Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Bobek. Uděluji mu slovo.
Posl. Bobek (německy): Slavná sněmovno!
Již v generální debatě rozpočtového
výboru jsem poukázal na to, že projednávané
předlohy jsou první větší a důležitější
zákonodárnou prací, za kterou i německé
vládní strany převzaly plné zodpovídání,
a prohlásil jsem tenkráte, že nám bude
velice těžké, ba snad nemožné,
vzíti na sebe tuto odpovědnost, nebudou-li největší
krutosti vládní předlohy odstraněny.
Nemyslím, že musím dříve ujišťovati,
že bych po tomto výroku před vás předstoupil,
abych se zákona ujímal, kdybych nebyl přesvědčen,
že právě německým vládním
stranám se podařilo v několikaměsíční
spolupráci s ostatními vládními stranami
ve všech částech této předlohy
prosaditi řadu významných změn, které,
třebaže nemohou uspokojiti všechna přání,
a to se asi nikdy nestane, nutno přece pokládati
za značné zlepšení zákona. Musím
ovšem konstatovati, že na tom má nemalý
podíl ochota finanční správy a uznalost
ostatních koaličních stran. Jest nutno uznati,
že se při této předloze, jak prohlásil
zpravodaj dr Hnídek, jednalo o jednu z nejnaléhavějších
a nejneodkladnějších potřeb státu,
jež vyžadovala co nejrychlejší a brzké
rozhodnutí. A přes to nebude nikdo vážně
tvrditi, že se vyhnulo věcným a důkladným
poradám. V trvalých, klidných a svědomitých
poradách se dílo projednalo, ovšem nejdříve
v rámci vládní většiny, při
čemž podkladem porad byla podání a přání
všech hospodářských korporací
a organisací bez rozdílu stran a národností.
Prozkoumala se důkladně sta návrhů
a podnětů, a z části se na ně
vzal ohled, téměř ke všem zaujal pan
ministr financí nebo některý z pánů
finančních referentů určité
stanovisko. Ale také rozpočtovému výboru
byla dána příležitost pracovati bez
přílišného ukvapení, a nutno
konstatovati, že toho oposice v hojné míře
a věcně využila.
Nyní stojíme před dokončením
tohoto díla a jest vskutku na čase, aby bylo provedeno.
Právní stav na poli berním, zvláště
u daní přímých, se stal nesnesitelným,
neboť daňové úřady a poplatníci
se museli říditi podle více než 70 zákonů
a nařízení. Žádný div,
že se v tom nevyznali ani úředníci ani
poplatníci, že nakonec ani úřady ani
poplatníci nevěděli, co se má platiti.
Proto se muselo přikročiti k reformě tohoto
bernictví, k níž také konečně
došlo na svorné přání všeho
obyvatelstva bez rozdílu politického přesvědčení
a bez rozdílu jednotlivých stavů a tříd.
Kritika, která se tu provádí, proto týká
se méně reformy, jež se všeobecně
pokládala za nutnou, než způsobu jejího
provedení. Břemena, která všem produkčním
vrstvám byla naložena přímo neslýchaným
tlakem daní, nebyla již snesitelná. Proti sedmeronásobným
příjmům předválečným
stály alespoň desateronásobné přímé
daně, skutečnost to, jež konečně
musela vésti k neschopnosti konkurence u naší
výroby, k nízké úrovni životní
a ke zvýšení nezaměstnanosti. Tím
nechci nijak tvrditi, že pokles našeho národního
hospodářství a trvalá hospodářská
krise se má odůvodniti jedině tlakem daní.
Dávám za pravdu oněm, kteří
tvrdí, že zvláštní hospodářská
krise tohoto státu, kterou nutno dobře lišiti
od světové krise hospodářské,
byla zaviněna z velké části samotnou
státní správou, ježto při většině
opatření, jež měla sloužiti k povznesení
hospodářství, nerozhodovaly vždy důvody
hospodářské, nýbrž často
hrály hlavní úlohu důvody rázu
ryze národnostního, při čemž
právě tyto hospodářství mladého
státu nejvíce škodily. Neboť se zcela
přehlédlo, že Československo převzalo
více než 70% průmyslu starého Rakouska,
aniž se postaralo o odbytiště tohoto velikého
státu, ba dokonce, místo aby se tato odbytiště
zajistila, znepřátelila se jich většina.
Zdálo se, že příčinou této
zcela zvrácené hospodářské
a obchodní politiky byla trochu také ta okolnost,
že většina takto převzatého průmyslu
byla v rukou německých, a o jeho trvání,
nemluvě ani o zdárném vývoji, se nejevil
ani nejmenší zájem. Podtrhuji slova kolegy
dr Rosche, že československé hospodářské
území by při rozumném vedení,
jež by se bylo pokusilo bez ohledu na národní
nevraživost rozřešiti hospodářské
problémy, mohlo býti nejkonsolidovanějším
útvarem střední Evropy. Naším
prvním úkolem tedy musí býti provozování
hospodářské politiky, která by mohla
zajistiti materielní existenci všech odvětví
obyvatelstva a jež pak přispěje také
k hospodářskému rozkvětu státu,
na němž konečně všechen hospodářský
život závisí. Doufám proto, že
se konečně přišlo k rozumu a že
konečně celá naše hospodářská
politika bude vybudována na jiných základech.
Proto byl nejvyšší čas, aby byla odstraněna
největší překážka, která
stála naší výrobě v cestě,
a aby břemena, která nás tížila,
byla zmenšena. Jsou to vedle zákona o přímých
daních zákon o úpravě finančního
hospodářství autonomních svazů
a zákon o stabilisačních bilancích.
Stabilisační bilance jsou doplňkem daňové
reformy. Mají především umožniti
poskytnouti opravdový obraz stavu majetku, takže potom
bilance podniku získají opět své hospodářské
ceny. Dnes se řídí stálá cena
podle koruny a proto má tento zákon umožniti
správné ocenění oněch hodnot,
jež podléhají jako investiční
kapitál dani z výdělku, jež však
také umožňují správný
výpočet jejich výnosu a přiměřené
odpisy. Tento zákon není obligatorní, nýbrž
fakultativní. Každý podnik, který chce
míti účast na daňových úlevách,
může od r. 1927 za 5 let sestaviti východiskovou
bilanci, která slouží za základ bilanci
stabilisační. V rozpočtovém výboru
byla účinnost tohoto zákona stanovena i pro
zemědělské podniky, jakmile tyto povedou
řádné knihy a vykáží přiměřené
uzávěrky provozu. Ježto se tomuto zákonu
se žádné strany nedály vážné
obtíže, nemám ani já příčiny
se jím blíže obírati a nechť stačí,
když jej pozdravím jako pokrok na poli našeho
hospodářského zákonodárství.
Za to se prudce bojuje o zákon o úpravě finačního
hospodářství autonomních správních
těles. Uznávám, že o tomto zákonu
lze míti rozličné, ba zcela opačné
názory; myslím však, že jest nutno posuzovati
tento zákon se dvou stran. Jest veliký rozdíl,
zda tento zákon posuzuji se stanoviska obce, jež v
něm vidí znásilnění vší
autonomie a všech jejích obecních práv,
či se stanoviska sténajícího poplatníka,
jenž v úplné volnosti přirážek
vidí úplné vyčerpání
svých beztoho prázdných kapes. Neboť
je jisté, že přirážky dosahují
mnohonásobné výše státních
daní, a má-li daňová reforma dojíti
svého hlavního cíle, snížení
veřejných břemen, tu nezbývá
právě nic jiného, než upraviti také
výši přirážek samosprávných
těles. Podle mého mínění to
neznamená tak omezení autonomie, jako pouze omezení
moci těch, kdo bez ohledu na poplatníky se domnívali,
že mohou s obecními financemi zacházeti, jak
chtějí. Jest třeba správné,
že mnohé obce nejsou samy vinny výší
svých přirážek, a že k tomu přispěly
jiné okolnosti, válečné půjčky,
špatné, nedostatečné příděly
přirážek finančními úřady,
ale jest také pravda, že mnozí obecní
zástupci po válce jednoduše hospodařili
bez ohledu na poplatníky, a to zpravidla proto, že
většina jejich voličů nebyla poplatníky.
Proto nemám příčiny, proč bych
se s tímto zákonem vyhýbal veřejnosti,
a to tím méně, že jsem přesvědčen,
že právě toto omezení výše
přirážek bude působiti v lepším
smyslu ve prospěch našeho národního
hospodářství, aniž by při tom
jen jediná obec finančně upadla.
Pokud jde o zákon o přímých daních,
tvrdil jsem na počátku svých vývodů,
že se nám podařilo provésti v původní
předloze podstatná zlepšení. Všeobecně
se potvrzuje, že vskutku došlo v předloze k velikým
změnám, a říká se, že
žádná předloha se do sněmovny
nevrátila tak změněna, jako předloha
tato. Tvrdí se ovšem, že se předloha změnami
toliko zhoršila a že většina změn,
tak tvrdí alespoň socialisté, nastala pouze
v zájmu kapitalistických vrstev. Proti tomu konstatuji,
že na druhé straně opět zástupci
kapitalistických vrstev tvrdí, že se pro ně
ani v předloze ani v jejích změnách
neučinilo téměř nic. Porovnám-li
nyní mínění těchto dvou skupin
a vzpomenu-li si při tom na debatu, jež byla o změnách
vedena, dojdu k závěru, že mají obě
poněkud nepravdu a že pravdu nutno hledati asi uprostřed.
Učinili jsme, co jsme mohli, abychom s ohledem na současné
hospodářské, finanční a politické
poměry vzali na obě skupiny takový ohled,
aby jedna druhé neškodila; a nedosáhlo-li se
tu plného uspokojení, jest to proto, že právě
tento zákon má ráz kompromisu, který
musel překlenouti rozdíly jednotlivých vrstev
stavovských a výrobních.
Jednou z nejdůležitějších změn
jest ta, že se berní rok bude krýti s rokem
hospodářským. Tím získá
také finanční správa čas ke
zpracování starých daňových
nedoplatků, jež činí asi 4 miliardy.
To, aby se to stalo takovým způsobem, aby tím
nebyli jednotliví poplatníci zničeni, nutno
zatím ponechati finanční správě,
jež konečně musí míti zájem
na tom, aby poplatníci byli převzati novou daňovou
reformou ve stavu pokud možná solventním. Berní
rok 1927 jest prost přiznání, ježto
pro r. 1926 se nebudou daně vyměřovati. Daně
tu tedy musí býti placeny podle výsledků
r. 1925, zatím co konečná úprava výše
daní se provede podle přiznání v r.
1928 pro rok 1927.
Další, velice důležitá novota nadejde
tím, že poplatník dostane pro každou daň
zvláštní daňový účet,
který umožní poplatníkovi přesný
přehled předpisu jednotlivých daní
a učiněných platů.
Pokud jde o jednotlivé druhy daní, myslím,
že mohu jednati stručně, ježto sám
zákon o nich dává vysvětlení
přehledné, proti němuž není námitek,
a protože tisk včas zpravil obecenstvo o nejdůležitějších
změnách. Pokud jde o daň z příjmu,
nutno zdůrazniti zvláště, že zde
bylo provedeno snížení o 40%, bez námitek
stanovené, což jest značnou úlevou pro
všechny poplatníky. Stejně bylo provedeno snížení
existenčního minima z 6000 na 7000 Kč, jež
může býti u rodin bohatých na děti
zvýšeno na 11.000 Kč. Zvláště
jest zdůrazniti jako další výhodu -
prohlašuji tak v odporu proti celé řadě
oposičních řečníků -
zavedení strhování z platů u dělníků
a zřízenců, jež jim umožňuje
platiti daň v týdenních a měsíčních
splátkách. Za výhodu to prohlašuji proto,
že § 30, jenž obsahuje sazby pro srážky
z platů, jest další značnou úlevou
nejen proti dosavadní sazbě daně z příjmu,
nýbrž i proti ostatním poplatníkům,
kteří musejí platiti daň podle §u
18. Dovolím si to stanoviti pomocí několika
srovnání. Omezím se na několik zkoušek
se srážkami z platů při mzdách
týdenních. Srážka počíná
při týdenní mzdě 193 Kč, to
znamená roční hrubý příjem
10.036 Kč, což podle starého zákona
dává po odečtení 30% všech přípustných
srážek čistý příjem 7030
Kč. Za těchto 7030 Kč by musel beze srážky
ze mzdy zaplatiti toto: podle dosavadního zákona
116 Kč i s válečnou dávkou, jinak
90 Kč, podle §.18 nového zákona 80 Kč
a podle § 30 nového zákona 25 haléřů
týdně, t. j. ročně 13 Kč, tedy
o 103, případně 80 Kč méně.
Při týdenní mzdě 230 Kč, t.
j. ročně 11.960 Kč, případně
8372 Kč, podle starého zákona 144, podle
§u 18 111 a podle §u 30 týdně jednu korunu,
t. j. 52 Kč; při 280, t. j. 14.560 eventuelně
10.192 Kč, podle starého zákona 252 Kč,
podle §u 18 165 Kč, podle §u 30 týdně
2·50 Kč, t. j. ročně 104 Kč.
Daň ze mzdy platí až do 453 Kč týdenní
mzdy, případně 1963 Kč měsíčně.
Již několik těchto příkladů
musí dostačiti, aby zjistily přednosti srážení
z platů před přiznáním a placením
podle §u 18. Bylo by však nespravedlivé, kdyby
se při strhování ze mzdy a platu nebral ohled
na více zatížené domácnosti.
Tuto otázku upravuje § 31, podle něhož
se hranice týdenní mzdy zvyšuje při
rodině o 3 osobách na 222 Kč, při
4 osobách na 246 Kč, při 5 osobách
na 289 Kč a mizí zcela při 6 osobách
v rodině. Totéž platí s příslušným
zvýšením těchto částek
pro výplatu 10, 14, 28-denní nebo měsíční.
Všichni ostatní poplatníci musí platiti
daň podle §u 18. Tato daň se podle §u
20 snižuje až do celkového příjmu
26.000 Kč o desetinu na druhého člena rodiny
a vždy o 2 desetiny na každého dalšího
člena, při příjmu od 26.000 Kč
do 52.000 Kč vždy o 1/10
na druhého a každého dalšího člena
rodiny.
Porovnáme-li tedy zcela objektivně postavení
dělnictva a drobného zaměstnanectva se stavem
nynějším, tu nutno uznati, že se proti
nynějšímu zákonu o dani z příjmu
značně zlepšilo a že jest při nejmenším
silně přehnáno, mluví-li se o zhoršení.
Uznávám, že by si bylo přáti
dalšího zvýšení existenčního
minima, ale nutno zde konstatovati, že také finanční
správa musí počítati s určitou
výší příjmů a že
úbytek na jedné straně má za následek
přesunutí na stranu druhou a dále, že
se tato druhá strana právě tak brání
jako prvá. Při nejmenším jest silně
přehnáno také, tvrdí-li se, že
se strhováním daně z platů počet
platících dělníků značně
zvýší. To jest nemožné, neboť
znám spoustu nových mzdových smluv, z nichž
jest viděti, že většina dělníků,
alespoň v severních a východních Čechách
nedosahuje mzdy 193 Kč a proto dani uniká.
Jest zajisté smutné, že se také zdaňuje
společně příjem členů
rodiny, jak tomu bylo dříve, ale i zde jsem si jist,
že se to příliš často nestane,
ježto se do společného příjmu
nepočítá příjem z platu a ve
většině případů jsou příjmy
členů rodiny právě platy. Také
při přesunování daní jsem měl
s počátku dojem, že se zde stane kruté
bezpráví. Nedovedl jsem se však uzavříti
oněm důkazům, jež tvrdily, že poplatník
má věděti, co má na daních
platiti, aby se u všech státních občanů,
a zvláště u těch, kteří
se dosud o obecní a státní hospodářství
nestarali, vzbudil zájem o spořádané
obecní a státní hospodářství.
Ale i zde je provedena změna tím, že se umožňuje,
aby se daň podnikatelem převzatá strhávala
až do r. 1932. Doufáme, že jsme tím utvořili
přechodní období, jež také tuto
příkrost alespoň přechodně
odstraní.
Pokud jde o daň z výdělku, tu myslím,
že se mohu nejlépe odvolati na kolegu dr Rosche,
jenž prohlásil, že tu změny nutno vítati
v zájmu drobných a středních podnikatelů.
Mohu konstatovati, že také na těchto změnách
mají německé vládní strany
svůj plný podíl. Ovšem i zde musela
býti mezi koaličními stranami nalezena jistá
střední linie, a bohudíky se to podařilo.
Sazba všeobecné daně z výdělku
byla proti vládní předloze snížena
ze 3% na 2 1/2%, a to s
tou odchylkou, že z prvých 30.000 Kč daňového
základu se daňová sazba snižuje na 1/2%,
a z daňového základu převyšujícího
částku 140.000 Kč se zvyšuje na 4%,
proti 4 1/2% předlohy.
Jde-li o podnik společenský, zvyšuje se snížená
sazba 30.000 Kč pro každého plně zúčastněného
společníka o dalších 30.000 Kč,
takže společenský podnik se dvěma v
podniku plně zaměstnanými společníky
při daňovém základu 100.000 Kč
bude platiti z prvých 60.000 Kč 1/2%,
ze zbývajících 40.000 Kč 2 1/2%.
Zde jest však uvésti ještě další
úlevy. Nepřekročí-li daňový
základ podniku 15.000 Kč, jest daňová
sazba pouze 1/4%, do 7000
Kč 1/8% a při
4000 Kč také 1/8%,
kterou však stát nevybírá, nýbrž
předpisuje se toliko co základ přirážek
obecních. Jde-li o podnik, jehož výnos jest
bez účasti kapitálu podmíněn
osobní činností poplatníkovou, jako
u notářů, lékařů, spisovatelů,
umělců, obchodních jednatelů a t.
d., snižuje se všeobecná daň z výdělku
podle §u 57 předlohy o 20%. Zvláště
potřebným poplatníkům, kteří
vedou výdělečný podnik bez pomocníků
nebo pro svoji menší způsobilost s jedním
pomocníkem, možno až do daňového
základu 7000 Kč daně zcela nebo zčásti
prominouti. Totéž platí o poplatnících,
kteří jsou starší 65 let, kteří
po 20 let byli podrobeni dani a jichž daňový
základ přesahuje 10.000 Kč. Myslím,
že tu můžeme býti finanční
správě vděčni za to, že jak při
dani z příjmu, tak při dani z výdělku
dodržela, případně přijala určitý
sociální ráz. Totéž platí
i o dani pozemkové, o níž kol. Böllmann
důkladně referoval. Příčinou
toho, že se nám nepodařilo u zvláštní
daně výdělkové a u domovní
daně činžovní dosíci snížení
daňových sazeb, jest to, že tu zákon
příliš zasahoval do financí těles
samosprávných, jež by podle zjištění
pana ministra financí snížení každé
daně výdělkové mělo pro samosprávná
tělesa za následek úbytek 100 milionů
a každé procento domovní daně činžovní
by také znamenalo mnoho milionů.
Daň rentová byla sice v několika paragrafech
o osvobození darů atd. změněna, jinak
však zůstala alespoň v hlavních rysech,
stejně jako daň z tantiem a daň z vyšších
služebních požitků, nezměněna.
Podstatné změny však byly také provedeny
v trestním řízení a ve všeobecných
ustanoveních. Tak byly trestné delikty rozděleny
přehledně na tři skupiny, a to na daňové
podvody vědomé, úmyslné a z hrubé
nedbalosti. Mám dojem, že poctivý poplatník
se nemá čeho báti a že nemusíme
chrániti toho, kdo z nějakého důvodu
a zvláště toho, kdo rafinovaně podvádí
stát, tak že jiní tím trpí. Aby
se pomohlo poplatníkovi lépe k právu, bylo
podstatně změněno několik ustanovení,
tak byl také postaven v čelo trestního senátu
soudce místo finančního úředníka.
Zajistili jsme poplatníkům většinu v
komisích, přivedli na snesitelnou míru ručení
manžela a omezili ručení pronajimatele, zkrátka,
byla provedena řada zlepšení a snad se ještě
podaří některé provésti, takže
můžeme býti s prací naší
a našich spolupracovníků v celku spokojeni.
Nesdílím, jak jsem již řekl, obavy některých
svých kolegů s druhé strany, že vše
bůhvíjak špatně dopadne a že zvláště
všeobecné ustanovení a trestní řízení
musí býti pro poplatníky největším
neštěstím. Vždyť nemusí vše
dopadnouti tak, jak ti páni věří a
jak si to snad dokonce přejí, aby měli pravdu.
Přiznejte také nám dobrou vůli a dobrý
úmysl a věřte nám, že jsme učinili
vše, abychom také pro naše hospodářství
co nejvíce získali. Změna systému,
která by nastala, by zmařila všechnu naši
dobrou vůli, všechen dobrý nový duch,
kterým chtěl pan ministr financí proniknouti
úřednictvo a celou finanční správu.
Zabrániti této změně systemu nebo
ji co nejdále odsunouti, jest prvým úkolem
německých vládních stran. Jest to
těžký úkol a ještě těžší
odpovědnost vůči našemu lidu, kterou
jsme tu vzali na sebe. Dali jsme se jednou touto cestou a půjdeme
po ní dále přes všechny překážky,
jež se nám tu staví.
To, že jsme na pravé cestě, nám nejlépe
ukazuje poslední řeč kolegy dr Rosche,
jejíž konstruktivní obsah jest krásným
kusem aktivistické práce a, jak "Prager Presse"
konstatovala, jest největším vysvědčením
získávající síly německého
aktivismu. Proto budeme hlasovati pro projednávané
předlohy. (Potlesk.)
Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je p. posl. Mikulíček. Dávám
mu slovo.
Posl. Mikulíček: Způsob, jakým
měšťácká vládní většina
postupovala při projednávání těchto
návrhů a hlavně návrhu o úpravě
finančního hospodářství svazků
územní samosprávy, který, když
bude měšťáckou majoritou přijat,
znamená pochování samosprávy, svědčí
o tom, že tato koalice nejen cynicky ruší občanům
ústavními zákony zaručená práva,
nýbrž že už kašle i na parlamentární
zvyky a že i tu demokracii, která má krýti
diktaturu buržoasie, nynější koaliční
panstvo zahazuje pod stůl. Neboť jak se postupovalo
se strany vládní koalice v rozpočtovém
výboru, to nemá jistě s demokracií
ničeho společného. Sotva se odhlasovala berní
reforma, když rozpočtový výbor s krátkými
přestávkami jednal plných 19 hodin, ihned
po pětihodinové přestávce zahájil
rozpočtový výbor jednání o
návrhu finančního hospodaření
samosprávy. Každý rozumný občan
položil si otázku: je za takových okolností
možno, aby unavení a ospalí poslanci byli schopni
tvořiti rozumné a užitečné zákony,
kterými se musí říditi 14 milionů
obyvatel? Jak v pátek 29. dubna projednávání
předlohy o nové úpravě finančního
hospodaření svazků samosprávných
začalo, tak také v úterý 3. května
o 9. hodině ráno skončilo. Členové
rozpočtového výboru byli plných 18
hodin v permanenci a proto nepomohlo ani rozdávání
šňupavého tabáku, spal zpravodaj klerikální
poslanec Adámek, spal posl. Viškovský,
který zde prohlásil, že pravý muž
patří na pravé místo - jeho místo
bylo tedy při projednávání šibeničního
zákona na vycpané lavici - spali zástupcové
strany agrární, klerikální, živnostenské
i nár.-demokratické. V předsíni rozpočtového
výboru to vypadalo jako při řádění
epidemie a za takových okolností projednával
výbor tak daleko do samosprávy zasahující
vládní návrh zákona. A když se
koaliční panstvo vyspalo, tu prostě celý
zákon o 30 paragrafech rozdělilo pro specielní
debatu na 3 skupiny a se stereotypním "to je většina"
zákon odhlasovalo. Tak vypadá v nedbalkách
československý parlamentarismus a československá
demokracie. Není to demokracie, je to učiněná
komedie, která slouží za záclonu diktatuře
několika jedinců, exponentů to svazu kapitalistických
skupin, velkostatkářů, průmyslníků
a bankéřů, kteří jsou osobně
příliš zbabělí, aby za tyto zločiny
na pracující třídě spáchané
převzali sami odpovědnost a eventuelně risiko.
Tito exponenti skrývají se se svými zločiny
za kulisy parlamentarismu a demokracie. Naším úkolem,
historií přímo komunistům určeným
jest, abychom tento švindl s demokracií odhalovali
všem pracujícím, hlavně domkářům
a malorolníkům, kteří vězí
v ideovém zajetí agrární a klerikální
strany a kteří ještě dnes doufají,
že mohou jakéhokoliv zlepšení svých
bídných a v mnohém případě
přímo zoufalých poměrů od tohoto
parlamentarismu a této demokracie očekávati.
Projednávaný vládní návrh nese
sice populární titul "daňová
reforma", ale ve skutečnosti znamená stabilisování
bídy širokých vrstev pracujícího
lidu venkova i měst. Domkáři a malorolníci,
pokud věří podvodně a jezovitsky psanému
buržoasnímu tisku, očekávají
od této daňové reformy odstranění
těžké křivdy, která se jeví
v krajně nespravedlivém zatížení
domkářů a malorolníků pozemkovou
a domovní daní oproti majitelům nádherných
zámků a nepřehledných komplexů
orné a lesní půdy. Avšak všichni
tito agrárníkům a klerikálům
dosud věřící venkované budou
při praktickém provádění této
berní reformy hanebně zklamáni. Stará
křivda spáchaná na drobných zemědělcích
starým rakouským zákonem, při kterém
rozhodující slovo měli feudální
velkostatkáři, nejen že touto berní
reformou nebude odstraněna, nýbrž ku prospěchu
bohaté zemědělské buržoasie má
býti tato křivda na další desetiletí
zachována a upevněna.
Referent o pozemkové dani agrární poslanec
dr Černý, zeť min. předsedy dr
Švehly, jakož i mluvčí české
strany lidové, tedy poslanci dvou skupin, kteří
v této měšťácké koalici
mají rozhodující vliv a hlavní kádr
svých voličů rekrutují z vesnic, museli
sami doznati, že základ pro pozemkovou daň,
t. zv. čistý katastrální výnos,
je předepsán velmi nespravedlivě a že
domkáři a malorolníci, kteří
vlastní většinou méně cennou
a od vesnice vzdálenou půdu, jsou zatíženi
dvojnásobnou pozemkovou daní proti velkostatkářům,
kteří většinou vlastní půdu
nejvýnosnější a hospodářským
budovám nejbližší. Ale přes tento
fakt ponechala starý základ pro pozemkovou daň
tato klerikální a agrární koalice
i pro budoucnost. Výmluvy poslanců agrární
a klerikální strany, že k přebonitování
půdy by bylo potřebí velikého nákladu,
jsou pouhou jezovitskou výmluvou, poněvadž
náklad na přebonitování půdy
jednou státem vydaný vrátil by se státní
pokladně zpět v několika málo letech
ve formě vyšší pozemkové daně
právě od velkostatkářů a majitelů
zbytkových statků. Ostatně taková
oprava základu pro pozemkovou daň vyžadovala
by sotva 1/5 obnosu, kterého
titíž pánové poskytli ze státní
pokladny na sanaci synky československé buržoasie
vykradených bank a jiných peněžních
ústavů. My však jsme přesvědčeni
o tom, že právě proto, že by přebonitování
půdy mělo prospěti malým zemědělcům,
kteří dnes musejí z půdy, vlastníma
rukama za těžkých podmínek obdělávané,
platiti téměř dvojnásobnou daň
pozemkovou jako velkostatkáři a majitelé
zbytkových statků, kteří bez vlastní
práce mají na svých statcích zajištěný
blahobyt tím, že vykořisťují práci
zaměstnaných zemědělských dělníků
a domkářů, že právě tato
okolnost je příčinou, proč agrárníci
společně s klerikály utekli od opravy a spravedlivé
změny bonitních tříd u zemědělské
půdy.
Tyto dvě v koalici nejsilnější strany
každým svým činem dokazují, že
hájí pouze zájem statkářů,
bohatých zemanů a církevních biskupských
a kapitulních latifundistů. Zájmy chudých
dělníků, domkářů a malorolníků
jsou jim vedlejší. O lásce k drobným
venkovanům mluví pouze na schůzích
a ve svém prolhaném tisku. Zde v této budově
při tvoření zákonů, tedy z
měšťáckého hlediska na místě
nejdůležitějším, zájmy pracujících
vesničanů soustavně zrazují. Nejsou
to proto upřímné touhy k nápravě,
když v rozpočtovém výboru posl. dr Černý
a klerikál Adámek si stěžují
na nespravedlivou daň pozemkovou, tak zrovna jako zde,
kde agrární posl. Marcha a živnostník
Horák prolévají slzy nad tím,
že cizí řád německých
rytířů dluží této republice
již léta 37 mil. Kč daní nebo že
takový šlechtický parasita na Moravě
milionové daně státu neplatí, nebo,
jak živnostenský posl. Horák stěžoval
si včera, že maloživnostník, povoláním
hrnčíř, byl přímo zničen
poměrně ohromným na 12.000 Kč jdoucím
daňovým předpisem. Tito pánové,
vesměs členové nynější
koalice, mají možnost místo babského
naříkání sjednati ve prospěch
trpících venkovanů nápravu, oni vládnou,
oni poroučejí, oni tento stát vedou a proto
také za poměry v tomto státě nesou
plnou odpovědnost. Kdyby měli dobrý úmysl,
stačilo by použíti pouze malou část
energie, s jakou prosazovali zvýšení cel a
zvýšení platů kněžím,
a jistě by musila k prospěchu pracujících
malorolníků a drobných živnostníků
býti sjednána radikální náprava.
Ale poněvadž tento dobrý úmysl jim schází,
jeví se zde to jejich prolévání krokodýlích
slzí jako demagogie a humbuk, který má oklamati
chudé příslušníky jejich stran,
pod tíhou různých daňových
břemen už dnes upadající. Pánové
budou míti příležitost, aby hlasováním
pro naše zlepšovací návrhy, kde navrhujeme
daně prosté existenční minimum pro
ty malorolníky, jejichž čistý katastrální
výnos nepřevyšuje 200 Kč ročně
a kde žádáme pro široké vrstvy
poplatníků zastoupení v komisích,
které budou daně předpisovati, jakož
i veřejné jednání těchto komisí,
drobným poplatníkům ulevili. Podle toho,
jak se k těmto zlepšovacím návrhům
zachovají, budou je také malorolníci a živnostníci
souditi. Ovšem, jak nás poučují zkušenosti
z dob minulých, po velmi radikálních slovech,
odsuzujících zvláště nynější
postup státní finanční správy,
budou pro nové zákony, které jsou pro pracující
zhoršeným vydáním starých, jako
jeden muž hlasovati. Tím také potvrdí
to, co my již delší dobu pracujícím
venkovanům dokazujeme, že kromě komunistické
strany nemá pracující třída
venkova i měst v tomto parlamentě žádného
ochránce. Vždyť strana agrární
se i v časopisech veřejně chlubí,
že utvořila jednotnou frontu se statkáři.
Ve "Svobodě" asi před třemi nedělemi
byl o tom obsáhlý článek.