Chtěl bych se ještě dotknouti jedné
věci, která se v důvodové zprávě
uvádí. Tvrdí se tam totiž, že ke
srážkám ze mzdy daly souhlas i odborové
organisace. Principielně proti tomuto postupu bychom nebyli,
neboť víme, že za jistých okolností
tato forma i pro dělníka je snesitelnější,
než když se nahromadí značné břemeno,
které je pak těžko uhrazovati. Tato forma musila
by ovšem vypadati jinak, nemohla by míti ty tvrdosti
namířené proti nejchudším a úlevy
poskytované těm, kteří jich nepotřebují.
Jestliže jsme dali souhlas k tomu, aby srážky
byly prováděny dříve, nestalo se to
z důvodu zásadního souhlasu, nýbrž
proto, že následkem nedbalostí berních
úřadů nahromadila se daň z příjmů
za několik roků a byla bezohledně vymáhána,
čímž byla ohrožena existence dělníků.
Volili jsme tedy raději v této situaci řešení
snesitelnější a dali jsme souhlas k tomu, aby
obnosy srážkou ze mzdy byly vyrovnány. Také
nelze srážky odůvodňovati tím,
že se sráží na nemocenské pojištění,
na úrazové pojištění nebo dokonce
- jak se v důvodové zprávě tvrdí
- že se sráží i příspěvky
na odborové organisace. Nevíme, odkud se tento argument
vzal. Snad z toho důvodu, že žlutým organisacím
národního sdružení prokazují
podnikatelé z jiných zájmů tu benevolenci,
že nejen jim příspěvky srážejí
v některých závodech, jak víme, nýbrž
dokonce jim je ze svého plně platí. Tato
argumentace však nemůže býti pro nás
směrodatnou. Tolik jsem považoval za nutno zhruba
k osnově zákona říci.
Na konci prohlašuji jenom tolik: Vládní většina
dává najevo, že pokračuje na cestě,
kterou nastoupila, jež se datuje od zavedení cel,
od zvýšení daní, a od těch ostatních
věcí, které jsme zde projednávali,
že chce pokračovati na cestě proti sociálně
slabým, pomáhati sociálně silným.
Naproti tomu vidíme, že není žádného
porozumění ani pro úpravu zákona o
podpoře v nezaměstnání, ačkoliv
tak, jak u nás se ta podpora nyní projevuje, stává
se paskvilem na podporování v nezaměstnanosti,
že marně čekáme, aby byla provedena
otázka příspěvků přestárlým
dělníkům atd., uzákoňují
se osnovy, které svědčí nejlépe
o tom, že v této vládní majoritě
pro zájmy dělnictva není toho nejmenšího
porozumění. (Tak jest!).
Z těchto důvodů jsme proti této majoritě,
jsme proti této osnově zákona, odmítáme
ji a budeme proti ní hlasovati. (Výborně!
Potlesk poslanců čsl. strany soc.-demokratické.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším zaznačeným rečníkom
je p. posl. Kunz. Dávam mu slovo.
Posl. Kunz (německy): Slavná sněmovno!
Nejnepopulárnějším zákonem jest
zajisté zákon daňový, poněvadž
daňovým tlakem jest celé národní
hospodářství velmi zatíženo,
aniž jednotlivý poplatník dosahuje tím
přímých prospěchů. Tento berní
tlak jest tím citelnější, když
předpisy daní spočívají na
nezdravém a nespravedlivém základě.
Od doby, co trvá tato republika, jest tomu tak u nás.
Bylo prostě předpisováno bez ohledu na to,
zda tím hyne zemědělství, průmysl
a celé národní hospodářství.
V předpisování daní za posledních
let byl takový zmatek, že sami berní úředníci
jen ve velmi řídkých případech
věděli, kolik jednotlivý poplatník
jest státu dlužen. Jak často se stalo, že
pořádku milovný poplatník chtěl
se konečně jednou dověděti, kolik
jest dlužen na daních. Za tím účelem
pošle úřadu svou berní knížku
a vida, podle zápisů, které mu v ní
byly učiněny, má přeplaceno 900 Kč,
které mu mají býti připsány
k dobru pro příští berní rok.
Avšak toto radostné překvapení jest
již v nejbližších 8 dnech zhaceno, ježto
obdrží nový daňový předpis
s nedoplatkem 3420 Kč od téhož úřadu.
Pro tento chaos ve vyměřování a předpisování
daní v posledních letech uvítali jsme berní
reformu a spolupracovali jsme o ní. I když berní
reformou, která jest touto sněmovnou projednávána,
nebylo úplně vyhověno ani našim přáním,
ani očekávání daně platícího
obyvatelstva, přece jen přináší
nová berní reforma celkem zlepšení.
Daň z příjmu byla snížena a má
zřetel zejména na méně majetné
domácnosti. Daň výdělková,
jak všeobecná, tak i zvláštní,
uvalovala dosud nejnesnesitelnější břemena
na průmysl a živnosti, ježto byla předepisována
bez ohledu na to, zda byl podnik v obchodním roce aktivní
nebo pasivní.
Ve výdělkové dani podle nového zákona
tento způsob přestává a výdělková
daň přichází k platnosti jakožto
druhá daň výnosová, takže podniku,
který v běžném roce obchodním
skončil pasivní bilancí, daň výdělková
zrovna tak jako daň z příjmu nemůže
býti předepsána. Jest si jen přáti,
a budeme na to dávati bedlivý pozor, aby berní
úřady a berní komise spravedlivě usuzovaly,
aby zbytečně nešikanovaly průmysl, živnosti
a zemědělství, neboť tím zůstával
tak mnohý paragraf, který měl za účel
nějakou výhodu nebo ohled na zájemce, na
papíře. To platí zejména také
při všeobecné dani výdělkové,
kde § 54 mluví o potřebných živnostnících,
kteří při příjmu až do
7000 Kč anebo při věku přes 65 let
mají býti od daně osvobozeni. Živnosti
tak jako průmysl beztoho trpí bez ohledu na výhody
nové daňové reformy stále ještě
nesnesitelným břemenem platné daně
obratové; jest si jen přáti, aby tato daň
z obratu na veškeré předměty potřeby
co nejdříve byla paušalována, aby se
již nemohlo státi, že spotřebitel musí
platiti u jednotlivých předmětů potřeby
daň z obratu 6krát až 10krát.
Co se týče daně pozemkové, jest na
čase, aby konečně již jednou bylo provedeno
její snížení a stabilisace, ježto
daňová břemena zemědělství
nejsou v žádném poměru k hodnotě
zemědělských výrobků a není
také možno ani přibližně, aby cena
výrobků byla stanovena přiměřeně
k nynější valutě. K této kapitole
jest zejména zdůrazniti, že jest na čase,
aby konečně bylo provedeno nové zařazení
zemědělské půdy do bonitních
tříd, ježto se často ještě
stává, že pole horských rolníků,
kteří musejí vynášeti hnůj
na pole na zádech, bývají zařazena
do druhé a třetí bonitní třídy
stejně jako úrodná pole v rovině.
Co se týče daně domovní, byly by snížením
počtu pronajatých místností z jedné
poloviny na jednu čtvrtinu téměř veškeré
obce zařazeny mezi obce povinné k dani domovní.
Jest zde opět povinností berního úřadu,
aby zachoval spravedlivé stanovisko, aby se nestalo, že
malému prodluženému domkáři,
když si snad rozdělí obytnou místnost
prkennou stěnou, nebylo napočítáno
o jeden byt více, což jest podle právního
stanoviska nikoli byt, nýbrž komora.
Zvláštní důraz jest klásti na
správné složení daňových
komisí, aby se nestávalo, že snad zemědělec
měl by posuzovati poměry průmyslníka
nebo živnostník poměry v zemědělství.
Každý stav mají při jeho posuzování
v daňové komisi zastupovati jeho odborní
znalci.
Co se týče finančního zákona
samosprávných korporací, stojíme před
dvěma zájmovými protivami, a to stanoviskem
přirážky platícího obyvatelstva
na jedné straně a zástupců samosprávných
úřadů na druhé straně. Ohraničením
přirážek se sice obcím a samosprávným
tělesům autonomie odnímá, aby podle
vlastního posudku předpisovaly přirážky,
kterážto závada však má býti
poněkud rehabilitována státními příspěvky
ze zvláštního fondu. Dosud jsme mívali
často zkušenosti, že při stížnostech
proti příliš vysokým daním býval
poplatník na berních úřadech zcela
prostě odkazován na obecní přirážky.
Staly se případy, že sazba výdělkové
daně 240 Kč s ročními přirážkami
stoupla na 7000 Kč. Zrovna tak musel často malý
domkář se 4 Kč domovní daně
třídní zaplatiti 100 Kč ročně
dávek, což mělo zase za následek, že
obec musela za toho, kdo dostával chudinskou podporu, převzíti
daně.
Reforma obecních financí jest svrchovaně
naléhavá. Od počátku republiky nebylo
většině obcí možno, aby sestavily
aspoň přibližně spolehlivý rozpočet.
Do tohoto neblahého postavení nepřivedlo
mnohé obce vždycky špatné hospodaření,
nýbrž bývaly to neurčité a zcela
nespravedlivé předpisy státních daní,
které ohrožovaly vůbec obecní hospodářství.
Stávaly se případy, že některému
průmyslu v roce 1921 bylo předepsáno 3000
Kč daně výdělkové, ačkoli
při stejném rozsahu podniku minulého roku
byla po právu ještě daň 2500 Kč.
Tím by byl tento průmysl se samosprávnými
přirážkami se zatížením
daně výdělkové postižen ročně
jen 60.000 až 80.000 Kč, což muselo míti
za následek zánik podniku. Následek toho
bylo odvolání a stížnost tohoto podniku
a po vyjednávání byla po 4 letech daňová
sazba opět snížena na 2500 Kč. Mezitím
však byly obce odkázány, aby sestavovaly své
rozpočty podle vysoké daňové sazby,
což mělo za následek, že téměř
pravidelně mohla býti jenom polovina preliminovaných
obecních přirážek zaúčtována
do příjmů, takže mnoho obcí má
miliony nedoplatků obecních přirážek.
Jest na čase, aby konečně jednou přestal
tento systém a aby jednotlivé obce opět získaly
pevný podklad pro sestavování svých
rozpočtů pro řádné obecní
hospodářství. Jedna otázka vyžaduje
ještě opatrného uvážení,
zda pan ministr financí také vystačí
s 244 miliony fondu, který má býti zřízen
pro příspěvky potřebným obcím.
Bude-li tomu tak, pak omezení zvyšování
přirážek bude výhodou pro veškeré
národní hospodářství. Musíme
také žádati, aby rozdělování
těchto fondovních peněz potřebným
obcím bylo spravedlivé a nemělo snad nějaký
národnostně sporný ráz. Praví-li
se, že jen řádně vedené obecní
hospodářství smí spoléhati
na příspěvky, nemůžeme se tomu
zcela uzavříti, neboť každý přirážky
platící občan jenom uvítá dobrou
obecní finanční politiku.
Co se týče §u 24 tohoto finančního
zákona, podle něhož obce mající
více než 10.000 obyvatel musí ustanoviti správního
úředníka, který navštěvoval
československou universitu, musí prováděcí
nařízení pečovati o to, aby se také
absolventům německých universit v Československu
dostalo stejných práv a aby zkušební
správní úředníci, kteří
jsou již desítiletí činnými v
obcích, byli ve službě obecní na roveň
postaveni s úředníky s vysokoškolským
vzděláním, ježto v tomto státě
nemáme vysoké školy pro věci komunální
a staří osvědčení praktikové
jsou podle zkušenosti nejspolehlivějšími
obecními úředníky.
Jestliže pan dr Koberg považoval za svoji povinnost
zabývati se v rozpočtovém výboru mojí
osobou, poněvadž jsem ve své úřední
činnosti jako purkmistr podepsal resoluci proti obecnímu
zákonu finančnímu a podal jsem ji různým
parlamentním klubům, může mi to býti
úplně lhostejno, ježto pan dr Koberg je
svým způsobem boje mezi sudetskoněmeckým
obyvatelstvem dostatečně znám. Zařídím
své jednání a počínání
bez ohledu na předpověděné pozorování
pana dr Koberga tak, jak je mohu jak ve svém městě,
tak také u svých parlamentních voličů
jako zástupce německého lidu bez demagogie
zodpověděti. Ostatně bych panu dr Kobergovi
doporučoval, aby se pozeptal v Krnově, kde jakožto
úřední ředitel také v době
svého vytouženého poslaneckého mandátu
požívá plného platu, zda to také
přirážky platícímu obyvatelstvu
stojí za to.
Co se týče tolik obávané sesaditelnosti
purkmistra, může k takovému případu
dojíti jen tehdy, jestliže purkmistr neplní
svých povinností, neboť každá vláda
musí uvítati, jestliže v německých
obcích úřadují schopní němečtí
úředníci a němečtí purkmistři.
A jestliže nějaký německý úředník
nebo purkmistr nekoná svých povinností, pak
jest také škůdcem německého národního
hospodářství.
Také zákon o finančním hospodářství
samosprávných korporací jest právě
tak jako berní reforma podle našich zásad neúplný.
I tento zákon považujeme jen za přechod ze
zmatku finančních a berních zákonů
do jistějších poněkud poměrů.
Vyčítá-li se nám německým
vládním stranám stále znovu a znovu
zrada lidu a zrada samosprávy, musíme všechny
tyto výtky rozhodně odmítnouti, poněvadž
jsme toho pevného přesvědčení,
že se sudetskoněmeckému lidu poslouží
jen promyšlenou, postupnou dorozumívací politikou,
čímž národové v tomto státě
mohou blahodárně pracovati pro celé národní
hospodářství. Proto jsme také spolupracovali
o berní reformě. Žádáme však,
aby se s drahocennými penězi, které zatěžují
veškeré národní hospodářství,
hospodárně, šetrně a spravedlivě
zacházelo. Jen tehdy může se tato berní
reforma státi reformou v pravém slova smyslu. (Potlesk
poslanců něm. křesť. soc. strany lidově.)
Místopředseda dr Buday (zvoní):
Ďalším zaznačeným rečníkom
je pán posl. Elstner. Udeľujem mu slovo.
Posl. Elstner (německy): Bez ohledu na četné
a vážné protesty, jež se téměř
ve všech větších obcích a městech
ozvaly a v nichž se poukazuje jasně a zřetelně
na reakční ráz této neprávem
tak zvané reformy, zvláště pak na těžkou
odpovědnost, kterou v rozhodující míře
na sebe berou německé vládní strany,
přešla nynější černo-zelená
koaliční vláda, věrna svému
třídnímu programu, k předložení
daňové reformy plenu, aby jí dala moc zákona
známým způsobem pomocí dobře
pracujícího hlasovacího stroje. Snad jest
ještě několik snílků, kteří
nechtějí viděti v tomto demokratickém
československém parlamentarismu pouhý hlasovací
stroj, nýbrž kteří na základě
do tisíců jdoucích protestů více
než 1000 pozměňovacích návrhů
a na základě nyní se zvyšující
diskuse očekávají v poslední chvíli
zmírnění tvrdostí opírajících
se o tento systém. Takovým snílkům
stačí, nepřešla-li jim ovšem dosud
do krve československá demokracie, připomenouti
uzákonění pevných agrárních
cel a kongruy.
Třídně uvědomělé dělnictvo
bez rozdílu národnosti ví, že v tomto,
jak se rádo říká, "slavném
shromáždění" rozhoduje moc a ne
právo, třeba bylo proneseno sebe více řečí
a podáno sebe více pozměňovacích
návrhů.
Daňová reforma ve svém celku není
ničím jiným, než dobře připraveným
útokem, zákonem provedenou státně
privilegovanou krádeží z kapes dělníků,
zaměstnanců, drobných živnostníků
a zemědělců, domkářů
atd. ve prospěch a k zajištění zisků
kapitalistů vůbec, mezi nimi zvláště
agrární buržoasie a bank, čímž
se zároveň otevře nesmírné
pole keťasům a lichvářům, spekulantům
a defraudantům. Nesmírné mase trpících,
potlačených a vydíraných znamená
stoupající bídu a trvalou nouzi, což
se má udělat masám přijatelnějším
rafinovanými pokusy o klam a poukazováním
na plnění povinností vůči státu.
Nebyl to nikdo jiný než ministr financí dr
Engliš, kdo při daňové debatě
v rozpočtovém výboru odůvodňoval
zdanění drobných příjmů
daňovou povinností vůbec - to jest známá
kapitalistická morálka.
Pro lepší seznání podstaty a účelu
této daňové reformy jest nejdříve
nutno, abychom pohlédli na dvě čísla,
a to na celkový příjem, činící
dle rozpočtu na r. 1927 11.075,000.000 Kč a na částku
2183 milionů Kč, jíž se má dosíci
placením přímých daní, tedy
daňovou reformou, o níž se nyní diskutuje.
Diferující částka 8892 milionů
musí býti získána z nepřímých
daní, z daní spotřebních, poplatků
a dávek. Daňovou reformou se tedy získá
pouze jedna pětina všech příjmů.
To ukazuje zřejmě smysl a účel této
reformy: Značné ulehčení daní
kapitalistům, a všemu dělnému lidu uvalení
všech břemen donucováním k přímému
placení daní a zvýšením daní
nepřímých. Obchází se rádo
s argumentem, že reforma daně z příjmů
přinese také dělnictvu ulehčení
asi o 37%. K tomu poukazujeme na zvýšení daně
z cukru, provedené loňského roku, jež
u čtyřčlenné rodiny činí
ročně 200 Kč, abychom v pravé světlo
postavili toto odůvodnění.
Nejdříve se budu obírati kapitolou pro dělníka
nejdůležitější, daní z příjmu,
při čemž zdůrazním dva zvláštní
body, nezdanitelné minimum a daň ze mzdy. Od vzniku
republiky, lépe řečeno od té doby,
kdy se naivním lidem zdálo, že v této
sněmovně bylo by lze učiniti také
něco ve prospěch dělnictva, žádají
zástupci téměř všech dělnických
stran zvýšení nezdanitelného existenčního
minima. V Rakousku bylo existenční minimum 1600
Kč. Kdyby existenční minimum v naší
demokratické republice se rovnalo onomu ve starém
Rakousku, v tom reakčním, monarchistickém,
zpuchřelém státě, muselo by při
dnešním kursu naší koruny býti
zvýšeno na 10.400 Kč. Vezme-li se index cen
950, muselo by býti zvýšeno na 15.200 Kč.
Teprve s těmito penězi by si dělníci
mohli koupiti to, co jim ve starém Rakousku skytala kupní
síla 1600 K.
Tomuto požadavku dělnictva se vyhovuje nejposměšnějším
a nejprovokativnějším způsobem tak,
že se nezdanitelné existenční minimum
zvyšuje z 6.000 Kč na nezdanitelné minimum
7.000 Kč. Jistě všichni ti pánové,
kteří hlasovali pro tak špinavé jednání,
nezkusili nikdy uživiti se s takovým příjmem.
K tomu si jen přeji, aby těmto pánům
hodně brzy dali dělníci příležitost
zakusiti po kratičkých 10 let takovéhoto
zlatého života a aby v té době byli
ještě jednou pověřeni vypracováním
daňové reformy.
Daň se vypočítává z hrubého
příjmu a k tomu přistupuje, že příjem
všech ve společné domácnosti žijících
členů rodiny jest podroben zdanění
jako příjem jediný, aniž se při
tom povoluje příslušná srážka.
Největší provokací, jakou si kapitalisté
dovolují, jest zavedení daně ze mzdy, tohoto
reakčního ustanovení, jež samo ospravedlní
užití nejostřejších zbraní
proti jeho uzákonění.
Vzpomínáme si na loni vydané nařízení
ministra financí dr Engliše o 3% srážce
ze mzdy. Přes sabotáž většiny socialistických
vůdců pustilo se dělnictvo do boje proti
tomuto ustanovení, do boje, jenž byl veden s nadšením
a odhodláním, jenž měl zvláště
dobré vyhlídky na úspěch, protože
ministr financí měl jen málo příležitosti
k odporu. Či věří někdo, že
by bylo možno statisícům dělníků
zabaviti poslední majetek? V teorii to snad jde, ale v
praksi proti rozhodně a svorně bojujícímu
dělnictvu nikdy. Nutno-li přes to zaznamenati určitý
úspěch těchto nařízení
pro kapitalisty, jest to připsati jedině na účet
takovýchto socialistů. To jest viděti zvláště
z výroku ministra dr Engliše, jenž, když
čeští socialisté kritisovali v rozpočtovém
výboru daň ze mzdy, se k nim klidně a jistě
s potěšením takto vyjádřil: "Vy
máte nejméně příčin
ke kritice, vy jste přece r. 1924, když jste ještě
seděli ve vládě, v zásadě dali
souhlas k zavedení daně ze mzdy." Časy
se mění a s nimi i lidé, nemluvě ani
o parlamentních zástupcích českých
národních socialistů, v jichž řadách
se dokonce ve vzletných řečech uvažovalo
o daňové stávce, a přes to, že
se velká část tohoto dělnictva připojila
k boji proti třeba provisornímu zavedení
daně ze mzdy - ti se budou i ve své oposici snažiti
zůstati pro všechny případy ke vládě
způsobilými.
V tomto nařízení se také pravilo:
"kdo podpisem dobrovolně projeví souhlas."
Tato dobrovolnost vypadala ovšem tak, že nesouhlasil-li
dělník, se mu dokonce zabavilo 5·8 až
10% mzdy, a jindy se opět jeho poslední majetek
podrobil exekuci. Tedy zkrátka: dobrovolnost vynucená
očekávanými represáliemi. Srážka
ze mzdy se prováděla bez ohledu na to, zda dělník
dosáhl ročního příjmu 7200
Kč či ne. Často se stalo, že počet
nezaopatřených dětí zůstal
zcela nepovšimnut, rozklady dělníků
u berních úřadů byly odmítány
v mnohých případech způsobem, který
nutno označiti, mírně řečeno,
jako hrubý. Třebaže toto nařízení
sahalo jen do konce r. 1926, takže se mělo počátkem
r. 1927 se srážkami ze mzdy přestati, jest
ještě dnes řada případů,
kde se stále dělnictvu strhují 3 nebo 5%
mzdy. Tyto případy uvádím hlavně
proto, abych podal obraz, jak a s jakou bezohledností bude
daň ze mzdy vymáhána, až se stane zákonem.
S jakou nestoudností se chce dobýti poslední
haléř z kapes dělnictva, ježto daňová
reforma má nastoupiti se zpětnou platností
od 1. ledna 1927, jest viděti také z toho, že
od 1. srpna t. r. má býti daň ze mzdy strhávána
v dvojnásobné výši, jak jest zřejmo
z §§ 30, příp. 36 tohoto nařízení.
Mluví-li se v této reformě o tom, že
se má dělníkovi v případě,
že dosáhne onoho nezdanitelného minima podle
počtu členů rodiny stanoveného, vrátiti
zaplacená daň, dovedeme to podle praktických
zkušeností oceniti. I když by mělo býti
přes návrh vládních stran provedeno
vrácení přeplatků od berních
úřadů bez žádosti, případně
vyzvání, nevěříme tomu proto,
že víme dobře, že berní úřady
s vyřizováním své agendy nejen jsou,
nýbrž v budoucnosti pravděpodobně také
zůstanou nesmírně pozadu. Následkem
toho budou písemná vyzvání a častější
předvolání k bernímu úřadu,
aby snad v příznivém případě
vzešla naděje na vrácení přeplatku,
po nových výdajích, ježto, jak známo,
každý u berního úřadu nebydlí
a poštovní doprava není zadarmo.
Vedlejší příjmy mají podléhat
zvláštnímu zdanění, jestliže
překročí 500 Kč ročně.
Tedy kdyby koza dávala příliš mnoho
mléka, nebo kdyby slepice nesly příliš
mnoho vajec, bude nutno přesně počítati,
aby tento vedlejší příjem, přesahující
snad 500 Kč, mohl býti předložen ke
zdanění. Všechna tato ustanovení mají
jen ten účel, zvýšením daní
nejchudších opatřiti buržoasii další
úlevy. Při ročním příjmu
100.000 až 10,000.000 Kč bude úleva těchto
ubožáků činiti 4000 až 1 1/2
milionu Kč. Při tom počítá
finanční správa, že příjmy
státu z daní se nezmenší, nýbrž
zvětší. To má ovšem za následek,
že dary velkostatkářům, bankám
a průmyslovým předákům a zvýšení
příjmu na daních, jehož se má
dosíci, se musí získati silným donucováním
dělníků, zaměstnanců a drobných
živnostníků a domkářů
ku placení přímých daní a zvýšením
daní nepřímých, poplatků a
dávek.
K tomu ještě několik slov o užití
takto získaných příjmů tohoto
státu. Pouze na civilní státní aparát
mocenský a na militarismus se vydá 41·3% celkových
příjmů. K tomu spotřebuje správa
státního dluhu 22·1%, takže na hospodářskou
a sociální správu, kulturu a vzdělání
lidu zbude celých 36·6%. Stále a při
každé příležitosti musíme
poukazovati na šílené výdaje na militarismus,
jenž v 8 letech pohltil neméně než 18.541
milionů a na rok 1927 jest opět stanovena částka
1.875,890.144 Kč. Na 13 až 15 vojáků
připadá jeden důstojník.
K zvláštní charakteristice, jak vypadá
kulturní péče tohoto státu, uvedu
ještě jeden příklad, a to: Na 50 žáků
připadá jeden učitel. Několik důstojníků
francouzské mise dostává ročně
5 milionů Kč, čtvrt milionu nezaměstnaných
dostává následkem gentského systému
asi 10 milionů. A to vše se děje s podporou
německých občanských stran, jež
na svůj prapor vepsaly boj o sebeurčení,
udržení německé hroudy a německých
pracovních míst. Odpovídá to ryzí
křesťanské lásce k bližnímu
a německému národnímu sebevědomí,
když se německým dělníkům
svlékají poslední kalhoty, když se jim
bere poslední pole nebo s velkou námahou získaný
domek? Tak vypadá péče nynější
německo-české koaliční vlády,
od níž náš pan ministr financí
dr Engliš odvozuje povinnost, že každý,
i při sebe menším příjmu musí
platiti daň, aby učinil zadost své povinnosti
státního občana. Kde zůstávají
povinnosti vlády vůči občanům
tohoto státu?
V souvislosti s tím bych chtěl promluviti zvláště
o posledních událostech ve sklářském
průmyslu. V době konjunktury se zvláště
mnoho mluvilo o platech a výdělcích sklářů.
Zvláště v mozcích šosáků
a také v úřadovnách berních
úřadů strašila myšlenka, že
brusiči skla mohli v období konjunktury zaznamenati
výdělek, pohybující se mezi 500 až
1000 Kč. S určitou žádostivostí
čekaly již berní úřady na příležitost,
aby mohly vysoké výdělky brusičů
skla podrobiti příslušné dani. K tomu
si dovolím zodpověděti otázku, jak
velice tyto domnělé mzdy odpovídaly skutečnosti.
Do r. 1920, a to do února 1920, tedy také již
v době, kdy se mluvilo o vyloženém období
konjunktury, dosáhli brusiči skla v Jizerských
horách průměrného týdenního
výdělku 50 až 120 Kč. V době
zvýšených drahotních přídavků
pro skláře činil r. 1920 výdělek
brusiče skla při průměrném
propočítání týdně 278
Kč pro brusiče flakonů a 289 Kč pro
brusiče křišťálového skla.
To byly ve skutečnosti ony nesmírné výdělky,
o kterých se tolik křičelo a na něž
se dychtivě čekalo, aby se zdanily. Jest jisto,
že tyto "nesmírné" výdělky
brusičů skla se odvozovaly z toho, že podnikatelé
již za války měli nesmírné výdělky
a později v letech 1918, 1919 a 1920 zbohatli, aniž
věděli jak. Z toho se usuzovalo na mzdy dělníků,
kteří museli vyjíti se mzdami mnou uvedenými.
Jak dlouho potrvala brusičům skla tato konjunktura,
o níž se tolik mluvilo? Toliko asi rok měli
dělníci příležitost živiti
se výdělkem, který jsem uvedl. Již r.
1921 museli dělníci flakonů omeziti svoji
pracovní dobu na 4 dny v týdnu, takže se jejich
výdělek přiměřeně zmenšil.
(Pol. Wünsch [německy]: Ale o tom měšťáci
jistě nemluvili!) Ne, o tom jistě nemluvili.
Krise se sklářům přiostřila
zvláště r. 1922. Od září
1922 mají se věci tak, že v obou branžích,
křišťálového skla i flakonů,
nejsou téměř žádné pracovní
možnosti. Lidé trpí úplnou nezaměstnaností
a musí vyjíti s nepatrnou podporou pro nezaměstnané.
(Výkřiky na levici.) Až dodnes účinkovala
krise ve sklářském průmyslu strašně.
Bída stoupla zvláště v r. 1925 zavedením
německých cel na výrobky sklářského
průmyslu Jizerských hor, kteréžto ustanovení
nebylo ničím jiným, než odvetou za nesmírně
vysoká cla, jež Československo uložilo
na chemikálie z Německa dovážené.
Nastala situace, jež dělníkům vzala
každou možnost života.
Zdůrazním jen některé momenty, které
se projevily v zostřené krisi. Jest pochopitelno,
že podnikatelé zahájili v době krise
nesmírně špinavou konkurenci, jen aby získali
nějaké zakázky, lhostejno, za jaké
ceny. Ale tato nesmírně špinavá konkurence
podnikatelů účinkovala na zádech dělníků
tím, že nastalo stálé klesání
platů. Nedostačilo snižování
mezd, způsobené smluvními poměry,
nýbrž stlačené mzdy se snižovaly
dále až na nejnižší míru.
K tomu přistupuje nedostatek jakéhokoliv porozumění
vlády tohoto státu, lhostejno, jak se jmenovala,
pro rozumnou hospodářskou politiku a nedostatek
obchodních smluv s odbytišti, přicházejícími
pro tyto výrobky v úvahu. Na druhé straně
k tomu přistupuje mimořádné rozšíření
výroby smirkového zboží. Výrobci
užili krise k tomu, že přinesli suroviny na trh
jako hotové zboží, aby si stůj co stůj
zajistili obchody a zisk. Vláda zůstala k tomu všemu
lhostejná. Neměla ani sebe menší zájem
a neprojevila nejmenší snahu zde nějak pomocně
zasáhnouti. (Posl. Wünsch [německy]: Vždyť
šlo jen o sklářské dělníky!)
Ano, to jest pravda, byli to jen sklářští
dělníci, a co záleží v tomto
státě na tom, když zahyne 1000 nebo 2000 sklářů?
Z toho všeho vznikla nesnesitelná situace, jež
musela vésti ke zvláštním účinkům.
Poukazuji při tom ještě na četné
zákroky odborových organisací různých
stran a obcí u vlády, kde byly vždy chlácholeny
sliby. Dodnes však nebyl ani jediný slib s vládních
míst dodržen. Přitěžovalo, že
sklářští dělníci byli
podle famosního gentského systému většinou
vyřazeni z podpory a tak vystaveni největší
bídě. Není žádným divem,
že dělníci, kteří neviděli
možnosti dostati se z této situace, sáhli k
prostředku, aby mocným veřejným prohlášením
vyslovili svůj protest. Jest více než pochopitelno,
že 21. března t. r. vytáhlo tisíce a
tisíce sklářských dělníků,
ne aby provádělo nějaké násilnosti,
nýbrž jedině proto, aby v posledním
okamžiku ještě jednou upozornilo vládu
na vážnost situace, aby vyzvalo vládu, aby
konečně pomocně zasáhla. (Výkřiky
na levici.) Byla to naděje, které se sklářští
dělníci oddávali, která však
dodnes zůstala pouhou nadějí. Vzpomínám
si na řeči, které při této
demonstraci měli různí zástupci odborových
organisací, a vzpomínám si ještě
velice dobře na to, že reformisté nebyli poslední,
kdo prohlásili, že toto bude poslední klidná
demonstrace sklářů; nezasáhne-li vláda
ihned, sáhnou prý dělníci k svépomoci.
Ale nic se nestalo, vláda zůstala dále lhostejná.
A tak došlo 28. března k oné demonstraci, o
níž se v občanském tisku tolik mluvilo.
Byl to spontánní projev, při němž
byla rozbita spousta výrobků, v nichž dělníci
viděli hlavní příčinu své
nouze a bídy. Ale vina toho neleží na dělnictvu,
vina na těchto událostech lpí na těch,
kdo tuto situaci vyvolali. Vina lpí na vládě,
která po léta hleděla lhostejně na
bídu sklářů. Výsledkem této
demonstrace z 28. března byl výjimečný
stav a za tohoto výjimečného stavu zahájené
porady se zástupci vlády.