Pátek 6. května 1927

Při projednávání berní reformy ve výboru navrhli zástupci strany komunistické, aby byl odstraněn systém několika daní, kterými chudý občan, poněvadž se v té spleti nevyzná, je mnohdy velmi nespravedlivě postižen, zatím co statkář a bohatý kapitalista mnohdy prostřednictvím dobře zaplacené odborné síly daňové povinnosti unikne. Navrhovali jsme proto zavedení jednotné vzestupné daně z důchodu. Když náš návrh byl zamítnut, navrhli jsme, aby daň pozemková byla zrušena a aby podnikání zemědělské bylo zdaněno všeobecnou daní výdělkovou, což by jistě znamenalo pro malého zemědělce velkou úlevu a zatížilo by vyšší daní podniky zemanů a velkostatkářů. Agrárně-klerikální koalice i tento náš zlepšovací návrh zamítla. Podali jsme tedy návrh, aby malí zemědělci, pokud jejich čistý katastrální výnos nepřevyšuje 200 Kč ročně, byli od placení pozemkové daně úplně osvobozeni, zato však aby byla vzestupně zvyšována daň bohatým zemanům a velkostatkářům.

Je přímo provokací ostatního drobného poplatnictva, když pozemková daň těch kruhů, které bez vlastní práce shrabují z výtěžku svých lánů a lesů těžké statisíce a miliony, se nepatrně zvyšuje, zatím co ceny zemědělských plodin a ceny dřeva stouply v posledních 12 letech 8 až 10krát.

Fakt, že k sanaci státních financí v době poválečné byly zaváděny tíživé daně nepřímé - uvádím jen daň z uhlí a daň obratovou, která je i podle důvodové zprávy této předlohy pokládána za hlavní kádr pro finanční hospodářství v tomto státě - a že při tom při zavedení těchto daní k pozemkové dani vybírala se pouze poměrně nepatrná 200%ní přirážka v době, kdy bohatí statkáři shrabovali zisky přímo pohádkové, musí na každého pracujícího poplatníka působiti přímo revolučně.

A dnes, při daňové reformě, která tak krutě postihne každou korunu získanou poctivou prací, opět bezpracné příjmy ze zemědělského podnikání tato berní reforma propouští. Drobným zemědělcům se daň o 50% zvyšuje, ale statkářům se ponechává daňová úleva už 60 let stará. Malý zemědělec, který má 100 Kč čistého kat. výnosu, zaplatí o 37 Kč ročně přirážek a daní více, nežli platil podle zákona starého. Kromě toho vzhledem k spotřebě své rodiny zaplatí značný obnos ve spotřebních dávkách obecních, zatím co velkostatkář, který předloženou osnovou o úpravě financí samosprávných bude před vyššími přirážkami chráněn, na tomto novém systému ještě tisíce ušetří.

Podle přednášky dr Rudolfa Hotowtze, tuším ministra Československé republiky ve výslužbě, v národohospodářské společnosti dne 20. prosince 1926 v Praze činí roční hrubá cena zemědělské, lesní a rybářské produkce 46 miliard Kč. Po odečtení 16 miliard na výdaje věcné a 9 miliard na mzdy pro nesamostatné zaměstnance při zemědělské produkci zbývá z prvotní výroby zemědělské výnos 21 miliard korun čsl. ročně, ve kterýchžto 21 miliardách jsou zahrnuty i platy samostatných zemědělců, nájemců a pracujících členů rodiny. A z těchto 21 miliard budou se napříště platiti přímé daně pozemkové okrouhle 100 milionů Kč ročně, tedy sotva  1/6 toho, co jen na daních z příjmů musí zaplatiti dělníci a veřejní a státní zaměstnanci. Za tento present mohou čeští, němečtí, maďarští i biskupští velkostatkáři uštědřiti koaličním machrům pořádný bakšiš.

Velkostatkářům, průmyslníkům a.bankéřům se daně slevují prý v zájmu podpory podnikání. Na př. takovým Baťům nebo Petschkům budou poskytovány těžké miliony jenom na snížení daně z důchodu mimo miliony, které už dnes získávají tyto podniky na obratové dani z polotovarů, zatím co dělníkům, malorolníkům a živnostníkům se zdaňuje každý haléř.

Připomínám, abych zamezil novému lživému štvaní klerikálního a agrárního tisku, že komunisté jsou pro vyšší zdanění příjmu ze zemědělského podnikání hlavně tam, kde tyto zisky plynou z pramenů bezpracných. Jako činíme rozdíl mezi malým živnostníkem a velkofabrikantem, tak také rozdělujeme držitele půdy na ty, kteří vlastní prací na této půdě těžce dobývají skromného živobytí a které našim návrhem na daně prosté existenční minimum dostatečně chráníme, a na ty, kteří při zemědělském podnikání bez vlastní práce založili si blahobyt na vykořisťování práce chudých u nich za almužnu pracujících spoluobčanů.

Důvodová zpráva o berní reformě umožňuje nahlédnouti do systému několika států zahraničních. A při tom je pozoruhodným zjevem, že téměř ve všech těchto státech je pozemková daň vyšší, takže poměrně vynese státní pokladně daleko větší obnos nežli v Československu. Při tom v některých státech je u malých zemědělců zavedeno také daně prosté existenční minimum. Tak v Anglii platí malorolník pozemkovou daň teprve tenkráte, kdy jeho roční příjem překročil 160 liber čili našich 26.240 Kč a při tom tato daň ještě vynese 110,700.000 Kč ročně. Kromě toho v Anglii jenom daň z motorových vozidel vynese 3.062,408.879 Kč, které se věnují na úpravu silnic a komunikací. Daň z vyššího služného t. zv. supertace vynese v Anglii 11.235,640.000 Kč ročně. Tuto daň platí pouze poplatníci, kteří mají příjmy nad 328.000 Kč ročně. V Československé republice podobní poplatníci nezaplatí ani čtvrtinu obnosu, který zaplatí dělníci a státní zaměstnanci na jediné dani z příjmu.

Zajímavý zjev je také v tom, že tabáková daň v poměru k počtu obyvatel vynese v Anglii sotva  1/6 obnosu, který vydělává tabáková režie v Československu. V Dánsku, jehož rozloha činí 44.416 km2, tedy je téměř o 100.000 km2 menší nežli Československo, vynáší pozemková daň plných 65,014.778 Kč. V Uhrách, které mají rozlohu 92.916 km2, tedy o 60 tisíc km2 menší než Československo, vynesla pozemková daň 90 mil. Kč ročně, což se přibližně rovná cifře, kterou páni předpokládají, že dostanou v pozemkové dani podle nové úpravy. Ve Francii vynáší pozemková daň plných 18% nájemného po odečtení  1/5 nájemného na režii. V Rakousku jsou zákonem povinny země vybírati pozemkovou daň nejméně 5krát tak velikou jako v době před válkou. A ve Svazu sovětských socialistických republik platí se pozemková daň také až tehdy, když čistý výnos přesahuje 510 Kč na jednu osobu v rodině. Z těchto tabulek vidí naše měšťácká koalice, že daně prosté existenční minimum je u malozemědělců zavedeno jak v průmyslově a kapitalisticky nejvypjatější Anglii, tak také v sovětskými řády spravovaném Svazu sovětských socialistických republik a jenom služka kapitalistických vykořisťovatelů v Československé republice, nynější vládní měšťácká koalice, se tomuto spravedlivému požadavku brání a naše návrhy na zavedení tohoto existenčního minima pro těžce pracující drobné zemědělce soustavně zamítá. Doufám, že pracující zemědělci ve vhodné chvíli připomenou tuto křivdu sloupům dnešní koalice, agrárníkům a klerikálům.

Koaliční tisk nalhává všem drobným zemědělcům, že berní reforma v souvislosti s úpravou finančního hospodářství svazků územní samosprávy přinese těmto pracujícím venkovanům při pozemkové dani daňové úlevy, což ovšem není pravda. Nebude snad tato koalice tak drzou, aby totéž tvrdila při nově upravené dani domovní. Neboť základ domovní daně třídní zvyšuje se při jedné obytné místnosti proti době předválečné o 67%, při 2 místnostech o 200% a při 3 místnostech dokonce o 270%. Pak pozvolna procento zvýšení klesá, poněvadž jde o zámožné, bohaté. Tedy, zde opět se koalice vrhá na ty největší chudáky, kteří bydlí v nejnuznějších barácích. Těm zvyšuje daň domovní největším procentem.

Vládní většina ve své bezohlednosti jde dokonce tak daleko, že ukládá daňovou povinnost domovní i starým, prací sedřeným výměnkářům na venkově. Kolega referenta k dani domovní P. Roudnického, páter Bombera pobíral za pár let své námahy, při které jistě neměl na rukou tvrdých mozolů, od československého státu 40 tisíc Kč ročně pense. Podle názoru P. Roudnického 80 let starý výměnkář po 60leté dřině, při které vychoval státu několik vojáků, místo pense bude platiti domovní daň, která v místech, kde podle této předlohy bude se platiti místo domovní daně třídní domovní daň činžovní, bude pro staré výměnkáře ohromným břemenem.

Téměř 4 hodiny vedli jsme v rozpočtovém výboru boj o změnu tohoto paragrafu, abychom neštěstí od výměnkářů odvrátili, avšak marně. Byli jsme odbyti slibem, že náprava bude zjednána ministerským nařízením. Víme, že je to slib ceny velmi pochybné, neboť ministři přicházejí a také odcházejí. A každé ministerstvo se zařizuje podle svého. Kdo však bude od jakékoliv daně domovní osvobozen, to bude několik tisíc farářů, rabínů, pastorů a popů a několik biskupů, arcibiskupů a vrchních rabínů. Důvodová zpráva původního vládního návrhu odůvodňovala toto osvobození příbytků a paláců rozšiřovateli kulturní a duševní reakce nejvyšším rozhodnutím ze dne 30. srpna 1827, tedy plných 100 let starým. Do nově upraveného tisku č. 1000 se už přece pánové styděli tento důvod vložiti. Pak ať se opováží někdo tvrditi, že republika Československá není státem pokrokovým a že nepokračuje s moderním duchem doby? Každému přece dává, co mu patří, páterům kongruu a osvobození od daně, Bomberovi a Gajdovi tučnou pensi a sedřeným výměnkářům návštěvu přísného exekutora. Rovněž ustanovení berní reformy, podle kterého se velmi rozmnoží počet obcí povinných daní činžovní, která pro malozemědělce bude velkým zatížením, přispěje jistě k vystřízlivění pracujících venkovanů, kteří poznají, že od této koalice kromě nových a nových těžkých břemen finančních nemohou nic dobrého očekávati.

Tento koaliční systém je schopen odpouštěti daně řádu německých rytířů a různým průmyslovým lichvářům, je schopen slevovati milionové obnosy Baťům, Petschkům a Fürstenberkům, je schopen osvoboditi od povinnosti placení daní metrákové pátery, biskupy a rabíny, ale pro pracující rolníky a venkovany, jakož i pro prací sedřené výměnkáře má jenom exekutory, a pak trestní část berní reformy ustanovuje při mnohdy nemožném placení daní pokuty a šestinedělní kriminály.

Obyvatelé vesnic poznají, nemá-li je tato mezinárodní měšťácká koalice úplně ožebračit a zotročit, že musí v době nejbližší ruku v ruce s průmyslovým proletariátem tuto koalici pomocí jednotné fronty poraziti a vybudovati vládu dělníků a pracujících rolníků po vzoru ruském. (Potlesk poslanců strany komunistické.)

Předseda (zvoní): Ke třetí části podrobné rozpravy, zahrnující výdělkovou daň všeobecnou a zvláštní a daně pozemkovou a domovní, není již nikdo ke slovu přihlášen, listina řečnická jest vyčerpána a rozprava o této části jest tedy skončena.

Přerušuji projednávání pořadu a ukončím schůzi.

Dříve ještě učiním některá presidiální sdělení.

Dovolenou na dnešní schůzi udělil jsem p. posl. Moudrému pro neodkladné zaměstnání.

Lékařské vysvědčení předložil p. posl. Buříval.

Došlo oznámení o změně ve výboru. Žádám o přečtení.

Zástupce sněmovního tajemníka dr Mikyška (čte):

Do výboru kulturního vyslal klub poslanců čsl. strany lidové posl. Vičánka za posl. Staška.

Předseda: Výboru imunitnímu přikázal jsem žádost obžalobného senátu sedrie v Trenčíně ze dne 3. dubna 1927, č. Tk VI 371/27/2, předloženou hlav. stát. zastupitelstvím v Bratislavě ze dne 3. května 1927, č. 4666/27, za souhlas s trest. stíháním posl. Jílka pro zločiny podle §u 1, odst. 1 a §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky (č. J 373-II).

Podle usnesení předsednictva navrhuji, aby příští schůze konala se zítra v sobotu dne 7. května 1927 v 9 hod. dopol. s pořadem:

Nevyřízené odstavce pořadu této schůze.

Jsou snad proti tomuto návrhu nějaké námitky?

Posl. Mikulíček: Namítám a navrhuji, aby příští schůze byla za týden.

Předseda: Vzhledem k tomu, že není možno rozhodnouti o námitce a návrhu posl. Mikulíčka hlasováním, (Výkřiky poslanců komunistických: Proč by nebylo možno?), poněvadž sněmovna není schopna se usnášeti (Výkřiky poslanců komunistických), přerušuji podle §u 58, odst. 4 jedn. řádu schůzi. Pokračování její bude zítra o 9. hodině dopol.

(Schůze přerušena v pátek dne 6. května 1927 v 9 hod. 38 min. večer - opět zahájena v sobotu dne 7. května 1927 v 9 hod. 30 min. dopol.)

Předseda: Zahajuji přerušenou schůzi.

Budeme pokračovati v přerušeném jednání, to je ve sloučené rozpravě o všech třech odstavcích dnešního pořadu.

Jsou to:

1. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 706) zákona o přímých daních (tisk 1000).

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 705) zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 1007).

3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 559) zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

Ježto třetí část rozpravy podrobné byla včera skončena, přistoupíme dnes k další, to jest čtvrté části sloučené podrobné rozpravy, kteráž část zahrnuje osnovy zákonů: o úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 1007) a o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

K této části rozpravy jsou přihlášeni dosud řečníci: na straně "proti" pp. posl. Bečko, dr Rosche, Prášek, Vrtaník, Pik, dr Koberg, dr Stern, Karpíšková, V. Beneš; na straně "pro" pp. posl. Náprstek, Kvasnička, Pekárek, dr Polyák.

Dávám slovo prvnímu řečníku na straně "proti", p. posl. Bečkovi.

Posl. Bečko: Ctená snemovňa! Vedúca myšlienka, ktorou je ovládaná predloha o priamych daniach a predloha o novej úprave finančného hospodárstva sväzkov územnej samosprávy, dá sa v krátkosti vyjadriť takto: Materiálna stránka oboch predlôh predchnutá je duchom rýdzeho jednostranného meštiackeho sobectva, ktorý ešte aj dnes považuje každý druh práce len za povinnú službu pre triedu ovládajúcu hospodárske a výrobné statky, neberie žiadneho zreteľa na hodnotenie práce, ktorá je základom existencie spoločnosti.

Pokiaľ ide o politickú stránku menovite predlohy o novej úprave finančného hospodárstva sväzkov územnej samosprávy, táto je v úplnom rozpore s princípmi samosprávy, lebo obecné, okresné, župné alebo zemské zastupiteľstvá sú viac-menej len dekoráciou, to preto, že sú povinné podraďovať sa výhradne príkazom byrokracie, ktorá bude rozhodovať nad rozpočtom samosprávy v mnohých prípadoch podľa toho, aká je v tej ktorej obci alebo okrese väčšina zastupiteľstva a aká je mocensko-politická konštelácia v štáte.

Za ten čas, pokiaľ predloha o priamych daniach unifikuje dosavádny dvojitý daňový systém rakúsky a maďarský, predloha o novej úprave finančného hospodárstva sväzkov územnej samosprávy dáva tejto putá tak prísnej byrokracie, že v rámci stanovenej pôsobnosti v ohľade finančno-hospodárskom bude musieť nastať porucha v chode samosprávy.

Vopred stanoviť sadzbu prirážky na 200% pre obce, zvlášte na Slovensku, odkiaľ nieto príslušných štatistických dát, a dozorčím úradom dať do ruky moc, aby v tom prípade, keď nestačí na úhradu ani výnos najvyššie prípustnej prirážky, nariadil vyberanie vhodných obecných prirážok, dávok a poplatkov, znamená skok do tmy.

Taktiež ustanovenie, že dohliadací a prirážky povoľujúci úrad má právo nielen skúmať jednotlivé položky, ale tieto škrtať, presunovať tak čo do potreby ako aj čo do úhrady, je ustanovením, ktoré povedie nie k úspore, ale ku zvýšeniu výdajov.

Jestliže sa stále dokazuje z radov dnešnej vládnej väčšiny, že štátne výdaje na verejnú správu sú vysoké preto, že socialisti privalili na bedrá štátu celý rad nových úkolov a že výdaje tieto sú neúmerné našej národnej finančnej potencii a ako také musia vraj byť odbúrané, tak v tomto prípade si dnešný meštiacky režim reže vetvu, na ktorej sa dosiaľ držal, lebo úkoly, ktoré berie štát na seba už nie ako dozorčí úrad, ale ako najvyšší vladár, mocnár rozhodujúci o všetkom, čo tá ktorá obec, okres, zem alebo župa môže alebo nesmie robiť, sú nad rozsah funkcie demokratického štátu v každom ohľade.

Slovensko a Podkarpatská Rus ako zeme hospodársky, sociálne a kultúrne najslabšie, túto kuratelu pocítia veľmi vo svojej činnosti. Že bude tvrdšie dopadať na hospodársky, sociálny a kultúrny rozvoj obcí tento protiľudový zákon, je zrejmé z toho, že je na Slovensku slabšia organizačná pohotovosť a ešte slabší smysel pre hľadanie príslušného práva a keď si ešte domyslíme, že náklady spojené s príslušným domáhaním sa priznania príslušných práv finančných zo Slovenska sú o mnoho vyššie než v zemiach ostatných, tak vidíme nevýhodu tohoto zákona v plnom rozsahu.

Jestliže sa všeobecne uznáva, že Slovensko je zem panenská, platí to predovšetkým o jeho obecnej samospráve, ktorá je úplne v plienkach a sotva nabrala dychu k svojmu prvému obdobiu ľudovej samosprávy, už ju stíha osud reakcie, ktorá si vytýčila za cieľ zničiť sľubné počiatky ľudovej samosprávy a nastoliť znova samovládu bohatých statkárov, nových zemanov, ktorí povstávajú pri tvorení zbytkových statkov, fabrikantov a zpupných, v mnohých prípadoch zatvrdlých obchodníkov a živnostníkov.

K tejto kuratele sa rozhodla dnešná vládna väčšina po získaní takmer všestrannej štatistiky o obecnom hospodárení v zemiach historických. Na Slovensko a Podkarpatskú Rus sa táto kuratela zavádza bez takéhoto štatistického zistenia. Obdobná smečka sa dáva tiež na hrdlo obecným školským stoliciam. Týmto ustanovením sa vyhovuje predovšetkým strane ľudovej, ktorá pravdepodobne bude hlasovať pre tento zákon len preto, že ustanovenie §u 4, poslednej vety odst. 2., znemožňuje rozvoj tak stávajúcich ako aj budovať sa majúcich ľudových obecných škôl.

Podľa vládneho návrhu a tam nevykázanej štatistiky čo do nákladu na vydržovanie verejných a cirkevných škôl ľudových nie je možné zistiť výšku nákladu, ktorú uhradzuje školská stolica obecnou prirážkou alebo ktorú platia poplatníci na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi na náklady cirkevných škôl. Predsa školské stolice obecných škôl musia svoje rozpočty už pre rok 1928 vyhotoviť podľa zásad prejednávaného návrhu zákona. Pre cirkevné školy dáva sa ministrovi financií v §e 23 zmocnenie, aby po dobu troch rokov od účinnosti tohoto zákona zistil, do akej miery a za akých podmienok je možné prirážky k daniam výnosovým, ktoré platia poplatníci na Slovensku a v Podkarpatskej Rusi na náklady cirkevných škôl, započítať do výmery prirážok pre prípustnosť príspevkov z fondu podľa §u 10.

Toto ustanovenie odhaľuje veľmi náležite úmysle dnešnej vlády a predovšetkým strany ľudovej na Slovensku. Za ten čas, kým obce a obecné školy bez každého štatistického dokladu podriaďujú sa bez každého prechodného ustanovenia čo do stanovenia výšky prirážok pod kančuku dozorných úradov, ktoré budú ľubovoľne nakladať s rozpočtovými položkami našej samosprávy a nákladmi na obecné školy, nebude sa tak diať so školami cirkevnými. Pre tieto budú ešte len skúmať, za akých podmienok by im bolo možné pripustiť príspevok z fondu podľa §u 10. Do tých čias, dokiaľ sa toto nezistí, cirkevné školské stolice budú hospodáriť ďalej podľa dosavadného spôsobu, lebo v §e 4 nieto žiadneho ustanovenia čo do uloženia povinnosti upraviť rozpočty cirkevných škôl podľa ustanovenia zákona o novej úprave finančného hospodárstva sväzkov územnej samosprávy. Ide im o to, aby dostali ešte viac ako majú dnes.

Prečo utekáte zpod ustanovenia zákona vy, ktorí ho robíte, ktorí tisíce a miliony iných občanov k tomu donucujete? Prečo robíte tento zákon, keď ste si vedomí, že je schopný podviazať nielen hospodársky, ale aj kultúrny rozvoj predovšetkým Slovenska a Podkarpatskej Rusi? To je už viac ako cynizmus. Toto je husársky kúsok, ktorý otvorí oči aj tomu, kto ešte dosiaľ nevidel.

Čím toto počínanie poslanci strany ľudovej pred svojimi voličmi odôvodnia? To všeobecné, čo je tu uvádzané poslancami vládnej väčšiny, že obecné prirážky každého druhu sú tak vysoko vyhnaté, že ich už nemôže nikto sniesť, predsa nestačí a stačiť nemôže, zvlášte na Slovensku nie. Hospodársky a priemyslový život Slovenska z ohľadu súkromného podnikania je podviazaný na celý rad rokov. Zákon, ktorý prejednávame, je práve spôsobilý k tomu, aby vyhasil i tie posledné nádeje nezamestnaného robotníctva, ktoré si vedelo dosiaľ niečo vyrobiť aspoň pri regulácii ulíc, kanalizácii alebo stavbe ciest, čo dnes na Slovensku prevádzajú obce ako núdzové práce. Táto okolnosť na poli podnikania týmto zákonom bude obciam znemožnená.

Kojiť sa nádejou, že sa uľaví súkromným podnikateľom a že títo budú v širšom rozsahu podnikať, že oživne priemyslový ruch a že tak vznikne zamestnanosť, je viac ako bláhovosť, lebo je to len argument na odvedenie lačných máss od pravej podstaty veci. Jestli máte vážny úmysel riešiť hospodársky problém Slovenska - je to adresované tým, ktorí nepokladajú ani za tak dôstojné, aby aspoň svoju hliadku nechali v poslaneckej lavici, aby im mohla podať zprávu o prípadnom vývoji jednania pri tejto osnove, adresované je to predovšetkým strane ľudovej, ktorá má plné ústa sladkých, úprimných, vznešených slov všade tam, kde prichádza medzi ľud, ktorý volá neustále po práci, a tu, kde je práve miesto, aby sa otázky tieto riešily, má k tomu najmenej ochoty a pochopenia pre riešenie týchto otázok, čo prejavuje už i tým, že vôbec nikto nie je prítomný z poslancov tejto vládnej strany - tak preveďte prepočítanie dopravných tarifov, odstráňte lomený manipulačný poplatok, stavajte nové železnice, a tak rozriešite predpoklad úspešného hospodárskeho a priemyslového rozvoja Slovenska.

Toto nie sú predsa žiadne socialistické požiadavky, ich splnenie vyžaduje jedna z podmienok národo-hospodárskej samozrejmosti.

Charakteristika dnešnej obchodnej a dopravnej politiky je podaná ústredným sdružením slovenského priemyslu v jeho výročnej zpráve týmito veľmi zaujímavými slovy: Rok 1926 bol pre našu republiku v ohľade obchodno-politickom i kauzálnom súvise, i v ohľade výrobno-politickom jednou z najneprajnejších tým, kým našu priemyslovú výrobu bolo možno odhadovať r. 1925 až na 86% mierovej výroby. Odhady tieto pre r. 1926 činia len okolo 80%. Toto je celoštátny priemer. Index na Slovensku je však podstatne nižší, a to podľa odhadov aspoň o 15 až 20%.

Táto vec ohraničuje hospodársku pôsobnosť a vplýva na hospodársky život Slovenska tých verejných činiteľov, ktorí vládli pred rokom 1926 a režim, ktorý nastúpil vo forme víťazstva strany ľudovej na Slovensku po r. 1926.

Pán posl. Macháček ako generálny rečník strany ľudovej pri tejto debate veľmi náležitým spôsobom sa snažil zakryť tú stránku nevýhody, ktorú práve predloha táto pre Slovensko bude znamenať, robil to nasledujúcimi slovy: "Každá reforma má osobné, vecné, lokálne, časové, technické, psychologické a morálne predpoklady. V zákone sa nachádzajú síce kruté paragrafy, ale v tomto prípade, ako vo veľa iných, krutosť je len záclonou slabosti." To sú slová pravdy, povedané poslancom strany ľudovej, ktorá práve od pravdy uteká, ona uteká od svojich sľubov, nemá dostatok morálnej sily, ktorú práve tu reklamuje pre tak ďalekosiahlu reformu, ako je reforma priamych daní a ostatné zákonné predlohy, ktoré prejednávame. Strana ľudová, miesto aby svoju moc využila pre všeobecné hospodárske a kultúrne povznesenie Slovenska, snaží sa predovšetkým riešiť otázky tieto s hľadiska svojho súkromno-strannícko-politického, ako to ukazuje práve § 23 prejednávaného návrhu zákona. Útek od pravdy usiluje sa práve strana ľudová kryť krutými paragrafy, v rámci ktorých dáva zároveň železný náhubok širokým vrstvám ľudovým na Slovensku, aby sa tieto nemohly dovolávať splnenia tých sľubov, ktoré im strana ľudová dala.

Ďalej p. posl. Macháček snaží sa tie vady a poruchy, ktoré sa vyskytovaly v berných a finančných úradoch na Slovensku, prevaliť spôsobom, vlastným len strane ľudovej, výhradne na úradníkov. Ale nie snáď tým, že by úradníkom týmto vytýkal nepohotovosť, že by im vytýkal to, že nedostáli v každom ohľade svojím povinnostiam, že sú pohodlní alebo krutí, že bezohľadne postupujú i tam, kde nieto pre to podstatného dôvodu a že predovšetkým tento bezohľadný postup sa vystupňoval od tej doby, ako strana ľudová dostala vládnu moc, ktorá je súčasne zodpovedná za politiku verejného života na Slovensku, on sa snaží týmito slovami toto si uľahčiť: "Povyhadzovali nám, zvlášte na Slovensku, z úradov dobre zapracovaných úradníkov, dali nám ľudí prišlých z Bosny a Hercegoviny, ktorí započali práve opačne konať, ako múdry človek koná."

Jestli myšlienkove zájdeme nazpäť do minulosti, do r. 1919 a 1920 a keď máme pred očima všetko, čo sme prežívali v tejto dobe na Slovensku, tak by sme museli povedať, že p. posl. Macháček nie je dostatočne informovaný, že na Slovensku nežil, lebo niečo podobného tvrdiť môže len človek, ktorý to neprežil alebo ktorý to úmyselne dokazuje. Strana ľudová stále a stále všade, na každom mieste dokazuje, že boly celé desiatky a stovky dobrých, kvalifikovaných, verných slovenských ľudí svojich miest pozbavení a že títo ľudia sa dovolávajú len toho práva, ktoré im bolo vzaté a ktoré im je povinný štát nahradiť. Pokiaľ ide o túto časť argumentácie v tomto smysle slova, bolo by na čase - a strana ľudová je povinná v záujme svojej vlastnej prestiže - aby sa tomu urobil koniec. Ak sú takéto prípady, nech ich, keď nemôže zjednať tuná nápravu, nedonáša do parlamentu vo forme balíkov, ktoré sa tuná rozmetávajú, ale nech to dokáže príslušnými doklady v každom ohľade a takýmto spôsobombude považovaná za stranu, ktorá chce za všetkých okolností len v začarovanom kruhu politicky pre seba loviť. Argumenty tohoto druhu nie sú spôsobilé k tomu, aby vo finančnej správe berných úradov na Slovensku nastal poriadok, aby táto argumentácia mohla poukázať dostatočne na slabiny počínania finančných a berných úradov na Slovensku, ale naopak. Táto argumentácia p. posl. Macháčka je spôsobilá k tomu, aby znechutila i tú časť úradníctva, ktorá dnes na Slovensku vo finančných a berných úradoch pracuje, lebo ich vháňa týmto spôsobom do neistoty. A kto pracuje v neistote, toho výkonnosť a chod práce je narušený.

Znova tu máme náležitý doklad toho, že strane ľudovej nejde o to, aby sa na Slovensku pomery konsolidovaly, ale že jej úmyslom je, aby sa v takej neistote naďalej udržaly tie pomery, aké sú dnes, lebo tie sú práve výhodné pre ich politické manévry. (Výkřiky posl. inž. Nečase.)

Je potrebné ešte sa zmieniť niekoľko málo slovami o tom, ako táto predloha, menovite predloha o priamych daniach, na Slovensku bude pôsobiť. Slovenské družstevníctvo a tiež družstevníctvo na Podkarpatskej Rusi, na územiach, kde platia zákonné ustanovenia bývalého štátu maďarského, už bolo za starých dôb oslobodené úplne od zvláštnej dane výdelkovej. A zaujímavé je, že toto zákonné ustanovenie bolo práve vynesené parlamentom, ktorý bol akosi reprezentantom štátu feudálneho a džentríckeho, teda starého Maďarska; a štát demokratický, Československá republika, ktorá má práve nové smery vo výrobe a technike v každom ohľade podporovať a ktorej vláda musí byť vedená snahou vzbudzovať kolektívnu myšlienku preto, aby tu bol vytvorený pevný predpoklad o náležitej spolučinnosti všetkých faktorov, lebo len vytvorenie tohoto predpokladu môže umožniť riešenie dnešných ťažkých hospodárskych a sociálnych problémov, ukazuje počínaním a ustanovením, ktoré sa nachádza v III. hlave zákona o priamych daniach, ktorá pojednáva o zvláštnej dane výdelkovej, opak tohoto snaženia.

I v tomto ohľade sa ukazuje zasa výhradne tá veľká jednostrannosť, ktorou je predovšetkým predchnutá a akosi do seba založená dnešná vládna väčšina, že to, čo polofeudálny, polodžentrícky maďarský režim uznal za potrebné dať družstevným spolkom a družstevným spoločnostiam, to im berie práve táto daňová predloha, od ktorej sa očakávajú tak ďalekosiahle výsledky práve na poli hospodárskom. Nie je možné docieliť týmto spôsobom riešenia celkového problému a nebude dostatočne touto predlohou riešená ani tá otázka, ktorú práve dnešná vládna väčšina rieši. Do tých čias, dokiaľ také zákony, ako sú práve zákony daňové, a celý súhrn daňových sústav, bude riešený s hľadiska toho, ako sa pokračuje u nás v obchodnej politike, tak nieto nádeje, aby nielen v Československu, ale v celej Europe mohlo nastať zvláštne oživenie hospodársko-obchodného života. Otázky tieto dosial, sú riešené s hľadiska liberalistickej školy národohospodárskej, ktorá sa snaží predovšetkým chrániť sama seba, chrániť triedu majetných. Dnes spôsob tento nestačí, sme o veľa ďalej v každom ohľade, a preto je nutné, aby otázky tohoto rázu boly riešené s hľadiska toho, ako to vyžaduje spravedlnosť, demokracia, aby okolnosti, ktoré zapríčiňujú tieto zjavy a poruchy v našom národo-hospodárskom a sociálnom živote, boly tlmené; ale takýmto zákonným opatrením, aké sa robí tu, nielen že sa nekladie základ sociálnemu mieru, ale zjavujú sa nové obrysy, ktoré pripravujú, aby podmienky pre sociálny mier boly zhoršené a aby takým spôsobom stále viac a viac narušovala sa naša základňa hospodárskeho a sociálneho súžitia.

Charakter prejednávaných zákonov je práve daný tým, že rieši všetky tieto otázky, daň každého druhu s hľadiska výrobných tried, s hľadiska držiteľov moci v tomto štáte a preto nemôže svojmu úkolu plne zodpovedať.

Pokiaľ ide o samotnú stranu ľudovú, je potrebné zvlášte sa k tejto vrátiť. Sociálne demokratická strana na Slovensku utrpela r. 1925 porážku toho druhu, ktorá sa zriedka kedy stáva. Porážka táto bola privodená neporozumením ľudových vrstiev tej politiky, ktorú strana ako správnu politiku jedine sledovala a sledovať mohla. Pokiaľ ide o pôsobnosť a činnosť strany ľudovej, ktorá sa vyvýšila na faktického vykupiteľa slovenského ľudu, tej nebude privodená porážka ľudovými vrstvami preto, že by nechápaly jej politiku, ale bude preto, že hľadisko strany ľudovej opiera sa výhradne na zaisťovanie zvláštnych osobných záujmov, na krytie v širšom smysle slova straníckom, na zabezpečenie vlastnej politickej podstaty na Slovensku, a práve v tomto smysle bude ľudová strana politiku svoju provodzovať, a táto politika privodí jej porážku nie od širokých ľudových vrstiev.

Naše stanovisko k celému súhrnu týchto zákonov, ktoré sú predmetom jednania, vzhľadom na ich triedny charakter a vzhľadom na to, že neberú žiadneho zreteľa na všeobecnosť a že rieši otázku túto, tak veľmi dôležitú s hľadiska národohospodárskeho a sociálneho, výhradne s hľadiska potrieb držiteľov moci tohoto štátu, je dané tým, že budeme proti tejto predlohe hlasovať. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP