Pátek 6. května 1927

K řadě břemen, jež ze zákonodárství obcím vzešly, důstojně řadí se zákony o paritě obecních a okresních úředníků a zřízenců se zaměstnanci státními. Některé obce, zvláště pokud byly spravovány většinou socialistickou, využily těchto zákonů k zaopatření straníků radniční většiny. Jednoho ustanovili tajemníkem a bylo mu přiznáno služné 20.000 až 30.000 Kč, třebaže měl jen měšťanku; zákon o kvalifikaci se na něho nevztahoval, neboť v době jeho vydání už eventuelně tajemníkem byl a snad s obecnou školou dosáhne namnoze platu ministerského rady. Jiného udělali policajtem, jiného ponocným, jiného polním hlídačem, jiného doručovatelem úředních aktů a všechny podělili platy, které sice byly přiměřené výživě jejich rodin, jejich potřebám, ale nebyly přiměřené poplatní nosnosti místních poplatníků. Navržený zákon činí zde průlom v tom smyslu, že povinnost míti kvalifikované úředníky mají obce až o 10.000 obyvatelů místo dřívějších 3000, ale zákonné opatření bude musiti jíti dále v tom smyslu, že bude musiti přijíti novela zákona, že tam, kde obce bez rozmyslu, bez potřeby a možnosti úhrady přijaly zaměstnance a daly jim definitivu a stejně je to s okresy - na základě nového zákona tyto smlouvy jsou rozvazatelny, jestliže prostředky obcí a okresů na to nestačí.

Nesnáze v obecním hospodářství zvyšuje neujasněný přehled výnosu přirážek a přídělů na státních daních. Obecní úřady nejsou s to přijíti s berními úřady ke konci pokud se týče odvádění přirážek a podílů na státních daních. Berní úřady příliš pozdě odvádějí vybrané přirážky, a vyúčtování, které ke konci roku obecním úřadům posílají, je takové, že z něho žádný starosta nezmoudří. Pokud se týče přídělů z výnosů daní, poskytují se pouze zálohy a ke konečnému zúčtování není možno berní úřady přiměti. Zákon z 12. srpna 1921, čís. 334, přikazuje obcím polovinu domovní daně třídní a 5% daně z obratu. Berní úřady podíl na dani z obratu obcím odpírají a podíl na dani domovní odvádějí nedostatečně. Tak na př. naše obec má od 1. října 1921 dostati 440 Kč ročně na dani domovní a okrouhle 400 Kč na dani obratové, ale dostává pouze zálohu 200 Kč na dani domovní, později 280 Kč ročně, na dani obratové dostala pouze jednou zálohu 200 Kč, ale ke konečnému vyúčtování nemůžeme berní úřad přiměti, a tak se stává, že obce, které počítají s tímto přídělem, mají sice rozpočtovou rovnováhu, ale o peníze nemohou zavaditi. Podle navrženého zákona mají obce předpisovati a vybírati přirážky samy. Mohou sice kvalifikovanou většinou tento úkol přenésti na berní úřady, ale po zkušenostech s berními úřady mám za to, že si něco podobného každá obec dobře rozmyslí.

Přimlouvám se za to, aby obcím byla přidělena daň z masa z porážek pro samozásobitele, poněvadž by byla zde možnost lepší evidence a také by raději každý tuto daň platil, když by plynula do pokladny obecní. Nadto daň tato vyžaduje příliš velkých nákladů, spojených s jejím vybíráním, státu se nevyplácí, kdežto obcím by poskytla značné kvantum příjmů.

Malé obce venkovské nemohou získati na dávkách tolik, kolik získají města, neboť nemohou na př. vybírati poplatek za užívání obecních pozemků při stavbách, jakožto skladné nebo poplatek za lešení, ježto na venkově většina majitelů domů má dostatek místa vlastního. Také poplatek kanalisační nemůže přicházeti ve venkovských obcích v úvahu a proto je potřebí dáti obcím venkovským jinou náhradu, která by plynula z daně z masa, z porážek dobytka, ve vlastní domácnosti spotřebovaného.

Navržený zákon připouští 200% přirážek obecních, čítaje v to i školní. Avšak školy samy o sobě v mnohých případech těžko budou moci s těmito 200% vyjíti. O to se postarají okresní školní výbory. Přes to, že zákon č. 295 z r. 1920 o školách národních stanoví přípustný počet dítek v jedné třídě na 80, nutily okresní školní výbory obce do stavby nových škol, a to i tehdy, když počet žáků na jednu třídu připadající klesl pod 50 a dosavadní školní budova vyhovovala. Tak na př. v obci Bohuslavicích na Novoměstsku mají 71 žáků navštěvujících obec. školu; přes to, že tam mají pěknou a potřebě vyhovující trojtřídku, pořídil obci okresní školní výbor plán na novou školu s rozpočtem na 1 1/4 mil. Kč, při čemž nebylo zapomenuto na biograf a tělocvičnu, které mají býti také v nové škole umístěny. Jak spolu souvisí biograf a škola, vědí jen pánové z okres. školního výboru v Novém Městě n./Met.

Jiný příklad: Okresní školní výbor v Kamenici n./Lípou nutí obec Leskovec, že musí míti do 1. září 1929 novou školu postavenou, poněvadž prý stará škola je u silnice a je vlhká. Podle této metody budeme musiti všechny městské školy zrušiti, poněvadž jsou v ulicích. Vlhké pak byly loni všechny domy, neboť stále pršelo. Při tom jest ještě okresní školní výbor v Kamenici n./Lípou tak ohleduplný, že jim dává tak dlouhou lhůtu, poněvadž prý přihlíží k finančnímu zatížení obce.

Ještě drastičtější příklad uvedu z okresu Týn n./Vlt. Obec Pořežany proti vůli obecního zastupitelstva byla přinucena okresním školním výborem v Týně n./Vlt. ke stavbě školy, ač má jen 50 čísel. V dřívější době měla 35 dětí školou povinných, nyní jich má 24 a vzdálenost do školy přespolní, když již jejich místní nevyhovovala, a kde je také dosti místa, činí necelé 3 km. Místní školní rada proti vůli občanů a za pomoci okresního hejtmana rady Böhma provedla svůj úmysl, ač již před stavbou bylo 170% školních přirážek.

Dovolím si poukázati na jednu věc, že totiž působnost místních školních rad nekončí a nezačíná s působností obecních zastupitelstev, takže je variace časová někdy 2 - 3 roky, a poněvadž se někdy stává, že členové, kteří tvoří většinu místní školní rady, jsou jiného smýšlení než obecní rada, obecní zastupitelstvo, pak ze vzdoru proti obecnímu zastupitelstvu provádí se něco docela jiného, jak to znám na př. na Milevsku ze Sobědraže. Tam se sešli 2 občané s řídícím a přes to, že celá obec protestovala, řekli si: postavíme školu. Stavbu školy zadali, komu chtěli, a když jeden nabídl, že postaví školu za 154.000 Kč, nesměl to dostati, ale musil to dostati straník za 189.000 Kč. A když to bylo hotovo, řekli, slavná obec, zde ti presentujeme účet, plať, do dřívějšího jsi neměla co mluviti.

Tak tomu bylo i v Pořežanech. Ke stížnosti občanů odpověděl rada Böhm: "Vaše stížnost a žádost jsou marny. Já prosazuji u vás svoji vůli. Už jsem postavil šest škol a tato bude sedmá. Běžte si na mne stěžovat. Zemská školní rada vzala mi moc nad pořežanskou školou, což je pro mne pohlavek, tím se cítím uražen a líbiti si to nedám. Teď jsem tu moc znovu dostal, proto jí využiji a postarám se, aby tato škola stála a místní školní rada ji postaví tak, jak bude chtíti." Při ofertním řízení byl podán návrh na 180.000 Kč, ale musil to postaviti stavitel, který žádal 184.000 Kč. Snad se předpokládalo, že ji postaví lépe, ale stála 212.000 Kč. Byla postavena ze sušených cihel, posudek znalce mám ve své tašce. Místo 83 kg nosnosti na 1 cm2 má 14 kg nosnosti, byla postavena ze syrového dřeva, futra, dvéře i okna jsou ze syrového dřeva a za pár roků tato škola bude ke svému účelu vůbec nepotřebná. Jiný stavitel řekl: Za takových okolností postavím ji za 120.000, ale škola byla postavena, stojí a všechny stížnosti byly marny. Stavěno bez povolení stavebního úřadu, obec stavbu zakázala, ale svého práva se nedovolala. Při jednom jednání za účelem smíru byl přítomen ředitel kanceláře okresní správní komise. Co tam měl dělat, nevím. A ten před třemi svědky řekl řídícímu učiteli: "Pane učiteli, vy jste silný člověk," jako by chtěl říci, vy máte silnou náturu, vy to snesete, my vám postavíme školu, vy to vydržíte a ostatním necháme oči pro pláč.

Obec má dosud 2254 Kč základny daňové, napříště dosáhne asi 3500 Kč. Bude-li platit z obnosu 212.000 Kč jen 7% úrok, znamená to cca 400% na úrok, vydržování školy stojí okrouhle 150%, ale při tom není pamatováno na amortisaci dluhů. Školu, jak jsem již dříve řekl, navštěvuje toho času 24 žáků. Kdyby byli občané pořežanští si vzali každý domácího vychovatele, nepřišlo jim to dráže.

Poněvadž z těchto a celé řady jiných případů, jež nelze zde uvádět, byla zřejmá zvůle nadřízených úřadů, jimž v čele stojí přednosta okresní politické správy, je povinností státu, aby sám sanoval obecní finance, kde byly zatíženy vinou jeho úředníků, a na to je také v zákoně pamatováno. Zda dostatečně ukáže se v budoucnu. Že podobných příkladů bylo a mohlo býti více, toho dokladem je školní obec petrovická, ve které mám býti čest předsedou místní školní rady. I tam okresní školní výbor po celou řadu let naléhal na stavbu nové školní budovy a v době největší drahoty nutil do stavby, která by stála 2 mil. Kč. Kdybychom byli podlehli nátlaku, pak jsme platili při daňové základně ca 14.000 Kč 140.000 Kč úroků, což by znamenalo jenom na úroky 1000%. Poněvadž jsme nepodlehli vlivu okresního školního výboru, dnes dosavadní škola uznána je za způsobilou a přirážky na vydržování školy tohoto roku činí 67%, takže do limitu 200%, poněvadž základna bude o  1/3 větší, vejdou se v našem případě i potřeby obecní.

Město Pelhřimov postavilo školu nákladem skoro 3 mil. Kč - a dnes do ní nemá dětí. Falešný pokrok, jehož t. zv. pokrokoví učitelé jsou největšími fedrovateli, nepřeje si dětí, a tak učitelé budou pokrokem jimi fedrovaným nejdříve postiženi. Četné rodiny podle vyjádření jednoho rozšafného venkovského rolníka budou míti pomalu jen cikáni, šlejfíři a komedianti, takže národ náš buďto vyhyne nebo stane se národem cikánů, šlejfířů, komediantů a řešetářů.

Přejděme k okresům. Je zajímavo sledovati hospodářství a rozpočty okresů. Tak na př. okres milevský, který v letech 1900 až 1914 stavěl každoročně 8 - 10 km silnic, dotáhl to před válkou na 90% přirážek a dluhů neměl. Aby snad se nezdálo, že ten okres pranýřuji, tedy prohlašuji, že v převážné většině okresů to není lepší a jsou okresy, kde poměry jsou ještě horší. Po válce silnice se nestavějí, staré namnoze jsou ve stavu nesjízdném a přec okres milevský je zadlužen tak, že v letošním rozpočtu kapitola "Dluh" vyžaduje obnos 524.000 Kč, což při základně 165.000 rovná se okrouhle 318% přirážek. Osobní náklady vyžadují 177% přirážek a poněvadž to dělá dohromady 495% přirážek a okres má letos navrženo 460% přirážek, tedy přirážky samy nestačí na tyto dvě kapitoly, na úrok a nepatrný úmor dluhu a na osobní náklady a musí se sáhnouti k přídělu daně z obratu 280.000, které pro letošní rok okres ještě dostává. Jak to bude v tomto případě v řadě jiných okresů vypadati, až příděl daně z obratu odpadne, to si povíme potom. Dříve v takovém okresu zastal všechno jeden úředník, říkalo se mu okresní tajemník. Teď je v tom okresu okresní tajemník, ale před ním je pan ředitel, který má plat, řekněme, 20, 30 až 35 tisíc, vedle toho je oficiál, cestmistr, ředitel kanceláře pro zaopatřování služeb a okresní zahradník. Vedle toho bývá ještě šofér, okresní zvěrolékař a pak ovšem jsou nezbytní cestáři, kteří býti musí, ale ti velmi často vycházejí s platem velmi malým. U nás na Milevsku zahradník kvalifikovaný s výučním listem a dvěma měšťankami má plat 27.000 Kč. V jiném okresu má 54.000 Kč, ve státním úřadě má tento plat ministerský rada a musí na to hodně dlouho čekati. Nečítáme-li investiční náklad do okresní školky vložený a jeho zúročení a daně, nese okresní školka ztrátu 24.000 Kč za letošní rok, loni 34.000 Kč, při čemž jsou prodávány stromky dráže než kdekoliv u zahradníka, který počítá s výdělkem. Taková švestička nebo štípek stojí tam 12 až 14 Kč, jinde se dostane za 8 až 9 Kč.

Plat všech cestářů na Milevsku činí 62.000 Kč, ale okresní cestmistr, jejž na silnicích marně bys hledal, má sám 24.000 Kč. 6000 Kč za dozor na válcování, minule se mu to vyplatilo, a 3000 Kč za dozor na štěrkovnu, a při tom se zabývá stavitelskou praksí, ač je to nepřípustno.

Ředitel kanceláře pro zaopatřování služeb a práce má 27.000 Kč služného a plní svůj úkol velmi svědomitě, pokud se týká zaopatřování sama sebe. Zaopatřuje-li tolika lidem službu a práci do roka, kolik má prstů u rukou, je to maximální úspěch, jakého dosáhne. Když někdo potřebuje nějakého místa, řekněme takový vyučený strojník, přijde ke mně a řekne: Pane poslanče, nemohl byste mi opatřiti místo? Při tom se řekne, když poslanec se nemůže zabývati touto věcí: my ho platíme, on však pro nás nic nedělá. Ale zapomíná se při tom, že ten, kdo je skutečně za to placen a má 27.000 Kč, v této jemu přidělené práci nevykoná nic. Že při tomto systému se objeví značné nesnáze v okresních správních komisích - mluvím v čísle množném, poněvadž jinde to není lepší - je pochopitelno. Avšak udržovati dosavadní stav bylo by hříchem, který by se čím dále tím více mstil.

Naskýtá se otázka, jak bylo možno, že obce a okresy do takovýchto výloh a břemen upadly? V jádře spočívá příčina v jednom: zvýšení nároků obyvatelstva a jeho representantů. Pojmem daně rozuměti jest náklad na potřeby, které slouží účelům pospolitosti. Představme si jedince, který cestuje pustou a nebezpečnou krajinou. Má-li se oddati spánku, není o jeho bezpečnost postaráno a proto musí bdíti, i když tělo jeho žádá odpočinku. Jsou-li dva, vystřídají se, a zatím co jeden spí, drží druhý stráž. Bdění strážce je poplatkem za bezpečnost, které používá po tu dobu, kdy zase sám spí a jiný se o jeho bezpečnost stará, je tedy jakousi daní. Ve státě, kde žijí miliony lidí, je postaráno o bezpečnost a všecky ostatní prostředky k udržení a zpříjemnění života tím, že určitá část lidí věnuje se těmto specielním službám, a za to jsou placeni státem, kterýžto náklad se rozvrhuje na obyvatelstvo, takže ono daněmi platí příspěvek na to, co si samo neobstarává a co pro ně a za ně obstarávají jiní.

Jiný příklad: V malé obci se udržuje bezpečnost nočními hlídkami tím, že jednotliví majitelé domů pořadem bdí po jedné noci. Pak jich to přirozeně nestojí žádných nákladů. Jestliže však tuto povinnost přenesou na osobu zjednanou, nemusí jí sami sice vykonávati, ale stojí je to určitý peněžní příspěvek. Aby však tyto peněžité příspěvky nerostly do nekonečna, je potřebí obmeziti svoje požadavky na tolik, kolik můžeme zaplatiti.

A jako v tom případě ponocování, jestliže obci nestačí prostředky, aby si ponocného platila, musí si občané vykonávati tyto úkoly sami, tak také celou řadu jiných úkolů obce si vykonávají sami. Proto tento zákon praví, že zákon z 12. srpna 1921, t. zv. finanční novela, zůstává v platnosti a že naturální dávky nejsou tímto zákonem nikterak dotčeny. A obce budou musiti i jiné potřeby obstarávati si naturálními dávkami, aby jejich výlohy nerostly do nekonečna.

Nesnáze, vznikající těžkými břemeny daňovými a přirážkovými, vznikly z toho, že s t. zv. pokrokem vzrostly také požadavky všeho obyvatelstva tou měrou, že na udržení všech opatření pro potřebu a zpříjemnění života nedostává se prostředků. V našem státě po převratu podlehli jsme osudnému omylu. To, čeho si nedopřál stát předválečný, kdy výroba hodnot byla v normálním rozvoji, chtěli jsme míti po válce, která hodnoty hospodářské valnou měrou zničila. A tento požadavek uplatňován byl jak ve státě samém, tak v obcích, tak v okresích a i v životě jednotlivců. Žili jsme a žijeme dráže, než naše příjmy stačí a potom ovšem dostavují se nesnáze jak v rodinách jednotlivců, tak v obcích, tak v okresích a tak i ve státě. Řada vydání, ať naléhavých, či jen potřebných nebo dokonce luxusních, řekněme subvence na sokolovnu - okres se dlužil a dával na sokolovnu subvenci 25.000 Kč - odůvodňována byla tím,že okresy sloučeny budou v župy a že pak ten okres, který nebude míti dluhů vzniklých z investic, bude přispívati v župách na pasivní okresy, které podnikaly na dluh různé investice. Tak tomu bylo v našem okresu milevském, kde se tímto motivem odůvodňovaly různé podniky na dluh podnikané. Ale nebylo tomu jinak ani u okresů jiných. Před volbami do Národního shromážděni slyšel jsem na okresu hořovickém, že tento okres chce postaviti nemocnici za půl osma mil. Kč, poněvadž prý v župách, až budou zřízeny, jiné okresy pomohou jim to zaplatiti. Tak to dělaly okresy všechny a důsledek byl, že župy nelze aktivovati, a kdyby nebylo i jiných příčin, již z pouhé otázky finanční aktivovati jich nelze.

Ovšem mnozí politikové nepamatovali nikdy na úhradu. Dělala se politika demagogická, ať již se to zaplatí odkudkoliv a jakkoliv. Ostatně, čeho jsme byli svědky nedávno ve sněmovně? Projednával se zákon o státních zaměstnancích a oposici nebyl vhod, poněvadž chtěli zaměstnancům dáti více. A přišlo k projednávání zákona o dani cukerní. A to již ne! Odkud se tedy měl vzíti zvýšený náklad na státní zaměstnance? Tu nebyli tak laskaví, aby nás o tom poučili. Anebo, když se projednával rozpočet, slavná oposice přicházela s položkami 50, 100, 500 mil. Kč, miliony se jen házelo. Teď přijde daňová reforma, a tu zase říkají: Tato daň je nemyslitelná a je také neudržitelná. - Pánové, jak jste se chtěli postarati o ten rozpočet, když jste rozhazovali miliony a miliardy? Kde se to mělo vzíti? (Souhlas.)

Každý extrém nutně ve svých důsledcích přináší extrémy nové, protikladné. Falešný pokrok, který na ráz chtěl překonati všechno zpátečnictví dřívější doby, bez ohledu na to, zdali na tyto podniky naše kapsy stačí, přináší ve svých důsledcích pravou reakci, neboť hospodářský a přirozený vývoj nedá se regulovati žádnými papírovými zákony a razí si svoji vlastní cestu. Jestliže však zákony předbíhají přirozený hospodářský vývoj, pak dříve nebo později nastává shroucení a poněvadž nemůžeme si dopřáti v našem státě, v našich obcích a okresích takového přepychu, abychom nechali dojíti k shroucení veškerého hospodářského života, musíme nutně, dokud jest ještě čas, postarati se o nápravu. Jedním z prostředků nápravy je navržený zákon. Jestliže tento zákon vyvolá určité nesnáze, přechodné nesnáze, pak tyto nesnáze budou a musí býti jenom dočasné, neboť požadavky jednotlivcovy i požadavky celých obcí a okresů i požadavky ve státě musí se omeziti na tolik, na kolik stačí vyzískání prostředků k udržení těchto podniků z podnikání národního.

Dívám se na zákon tento jako na zákon výchovný, na zákon směrnicový, který bude regulativem mezi opatřením, sloužícím veřejnému blahu a mezi výnosem jednotlivcova podnikání.

Páni socialisté, kteří zvyšují své požadavky v soukromém podnikání bez ohledu na to, zdali podnik sám to snese, uplatňovali tento svůj systém i v obcích a okresech. Proto také vykřikují dnes o omezování samosprávy. Tuto samosprávu představovali si tak, že mohou dělati dluhy do nekonečna a že se to pak samo spraví. Poněvadž však nepodařilo se nám ještě najíti někoho, kdo by za nás dluhy platil, ani vychovati psa, který by dluhy sežíral, nezbývá, než činiti opatření proti svévolnému rozmnožování břemen a dělání dluhů, a to pokud ještě je čas.

Pan kol. Remeš před chvílí řekl, že ministr financí provádí se zákonem o limitaci přirážek čarodějnictví. Toto čarodějnictví dělal tu někdo jiný, a sice byli to páni socialisté. Co je to čarodějnictví? Čarodějnictví spočívá v tom, když někdo užívá prostředků nečestných (Různé výkřiky.), aby druhému škodil (Výkřiky komunistických poslanců.), a čarodějnictví socialistické spočívalo v tom, že oni neštítili se žádného nečestného a nečistého prostředku, aby shroutili hospodářství obecní a okresní a když ho shroutili, pak od něho utekou a ponechají stranám občanským, aby ony se o tyto dluhy staraly. (Výborně!)

Pravil jsem dříve, že jediná vada tohoto zákona je, že přichází pozdě. Lépe však přijíti pozdě, než nepřijíti vůbec. Naše strana pokládá tento zákon za naléhavě nutný a proto staví se za zákon tento a bude pro něj hlasovati. Může tak učiniti tím spíše, poněvadž její stoupenci, pokud měli vliv a moc v obcích a okresech, byli vždy hajiteli opatrnosti a dobrého hospodaření. (Různé výkřiky.) Z obecních představenstev nikdy si nečinili dojnou krávu jako socialisté a komunisté. A zatím, co tito a jiní páni v okresích s nimi od svého díla a od jimi nadělaných dluhů budou utíkati, naši stoupenci dají k disposici svoje schopnosti, svůj čas a ochotu i svou poctivou snahu, aby vyvedli obce a okresy z dluhů a přenesli je přes dočasné nesnáze, a dovedli je rozvážnou rukou k jejich zabezpečení, spokojenosti a pravému pokroku a rozvoji. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP