Místopředseda dr Buday (zvoní):
K druhej časti podrobnej rozpravy, zahrnujúcej
daň dôchodkovú, rentovú, daň
z tantiem a z vyššieho služného, není
už nikto prihlásený, listina rečnícka
je vyčerpaná a rozprava o tejto skupine je tedy
skončená.
Preto pristúpime k podrobnej rozprave o tretej časti,
zahrnujúcej všeobecnú a zvláštnu
daň výdelkovú a dane pozemkovú a domovnú.
Ku slovu o tejto časti rozpravy sú dosiaľ prihlásení
rečníci: na strane "proti" pp. posl. Remeš,
R. Chalupa, Koudelka, Karpíšková;
na strane "pro" pp. posl. Čančara a
Krejčí.
Udeľujem slovo prvému rečníkovi, zapísanému
na strane "proti", ktorým je pán
posl. Remeš.
Posl. Remeš: Slavná sněmovno! Potřeba
reformy přímých daní jevila se nutnou
nejen z důvodů věcných, nýbrž
pociťována byla jako naléhavá nutnost
zejména také z důvodů kodifikace platných
předpisů, jakož i unifikace platného
práva v zemích českých, na Slovensku
a v Podkarpatské Rusi. S tohoto hlediska posuzována
může berní reforma znamenat určité
ulehčení pro poplatníky a jejich zájmová
ústředí, jakož i pro finanční
úřady. Nelze ovšem přehlížeti,
že unifikace přináší s sebou značné
zhoršení dosud platných předpisů,
což se pocítí zejména na Slovensku a
Podkarpatské Rusi.
Pokud pak jde o vlastní reformu, nutno zdůrazniti,
že klade daleko větší váhu na ulehčení
výrobě, resp. podnikání, jak je to
viděti jednak ze snížení sazeb a z celé
tendence téže, než aby byla nějakou citelnější
úlevou pro vrstvy spotřebitelské. A pokud
snad někde dává předloha cítiti
nepatrné ulehčení, paralysuje je opětně
celou řadou citelných zhoršení. Tendence
ulehčiti majetným a převaliti daňové
břemeno na konsum, t. j. na nejširší vrstvy
obyvatelstva, táhne se všemi kapitolami předlohy
jako červená nit. Pochybuje-li kdo o třídním
boji, nechť si pročte důkladně předlohu
o berní reformě a k ní se připínající
předlohu o t. zv. úpravě financí svazků
územní samosprávy a bude ze svých
pochybností důkladně vyléčen.
Obě tyto předlohy jsou přeplněny nejen
třídní nenávistí představitelů
starého světa k vrstvám sociálně
slabým, nýbrž i dokonalým popřením
nejzákladnějších principů demokracie.
Chci se zabývati III. hlavou předlohy, která
pojednává o zvláštní dani výdělkové
a dotýká se podniků veřejně
účtujících. I zde vidíme, jak
prudce na sebe narážejí dva světy. Soukromokapitalistický
výrobní řád přímo brutálním
způsobem snaží se uhájiti své
panství proti moderním názorům výrobním,
které sdružováním práce snaží
se zjednati podmínky pro odstranění námezdního
systému výrobního a dospěti k osvobození
práce z hospodářské odvislosti.
Jestliže u všeobecné daně výdělkové
vyslovujeme názor, že jest jejím účelem,
aby postihla výnosy, které plynou z hospodářského
podnikání a přesahují stupeň
příjmů nutných k zajištění
existence a rozvoje podniku, tím více platí
to o zvláštní dani výdělkové,
která postihuje podnikání osob právnických.
Při tom však dlužno míti na zřeteli,
že zde jde o podstatný rozdíl nejen ve formě
podnikatelské, nýbrž i v účelu.
Pokud jde o akciové společnosti těžařské
a podobné podniky, jde zpravidla o podnikání,
jež má za účel, aby z kapitálu,
vloženého do podniku, vzešlý výnos
plynul k opětnému zvýšení soukromých
příjmů účastníků
podniků a k dalšímu jejich obohacování.
Na druhé straně máme však co činiti
s podniky, jichž účastníci buď
vůbec nebéřou podílu na čistém
výnosu podniku, nebo jen v míře velmi obmezené,
podnikání pak slouží v menší
či větší míře účelům
obecně prospěšným. Osnova sama přihlíží
k těmto rozdílům v §u 68, dělíc
podniky na výdělečné a obecně
prospěšné, nebo podniky sdružení
svépomocných. Při tom však nejde do
důsledků, neboť zejména stavební
sdružení, která dnes mají zvláštní
význam, nevylučuje z podniků podrobených
zdanění, nýbrž poskytuje jim pouze určité
výhody, ačkoliv podniky ty, právě
tak jako družstva spotřebitelská, nejsou zakládána
za účely výdělečnými,
nýbrž jsou svépomocnou ochranou a prostředkem
proti škodlivým vlivům soukromokapitalistického
podnikání. Proto tím více musily překvapiti
pozměňovací návrhy většinových
stran, které předlohu proti dosavadnímu stavu
citelně zhoršily. Pozměňovací
návrhy většinových stran jsou jenom
výrazem ducha, jímž je koalice ovládána,
který svědčí nezvratně nejenom
o zpátečnictví a cechařství,
ale je vrcholem nenávisti vůči pracující
třídě. Jinak nebylo by si možno představiti,
že lidé, kteří o sobě říkají,
že jsou liberálové, mohli by takové
zhoršení navrhnouti a prosazovati.
Vládní návrh zákona o zvláštní
dani výdělkové kryje se v podstatě
s dosavadní hlavou II. o dani výdělkové,
přes to však vykazuje proti dosavadnímu stavu
některé novoty. Rozdílné poměry
v historických zemích, na Slovensku a v Podkarpatské
Rusi, předloha unifikuje, opírajíc se o projev
slovenských právníků z 31. října
1921, podle vzoru rakouského, čímž budou
postižena tamní družstva, která na Slovensku
a Podkarpatské Rusi byla podle uherských zákonů
osvobozena, kdežto nyní budou podléhati zvláštní
dani výdělkové. Unifikace znamená
tedy v tomto ohledu zhoršení, kterážto
okolnost nenasvědčuje snaze přizpůsobiti
hospodářský život poměrům
příznivějším a výhodnějším.
Zařazení právovárečných
měšťanstev a společností s ručením
omezeným, zřízených podle zákona
z r. 1906, do hlavy o zvláštní dani výdělkové
jest jen spravedlivým důsledkem specielních
zákonů ze dne 15. dubna 1920 a ze dne 10. července
1922. Zachycení cizozemského kapitálu, súčastněného
vklady na tuzemských podnicích, může
míti vedle svých stránek dobrých -
posuzujeme-li věc se stanoviska finanční
správy - také své nevýhody pro naše
podnikání. Osvobození podniků samosprávných
svazků od zvláštní daně výdělkové,
které ve svých účincích paralysováno
bylo obdobným ustanovením o osvobození státních
drah, od nichž nedostane se obcím z titulu daně
výdělkové žádných přirážek,
a ruší se ustanovení §u 27 zákona
z 12. srpna 1921, č. 329 Sb. z. a n., o příspěvku,
který až dosud obce dostávaly, stalo se naprosto
nejistým následkem přijetí pozměňovacího
návrhu většinových stran, které
upustily od obligatorního jejich osvobození a taksativního
vyjmenování, vloživše právo osvoboditi
podniky ty od daně výdělkové do rukou
ministerstva financí. Podmínečné osvobození
elektrárenských podniků je jen logickým
důsledkem ustanovení předcházejících.
Zdaňování veřejné dobročinnosti
nezdá se ani státní finanční
správě dosti oportunním a proto vložila
do předlohy ustanovení o možném osvobození
podniků napomáhajících této
činnosti.
Ustanovení §u 76 nutno pokládati za samozřejmé
odstranění nespravedlnosti, vycházející
z dosavadního zákona, podle něhož byl
podkladem pro vyměření daně pravidelně
čistý výtěžek dosažený
v obchodním roce, který předcházel
roku bernímu. Pro případ, že závěrka
vykazovala výtěžek jen za zlomek roku a došlo
ku přepočítávání na
dobu celoroční, docházelo velmi často
k takovým tvrdostem a daňovým křivdám,
že nezůstávaly bez vlivu na finanční
stav podniků. Jestliže nyní bude základem
pro vyměření daně ryzí výtěžek,
dosažený v období, které se končí
v roce berním, je to jenom příkazem spravedlivé
berní techniky.
Odpočitatelnost pasivních úroků hypotékárních
od čistého zisku je sice novum v zákoně,
ale má svého předchůdce v zákoně
z 19. prosince 1924, č. 308 Sb. z. a n., a nelze mu upříti
značný význam pro hospodářské
podnikání, ježto umožňuje se jím
opatření levnějšího úvěru
dlouhodobého, proti drahému úvěru
směnečnému.
Neodčitatelnost daní placených za zaměstnance
musíme z důvodů sociálních
co nejrozhodněji potírati. A to i nyní, když
pan ministr, nemoha odolati síle našich argumentů,
vedených proti tomuto ustanovení, odložil účinnost
ustanovení § 17, č. 6, jakož i platy zmíněné
pod lit. b) podle §u 78, lit. e), do 1. ledna 1932. (Posl.
Klein: To je málo platné zaměstnancům!)
Tato nová stylisace jest jenom východiskem z
nouze, aby pan ministr financí nemusil úplně
kapitulovati, a jest jenom podepřením našich
námitek, které jsme proti tomuto nesociálnímu
ustanovení předlohy vznesli.
Daň výdělkovou s přirážkami
pokládáme za odpočitatelnou a máme
zato, že není správné, odečítati
jenom daň na běžný rok skutečně
placenou, nebo a konto budoucího roku odvedenou. Bude to
častokráte znamenati trest pro podnik, který
platiti nemůže, ač by právě on
potřeboval ohledu a úlevy. Ustanovení to
je donucovacím prostředkem, aby poplatník
zaplatil včas, není však žádnou
daňovou spravedlností a proto nemůže
jako zákonné ustanovení naprosto imponovati
a buditi respektu. (Předsednictví převzal
místopředseda Zierhut.)
V předloze je ustanovení, podle něhož
poskytuje se možnost mimořádných daně
prostých odpisů na budovách provozních
a strojních zařízeních v částce
20% během 5 let, počínajíc obchodním
obdobím, v němž stavba byla dokončena
nebo stroje zakoupeny. Je to pokračování
známého lex Rašín, který byl
neobyčejně cenným presentem našim továrníkům.
Při projednávání tohoto ustanovení
dožadovali jsme se ve výboru - a to nikoliv poprvé
- aby nám finanční správa předložila
čísla, z nichž by bylo vidno, jakou sumu tato
výhoda representovala, avšak i tentokráte bezvýsledně.
Kdyby šlo o sebe menší výhody pro podniky
dělnické, vyčítaly by nám ji
aspoň dvakráte denně všechny měšťácké
žurnály. Poněvadž jde o miliardové
dary kapitálu, nesmí se o tom veřejnost dověděti
jediného slova.
Daňové sazby v §u 83 nepokládáme
se stanoviska našeho za spravedlivé, zejména
pokud jde o rentabilitní přirážku pro
družstva. Dožadovali jsme se proto předloženými
pozměňovacími návrhy příslušných
změn. Většinové strany však místo
toho, aby vyhověly z důvodů spravedlnosti
tomuto oprávněnému požadavku, předložily
výboru pozměňovací návrh svůj,
kterým zhoršují předlohu v ten smysl,
že proti původnímu znění předlohy
vládní, která navrhuje zdanění
společenstev, omezující svou činnost
toliko na členy jedním promille ze závodního
kapitálu, navrhly a odhlasovaly daň 2 promille;
tedy 100% zvýšení.
Také ustanovení § 85, které je totožným
s ustanovením § 58 o všeobecné dani výdělkové,
týkající se tangenty daňové,
zejména pak odst. 6, musíme se stanoviska obcí
prohlásiti za nepřijatelné, ježto znamená
vedle celé řady samosprávě nepřátelských
ustanovení v předloze samosprávné
se nalézajících citelné zkrácení
přirážkové základny.
A nyní k jednotlivým paragrafům: V §u
72 bylo ustanovení v původním znění,
že obecně prospěšné podniky státu
a samosprávných svazků, u nichž zájem
veřejný převládá nad zájmem
výdělečným, jako dráhy, elektrárny,
plynárny a pod., jsou od zvláštní daně
výdělkové osvobozeny. Domáhali jsme
se toho, aby stylisace tato doplněna byla taxativním
vyjmenováním dalších obecních
podniků, které byly vynechány. Žádali
jsme zejména, aby mezi osvobozené podniky obecní
pojaty byly také pohřební ústavy,
vodárny atd., neboť není pochyby o tom, že
obecní vodárny jsou podniky všeobecně
prospěšnými, sloužícími
především ke zdravotní potřebě
obyvatelstva, a měli jsme za to, že také nemůže
býti sporu o tom, aby osvobození od daně
výdělkové poskytnuto bylo obecním
pohřebním ústavům, které svým
výnosem aspoň z části přispívati
mohou ke krytí nákladů na pohřebnictví,
jež jest vesměs pasivní a pro větší
obce znamená značné zatížení
obecních rozpočtů, neboť vypravování
t. zv. chudinských pohřbů díti se
musí na útraty obcí.
Vedle toho přísluší obcím dbáti
o udržování hrobů vojenských
z doby válečné a hřbitovy zachovávati
ve stavu odpovídajícím pietní povaze
těchto míst. Rovněž tak domáhali
jsme se ve výboru pozměňovacími návrhy
toho, aby do lit. d) tohoto paragrafu vsunuty byly jiné
veřejnoprávní instituce. Šlo nám
v daném případě o revírní
rady hornické, zřízené podle zákona
čís. 144 z r. 1920, které jsou právnickou
osobou, jednající za zaměstnance dolů
určitého revíru a jako takové spravují
10% podíl na zisku hornických podniků. Báňské
revírní rady vlastní již této
doby několik statků a lze očekávati,
že své vlastnictví rozšíří
případně i na jiné obory. Toto podnikání
revírních rad hornických je naprosto vzdáleno
výdělečných snah a slouží
výhradně humánním zájmům
zaměstnanců dolů. Výtěžek
těchto objektů pomáhá k vydržování
kolonií pro hornické děti a hornické
provisionisty. Neboť majetku revírních rad
nemůže býti použito k jiným účelům,
než ke všeobecně prospěšným
zájmům zaměstnanců dolů. I
měli jsme proto za samozřejmé, že tyto
podniky revírních rad, jakož i celé
jejich hospodaření vůbec, zaslouží,
pokud jde o placení daní, těchže ohledů
jako humánním účelům sloužící
podniky jiných podobných veřejnoprávních
institucí. Jde o korporaci, jejíž činnost
je eminentně sociální povahy a z těchto
důvodů nemůže býti předmětem
zvláštní daně výdělkové.
Avšak nad to jde o správu podílu na zisku,
který je zaměstnancům důlních
podniků vyplácen z čistého zisku již
zdaněného a bylo by proto naprosto nespravedlivo,
aby tyto prameny byly zdaňovány ještě
po druhé. Bylo by to i nelogické, neboť stát
zdaňoval by prostředky, jichž revírní
rady smějí použíti jedině k účelům,
které by jinak měl, po případě
musil prováděti stát sám.
Ustanovení lit. b) §u 72, jímž obecně
prospěšné podniky měly býti osvobozeny
podle taxativního vyjmenování, většinové
strany škrtly a vřadily do §u 73 ustanovení,
podle kterého ministerstvo financí může
osvoboditi od daně výdělkové obecně
prospěšné podniky, u nichž zájem
veřejný převládá nad zájmem
výdělečným, ať již jde o
podniky vlastní nebo pachtované, jakož i podniky,
které napomáhají veřejným dobročinným
nebo obecně užitečným účelům
a při tom neposkytují trvale výtěžku,
nebo poskytují výtěžku poměrně
nepatrného. Osvobození může býti
povoleno také jen částečně
na určitou dobu nebo pod podmínkami.
Takto přestylisovaný paragraf v praxi znamená,
že obce mají jistotu, že se jim nedostane ani
haléře na přirážkách k
dani výdělkové od státních
drah, rovněž tak žádného příspěvku
ve smyslu ustanovení §u 27 finanční
novely z r. 1921, avšak nemají žádné
jistoty, že jejich podniky budou podle dikce dotyčného
ustanovení prohlášeny za podniky obecně
prospěšné, u nichž zájem veřejný
převládá nad zájmem výdělečným,
a jsou proto v naprosté nejistotě, budou-li od daně
výdělkové osvobozeny, čili nic. Právě
tak je to s revírními radami hornickými,
jakož i ostatními obecně prospěšnými
podniky. Pan ministr financí chce míti v tomto ustanovení
karabáč na spořitelny, které podle
jeho mínění vzdálily se svého
původního poslání, a proto budou podniky
obcí, okresů, i jiných veřejných
korporací vydány na milost a nemilost ministerstva
financí. Úleva poskytne se tomu, komu se bude chtíti.
Takový je smysl pozměňovacího návrhu
většinových stran, který vsunut byl
do předlohy a předkládá se plenu jako
usnesení výborové. Musíme i přes
to trvati na tom, aby podniky tyto byly od zvláštní
daně výdělkové osvobozeny a aby za
tím účelem byly taxativně vyjmenovány
v zákoně.
Za tím účelem předkládáme
příslušný pozměňovací
návrh plenu sněmovny, aby o něm rozhodlo.
Pod lit. g) až o) §u 72 vypočítávány
jsou podniky od zvláštní daně výdělkové
osvobozené. Jde mezi jiným o společenstva
a sdružení zemědělců jakož
i o jejich družstevní svazy, kdežto na družstevní
podniky dělnické se zcela zapomíná,
jako by jich a dělnické třídy v tomto
státě vůbec nebylo. Kdyby majorita neprovozovala
třídní boj i v daňové reformě,
musila by pokládati za příkaz spravedlnosti,
aby vedle družstev a sdružení živnostníků
a zemědělců byly od zvláštní
daně výdělkové osvobozeny také
ještě obecně prospěšné družstevní
podniky organisovaných konsumentů a dělníků.
Z důvodů těch musíme vyžadovati,
aby podle těchto ustanovení byla od zvláštní
daně výdělkové osvobozena družstva
spotřebitelů, která podle stanov obstarávají
životní potřeby výhradně jen
pro své členy, poněvadž nejde o podniky
výdělečné, dále dělnická
družstva výrobní a pracovní, která
na společný účet vlastními
členy pracují, nerozdělují mezi členy
zisk a nezúrokují závodní podíly
členské výše než 4%.
Rovněž tak prospěšná stavební
a bytová družstva a sdružení, která
sledují účely, vytčené v §u
4 zákona z 22. prosince 1910, čís. 242 ř.
z., a zákona ze dne 20. prosince 1911, č. 243 ř.
z., kterým byla přiznána obecná prospěšnost
ministerstvem sociální péče, konečně
pak ostatním výdělkovým hospodářským
družstvům, pokud ve správním roce daňovém
mají bilanční ztrátu.
Vládní většina zamítla ve výboru
všechny naše pozměňovací návrhy
v tomto směru učiněné a proto pokládáme
za nutné i v tomto směru návrhy ty přednésti
plenu sněmovny.
Uznával-li zákonodárce a nepopírá-li
to ani předložená osnova zákona, že
společenstva a jiná sdružení zemědělců
a živnostníků zasluhují býti
pokládána za podniky nevýdělečné,
obecně prospěšné, pak je nutno ráz
obecné prospěšnosti a nevýdělečnosti
též přiznati družstvům, o kterých
se dále zmíním a od daně výdělkové
je zcela osvoboditi.
Družstva konsumní, pokud svoji činnost "obstarávati
a vyráběti životní potřeby jen
pro své členy" správně plní,
jsou skutečně podniky obecně prospěšnými,
regulujíce ceny denního trhu a znemožňujíce
libovolné zdražování denních
potřeb, hlavně potravin.
Výrobní a pracovní družstva dělníků,
jichž členové nemají vlastního
jmění provozovacího kromě své
pracovní síly a jsou tudíž všeobecně
odkázána na drahý kapitál cizí,
zasluhují a potřebují zcela zvláštní
péče a podpory všech veřejných
činitelů, aby mohla zřizovati vzorné
dílny, dáti svým členům, dělníkům,
možnost zaměstnání a výživy
a uvésti výrobu dotčených odborů
na výši moderní doby. To znemožňuje
se zdaňováním i sebe menších
úroků, které taková výrobní
a pracovní družstva dělníků poskytují
svým členům ze splacených závodních
podílů a tak zv. čistého zisku vůbec.
Je totiž podstatný rozdíl mezi výrobními
a pracovními družstvy dělníků
a samostatných živnostníků, kteří
sice dělníky zaměstnávají,
ale členství ve svých družstvech jim
nepřiznávají.
Že i družstva stavební i bytová, jejichž
blahodárná činnost byla uznána státem
za obecně prospěšnou již dávno
před světovou válkou a jimž obecná
prospěšnost přiznána jest i nyní
ministerstvem soc. péče republiky Československé,
mají býti od placení výdělkové
daně osvobozena, považujeme za samozřejmé,
poněvadž tato družstva svým podnikáním
žádných zisků nedocilují a docíliti
nemohou, třebaže jednotlivá z nich svým
členům závodní podíly a čekatelské
vklady úrokují. Zdaňovati družstevní
podniky tak obecně prospěšného charakteru,
jejichž stavební činnost byla a dosud jest
umožňována jen za vydatné pomoci státu,
bylo by nejen nespravedlivé, ale i nemoudré. Osvobození
vyjmenovaných druhů společenstev dělnických
a pak stavebních a bytových, pokud činnost
svoji omezují na okruh vlastních členů,
od placení daně výdělkové,
možno žádati plným právem již
i proto, že na Slovensku a v Podkarpatské Rusi jsou
tato družstva až dosud skutečně od této
daně osvobozena podle bývalých zákonů
uherských z r. 1875 a 1898, jichž ustanovení
převzata byla do zákona našeho státu
ze dne 19. dubna 1919, č. 210 Sb. z. a n. Podle §§
6 a 11 tohoto zákona neplatí družstva konsumní
a výrobní - také živnostenská
- na Slovensku a Podkarpatské Rusi žádných
daní výdělkových ani přirážek
a jsou současně osvobozena od placení různých
příspěvků a poplatků. A poněvadž
považujeme za nemožné připraviti družstva
na Slovensku a Podkarpatské Rusi o výhody, kterých
požívala za vlády maďarské, musíme
samozřejmě žádati, aby jim ony výhody
byly novým zákonem zaručeny a na družstva
v historických zemích rozšířeny.
Kdyby vyjmenovaná zde družstva od daně výdělkové
osvobozena nebyla, stalo by se pak velmi zhusta, že zdaňování
jich promillovou daní ze splacených závodních
podílů, jak to má na mysli § 83, bylo
by mnohem citelnější, nežli oněch
družstev nezvýhodněných, uvedených
v témže §u 83, odst. 3. Tak zvaná družstva
zvýhodněná, konsumní, výrobní
a pracovní, záložní a úvěrní,
stavební a bytová, zemědělská
a pod., nepodléhají dosud dani výdělkové
vůbec, jestliže nedocílila více nežli
6000 Kč ryzího zisku, takže vládní
osnova zákona, stanovíc pro ně zdanění
podle splacených podílů závodních,
zavádí pro ně vlastně novou daň.
Z těchto důvodů žádáme,
aby družstva, která omezují svoji činnost
na vlastní členy, byla i nadále od daně
výdělkové osvobozena, nečiní-li
jejich vykázaný, resp. zjištěný
zisk více než 6000 Kč. Běží
zde o nejmenší svépomocné podniky dělnické,
jež mají býti zatíženy daní
a přirážkami, kdy všem ostatním,
veřejně účtujícím podnikům
jsou daně snižovány a družstva zemědělská
a živnostenská, ba i celé jejich svazy jsou
od výdělkové daně osvobozeny.
Dalším ustanovením tohoto paragrafu, v původní
předloze uvedeným pod lit. i), nynější
lit. ch), osvobozoval se Všeobecný pensijní
ústav, jakož i náhradní ústavy
pensijní, omezující své obchody na
pojišťování zřízenců,
avšak jen pokud jde o pojišťování
zřízenců k pojištění povinných
a jen do výše předepsaných nejmenších
plnění. Toto ustanovení, jímž
podrobeny byly tyto ústavy dani výdělkové,
bylo naprostým nepochopením jejich úkolů
a poslání. Bylo tedy jenom příkazem
rozumu, jestliže výbor doplnil ustanovení ta,
že činnost ústavů těch je osvobozena
od daně výdělkové nejen co do výše
zákonem předepsaných, nýbrž také
ve stanovách uvedených nejmenších plnění.
Náhradní ústavy musí podle pensijního
zákona poskytovati dávky aspoň o 1/5
vyšší, nežli je stanoví zákon.
Je proto samozřejmostí, že takováto
činnost nemůže býti pokládána
za činnost výdělečnou a že ústavy
náhradní nemohou býti podrobeny dani výdělkové,
pokud jde o tuto jejich nadzákonnou činnost.
K §u 75, podle kterého jsou poskytovány výhody
výdělkovým a hospodářským
společenstvům, která, řídíce
se zásadou svépomoci, omezují svou činnost
podle stanov na své členy, podaly koaliční
strany dodatkový návrh, který má znamenati
trestní sankce pro ten případ, že by
společenstvo rozšířilo svou činnost
ve skutečnosti na nečleny a to tak, že společenstvo
ztratí pro berní rok, v němž rozšíření
to se stalo, výhody podle §u 83, odst. 2 a platí
pro ně ustanovení §u 83, odst. 1, 6 a případně
odst. 12. Tento pozměňovací návrh
koalovaných stran ilustruje nejlépe ducha, kterým
vedena jest koalice. Oč tady běží? Společenstvům,
zejména dělnickým nejde o to, aby provozovaly
družstevní obchody, nýbrž jde o družstevní
organisace, opírající se o družstevní
ideu členů. Z těchto důvodů
nemůže býti a není interesem žádného
dělnického společenstva, aby prodávalo
nečlenům a tyto činilo účastnými
na výhodách, poskytovaných členstvu,
které zaplatilo zápisné a závodní
podíly. Přes všechnu obezřetnost neubrání
se však společenstva, zejména větší,
před lidmi zlomyslnými, kteří z důvodů
konkurenčních a nenávistných pokoušejí
se v nestřežených okamžicích buďto
sami, nebo prostřednictvím jiných osob, zejména
najatých dětí, vylákati na skladnících
třeba sebe menší kvantum zboží
za tím účelem, aby okamžitě mohli
učiniti udání, že společenstvo
nedodržuje ustanovení společenské smlouvy.
Podle doplňku koalovaných stran stačilo by
tedy, aby v ojedinělém případě
skladník prodal nepatrný předmět,
třeba za 20 haléřů droždí,
nečlenu, aby to mělo již za následek
ztrátu daňových výhod. Pozměňovací
návrh většinových stran, vtělený
ve zprávu výborovou je výrazem cechařského
ducha této majority. Stát náš bude jediným
ve střední Evropě, který bude míti
takovéto monstrosní ustanovení proti dělnickým
společenstvům spotřebitelským. Důvodová
zpráva pana zpravodaje k této kapitole doprovázející
příslušný paragraf a příslušnou
změnu, odůvodňuje tento krok majority tak,
že "má býti vyhověno přečetným
stížnostem samostatných podnikatelů
z kruhů živnostenských a obchodnických,
najmě drobných, že i některé
družstevní podniky zvýhodněné
působí konkurenci tíživou, a proto navrhují
se přísné kautely, jež mají brániti
překročování rámce zvýhodněné
družstevní svépomoci". Tato argumentace
je poněkud v odporu s tím, co se o významu
konsumů píše v živnostenských nebo
národně-demokratických novinách. Tvrdívá
se totiž, že konsumy neprodávají o nic
levněji nežli soukromý obchodník, a
že tedy členstvu neposkytují žádných
výhod. Nač tedy toto opatření, jestliže
konsumy nikomu nekonkurují?
Trestní sankce, které má býti užito,
znamená, že společenstvo, které by se
vinou skladníka prohřešilo tím, že
on prodá třeba jenom nějakou maličkost
nečlenu, který z důvodů provokativních
v největším návalu členů
- třeba v sobotu - do prodejny přišel, nebude
zdaněno tak jako ostatní společenstva nezvýhodněná,
nýbrž vyměří se mu daň
podle ustanovení, podle kterých budou platiti daně
akciové společnosti, těžařské
společnosti a rozmanité jiné podniky kapitalistické
podle vykázaného čistého zisku včetně
rentabilitní přirážky.
Snad i samotným navrhovatelům je tento jejich pozměňovací
návrh příliš silnou trestní sankcí
a proto snaží se jej zmírňovati výkladem
k §u 75 v důvodové zprávě, že
výhod těch podnik neztratí, dokáže-li,
že rozšíření činnosti na
nečleny neděje se soustavně, nýbrž
že se stalo jen v ojedinělých případech,
a to následkem omylu. Má-li podnik několik
provozoven, má se posuzovati povaha případného
rozšíření činnosti na nečleny
při každé provozovně samostatně.
Při známé strohosti a zaujatosti mnohých
úředníků finanční správy
I. stolice neposkytuje však tento výklad naprosto
žádné ochrany nejen před šikanami
dělnických společenstev, tím méně
před hmotnou jejich škodou.