Ještě smutnější je duch zákona
při §§ 15, 17, 55, 78 a již zmíněném
§u 341. Tyto paragrafy obsahují, že zaměstnavatel
v případě, jestliže za své dělníky
a zaměstnance platí dávky přesahující
zákonnou míru na příspěvcích
nemocenských a pensijních, má tyto připočísti
k čistému zisku a zdaniti. Samozřejmým
důsledkem takovéto zákonné úpravy
jest a musí býti při dnešních
poměrech, že zaměstnavatelé zastaví
tyto platy. Je také pro nás pochopitelným,
jestliže takový zaměstnavatel se snaží
chrániti se před tím, aby za svoje sociální
smýšlení musel ještě platiti daň.
Dalším důsledkem bude, že vzniknou spory
mezi zaměstnavateli a zaměstnanci, jestliže
snad prve jmenovaní se pokusí přesunouti
dosud jimi placené sociální dávky
na zaměstnance, uložiti jim tedy větší
dávky, aniž je opraví ve formě zvýšení
jich mezd nebo platů. To všechno doplňuje ustanovení
v tom, že daně zaplacené zaměstnavatelem
za zaměstnance nejsou srážkovými položkami,
ba že dokonce jsou zakázány kolektivní
smlouvy, jež snad stanovily dobrovolnou dohodu, že zaměstnavatel
platí daně i za své zaměstnance. Mohli
bychom tyto budoucí úpravy - není jistě
pochyby, že se stanou zákony, před zamítnutím
většinou jsou ve sněmovně právě
tak jisty jako ve výboru - posuzovati z čistě
věcného stanoviska právního porušení
nabytého práva. Nechci však tuto stránku
posouzení jich ani prováděti.
Daleko více kritisuji dnes sociálně-zpátečnický
směr, který se právě zde projevuje,
kde se podvazuje soukromá obětavost na poli sociálním.
To je asi to neodpornější, pánové,
co musíme konstatovati a čeho musíme se dožíti.
Zásada, které státní správa
takto používá, není nám ovšem
novou a neznámou. Museli jsme ji již několikráte
konstatovati. Posledně opětně při
projednávání zákonů, jež
znovu, a poněkud trvaleji než dosud se dálo,
stanovily právní poměry státních
úředníků. Také v nich byla
obsažena ustanovení, jež později byla
přijata, podle nichž jiní než státní
veřejní zaměstnanci, řekněme
zaměstnanci samosprávných úřadů,
obcí a okresů nesměli býti lépe
postaveni, než státní úředníci
sami. Zdá se to tak, jakoby státní správa
a státní vedení, jež nese odpovědnost
za vybudování sociálních poměrů
jim svěřených úředníků
a zaměstnanců, jakož i zaměstnanců
vůbec formou sociálního zákonodárství,
v každé soukromé, sociální obětavosti
pociťovaly jako nekalou soutěž proti sobě
samým. My, kteří jinak po zákoně
o nekalé soutěži nejvíce voláme,
pravíme, že v sociální pomocné
činnosti nesmí a nemůže býti
nekalé soutěže. Avšak právě
v těchto věcech projevuje se nejlépe úmysl
zákona, který jsem již jednou ukázal.
Konsolidace jiných bez ohledu na dobro širokých
vrstev, které jako při placení nepřímých
daní státních, i při přímých
dávkách musí zaplatiti poměrně
největší díl. To platí o širokých
vrstvách vůbec, ne výhradně o nesamostatném
dělníku nebo nesamostatném zaměstnanci.
To platí také nyní o malém samostatném
příjemci. Potud nejsme oproti finanční
správě laiky, abychom to nemohli viděti.
Vidíme zřetelněji, než finanční
správa myslí, směr, ve kterém se má
pohybovati. Čteme státní rozpočet,
bohudík, ne jako tajemnou knihu. Číslice
státních rozpočtů dávají
nám klíč k poznání úmyslů
státní správy. Ze státního
rozpočtu pro rok 1927 vidíme ještě více
než z rozpočtů posledních let zvýšenou
položku stran daní dělníků a
širokých vrstev. Nepřecházíme
přes tyto číslice, jež nám tyto
státní rozpočty ukazují, a nemůžeme
těchto číslic nechati bez použití,
abychom pokud možno jasně doložili své
stanovisko vůči veřejnosti. Jestliže
jsem před tím tvrdil, že chci dokázati,
že poměr mezi přímými dávkami
a nepřímými stal se křiklavějším
než druhdy, mohu tak dokázati srovnáním
daní širokých vrstev, nepřímých
daní v letech 1925 a 1927. Tyto číslice podávají
ilustraci, jež se nemusí báti odporu. Daň
obratová, jež v roce 1925 činila 1593 miliony,
tedy okrouhle 1 1/2 miliardy,
stoupla podle státního rozpočtu pro rok 1927
na 1900 milionů, tedy okrouhle na 2 miliardy Kč.
Cla stoupla v letošním státním rozpočtu
proti státnímu rozpočtu na rok 1925 o 845
milionů korun, na 1043 miliony korun. Daň z lihu,
daň ze zapalovadel, daň z nápojů,
daň z masa, daň z uhlí, daň ze železničních
jízdenek, dávky za úřední výkony
a všechny ostatní nepřímé daně
stouply dnes, v roce 1927, proti roku 1925 značně,
celkem o 800 milionů korun. Čteme-li to, pak se
nám odhaluje úmysl finanční státní
správy v takové nahotě, jak to jen vůbec
je možno. Odhaluje se nám úmysl státní
správy, aby všechny finanční potíže
státu, jež pocházejí právě
tak ze hříchů minulosti jako ze hříchů
přítomnosti, přesunuty byly ve svých
důsledcích na pracující lid v tomto
státě. A my jsme povinni, abychom právě
těmto plánům čelili nadmíru
přísnou kritikou. My, jakožto němečtí
národní socialisté, nejsme proti nové
úpravě daňové. Naopak, po léta
domáháme se takové nové úpravy.
Jestliže však má býti tato nová
úprava daňová námi přijata,
pak musí vykazovati jako cíl právě
tak jasně, jako dnešní nová úprava
ukazuje opak toho, úmysl státu ochrániti
skutečnou práci, jež je konána v něm
pracujícími lidmi. Pak musela by býti tato
nová úprava založena na jiných zásadách,
než nová úprava, jež se nyní dělá.
Jestliže důvodová zpráva zákona, který se nyní v rozpravě projednává, tvrdí, že nové daně podle vládního návrhu jsou až do příjmu 29.000 korun nižší než daně před válkou, pak to sice čistě číselně souhlasí, přesto však vidíme, že je to nesprávné, jestliže trochu srovnáváme skutečné věci - zpráva totiž srovnává daňové sazby předválečné se sazbami návrhu, jak číselně odpovídají stejným stupňům příjmu. Není však přece třeba důkazu, že člověk s ročním příjmem před válkou 10.000 korun mohl jistě dobře žíti a hravě zaplatiti na dani z příjmu 234 koruny, jež měly býti z tohoto příjmu zaplaceny, kdežto dnes umožňuje příjem 10.000 korun jen velmi nuzné živobytí. Pro tohoto člověka přítomnosti, který má tento příjem 10.000 Kč, bude odstupňovaná daň 160 korun těžce doléhajícím břemenem. Nynější příjem 10.000 korun odpovídá příjmu mírovému asi 1430 zl. korun, jestliže vezmeme znehodnocení papírové koruny vzhledem k zlaté koruně asi sedminásobkem. Také platy se zvýšily jen asi o tento násobek, kdežto ceny za potraviny a jiné zboží nutně potřebné k životu podle bezvadných statistických odhadů vyhnány byly do výše jedenáctinásobně. Ze 1430 korun nebylo třeba v míru daň vůbec platiti, kdežto návrh chce zdaniti tento příjem v papírových korunách 160 Kč. Tak vypadá snížení ve skutečnosti. Ještě jasnějším stane se ten obraz, srovnáme-li tato čísla: Podle stupnice v §u 18 vládního návrhu připadá na příjem 20.000 korun daň 600 korun. Čistému příjmu 20.000 korun odpovídá příjem ve zlatě 2860 korun, z něhož muselo býti na daních zaplaceno 36·70 zl. korun. Podle vládního návrhu dlužno však za stejný příjem zaplatiti v papírových korunách 600, ve zlatých korunách asi 86, tedy o 100% více, než za odpovídající tomu příjem v mírových korunách v mírové době muselo býti placeno ve starém Rakousku. Při tom ještě nebylo přihlédnuto k tomu, že z tohoto příjmu, jemuž položen je za základ klíč znehodnocení, je placena obživa, jež ne sedmkrát, nýbrž podle již v úvodu zmíněných číslic zdražila se desetkrát. Podle toho je jasně viděti, že také snížená daň je ještě příliš vysoká a že další snížení nejen požadujeme a žádáme, nýbrž odůvodněně bychom mohli požadovati a žádati. Při těchto vývodech mohlo by býti namítnuto, že tyto výpočty se nehodí na příjem služební, poněvadž pro takové příjmy služební byla nalezena jiná, poněkud výjimečná cesta, totiž ta, že z příjmu ze služebních platů od 10.044 do 22.088 Kč odvádí se daň pravidelnými 2% srážkami prováděnými při výplatě nižšími o 15, resp. 180 Kč ročně. To jest systém nuceného všeobecného srážení 2% ze mzdy, který jsem ovšem předem vylíčil. Podle tohoto způsobu placení připadá na hrubý příjem 10.044 Kč daň 200·88 Kč. Dosud připadala na hrubý příjem 10.044 Kč po přijaté srážce 20% daň 162·50 Kč. Snížení je tedy větší než při výpočtu daně pro obyčejný příjem. Tato daň činila by při tomto hrubém příjmu po odpočtu přípustných srážek 20% 101 Kč. Příjem předválečný odpovídající této částce 1440 korun byl tenkráte však vůbec prost daně. A to je další důkaz, že tvrzení o nějakém zvláštním ohledu na pracovní příjem se strany nového daňového návrhu nemá opodstatnění. Další poškození, jež však částečně bylo odčiněno, je v zákoně stran úpravy srážek na pojištění, a to různého druhu. První návrh ministerstva financí stanovil pouze na pojištění jako srážku 1000, po případě při pojištění rodinném 2.000 Kč. Dosud bylo k tomuto účelu stanoveno 1200 nebo 2400 Kč. V době předválečné bylo možno odečísti 300, pokud se týče 600 korun. I zde musíme žádati, aby nyní ve vládním návrhu všeobecně připuštěných 2000 Kč jako srážky za pojištění bylo zvýšeno na 2100, pokud se týče 4200 Kč u rodiny. S touto otázkou souvisí posouzení srážkového paušálu. Při platu služebním do 20.000 Kč stanoví se srážka 20%, z dalších 30.000 Kč 10% a 5% ze zbývajících 50.000 Kč. Má-li tedy zaměstnanec podle §u 36 ročního příjmu 21.000 Kč, odpočítává z tohoto příjmu jako paušál na pojištění atd. 4100 Kč a zdaňuje zbývající částku podle stupnice v §u 18. Tento zaměstnanec musí však jen na nemocenské a pensijní pojištění platiti asi 1000 Kč. Má-li pojistku na život na 20.000 Kč, stojí to ročně 1000 Kč. Jen tyto položky dosahují již poloviny přiznaného paušálu. Přejeme si i v tomto směru nápravy stanoviska ministerstva financí. Požadujeme, aby i nadále zůstala možnost odpočtu oněch částek, ať jsou to daně nebo pojišťovací příspěvky, jež podnikatel nese za své zaměstnance, pro daně z příjmu a výdělku, neboť jinak dlužno se obávati poškození zaměstnance. Protestujeme také proti ustanovením §u 19, podle nichž se zavádějí pro t. zv. méně zatížené domácnosti přirážky. Hospodářské poměry nehodí se k tomu, aby rodina, jež má na př. jen jedno dítko, byla označována jako méně zatížená. Srážky stanovené v §u 20 pro rodiny s četnými dětmi mají počíti již při prvním dítěti nebo při prvém příslušníku rodiny mimo manžela. (Souhlas na levici.) Konečně požadujeme změnu §u 33, který stanoví, že tenkráte, jestliže pravidelné srážky nebyly vůbec nebo řádně provedeny, berní úřad může dodatečně předepsati zaplacení jich přímo zaměstnanci. Má-li zaměstnavatel povinnost, aby pravidelně srážel na daně, má také této povinnosti vyhověti. Neučinil-li to, není za to odpovědným zaměstnanec a nesmí býti také trestán tím, že se mu daň dodatečně předepíše k zaplacení. Žádáme, aby zde bylo zavedeno stejné ustanovení jako v §u 36 zákona o pensijním pojištění, s tou odchylkou, že může býti sražena nejvýše měsíční splátka, kdežto ostatní má nésti podnikatel. I při této příležitosti žádáme znovu, aby konečně odstraněno bylo dvojí zdanění zaměstnanců, jež nyní trvá ve formě poplatku ze smlouvy služební. (Posl. Patzel [německy]: Ano, to je to staré, ohromně bezpráví, toto dodatečné zdanění musí přestati!) Snad mohu poukázati, že jsme v tom směru se vynasnažili a že právě kol. Patzel podal návrh směřující k nápravě dnešního stavu poplatků ze služební smlouvy. Bylo by již třeba, a snad bylo by to také ku cti dnešní vládní většiny, alespoň jisté části této, kdyby se trochu blíže zabývala tímto námi podaným návrhem. Zaměstnanci musí zdaniti každý haléř svého příjmu a opravdu nemůžeme nahlédnouti, proč mají mimo to platiti ještě zvláštní poplatek ze služební smlouvy.
Tak jsme ve chvíli, kdy odmítáme předložené
nám daňové zákony, je kritisujeme,
přece povinni, abychom na prospěch hospodářských
zájmů nám svěřených
volali přece jen po daňové reformě,
takové, která by přirozeně holdovala
přece trochu jiným zásadám, než
ta, jež nám byla předložena. Základna
budoucí v našem smyslu přijatelné daňové
reformy může býti vytvořena jedině
a pouze tím, že stát při svém
finančním vedení půjde do sebe, že
v budoucnosti provede velké změny ohledně
státního finančního vedení.
Neboť jedině pak, sníží-li v budoucnosti
stát svá vydání - a kdo by chtěl
tvrditi, že by to nebylo možné - může
toto snížení býti citelným, jedině
tím je dána základna daňové
reformy, jež by ve skutečnosti snad pak byla poplatníky
pociťována jako úleva proti dnešnímu
stavu. Proto, stojíme-li na konci své kritiky proti
finančním zákonům, je naším
základním požadavkem pro budoucnost, jakožto
dobu vytvoření lepších poměrů,
požadavek šetrnosti ve vedení státu. Pak
může býti na tomto předpokladu, který
nutno nejprve vytvořiti, vybudováno to, co skutečně
tisíce a tisíce hospodářů očekávají.
Pak vyplyne také z hospodářství samého,
jež za takových poměrů ozdraví,
to na příjmech pro stát, čeho ku svému
vedení potřebuje. Při tom všem nesmí
se hospodářskému momentu věnovati
menší pozornost. Právě v povznesení
hospodářství a v každém pokusu
v tomto směru je předpoklad pro vytvoření
snesitelných poměrů v budoucnosti. V tomto
směru pokládali jsme za nutné, abychom k
přítomné daňové předloze
zaujali stanovisko, jmenovitě ke zvláštní
části, jež upravuje důchodovou daň
pro malé a nejmenší příjemce;
přednesli jsme svá přání a
činíme souhlas k takovému zákonu závislým
jedině a pouze na splnění těchto přání.
Okolnost, že tato přání nedošla
v předloze uspokojení, nedovoluje nám, abychom
tomuto zákonu dali souhlas. (Potlesk něm. nár.
socialistických poslanců.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Dalším přihlášeným řečníkem
je p. posl. dr Jabloniczky. Uděluji mu slovo.
Posl. dr Jabloniczky (německy): Vážení
přítomní! Každému z nás
jsou z vlastní trpké zkušenosti známy
ony chaotické poměry, které v Československé
republice jsou mezi jiným již dávno také
v oboru daňovém.
Reforma tohoto stavu stala se již dávno nezbytnou
nutností, neboť jinak by hospodářství
jak jednotlivcovo, tak státní docela zhynulo.
Jaká má býti moderní berní
reforma?
Stanovisko křešťansko-sociální
krajinské strany na Slovensku, jejímž jménem
o berní reformě mluvím, jest v souhlase s
vědeckými požadavky, tvrdím-li, že
jen tehdy lze berní soustavu označiti jako dobrou,
pohybuje-li se uvnitř rozumných hranic, tedy má-li
dalekosáhlý ohled na poplatnost obyvatelstva, jestliže
nebrzdí tvoření kapitálu, na druhé
straně jestliže jest při vybírání
a v exekutivě jednoduchá, průhledná,
každému poplatníku snadno srozumitelná.
(Souhlas.)
K tomu náleží také organisace úřednictva,
které sestává z dobře vzdělaných,
rozumných, šovinismu prostých, spravedlivě
smýšlejících úředníků,
kteří musí chápati, že jsou zde
nejen pro stát, nýbrž také pro obyvatelstvo
a že mají vyrovnávati obojí zájmy.
Berní reforma, kterou projednáváme, pozorujeme-li
ji s tohoto hlediska, ukazuje pokrok jenom v tom, že jest
způsobilá zavésti určitý formální
pořádek v bernictví.
Reforma odstraňuje různost berních zákonů,
jaká byla v jednotlivých právních
územích, z nichž se republika skládala.
Jest jistě výhodou míti v celé zemi
jednotné předpisy; tato jednotnost jest zejména
v zájmu obyvatelstva na Slovensku, neboť může
působiti retardačně na stěhování
tamějšího průmyslu do jiných
danově příjemnějších oblastí,
jak tomu dosud bylo.
Pokud se týče všech ostatních požadavků
moderní berní reformy, neznamená návrh
zákona žádný zvláštní
vývoj kupředu a co musí býti zejména
zdůrazněno, žádné úlevy,
které by stály za řeč, pokud se týče
výše daní, takže nesplňuje úkol
povzbuzovati hospodářský rozvoj obyvatelstva.
A pokud se týče method v předpisování
daní, v exekutivě a v soudnictví, stran berních
přestupků zavádí zařízení,
která nejen se stanoviska demokratického ducha,
který bývá tak rád citován,
vzbuzují obavy, nýbrž zavádějí
policejní všemohoucnost státních orgánů
zesílenou organisovaným systémem špiclovským
a útrpným, který proti dnešnímu
stavu znamená zhoršení, krok zpět.
K modernímu bernímu systému náleží
především, aby zdanění dálo
se za vydatné spolupráce poplatníků
samotných, tedy jaksi autonomně.
Obyvatelstvo hlavně ve městech je inteligentní,
ukázněné a dbalé zákonů;
v minulosti v berních komisích prokázalo
státu nezištně z pouhé zásady
plnění povinností, dobré služby
(Souhlas.), tudíž požadavek, aby laický
živel obdržel v rozvrhování daní
vedoucí úlohu, jest plně oprávněný.
To by bylo také pravým zájmem státu,
neboť jenom intaktní, nezávislé osoby,
které znají poměry a jejich důsledky
v hospodářském životě, mohou
vyhověti oněm požadavkům, které
jsou spojeny se spravedlivostí v předpisování
daní.
Příslušná ustanovení návrhu
zákona, podle něhož předsednictví
v berních komisích jest svěřeno státnímu
úředníku, musí býti se stanoviska
nestrannosti rozhodně zamítnuta. Úředník
není nikdy nezávislý, jestliže jeho
nezávislost není chráněna zvláštními
zákony, a tomu tak in concreto není. Jediný
poukaz na možnost přeložení úředníka
na trestné místo, jakmile se jeho činnost
dočasným držitelům moci znelíbí,
měla by postačiti, aby toto ustanovení bylo
vypuštěno.
Zejména musíme se my menšiny vysloviti proti
převaze státního úřednictva,
neboť mentalita velké části fiskálních
úředníků směřuje proti
menšinám, úřednictvo mimo to také
nezná poměrů a podle toho z těchto
dvou důvodů rádo bývá přístupno
našeptávání špiclů a nekontrolovaně
a neodpovědně stává se zdrojem neospravedlněného
zatěžování, které bude lze jen
stěží a s velkými obětmi napraviti,
jestliže vůbec nějaká korektura bude
ještě možná. (Souhlas.)
Návrh zákona trpí tím, že jest
příliš obsáhlý a pro svou komplikovanou
strukturu znamená pro inteligenci většiny poplatníků
téměř nepřeklenutelnou obtíž.
Reforma se svými 404 paragrafy, z nichž mnohé
jsou značně rozsáhlé, zůstane
pro velkou část poplatníků knihou
se 7 pečetěmi. Většina z nich i při
nejlepší vůli nebude se moci zákonu
naučiti.
Zákon bude museti zůstati předmětem
specielního studia, vzniknou daňoví specialisté.
Tato okolnost bude poplatníkům kategorickým
imperativem, aby se v berních otázkách obraceli
na tyto specialisty, což bude míti za následek,
že z toho vzniknou velké útraty, a to periodicky
každého roku, a případná úspora
na daňovém klíči bude zase zmařena
útratami obranných kroků.
Křesťansko-sociální strana zemědělská
považuje za svoji povinnost, aby upozornila na veliké
nebezpečí, vyplývající z této
okolnosti právě pro malé existence.
Poněvadž se malé existence v tomto pro ně
neproniknutelném labyrintu paragrafů berní
reformy nevyznají, na druhé straně však
budou si museti odepříti, aby se pro vysoké
náklady s tím spojené obrátily o pomoc
k specialistům, budou právě tyto malé
existence vydány úplné zvůli státních
finančních orgánů.
Z toho vyplývá logický závěr,
že nebude-li nejpozději ještě v prováděcím
nařízení učiněno opatření
na ochranu zájmů malých existencí,
tato novela zákona stane se v praxi naprosto nedemokratickou
a protisociální.
Ostré jenom z jednostranných fiskálních
hledisek vyplývající ustanovení návrhu
jest, že odvolání podané proti daňovému
předpisu nemá odkládací moci. Běží-li
o daňový předpis, který také
druhá stolice potvrdila, žádný rozumný
člověk by proti tomu ničeho nenamítal,
aby další odvolání nemělo již
odkládací moci.
Vzhledem k tomu, že - jak dlouholetá zkušenost
učí - nemají-li odvolání odkládací
moci, státním orgánům nezáleží
na vyřízení odvolání, budou
třebas i odůvodněná odvolání
také v budoucnosti liknavě a jistě tak pozdě
vyřizována, že existence postižené
nespravedlivým předpisem první stolice zahynou.
Toto ustanovení jest jedním z nejbezohlednějších.
Snadno by bylo možno provésti opravu, kdyby příslušné
ustanovení bylo změněno v tom směru,
že odvolání nemá odkladného účinku
jen tehdy, jestliže předpis se pohybuje v rámci
dřívějšího již pravoplatného
předpisu. To by bylo demokratické!
Existenční minimum považujeme za příliš
nízké. Curyšský kurs čsl. koruny
není skutečným výrazem její
kupní síly. Kdežto valutová hodnota
ke švýcarskému zlatému franku jest v
poměru asi 15·36, to jest asi něco více
než jedna šestina švýcarského zlatého
franku, ve skutečnosti kupní síla jest jen
jedna desítina staré zlaté koruny, tudíž
jedna jedenáctina švýcarského zlatého
franku.
Počítáme-li nyní průměrně
300 pracovních dnů v roce, jest to asi 22 Kč
denního výdělku, které připadají
na existenční minimum, to znamená, že
bude sotva nějaký výdělečně
činný člověk v zemi, který
bude moci použíti výhody existenčního
minima.
V zájmu nejmenších existencí vyžadovalo
by tolik vychvalované sociální cítění
držitelů moci, aby existenční minimum
bylo stanoveno na 12.000 Kč. Jinak máme podezření,
že ministr financí chce úbytek, který
vzniká ve státní pokladně skromným
snížením berního klíče,
nahraditi přesunutím na nejdrobnější
existence tou oklikou, že bude podrženo nízké
existenční minimum.
Avšak nejostřejší kritice musí
býti podrobena trestní ustanovení návrhů
a z nich zejména ona ustanovení, podle kterých
v soudnictví nad finančními přečiny
převahu mají míti státní finanční
úředníci. Jest to staletá zkušenost,
že vysoké tresty samy o sobě nikdy nebyly s
to, aby zabránily zločinům nebo přečinům.
Před světovou válkou byla zločinnost
ve všech územích mnohem menší než
nyní. Po válce nebyly tresty sníženy,
naopak, jak jest na první pohled ilustrováno zákonem
na ochranu republiky, nejen nová jednání
byla prohlášena za trestná, nýbrž
byly stanoveny neslýchané tresty a přes to
zločinnost vzrůstala.
Jest to tedy falešné stanovisko, chce-li kdo odstrašovati
lidi před berními delikty vysokými tresty;
správné by bylo zlepšiti hospodářské
poměry, aby lidé mohli de facto spoléhati
na občanský zisk a při tom, kdyby úroveň
daňová byla udržována na takové
výši, aby poplatníku zbylo ještě
tolik, aby kromě možnosti úspor měl
zajištěnu ještě přiměřenou
životní úroveň.
To by byla správná výchova k berní
morálce, nikoli však nezměrné tresty.
Jestliže někdo dospěje k vnitřnímu
přesvědčení, že se nevyplácí
dopouštěti se daňových defraudací,
poněvadž může také slušným
způsobem vydělávati, a stát od něho
žádá dávku, pohybující
se v rozumných mezích, pak se dostaví berní
morálka sama sebou a stát nemusí tak přísně
tuto morálku kontrolovati.
Co však nastane, až návrh se stane zákonem?
Malí daňoví podvodníci uváznou,
velcí dovedou se dostati za přispění
obratných, vlivných specialistů z kličky
tvrdých trestů, zejména jestliže budou
náležeti k státotvorným živlům
a nikoli k menšinám.