Není naprosto možno spolehlivě srovnati výnos
zjištěný pro základ daně výdělkové
a pro základ vyměření daně
pozemkové. Výnos u daně pozemkové
je skutečně fikcí, fikcí, o které
bylo docela správně řečeno, že
je to fikce docela nesprávná. Ale při tom
srovnání přece jenom je nutno uvážiti,
že průmyslníci a živnostníci zde
nehájili toho svého postavení vůči
zemědělskému podnikání tak,
jak by je obhájiti skutečně měli.
Prosím, do 30.000 Kč může se do jisté
míry tam mluviti o určité výhodě
pro malé živnostníky, poněvadž
je možno jíti pod půl procenta, ale vezměme
výnos živnosti ze 60.000 Kč. Bude ukládána
daň výdělková 2 1/2%,
t. j. 1500 Kč, připočtěme k tomu 500%
autonomních přirážek, t. j. 7500 Kč,
to znamená, že bude platiti tento živnostník
9000 Kč. A nyní vezměme se stejným
důchodem zemědělce. Podle nyní propočítaného
čistého výnosu ze 60.000 Kč daň
2% bude činiti 1200 Kč, dále 1·5% přirážek,
t. j. 900 Kč, 500% autonomních přirážek,
t. j. 6000 Kč, takže on zaplatí 8100 Kč,
tedy již proti podniku živnostenskému se stejným
základem 60.000 Kč zaplatí zde podnik zemědělský
méně o 900 Kč... (Posl. dr Blaho: No,
no!) Pardon, pane kolego, já přijdu dál.
On zaplatí ještě méně, poněvadž
z toho, co platí z té daně a z přirážek
1·5%, 30% jde do zajišťovacího fondu. Toho
u daně výdělkové není, tam
ta daň výdělková přijde celá
státu. (Posl. dr Blaho: Ale štát musí
niečo dostať!) Prosím, ten živnostník
by měl dostati také, ten živnostník
to zaplatí a nemá nároku, kdežto zde
se říká, že je to daň, a fakticky
to není nic jiného než skutečné
pojištění, které si má rolník
platiti sám a nemá to tedy býti do daně
zahrnuto. Tedy můžeme počítati, že
zaplatí v tom případě ještě
o 270 Kč méně a živnostník zaplatí
v tom případě o 1170 Kč více
nežli zemědělský podnikatel se stejným
výnosem. Ale rozdíl vypadne jinak, jakmile přijdeme
k většímu podniku. U živnostníka,
který má základ pro vyměření
daně 150.000 Kč, přijde v úvahu 4%ní
daň, to znamená 6000 Kč, 500% přirážek,
t. j. 30.000 Kč, tedy zaplatí 36.000 Kč na
dani z výdělku. A teď, vezmeme-li zemědělce
se 150.000 Kč - já mám veliký strach,
že veliký zemědělec s takovým
ohromným výnosem se nenajde (Slyšte! Slyšte!),
poněvadž podle pozemkové reformy je možna
držba jenom do 100 ha a na hektar průměrného
výnosu, a to jsou výnosy velmi vysoké, je
40 Kč - tedy zde by byl základ 4000 Kč krát
17. Bylo by to tedy pouze 68.000 Kč, ale budiž. Řekněme,
že je to 150 ha a že k tomu patří ještě
těch 50 ha lesa. V tom případě zaplatí
rolník 3000 Kč daně 2%ní, dále
přirážku 1·5%, t. j. 2250 Kč, 500%
přirážek autonomních, t. j. 15.000 Kč,
celkem 20.250 Kč a po srážce na fond, který
se platí jako pojištění, 675 Kč,
zaplatí fakticky jen 19.575 Kč, čili živnostník
při stejném výnosu zaplatí zde o 16.425
Kč více, čili skoro jednou tolik, jako zemědělský
podnikatel.
Je tu na místě, myslím, odůvodněná
otázka, kde zástupci těch kruhů živnostenských
a průmyslnických zůstali, když se jednalo
o ukládání této daně pozemkové.
Zápas o daň pozemkovou veden je po několik
roků a veden je velice houževnatě. Můžeme
konstatovat, že za dosavadního stavu, kdy vyměřováno
bylo z čistého výnosu 22·7% a s 200%
přirážkou, činila daň ze 100%
čistého výnosu 68·10, ale návrh
z r. 1924, také definitivní, měl sice násobit
čistý výnos deseti, ale daň pozemková
měla činil 2·5%, tedy proti těm
68·10 haléřům měla daň
pozemková činiti pouze 25 Kč. Návrh
provisorní, který byl sledován v předloze,
prodlužoval provisorium, které je dnes, tedy dosavadní
daň se 200% přirážkou měla býti
68·10 Kč. Po nynější opravě,
která byla provedena, daň pozemková při
polích, béřeme-li za základ jedno
sto Kč čistého výnosu, násobeného
sedmnácti, to jest 1700 Kč a 2% daň
činí 34 Kč proti dřívějším
68 Kč 10 h a proti těm prastarým 22 K 70
h, což jistě žádným způsobem
není udržitelné. U lesů se přichází
s 20tinásobkem, 2% činí zde 40 Kč
místo dosavadních 123·50 Kč. Zde můžeme
říci, že proti vládnímu návrhu,
proti návrhu ministerstva financí zvítězila
příznivá politická situace, která
vedla také stranu republikánskou českého
venkova místo provisoria prosaditi daň definitivní,
ale daň, která by skutečně jim přinášela
značné úlevy. (Posl. dr Blaho: Je to taká
prezatýmna definitiva!) Pane kolego, my máme
zkušenosti s prozatímností a definitivou v
zákonodárství. Poplatkový zákon
z r. 1849 ještě platí v republice. Je to přes
70 roků, tedy v této věci nemůžeme
se utěšovati tím, že by to bylo skutečně
jen provisorium.
Jaký bude výnos daně pozemkové? Výnos
dosavadní odhadován byl na 138,000.000 Kč,
t. j. 22·7%, 42 milionů a dále 96 milionů
Kč s přirážkou 200% k dani pozemkové
a 400% k lesům. Nyní bude činiti daň
pozemková při tom sedmnáctinásobku
a dvacetinásobku 2% a vynese jen 66 milionů Kč.
Dále bude zde 1 1/2%ní
přirážka z čistého výnosu
nad 120 Kč, což vynese 45 milionů Kč,
tedy celkem 111 milionů Kč proti původním
138 milionům Kč, tedy již o 27 milionů
Kč méně. Ale prosím, těch 111
milionů Kč to není důchod státní,
musíme počítati, že 30% z té
1 1/2% přirážky
přijde do toho pojišťovacího fondu, který
bude spravovat zemědělská rada. Je to zvláštní
úsluha, která se zde zemědělství
děje, poněvadž toho nevidíme při
žádném našem podnikání,
a tedy ubude z toho státního důchodu oněch
111 milionů ještě 11 milionů Kč,
takže můžeme počítati, že
ze 138 milionů Kč klesá tato daň pozemková
na 100 milionů Kč. Úleva ještě
spočívá dále v tom, že zde je
zrušen 2% příspěvek dosavadní
do fondu pojišťovacího. A to není vše.
Musíme počítati ještě s dalším,
co nás ukládání daně pozemkové
stojí. Evidence daně, pozemkový katastr stojí
18,858.000 Kč ročně. To tedy znamená,
že z těch 100 mil. Kč musíme ještě
18 mil. Kč odečísti a máme výnos
pozemkové daně 82 mil. Kč. My bychom se nepozastavovali
nad tím, že daň pozemková poklesá,
ale tento zjev nesměl by býti vztáhnut jen
na daň pozemkovou, musela by poklesati ostatní břemena
daní přímých. Zde jsou ale úžasné
rozdíly mezi výrobou zemědělskou,
průmyslovou a živností obchodních. Několik
dat. Výnos daní v Čechách, na Moravě
a ve Slezsku r. 1914, a to na dani pozemkové, činil
okrouhle 23,842.000 K. R. 1924 105,361.000 Kč. A nyní
u daně výdělkové r. 1914 činil
tento výnos 12,991.000 K, r. 1924 210,708.000 Kč.
U zvláštní výdělkové daně
r. 1914 31,480.000 K, r. 1924 235,943.000 Kč. Jeví
se nám tu tedy vzestup takovýto: Daň pozemková
od r. 1914 do r. 1924 stoupla celkem 4·4kráte, daň
výdělková 17kráte, daň z podniků
veřejným účtováním povinných
7·6kráte. Podle projednávaného návrhu
zákona poklesla daň pozemková okrouhle asi
o 27 1/2%. Daň výdělková
podniků veřejným účtováním
povinných poklesla o 20%, všeobecná daň
výdělková jistě nepoklesne více
než o 20%. A nyní tento starý nepoměr
mezi daní pozemkovou a výdělkovou ještě
se stává větší.
Naproti tomu je nutno také zdůrazniti péči,
která se věnuje u nás zemědělství,
a péči, která se věnuje průmyslu
a obchodu. V rozpočtu na r. 1927 je věnováno
na zemědělství již po odečtení
příjmů 175,375.000 Kč. Na průmysl,
živnosti a obchod po odečtení příjmů
zbývá vydání 22,204.000 Kč,
neboli na dani pozemkové dostaneme téměř
pětkrát méně než na dani výdělkové,
ale zemědělcům dáme při tom
osmkráte více. My nevytýkáme - aby
nám bylo rozuměno - této podpory zemědělskému
podnikání. Chceme jen, aby stejným způsobem
podporován byl průmysl a obchodní podnikání.
To není v zájmu průmyslu a obchodu, to je
také především v zájmu zemědělství.
Někdo zde musí vydělati tyto peníze
uvnitř republiky, aby zdražené výrobky
agrární mohl zaplatiti.
Béřete-li půdu obchodu a průmyslu,
tak přirozeně béřete půdu sobě.
Viděli bychom rádi okamžik, až by naše
zemědělství proti vysokým clům
muselo jíti za hranice a v soutěži světové
udržovati ceny, které má u nás. (Hlasy:
Oni by si udělali vyšší cla!) To by
si udělali ti kolem také vyšší
cla! Otázka jest, když moje vývody spějí
k tomu, že dosavadní zatížení daní
pozemkovou není úměrné ostatnímu
zatížení, zda by podnikání zemědělské
sneslo ono zatížení. Ovšem v tomto směru
nemáme ještě spolehlivých dat, ačkoliv
jsem se jich dožadoval před časem v našem
Státním statistickém úřadě,
a mohu zde jen aproksimativně dovolávati se dat,
která již byla uveřejněna. Nejsou to
data úplná, ale přece jenom do značné
míry dávají nám přehled o tom,
jaký výnos dnes zemědělství
representuje.
Ze zdanění daní pozemkovou je vyloučeno
velmi důležité odvětví, chov
dobytka. Několik dat o chovu dobytka u nás: Koní
všeho druhu máme u nás asi 730.000 kusů.
Počítáno velmi mírně, jeden
kus ke druhému za 1000 Kč, representuje to tedy
sumu 730 milionů Kč. Skotu máme u nás
4,661.000 kusů, a kdybychom zase je mírně
počítali po 1000 Kč, znamená to 4661
mil. Kč. Ovcí 861.000, počítáno
po 100 Kč činí 86 milionů. Vepřového
dobytka 2,539.000 kusů a kdybychom zase velmi mírně
počítali jen po 200 Kč kus, znamená
to maličkost, cenu 507 mil. Celkem toto odhadnutí
a ocenění, které zhruba udávám,
je velmi nepatrné a representuje kapitál 5985 mil.
Kč. Prosím, tento kapitál musí vynášeti
aspoň 5%, jinak by se tím zemědělec
nemohl zabývati. Tedy zde těch 5% z 5.985,000.000
Kč je skoro 300,000.000 Kč, které nejsou
zdaněny daní pozemkovou a žádnou daní
výrobní. (Posl. dr Blaho: Roľník
platí tiež daň dôchodkovou!) Ten
živnostník neplatí důchodovou daň?
Ten platí daň výdělkovou a důchodovou
daň také. To není žádná
omluva.
Podívejme se dále, jaká je u nás mléčná
produkce. Myslím, že data budou asi spolehlivá,
poněvadž jsem je dostal od pana dra Dvořáka
z ministerstva zemědělství, který
je v této věci odborníkem. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
U nás se produkuje mléka - to jsou data z r.
1926 3999 mil. litrů, a p. dr Dvořák odhaduje
cenu mléka za 1·20 Kč za 1 litr. My ovšem
nejsme tak šťastni, abychom kupovali mléko za
1·20 Kč, ale budiž. Zhodnocení tohoto
mléka při těch 3999 mil. litrů činí
4799 mil. Kč. Odečtu z toho polovičku na
krmivo a na obsluhu dobytka a nepočítám-li
s výnosem masným atd., zbude 2399 mil. Kč
ke zdanění, které zdaněny nejsou.
Kdybych počítal týmž způsobem,
jaký je dnes navrhován s těmi 2%, přišel
bych k důchodu státnímu skoro 48 mil. Kč,
čili více než činí přirážka
1·5%, kterou vy považujete za přítěž
a od které jste osvobodili docela správně
malé zemědělce. Ale, prosím, tento
veliký enormní důchod je ze zdanění
vyloučen.
Ukáži zde nyní na základ pro vyměření
daně pozemkové, na ona odvětví, která
jsou dosud základem, a sice je to výnos lesů.
Výroba užitkového dříví
- zase data Státního statistického úřadu
tabulka 23, str. 31, svazek XI - tvrdého činí
398.000 m3, měkkého 1,570.000
m3, celkem užitkového dříví
1,968.000 m3. Palivové měkké
a tvrdé 2,197.000 m3 a při tom
ještě klest asi 253.000 m3. Tento
výnos je odhadován na 1 1/2
miliardy Kč, tedy 2% daň z této půldruhé
miliardy činila by sama o sobě 30 milionů
Kč. To jsou však data velmi neúplná,
a to proto, že se mně nepodařilo zjistiti ceny
některých produktů zemědělských.
Pominul jsem také ony produkty, které nejsou tržními,
které se neuplatňují na trhu. Ocenění
je podle kursovního listu ze září
r. 1924, kdy skutečně ceny obilnin bývají
nejnižší. V roce 1924 podle tabulky Státního
statistického úřadu svazek 28, str. 129,
sklidilo se na pšenici okrouhle 8 milionů metrických
centů. Počítáme-li s 214 Kč
za metrický cent - takový byl tehdy kurs - činí
to 1 miliardu 712 milionů Kč. Sláma 14,538.000
q po 20 Kč činí 290 milionů Kč,
žito 10,441.000 q po 181 Kč činí 1.889,000.000
Kč, sláma 21,811.000 q po 47 Kč 1.025,000.000
Kč, ječmen tržní 8,843.000 q činí
2.219.000.000 Kč. Tak bych mohl dále pokračovati
u těch různých plodin a přišel
bych k velmi úctyhodné cifře, která
vyústí ve 22.005,000.000 Kč. Je to pouze
zhruba odhadnuto, poněvadž celá řada
produktů není zde oceněna. Vyloučeny
jsou artikly netržní, kterých jsem odhadnouti
nemohl. V tom je započítána cena ovoce. Podle
publikace Státního statistického úřadu,
svazek 28, str. 181, má sklizené ovoce v Československé
republice cenu 1.003,000.000 Kč. Včelařství
má výnos 25 milionů Kč, vosk 2 mil.
Kč.
Sečtu-li všechny výnosy, přicházím
k cifře asi 22 miliardy Kč. Kdybych počítal
s plnou jednou třetinou na obdělání
- není to vždy stejné, u některých
plodin je obdělání pracnější,
jinde méně pracné - myslím, že
bych počítal poctivě. Přihlížeje
k tomu, že jsem neocenil všeho, přicházím
po tom odečtení 1/3
nákladu na zbývající důchod
14.670,000.000 Kč. Kdybych počítal s kvotou,
která je navržena, totiž se 2%, přišel
bych k dani pozemkové 293 mil. Kč. Myslím,
že to, co jsem uvedl, není žádná
demagogie. Jsou to cifry, jimiž je nutno se zabývati.
Je potřebí, aby skutečně onen zadržený
důchod byl náležitým způsobem
vyrovnán.
Mluvím-li o dani pozemkové, zmíním
se několika slovy o nahrazovacím fondu podle §§
108 a 109. Do tohoto fondu mají přispívati
zemědělci s čistým výnosem
nad 120 Kč 1·5% předepsané daně
pozemkové. Ovšem obce, kterým se zužuje
jejich důchod, mají přispívati ještě
zvláště 10%. Zmínil jsem se již
o tom, že toto ustanovení je opravdu výjimečným
a že žádný jiný stav netěší
se této zvláštní výhodě.
Nejsme proti tomu, aby se skutečně pojištění
dálo. Zemědělské pojištění
je spojeno s velkým risikem a jest opravdu nutno pojišťovati,
ale pak prosím, aby to, co je dnes uvedeno jako daň
a co se vpočítává do daně,
bylo uvedeno jen tou částkou, která skutečně
státu připadne, poněvadž těch
11 mil. Kč minimálně je nutno vyloučiti.
Dále se nám zdá, že tato roční
pojistná premie 17 mil. Kč s příspěvkem
obcí je značně vysoká a že přece
jen nejsme tak nešťastni, aby každého roku
opravdu bylo tak veliké poškození, že
by se musilo 17 mil. Kč odepsati na pozemkové dani
a přirážkách. Důsledky toho jsou,
že z toho nepatrného výnosu daně pozemkové,
který dnes je, není možno ubírati.
A nyní, prosím, několik slov k zvláštní
charakteristické věci, totiž o zrušení
daně z majetku na Podkarpatské Rusi a na Slovensku.
Řekl jsem, že je to charakteristické, a to
proto, poněvadž zde běží o majetek,
a majetek je věc nedotknutelná a musí býti
chráněna. Proto se jednoduše unifikovalo v
Československé republice tak, že tato daň
majetková na Slovensku a Podkarpatské Rusi se ruší
tak, aby vůbec neplatila. Já myslím, že
zde nebylo potřebí, aby se sáhlo ke zrušení
této daně z majetku. Pamatuji se velmi živě
na slova zesnulého ministra financí dr Rašína,
který naopak při projednávání
daně příjmové r. 1921 upozorňoval
na nutnost zavedení daně z majetku jako velmi důležité
pomůcky evidenční pro ukládání
daně důchodové. Ale nyní tato daň
z majetku, jak jsem již uvedl, je zrušena. My ovšem
v tomto směru podáváme pozměňovací
návrh, kde tato daň majetková má býti
zavedena, rozšířena z Podkarpatské Rusi
a Slovenska také na země historické. Do značné
míry je potřebí dívati se na věci
ze zásadního stanoviska. Majetek, který je
vytvořen, není přece jen prací toho
jednotlivce, nýbrž je prací celé společnosti,
celého prostředí, ve kterém majetek
byl skutečně vytvořen. A jestliže takovým
způsobem majetek ceníme, tedy pak část
tohoto majetku také společnosti náleží.
Také část tohoto majetku má býti
skutečně ve formě daní společnosti
vrácena.
Dále je nutno si uvědomiti, že majetek je tvořen
z přebytků, že po ukojení potřeb
skutečně teprve majetek se hromadí a že
je to ona kvota, po které my v daňovém zákonodárství
voláme a která skutečně zdanění
snese. My jsme již původní názor svůj
projevili r. 1921, když se jednalo o uzákonění
daně z obratu. Byl přijat resoluční
návrh, že z potřeb, které jdou na přepychové
věci, které jdou nad skutečnou občanskou
potřebu, z přepychového bytu atd., má
býti zvláštní daň přepychová.
A touto daní majetkovou byl by do jisté míry
tentýž účel sledován.
My jsme si vědomi toho, že touto daní majetkovou,
kdyby byla zavedena, zachycena by byla obrovská práce,
která byla spojena s ukládáním všeobecné
daně majetkové a z přírůstku
na majetku. O cenné pomůcce pro ukládání
daně důchodové jsem se zmínil. Velikou
předností pro tuto daň je, že by tu
nebylo žádného odporu proti dávce zavedené
již na Slovensku a Pod. Rusi, aby se zavedla také
v zemích historických, a konečně je
tu nepatrnost daně.
Podle zákona uherského č. XXXII z r. 1916
tato daň z majetku teprve vyměřována
je z majetku, činícího více než
50 tisíc Kč, a je odstupňována. Z
tohoto malého majetku přes 50 tisíc Kč
činí tato daň 0·12% a stoupá
až na 1/2%, ovšem
při majetcích milionových. Není zde
absolutně důvodu, aby tato daň majetková
u nás také nebyla zavedena. Naopak finanční
správa dostala by zde určitý důchod,
jímž by mohla platiti úředníky,
jichž bude nutně potřebí při
ukládání daně důchodové.
Nyní několik slov k dani činžovní.
Daň činžovní má pro dělnictvo
a pro ty, kteří skutečně nebydlí
ve vlastním domě, veliký životní
zájem. Podle mínění zákonodárce
má postihovat tato daň činžovní
kapitálovou rentu z držby budov. Ale skutečnost
je docela jiná. Bylo již tady řečeno,
že daň činžovní není vlastně
ničím jiným než daní spotřební,
která je vybírána od nájemníka,
od uživatele bytu. A pak ovšem názor na snížení
daně činžovní jeví se u nás
v docela jiném světle. My nemůžeme se
bránit tomu, aby daň činžovní
byla snížena, to myslím, že do značné
míry by nebylo správné, ale je nutno, když
dnes daň činžovní a úměrně
také vypadající přirážky
budou sníženy, aby tento přebytek nedostal
se do rukou těch, kterým nepatří,
to jest těm, kteří skutečně
vlastní domy. Tato sleva, poněvadž je to sleva
na dani potřební, patří těm,
kteří skutečně tuto daň platí,
to jest nájemníkům.
Dovolím si ve stručnosti upozorniti na zásady,
které nás vedly při podání
návrhu na ukládání daně činžovní.
Především byly to důvody sociální.
Minimum bytové - dvě místnosti - mělo
býti úplně od daně činžovní
osvobozeno. Dále sledovali jsme to, aby byty větší
byly skutečně postiženy vyšší
daní, než byty menší, aby byla daň
činžovní vyměřena podle velikosti
bytu a aby byla odstupňována. Dále sledovali
jsme také vliv trhu bytového na výši
činží. Místa, která snesou větší
činžovní daň, měla býti
podrobena většímu procentu, v místech
menších, kde přirozeně nesnese se větší
činžovní zatížení, tam má
býti voleno procento nižší. Dále
nám bylo jasno, že zákon rozšiřuje
platnost činžovní daně na místa,
kde dosud činžovní daně nebylo, a proto
aby byla poskytnuta možnost, aby tato daň bez značných
otřesů mohla se vžíti, aby to břemeno
nebylo příliš citelné, tedy aby daň
činžovní v těchto místech byla
ukládána co možná nejnižším
procentem. A konečně, jak jsem již zdůraznil,
je to úsilí, aby daň činžovní,
která bude slevena i s přirážkami, nedostala
se do kapes majitele domu, nýbrž aby byla odvedena
nájemníkům. My ovšem víme, že
zde mohou nastati určité potíže, poněvadž
vybírati tuto daň a vésti ji v evidenci a
potom ještě nájemníkům vraceti
by bylo značně obtížné, ale je
možno do jisté míry voliti jiné východisko.
Myslím, že nájemníci by se úplně
spokojili s tím, kdyby ona snížená daň
činžovní s přirážkami byla
odváděna do zvláštního fondu,
který by sloužil ke stavbě levných lidových
bytů.
Podobné stanovisko sledovali jsme také při
ukládání domovní daně třídní.
Domovní daní třídní postihován
je náš venkov. Žel, že předloha vládní
jde ještě dále než předloha z r.
1921, ačkoliv tam, ovšem že přechodně,
tato domovní daň třídní byla
zvýšena. Nyní tato domovní daň
třídní nejen že není snížena,
nýbrž ještě dále se zvyšuje,
a to neúměrně, daleko více u budov
s menšími byty, než u budov s byty většími.
Zásady, které jsem uvedl při dani činžovní,
uplatňujeme také zde. Daně prosté
minimum obývací, osvobození budov, které
nemají více než dvě obytné místnosti
od domovní daně třídní, ovšem
v tom případě, když majitel nevlastní
jiných podobných budov, vlastní pouze budovu
jedinou. Další zásadou naší je,
aby tato domovní daň třídní
byla vyměřována mírnějším
způsobem nežli je navrhována, a to až
do šesti místností obytných.
Naproti tomu navrhujeme, aby byla zdaněna luxusní
sídla, dále letoviště, zámečky
atd. činžovní daní jako daní
přísnější. Tento náš
návrh, ovšem velice mírný a velmi splnitelný,
byl zamítnut. A kdybyste se ptali po důvodech, zase
to byly ony důvody, které jsem uvedl při
okolnosti, že bylo zamítnuto osvobození malých
zemědělců od daně pozemkové.
Bylo namítáno, že by zde scházel podklad
pro vyměření přirážek
autonomních a patrně, když by tento podklad
scházel, majetné třídy se bály,
že by musily za nemajetné tyto přirážky
zaplatiti. Proto to, co zde pronesl pan dr Viškovský,
že poplatníci malí na venkově, malí
lidé, si musí volební právo zaplatiti,
dostává zde nové potvrzení.
Jsem u konce svých vývodů. Prosím
jen, aby mně bylo dovoleno několika slovy reagovati
na poslední závěrečná slova
pana dr Viškovského. Pan dr Viškovský
projevil naději, že úředník
nezapomene pro papíry na člověka, nezapomene
na skutečné okolnosti, které jsou pro vyměření
daní daleko rozhodnější než úřední
předpisy. My bychom s touto nadějí souhlasili,
ale na druhé straně je potřebí, aby
tomuto úředníku byly dány určité
kautely, aby mohl také náležitým způsobem
postupovati. V tom směru bychom si přáli,
aby zde zmizely všechny vlivy politické, aby úřednictvo
finanční nestálo pod terorem politických
stran, aby úředník, jedná-li skutečně
podle zákona, na místo aby byl podepřen ve
svém zákonném jednání nebyl
k tomu ještě šikanován.
Dále je nutno, aby bylo finančnímu úřednictvu
zabezpečeno jeho postavení materielní, jeho
neodvislost, neporušitelnost. V našem státě
je poskytnuta určitá výhrada pro soudcovský
stav. Proti tomu ničeho nenamítáme. Je potřebí,
aby byli soudcové neodvislí. Dáváme
však na uváženou, zdali také úředníci
finanční nemají požívati podobné
neodvislosti, z mého stanoviska tím spíše,
poněvadž každý poplatník každý
rok těmito finančními úřady
je souzen, kdežto u soudů všeobecných
přichází k soudu člověk buď
jednou nebo dvakráte za života, nebo vůbec
nepřichází, a tato spravedlnost daňová
v tomto státě, myslím, že je také
onou spravedlností, na které spočívati
mají státy.
Předloha je věrným výrazem smýšlení
nynější koaliční většiny.
Zájmy dělníků v této koaliční
většině nebyly hájeny. Předloha
je v celku projevem třídní moci a názorným
poučením pro dělnictvo. Zamítáme
tuto předlohu a odmítáme za ni odpovědnost
v plné víře, že dělníci
v dohledné době provedou náležitou korekturu.
(Výborně! - Potlesk čsl. soc. demokratických
poslanců.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dále je přihlášen pan kol. Chlouba.
Uděluji mu slovo.