Pátek 6. května 1927

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je p. posl. R. Chalupa. Dávám mu slovo.

Posl. R. Chalupa: Slavná sněmovno! V krátké době, jež vymezena je nám ve specielní debatě, je nemožno, abychom zde zdůraznili všechny ony zásady, které nás vedly k celé řadě pozměňovacích návrhů. Tuto práci, stejně záslužnou jako vděčnou, obstará československá sociální demokracie na veřejných schůzích lidových. Co zde mohu říci, bude jenom paběrkování na určitém úseku reformy daňové. Chci ve svých vývodech jednak konstatovati případy, ve kterých se nám vyhovělo, dále zdůrazniti ony případy, kde návrhy naše byly zamítnuty, jako určitý poučný případ, poučný doklad třídního sobectví, a konečně chci se při dani domovní a při dani pozemkové šíře zmíniti o základech těchto daní. Prosím dále, aby mně bylo dovoleno, abych při této příležitosti dotkl se tímto způsobem také daně rentové, daně z tantiem a z vyššího služného, o nichž v minulém oddílu z naší strany nebylo mluveno.

Především tedy co bylo přijato. U daně pozemkové u §u 97 vyšlo se vstříc našemu návrhu, aby pozemky, které jsou věnovány tělovýchově, sportu, byly osvobozeny. Koalice sice obměnila náš návrh, ale v podstatě je přijat. Dále v § 102 mezi jiným bylo vyhověno našemu návrhu, aby bylo poskytnuto osvobození a úlevy kolonistům, děje-li se tak podle poměrů rodinných a sociálních. V § 126, jednajícím o dani domovní, bylo nám vyhověno v tom směru, že i části budov, které jsou věnovány sociálním účelům, budou od daně domovní osvobozeny. Dále přijato bylo rozšíření lhůt v §u 135 z 15 na 30 dnů při oznamování změn. V §u 134 rozšířeno bylo osvobození proti vládnímu návrhu z 10 na 15 let. Tím celkem byla přijata první část našeho návrhu.

Dále v §u 136 byl přijat návrh na škrtnutí budov nadačních. Ústupků se nám dostalo v §u 143, kde v zákoně původním bylo stanoveno, že tam, kde jedna čtvrtina budov je pronajata, místa ona podléhají dani činžovní; my jsme navrhli, aby zůstalo původní usnesení, a vyšlo se nám v tom směru vstříc, že zde bylo poskytnuto aspoň oněm místům osvobození od daně činžovní, kde nebude ani jedna třetina budov pronajata. Další ústupek do značné míry je vykonán také v §u 143, odst. 1, odst. b), kde jen budovy zcela nebo částečně pronajaté mají podléhati dani činžovní - a ovšem nejen v §u 143, nýbrž i při ustanoveních jiných, kde se zůstává při dosavadním způsobu poměřování, a sice tak, že místnosti jen částečně pronajaté jsou zdaněny daní činžovní, a nepronajaté podléhají domovní dani třídní. Celkový předpis zařaděn je do daně činžovní. V §u 149, odst. 4, je vzat částečně ohled na náš návrh, jímž nájemné prokazatelně nedobytné nepokládá se za nájemné. V původním návrhu znění tohoto ustanovení bylo takové, že by se musila prokázati nedobytnost soudní exekucí. To je v podstatě vše, co koalice na naše návrhy dala. Ovšem je to poněkud málo na asi 150 pozměňovacích návrhů, ale zamítnutí má také svou řeč přesvědčivou.

Co bylo nám zamítnuto? Především je nutno se zmíniti zde o dani rentové. V §u 174 při bodu 15 a 16 činili jsme návrh, aby dani rentové podléhal také úrok z dlužních úpisů státních, aby jí také podléhaly dividendy a superdividendy Národní banky. Pan kolega z lidové strany, který hovořil přede mnou, stěžoval si, že strany socialistické nedávají návrhů na zvýšení daní. Zde by byl velmi opuletní návrh, kdybychom počítali jen s tím, že by se zatížily tyto úroky z dlužních úpisů 6%, znamenalo by to důchod daleko přes 100 mil. Kč, který ovšem dáván je darmo a přirozeně třídám majetným, poněvadž nemajetné kruhy dlužních úpisů nevlastní. Také při bodu 10 je dlužno upozorniti na nesrovnalost, že vyloučeny jsou z daně rentové ti, kteří nedosahují příjmu, který podléhá dani důchodové. Tato nesrovnalost objeví se nám okamžitě, povážíme-li že k dani pozemkové a domovní třídní je povinen každý.

Zamítnut byl náš návrh na snížení sazeb daně rentové, kde jsme se dožadovali, aby lidové peněžní ústavy, dělnické a živnostenské záložny měly daň rentovou nižší. Tento návrh je dostatečně odůvodněn tím, že tam jsou vklady drobné a že úroky, které jsou počítány u těchto lidových ústavů, jsou poměrně nízké.

Zvláštní stanovisko je nutno vyzvednouti při dani tantiemové. Zde vycházíme z toho hlediska, že tato daň je skutečně vyměřována na podkladě, který snese větší zatížení. Jde tu o důchod téměř vůbec bezpracný nebo méně pracný. Proto jsme podali návrhy, které jednak odstupňovaly tento důchod plynoucí z tantiemové daně a dále sledovali jsme pozměňovacím návrhem důvod národohospodářský, totiž, aby dnešní neudržitelný systém, kde řada těchto vynikajících funkcí je držena jen několika jednotlivci, kde veliké podniky velmi důležité ve státě jsou ovládány několika rodinami, aby tento stav byl znemožněn. Žel, že návrhy naše nebyly přijaty, stejně jako náš návrh, aby daň tantiemová podléhala také přirážkám.

Při §u 126, odst. 8, kde jde o dalekosáhlé osvobození poskytované průmyslníkům a podnikům rolnickým a živnostníkům osvobozením od daně domovní z provozoven, ucházeli jsme se o to, aby také u těch podnikatelů, kteří nevlastní svých provozoven a kde jsou provozovny třeba najaty, aby byly i tyto provozovny osvobozeny od daně domovní a tím postaveny na roveň konkurenčním podnikům, které mají jednotlivci privilegovaní, mající dostatek provozovacího kapitálu. My jsme navrhovali, aby tyto provozovny byly osvobozeny až do podlahové míry 50 m2. Tomuto návrhu ovšem poněkud oklikou vyhovuje se §em 135, odst. 4, kde osvobozeny jsou podobně dílny, ovšem plošné výměry jen do 36 m2 v tom případě, když i dílna nenalézá se v domě, kde dotčený podnikatel bydlí.

V §u 127 ucházeli jsme se, aby budovy, které slouží tělovýchově, byly osvobozeny od daně. V tomto směru nám nebylo vyhověno a je zajímavo, že referent o dani pozemkové měl zde jiný názor. U §u 97 nám vyhověno bylo, ale z téhož důvodu u §u 127 referent patrně z neporozumění pro tyto věci neuhájil stanoviska, které jsme propagovali.

Naprosto nedostatečné je osvobození, které se poskytuje §em 135 pro novostavby, totiž pouze na 6 let. Musím uvésti, že osvobození podle starého rakouského zákona z r. 1896, které bylo vydáno v dobách docela normálních, obsahovalo osvobození na plných 12 let. Žádali jsme zajisté minimum, když jsme podali návrh, aby tento starý zákon byl dodržen.

K §u 136, kde se jedná o malé byty, musím upozorniti, že dřívější starý zákon rakouský z r. 1902 při dělnických bytech poskytoval osvobození na plná 24 léta, kdežto vládní návrh poskytuje osvobození pouze na 12 let.

K §u 136 dávali jsme návrh, aby také obchodní místnosti byly osvobozeny od daně domovní. Žel, že tento návrh byl zamítnut.

Rovněž zamítnut byl náš návrh při §u 139, kde jsme se ucházeli o to, aby místní prohlídky, které budou spojeny s poskytováním osvobození od daně domovní nebo činžovní, nepodléhaly dávkám z úředních úkonů. Také tento návrh byl zamítnut. Jak jiným způsobem dívá se na tyto úřední úkony jiná předloha vládní o stabilisačních bilancích! V §u 23, odst. 7 úřední úkony, jichž účelem je pouze provádění tohoto zákona o stabilisačních bilancích, jsou osvobozeny, ovšem v tomto případě jde o bohaté akcionáře, o bohaté jednotlivce, kdežto v prvém případě, kde jsme se ucházeli o osvobození, jde o chudáky, kteří si stěží svůj domeček postaví...

Při §u 147 navrhli jsme škrtnutí, poněvadž ustanovení tohoto paragrafu není vlastně ničím jiným než prostředkem sobeckým obhájiti zvláštní zájmy určité vrstvy. §em 147 zavedeno bylo t. zv. sedliště, kde z jednoho komplexu mohou býti vyloučeny budovy, které nebudou podléhati potom té dani, jako budovy obce hlavní. Jde tu především o osady. Neznamená to nic jiného, než aby rozšířená daň činžovní nepostihla venkovské osady a aby tyto byly zdaněny mírněji. Ostatně věc tato není neznáma. Z prakse víme, že kruhy zemědělské za každou cenu chtějí vyloučiti pozemky, které se nacházejí v katastrech městských, aby je tímto způsobem dostali do vlastní obce, kde by přirážky obecní byly menší, než jsou v katastru městském.

Zvláštní je, jakým způsobem tato předloha vyhýbá se správnému zdanění a ocenění. Při §u 177, kde šlo o daň rentovou z dávek naturálních, navrhovali jsme, aby tyto dávky byly oceněny podle tříletého průměru indexních cen. Podobně při §u 149, kde užívání domů je placeno naturálními dávkami, v přírodninách, navrhovali jsme, aby tam byl základem rovněž tento tříletý průměr indexních cen.

Namítlo se, že by toto opatření činilo obtíže. Ono by však naopak práci ulehčilo. Tyto indexní ceny staly by se směrodatnými, bez předvolávání stran mohly by úřady docela jasně a přesně postupovati beze všeho dohadování.

Při §u 150 jsme se ucházeli, aby platy z pozemků a práv s budovou spojených atd., které jsou vylučovány ze zdaňovacího základu daně činžovní, nečinily větší částku než  1/10 placeného nájemného. Tento požadavek je správný. Ustanovením §u 150 otevírá se totiž široká brána, kterou se opravdu může defraudovati daň činžovní, poněvadž dávka činžovní může býti přesunována na užívání zařízení na tyto vedlejší platy a tím přirozeně základna pro vyměřování daně činžovní by byla zúžena.

I při §u 153 zamítnut byl náš návrh, aby daň činžovní nebyla vyměřována podle nájemné hodnoty, a to tenkráte, jestliže byl byt zdarma přenechán, rovněž jestliže byly místnosti pronajaty za mírnější nájemné. Nebyl přijat ani náš návrh eventuální, kde jsme se dožadovali, aby výše nájemného nepřesahovala hodnoty, která byla vyměřena z bytu, jehož užívá vlastník domu.

Z toho následuje, že při tomto ustanovení nesmí nikdo ponechati i přechodně, když by se takový dobrý domácí naskytl, byt zadarmo a nikdo nesmí přenechati tento byt za zřejmě nižší nájemné. Duch, který se zde objevuje, není ovšem jedinečným. I při ustanovení §u 17, odst. 6 a §u 78, odst. e) jest podobný duch, vyniká i při všeobecných ustanoveních, kde se prosazuje ručení za daně i na dary. Bude-li někdo dnes obdarován, musí býti opatrným a tázati se napřed dárce, má-li zaplaceny daně, poněvadž není vyloučena možnost, že by mohl býti skutečně tento dar pokládán za náhradu ušlé daně. Naproti tomu - a jistě jsme to navrhli v zájmu státní pokladny - zamítnut byl náš návrh při §u 153, kde jsme vkládali zvláštní lit. d), jíž jsme chtěli dosíci následujícího: Dnes čím dále tím více je bytů nepronajatých a s těmito byty se spekuluje. A tento nepronajatý byt potom nepodléhá dani činžovní. My jsme navrhovali, aby z tohoto důvodu uprázdnění se nepředpisovala daň za jedno čtvrtletí, poněvadž při dnešní veliké poptávce bytové jistě je možno, aby, když ne během prvního čtvrtletí, tedy během druhého čtvrtletí skutečně byl byt pronajat. Ovšem tento návrh byl zamítnut.

Dále byl zamítnut náš návrh, aby mohli existovati také lidštější majitelé domů, lidštější domácí. Navrhli jsme škrtnutí tohoto ustanovení, jež má zabrániti pronajímání bytů za zřejmě nižší nájemné. Podmínky, které jsou stanoveny při tomto ustanovení pro takového dobrého člověka, myslím, že jsou přímo nesplnitelné, a tak skutečně kdyby byl takový šlechetný domácí a pronajal za zřejmě nízké nájemné byt, nebude to nic platné, neboť se musí hodnověrně prokázati, že skutečně toto nižší pronajímání má svůj původ ve známých umírněných požadavcích pronajimatelových vůči nájemníkům. Jak se tato hodnověrnost a známost umírněných požadavků prokáže, kde, komu a kým, to je ovšem tajemství budoucího prováděcího nařízení. Konečně možnost této umírněnosti má určitou hranici. Nikdy toto nájemné nemůže klesnouti níže, než je cena na bytovém trhu, totiž 25% nájemného. Je to jistě do jisté míry úspěch, poněvadž podle návrhu zákona tato dobrota domácího mohla se odhadnouti jen 20%. Proč byl zamítnut náš návrh na přezkoušení podkladu pro ukládání daně činžovní, minimálně jednou za každé desetiletí, když se koná všeobecné sčítání, to přičítáme jenom všeobecné zamítací horečce.

Již z toho, co jsem uvedl, velmi jasně vysvítá onen dvojí zájem kruhů majetných a vrstev nemajetných. Tato tendence projeví se ovšem nejjasněji při výměře daní, a to jak při zjištění základu zdaňovacího, tak také při míře zdanění. Provedu tento důkaz při dvou velmi důležitých daních, a sice při dani pozemkové a dani domovní. Těmito daněmi postiženi jsou zejména chudí lidé na venkově a břemena, která jsou zde ukládána, nejsou v žádném poměru s břemeny, jež ponesou na venkově vrstvy majetné.

Jaké zásady nás vedly při zdaňování rentovou daní?

Především stanovisko svoje vyslovili jsme při §u 47: úprava musí býti definitivní a dále základem pro vyměření daně pozemkové musí býti onen systém, který platí při vyměřování daně výdělkové. Provisorium nemůže býti za žádnou cenu trpěno. Můžeme konstatovati, že to první naše stanovisko, že je nutno přikročiti k definitivní úpravě daně pozemkové, bylo uhájeno, skutečně pozemková daň je vyměřena definitivně, není více provisoria. Ovšem důvody, které k tomu vedly koalici, jsou docela jiné, než my máme na mysli. Poněvadž však nebyl prosazen systém zdanění renty pozemkové daní výdělkovou, je nutno upozorniti na námitky, které proti tomuto systému byly předneseny. Především se uvádělo, že daň výdělková vynesla by méně. Dále upozorňovalo se na potíže s ukládáním, obrovská spousta fasí, každoroční vyměřování a správní náklady, které by zde vzešly, nebyly by v žádném poměru s výtěžkem, jenž by z tohoto způsobu zdaňování vyplynul.

Dále se ukazovalo na zvyklost, která na venkově je, na stabilisaci daně pozemkové a obavy ze šikanování zemědělců. Venkov prý nesmí se posuzovati podle jedné šablony a zemědělské podnikání to prý není žádná fabrika. Námitky, které zde byly předneseny, musí býti uváženy, ač některé z nich opravdu jsou původu značně podezřelého. Na př. nedovedeme chápati, že obavu, že daň pozemková podle systému výdělkového by přinesla méně, pronášejí zde ony kruhy zemědělské, které dnes prosadily snížení daně pozemkové podle starého systému. Naopak, v nás se zmáhají obavy, a nejen obavy, nýbrž i přesvědčení, že skutečně postižení daní výdělkovou vyneslo by daleko více, ovšem tato daň výdělková postihla by především vrstvy rolníků středních a velkých. Ostatní důvody, které jsou uváděny, jako zvyklost, obavy před šikanováním zemědělců, nemožnost posuzovati venkov podle jedné šablony, to, myslím, jsou námitky velmi prostoduché, na které by se mohly stejně odvolati všechny kruhy živnostenské, poněvadž i tam tyto námitky by se mohly uplatniti.

Než nezavírali jsme očí ani před těmito námitkami a hleděli jsme ve svém návrhu jim vyjíti vstříc. Náš návrh byl přijatelný. Především vylučujeme ze zdanění daní výdělkovou všechny zemědělce, jichž důchod ze zemědělského podnikání nepřesahuje 15.000 Kč příjmu rozhodného pro vyměření daně důchodové. Dále náš návrh osvobozuje všechny poplatníky daně pozemkové, kteří nemají pozemků, z nichž by plynul výnos vyšší nad 40 Kč. To znamená, že obavy z většího administrativního zatížení zde úplně padají. Poplatníků daně pozemkové do 40 Kč čistého katastrálního výnosu můžeme čítati na 700.000. Druhým omezením do 15.000 Kč výnosu zemědělského zahrnuta by byla rovněž velmi početná vrstva zemědělců, takže by zbyl jen nepatrný zlomek, který by skutečně mohl býti daní výdělkovou postižen, a to již proto, poněvadž by šlo o podniky větší, kde by bylo možno podávati přiznání k vyměření. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.) A tato přiznání také podávána býti musí, tedy obavy, že by zde vznikla nová práce, myslím, nejsou opodstatněné. Přiznání stejně musí býti podáno k vyměření daně důchodové, tedy tento podklad mohl by sloužiti i k vyměření daně výdělkové.

My jsme šli ovšem dále. Sledujíce přání a zvláštní potřeby venkova, chtěli jsme odčiniti staré křivdy vyloučením drobných zemědělců z účasti na ukládání daně pozemkové a navrhli jsme zvláštní daňové komise, kde by byli zastoupeni právě zástupci těchto drobných zemědělců, a to  2/3 a  1/3 byli by zástupci finančních úřadů, kteří by ukládali daně.

Pro nás je nepochopitelné, jak republikánská strana čsl. venkova mohla se postaviti proti osvobození největší části obyvatelstva na venkově od daně pozemkové. Náš návrh na osvobození od daně pozemkové v tomto směru, můžeme směle říci, je prost vší demagogie, je správný, je proveditelný a má analogická ustanovení i v tomto projednávaném zákoně. (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.)

Je nejpřirozenější otázkou, co by toto osvobození stálo státní pokladnu. Počítejme, že je 700.000 těch nejmenších zemědělců. Ovšem z těchto 700.000 zemědělců nemá každý pozemek se 40 Kč čistého výnosu. Tam jsou také čisté výnosy s 10, 20, 50 haléři a korunou, takže, když počítám velmi bohatě, mohu počítati, že by zde šlo průměrně asi o 20 Kč čistého výnosu na jednoho poplatníka a zde by byl starý čistý katastrální výnos 14 mil. K. Počítám-li se způsobem, jak je zdaňována daň pozemková v návrhu, musím 14 mil. K násobiti 17, takže dostanu 238 mil. Kč a 2% daň ze 238 mil. Kč činila by 4·76 mil. Kč, tedy částku, která jistě by byla postradatelna, kdyby byla odvaha prosaditi daň rentovou z dlužních úpisů státních anebo jiné návrhy, které jsme podávali. Částka skutečně tedy nepatrná a při tom je nutno podtrhnouti, že by se ušetřilo na administraci a vyhovělo by se oprávněným potřebám.

Stejným způsobem ovšem zamítnut byl podobný náš návrh na osvobození od domovní daně třídní. Toto navrhované námi osvobození není v zákoně osamoceno. Ukazuji zde na analogický případ v §u 50, odst. 6., kde při vedlejších zaměstnáních výdělečných výnos až do 2000 Kč je osvobozen. Při §u 54, při všeobecné dani výdělkové je možno osvoboditi důchod od daně výdělkové, nepřesahuje-li 7000 Kč, za určitých okolností úplně, jinde může býti tato daň výdělková snížena.

Pan referent, když jsem uváděl protidůvody, bránil se tím, že majetek má určité podmínky zvláštní, že poskytuje majiteli existenci i tenkráte, když tento majitel práce není schopen, kdežto když jde o daň výdělkovou, jakmile provozovatel není práce schopen, odpadá také jeho důchod. Důvod tento by ovšem byl pravdivý, kdyby skutečně zde běželo o takový majetek, který by majiteli mohl opravdu zajistiti existenci, ale zde běží o nepatrný pozemek nebo snad domek, a tu ovšem tento nepatrný majetek není absolutně žádnou zárukou, že by existence mohla býti obhájena. Musí tedy zde býti důvod trochu jiný, a bylo zde již na ten důvod upozorňováno. Pan referent se netajil obavou, že osvobozením těchto malých poplatníků byl by ztracen základ pro vyměření obecních přirážek, a to je, myslím, to hlavní, oč zde běží, poněvadž chudí lidé na venkově své volební právo do obcí mají si zaplatiti. Tato tendence je velmi průhledná a také ji zdůraznil ve včerejších svých vývodech p. dr Viškovský. Pro vyměření daně výdělkové zůstal tedy základ starý, staré nesprávnosti v oceňování pozemků, přesto, že velmi drasticky právě se strany republikánské čsl. venkova bylo poukázáno na nesprávnosti, které se v oceňování pozemků staly. Snad právě proto tyto nesprávnosti budou násobeny 17krát a 20krát, abychom přišli ke správnějším výsledkům!

Naším návrhem bylo umožněno správněji vyšetřiti čistý katastrální výnos, také částku režijních nákladů, a tím by bylo skutečně zjištěno, mnoho-li připadá na půdní rentu, spočívající v bonitě půdy, v poměrech klimatických atd. jako příjmu bezpracného a na druhé straně by se zjistilo, jaký důchod plyne ze skutečné práce.

Běželo nám o to, aby při podnikání zemědělském podobně jako při dani výdělkové zjištěna byla zásada příjmu bezpracného, nebo méně pracného. Byla tedy poskytnuta zde možnost, aby ten správný základ pro zdanění byl vyšetřen. Naše stanovisko v tomto směru není fiskální. Naše stanovisko jest přiblížiti se k daňové správnosti a k daňové spravedlnosti. Je ohromný rozdíl mezi důchodem občana, přísně do haléře kontrolovatelným - úředníci, zřízenci a dělníci nemohou zatajovati ničeho - a důchodem, který je pouze odhadován. Při odhadu je vždy risiko. Buď je poškozen poplatník, nebo je poškozen stát. Jeho vadou je, že daň pozemková vyměřuje se stejným procentem a že stoupá pouze proporcionálně. To neodpovídá skutečným poměrům. Není tu rozlišována, jako je tomu na př. u daně výdělkové, účast kapitálová od vlastní práce. Při vší obtížnosti, která se naskytne, máme-li kontrolovati výsledky zemědělského podnikání, mnoho-li připadá z výsledku hospodaření zemědělského na kapitál a mnoho-li na vlastní práci, přece jen jsou zde již určité objektivní znaky. Především je to kapitál, který je uložen v půdě, rozloha, bonita půdy, polohová výhoda; dále je to kapitál uložený v zařízení, fundu instruktu živém i mrtvém; dále je to kapitál pohyblivý, oběžný, jehož je potřebí na výplatu dělnictva a k opatření hospodářských potřeb.

Tyto okolnosti nám zhruba objasní rozdíly v zemědělském podnikání. Především uvidíme, že na venkově jsou malé zemědělské živnosti, jichž výnos sám o sobě naprosto nestačí k tomu, aby uspokojil potřeby podnikatele. Takový malý zemědělec musí si přivydělati jinou prací, aby uhájil svou existenci. Dále jsou malé zemědělské podniky, jichž výnos stačí asi na potřeby zemědělcovy, a konečně jsou zde podniky zemědělské větší, střední a velké, které po ukojení vlastních potřeb mohou přebytek svůj odváděti na trh. Mezi těmito malými zemědělskými podniky, pracujícími jen pro vlastní potřebu, a podniky pracujícími pro trh je zásadní rozdíl. Tím nechci říci, že by se malý podnik aspoň částečně neúčastnil výroby pro trh, ale celkem nepadá tato okolnost u malého podnikatele na váhu. Malé podniky, pracující skutečně jen vlastními silami s malým použitím strojů, krátce bez větší investice kapitálové, poskytují výtěžek, který je skutečně výtěžkem jejich vlastní práce. Podniky zemědělské, které vyrábějí pro trh, vyrábějí silami najatými s převahou kapitálovou, kde práce majitele je sice také částí, z níž plyne důchod pozemkový, ale nikoliv rozhodující, je to vždycky jen nepatrný zlomek.

Z toho pak plyne jasný závěr: Malé zemědělské podniky nutno chrániti více, zdaňovati je mírněji; a v tom směru jde náš návrh. Podle našeho návrhu osvobozujeme zemědělské podniky, jichž čistý katastrální výnos nepřesahuje 40 Kč a v tom případě, když také celkový příjem držitele nepřevyšuje 12.000 Kč; dále pozemky s čistým katastrálním výnosem od 40 do 100 Kč postihujeme dosavadní daní pozemkovou bez přirážky, zase s ohraničením sociálním, nečiní-li skutečně příjem držitele více než 12.000 Kč. Pozemky s čistým katastrálním výnosem nad 100 Kč zdaňujeme zase s tímto ohraničením celkového příjmu držitele do 12.000 Kč daní pozemkovou dosavadní se 100% přirážkou. Teprve pozemky, které skýtají majiteli zemědělský důchod nad 15.000 Kč, měly by podléhati podle našeho návrhu dani pozemkové.

Náš návrh poskytuje možnost vývoje. Neotřásá systémem, který zde skutečně je, přizpůsobuje se skutečným poměrům a proto tento návrh byl přijatelný a proveditelný.

Další otázkou je, zda skutečně daň výnosová snese odstupňování. Pravidelně se namítá, že daň výnosová odstupňování nesnese, ale my vidíme při jiné dani výnosové, při dani výdělkové, že zde odstupňování je do 30.000 Kč  1/2%, do 40.000 Kč 2·5% a přes 140.000 Kč 4%. Připočítáme-li k tomu přirážky autonomní, znamená to zatížení 3%, 15%, 24% a v tom směru dnešní prosazené ukládání daně pozemkové opravdu poskytuje velmi značné výhody, ovšem vrstvám majetkově silnějším než na venkově, poněvadž toto odstupňování při dani provedeno není. Čím menší výměra a výnos pozemků, tím skutečně tíživěji snáší se tato daň pozemková při dnešním systému, poněvadž běží zde o příjmy velmi pracné, kdežto při větším výtěžku jde o příjem méně pracný a přirozené odstupňování by tento výnos zde snesl.


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP