, úhrnem 222 Kč. Podle daňové
reformy je od daně z příjmu osvobozen a výdělková
daň s 500% samosprávných přirážek
činí 52 Kč 40 h. Mám za to, že
52 Kč 40 znamená přece jen zlepšení
proti 222 Kč.
Během debaty bylo poukazováno a často bylo
také uváděno v našem tisku, že
se přiznává pouze 1/6
národního příjmu. V praksi bylo však
u nejmenších našich živnostníků
poukazováno příslušnými činiteli
na nemožnost vyživiti rodinu s přiznaným
příjmem. Máte tolik a tolik dětí,
manželku, jste nucen na jejich výživu vydati
určitou řadu tisíc a tyto musíte ve
své živnosti vydělati. Jaká však
byla skutečná výživa, nikdo se nestará.
Odhadnutý zisk nestal se však pouze základem
pro daň výdělkovou, setkali jsme se však
s ním i v dani z příjmu a dani obratové.
Znamená proto ustanovení o stanovení daně
výdělkové jako daně výnosové
určité zlepšení a ve spojení
se snížením základních sazeb
a omezením samosprávných přirážek
skutečné ulehčení vrstev ve své
existenci předaněním ohrožených.
Jsme pro zjednodušení ukládacího řízení
ne pouze v zájmu poplatnictva, nýbrž i zúčastněného
úřednictva a je proto třeba podávání
přiznání podle §u 307 upraviti tak,
aby přiznání obsahovala skutečně
přiznání několika daní zmíněných
v odst. 1, §u 307. V kruzích berního úřednictva
i poplatnictva doporučuje se ministerstvu financí
poznovu uvažovati o připojení daně obratové
do těchto přiznání. Závada,
že zde jde o daň, která je v jiné skupině
daňové, a že je to daň terminovaná,
zajisté by se při dobré vůli dala
odstraniti a výhoda s tím vzniklá značně
by umožnila práce spojené s vyměřováním
příslušných daní.
Daňovou reformou uplatňuje stát své
právo použíti daňové moci k upravení
svého poměru k občanstvu po stránce
finanční povinnosti, přispěti na uhrazení
výdajů státu, na opatření potřebná
k zabezpečení existence a majetku jeho příslušníků.
Příslušníci živnostensko-obchodnického
stavu zajisté neodeprou podle své hospodářské
schopnosti a finanční možnosti plniti své
povinnosti proti státnímu zřízení,
je však nutno v zájmu státu, i také
poplatnictva, zvláště drobného a středního,
aby otázky daňové byly náležitě
probírány ve školách navštěvovaných
živnostenským dorostem, tak aby tento při vstupu
do praktického povolání byl náležitě
potřebným: vědomostmi vyzbrojen.
Stejně tak je nutno daňovou reformu doplniti zákony,
kde prakticky by prováděna byla poplatníkova
ochrana proti poškození, nechť již snaha
pochází od hospodářsky silnějších
nebo nepoctivých spoluobčanů. Uvádím
zejména podaný již vládní návrh
zákona o nekalé soutěži a návrh
podaný naší stranou o zabezpečení
pohledávek stavebních živností. Zabezpečiti
stavebnímu živnostníku to, co mu za jeho poctivě
dodanou práci náleží, neznamená
pouze splnění ochranné povinnosti státu,
nýbrž také při změně daně
výdělkové v daň výnosovou ochranu
jeho daňového práva.
V předpokladu, že prováděcí nařízení
a příslušné výnosy naší
finanční správy upraveny budou ve smyslu
projednávaných zákonů, prohlašuji,
že strana naše bude hlasovati pro tuto skupinu, rovněž
tak i pro ostatní projednávané daňové
předlohy. (Výborně! Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. dr Rosche. Dávám mu slovo.
Posl. dr Rosche (německy): Velectěné
dámy a pánové! Mluvě o svých
třech tabulkách vám předložených
naposledy, dospěl jsem pouze k vysvětlení
první tabulky o rozpočtu a musím dnes přistoupiti
k tomu, abych vám vysvětlil účel své
druhé a třetí tabulky. Považuji toto
sestavení za zvláště důležité
z toho prostého důvodu, poněvadž nám
tabulky v prvé řadě podávají
obraz o výnosech jako takových a za druhé
přibližný obraz také o poměru
sil sociálních a hospodářských
složek. To má neobyčejně veliký
význam, poněvadž totiž jak poplatníci
sami, tak i finanční správa neznajíce
situaci snadno mohou věc přeceňovati anebo
podceňovati. Tyto číslice mají velký
význam také proto, poněvadž právě
ony přinutí konečně finanční
správu k nutnému poznání, že
musí býti úplně orientována
o tom, co jednotlivé stavy, zaměstnání
a skupiny hospodářské na daních platí.
Podle tohoto placení nutno potom posuzovati jejich úlohu
v hospodářském mechanismu. To týká
se ovšem jak daně důchodové, tak i daní
jiných. Poslední velká reforma byla provedena
r. 1896 ve starém Rakousku zavedením zákona
o daních osobních. Ze záliby sečetl
jsem daně za 30 let a porovnal je. Beze všeho přiznávám,
že výnos daní od platnosti zákona od
1. ledna 1898 lze těžko srovnávati s dnešními
ročními výnosy, poněvadž tehdy
byla jednak reforma nově zaváděna a jednak
dnešní výnosy mají poněkud povahu
mimořádnou. Přes to jest zajímavo,
vidíme-li pozemkovou daň na příklad
r. 1898 k výnosům roku 1925 v poměru 1:2·14,
daň domovní 1:3·10, všeobecnou daň
výdělkovou 1:15·4, zvláštní
daň výdělkovou 1:20·27, daň rentovou
1:38·77 a daň z příjmu 1:120·6.
Přepočítám-li tuto relaci na pohyb
měny, na inflaci a deflaci, vyplyne na příklad
u daně důchodové horentní poměr
1:364·9. Jestliže však nyní valorisuji tuto
první částku, tedy převedu-li na hodnotu
mírovou, pak ukáže se tento obraz: U daně
pozemkové máme poměr 1:0·4, u daně
domovní 1:0·51, u daně výdělkové
1:2·58, u zvláštní daně výdělkové
1:3·45, u daně rentové 1:6·45 a u daně
z příjmů 1:20·3. To vám vlastně
podává správný obraz v poměru
k míru. To znamená tedy, že daň z příjmů
výnosem svým jest v poměru 1:20·3. Podám
vám potom důkaz, že jsem neprovedl snad úmyslně
nějakého falšování, když
jsem volil právě rok 1898 a rok 1925, kam až
výkazy sahají. Proto jsem rozdělil dobu od
roku 1898 na skupiny po 7 letech a vyznačil z toho vyplývající
poměr, poněvadž mně finanční
správa vytýká, že můj počet
není správný, ježto se od r. 1919 v
daňovém výnosu neukazuje čistý
výnos příslušného roku berního,
nýbrž vybíráním daňových
nedoplatků a předpisů nazpět až
k roku 1914 směšují se výnosy jednotlivých
let. Bylo také chybou finanční správy,
že již předem nezapisovala v knihách výnosů
podle let a nevyznačovala jich také podle skupin
poplatníků podle povolání. Tím
by byla opatřena kalkulační základna
pro daňovou reformu. A tomuto nedostatku nutno přičísti,
že finanční správa dnes tápe
úplně ve tmě - pokud jde o výsledky
nové reformy, a důsledkem toho také s velikou
úzkostí uvažuje o daňových sazbách,
obávajíc se možného menšího
výnosu právě proto, poněvadž
jí schází kalkulační základna.
K tabulce II, máte-li ji před sebou, uvedl jsem
výnosy od r. 1914. Od r. 1914 až do r. 1918 máme
válečnou periodu a od r. 1919 až do r. 1925
dobu poválečnou. Projdeme-li nyní krátce
tuto tabulku, shledáme toto: Vidíme vzrůst
pozemkové daně r. 1914 ze 23·8 milionů
- uvádím vždy jenom čísla okrouhlá
- na 161 milionů r. 1921; potom vidíme ponenáhlý
pokles na částku 107 milionů, 105 milionů,
až na 76 milionů r. 1925. Z toho můžeme
dovozovati toto: Výnos pozemkové daně vzrostl
zavedením přirážek, pak přišla
pozemková reforma, a od té doby vidíte pokles
pozemkové daně o 249 milionů, tedy okrouhle
čtvrtinu miliardy v době od 1921 do 1925. Tato částka
může se snad trochu změniti, poněvadž
velkostatky následkem vyvlastnění neplatí
dlužných daní a administrativa zachycujíc
statky malé, které z velkostatků vznikly,
nemohla ještě svůj úkol splniti. To
však může na udaném výsledku změniti
jenom velmi málo. Pozorujeme-li daň domovní,
vidíme zvýšení ze 32 milionů
r. 1914 na 60 milionů r. 1925.
Je zajímavo pozorovati výnos domovní daně
v letech 1919 až 1925. Válečné a poválečné
poměry měly za následek, že z důvodů
sociálních musel býti upraven poměr
mezi nájemníky a pronajimateli nařízeními
a zákony o ochraně nájemníků.
Na druhé straně projevovala se snaha vyvolati a
podporovati stavební ruch. Vidíte ve výnose
let 1919 až 1925 jistou stabilitu. Vidíte, jak se
výnosy v letech 1922, 1923 zmenšují zostřením
zákonů o ochraně nájemníků
a jak úleva zákona o ochraně nájemníků
zvýšila výnos již r. 1924 na 51 a r. 1925
na 60 milionů. Z této stability výnosů
vidíte však také nepatrný stavební
ruch, poněvadž nikdo neměl chuti stavěti
za platnosti zákona o ochraně nájemníků.
Proto ovšem schází také jakýkoliv
pohyb na bytovém trhu. Říká se mi,
že nové budovy jsou přece osvobozeny od daně
činžovní, že daňové zákonodárství
nemá tedy viny, vázne-li stavební ruch. To
však není správné. I když jsou
nové budovy osvobozeny od daně činžovní,
přece není na bytovém trhu pohybu v uvolněných
starých bytech. - Neboť za takové by bylo možno
dosíci vyšší ceny, než ze smluvního
poměru chráněného nájemníka
s pronajimatelem. Tento pohyb nám schází.
Přejdu-li nyní ku všeobecné a zvláštní
dani výdělkové, vidím tu obrovské
rozdíly. Pozorujeme u všeobecné daně
výdělkové vzestup z r. 1914 asi 12 milionů
na 197 milionů v r. 1925. U zvláštní
daně výdělkové zvyšuje se částka
31·4 miliony r. 1914 na 280·5 milionů r. 1925.
Zde vlastně vidíme obraz hospodářského
vývoje a můžeme z něho usuzovati toto:
Často máme nesprávný obraz o poměru
sil představitelů všeobecné a zvláštní
daně výdělkové. Přeceňuje
se velkoprůmysl a banky a podceňuje se obchod a
živnosti, střední a malý průmysl,
a to neprávem, neboť poměr hospodářských
sil zůstává přibližně
stejný, jak ukazují výnosy daňové.
Z toho musíme ovšem dovozovati, že nesmějí
býti velkoprůmysl a velkobanky jednostranně
podporovány a nesmějí býti jednostranně
utlačovány živnosti, obchod, střední
a malý průmysl, poněvadž tyto, hospodářsky
vyjádřeno, představují pro finanční
správu tytéž složky jako představitelé
zvláštní daně výdělkové.
- Jsou to neobyčejně zajímavé číslice,
které se jinak přecházejí bez povšimnutí,
z nichž však právě tak národohospodář
jako finanční správa musí odvoditi
závěry pro posuzování obou skupin.
Jdeme však dále: Vidíme u všeobecné
a zvláštní daně výdělkové
s počátku nejprve poměr obrácený
a shledáme, že r. 1925 proti všeobecné
dani výdělkové částkou 197
milionů stojí zvláštní daň
výdělková 280 milionů. To znamená,
že krise objevila se z největší části
zvláště v obchodu, v živnostech, v malém
a středním průmyslu, kdežto u společností
(akciových společností atd.) při jejich
kapitálové síle neprojevila se v takové
míře. Odpoví se mi: "Zapomínáš
na fuse!" Námitka jest správná. Nesouhlasí
však potud, že právě ony podniky, u nichž
došlo k fusím, provedly tento postup právě
pro svoji slabost, takže výnos daňový
u nich nepřijde v úvahu.
Daň rentová vykazuje malý vzestup.
A nyní k dani důchodové. Tato daň
vynesla r. 1914 33 milionů a r. 1925 vzrostla již
na 1.247 milionů. Při tom se nesmí zapomínati,
že v tom nejsou obsaženy dávky pocházející
z úpravy povinnosti k dani z příjmu, po případě
částky z předpisů zaměstnancům
a dělníkům, poněvadž ty budou
vykázány teprve r. 1926. Vidíte, že
právě u této skupiny bylo provedeno zcela
mimořádné zvýšení. Upozorňuji
ostatně, že tato má tabulka II vztahuje se
pouze na Čechy, Moravu a Slezsko a uvádí
jenom výnosy bez přirážek. Připočtěte
nyní k dani pozemkové, domovní a výdělkové
ještě vysoký systém přirážek
podle poměrů jednotlivých obcí a uděláte
si přibližně pojem o tom, co tyto výnosy
znamenají pro všeobecné hospodářství
a pro sociální politiku, jaký představují
tlak a jaké zatížení. Namítne
se mi, jak již bylo řečeno se strany finanční
správy, že můj počet není správný,
poněvadž počítá podle jednotlivých
let. Na to jsem si sestavil tabulku III, která se zase
vztahuje jenom na Čechy, Moravu a Slezsko a to bez přirážek.
Abychom si ujasnili poměry na Slovensku, předesílám,
že poměr mezi výnosem daní v zemích
historických na jedné straně a na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi na druhé straně není
1:10 pro rok 1924, jak je uvedeno v důvodové zprávě.
Výnosy od roku 1919 do 1925 činí u historických
zemí 8.576 milionů, na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi 939 milionů a poměr v tomto období je
také 1:9. Včera slyšeli jsme velmi zajímavé
důvody o hospodářských poměrech
Slovenska a Podkarpatské Rusi od kol. Nitsche, který
dovozoval, jak se hospodářská bída
musí projeviti také v daňových výnosech.
K tomu přistupuje konečně nedostatečná
organisace tamní berní správy, takže
teprve v tomto směru musí býti sjednána
náprava, není-li tomu již příliš
pozdě, není-li snad již zničena největší
část hospodářského života
v těchto krajích.
Rozdělíme-li si nyní berní roky od
r. 1898 do r. 1925 na období po 7 letech, pak shledáme,
že pozemková daň v období od r. 1898
do r. 1904 jest v poměru 1:4·05 k období od
r. 1919 do r. 1925. Daň domovní stojí v poměru
1:2·30, všeobecná daň výdělková
1:12·78, zvláštní daň výdělková
1:9·48, daň z příjmů 1:48·67.
Namítne-li někdo, že je to první období
zákona o osobní dani z příjmu z roku
1896, které není rozhodné pro poměry
normální, pak mu řeknu: Vypočítal
jsem tu druhé období od roku 1905 do roku 1911 a
tu je daň z příjmů v poměru
1:32·77 k dani z období posledního. To jsou
však výnosy, to daleko ještě není
suma předpisů. Také těchto okolností
musíte dbáti. Vyjádřím-li v
tom pohyb inflace a deflace, když vezmu za dobu od roku 1923
a 1925 trojnásobnou hodnotu koruny, vyjde poměr
docela jiný, ježto období 1919 až 1925
výnosem 8.732 milionů stoupá na 18.587 milionů.
To je vlastně správný poměr, a vy
vidíte, že vzrostl nejenom daňový výnos
bez zřetele na pohyb měny, nýbrž že
musíme zvýšiti tyto číslice vzhledem
k němu trojnásobně. Když vezmeme období
1905 až 1911 a 1919 až 1925, tu vyjde u daně
z příjmů poměr 1:72·7. Chci býti
spravedlivý a vzíti nyní čistou hodnotu
mírovou; dělím-li okrouhle šesti, vyjde
tu v období 1905 až 1911 a 1919 až 1925 poměr:
u daně pozemkové 1:0·70, u daně domovní
1:0·29, u všeobecné daně výdělkové
1:93, u zvláštní daně výdělkové
1:28, u daně rentové 1:2·13 a u daně
z příjmů 1:5·46. Zde jsem na bodě,
kterým nikdo nemůže otřásti,
to je obnos bez ohledu na změny valutové, to je
obnos přepočítaný na hodnotu mírovou,
na mírové koruny a tu vidíte, že poměr
u daně z příjmů stoupl na 1:5·46.
A závěr z toho? Ve své poslední řeči
poukázal jsem na to, že politické složení
parlamentu neodpovídá struktuře hospodářské.
Vidíte: Daň pozemková, která u agrárníků
zastupuje roli daně výdělkové, není
v žádném poměru ku zvláštní
a k všeobecné dani výdělkové,
vidíme tu ohromný nepoměr. Tu pravím:
Jestliže tato konstrukce neodpovídá skutečnosti,
pak musí býti věcí zdravého
rozumu, aby tato politická nadvláda přihlížela
také k druhým hospodářským
složkám s jejich zaměstnanci a dělníky
v nich účastnými, jinak by vydala tuto skupinu
všanc hospodářské bídě
a ničením hospodářství by postavila
správu před sociální problémy,
jichž řešení již nikdy nelze nalézti.
Nebudete-li k této okolnosti přihlížeti,
pak musíte za všech okolností dojíti
k uzavřenému obchodnímu státu a pak
jest odbyta hospodářská role Československa,
pokud jde o světové hospodářství,
nehledě v takovém případě k
politické nicotě. To jsou důvody čistého
rozumu, které musí vésti k takovým
závěrům a jimž se vlastně nemůže
nikdy vyhýbati člověk objektivně myslící,
ať je národnosti jakékoliv. Má-li vládnoucí
moc dobrou vůli a je k tomu schopna, pak musí ve
svých závěrech dospěti k těmto
výsledkům, pak musí si právě
dobře rozvážiti, zda nebude nutno, aby nadešel
jiný systém, systém rozumu a rozvahy. Nechci
vás déle trápiti s tímto číselným
materiálem a pokračuji ve svých vývodech.
Chci podati krátký přehled o jednotlivých
druzích daní a tu předesílám,
že jest samozřejmo, že nedostatek kalkulační
základny mezi finanční správou a činnými
vládními stranami - o oposici ani nemluvím
- musel rozpoutati největší boje. Pozorujeme-li
daň důchodovou, jest vedle zájmu fiskálního,
vedle hospodářských ohledů, týkajících
se v prvé řadě velikého počtu
zaměstnanců a dělníků, rozhodným
moment sociální. Tu jsem nikdy nechápal,
že finanční správa dělá
tak ostrý rozdíl mezi daněprostým
minimem a daněprostým minimem existenčním.
K tomu není třeba, aby byl člověk
vynikajícím právníkem, aby nutně
hned musil konstatovati, že pojem existenčního
minima jest za všech okolností pojmem širším,
poněvadž říká: Existenčním
minimem jest částka, kterou člověk
nezbytně musí míti k živobytí.
Tázal jsem se finanční správy: Jaká
je to suma, kterou podle tvého názoru musí
míti člověk nezbytně k živobytí?
Nedostal jsem na to odpovědi a považuji ovšem
za naprosto neodůvodněno, mluví-li se o daněprostém
minimu v protikladu s minimem existenčním, a tím
se dokumentuje, že daněprosté minimum samozřejmě
musí býti nižší než minimum
existenční. V tom se věc v takovém
případě nesprávně posuzuje,
zvláště za daných hospodářských
a sociálních poměrů, poněvadž
bylo rozhodně nutno býti tu liberálnějším.
Rozhodně přeceňuje se zcela určitě
výnos z tohoto pramene příjmu. Bylo proto
pro všechny rozhodným přáním,
aby bylo vyjádřeno, že se daněprosté
minimum zvyšuje na minimum existenční. Tímto
zvýšením upravují se samy sebou jednotlivé
částky s ohledem na různé poměry,
na příklad na počet členů rodiny
a jiné okolnosti, jež zasluhují ohledu. To
není žádná valorisace, to není
přepočítání hodnoty, uvážíte-li,
že jsme dříve měli minimum existenční
1.200, 1.600, 4.800 a 6.000 korun. Přepočítejte
to na hodnotu mírovou a sami přijdete na pojem nutného
daněprostého minima, které musí býti
zároveň také minimem existenčním.
Byla zavedena daň ze mzdy ve formě srážek.
Mohu říci zcela poctivě: V zásadě
spočívá v tom vlastně tlak na sféru
jednotlivých poplatníků. Jsme-li upřímnými,
je v tom i poškozování, když daní
povinný dělník a zaměstnanec musí
platiti vlastně přes rámec povinnosti svoji
daň předem. To je vlastně placení
zálohou, které jinak neodpovídá normálním
lhůtám zákonným. Avšak tu je
určité pohodlné stanovisko finanční
správy. Již při jednání v rozpočtovém
výboru dovolil jsem si vtip, že by při velkém
počtu mnoha administrativních prací bylo
nejjednodušší nasaditi v každém podniku
jednomu úředníku státně úřednickou
čapku na hlavu a honorovati ho. Neb nezapomínejte,
že právě za nynějších poměrů
nesmírně vzrostl počet neproduktivních
prací, které vznikají různými
správními opatřeními a předpisy,
ať již se jmenují jakkoliv, a počítejte
také se situací těch, kdož si nemohou
platiti účetního anebo pomocnou sílu,
počítejte také s podniky malými. Jejich
majitel je tu k výrobě, k hospodářské
práci a vy ho těmito neproduktivními pracemi
ohromně přetěžujete. Zde bude nutno
udělati jednou nápravu. Je ovšem tvrdý
celý komplikovaný aparát srážek,
který novou úpravou zákona má býti
komplikován ještě více. K tomu pak ovšem
zase přidává se, poněvadž je
to pohodlné, solidární ručení
a pořádkový trest až do maličkosti
30.000 korun.
Nerozuměl jsem stanovisku finanční vlády
o zákazu přesunů. Důtklivým
výzvám oposice povolilo se potud, že zákaz
přesunů ve smyslu §u 141 byl odložen až
do r. 1932. Avšak i mezitím bude snad nutno přemýšleti,
aby nebyly nezbytně kaleny svorně pokojné
poměry a tak vrážen klín mezi zaměstnance
a zaměstnavatele. Je věcí administrativy,
aby dosáhla stadia úplné výkonnosti,
a tím se rozřeší samo sebou nepřístojnosti,
které jenom hospodářství překážejí.