Nežádáme uvolnění zákonných
ustanovení proto, abychom mohli prodávati nečlenům,
nikoli. Chceme jen býti chráněni proti agentům
provokatérům, kteří přicházejí
do konsumních prodejen jenom proto, aby mohli dělati
udavače a nepříjemnosti nepohodlné
konkurenci. Je s politováním, jestliže t. zv.
liberální strany českého měšťáctva
odvažují se zhoršovati zákon daný
feudální sněmovnou rakouskou před
50 lety. Stačí to jistě k charakteristice
národohospodářského nazírání
této vládní většiny.
Podle §u 78, lit. e) připočtou se k rozvahovým
přebytkům také částky, jichž
se užije u příspěvků, darů,
příspěvků do nemocenských,
úrazových, starobních, invalidních,
vdovských, sirotčích a pensijních
pokladen nebo podobných ústavů, pokud je
podnik platil nad povinnou zákonnou kvotu za své
úředníky, zřízence, dělníky
a služebníky, jakož i daně a dávky
za ně placené, i když byl takový závazek
smluvně převzat. Soudr. Klein již dopoledne
zde řekl, že toto ustanovení je útokem
na kolektivní smlouvy úředníků
a zřízenců a směřuje nepopíratelně
ke snížení sociální úrovně
těchto kategorií zaměstnaneckých.
Velmi četné závody, které činí
nárok na jméno slušného zaměstnavatele,
platí za své zaměstnance příspěvky
do nemocenských pokladen, jakož i příspěvky
do ústavu pensijního plnými 100% a zapravují
za ně osobní daň z příjmu,
pokládajíce tato vydání za součástku
mezd a platů těmto úředníkům
a zřízencům vyplácených. Je
samozřejmo, že valná část zaměstnavatelů
po uzákonění těchto ustanovení
odvolá se prostě na zákon a poněvadž
bude takto vyplácený peníz pokládán
za zisk, nebude tyto povinnosti nad zákon konati a pro
zaměstnance bude to důsledně znamenati snížení
jejich platů, ježto musí daně zaplatiti
sami. Rovněž tak pokládáme za nespravedlivé,
jestliže osnova zákona ustanovuje, že zdanění
podléhají příspěvky, dary a
jiná bezúplatná věnování,
jichž nevyžaduje provozování podniku.
Bylo by zajímavé zvěděti, jaké
příspěvky a dary, jichž vyžaduje
provozování podniku, má finanční
správa na mysli.
Zdá se, že jsou to dary a příspěvky,
jakož i jiná bezúplatná věnování,
která nejsou daleko od termínu úplatků,
poskytovaných za rozmanité tajné služby
podnikům při obchodních stycích s
jejich zákazníky. Důvodová zpráva
je v tomto ohledu velmi skoupou, neboť nezmiňuje se
o definici těchto příspěvků,
darů a jiných bezúplatných věnování
ani jediným slovem. Tato okolnost naše podezření
jenom zesiluje.
Naproti tomu zdaňuje však předloha příspěvky
pro účely emeninentně sociální.
Pokládáme za nespravedlivé, jestliže
tyto příspěvky pro účely humanní
mají býti předmětem zdanění.
I když finanční správa státní
tvrdí, že by to znamenalo zkrácení státu
na daních, nezdá se býti tento důvod
dosti silným s ohledem na účely, o které
běží. Takováto darování
nalezneme v celé řadě případů
také u podniků jiných. Dělnická
družstva podporují své zaměstnance invalidní,
nemocné, případně i vdovy a sirotky,
což zdaňováním částek
poskytnutých jim na podpory má býti předlohou
zákona znemožněno. Ostatně bylo by radno
zvěděti, jak finanční správa
naloží s takovým darováním u
družstev zvýhodněných podle §u
75, odst. 1, u nichž jsou základem pro zdanění
závodní podíly. Tam podle všech okolností
by takovéto dary zdanění nepodléhaly.
Toto ustanovení znamenalo by rozvrat v hospodářských
poměrech zaměstnanců četných
velkých průmyslových podniků, což
nemůže býti ani na prospěch jich, ani
na prospěch státu.
Dalším ustanovením §u 78, lit. f), podle
kterého odpočítává se v obchodním
období prokazatelně hotově placená
zvláštní daň výdělková
s přirážkami na berní léta, počínajíc
rokem 1927, dokazuje státní finanční
správa opodstatněnost výtek, vznášených
na dosavadní zákonný stav, podle něhož
zaplacená daň výdělková s přirážkami
vpočítávána byla do základny
zdaňovací, a sama do dosavadní prakse činí
průlom, dokazujíc, že je nespravedlivo platiti
daň z daně. Finanční správa
státu sleduje druhou větou tohoto odstavce snahu
donucovati poplatníka, aby platil daně včas
a činí-li tak, odpočítává
mu takto placenou daň od základu zdaňovacího.
Má to býti jakýmsi donucovacím prostředkem
pro poplatníky, aby nezůstávali státu
dlužni daně, a za těchto okolností je
daň odčitatelnou položkou. Bylo by snad správným,
aby od základu zdaňovacího byly odečteny
nejen hotově placené daně běžného
roku, případně platy a konto činěné,
nýbrž celá daň skutečně
předepsaná, bez ohledu na to, byla-li zaplacena
čili nic. Při nejmenším měla
by býti lhůta prodloužena na 6 měsíců
po skončení obchodního období, poněvadž
během období podnik neví, kolik na daních
má zaplatiti, ježto nezná výsledku hospodaření
obchodního období, za které teprve v následujících
6 měsících zhotovuje obchodní bilanci.
Podle ustanovení lit. h) neodpočítávají
se od základu zdaňovacího rozvahové
ztráty převedené na nový účet
z minulých let. Toto ustanovení pokládáme
za nesprávné a nespravedlivé, neboť
znamená dvoje zdanění. Tento stav byl by
trvale nesnesitelným. Neuhradí-li podnik
finanční ztrátu v příštím
jednom roce, znamená to obyčejně, že
i tento rok byl pro něj nepříznivým
a že potřebuje spíše pomoci, nežli
aby později byl zdaněn proto, že uhradil vykázané
ztráty bilanční. Změna, které
doznal paragraf tento v lit. f) pozměňovacím
návrhem většinových stran, je toliko
povahy stilistické s tím, že od daně
mají býti osvobozeny přiměřené
daňové reservy. Dlužno vytknouti, že berní
reforma nebéře v §u 79 vůbec žádného
zřetele k dělnickému podílnictví,
jež bude v budoucnu významným a důležitým
útvarem sociálního a hospodářského
života, a jehož počáteční
vývoj pokládáme za nutno daňovými
i jinými výhodami povzbuzovati. I když dosud
dělnické podílnictví u nás
pouze ojediněle se vyskytuje a v cizině neproniklo
zatím tak daleko, aby si vymohlo pozornost počtem
podniků, které je zavádějí,
je přece nespravedlivé nedbati toho a nesnažiti
se umožniti jeho provádění v životní
praksi.
Mravní význam dělnického podílnictví,
které dává práci vedle kapitálu
nejen podíl na čistém zisku, nýbrž
i spoluodpovědnost za zdar podniku, je tak hluboký,
že již pro něj samý zasluhuje si tato
forma podnikání obecné pozornosti a podpory.
Zatím však je nepochybno, že progrese všeobecné
daně výdělkové a zvláštní
daně výdělkové, kdyby nebyly povoleny
výhody pro dělnické podílnictví,
by jenom brzdila zaváděním podílů
dělnictva na čistém zisku. Bylo by to tím
nespravedlivější, když jinak § 79,
lit. g) a h) povoluje nezapočítávati do daňové
základny tantiemy vyplacené podle smlouvy zřízencům
podniků a odměny, které dostávají
z ryzího výtěžku členové
představenstva nebo zřízenci spořitelen
za své služby. Zde zřejmě se připouští
nezapočítávati do daňového
základu podíl na čistém zisku poskytovaný
zaměstnancům vyšších kategorií
a funkcionářům. Je proto jenom požadavkem
sociální spravedlnosti, zachovati stejné
měřítko i při podílu všech
zaměstnanců na čistém zisku a je to
doporučitelné tím spíše, že
dělnické podílnictví je nejen pokročilou
formou sociálního podnikání, nýbrž
i jedním z prostředků, kterými se
pracuje pro sociální mír. (Předsednictví
převzal místopředseda Zierhut.)
Podle odst. 3 §u 83 má zvláštní
daň výdělková u t. zv. družstev
nezvýhodněných činiti 2 až 5%
zdanitelného zisku. Tato daňová sazba je
příliš vysokou a zasloužila by si odstupňování.
Proto činíme pozměňovací návrh,
jímž stanoveny jsou sazby jinak.
O zvýšení promillové daně návrhem
většinových stran jsem se již zmínil
a na návrhu většinových stran na zvýšení
této daně o celých 100% možno jenom
dokazovati, jak daleko sahá nepřátelství
majetných vrstev vůči dělníkům.
Mám za to, že dělnická družstva
co do zdanění mohou býti postavena na roveň
spořitelnám. Navrhovatelé zákona mají
v úmyslu, poskytnouti spořitelnám proti družstvům
určité výhody daňové. Plyne
to již z odst. 2, lit. h) v §u 79, podle něhož
odměny volených funkcionářů
nezapočítávají se do základny
daňové, kdežto u funkcionářů
družstev se této výhody neposkytuje. Další
zvýhodnění spořitelen spočívá
v tom, že nemají býti zatíženy
rentabilitními přirážkami, kdežto
družstvům placení rentabilitních přirážek
se ukládá. Souhlasíme s tím, aby spořitelnám
s ohledem na jejich poslání byly poskytnuty všechny
možné výhody, máme však za to,
že družstva mají býti zdaňována
podle stejných zdaňovacích podmínek.
Snížiti družstvům na jedné straně
daňovou sazbu pro zvláštní daň
výdělkovou, současně však jim
předepsati přirážku rentabilitní
jako nějaké výdělečné
společnosti kapitalistické v poměru ke splacenému
kapitálu není správné, nýbrž
bylo by krajně nespravedlivé.
Družstva jsou hospodářské útvary,
na jejichž hospodaření súčastní
se zpravidla velký počet fysických členů,
kteří buď jako za mzdu pracující
konsumenti nebo výrobci, buď odběrem nebo výrobou
předmětů domácí spotřeby
svoje společné podniky udržují. Pro
udržení a hospodářský úspěch
družstva je tu již rozhodující kupní
síla a společná práce členů,
ne však provozovací a ukládací kapitál,
jejž u družstva tvoří nepatrný
závodní podíl, splácený členem
třeba po celý rok v malých částkách
korunových. Tu pak společnou prací členstva
docílený ryzí výtěžek
podniku tvoří snadno velikou část
základního kapitálu družstva a splacené
podíly závodní i přesahuje, avšak
jednotlivcům přináší zisk pouze
nepatrný, případně i žádný.
Kdyby tudíž na př. konsumní, výrobní
a stavební družstva dělnická vedle daně
výdělkové a všech fondových přirážek
měla platiti ještě vysokou přirážku
rentabilitní, znamenalo by to pro ně nové
nesnesitelné zatížení daňové.
Z důvodů těch činíme příslušný
pozměňovací návrh.
Dále navrhujeme, aby celý odst. 6 §u 85 byl
škrtnut, a to z těchto důvodů: Ustanovení
zde navrhovaná mají býti náhradou
za zrušený § 27 zákona ze dne 12. srpna
1921, č. 329 Sb. z. a n., podle kterého měly
obce právo předpisovati velkým podnikům,
zaměstnávajícím více než
200 osob, zvláštní příspěvek
za to, že podnik má v nich sídlo a že
obcím z toho titulu vzcházejí vydání,
kterých by jinak neměly, kdyby tam podnik nebyl.
§ 27 citovaného zákona se zrušuje a předlohou
se stanoví v §u 85, že jestliže bydlí
ze zaměstnanců provozovny aspoň 1/4
v jiných obcích, než ve kterém je provozovna,
zmenší se přirážková základna
pro obec, v níž jest provozovna o polovici té
částky, která připadá poměrně
na služební platy zaměstnanců, bydlících
mimo obec. Obecní přirážky k polovině
daňové částky připadající
poměrně na služební platy zaměstnanců,
bydlících v jiných obcích, plynou
do zvláštního fondu, zřízeného
podle §u 10 o nové úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy.
Státní správa finanční dělá
tu opětně presenty, avšak nikoli na účet
svůj nebo na účet podniků, nýbrž
na účet obcí, v nichž se nalézá
provozovna podniková. Kvotu přirážek
nedostanou však obce, v nichž dělníci
bydlí, v náhradu za zrušený § 27,
nýbrž tato poplyne do fondu určeného
pro všeobecné dotace obcí, jimž nebude
se dostávati prostředků ke krytí obecního
rozpočtu. Tímto způsobem zkracuje se přirážková
základna pro obec, v níž jest provozovna podniku,
poněvadž přirážky nedostane obec,
nýbrž fond.
Důvodová zpráva konstatujíc tyto okolnosti,
doznává, že provádění
těchto ustanovení bude značným zatížením
berních správ při rozvrhu daňové
sazby. Ovšem i obce budou zatíženy, poněvadž
budou proti dřívějšku nuceny státi
k obraně svých zájmů, tím spíše,
že budou dotčeny právě ony obce, jimž
dnešní přirážky nestačí.
Jsou to veliké obce s úkoly rozsáhlými,
které mají ve svém území podniky
zaměstnávající dělnictvo z
velikého územního okruhu.
Pan ministr financí, aby ulevil průmyslu, limituje
obecní přirážky, jest si však vědom
toho, že obce s limitem nevystačí a proto tvoří
fond, z něhož mají obce dostávati příděly.
Místo toho však, aby opatřil nové zdroje
příjmu pro tento fond, provádí finanční
čarodějnictví, neboť bude tvořiti
fond z toho nic, které ještě obcím po
limitování přirážek, po odnětí
daně obratové, zrušení školních
přirážek atd. zbude. Opatření,
které pan ministr spolu s vládní majoritou
na podporu naší výroby podniká, musí
nepopíratelně znamenati insolvenci našich obcí.
Do jaké míry budou mu za to vděčny
peněžní ústavy, zejména Zemská
banka, jest jiná otázka.
Celá předloha o berní reformě je prodchnuta
nenávistným duchem k pracující třídě
tohoto státu, k té pracující třídě,
která přinesla proň tolik obětí
a jest jeho základem a jeho osou. Berní reforma
je popřením demokracie, na jejíž principech
byl tento stát vybudován. Berní reforma je
políčkem ve tvář spravedlnosti. Ona
je věrným obrazem snah a tužeb nynější
vládní většiny, kterou snad tato předloha
uspokojuje. Koho však berní reforma nemůže
uspokojiti, je lid, který vychází z berní
reformy naprázdno. Nechť však nezapomíná
vládní většina, že každému
hrají jenom chvíli a že přijde zase
doba, kdy bude konec protilidové písničky,
kterou zpívá reakční režim nynější
koalice.
Páni mohou býti ubezpečeni, že se lid
vzpamatuje z rány tímto vládním systémem
mu zasazené, zformuje se k odplatě a své
účty vyrovná s náležitými
úroky, a nezapomene ani na úroky z prodlení.
(Potlesk poslanců čsl. strany soc. demokratické.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo dále má pan posl. Krejčí.
Posl. Krejčí: Slavná sněmovno!
Současně s předlohou zákona o přímých
daních jest nám projednávati předlohu
o nejvyšší hranici, do jaké smějí
autonomní svazky vybírati přirážky.
Návrh zákona o nejvyšší hranici
autonomních přirážek má mnoho
odpůrců, a to nejen zde z oposice sněmovny,
nýbrž dá se předpokládati, že
i u obecních zastupitelstev a u okresních správních
komisí. Zato u poplatnictva bude vítán jakožto
vysvobození z dosavadní naprosto nesnesitelné
a často úplně neudržitelné situace.
Celá daňová reforma vyzněla by naprosto
bez účinku a byla by ranou do vody, i kdyby přinášela
sebe větší úlevy, kdyby zároveň
nebylo postaráno o omezení často až
nesmyslných předpisů daňových
přirážek, které působí
největší zatížení poplatnictvu.
Brzy po odhlasování posledního státního
rozpočtu cestou z vlaku sešel jsem se s několika
občany a tito skoro trpce řekli: Rozpočet
jste odhlasovali a teď bude jen na nás, abychom platili.
- Řekl jsem jim: Ano, jestliže povoleno je státu,
čeho nevyhnutelně potřebuje, pak samozřejmě
je potřebí i úhrady, nemá-li stát
dělati dluhy a ohrožovati tak nejen své trvání
a rozvoj, ale i existenci obyvatelstva tohoto státu. Ale
nezapomeňte na jiné okolnosti -- tak jsem jim řekl
- které působí hlavní zatížení
poplatnictva. - Sejde se u starosty 11 sousedů, členů
obecního zastupitelstva, posedají na lavici někde
u kamen, pokuřují z fajfky, pobručují,
odplivují, ale zvednou ruku někde pro 200, někde
pro 500, někde pro 1000, někde pro 2000, ale znám
případ, že i pro 3200% přirážek.
Sejde se 9 členů místní školní
rady. Nejméně tři z nich jsou učitelé,
kteří haléře přirážek
neplatí, ale mají spoustu požadavků.
Často se stává, že z těch 9 členů
místní školní rady je 5 učitelů
a ti ostatní jsou členové, kteří
taktéž haléře daní a přirážek
neplatí. Ale odhlasují rozpočet, který
vyžaduje 300, 600, 1000 a snad i více procent přirážek,
a zajímavé je, že nikdo se o to nestará,
nikdo o tom nemluví, nikdo do rozpočtu nenahlíží,
nikdo připomínek a protestů nečiní.
A sejde se okresní správní komise, 13 mužů,
a povolí a odhlasují 200, 300 až 460% přirážek
a zase se o to nikdo nestará, až když pak poplatník
dostane na konci roku složní lístek, na němž
je kumulativně vyznačena celková daňová
povinnost i s přirážkami, pak poplatník
proklíná velké daně, ale zapomíná
při tom, že i on sám je spoluvinníkem,
poněvadž snad je sám členem místní
školní rady nebo členem obecního zastupitelstva
a tudíž sám má také vinu na vysokém
daňovém předpisu.
Představme si takovou obec, namátkou vzpomínám
na př. Hněvkovice u Humpolce. Snad tam má
živnost nějaký hokynář, kolář,
kovář nebo jiný řemeslník a
má daňový předpis daně výdělkové
20 Kč. Těchto 20 Kč by snadno zaplatil, vždyť
je to málo, přes půl druhé koruny
měsíčně, ale když má zaplatiti
3200% přirážek, musí dáti pouze
na obecní přirážky 640 Kč.
K tomu několik desítek a několik stokorun
na přirážky školní, okresní
a zemské. Když je to jeden rok, druhý rok a
třetí rok, je možno, aby v takové obci
mohl žíti nějaký živnostník,
aby tam byl umístěn snad větší
podnik, který má daňovou základnu
daleko vyšší? Z takové obce se musí
každý vystěhovati. A když tam zůstane,
pak je takový daňový předpis ilusorní,
on to platiti nemůže a pak nejen stát přichází
o daně, nýbrž i obce přicházejí
o přirážky obecní, okresní a
školní. Pak jsou toho následky, že na
papíře sice je rovnováha, ale co chybí,
jsou peníze.
Je tudíž navržený zákon nejenom
nutným, ale na výsost naléhavým a
účinným prostředkem k ozdravění
a umožnění hospodářského
podnikání, poněvadž ohromné přirážky
se nabalují na daně, rostou jako lavina a rdousí
nejen poplatníka, nýbrž i veškeren hospodářský
život a podnikání.
Ale přesto zákon tento má ohromnou vadu,
která jej do jisté míry v jeho důsledcích
bude činiti těžkým, a podíváme-li
se na jeho účinky, jak se namnoze projeví,
přinese namnoze i značné nesnáze.
A víte, v čem ta vada spočívá?
Ta vada spočívá v tom, že datum jeho
vydání bude příliš pozdní.
Zákon tento měl býti vydán před
8 roky a pak by nebyly nesnáze a měli jsme zachovánu
celou řadu drobných, středních i velkých
podniků hospodářských, ať živnostenských,
ať továrních. (Předsednictví
se ujal předseda Malypetr.)
Za doby trvání republiky byla vydána celá
řada zákonů, nařízení
a výnosů, kterými na obce byly vneseny těžké
a citelné povinnosti. Vedle toho byly zde zákony,
které umožnily obcím různé experimenty
a volnost k naprosté nehospodárnosti. Kdyby byl
býval vydán zákon o limitaci přirážek
o 8 roků dříve, pak si každý
rozmyslil vydávati zákony, které obce zatížily,
vydávati zákony, které obcím umožnily
různé experimenty. Především
byl to zákon ze dne 7. února 1919, č. 76,
t. zv. novela k obecnímu zřízení,
který v §u 23 zmocňoval vládu, aby po
určitou dobu mohla slučovati a rozlučovati
obce bez slyšení okresních a zemských
výborů. Na základě tohoto zákona
nastalo drobení obcí často až nesmyslné.
Nerozhodovala tu ani tak potřeba, jako často choutka
různých lidí, kteří nesledovali
prospěch obce, nýbrž účel často
politický. Jejich snaha nesla se namnoze k tomu, aby v
rozdrobených obcích snáze zmocnili se vlády
podle hesla: "Divide et impera - rozděluj a panuj!"
A tak se stalo, že byly za samostatné obce prohlášeny
často tak malé osady, které absolutně
nestačily a nestačí plniti povinnosti v působnosti
vlastní, natož v působnosti přenesené.
Znám obec, kde je pouze 11 domků a statků
a obec ta jest obcí samostatnou. Při volbách
volí 9 členů zastupitelstva a 6 náhradníků.
Tu samozřejmě nejenom všichni přednostové
domácností jsou voleni, ale aby počet se
doplnil, musí býti voleno několik jejich
žen nebo synů. Na 5 hlasů v obci té
připadá 1 mandát.
Znám obce, kde základna daňová nečiní
ani 500 Kč. A teď si představme rozpočet
takové obce! Když starosta má co nejmenší
odměnu, méně už nemůže míti
než, řekněme, 600 Kč, nemá ani
2 Kč denně, je to obnos ovšem nepatrný,
ale už se musí šetřiti. Má-li obecní
posel jen 1 Kč denně, je to 365 Kč: sbírka
zákonů stojí 51 Kč, úřední
list 20 Kč, tiskopisy k hlášení branců,
jež mu okresní správa politická nacpe,
ať je potřebuje nebo ne (napíše-li že
je má, řeknou, že je musí odebrati a
zaplatiti) stojí 20 Kč. K tomu přichází
okresní péče o mládež a té
musí dáti alespoň 20 Kč, na Masarykovou
Ligu proti tuberkulose musí dáti do rozpočtu
alespoň 100 Kč, to si vynucuje okresní správní
komise. Na chudinství, řekněme málo
- už se nedostává - 500 Kč, na komunikace
bylo by třeba alespoň 1000 Kč, ale dá
se už jen 400 Kč, příspěvek hasičskému
sboru - to si zase vynucuje okresní správní
komise - řekněme málo 150 Kč, a máme
dohromady 2226 Kč, což při základně
daňové cca 500 Kč vyžaduje přes
400% obecních přirážek. A teď vezmeme
k tomu přirážky školní, které
činí snad 300, snad 500% a nyní má
ta obec míti jenom 200% přirážek, což
se bude rovnati při vyšší základně
daňové dřívějším
300%. Zapomněl jsem na jednu zákonnou povinnost.
To je položka na obecní knihovny. Ovšem obecní
knihovny jsou namnoze tak ubohé, že celý ten
zákon nemá žádného účinku.
Ten zákon je dobrý tak pro vydavatele různých
nechutných knih a škvárů, různých
protináboženských spisů, které
nikdo neodebírá, nikdo nečte, a pro nakladatele,
aby za drahé peníze mohli se jich zbaviti. Představte
si, když taková obec má 300 Kč na obecní
knihovnu. Za to má 10 knih po 30 Kč. Na vazbu již
nemá. Za chvíli je to rozdrbáno, nedrží
to pohromadě, a když ta obec bude chtíti míti
knihovnu, pak musí míti záruku, že zde
bude trvati na století, že tento zákon platí
na století a že na století budou poplatníci
platiti na obecní knihovny, zatím co za 10 roků
se knihy roztrhají nebo ztratí.
Z uvedeného vyplývá, že bude nutno napravovati,
co v horečce popřevratové bylo pokaženo,
a že samy obce přijdou k poznání, že
prospěšnější jest, aby obce byly
větší, a proto samy budou žádati
o slučování obcí. A tak se to bude
dělati asi jako s pozemkovou reformou. Napřed se
velké kusy polí rozřezaly na "tkaničky"
a nyní zase pozemkový úřad bude to
sešívati a zcelovati, aby měl co dělati.
Ministerstvo vnitra rozlučovalo obce a nyní je bude
slučovati a bude míti o agendu postaráno.
Mně se zdá, že zákon neměl jiného
účelu, než postarati se o agendu ministerstvu
vnitra. Po převratu totiž všechna ministerstva
a všechny úřady snažily se dokázati,
jak jsou důležité, měly ohromnou agendu,
každá nepatrná věc se protokolovala
ne jednou, nýbrž několikráte, když
se vracela dostávala nové a nové číslo,
každý sebemenší úřad musil
míti protokolistu, aby jednak dokázal, jak je veliký,
aby bylo místo pro nové síly, aby úřad
se mohl rozšiřovati početností osob
a svým rozsahem.
Při této příležitosti musím
poukázati na nezdravý zjev v našem státě.
Náš stát trpí přebyrokratisováním,
a to nejen u úřadů ústředních,
nýbrž i u úřadů nižších
a u úřadů autonomních. Kde dříve
býval jeden úředník, tam jich teď
najdeme 5 až 8. A i psychosa lidu nese se k tomu, zastávati
práce úřední a nedělati práci
hmotnou. Každý chce věnovati se jen administrativě,
a nikdo se nechce zabývati prvovýrobou. Pracovati
s pluhem, kladivem, motykou a lopatou, vydělávati
chléb, tvořiti chléb, kopati uhlí,
rudy, tkáti plátno a sukno, to se nikomu nechce.
Nikdo nechce se zabývati tvůrčí prací.
Každý by chtěl dělati práci administrativní,
a když vidíte, že někde pracují
dva lidé, třetí již musí dělati
šafáře, dozorce, musí říditi
jejich práci. Pak ovšem nám tvůrčí
práce, prvovýroba, uniká, unikají
nám statky a máme samou administrativu. Administrativa
pomalu nebude míti co jísti, poněvadž
všichni budou chtíti administrovati a nikdo nebude
se starati o to, aby chléb a všechny potřeby
života a prvovýroby byly obstarány. Až
budu později mluviti o poměrech v okresech, podám
toho markantní doklad.
Avšak zbyrokratisování vidíme i u obcí.
Snad by mohl někdo říci, že při
malých obcích, o jakých jsem mluvil, není
tolik práce a že tudíž starosta by mohl
sám tu funkci zastávati zdarma. Avšak každý,
kdo jen poněkud seznal agendu obecních úřadů,
musí doznati, že i starosta nejmenší obce
má práce nadbytek. O to bylo zase postaráno
jinými zákony, po převratu vydanými.
Prohlížíme-li Sbírku zákonů
a nařízení naší republiky, najdeme
tam celou řadu zákonů, které mají
doložku někdy na konci, někdy uprostřed
v některém paragrafu, buďto že jsou tam
slova: "Obce jsou povinny spolupůsobiti..." vyznačena,
nebo je to předepsáno slovy jinými. Jako
namátkou uvádím zákony a nařízení
následující: Nařízení
č. 370 z r. 1919 o soupisu hypotékárních
pohledávek. Kdo tenkráte byl starostou, ví,
jakou ohromnou práci to všechno dalo, a když
celá věc byla hotova, přišlo nové
ministerské nařízení a všechna
ta práce zůstala ležeti kdesi v makulatuře,
nebyla nic platná, ale vyhotoviti se musela, a to v době
žní, kdy starostové měli nejvíce
práce. Číslo 84/19 - soupisy jmění.
Čís. 193/20 - branný zákon; nekonečná
řada paragrafů vytyčuje tu povinnosti obce.
Čís. 269/21, nařízení k tomuto
zákonu. Čís. 663/19 - o seznamech voličských.
Jak se praktikuje tato věc! Ne aby se seznamy voličské
doplňovaly, ony musí býti ze základu
nové a okresní politická správa už
se nespokojí ani průpisy, nýbrž všechno
musí býti psáno inkoustem, takže se
to čtyřikráte musí psát, aby
to vyhovovalo předpisům okres. politické
správy. Čís. 21/20 o obchodu masem. Čís.
142/20 - zákon o válečných poškozencích.
Čís. 275/20 - bytový zákon, který
praví v §u 20, že náklady, spojené
s činností nájemních úřadů,
nese obec sama. Čís. 262/20 daň - z masa;
ale dáti podíl na dani z masa obci, to se panu ministrovi
financí nechce. Čís. 117/24 - zajišťování
dopravních prostředků. Tu musím upozorniti
na jednu věc. Okresní politické správy
vykládají zákon o zajišťování
dopravních prostředků mylně. Praví,
že prý obec je povinna dodati písařskou
sílu, ačkoliv zákon i prováděcí
nařízení praví, že veškeré
náklady s odvodem koní spojené nese stát.
A také skutečně některé obce
podle počtu koní platí tento příspěvek.
Kam přichází, nevím. Já jsem
při poslední klasifikaci koní u nás
řekl: zákon praví, že veškeré
náklady nese stát, prováděcí
nařízení praví, že si vojenská
správa dodá dostatečný počet
písařských sil, nedám haléře.
Nedal jsem za obec, ale ovšem jiné obce platily.
Zákon čís. 329/1919 o povinném očkování
a celá řada jiných zákonů ukládají
těžké povinnosti spolupráce obecním
úřadům. Berní úřady
vyžadují spolupráci při dani z obratu,
při dani z obohacení, při poplatcích
z převodů a činí si z obecních
úřadů služky při celé
své agendě.