Pátek 6. května 1927

Na druhé straně musí býti berní morálka oboustranná. Od poplatníka žádati berní morálku a finančním úředníkům dovoliti, aby podle údajů donašečů proti němu postupovali, jest falešná zásada. A jak to může býti uvedeno v souhlas s berní morálkou finančního úřadu, má-li vládě příslušeti právo, zvyšovati úroky z prodlení až na 10%.

Finanční úřad měl by se snažiti o stabilitu, normalitu a nikoli účastnit se na časové konjunktuře úrokové k tíži poplatníků a tím dávati špatný příklad. Víme z minulosti, že finanční úřad snadno zvýší úrokovou míru a že vysoká míra úroková ještě dlouho zůstane, i když se poměry na peněžním trhu již dávno změnily.

Pokud se týče soudnictví ve věcech daňových, nemůžeme se nijak spřáteliti s ustanoveními návrhu. Jedině uspokojivé by bylo, kdyby soudnictví ve věcech berních bylo svěřeno samostatným berním soudům I. a II. stolice; jako III. stolice mohl by býti zcela postačitelný nejvyšší správní soud.

Jedině soudcovská nezávislost může zejména pokud se týče poplatníků náležejících k národním menšinám, zaručiti objektivní používání opravdu velmi ostrých trestních ustanovení, při čemž ani s teoretického stanoviska nebylo by lze proti tomu ničeho namítati, aby tyto soudy fungovaly jako soudy smíšené se živly laickými; zástupci finančního úřadu mají příslušeti práva státního zástupce ve věcech daňových.

Samozřejmě řízení před těmito soudy nemůže býti myšleno jinak, než jako sporné. Že však v zamýšleném trestním senátu podle návrhu zasedající finanční úředníci mají právo odvolati se proti rozsudku tohoto senátu, zbavuje toto ustanovení každé vážnosti a činí z něho právnickou frašku. Něco takového bylo by bývalo možno v metternichovském policejním státu, v demokratické republice jest takové ustanovení při zamýšlených výměrách trestních výrazem politováníhodného právního omylu. V odvolacím senátu jest pak ztělesněna úplná finanční policejní všemohoucnost, neboť jak předseda, tak také dva další členové mají býti finančními úředníky, proti nimž jako další člen stojí jen jeden soudce laik. Tento soudce laik jest opravdovým pictus masculus, odsouzený k bezmocnosti. Odporuje to pravidlům soudcovského zřízení a moderního řízení soudního, že odvolací stolice může rozhodnouti v neprospěch odvolatelů také v tom případě, jestliže se jen sám odvolal, jak to stanoví § 337.

Důkladná zadní dvířka pojišťuje si ministr financí v §u 209, podle něhož má mu příslušeti právo trestní řízení zastaviti nebo přeměniti trest na svobodě v trest peněžitý. Toto ustanovení má také náležeti do kapitoly "berní morálky"?

Jsme proti oněm ustanovením berního návrhu, která jsem jako taková uvedl, že nesnesou objektivní kritiky.

Jsme proti tomu, aby rameno státu, který beztoho okolkováním peněz, dávkou z majetku, pozemkovou reformou a dosavadním výkonem daní tak jako tak neuvěřitelně nám pustil žilou, bylo ještě prodlužováno.

A jestliže reforma daňová vyžaduje od poplatníků již tak velkých obětí, pak musíme jménem národních menšin požadovati, aby ustanovení jazykového zákona, která se tak jako tak pohybují v nejužším obzoru, byla v oboru daňovém zrušena a bylo ustanoveno, že o daních se jedná s každým poplatníkem v řeči, ve které si on sám projednávání přeje. Jestliže se menšinám vymámí z kapes tak veliké peněžité částky, má se jim dostati aspoň zadostiučinění v tom, že se to děje cestou i jazykové "treuga dei". Republika se tím jistě nezhroutí. Tento požadavek jeví se býti odůvodněn i praktickými úvahami nehledíc ke všemu ostatnímu.

Mnozí poplatníci a zejména malé existence budou nuceny pro nedostatek reserv pro odborné obhájce ve věcech daňových samy sebe zastupovati. Žije zde mnoho milionů poplatníků, kteří neznají státní řeči, nebo ne aspoň v takové míře, aby se mohli ve státní řeči hájiti proti pravděpodobným přemrštěnostem ve věcech daňových. V mnohých případech půjde o existence; bylo by tudíž správno a spravedlivo, aby jazykový zákon byl suspendován.

Upouštím-li od uvádění dalších vad daňové reformy, neznamená to snad, že by zde takových vad nebylo; naše kritika musí se omeziti na nejkřiklavější nedostatky a nespravedlnosti, neboť berní reforma jest také v zájmu menšin a kdyby byla provedena bez vad, které jsem uvedl, mohla by přispěti k blahu veškerého obyvatelstva.

Jménem křesťansko-sociální zemědělské strany na Slovensku podávám tyto pozměňovací návrhy:

Odst. 1 §u 3 má zníti:

"Od daně z příjmů jsou dále osvobozeny osoby, jejichž veškerý dosažený důchod v berním období nepřevyšuje 12.000 Kč."

Odst. 2 §u 271 má zníti:

"Úroky z prodlení z daňových dluhů nemohou převyšovati 8%."

Odst. 6 §u 330 má zníti:

"Odvolání má odkládací účinek na vymáhání daně."

Odst. 1 §u 235 má zníti:

"Předsedu daňové komise volí příslušná obchodní komora z poplatníků bydlících v berním okrese."

Odst. 3 §u 248 má zníti:

"Předsedou a členy odvolací komise jsou občané, zvolení k tomu účelu hospodářskými, zájmovými zastupitelstvy."

V hlavě VIII. místo §§ 185 až 230 má býti ustanoveno:

"Soudnictví ve věcech berních vykonává se berními soudy první a druhé stolice se živly laickými v soudních senátech. Před těmito berními soudy jest trestní řízení sporné a finanční úřad má práva veřejného žalobce.

Ministr financí má příslušný návrh zákona předložiti parlamentu k projednání do 15 dnů a příslušný zákon má vstoupiti v život zároveň se zákonem o berní reformě."

Jako nový § 405 se navrhuje:

"Ve věcech berních se jazykový zákon suspenduje." (Potlesk.)

Místopředseda Zierhut (zvoní): Dále je ke slovu přihlášen pan posl. Nitsch.

Pan posl. Nitsch mně sdělil, že se vzdává slova.

Uděluji slovo dalšímu řečníku, jímž je pan posl. Brožík.

Posl. Brožík: Slavná sněmovno! Ačkoli nemáme mnoho naděje, že naše návrhy a řeči v této debatě pronesené změní něco na osnově zákona, kterou právě projednáváme, pokládáme za svou povinnost upozorniti na její nedostatky a v souvislosti s ní poukázati na hospodářské poměry, v nichž se nalézáme.

Pan ministr financí do velikonočního čísla "Lidových Novin" napsal článek "O hospodářském vzkříšení", v němž píše: "Musíme všichni šetřiti a uvědomiti si, že jsme v době postu." Jedno staré přísloví praví: Kdo šetří, má za tři. O tomto šetření jsme slyšeli od převratu také mluviti z celé řady míst jiných. Pravda, proti zásadě teoreticky bylo by těžko něco namítati, ale poněvadž na světě z ničeho nikdy není nic, je nutno i při této zásadě v prvé řadě se podívati na to, lze-li u nás šetřiti a kde lze šetřiti a kam by tato slova především měla býti řízena.

U celé řady odborů průmyslově zaměstnaného dělnictva, které zápasí s odbytovou krisí, ať je to v hornictví, ať ve sklářství, v průmyslu porculánovém, či v průmyslu textilním, není dnes žádnou zvláštností, činí-li mzdy zaměstnanců kolem 100 Kč týdně. A jestliže do těchto poměrů přichází se s radou o šetření, pak myslím, že se spíše musíme ptáti, jak je to možno, aby tito lidé - a to není jenom malý počet, počet jich jde jistě do set tisíců - mohli existovati a mohli býti živi. Proto myslím, že pro tuto část obyvatelstva snad dobře míněná rada p. ministra financí o šetření není na místě.

A mluví-li p. ministr financí o postu, pak u těchto vrstev je tento půst nejen trvalý, ale dokonce se značně zhoršuje, zejména od té doby, kdy ceny životních potřeb následkem celního opatření nové vládní většiny jdou nahoru. Ostatně zbídačelost sociálních poměrů našeho dělnictva byla potvrzena úředně zprávou Mezinárodního úřadu práce, podle které reálná hodnota mezd dělnictva v Československu stojí na čtrnáctém místě, na předposledním místě uvedeném ve výkazu Mezinárodního úřadu práce. Bylo by tedy třeba, aby ta výzva o šetření a o postu byla adresována jinam. Jenomže mám obavu, že tyto kruhy, které sice o šetření a o postu mluví tam, kde jde o zájmy dělnictva, v tomto směru nebudou pro dobře snad míněnou radu pana ministra financí míti porozumění.

Jednotlivé vládní strany při osnově zákona si libují, že se dostává určitým vrstvám značných úlev. Je-li tento fakt na jedné straně konstatován, pak podivně působí, když titíž lidé na druhé straně tak úzkoprse a zaujatě chovají se k nejdůležitějším životním otázkám dělnictva, jakými jsou na př. podpora v nezaměstnání, podpora zestárlým atd.

Mluví se dále o tom, že tato osnova je dílem velikého národohospodářského významu, že má uleviti výrobě a podnikání. Ale při tom současně se mluví o tom, že státní pokladna musí býti tak zabezpečena, aby státní finance nedoznaly újmy. Pravda, uleviti podnikání, dostati se k normální výrobní činnosti není jenom věcí podnikatelských kruhů, na tom je silně interesováno zejména též dělnictvo. A my bychom jistě byli prvními z těch, kteří by vítali každý krok a opatření, kterým by průmyslové podnikání bylo zvyšováno, poněvadž jenom na tom vyrůstají možnosti a podmínky existenční.

Je ovšem otázkou, zdali tyto úlevy, které touto osnovou na prospěch podnikání a výroby mají býti dány, opravdově svému účelu dostojí a svůj úkol vykonají. Z prakse, kterou vidíme u našich podnikatelů, můžeme souditi, že tyto úlevy půjdou pravděpodobně někam jinam, tam, kam jde smysl celého našeho podnikání. U nás provádí se podnikání v prvé řadě s toho hlediska, kolik se vydělá, kolik se docílí zisku, bez ohledu na to, jaké jsou národohospodářské a sociální výsledky produkce.

Malý důkaz, který potvrdí správnost tohoto stanoviska, jsou poměry, jak vyvíjejí se u nás v uhelném průmyslu. Za posledních 5 let bylo z uhelného průmyslu vyřazeno čili propuštěno 35.000 lidí. To činí celou třetinu všech v uhelném průmyslu před 5 lety zaměstnaných. Jen letošního roku za 4 uplynulé měsíce v jediném revíru ostravsko-karvínském bylo z uhelného průmyslu propuštěno 2800 lidí. Při tom ti ostatní, kteří v zaměstnání zbyli, pracují 4, 3 a na některých závodech dokonce 2 směny v týdnu.

Tento katastrofální stav průmyslu uhelného leží před námi; přesto, že mzdy dělnické v tomto období byly redukovány o 40% a výkonnost zaměstnanců na hlavu a směnu u uhlí černého zvýšena byla o třetinu, přestože byly učiněny úlevy na uhelné dani, úlevy na předpisech a daňových základnách, čímž bylo způsobeno, že celá řada obcí v uhelných revírech octla se v přímé finanční katastrofé, přestože byly sleveny dopravní tarify na uhlí - ačkoliv i tak jsou pořáde ještě vyšší, než jsou v ostatních státech kolem nás - a na uhelném průmyslu leží uhelná dávka, třebaže redukovaná, ale representující pořád kolem 200 Kč na vagoně uhlí, dávka, která v žádném jiném státě není zavedena, která u nás výrobní náklady zatěžuje - bezesporně obraz krise v uhelném průmyslu je stále horší a horší.

Jinak však vypadá bilance pro uhelné podnikatele! Kdežto na straně dělnictva objevují se výsledky, o kterých jsem mluvil, ve stále postupujícím zbídačení, u kruhů podnikatelských objevuje se obraz jiný. Mám tu po ruce výkaz bilancí 8 největších uhelných společností republiky, t. j. Pražsko-železářské se svými závody v Kladně, České obchodní se svými závody na severu, Duchcovsko-podmokelské dráhy v hnědouhelné pánvi severočeské, Ferdinandovy dráhy v Ostravě, Báňské a hutní společnosti v Ostravě, Západočeské akciové společnosti uhelné v Plzni a Žacléři, Severočeské uhelné v Mostě a Mostecké uhelné v Mostě. R. 1923 vykazovaly bilančně tyto společnosti čistého výnosu 41 milionů r. 1924 48 a r. 1925 57 milionů Kč. Za rok 1926 bilance ještě uveřejněny nejsou, ale není žádného sporu, že i za tento rok budou bilance tyto vykazovati ještě větší přebytky, již s ohledem na anglickou konjunkturu, která v tomto roce byla.

Tedy, kdežto na straně dělnictva propuštěno bylo 35.000 lidí, celá jedna třetina, a sníženy mzdy o 40% přes zvýšený výkon a při stálém hladovění při dvou, třech, nanejvýše čtyřech směnách týdně, uhelné společnosti vykazují zvýšení čistého zisku v posledních 3 letech o celých 28%. Za těchto okolností máme oprávněnou obavu, že daňové výhody, dávané osnovou zákona, kterou projednáváme, neprojeví se v oživení našeho podnikání, nýbrž že projeví se zase ve zvyšování čistých zisků. Správně při této věci a v této souvislosti reformy takového významu měla by býti načrtnuta otázka kontroly výroby. Tu jsme u problému, který je u nás neznámou pevninou. Chráníme čest člověka a jeho majetek a máme celou řadu ustanovení o ochraně zvěře a dobytka, ale pro to, co se děje v podnikání, co risik a obětí na zdraví, na existenci a na lidských životech nám zde uniká, není u nás porozumění, a proto také nelze předpokládati, že úlevy tímto zákonem skýtané projeví se tím způsobem, jak bylo by třeba. A přece tu jde o základní problém celého hospodářského života, nejen o problém materielní, ale i o problém mravní. Vždyť i v tom případě, kdy podnik objeví se v určitých obtížích a kdy jeho existenční podmínky jsou značně ztíženy, docela jinak jeho zaměstnanci musí posuzovati tuto situaci, jsou-li o ní přesvědčeni a mohou-li se o ní přesvědčiti, třebaže nemohou na ní nic změniti. Ale pocit, že na jedné straně přináší se stále stoupající zbídačení, kdežto na druhé straně hromadí se zde bez jakékoliv závory stoupající zisky, přirozeně k uklidnění nemůže přispěti.

Jak se tento problém objevuje v praxi, chtěl bych zase ukázati na uhlí. Jde tu o základní surovinu našeho průmyslu a podnikání všech odvětví. Myslím, že nás musí napadnouti, jak to přijde, že u nás ceny uhlí stojí pořád tak vysoko, že nejsme schopni konkurence za hranicemi a že dokonce nejsme schopni udržeti si odbyt domácí. Když víme, že podíl mzdy na uhlí - a tento podíl tvoří hlavní složku provozních nákladů, poněvadž činí 50% všech nákladů výrobních - činí na 1 q uhlí černého 4 Kč, uhlí hnědého 2 Kč a když si představíme, že cena černého uhlí na šachtě činí 20 až 24 Kč, uhlí hnědého 10 až 15 Kč, pak přirozeně musíme se ptáti, v čem vlastně se jeví ta ohromná diference v provozních nákladech, podlamující a znemožňující existenci nejen uhelnému průmyslu, nýbrž zatěžující i ostatní odvětví, kde tyto diference se projevují. Pro tyto věci u nás bohužel není žádného porozumění nejen se strany vlády, ale také ne se strany úředních orgánů.

Před časem jsme v uhelné radě navrhovali, aby bylo provedeno zjištění, jakými částkami ta nebo ona složka participuje na cenách uhlí. Návrh, který je, myslíme, nejen v zájmu zaměstnaných v uhelném průmyslu, nýbrž také v zájmu všeobecném, byl zamítnut. Postavili se proti němu nejen uhelní podnikatelé, kteří mají jiný důvod, aby jasna o provozních složkách nebylo dosaženo, ale i zástupci státních úřadů, kteří, myslím, především měli by míti zájem na tom, aby zde bylo zřejmo, čím uhlí u nás je zatěžkáno.

Druhá věc, o které bych se chtěl zmíniti a která jasně ilustruje, jakým duchem podnikatelé u nás jsou vedeni, o co se starají, místo aby řešili problémy hospodářského života s vyšších hledisek, všeobecných, nejen svých vlastních, je návrh, který souvisí s t. zv. sociálními břemeny.

Naši podnikatelé a zejména v kampani nynější, kdy jde o útok na sociální pojištění, a spíše ještě než oni jsou to jednotlivé strany vládní většiny, argumentují tím, že sociální břemena u nás jsou značně vysoká a že jsou položkou, kterou je silně zatěžkáno průmyslové podnikání. Jak vypadá v praksi jejich postup, o tom bych chtěl říci několik slov, které se týkají "Ústřední bratrské pokladny". Mluví se o drahé administrativě atd., horníci jsou pojištěni pro případ invalidity a stáří ve svém vlastním ústavě, Ústřední bratrské pokladně. Tato stojí dnes před finanční katastrofou proto, poněvadž musily býti valorisovány a zhodnoceny předválečné provise invalidů, vdov a sirotků na jedné straně, dále čekatelství aktivních členů a protože reservy starých bratrských pokladen poklesem hodnoty měny byly značně znehodnoceny.

Sanace tohoto pojištění musí samozřejmě býti provedena. Podle úmyslu vlády má býti provedena tak, že mají býti důchody invalidní, starobní, vdovské a sirotčí, třebaže ve své hodnotě jsou nižší než důchody předválečné, sníženy o  1/3, čekatelství aktivních členů mají býti zhoršena o polovinu, nárok na bezpodmínečný důchod vdovský, který byl před 37 lety ve starém Rakousku přiznán hornickým vdovám, má býti zrušen, nárok na provisi, který před 20 lety ve starém Rakousku byl přiznán na základě neschopnosti povolání, má býti zrušen, pro nárok na starobní důchod má býti věková hranice zvýšena o 5 až 10 roků, samostatné hornické pojištění trvající celá desetiletí má býti zrušeno. Něco takového jsme neviděli ještě v žádném jiném státě kolem nás, ani ve státech, které za horších poměrů poválečných těžce se restaurovaly. Bude-li tato kapitola takto řešena, bude míti své dozvuky. Bude-li tento problém takovým způsobem řešen, není sporu, že stojí republika před nejzoufalejším zápasem, jaký kdy byl v uhelných revírech. Myslím, že není třeba k tomu něco dodávati, že stačí představiti si, že nynější průměrná provise provisionistů činící kolem 7 Kč denně, má býti redukována na 4·50, a že to už stačí k tomu, aby si každý učinil úsudek o tom, jakým způsobem tento problém u nás se řeší.

Ale nyní jest jiná věc, která s touto kapitolou souvisí. Jistě by každý řekl, že za tohoto stavu je třeba co nejvíce šetřiti, že je třeba snížiti administrativní náklady a že je třeba celý ten aparát a celé hospodářství vésti takovým způsobem, aby se mu nemohlo úplně nic vytknouti. A nyní docházíme k tomuto zjevu: Dozorčí výbor ústřední bratrské pokladny, ve kterém mají podnikatelé velkou majoritu - z 10 členů mají tam 8 a dělníci 2 - je podle zákona povolán, by kontroloval hospodářství bratrské pokladny a aby bděl nad zachováním zákona. Tento dozorčí výbor udělal si věc náramně pohodlně. Zjednal si a zřídil zvláštní kancelář, do které přijal úřednický aparát a jako přednostu právníka ihned s platem na 100.000 Kč. A nyní řekl tomuto aparátu: Ty budeš za nás, za dozorčí výbor, který byl zvolen na valné hromadě a který podle zákona je povinen kontrolovati, prováděti revisi. Za to předložil účet na 450.000 Kč na udržování této kanceláře. Představenstvo ústřední bratrské pokladny se postavilo proti tomu ze dvou důvodů. Předně, že jest funkce člena dozorčího výboru nepřenositelná, a nemůže nikdo, kdo členem dozorčího výboru není, osobovati si právo kontroly, revise a odpovědnosti, poněvadž nemá s ústavem co činiti, a za druhé, že v situaci tak katastrofální, v tak těžkých finančních poměrech - zejména když není rozhodnuto o otázce, bude-li toto pojištění existovati - nebude-li toto pojištění existovati, ustanovovati nové síly, o kterých se neví, co s nimi bude, je velice neodpovědné. Proto se postavilo představenstvo proti tomuto návrhu. Proto také společná schůze se usnesla proti tomuto návrhu. A víte, co nyní následovalo? Upozorňuji, že jsme se svého času stavěli proti §u 112 požitkového zákona, kde si ministerstvo financí osobovalo právo, že při systemisování míst musí býti dotazováno. Zde však se ho nikdo neptal, síly se tam ustavily a předložil se účet na maličkost 450.000 Kč ročně. Ministerstvo veřejných prací jako dozorčí orgán, když jsme se postavili proti tomu, namísto aby pány poučilo, že nelze porušovati zákon a finančně zatěžkávati ústřední bratrskou pokladnu, poslalo nám výměr, ve kterém nařizuje, že musíme všechno schváliti a zaplatiti, a když ne, že budeme rozpuštěni. Tak počkáme, až budeme rozpuštěni, aby tato ostuda byla dovršena. A to přesto, že jsme proti výměru ministerstva veřejných prací podali stížnost k nejvyššímu správnímu soudu a žádali, aby tato věc byla nechána v klidu, až nejvyšší správní soud o ní rozhodne. Takhle vypadá ta kapitola o sociálních břemenech a o tom, jak si podnikatelé v těchto věcech počínají.

A nyní k další věci, která je také charakteristickou ukázkou našeho podnikatelského ducha. Jde tu o dozvuky demonstrační stávky z 24. března. Kdo v tom mohl viděti něco nepřípustného, jestliže horníci, kterým hrozí takové nebezpečí, pozvedají svého varovného hlasu a protestují proti křivdě, která na nich má býti spáchána, a to zejména v době, kdy následkem odbytové krise v žádném revíru se celý týden nepracuje? Tak i v týdnu, kdy byla proklamována všeobecná demonstrační stávka v uhelných revírech, horníci dva dny nepracovali proto, poněvadž nebylo odbytu. Ale právě aby zde bylo uplatňováno stanovisko podnikatelů, že bez jejich dovolení a souhlasu nemůže dělnictvo se ani hnouti, vydali páni podnikatelé oběžník na šachty, že tato, 24. března prostávkovaná směna - ačkoliv ta stávka byla řádně hlášena správám závodů i ředitelským konferencím a správy závodů byly vyzvány, aby si určily potřebný počet ochranných mužstev, tedy stalo se všechno, co lze si představiti - považuje se za neomluvenou a bude odečtena z dovolené. Tak páni podnikatelé ku svým stoupajícím ziskům i v dobách odbytové krise chtí si připočíst ještě šichtu, kterou by sebrali havířům za to, že se odvážili pozvednouti svého varovného hlasu proti útoku, který se proti nim připravuje. My jsme žádali revírní báňský úřad, aby tato věc byla urovnána a aby svolal společnou poradu nás a zástupců podnikatelů, kde bychom na základě ustanovení kolektivní smlouvy i na základě ustanovení zákona o dovolených tuto věc reparovali. Revírní báňský úřad v Mor. Ostravě se nejdříve dotázal podnikatelů, jestli jsou ochotni takové porady se zúčastniti a když odpověděli, že ne, což je u nich samozřejmé, jednoduše poslal nám vyrozumění, poněvadž páni podnikatelé se proti této poradě vyslovili, že pokládá její svolání za zbytečné.

Chápeme tak trochu stanovisko státních báňských úředníků. Každou chvíli některý z nich je povolán do služeb podnikatelů a uhelných společností. Vezmete-li si ty špičky, počínaje tajemníkem Svazu majitelů dolů až k těm jednotlivým vysokým místům u uhelných společností, najdete tam bývalé úředníky báňských úřadů. Jistě snad počítají, že tento kurs potrvá dále a že si nemohou s těmi pány nahoře "rozlíti ocet", a podle toho se chovají. Jak se to však srovnává s funkcí státního úředníka, který zde má své poslání, to je kapitola jiná.

A nyní, prosím, za těchto poměrů, kdy se dělají 4, 3 a také jen 2 směny v uhelném průmyslu, kdy ve sklářském průmyslu polovina skláren stojí, kdy v porcelánovém průmyslu není to o mnoho lepší, přichází se se zákonem o mzdových srážkách. Pánové mohou se snad vymlouvati na to, že v zákoně je ustanovení, že může každý žádati, aby mu daň byla vyměřena obvyklou cestou. Promiňte, to je naprosto "prázdná dekorace". Předně řada lidí o tom neví, za druhé podávání žádostí, provádění výslechů, dostavení se k úřadům, shánění příloh, to jsou věci, které jistě každý z nás zná, a potom natolik naše berní úřady už známe a víme, že jakmile určitý obnos mají ve své pokladně, dá to hodně práce - i v tom případě, kdy se oprávněnost ke vrácení dokáže - než tento obnos je zpět vyplacen.

Ale přesto, že krise v těchto odborech trvá už dlouhou dobu, může se státi, že v podzimních měsících, kdy začíná cukrovarská kampaň, kdy začíná zimní zásobování uhlím, se zaměstnání v uhelném průmyslu dočasně zvýší, řekněme na 5 směn v týdnu. Tím okamžikem však, bez ohledu na to, co předcházelo, že  3/4 roku předtím pracovalo se tři a někde i dvě směny, jakmile výdělek dosáhne určité předepsané normy, provede se srážka ze mzdy, a tohoto roku dokonce ve dvojnásobné výši. Jak bude tato okolnost působiti právě v těchto odborech, o tom, myslím, není třeba mnoho mluviti.

Touto daní zavádí se také rozlišování obyvatelstva na dvě kategorie. Jedněm se měří tak, že se každý haléř zdaní, poněvadž se o něm ví, ba dokonce neuniknou ani podpory nemocenské, podpora úrazová a starobní a invalidní důchod válečných poškozenců. Na všechno toto osnova zákona pamatuje, že jakmile dosaženo bude určité hranice, následují srážky, při tom však - a nevím, jak se tam dostalo - je ustanovení, že důchody vyplácené ze státní pokladny kněžím a řeholnickým společnostem této srážce nepodléhají. To je podivná rovnoprávnost, která se zde projevuje. Vidíme, že se zde uplatňují dvě různé směrnice.

Jsme si dobře vědomi, co se tím sleduje. I když se mluví o tom, že na jedné straně se přinášejí úlevy, což bylo vládními stranami potvrzeno, jsme pevně přesvědčeni, že strůjcové této osnovy počítají s tím, že to, co na úlevách majetným kruhům se poskytne, na této srážkové dani v jejím množství a tím, že každý příjem bude zachycen, se v plné hodnotě vrátí. Je-li to sociální a odpovídá-li to poměrům, ve kterých se nachází dělnická třída tohoto státu, jest jiná kapitola.

O podrobnostech mluviti nebudu. Zmínil se o nich soudr. dr Meissner, který tu ciferně ukázal křiklavé nesrovnalosti, které jsou v osnově, a mluvil o nich dopoledne i posl. soudruh Klein. Myslím, že v té věci pro každého objektivně usuzujícího člověka je zřejma tendence této osnovy a tohoto zákona. (Předsednictví převzal místopředseda dr Buday.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP