Pátek 6. května 1927

Nemohu se zdržeti, abych zde neuvedl některé události z doby výjimečného stavu. Především se nemohu zbaviti dojmu, že tento stav neměl jiného účelu, než dáti vládě možnost, skrýti se v její bezradnosti za tento výjimečný stav. (Souhlas na levici.) Neboť co se dodnes stalo? Uprostřed noci byla řada našich nejlepších důvěrníků vytažena z postelí. Dokonce se s ženou ve vysokém stupni těhotenství nakládalo tak, že upadla na vysokých kamenných schodech. Sedmnáctiletá dělnice, která se demonstrace vůbec nezúčastnila, byla v  1/23 hod. ráno 8 - 10 četníky odvedena ze svého bytu a dopravena do vězení, ač seděla po celý den, kdy byla demonstrace, u práce. (Výkřiky posl. Wünsche.) Ano, stalo se dokonce, že byly rozehnány skupiny školních dětí, které šly přes tržiště ve Smržovce domů. (Výkřiky na levici.) Lidé, kteří četli ohlášení výjimečních opatření, byli od vyhláškových tabulí odehnáni. Dělníci, kteří při obědě seděli před továrnou, byli vyzváni, aby opustili své místo, ač se chtěli toliko nadýchati čerstvého vzduchu, aby správně užili hodinky, která se jim poskytuje jako polední přestávka. Poukazuji ještě na vyklizení dělnického domu, kde se dělníci sešli, ne aby na schůzi konferovali o současné situaci, nýbrž toliko, aby se pobavili výměnou názorů o věci. Byli z tohoto dělnického domu vyhnáni, zatím co jinde četnictvo přeplňovalo hostince, celé hodiny trávilo u karet a horlivě se oddávalo požívání alkoholu. To se v jiných místnostech mohlo pod ochranou četnictva díti. Ale při této příležitosti na jedno zvlášť nezapomenu.

V dělnickém domě měl býti spálen státu nebezpečný dokument. Dělníci, kteří prováděli odklizovací práce, dělali pořádek v archivu a pod., strkali právě starý lampion do kamen, tu vstoupil vrchní komisař do hostinské místnosti a zvolal: "Stůjte, co se tu spaluje?" Sáhl do kamen a vytáhl zmačkaný, potrhaný starý lampion. Stát byl zachráněn! Uvádím to jen proto, abych mohl říci: Kdyby se kdy užilo oprávněně několika paragrafů zákona na ochranu republiky, bylo by to tentokráte. Měli se na základě zákona na ochranu republiky stíhati ti, kteří tento výjimečný stav nařídili, protože blamovali moc tohoto státu na nejvyšší stupeň směšnosti. To není a nebyla žádná síla, to není moc, co se tu ukázalo, nýbrž to, co v této situaci vláda ukázala, jest vyjádřená slabost.

Byl-li v těchto končinách v bodě výjimečných opatření klid a je-li tam klid dnes, tu pravím: Ne proto, že se tam poslalo sta a sta četníků, kteří nevěděli, co mají dělati, nýbrž proto, že dělníci pojali mylnou naději, že svolané porady se zástupci vlády a různých ministerstev přece konečně utvoří podklad, od něhož by mohli dělníci očekávati, že přivodí třeba ne veliké, ale alespoň malé zmírnění jejich bídy.

Chci se však obrátiti k ještě jedné zvláštnosti, k výsledku těchto porad. Co jest vlastně výsledkem těchto porad? Dosud se rovná nule. Nic jiného, než že páni zástupci vlády předstupovali vždy před forum porad se slovy: "Přicházíme, abychom se dali informovat o poměrech v tomto oboru a se zvláštní péčí postoupíme zprávu příslušným místům dále." (Výkřiky na levici.) Přes to se však nezdá býti zcela správným, pravím-li, že nebylo ničeho dosaženo. Byl uveden v život pracovní výbor, jenž měl míti úkol provésti nutné věcné přípravy, aby vláda mohla skutečně pomocně zasáhnouti. Jak daleko věci pokročily, se nedověděli ani dělníci ani my. Na druhé straně nutno podotknouti, že přes sliby vlády, že se tu nezbytně něco musí státi, nebyl dodnes splněn ani nejmenší slib. Ano, liberecká obchodní komora dala trpícímu sklářskému dělnictvu k disposici částku 60.000 Kč, ovšem nebyla, pokud vím, tato částka až do dnešního dne vyplacena. Dále prohlásili také zástupci vlády, že bude nutno, aby vláda poskytla trpícím sklářům nějaké finanční podpory. Dodnes se ovšem o tom neslyšelo nic, že by vláda byla ochotna zde přiměřenou částkou trpícímu sklářskému dělnictvu pomoci. Jest tedy zcela jasně viděti, že tyto porady neměly jiného smyslu a účelu, než dosíci uklidnění myslí, zavésti požadavky dělnictva a konečně, až mysli budou dost uklidněny, nechat vše padnouti do vody. Proto musíme na tomto místě co nejostřeji protestovati proti chování vlády vůči sklářskému dělnictvu. Chtěl bych se při této příležitosti otázati zvláště německých stran občanských: Kde jste zůstaly ve vašem boji o blaho německého národa, tedy také o blaho německých dělníků? Zde jste měly nejlepší příležitost pomoci a německým dělníkům ukázati, jaký smysl a účel to vůbec má, že dnes sedíte ve vládě.

Chci říci všeobecně, že budeme zcela podporovati požadavky sklářských dělníků až do posledních důsledků. Zvláště žádám s tohoto místa pana ministra spravedlnosti Mayr-Hartinga, aby trestní řízení, zavedené proti soudně stíhaným pro účast na demonstraci bylo zastaveno, na druhé straně žádám celou vládu, aby poskytla bez prodlení nouzi trpícímu sklářskému dělnictvu přiměřené podpory.

V takovéto situaci, jest více než oprávněno, že pravíme: Pryč s daňovou reformou, při čemž poukazuji na návrhy, jež náš klub podal v rozpočtovém výboru. Pryč s daní ze mzdy, pryč s předlohou o finančním hospodářství obcí! Dejte nám progresivní zdanění příjmu a osvobození příjmu ze mzdy a práce do 12.000, případně 18.000 Kč, a splňte co nejrychleji požadavky sklářského dělnictva! (Potlesk poslanců strany komunistické.)

Místopředseda dr Buday (zvoní): Ďalším zaznamenaným rečníkom je pán poslanec Nitsch. Udeľujem mu slovo.

Posl. Nitsch (německy): Velevážení pánové! Jednou z nejtěžších otázek našeho hospodářského života jest otázka daní. Když pan ministr financí ohlásil daňovou reformu, očekával lid všeobecná snížení daní, jež by se přizpůsobilo těžké hospodářské situaci. Neboť methody, jimiž se v době poválečné vymáhaly daňové nedoplatky, jsou nejen neudržitelné, nýbrž obyvatelstvo přímo trápící. Zavedením mnoha nových daňových lhůt a tím, že u berní správy byli dosazeni na místo starých osvědčených úředníků noví, často s nedostatečnými odbornými znalostmi, nastal v daňovém systému a také v daňové správě takový zmatek, že se ani vynikající daňoví odborníci v tom již nevyznali. Byla předepsána dávka z majetku a poplatníci měli starosti, kde vezmou strašlivé částky na dávku z majetku. A již tu byla druhá dávka z majetku, a to v té podobě, že byla předepsána daň z příjmu, síly poplatníkovy daleko přesahující, za dobu čtyř až pěti let nazpět. Přes množství odvolání proti této obrovské dani musili poplatníci předepsanou částku zaplatiti, i když si na to musili vypůjčiti na 14%. Bezohledně vymáhal fiskus i ty daňové nedoplatky, jež vznikly před převratem. Nedbalo se však požadavků obyvatelstva ke státu a na prvém místě mezi tolika požadavky bylo uznání válečných půjček.

Stále se dokazuje, že daňová morálka klesla a že je proto třeba drakonických ustanovení; slyšeli jsme, že jest k povznesení daňové morálky nutno zavésti tuhé, těžké tresty. Názor, že poplatník nemá daňové morálky, se tak vžil, že slýcháme i od nejmenšího berního úředníka, že poplatník nemá morálky. Ale jaká jest morálka státu, fisku, jenž nechce uznati dluhy státu, a především válečné půjčky? Což jest jen jedna morálka, morálka pro poplatníka? Silnější vždy zvítězí - a ubohý občan a poplatník jest ovšem slabším a musí býti spoután. On jest to, u koho daňová morálka klesla, proti němu jest třeba drakonických ustanovení k povznesení jeho morálky, fiskus však nemusí míti žádné morálky, on má jen právo ji od jiných žádati.

Na Slovensku vyvrcholil zmatek v berních věcech, když se stali z obecních a městských notářů političtí úředníci. Pokud obecní a okresní notáři předpisovali daně a také vedli katastr, potud byl pořádek. Spravovali katastr a v katastru se vše přesně provádělo. Pojednou přišel nový systém, daně byly notářům odňaty, katastr přešel k berním úřadům - a výsledkem byl zmatek, takže jsme dnes došli k tomu, že katastr se vrátil za účelem opravy a provedení majetkových převodů zase k notářům. Myslím, že také předpisování daní se vrátí v krátké době tam, odkud vyšlo.

Ale co jest platná každá daňová reforma, když nejnespravedlivější ze všech daní, vše zdražující a celý hospodářský život brzdící daň z obratu se ponechává? Ohromná nejistota na poli daňovém, neslýchaná předpisování a zvláště neslýchaná předpisování dodatečná zničila všechnu podnikavost, znemožňují obchodníku, průmyslu, řemeslníku i hospodáři jakoukoliv obchodní kalkulaci a přispěla mnoho k zničení kdysi kvetoucího průmyslu slovenského.

Pohlédneme-li objektivně na předlohu zákona předloženou sněmovně a chceme-li ji objektivně kritisovati, tu musíme uznati, že se táto předloha snaží v daňovém systému o soustavné seskupení jednotlivých druhů daní, že chce udělati v bernictví pořádek. A nutno také uznati, že zvláště u daně z příjmu a výdělku jsou sazby nižší. Ale dalším postupem, zejména snahou, dáti byrokracii takovou moc, stanou se shora zmíněné daňové úlevy z části. ilusorními.

Hned na počátku zákona, u úvodních ustanovení najdeme novum, jež bylo dosud jen u daně z obratu. Nejhroznější instituce fisku, tak zvané revisní oddělení, zůstává. Pole jeho působnosti se ještě rozšiřuje na daně přímé. Dosud mohla býti revidována toliko daň z obratu, nyní již i daně přímé. Ještě 10 let bude revisní oddělení ohrožovati trpící a platící lidi. Každý, kdo to zažil, ví, co to znamená pro podnik, když jest daňová komise v domě. Po celé dny stojí hospodářský provoz. Třeba že se všechny hospodářské korporace postavily proti revisním komisím, byly nám zachovány.

Při dani z příjmu pociťujeme především nedostatek směrnic k vypočítávání příjmu malých zemědělců a živnostníků, kteří nemohou vésti pravidelné knihy a jsou tak příliš často vydáváni libovůli vyměřujících úřadů. Tento nedostatek by se měl odstraniti alespoň v prováděcích nařízeních. Chybí také taxativní výpočet jednotlivých příjmů. Neodůvodněné jest snížení nezdanitelného minima u rodin o 4 nebo více členech proti prvému textu.

Také u daně z výdělku pozorujeme nedostatek směrnic k vypočtení příjmů drobných živnostníků. Daňové sazby všeobecné daně výdělkové by celkem odpovídaly hospodářským poměrům.

U daně pozemkové vidíme, že se sazby pohybují v dosavadní výši, ale nacházíme tu novum, totiž zřízení zvláštních fondů pro živelné katastrofy u zemědělských rad. Budou-li v historických zemích zřízeny fondy u zemědělských rad, u těchto starých historických organisací, již dávno trvajících a národnostně rozdělených, mohou v ně míti hospodáři důvěru. Ale jak jest tomu na Slovensku, kde se zemědělské rady zakládaly podle vládního nařízení č. 305 z 26. dubna 1926, a to tak, že do rad byli členové z části jmenováni vládou, z části župním zastupitelstvem? Moje maličkost byla členem župního zastupitelstva, když toto delegovalo členy do zemědělských rad. Viděl jsem tenkráte, jak se to dálo. Nebyli delegováni zemědělci, nýbrž členové tehdejší koalice - tenkráte byla ještě u vesla rudozelená koalice. Socialisté, komunisté a různí lidé se tam dostali, jen rolníci ne. Zvláště menšiny neměly žádného zastoupení, a tak máme málo důvěry, že u nás budou fondy spravovány tak, jak by bylo jejich účelem. Naším přáním jest, aby do konečné úpravy zemědělské rady pro Slovensko byly fondy spravovány správou župní, případně zemskou.

Trestní ustanovení se sice dnešním textováním stala přehlednějšími, ale jsou značným krokem zpět v zákonodárství, ježto prostě nedbají základních zásad trestního práva. Těmito trestními normami se poplatníkovi bere namnoze možnost brániti se svévoli berních úřadů, neboť nikdo si není jist, kdy se prohřeší proti některému ustanovení této hlavy. Zvláštní pohoršení vzbudil § 199, jenž jest přímo ochranným zákonem pro daňové úřady, neboť podle tohoto paragrafu nemůže býti činnost úřadu podrobena veřejné kritice.

Novum jsou také rozhodčí senáty, alespoň na Slovensku, kde dosud ve věcech daňových soudily řádné soudy. Odůvodnění, že by tím řádné soudy byly přetíženy, padá, neboť doposud se tím obíral soudce a od nynějška se tím bude obírati v rozhodčím senátě zase soudce; jest to tedy zase totéž. (Posl. Patzel: [německy]: Jen se ruší nezávislost!) Ano.

U kapitoly společných ustanovení musíme žádati, aby vyměřovací komise byla nezávislým, poplatníky voleným orgánem. Zvláště pokládáme za chybu, že jest předsedou úředník. Tvrzení důvodové zprávy, že volení členů komise by bylo obtížné, není na místě, když by přece organisace jednotlivých povolání snadno mohly voliti své odborníky do daňové komise. Pro takovou úpravu, aby členové byli jmenováni, aby předsedou komise byl finanční úředník, nelze v žádném případě hlasovati, tím méně, když tento návrh dává předsedovi moc, která dělá celé daňové jednání ilusorním. V této formě jest komise pouhým hromosvodem finančních úřadů, po kterém se sveze vše nepříjemné. Podle návrhu může finanční úřad komisi beze všeho předepsati, jak má pracovati, jak mnoho má za den vyříditi a nevyhovuje-li komise předsedovi, může býti beze všeho rozpuštěna.

Jest velice důležité, aby pro každý berní okres byla zřízena komise, která má vyměřovati daně, a ne, aby pro celý obvod vyměřujícího úřadu fungovala jediná komise, k vůli níž lidé v drahé pracovní době často více dní cestují a musejí po krajském městě se potulovati, než je jejich věc konečně vyřízena. Bylo by přece mnohem jednodušší, kdyby referent se svými listinami přišel ven do jednotlivých berních úřadů a tam o dani vyjednával, než aby se sta lidí odtrhovalo od své práce.

Ustanovení o osobní exekuci jest sice pro Slovensko nové, ale velice daleko od toho, aby znamenalo pokrok, spíše jest způsobilé v obyvatelstvu Slovenska vzbuditi pocit, že jsme se zase důkladně přiblížili středověku. Plnomoc, která se dává finančním úřadům na zajištění daní je příliš nebezpečná a obsáhlá a připomíná silně středověké pěstní právo. Ale po dosavadních zkušenostech nemůžeme míti k daňovým úřadům tolik důvěry, abychom jim prostě ponechali rozhodování o tom, zda je zajištění daně nutné a zda je dostatečné. V tom ohledu by musily býti podmínky v zákoně zcela přesně vypsány. Celý návrh ukazuje, že jeho autoru šlo hlavně o to, aby daňovým úřadům byla zajištěna nejširší práva, zatím co o ochranu poplatnictva jest postaráno velice nedostatečně, či lépe řečeno vůbec není. Přes tyto nedostatky, jež jsme uvedli, jest nutno uznati, že tento zákon zavádí systém a pořádek do berní správy.

Velevážené dámy a pánové, lidé nemohou býti donuceni k placení daní ani trestními články, ani revisními komisemi, ani vysokými tresty, nýbrž jednou z nejdůležitějších povinností státu jest zajistiti jeho obyvatelstvu životní a výdělkové možnosti. Jsou-li výdělečné možnosti zajištěny a může-li výroba jíti svou cestou, pak se nebude nikdo vyhýbati placení daní, neboť každý zná svoji povinnost ke státu. Panuje-li čilý hospodářský život, má-li každý možnost vydělávati, pak není třeba zvláštních finančních soudů, není třeba palečnic, stačí jen trochu dobré vůle, spravedlnosti a lidského počínání při ukládání daní. Ale jak vypadají věci dnes, zvláště na Slovensku? Průmysl, řemesla, obchod a zemědělství jsou ochromeny, celý hospodářský život jest tichý jako hřbitov, jen tu a tam slyšíme při anketách a jiných shromážděních umíráček, když některý z účastníků si stěžuje na smutný stav hospodářství na Slovensku. Je-li některý vládní činitel přítomen, bude těšiti a slibovati, ale pak nastane zase hrobové ticho, a my vidíme jen, že komíny a tovární pece, z nichž ještě včera stoupal kouř, dnes již odpočívají. Tento smutný obraz vidíme na Slovensku. Heslo desindustrialisace se strašně vymstilo. Prožili jsme, jak nádherný průmysl Slovenska, o němž se tvrdilo, že jest uměle udržován, byl z větší části rušen. Nesmí se přece zapomínati, že tento uměle udržovaný průmysl dával tisícům chléb a že na daních odváděl státu přímo i nepřímo veliké miliony. Vidíme, jak na Slovensku veliká průmyslová centra Lučenec, Velká Slaboška, Horka, Zvoleň, celý textilní a sklářský průmysl v župě novohradské, Krompaších, železářský průmysl v Bodavě a v údolí Gelnice, textilní průmysl v Kežmaroku, hornictví ve spišské a gemerské župě a mnoho jiných podniků zavřelo své brány.

Věřili jsme stále, že jde jen o průmysl v německých nebo maďarských rukou. Bohužel musíme konstatovati, že se nedaří lépe ani onomu průmyslu, který jest v čistě slovenských rukou a že i on jest zaslíben smrti, nepřijde-li rychle pomoc. Jest to především staroslavný kožní průmysl v Lipt. Sv. Mikuláši. Za starého Maďarska byl mikulášský kožní průmysl chloubou země a Lipt. Sv. Mikuláš byl za starého Maďarska takovým centrem kožařského průmyslu, jako jest Manchestr v Anglii pro textilie. R. 1914 pracovalo v Lipt. Sv. Mikuláši v tomto oboru 16 podniků, od převratu zastavilo 8 podniků úplně práci. R. 1914 zaměstnávalo těchto 16 podniků 1369 dělníků s 4155 členy rodin. R. 1927 zaměstnávaly ještě pracující podniky 379 dělníků s 1079 členy rodiny. Celý průmysl byl zařízen na 1510 koňských sil. R. 1914 se týdně pracovalo 8133 pracovních dnů, r. 1927 jen 1628. Předválečná kapacita byla vyrobení 9 vagonů kůží týdně, dnes jen jeden vagon 36 q. Tedy jen 15% mírové kapacity! Výtka, že mikulášský průmysl neinvestoval a není moderní, neodpovídá pravdě, neboť od r. 1922 vydal tento průmysl 10 milionů Kč na modernisace. Příčiny, že tento starobylý průmysl se dostal do dnešní smutné situace, jsou tyto: Od r. 1919 do 1920 byl vývoz koží zakázán. Mikulášský průmysl ztratil tímto zákazem hlavní své odbytiště, nížinu uherskou. R. 1922 přišel přechod od inflace k deflaci. Tento přechod postihl zvláště průmysl v Mikuláši, pocítil na vlastním těle Rašínovu politiku a její tvrdost. R. 1925 obdržely továrny objednávky z Ruska a mohly si opatřiti suroviny. Ale Rusové stornovali objednávky a zboží zůstalo ležeti. R. 1926 se již pociťovalo, že kupní síla ve státě velice klesla. Mezi lidem nebylo již peněz, neboť dávka z majetku, dlužné daně a ostatní břemena vše vyssála. Nebylo vývozních možností, neboť pochybená zahraniční politika p. ministra Beneše to přivedla tak daleko, že nebylo možno ani kůže vyvážeti do spojeneckých zemí Malé Dohody. Továrník, který byl obchodně v Hamburce, vyprávěl s trpkými stížnostmi na našeho ministra zahraničí, jak veliký Stresemann přímo zajel do Hamburku, aby vyhledal tamní obchodní kruhy a poznal jejich přání a stížnosti. Náš pan ministr zahraničí, mínil továrník, nepocítil dosud potřeby dorozuměti se se zástupci průmyslu o tom, jaká jsou jejich přání a jak by bylo možno přivoditi ozdravění, neboť bez vývozu nemůže kožní průmysl existovati. Mikulášský kožní průmysl existuje již přes 100 let. Mladá, práce chtivá generace, které se nechce hynouti pomalou hospodářskou smrtí, odchází do Maďarska, jež je přirozeným odbytištěm Slovenska. Zánikem kožního průmyslu v Mikuláši přijdou zase tisíce a tisíce lidí o chléb, obchod a zemědělství ztratí konsumenty a stát poplatníky. K tomuto kožnímu průmyslu se v Mikuláši připíná veliké obuvnictví a celá území si odtud opatřovala obuv. Dík rozšíření firmy Baťa jest i toto řemeslo ochromeno a tito drobní řemeslníci, kteří kdysi byli dobře situovanými občany, si dnes naříkají a mají obavy o svoji existenci, vězí v dluzích a vydělají sotva to, co potřebují k dennímu životu. To vše jsme již prodělali ve východním Slovensku, kde s rozpadnutím monarchie, se zrušením železárny v Krompaších, zanikl i celý železářský průmysl v údolí Gelnice.

Jest tedy důležitým úkolem státu, bez prodlení pomoci ohroženému slovenskému průmyslu, chce-li si zachovati své subjekty zdanění. Tato pomoc musí býti především obchodně politická; uzavřením příznivých obchodních smluv nutno opatřiti odbytiště a ministerstvo zahraničních věcí musí dbáti o to, aby se průmyslu nutných odbytišť dostalo. V ohledu finančně politickém by se mělo pomoci průmyslu dlouhodobými půjčkami. Německo a Maďarsko povolují svému průmyslu dlouholetý laciný úvěr. Nedoplatky, dávky z majetku a daně z příjmu by měly býti odepsány. Daň z obratu by musela býti snížena nebo zcela odstraněna. Německo redukovalo daň z obratu ze 4% na půl procenta. Dr Hodáč, generální sekretář průmyslového svazu, praví ve své zprávě: Průmysl Československé republiky platí třikráte tolik daní, co průmysl Německa. K pozdvižení vývozu by měly býti zavedeny exportní premie. Chceme-li učiniti náš průmysl schopným konkurence, musilo by se nutně prosaditi snížení sociálních břemen. V ohledu poštovních a telegrafních poplatků jest Československo nejdražším státem. Slovenský průmysl by měl také dostati podíl na státních dodávkách.

Zvláštní kapitolou jest otázka železničních tarifů, jež v nynější formě a výši spoutávají celý hospodářský život, kde na 10 km státních drah připadá 8 km drah soukromých, kde železniční síť není nijak přizpůsobena dnešnímu tvaru státu. Výstavba spojovacích drah jest jedním z nejdůležitějších požadavků Slovenska, především výstavba spojovací dráhy Margecany - Červenkameň, jež spojí střední Slovensko s východním, dále vybudování železničních tratí Handlová - Štubna, kterážto dráha přiblíží uhelnou pánev Handlové východnímu Slovensku. Rozdíl mezi nákladními sazbami drah státních a soukromých musí býti rozhodně vyrovnán, třeba vynášel státu 60 milionů. Tento výnos se však děje na útraty Slovenska. Jest zrušiti všechny výjimečné sazby a pojmouti je do schematu normálních sazebních tříd. Naše dráhy platí dnes největší dopravní daň v Evropě, totiž 15% při dopravě nákladu a 30% daně při dopravě osob.

Rušením průmyslu na Slovensku bylo nesmírně poškozeno také zemědělství. Intensivní zemědělství Slovenska bylo z části pozemkovou reformou zničeno, z části se změnilo v extensivní. Aby se zlepšily výdělkové možnosti východního Slovenska, musilo by se především přikročiti k intensivní podpoře cizineckého ruchu. Celé Slovensko jest se svými nádhernými lázněmi a prameny pro cizinecký ruch jako stvořeno. A jako ve Švýcarsku a Rakousku žijí tisíce a tisíce lidí z cizineckého ruchu, tak mohlo by tomu býti i na Slovensku, neboť cizinci přinášejí peníze do země. R. 1925 vynesl Československu cizinecký ruch 530 milionů. Proto by měl býti usilovněji propagován a lázeňská místa by měla býti co nejvíce podporována. Vždyť stát sám má nejvíce lázeňských a léčebných míst. Při tom však spatřujeme zvláště ve státních lázních Vysokých Tater stagnaci. Na nové investice se tam vůbec nepomýšlí, a třebaže soukromá lázeňská místa jsou po celý rok v provozu, jsou státní otevřena v letních měsících sotva 6 neděl. V zimních měsících není ve státních lázních Tater téměř žádného ruchu. Musí se právě uměti cizincům, kteří se chtějí v lázních osvěžiti, pobyt udělati příjemným. To však státním lázním chybí. Třebaže více než polovina hostí v Tatranské Lomnici jsou Němci a Maďaři, najdeme tam jen české a francouzské nápisy. Velice by prospělo státu i cizineckému ruchu, kdyby státní lázeňská místa v Tatrách byla pronajata kapitálově silným společnostem nebo soukromníkům, kteří by byli zároveň povinni dělati nové investice a zavésti celoroční provoz, čímž by se domácímu obyvatelstvu otevřely nové výdělkové možnosti. Ministerstvo železnic sice vychází chvályhodně cizineckému ruchu vstříc, ale přes to lze tu ještě ledacos dělati. Velice důležité by bylo zřízení přímých vlaků Budapešť - Poprad, jež by jezdily po celý rok, čímž by cizinci z Maďarska a balkánských států mohli Tater pohodlně dosíci. Druhé velice důležité spojení by bylo Berlín - Vratislav - Vysoké Tatry - Poprad, ježto říšští Němci byli vždy velikými přáteli Tater a stav jejich valuty jim dovoluje naše tatranské lázně navštěvovati.

Kdyby stát na poli národního hospodářství vskutku plánovitě a cílevědomě postupoval, kdyby obyvatelstvu skýtal možnosti výdělku, kdyby povznášel průmysl, zemědělství a řemesla, tu by každý rád platil daně. Ale při nynějším hospodářském zbídačení nepomohou ani přísné paragrafy, protože prostě není peněz na placení daní.

Dnes zde uvedené truchlivé skutečnosti nechť však jsou slovenským politikům mementem. To není důležité, zda nemocenská pokladna sídlí v Mikuláši či Ružomberoku, nýbrž nejdůležitějším problémem je, jak odstraniti hospodářské zubožení Slovenska. A nebude-li tu brzy pomoženo, pak při nejbližší příležitosti odsoudí sám lid své vůdce. Důležitost hospodářských otázek ukazuje světová hospodářská konference v Ženevě. Jiná otázka jest, zda Ženeva dovede odčiniti chyby Versaillií. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP