Předseda (zvoní): Dalším
přihlášeným řečníkem
je pan posl. Muna. Uděluji mu slovo.
Posl. Muna: Zásadní stanovisko komunistické
strany k reformě daní přímých
bylo vyjádřeno jak v rozpočtovém výboru,
tak i v plenu této sněmovny. Předloha je
výrazem diktátu kapitalistické třídy
a buržoasních stran jak městských, tak
i strany agrární, která je mluvčím
a představitelem buržoasie venkovské i přes
to, že v řadách jejích je velké
množství malých a drobných zemědělců,
proti nimž je ostří této předlohy
namířeno stejně jako proti dělníkům,
drobným živnostníkům, zřízencům
a úředníkům. Těmto stranám
přizvukuje dnes i strana politických živnostníků,
která šla do voleb s protidaňovým programem
a která, pokud stála mimo vládní koalici,
bojovala proti daňovému zatížení
živnostníků v tisku i na schůzích
způsobem a argumenty, které páni z buržoasních
stran a dnes i páni strany živnostenské označují
za argumenty bolševiků. Ani prostředky brachiálního
násilí, které se ovšem vybíjelo
pouze proti podřízeným úředníkům
berních úřadů, nechyběly v
arsenále stran pana ministra Najmana a pana referenta
o všeobecné dani výdělkové, Pekárka.
Tomuto protidaňovému programu děkuje strana
živnostenská za poměrný svůj
volební úspěch. Při projednávání
reformy daní přímých měli pánové
ze živnostenské strany nejlepší možnost
a příležitost uplatniti svůj vliv a
politickou váhu ve prospěch drobných živnostníků,
kteří plným právem mohli očekávati,
že páni ze živnostenské strany budou nyní
plniti svůj slib daný voličům. Na
místo toho vidíme, že strana živnostenská
opustila svůj protidaňový program, a pokud
svůj vliv v koaličních stranách uplatnila,
uplatnila ho proti dělníkům a proti dělnickým
družstvům.
Daňová předloha je prodchnuta veskrze duchem
protisociálním. Opačné tvrzení
pana ministra financí je v naprostém rozporu se
skutečností. Již historie této předlohy
je dokladem toho, že sdělávána byla
na přímý diktát kapitalistů
průmyslových a zemědělských,
jimž jedině přináší prospěch.
Pan ministr financí považoval za nutné, dříve
než předloží předlohu zákona
poslanecké sněmovně, vyžádati
si dobrozdání obchodních a živnostenských
komor, zemědělských rad a Svazu průmyslníků,
tedy organisací čistě kapitalistických,
ale pan ministr, který rád mluví o sociálním
duchu naší daňové a finanční
politiky, neuznal za vhodno vyžádati si dobrozdání
od ústředí organisací dělnických
družstev a od ústředen dělnických
odborových organisací, ač tato předloha
hluboce se dotýká zájmů dělníků,
zřízenců, drobných živnostníků
a malorolníků. Naopak, p. ministr financí
převzal do své předlohy celé partie
tak, jak mu je nadiktoval Svaz průmyslníků
a zájmové organisace bohatých sedláků
a zemanů. Způsob, jakým tyto předlohy
projednávány byly v rozpočtovém výboru
a jakým projednávány jsou v plenu této
sněmovny, jest dokladem, že celý složitý
aparát parlamentní jest pouhou formalitou, za kterou
skrývá se diktát vládnoucí
třídy kapitalistů. Tato sněmovna není
místem, kde rozhoduje se o daňové a finanční
politice státu, nýbrž zde smějí
se pouze pronášeti řeči o tom, co v
zákulisí rozhodlo několik finančních
machrů, bankovních magnátů a bursovních
spekulantů. Skutečná vláda nesídlí
zde, ani na Hradčanech, nýbrž v paláci
Živnobanky, ve Svazu průmyslníků, v
paláci p. Petscheka.
Minulého roku na podzim dozvěděli jsme se
od p. ministra financí, že 78% všech státních
příjmů plyne do státní pokladny
z daní nepřímých. Nepřímé
daně ve své převážné většině
placeny jsou chudými a nejchudšími občany
tohoto státu. Na daně přímé
zbývá pouhých 22%. A smyslem této
předlohy jest, aby i většinu těchto
daní přímých zase zaplatili chudí
a nejchudší. Daň důchodová, hlavně
pak daň ze mzdy, kterou postiženi budou největší
chudáci, tvoří zase páteř daní
přímých, a její tendence je vzestupná.
Tak tomu jest i u všeobecné daně výdělkové,
která r. 1925 vynesla v historických zemích
197,793.000 Kč. Naproti tomu u daně rentové
vidíme tendenci sestupnou a její výnos činí
v historických zemích za r. 1925 pouhých
68,210.000 Kč. Stejně tomu jest u daně pozemkové,
která rovněž projevuje tendenci sestupnou a
r. 1925 klesla na 76 mil. Kč proti 105,361.000 Kč
z r. 1924.
Náš klub navrhl, aby zvýšeno bylo u daně
důchodové daně prosté minimum na 12.000
Kč u svobodných, 18.000 Kč u ženatých,
a aby od všeobecné daně výdělkové
osvobozeni byli všichni, kdož nedosáhli tohoto
daně prostého minima. Strany vládní
koalice v rozpočtovém výboru zamítly
náš návrh a stanovily daně prosté
minimum na pouhých 7000 Kč, ale všeobecné
dani výdělkové budou podrobeni i ti živnostníci
a malorolníci, kteří nedosáhnou tohoto
minima.
Vy dokonce podrobujete všeobecné dani výdělkové
i domácké dělníky, zhotovující
pro továrníky z cizího materiálu výrobky
za pevně stanovenou mzdu jedině z toho důvodu,
že mají živnostenský list, aby mohli míti
učně a případně přechodně
jednoho dělníka.
Všeobecné dani výdělkové ve smyslu
této předlohy podrobeny budou tisíce domáckých
krejčí na Prostějovsku a Boskovicku, tisíce
obuvníků ve východních i jižních
Čechách a na Moravě, pracujících
po domácku, stejně jako velké tisíce
domáckých dělníků všech
ostatních oborů. Je to křiklavá nespravedlnost
vůči těmto lidem, poněvadž fakticky
jde o dělníky, kteří pracují
pouze a jedině pro továrníka, kterému
nota bene propůjčují svůj byt za dílnu
a pracují na vlastním stroji. Tito domáčtí
dělníci měli by býti od všeobecné
daně výdělkové osvobozeni vůbec.
Na místo toho vidíme případy ještě
křiklavější nespravedlnosti. Berní
úřady vymáhají dokonce od těchto
domáckých dělníků, jedině
pro továrníky pracujících, dokonce
i daň z obratu.
V této věci byla podniknuta svého času
intervence domáckými krejčími z Prostějovska
u ministerstva financí, ale výsledek této
intervence nebyl uspokojivý. Je to křiklavá
nespravedlnost, a my komunisté žádáme,
aby domáčtí dělníci pracující
výhradně pro továrníka byli osvobozeni
od všeobecné daně výdělkové,
i když pracují s jedním a občasně
a přechodně i s dvěma dělníky,
nepřekročí-li jejich celkový důchod
dani podrobený 30.000 Kč ročně. Pokud
pak domáčtí dělníci, kteří
mají živnostenský list, pracují částečně
pro továrníka a částečně
pro své zákazníky, bylo by spravedlivé,
aby byli podrobeni všeobecné dani výdělkové
jen z oné části výtěžku,
které docilují z práce pro své zákazníky.
Ještě tvrdší a nespravedlivější
ustanovení přímo policejního rázu
obsahuje § 64 této předlohy, jednající
o zdanění podomních obchodníků.
Již zákonem o podomním obchodu z roku minulého
zničeny byly tisíce existencí podomních
obchodníků a zbývajícím ztížena
byla jejich trudná existence. V této předloze
se žádá, aby podomní obchodník
platil všeobecnou daň výdělkovou na
celý rok předem. To je opatření křiklavě
nespravedlivé a dokazuje, že v podomních obchodnících
spatřují strany vládní koalice element
polozločinný, který musí platiti daně
předem, poněvadž berní úřady
mají obavu, že by tito chudáci jim daně
zdefraudovali, ač na druhé straně u kapitalistů,
kteří opravdu milionové obnosy daňové
defraudují, této obavy nemají. A tak, chce-li
takový podomní obchodník dostati povolení
k podomnímu obchodu, musí nejen vyhověti
všem policejním předpisům, ale musí
se také vykázati, že má na rok předem
zaplaceny daně, aniž by věděl, zda v
příštím roce vůbec nějakého
výtěžku dosáhne.
Na druhé straně podle §u 47 budou osvobozeni
bohatí statkáři a zemědělští
producenti tím, že řada výnosných
podniků zemědělských, které
nejsou podrobeny dani pozemkové, nebude podrobena ani všeobecné
dani výdělkové a tak řada podniků
náležejících bohatým statkářům
a velkým sedlákům nebude zdaněna vůbec.
V §u 50 osvobozuje předloha od všeobecné
daně výdělkové osoby provozující
vedlejší zaměstnání, jako jsou
povoznictví, orání za mzdu, výroba
dřevěného nádobí, dřeváků
atd. Souhlasíme s tím, aby tito lidé byli
od všeobecné daně výdělkové
osvobozeni, ale poněvadž předloha neosvobozuje
švadlenu, která pracuje sama na stroji ve svém
bytě, poněvadž neosvobozuje dělnici,
která sama pracuje pro své zákazníky
ve svém bytě na pletacím stroji, žádáme,
aby tyto dělnice byly rovněž od všeobecné
daně výdělkové osvobozeny.
Konečně žádáme, aby od všeobecné
daně výdělkové osvobozen byl plat
studentů soukromě vyučujících
a příjem osob zabývajících
se soukromým vyučováním; dále
aby byla osvobozena od všeobecné daně výdělkové
odměna za vlastní umělecké práce
a díla a příjem z nich u všech umělců
a vědeckých pracovníků, nepřesahuje-li
jejich celkový důchod 60.000 Kč ročně.
Když se jednalo o daň z vyššího služného
a daň z tantiem a když jsme v rozpočtovém
výboru žádali ostřejší progresi,
dovozovali páni z vládní většiny,
že v řadě případů běží
o umělce a že je tudíž nutno k této
skutečnosti zvláště přihlížeti,
poněvadž na umělce nelze bráti všeobecné
měřítko. Při služném přes
100.000 Kč ročně měli pánové
zvláštní ohled. Tyto ohledy však nemají
při umělcích a vědeckých pracovnících,
jejichž příjem je poměrně malý.
Je viděti, že pánové z vládní
většiny hodnotí umění podle výše
příjmů toho kterého umělce
nebo vědeckého pracovníka. Pravděpodobně
pro ně bard keťasů z Varieté je větším
umělcem než člověk, který celá
léta studuje, aniž by si při tom mohl koupiti
více než kousek suchého chleba.
Zdaňujete-li švadlenu, dělnici, která
plete na stroji punčochy, zdaňujete-li plat studenta,
tím křiklavější je, že od
daní osvobozujete pány oficíry a generály,
jejichž služební požitky v řadě
případů činí přes 100.000
Kč ročně. Stejně křiklavé
je, osvobozujete-li od daní četníky. Rozumíme
tomu. Důstojnický sbor má se státi
v této republice zvláštní privilegovanou
kastou, jakou byl v Rakousku, nebo jakou byl v militaristickém
Prusku, aby byl tím spolehlivějším nástrojem
vládnoucí třídy. Vojákům
jste uloupili volební právo, a jsou zde spory o
to, zda jste porušili ústavu čili nic. My známe
cenu měšťáckých ústav. Oficíry
a generály osvobozujete od daní - taková
je vaše spravedlnost. Tomu říkáte odpolitisování
armády, to znamená, politiku v armádě
smějí provozovati pouze oficíři, generálové,
a za to se jim odpustí daně, kdežto vojákům
na druhé straně se uloupí volební
právo. Dělnická třída porozumí
této skutečnosti a dovede ji také zhodnotiti.
Pokud se týče sazby u všeobecné dané
výdělkové, mluví se o tom, že
předloha byla podstatně zlepšena proti původnímu
znění a dosavadnímu stavu. Zde je nutno říci
několik kritických slov. Výše sazeb
sama o sobě nic neznamená. Rozhodující
je, kolik zaplatí poplatník na daních, přirážkách
a dávkách. Hlavní věcí je daňový
základ, z něhož bude daň vyměřena,
a tu je poplatník úplně vydán na pospas
libovůli berních úřadů a daňové
komise, která bude jmenována finančním
úřadem II. stolice, z poloviny k návrhu zemědělské
rady a obchodní a živnostenské komory, z poloviny
jmenuje finanční správa daňové
komise sama podle vlastního uznání. To je
čirý absolutismus, zejména uvážíme-li,
že veškeré rozhodování je v rukou
předsedy daňové komise, kterým je
přednosta vyměřovacího úřadu
nebo jeho náměstek.
Chudé poplatnictvo v daňové komisi nebude
vůbec zastoupeno. Když jsme žádali, aby
v daňových komisích zastoupeni byli také
dělníci prostřednictvím závodních
výborů a závodních rad, byl náš
návrh vládními stranami nejen odmítnut,
ale pan zpravodaj mluvil dokonce o tom, že v daňových
věcech nesmí rozhodovat teror ulice. Žádá-li
tedy dělnictvo zastoupení v daňových
komisích, mluví páni o teroru ulice, ač
byly doby, kdy i tito pánové, kteří
sedí dnes na vládních lavicích, používali
teroru ulice, jako na př. v listopadu 1920 k násilnému
zabrání Stavovského divadla v Praze.
Naším požadavkem jest, aby daňové
komise byly voleny všeobecným hlasovacím právem
poplatníků, tedy i dělníků,
kteří platí daň důchodovou
srážkou ze mzdy, případně nechť
mají obce právo do těchto komisí vysílat
část členů. Předloha neodstraňuje
také dosavadní systém osob přezvědných,
tedy systém špiclů, kteří nejsou
poplatníku známi, kteří nejsou o poměrech
poplatníka veřejnosti zodpovědni a kteří
se obyčejně těší zvláštní
blahovůli berních úřadů. Sami
platí daně nepatrné za to, že podávají
často přehnané zprávy o poměrech
jiných poplatníků, třebas jich konkurentů.
Takto složené daňové komise se systémem
osob přezvědných jsou metlou pro drobné
poplatníky a dává-li strana živnostenská
souhlas k podobnému složení komisí,
dostává se do rozporu s malými a drobnými
živnostníky, jejichž zájmy má hájit,
ale dostává se také do rozporu s vlastním
programem a požadavky, jichž se tak důrazně
dovolávala, dokud seděla mimo vládní
koalicí.
Dalším nemožným ustanovením, které
možno nazvat popravčí sekyrou pro malé
poplatníky, je odst. 3 §u 245, kde se praví:
"Daňová komise může na předsedův
podnět jediným usnesením shodně s
návrhem vyměřovacího úřadu
rozhodnouti o poplatnících, jejichž celkový
zdanitelný důchod (výtěžek) nepřesahuje
u žádného 50.000 Kč ročně."
Co znamená v praksi toto ustanovení? To znamená,
že daňová komise nebude přihlížet
k zvláštním poměrům malého
poplatníka, který v důsledku zvlášť
nepříznivých okolností nedosáhne
takového výtěžku, jako druhý,
technicky snad lépe vybavený a za příznivějších
okolností a podmínek pracující poplatník,
nýbrž že se naměří všem
stejně. Daňové komise budou zkoumat jen zvláštní
poměry velkých poplatníků, k těmto
budou přihlížet v každém jednotlivém
případě, ale malý poplatník
v důsledku tohoto ustanovení je vydán na
pospas úplné libovůli berního úřadu.
Také toto ustanovení, které těžce
dopadá na hlavy drobných živnostníků,
bylo schváleno v rozpočtovém výboru
za souhlasu strany živnostenské, ba dokonce k návrhu
zpravodaje, jímž jest zástupce živnostenské
strany pan posl. Pekárek.
Nyní, pánové, něco o t. zv. daňové
demokracii. Mluví se o demokratických principech,
na nichž je budována tato daňová předloha.
Ukáži v jednom případě, jak projevují
se v praksi důsledky těchto demokratických
principů daňových.
Podle předlohy odpočítá se od daňové
základny předepsaná daň. O tuto daň
a přirážky snižuje se daňová
základna u všech poplatníků, stejně
u malých jako u velkých - tedy naprostá rovnost
a demokracie.
Podívejme se, jaký důsledek má toto
demokratické ustanovení pro živnostníka
s výtěžkem 7000 Kč, pro něhož
je stanovena sazba daňová 1/8%,
a jaký důsledek z toho plyne pro poplatníka
s výtěžkem 1 mil. Kč. V prvém
případě znamená to snížení
daně i s přirážkami o 8 promille, v
případě druhém skoro o 19%. Vyjádřeno
v penězích znamená to, že v důsledku
tohoto opatření, které snad zůstane
nepovšimnuto obrovskou většinou drobných
poplatníků, snižuje se drobnému živnostníku
s výtěžkem 7000 Kč daň i s přirážkami
ve výši 470% o 40 hal., pravím o celých
40 hal. V druhém případě u fabrikanta
s výtěžkem 1 mil. Kč snižuje se
daň i s přirážkami v téže
výši o 39.000 Kč. Představte si, kolik
ušetří v důsledku tohoto ustanovení
zlínský král ševců pan Baťa
a podívejte se, jak ve světle této skutečnosti
vypadá boj živnostenské strany proti Baťovi.
Zde vidíme jednu z příčin, proč
nemůže malý obuvník konkurovati Baťovi,
proč nemůže malý živnostník
konkurovati fabrikantovi. Jest to daňová politika,
kterou provádí vláda i za souhlasu živnostenské
strany, je to daňová politika, kterou provádějí
ti pánové, kteří se vydávají
za jedině oprávněné a privilegované
zástupce živnostníků, kteří
však provádějí politiku, jakou docela
dobře mohou prováděti a obstarati páni
z národní demokracie. Tedy strana živnostenská,
poněvadž hájí zájmy těchže
lidí jako strana národně-demokratická,
je zde úplně zbytečná.
Vezmeme-li v úvahu, že snížení
obecních přirážek bude míti za
následek zvýšení dávek, vidíme,
jak i zde pracuje se pro kapitalisty a proti dělníkům
i živnostníkům. K tomu si přimysleme
ještě tvrdost trestních ustanovení,
která prakticky jsou namířena zase jen a
jedině proti drobným lidem, a máme doplněný
obraz daňové předlohy v duchu protisociálním,
jak zde byl již načrtán. Ten, kdo by chtěl
protestovati proti diktátu berních úřadů,
dostává se do konfliktů s trestními
ustanoveními a hrozí mu až šestiměsíční
kriminál. To znamená, že páni ze strany
politických živnostníků již si
nebudou směti dovolovati takové experimenty, jaké
si dovolovali dříve, než dali souhlas k těmto
trestním ustanovením, poněvadž by to
znamenalo, že kdyby si dovolili kritiku a kdyby si dovolili
za vedení p. ministra Najman a takové excessy
proti berním úřadům, jaké si
dovolovali svého času, dokud seděli mimo
vládní koalici, pan ministr Najman by musel
své železnice říditi z Pankráce.
Ve světle této skutečnosti vidíme,
že finanční správa a berní úřady
budou jedinou institucí ve státě, která
nesmí býti kritisována. V tomto ohledu daleko
předstihují trestní ustanovení i tvrdost
zákona na ochranu republiky.
Včera zde mluvil p. dr Viškovský o nutnosti
vnesení nového ducha do naší berní
správy a mluvil o tom, že trestní ustanovení,
jejichž tvrdost se nepokoušel popírati, je zde
pouze jako ratio ultima. Dovozoval, že finanční
správa musí míti odvahu použíti
tohoto ustanovení nejen proti sociálně slabým,
nýbrž i proti bohatým. Mám za to, že
to byl jen krvavý vtip, neboť pan dr Viškovský
ze své prakse v pozemkovém úřadě
ví, jak to dopadá s tou přísností
zákona proti bohatým a proti chudým. Já
myslím, že ten finanční ministr, který
by chtěl užíti veškerých přísností
trestních ustanovení proti magnátům
ze Živnobanky nebo proti panu Petschekovi, letěl by
ihned z ministerského křesla a mám vážné
pochybnosti o tom, zdali by nalezl pro svá přísná
opatření ochrany a opory u pana dr Viškovského
a u republikánské strany vůbec.
Dělníci a chudí lidé vůbec
nesmějí býti v pochybnosti o tom, že
trestní ustanovení v celé své tvrdosti
jsou sítí, kterou bohatý protrhne, ale do
které se chudák zaplete a bude po lapen.
Několik slov ještě o zvláštní
dani výdělkové, o které ještě
bude mluveno. Zde zejména klasicky vyniká třídní
duch předlohy. Mluví se o nutnosti unifikace našeho
daňového zákonodárství. V této
předloze se provádí unifikace takto: Na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi ruší se daň báňská,
která se platí až dosud ve výši
16% a nahrazuje se zvláštní daní výdělkovou
ve výši 8%. Těžařům na Slovensku
se tedy dostává presentu 50%ního snížení
daně. Naproti tomu ruší se zákon č.
210 z 15. dubna 1919, na základě jehož ve smyslu
§u 6 byla družstva na Slovensku zproštěna
daní a přirážek i příspěvku
k obchodním komorám.
Předloha ruší dosavadní výhody
družstev a podrobuje je daňovým předpisům,
které, pokud se dělnických družstev
týče, znamenají i v historických zemích
zhoršení proti původnímu znění
předlohy. Tedy unifikace je taková: Když je
nutno provésti unifikaci, tedy se sleví daně
kapitalistům, těžařům o 50%,
a na druhé straně, když je potřebí
prováděti unifikaci, zruší se všechny
dosavadní výlohy, kterým se těšila
dělnická družstva. To je unifikace, to je ten
sociální duch této předlohy, o němž
mluvil pan dr Engliš!
Nemůžeme pominouti mlčením, že
předloha, která již v původním
znění stavěla dělnická družstva
do výjimečně nepříznivého
postavení, byla vládní většinou
na nátlak živnostenské strany ve výboru
ještě zhoršena nejen tím, že sazba
daňová byla proti původnímu znění
předlohy zvýšena o celých 100%, z 1%
na 2%, nýbrž i ustanovením o trestních
sankcích proti družstvům, která by prodala
zboží nečlenům. Při tomto ustanovení
budou dokořán otevřeny dveře provokaci
jednotlivých obchodníků, kteří
těžce nesou existenci dělnických družstev,
která ohrožují v jednotlivých místech
jejich profity a znemožňují jejich lichvu;
při tom budou otevřeny dveře dokořán
i provokaci jednotlivých korporací, které
vedou proti dělnickým družstvům boj
prostředky málo vybíravými.
Pánové, kteří tato ustanovení
prosazovali, pánové ze živnostenské
strany musí si však býti vědomi toho,
že boj proti dělnickým družstvům
vedený s jejich strany nezůstane bez odezvy. Dělníci
odpoví na tento boj široce založenou a pronikavou
agitací ve prospěch družstev a postarají
se o to, aby pracujícím lidem a zejména ženám
bylo jasno, že nemohou svými penězi podporovati
blahobyt těch lidí, jejichž mluvčí
zde v jednotné frontě s ostatními buržoasními
stranami vedou neúprosný boj proti dělníkům.
Pánové ze živnostenské strany nechť
vezmou na vědomí, že boj jejich proti dělnickým
družstvům přinese pravý opak oněch
výsledků, které očekávají
od mimořádných opatření obsažených
v daňové předloze, které byly na jejich
nátlak zostřeny. Pánové ze živnostenské
strany nemají námitek proti daňovému
zvýhodnění družstev zemědělských.
Oni souhlasí se zvýhodněním družstev
nedělnických a se zvýhodněním
hospodářských záložen. Oni taktéž
mají svá družstva a dožadují se
pro ně velkých výhod, ba často dožadují
se finančních výhod jdoucích daleko
za hranice zákonných předpisů, běží-li
o jejich družstva, ale jsou krajně zaujati proti družstvům
dělnickým. Dělnictvo podle toho zařídí
svůj poměr vůči stoupencům
strany pánů Najmana, Mlčocha a
spol.
Sazba zvláštní daně výdělkové
snižuje se kapitalistům z 10 na 8%. To je podle mínění
pánů ze živnostenské strany úplně
v pořádku Oni vycházejí z předpokladu,
že to, co se sleví kapitalistům, mají
zaplatiti chudí lidé. V tomto duchu nese se celá
předloha, kterou oni pomáhali prosazovati.
Zásadně chtěl bych k této kapitole
říci toto:
Všeobecná daň výdělková
byla až do převratu vyměřována
na podkladě objektivních znaků výnosnosti
jednotlivých podniků. Byla tedy spíše
daní z možnosti výdělků, nežli
daní z výdělků skutečně
dosažených. Nyní zdaňuje se skutečně
dosažený výtěžek. Tím se
stává tato daň v podstatě daní
důchodovou, a je protismyslné, že se vztahuje
dále na jednotlivé samostatné podniky, místo
aby postihovala celý podnikatelský výtěžek
a tím aby bylo dosaženo náležité
progrese. Tím, že se vztahuje na podniky, zůstává
daní, již ministerstvo financí nazývá
daní obchodovou a již následkem toho považuje
z národohospodářských ohledů
za škodlivou.
Když se změnil základ daně, bylo by
jen důsledné, aby byla změněna daň
celá. To neznamená, že by bylo třeba
anebo že by bylo správné daň zrušiti,
nýbrž učiniti z ní doplněk daně
důchodové. Daň důchodová je
dosud odstupňována pouze podle výše
důchodu a podle některých znaků povahy
sociální. Bylo by však třeba, aby byla
odstupňována také podle toho, odkud důchod
vzniká. Proto považujeme za logické a správné,
aby všeobecná daň výdělková
nepostihovala výnos jednotlivých podniků,
nýbrž výnos všeho podnikání
poplatníkova a byla ovšem odstupňována
také podle výše. Sloužila by dále
za základ samosprávních přirážek.
Tato změna byla by poměrně snadno proveditelna
a dovolila by bez snížení daňového
výnosu značné úlevy pro podnikatele
malé a úplné zrušení pro podnikatele
nejmenší.
Kdyby byla všeobecná daň takto upravena, pak
by mohla nastoupiti na místo daně pozemkové
i daně domovní. Při tom bylo by ovšem
potřebí některých opatření
zvláštních. Považujeme zrušení
daně pozemkové v dnešní její
formě proto za nutné, že postihuje výtěžek
malozemědělského hospodaření
poměrně mnohem více, než by byl postižen
všeobecnou daní výdělkovou při
daně prostém minimu 12, resp. 18 tisíc Kč,
jak znějí naše návrhy.
Je potřebí také zrušiti domovní
daň činžovní v dnešní její
formě, protože v podstatě je daní nepřímou
a skutečný výtěžek domovního
majetku vůbec nepostihuje. Kdyby výtěžek
domovního majetku byl postižen všeobecnou daní
výdělkovou, odstupňovanou podle výtěžku
celého podnikání, byl by přesun této
daně na nájemníky ztížen a daň
by postihovala alespoň z větší části
výtěžek domovního majetku. Bylo by možné
část výtěžku, připadajícího
na majetek domovní, zdaniti po případě
také násobkem té daně, která
by na něj připadla, takže by byl spravedlivě
výše zdaněn jako výtěžek
převážně bezpracný. Považujeme
za nutné to uvésti, i přes to, že o
dani domovní bude ještě zvláště
jednáno.
Považujeme za samozřejmé, že všeobecnou
daní výdělkovou měly by býti
postiženy všechny důchody, až na důchody
ze služebního poměru, při čemž
by dosavadní daň rentová a daň z tantiém
zůstaly daněmi lineárními. Pánové,
nespadá to sice do této kapitoly, ale musím
říci několik slov o dani rentové.
Živnostník, který si uloží do spořitelny
1000 Kč, bude podroben dani rentové. Kapitalista,
který je vlastníkem akcií Národní
banky, přes to, že již na těchto akciích
hodně vydělal a přes to, že z těchto
akcií má zaručen stálý pevný
příjem, ten dani rentové podroben nebude.
Služka, která uspoří si několik
set korun na výbavu, aby si mohla koupiti peřiny
a kousek nábytku, bude platiti daň rentovou, poněvadž
uloží tyto peníze do spořitelny. Ale
kapitalista, který je vlastníkem státních
dluhopisů, ten je od daně rentové osvobozen.
Pánové, to je malý obrázek, jak vypadá
daňová spravedlnost!
Kde jde o sociální spravedlnost, tam si p. ministr
dr Engliš dovede dupnouti, ale tam, kde vystupuje
v úloze dlužníka proti kapitalistickým
věřitelům, nemá odvahy.
Pan ministr dr Engliš nedávno kázal
o tom, že žijeme v době velikého postu,
ale když přišel na sjezd průmyslníků,
tedy mlčel, právě tam, kde by měl
mluviti o tom, že páni kapitalisté měli
by se také aspoň poněkud postiti, vlastně
nejen postiti, nýbrž že by se měli přestati
přežírati, když se mluví o tom,
že se u nás v republice lidé přežírají.
Pan ministr dr Engliš prohlásil nedávno,
že daňová reforma bude míti za následek
aspoň pro počátek pokles důchodu pro
státní pokladnu o 1/2
miliardy Kč. Důchody samosprávných
svazků poklesnou o 1/4
miliardy. Pan ministr dr Engliš doznal naproti tomu
v rozpočtovém výboru, že daňová
reforma a hlavně daň z důchodu prováděná
srážkou ze mzdy znamená rozšíření
daňové povinnosti na nové, širší
kruhy poplatnictva, to jest na dělníky. V důsledku
srážkové daně ze mzdy neunikne jediná
koruna, kterou dělník vydělá, zdanění,
ba naopak státní pokladna bude se plniti obnosy,
vysráženými na dani z důchodu, na dani
z mezd. U desetitisíců těch dělníků,
kteří během roku nedosáhnou daně
prostého minima a kteří v důsledku
neznalosti zákona anebo v důsledku toho, že
by vymáhání přeplacených obnosů
na daně srážkové znamenalo pro ně
snad ztrátu jednoho nebo dvou pracovních dnů,
což by činilo více než celý ten
přeplatek, znamenalo by to, že státní
pokladna se bude plniti groši těch nejchudších.
S bídou těch nejchudších spekuluje ministr
financí, který o sobě prohlašuje, že
má jakési sociální cítění.
To znamená, že kapitalisté zaplatí na
daních a samosprávných přirážkách
méně o 3/4
miliardy. Vezmeme-li k tomu ještě v úvahu zákon
o stabilisačních bilancích, vidíme,
že tato předloha znamená pro kapitalisty dar
ve výši více nežli jedné miliardy
Kč.
Odhlasováním zemědělských cel
uvalena byla na chudý lid kontribuce ve výši
jedné miliardy Kč a nyní přichází
vláda a pan ministr Engliš a dává
kapitalistům druhou miliardu. Tuto miliardu, kterou slevuje
p. ministr Engliš kapitalistům, zaplatí
přirozeně dělníci, malorolníci,
živnostníci, zřízenci, drobní
úředníci ve formě zvýšení
daní a ve formě zvýšení dávek.
To jsou důvody, proč musíme potírati
nejenom tuto předlohu, nýbrž i vládu,
která ji v parlamentě předkládá.
Poněvadž víme, že od této vlády
stejně tak, jako od žádné vlády
měšťácké nemůžeme očekávati
provádění spravedlivé politiky daňové,
musíme vésti v parlamentě i mimo parlament
boj za svržení vlády kapitalistů a za
vládu pracujícího lidu, to jest za vládu
dělníků a rolníků. Budeme hlasovati
proti předloze a budeme stupňovati v masách
pracujícího lidu měst i venkova boj proti
této předloze, boj proti této vládě.
(Výborně! - Potlesk poslanců strany
komunistické.)