Středa 4. května 1927

Ukáži vám, jak bude vypadati toto ustanovení v praksi. Tak při příjmu 13.000 Kč činí všeobecná daň důchodová při 4 příslušnících 71 Kč, daň srážková 78 Kč, při 14.000 Kč a 4 příslušnících všeobecná daň důchodová 83 Kč a srážková 104 Kč. (Slyšte!) Při příjmu 15.200 Kč činí daň srážková 130 Kč, všeobecná daň důchodová u 4 příslušníků 97 Kč a u 5 příslušníků 58 Kč, čili zaměstnanec s 5 příslušníky zaplatí v květnu na dani srážkové všechno, co na všeobecné dani důchodové má zaplatiti a dalších 7 měsíců bezdůvodně mu bude strhováno. (Výkřiky: To je skandál!)

Při příjmu 16.000 Kč činí srážková daň 143 Kč, všeobecná daň důchodová při 4 příslušnících 107 Kč, při 5 příslušnících 63 Kč, tedy ani ne polovinu toho, co bylo sraženo. Při 18.000 Kč činí srážková daň 182 Kč, všeobecná daň důchodová při 4 příslušnících 135 Kč a při 5 příslušnících 81 Kč, při 20.000 Kč srážková daň 207 Kč a všeobecná daň důchodová při 4 příslušnících 175 Kč a při 5 příslušnících 105 Kč.

A teď vám prosím, ukáži, co způsobí jiné ustanovení, které také v poslední chvíli do předlohy bylo dáno, aniž by bylo mohlo býti námi důkladně prozkoumáno.

Byl totiž zvýšen obnos, na který se vztahuje srážková daň z okrouhle 20.000 asi na 23.500 Kč. Ale způsob, jak se to stalo, bude znamenati, že zaměstnanci, kteří berou takovýto důchod, - a to budou již většinou úředníci - budou poškozeni ještě více než ti, kteří mají příjem pod 20.000 Kč. Zde musím učiniti výpočty dvojího druhu. Jeden, dostává-li zaměstnanec svůj plat po 12 měsíců vždy stejně, a druhý - poněvadž u úředníků jsou velmi časté případy, ve kterých tento plat se neplatí ve 12 termínech, na př. vzhledem k novoročnému vlastně ve 13 - kdy se dostává plat jinak. Budu přihlížeti tedy ke dvěma případům: k jednomu, když se plat vyplácí dvanáctkráte, a k druhému, když se vyplácí třináctkráte.

První případ, výplata dvanáctkráte, bude se týkati, myslím, téměř všech státních a veřejných zaměstnanců, kde žádného novoročného není. Novoročné bude se týkati jen určité kategorie úředníků soukromých. Při příjmu 21.000 Kč, když plat se vyplácí třináctkráte, činí daň srážková 299 Kč, když se vybírá dvanáctkráte, činí 312 Kč. K tomu je potřebí zvláštní vědy, aby se tomu rozumělo, proč při stejném příjmu se pokaždé platí daň jiná, ale to nechme stranou.

Všeobecná daň důchodová bude činiti u tří příslušníků, tedy manžela a dvou dětí - to přece není snad žádný výjimečný případ 276 Kč, tedy méně než v obou případech, při 4 příslušnících 197 Kč, při 5 příslušnících 118 Kč, čili téměř jen 1/3 toho, co činí daň srážková.

Při 22.000 Kč daň srážková při výplatě třináctkráte za rok činí 331 Kč, při dvanáctinásobné výplatě 416 Kč. Všeobecná daň důchodová činí při dvou příslušnících (jednom dítěti) 396 Kč, třech příslušnících 308 Kč, při čtyřech 220 Kč, při pěti 132 Kč. Zde tudíž poplatník přeplatí na dani srážkové při výplatě, která je činěna dvanáctkráte, již při dvou příslušnících, to jest již při jednom dítěti. Můžeme tedy říci, že přeplatek bude pravidlem.

A teď příjem 23.000 Kč. Když se vyplácí třináctkráte, činí daň 434 Kč, když se daň vyplácí dvanáctkráte, činí daň 495 Kč. Ale všeobecná daň důchodová činí 485 Kč u svobodného, u dvou příslušníků 436 Kč, u tří příslušníků 339 Kč, u 4 příslušníků 242 Kč, u 5 příslušníků 145 Kč.

Zde, bude-li plat vyplácen dvanáctkráte, to budou státní a vůbec veřejní zaměstnanci - vybere se na dani srážkové i u svobodných vždycky více, nežli kolik dělá všeobecná daň důchodová. A to je ulehčení režie? To je ulehčení finančním úřadům? Tento zákon přece slouží k tomu, aby tu nebyla manipulace, ale takto budeme míti spoustu úřednictva a jinaké manipulace s tím spojené jenom k vůli tomu, aby neušel jediný dělník s nějakým haléřem daně.

Resumé toho je: Vždycky je nevýhoda u pěti příslušníků, t. j. u čtyř dětí. Zde zkrácení znamená při příjmu od 15.000 do 20.000 Kč více než polovinu, čili ti, kteří mají příjem mezi 15 až 20.000 a mají 4 děti, ti už v červnu budou míti daň zaplacenu, ale od 1. července bude se jim srážeti daň, o níž se předem ví, že jim musí být vrácena. Zaměstnavatel musí míti s tím manipulaci, musí míti k tomu úředníka, je za to zodpověden a musí odváděti tuto daň, ač předem všichni vědí, zaměstnavatel, zaměstnanec i úřad, že daň musí býti po 1. lednu vrácena.

Při čtyřech příslušnících, čili třech dětech bude zaplacena daň již asi v září, u příjmů ještě menších v říjnu - asi při 14.000 Kč. U příjmů nad 20.000 Kč pak je nevýhoda již u tří příslušníků, čili dvou dětí. Ti budou míti již zaplaceno v září, u čtyř příslušníků budou míti zaplaceno již v červnu, u pěti příslušníků budou míti dokonce zaplaceno již v dubnu a u zaměstnanců, kteří budou míti 23.000, se předem ví, že za každých okolností se od nich vybere více, než se vybrati má.

Tedy to je partie, která svědčí tomu, že tento druh daní nebude zrovna uvítán s velkým nadšením ani u zaměstnanců, ale myslím také ne u zaměstnavatelů. Stát jako zaměstnavatel si pomůže snad nějakou interní instrukcí, podle které nebude se dále vybírati daň, když ve skutečnosti je zaplacena, ale co učiní soukromý zaměstnavatel, který může dostati pokutu do 30.000 Kč, jak se ten bude moci hádati se svým zaměstnancem, jaké to budou neshody a rámusy. A co když někdo bude měniti svého zaměstnavatele několikráte a druhý zaměstnavatel nebude věděti, co se srazilo u prvního zaměstnavatele? To je to zjednodušení a zlepšení ve prospěch všech těch vrstev? Mám za to, že nikoliv.

Dovolte, abych přešel k jednomu neobyčejně zajímavému ustanovení, jehož historie sama o sobě pro naši zákonodárnou činnost je neobyčejně poučná. Je to ustanovení §u 35, odst. 2. Toto ustanovení stručně vysvětleno týká se těch zaměstnanců, kteří vydělají počítáno na rok - méně, než činí daněprosté minimum. Ve vládní předloze bylo ustanovení, které jsme potírali. To pak bylo nahrazeno návrhem koaličních stran takového druhu, že při prvém poslechu vznesli jsme těžké výtky a z toho důvodu byla debata o tomto paragrafu odložena. Pak se úplně na § 35 zapomnělo a přijato bylo ustanovení, které při matematických výpočtech musí dle mého názoru vzbuditi pravý úžas. To je, řeknu, legistické unikum, a svědčí tomu, co jsem před tím řekl, že nebylo v koalici nikoho, kdo by si dal práci, aby matematicky přezkoumal návrhy, které vycházely z ministerstva financí, aby někdo konal tu povinnost k dělnictvu, jako konaly jiné strany vůči zemědělství nebo vůči živnostníkům. Dělnictvo i úřednictvo je dnes v této koalici bezbranné. Kdyby nebylo bývalo kritiky oposice, pak na leckterou chybu - já jen připomenu těch zapomenutých 1000 Kč - by se nebylo přišlo i na jiné chyby, které se týkají dělnictva.

Ustanovení §u 35, odst. 2 bude míti toto za následek: Daněprosté minimum bude činiti, nepřihlížíme-li k většímu počtu členů rodiny - okrouhle 10.036 Kč. Má-li někdo více než 10.036 Kč a má-li vedlejší důchod nižší než 500 Kč, nepředepíše se mu mimo daň srážkovou daň žádná. Má-li vedlejší důchod, převyšující 500 Kč, předepíše se mu daň toliko z tohoto vedlejšího důchodu podle §u 18, která činí až do 6.000 Kč 1%, není tudíž progresivní.

Docela jinak tomu bude u těch, kteří mají méně než daněprosté minimum. - Prosím za prominutí, že jdu do těch detailů, poněvadž pro charakteristiku předlohy je to nezbytně nutné. - U těch bude postup takovýto: Má-li příjem vedlejší do 500 Kč, nepředepíše se mu z tohoto vedlejšího příjmu také žádná daň. Má-li však příjem převyšující 500 Kč, pak se mu předepíše daň, a to, jestliže ten vedlejší příjem nepřevýší 5.000 Kč a dohromady tento vedlejší důchod se služebním důchodem 10.000 Kč, bude daň činiti 1/8% ze služebního důchodu a 1% z vedlejšího důchodu. Když však není splněna jedna nebo druhá podmínka, t. j. když převyšuje vedlejší důchod 5.000 Kč anebo když má zaměstnanec na služebních požitcích s vedlejším důchodem dohromady více než 10.000 Kč, pak se mu předepíše daň podle všeobecných ustanovení. Chceme-li tomuto ustanovení rozuměti, musíme nejprve udělati několik výpočtů. Já výsledky těchto výpočtů sdělím.

Někdo má příjem 10.030 Kč pod daněprosté minimum a 500 Kč vedlejšího příjmu. Ten nezaplatí daň žádnou. Jiný má stejný služební důchod, ale má vedlejší příjem 550 Kč. Těch 50 Kč se může snadno také umělým způsobem přivoditi. To bude na př. dělník, který má domek, jehož činžovní hodnota bude o 50 Kč zvýšena odhadem a již těch 50 Kč máme. Ten zaplatí 115 Kč, čili z těch 50 Kč zaplatí daně 115 Kč. (Slyšte!)

Kdyby však někdo měl služebních příjmů 10.400 Kč, tedy nad daněprosté minimum a měl vedlejšího důchodu 550 Kč, zaplatil by z těch 550 Kč toliko 1%, čili 5·50 Kč. Ať mně někdo vysvětlí rozumnými důvody, proč ten jeden má zaplatiti za stejný důchod 5·50 Kč a ten druhý 115 Kč, čili více, než činí ten přírůstek. (Výkřiky.)

Teoreticky mluveno, ustanovení §u 35, odst. 2, má za následek, že daněprosté minimum se při vedlejším důchodu asi 700 Kč stlačuje až na 8.000 Kč - a při vyšším vedlejším důchodu stlačuje se daněprosté minimum ještě více.

Uvedu tu ještě některé další případy. Vezmu zaměstnance různého druhu, buďsi se stejným příjmem anebo s různými příjmy, a také různé varianty, z nichž seznáte, jak to ve skutečnosti bude působiti. Já si opravdu nedovedu dnes představiti, co to nadělá v dílnách a továrnách, až tento zákon vejde v život a až dělníci budou dostávati výměry daní tak, že dělníci se stejnými příjmy budou platiti různě a dokonce dělník s menším příjmem bude platiti více, nevím, co si o nás zákonodárcích pomyslí. My ovšem za to odpovědnost bráti nebudeme.

Vezmu nejprve dva dělníky, kteří mají stejný celkový příjem 12.000 Kč, to jest hospodářsky si stojí stejně. Jeden má služebního důchodu 11.000 Kč a vedlejšího důchodu 1.000 Kč. Ten zaplatí celkem na dani 48 Kč. Druhý má služebního důchodu 10.000 Kč, ale vedlejšího 2.000 Kč vydělá tedy také 12.000, ale zaplatí na dani 160 Kč, třikráte tolik při stejném důchodu, a to jedině proto, že má služebního důchodu méně, než činí daněprosté minimum. Nebo někdo má služební důchod 10.500 Kč a vedlejší důchod 500 Kč, dohromady 11.000 Kč. Ten zaplatí na dani 26 Kč. Druhý má služební důchod nižší 9.500 Kč, ale vedlejší důchod vyšší, 1.500 Kč, dohromady má také 11.000 Kč, ale zaplatí na dani 133 Kč, čili čtyřikráte tolik jako prvý. (Slyšte!)

Posud jsem mluvil o celkovém důchodu stejném. Vezmu jiný příklad: Někdo má celkový důchod menší než druhý. Jeden má služební důchod 11.000 Kč a vedlejší důchod 1 000 Kč, celkem 12.000 a zaplatí na dani 48 Kč, druhý má služební důchod 9.000 Kč, vedlejší 2.000 Kč, dohromady 11.000 Kč, má tedy o 1.000 menší příjem než jeho kamarád, který v dílně vydělá o 2.000 Kč více, ale zaplatí na dani 136 Kč, čili skoro třikráte tolik, a to proto, poněvadž si hospodářsky stojí hůře.

Vezmu případ, ve kterém je vedlejší příjem stejný, ale služební různý. Někdo má služební důchod 10.500 Kč a vedlejší 1.000 Kč,: dohromady 11.500 Kč a zaplatí na dani 36 Kč, jiný má služební důchod menší, 10.000 Kč, vedlejší stejný, 1.000 Kč, má tedy celkem o 500 Kč méně, ale zaplatí 130 Kč daní.

Nyní vezmu případ, ve kterém má jeden dělník jak vyšší služební důchod tak vyšší vedlejší důchod než druhý. Jeden dělník bude míti služební důchod 11.000 Kč a vedlejší 2.000 Kč, dohromady 13.000 Kč. Ten zaplatí na dani 58 Kč. Druhý dělník si stojí hůře, vydělá o 1.500 Kč méně, tedy 9.500, také má vedlejší důchod jen poloviční, 1.000 Kč, tedy dohromady má 10.500 Kč a celkem má důchod menší o 2.500 Kč. První zaplatí na dani 58 Kč, ale druhý 118 Kč. A může býti případ, že někdo má služební důchod 11.000 Kč a vedlejší 6.000 Kč, dohromady 17.000 Kč, ale zaplatí na dani 98 Kč, ještě pořád o 20 Kč méně než ten chudák, který má 10.500 Kč.

Snad teď pochopíte, jaká byla naše práce v rozpočtovém výboru, kde jsme musili teprve matematickými výpočty ukázati, co daň srážková ve skutečnosti znamená. Jaké má býti resumé o této partii, týkající se srážkové daně? Neřekneme si, že někdy rychlá práce je málo platná? Je to dobře možné, aby z tohoto díla měli prospěch jen jedni a druzí očividný neprospěch? Dnes to nejsou jen dělníci, kteří budou dotčeni, nýbrž i úředníci, a uvidíte, jakou písničku budou housti, až zpozorují, jak v praxi předloha vypadá.

Našich varovných hlasů v rozpočtovém výboru se nedbalo, poněvadž byly oposiční a prýštily prý z motivů politických. Uvidíme, jak bude vypadati kritika, až ji nebudeme pronášeti my, nýbrž ti, kteří touto daňovou reformou takovým nespravedlivým způsobem budou postiženi. (Výborně!)

Chci se dotknouti ještě alespoň daně výdělkové, poněvadž o druhých kategoriích daní budou ve specielní debatě mluviti jiní příslušníci našeho klubu.

Daň výdělková není daleko upravena tak, jak jsme navrhovali a jak by bylo žádoucno. Není všecko jen sazba, na což jsem upozorňoval již několikráte v debatě v rozpočtovém výboru. Vytýkali jsme a vytýkáme znovu, že v §u 54 jisté slevy jsou odvislé od libovůle nebo blahovůle a snad jiných vlivů odhadní komise, že zde není statuován nárok, nýbrž že je zde ponechán poplatník úplné odvislosti od nazírání odhadní komise a jejího složení. To jest jedna z věcí, která, myslím, i politicky působí ne dosti blahodárně. Ona znamená jistou odvislost, a snad je to tak míněno.

Dále jsme vytýkali, že není přípustno sraziti výdělkovou daň, předepsanou za léta před 1. lednem 1927, když teprve nyní byla předepsána bez viny poplatníka.

Principielně vytýkám pak, že u výdělkové daně - a nejen u této, nýbrž i důchodové daně - nebylo přijato zásadní ustanovení důležité pro živnostníky a osoby samostatně výdělečně činné, že totiž má býti určitý paušál na nemocenské a starobní zaopatření sražen z výtěžku a že teprve po této srážce má resultovati čistý důchod, jako je tomu u zaměstnanců.

Konečně myslím, že je těžkým hříchem, zejména na nejmenších živnostnících, ustanovení §u 57. Sleva 20% nebude poskytnuta všem, kteří jsou odkázáni v samostatném podnikání na výtěžek své práce a pracují bez kapitálu, nýbrž jen některým kategoriím. My jsme svým pozměňovacím návrhem chtěli dosáhnouti toho, aby i malí živnostníci, kteří nepracují s kapitálem, byli této výhody účastni. Ale stilisace §u 57, ve které se mluví o tom, že má býti této výhody zúčastněn ze živnostníků jen ten, jehož práce nemůže býti nahrazena pomocníkem, vylučuje vlastně z této výhody největší část živnostníků, poněvadž jejich práce může býti nahrazena prací nějakého pomocníka, třebaže by ho ve skutečnosti neměli.

K výdělkové dani a k ostatním daním vůbec pak bych řekl, že materielní ustanovení nejsou všechno. Tak se mi zdá, že největší váha v poradách koaličních byla kladena na ustanovení materielní a že menší váha byla kladena na ustanovení týkající se řízení, zejména řízení ukládacího a ustanovení trestní. My jsme marně varovali. Uvidíme, jak se vyvine prakse.

Bylo již v této debatě poukázáno na to, jak ustanovení o ukládacím řízení jsou jednostranná a pro ochranu poplatníka nedostatečná. Mluví-li se již o spravedlnosti, pak přece spravedlnost nejen k jedné vrstvě, nýbrž poplatník musí býti posuzován státem, ať patří kterékoliv straně a ať patří kterékoliv konstelaci politické, stejně. Pro stát jest jednotlivý poplatník úplně stejně rovnocenným a nemůže býti žádného dvojitého lokte a žádného dvojitého nazírání ani pro jednotlivce, ani pro vrstvy. Ale vidíme, že daňové komise - pan kol. dr Patejdl se o tom zmínil, proto se toho dotknu jenom stručně - budou složeny z různých zástupců: jedněch, kteří budou patřiti k privilegovaným stavům - my ovšem dnes již nemáme privilegovaný stav a šlechtu, jako tomu bylo za středověku, ale máme privilegované stavy jiné, a to máme dva privilegované stavy jejichž zástupci mohou býti jmenováni toliko k návrhu veřejnoprávních korporací, zastupujících jejich zájmy, to je zemědělské rady a obchodní a živnostenské komory. Bez jejich návrhu a proti jejich návrhu nemohou býti jmenováni. Tito zástupci mají za každých okolností v daňové komisi většinu. Tito zástupci jsou neodvolatelni, to jsou ty privilegované stavy.

Vedle toho máme neprivilegované stavy. Jejich veřejnoprávní korporace nemusejí býti slyšeny a budou-li slyšeny, nemusí býti dbáno jejich návrhů, členy jmenuje vláda sama. Tito členové jsou tam vždy odsouzeni k menšině a jsou odvolatelni.

Jak je to, prosím, možné, že jeden člen jest neodvolatelný, leč za určitých předpokladů, ale ten druhý člen jest odvolatelný a tím odvislý od referenta finančního? Jedno právo může platiti; jaké platí pro zemědělce a pro ty, kteří jsou v živnostenských a obchodních komorách, musí také platiti pro svobodné živnosti, pro inženýry, advokáty, lékaře a příslušníky jiných svobodných povolání, dělníky a jejich organisace. Absolutně nemůže býti, když to beru s hlediska občanského, aby zde byly ještě zvláštní privilegované stavy občanské, a to všechno ostatní bylo jen něco, k čemu netřeba ještě přihlížeti.

Patří to již k charakteristice této koalice, že budou ženy z odhadních komisí vyloučeny. A to ještě se odůvodňuje, že ženy nemají dostatek rozhledu. Ony mohou vydělávati, ony mohou za majitele usedlostí, kteří jsou zaměstnáni jinde po celý rok, vésti živnost zemědělskou, a dobře, bez jejich dohledu by se všechno rozpadlo, ony mohou vésti řemeslo, ony mohou samostatně býti živnostnicemi a obchodnicemi, ale nemají dostatek rozhledu, aby jako páni muži mohly rozhodovati v odhadních komisích.

Řízení ukládací je takového druhu, že podle mého názoru pravomoc úřadu byla zvýšena nad míru potřebnou pro to, aby stát mohl předepsati správně daň. Já přiznávám, že finanční správa musí míti v ukládacím řízení jisté prostředky, aby zjistila skutečný příjem a aby mohla na základě skutečného příjmu vyměřiti daň. Ale ustanovení k tomu směřující nemají jíti nad tento účel, zejména nesmějí býti takového druhu, aby umožňovala libovůli úřadů a předepisování daní nad skutečný důchod. Ale tato ustanovení předlohy jsou takového druhu, že tu jsou poplatníci vydáni nebezpečí, že jim nebude vyměřena daň podle důchodu skutečného, nýbrž nad důchod. A jestli tudíž některé vrstvy, zejména živnostníci, něco získají snížením sazby daňové, pak to bude daleko paralysováno ustanovením o ukládacím řízení, kde se bude moci zvýšiti důchod, ze kterého daň se vyměří.

V předloze zůstalo ustanovení, že úřad může vyslechnouti přezvědné osoby, že může vyslechnouti znalce, které nepotřebuje ani poplatníku oznámiti. Zůstalo tam ustanovení, že úředník může rozhodovati na základě okolností, které jemu jsou známy, jinakým způsobem, zůstalo tam ustanovení, že není třeba oznamovati všechny spisy a že zejména je možno zatajiti poplatníku podpisy přezvědných osob a znalců a že poplatník nebude se moci ani chrániti proti předpojatému znalci, tedy krátce a dobře poplatník zde bude vydán úplně na pospas osobám jemu naprosto neznámým, jejichž výpovědi nebude moci kontrolovati.

A zejména jsou podle mého názoru tíživá ustanovení o kontumaci. Já jen ve stručnosti řeknu, co všechno může postihnouti osobu neznalou práva. Osoba neznalá práva, která neví anebo přehlédne, že má do konce února podati přiznávku, může býti postižena takto: 1. Bude kontumacována, úřad bude moci jí vyměřiti daň libovolně na základě okolností jemu jinak známých. - Vysvětlil jsem již, co to je. 2. Daň jí může býti zvýšena o 10%. 3. Může u ní, jen proto, že nepodala přiznávku, býti provedena domovní prohlídka. 4. Zjistí-li se, že tak učinila jen z nedbalosti, může býti trestána až pětinásobkem daně. Bude-li to chudý člověk a nebude-li moci tyto pokuty zaplatiti, může mu býti uloženo náhradní vězení ve výši až 6 měsíců. A když potom po té celé proceduře bude míti tu odvahu, jíti si stěžovati na veřejnou schůzi nebo v tisku na odhadní komisi nebo jejího člena, bude trestán pro přečin také 6 měsíci.

Takto, prosím, vypadá řízení, a toto řízení bylo tak ponecháno. Ale jsou tady ještě další ustanovení, která znamenají, že opravdu postavení poplatníkovo bude velmi tíživé. A to, že nepřipustila finanční správa, aby alespoň tam, kde posavad neplatily se kolky a poplatky, byla podání kolků a poplatků také prosta, svědčí o tom, že je zde snaha zavedením kolků určitým poplatníkům, zejména těm nejchudším, ztížiti jistá podání, zejména podání opravných prostředků, a ani ty naše návrhy, aby alespoň ti nejmenší byli zbaveni povinnosti platiti kolky a poplatky, nebyly přijaty. Tedy takto vypadají, jen ve stručnosti řečeno, řízení a ustanovení trestní.

Jen několik málo slov chci ještě pronésti o předloze t. zv. samosprávné. Bude s naší strany o tom promluveno obšírněji, já jen s hlediska všeobecného chci o tom promluviti.

Tato předloha by byla vysvětlitelna potud, pokud by se týkala úpravy celkového daňového břemene, pokud by se týkala limit přirážkových. Ale tuto předlohu nikdo nevysvětlí tímto účelem, neboť ona obsahuje ustanovení, která jdou nad tento účel, a je viděti, že se tu sleduje něco jiného. A já se nemohu zbaviti dojmu, že samosprávné sbory úmyslně jsou přivedeny do této finanční kalamity.

Dnes původcové toho vědí, že samosprávné sbory nebudou moci vystačiti s těmito příjmy, dnes jsou si vědomi toho (Výkřiky čsl. soc. demokratických poslanců.), že u veliké části měst a okresů nastane stav, ve kterém tyto sbory nebudou moci plniti svých úkolů. Ví se, že je to něco, co otřese životem těchto sborů a možná celým národním hospodářstvím, a přesto se dělá experiment. Chce se věděti, jak to bude působiti; jako děláme experimenty s daní srážkovou, tak se dělá experiment také s tím. Teď se chce věděti, co nastane, a pak teprve se bude novelisovati. Nejprve se nechají tyto korporace zkrachovati a pak nějakým způsobem nastane sanace. Na důsledky toho jsem v rozpočtovém výboru obšírněji upozornil.

Zdá se mi, že všechno to slouží k něčemu jinému. Kdyby samosprávné sbory nebyly založeny na základě všeobecného rovného práva hlasovacího, nýbrž kdybychom měli volební právo privilegované, nebylo by došlo k žádnému takovému ustanovení. (Výborně!)

Tohle není děláno z ohledu na náš vývozní průmysl, nýbrž je to docela zřejmý atak na všeobecné rovné právo hlasovací. Snad se má za to, že ještě nenastala doba nebo že nejsou podmínky k tomu, aby se mohlo změniti ze základu všeobecné rovné právo hlasovací do obcí, tož alespoň se sahá na jeho podstatný obsah. A tvrditi, že vyžaduje nějaký zájem průmyslu, aby mohl nadřízený sbor nařizovati obci, nejen co má vyškrtnouti, nýbrž co také tam má zařaditi, to je možno jen vůči někomu, kdo nemá prakse samosprávné. Ustanovení §u 3 znamená, že obcím, které budou přivedeny do finanční situace, že musejí žádati od fondu podporu, bude moci okresní a zemský výbor nejen vyřazovati položky, nýbrž také vřazovati položky jakéhokoli druhu. Uvažme, co to může znamenati v ohledu hospodářském, sociálním i politickém!

Nevím, zdali u všech to bylo domyšleno. To znamená naprosté osekání samosprávy prvních stolic, to znamená politicky něco tak dalekosáhlého, že myslím, že jsme od převratu o něčem tak dalekosáhlém nejednali. A tuto předlohu jsme promrskali za jednu noc! A když jsme se bránili a věcnými argumenty ji potírali, řeklo se posměšně, že se účastníme obstrukce, a pak se proti nám, zejména v novinách vystoupilo, jako bychom se byli dopustili nějakého zločinu. Dnes hájíme princip samosprávy, a samospráva je podle mého názoru ve velikém nebezpečí. To všechno jest záminka. A mluvil-li jsem o duchu a ukázal-li jsem to na několika případech a na onom odůvodnění, pak, myslím, že mám právo mluviti o duchu, jakým je vedena tato předloha a jakým je vedena tato většina, zejména u předlohy, která se týká samosprávy.

Já mohu svůj konečný úsudek o předloze té shrnouti v tom: Staly se některé změny, my je kvitujeme a konstatujeme. A zejména konstatujeme, že jsme to byli my, kteří jsme svou kritikou velikou část těchto změn přivodili. Ale zůstaly tam velmi těžké vady, vady podstatného rázu, které tuto předlohu dělají špatnou. Dnes ještě může mnohý člen tohoto Národního shromáždění, a tím spíše i některý poplatník, který nemůže vniknouti do tajů tak tlusté předlohy, se domnívati, že předloha mu přinese nějaké ulehčení. Až tato předloha vejde ve skutek, až bude uvedena v praksi, pak teprve uvidí, zdali ty sliby různých jejich zástupců zde byly správné čili nic, pak teprve poznají, byly-li naše varovné hlasy odůvodněny či nebyly. Jsem přesvědčen, že budoucnost dá nám za pravdu.

Ve své kritice těchto předloh drželi jsme se vždycky ve věcných mezích. Vždy jsme měli jednu snahu, zlepšiti tuto předlohu. Vždyť kdybychom byli chtěli postupovati čistě politicky, mohli jsme si kritiku nechati až po skončení díla a nepůsobiti k tomu, aby se zlepšilo. My jsme opravdu neměli jiného postranního politického účelu, sledovali jsme jen ten cíl, abychom předlohu zlepšili a tím přivodili poplatníkům a zejména těm vrstvám, které jsme povoláni zastupovati, ulehčení.

Bohužel, naše snaha a námaha nebyla všude korunována výsledkem. Za takového stavu věcí, myslím, bude dobře, když odpovědnost za tuto předlohu ponechají si ty strany, které ji odhlasují. Dnes nebo za několik dní po odhlasování půjdou mezi voličstvo jako domnělí vítězové, ale za několik let se ukáže, kdo byl vítězem a kdo je poraženým. (Výborně! Potlesk.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP