Místopředseda Zierhut (zvoní):
Dále má slovo pan posl. dr Jos. Novák.
Posl. dr Jos. Novák: Slavná sněmovno!
Reforma přímých daní, která
se nyní v našem sboru projednává, je
dílem tak obsáhlým materielně a tak
důležitým ve svých důsledcích
pro další finanční vývoj státu,
že skupiny a strany, zasedající v této
poslanecké sněmovně, věnují
této předloze mimořádný zájem.
Bylo tomu tak i ve výboru, kde byly tuhé boje a
tuhá jednání, při čemž
strany zaujímaly k této předloze svá
stanoviska s hlediska svého programu politického
a hospodářského.
Daňová předloha, jak přichází
na stolky posl. sněmovny, je dílem velkého
kompromisu. Přiznal to též předchůdce,
řečník z řad oposičních,
posl. dr Meissner, který sám pro sebe a pro
stoupence své strany v rozpočtovém výboru
reklamoval zásluhy na celé řadě zlepšovacích
návrhů.
Velevážení! My, kteří zastupujeme
zde solidaristickou stranu, československou stranu lidovou,
musíme prohlásiti, že předloha ve svých
paragrafech neodpovídá plně našemu solidaristickému
programu, ale že mu odpovídá aspoň na
tolik, že můžeme pro tuto předlohu hlasovati
jako pro první stupeň k uskutečnění
dalších reforem daňových, které
ještě potom přijdou.
Až dosud mluvilo se zde o předloze daňové
asi tak, jak by bylo na místě v části
specielní. V části všeobecné
bylo proneseno jenom několik málo názorů
na tuto předlohu. Já hodlám, poněvadž
moji kolegové budou zajímati stanovisko k jednotlivým
otázkám daňovým ve specielní
debatě, zaujmouti stanovisko povšechné, jaké
tendence celá předloha daňové reformy
sleduje a pokud ona přizpůsobuje se anebo pokud
v ní jsou uplatněny programové zásady
solidaristické naší strany.
Daně a daňový systém není pro
nás snad něčím isolovaným.
Je logickým důsledkem celého našeho
nazírání na stát, na jedince, na poplatníka
v něm, na práva a na povinnosti poplatníka
vůči státu a na oprávnění
státu oproti jednotlivci. Stát poskytuje občanům
výhody, které jim nemohou dáti svazky menší,
jako jsou obce, okresy, po případě celky
zemské. Pečuje o veřejnou bezpečnost,
chrání životy občanů svými
zřízeními právními, soudy,
správním zřízením, chrání
právní řád, staví školy,
udržuje dopravu, podniká veliká díla
vodní, meliorační, na která nestačí
ani jednotlivci ani korporace menší. Stát nynější,
moderní, má těch úkolů daleko
více, než měly státy doby dřívější.
Je tady spousta různých úkolů, hlavně
sociálních, jichž dbáti přísluší
státu již z jeho pojmového určení
a právě na úhradu těchto velikých
svých úkolů musí přispívati
občané svými daněmi na místě
prvním. Tedy stát je přirozená a nutná
organisace všech občanů v určitém
obvodu. (Výkřiky na levici: Stát je násilí!)
Pane kolego, vy přece nejste anarchista, abyste tuto
zásadu chválil, poněvadž byste důsledně
musil uznati, že váš stát bolševický
v Rusku je vtělené násilí samo!
Proto všichni jsou mravně zavázáni stát
udržovati a daně platiti. Žádná
třída z titulu své příslušnosti
- třídnosti - nesmí se z placení daní
vymykati. Jen nemožnost placení daní může
někoho osvoboditi, že nebude platiti, ale nikoli,
že platí té nebo oné třídě
společenské. Jest to třeba zdůrazniti
proti daňovému systému sovětového
Ruska, kde jsou určité kasty, po případě
určité třídy politicky organisované
vyňaty z povinnosti platiti určité daně.
Tato myšlenka a tento systém úplně odporuje
myšlence občanské rovnosti a svobody. Podle
našeho názoru povinnost placení daní
nevyplývá z toho titulu, že stát tomu
nebo onomu jednotlivci poskytuje určité výhody.
Stát koná svou povinnost nerozděleně
pro všechny a nechce odplaty podle toho, jak mnoho ochrany
nebo jiného opatření poskytl tomu nebo onomu
jednotlivci. Proto také každý občan,
každý člen státu musí k udržení
tohoto státu přispívati tím, čím
přispívati může. Zde jsme v rozporu
se systémem liberalismu, který hájil zásadu,
že stát má právo vybírati daně
v takové asi míře, v jaké míře
poskytuje tomu nebo onomu ochranu. Konstatuji proti tomu, že
jen ochrana života, statku nejcennějšího,
převažuje všechny oběti, které
stát od svých občanů v daňovém
ohledu žádá. Pouze ve specielních případech,
kde jde o omezený okruh občanů, na př.
v obci při provádění elektrisace nebo
určité meliorace nebo vůbec když se
provádí nějaká opatření,
která slouží jen omezenému počtu
osob, mohou určitá břemena býti rozvržena
právě jen na tento okruh. Pro stát však
to nemůže platiti, stát musí žádati,
aby daňová povinnost se vztahovala na všechny
občany. Ovšem proti tomu nutno zdůrazniti,
že právo státu vybírati daně
není neomezené a že nesmí sahati dále,
než sahá účel státu. Stát
má pečovati o veřejné blaho. Pakli
jednotlivci nebo menší svazy mohou provésti
určitá díla bez omezení veřejného
blaha, nemá stát práva reklamovati pro sebe
právo monopolu a z toho důvodu nemá práva
vybírati daně. Já tedy pokládám,
třebaže by v našem státě ten případ
nenastupoval, za docela slučitelno s vymezením plného
úkolu státu, kdyby určitý okruh činnosti,
na př. dráhy, pošty nebyly prováděny
v režii státní jako část státní
výkonné činnosti. Máme na př.
státy na západě, kde dráhy jsou většinou
v rukou soukromých akciových společností,
a také tam své úkoly plní. Pokud se
týče našeho státu, pro nás na
př. by bylo zcela dobře myslitelno, kdyby stát
nepřetěžoval svou agendu přibíráním
nových a nových činností. Pokládám
za nedosti zdravé, když stát rozšiřuje
svůj pozemkový majetek, jehož obdělávání
by mohl zastávati i soukromník, a stejně
nepokládám za velký pokrok, když se
pomýšlí na to, aby stát beze všeho,
bez vážných ohledů zabíral pro
sebe velké komplexy lesů a obstarával je
ve svém systému hospodářském.
Máme zkušenost, že často z takové
činnosti, která přímo pojmově
nepatří do sféry úkolu státního,
vznikají velké náklady, velká břemena,
která se potom musí svalovati na poplatníky
ve způsobu tíživých daní. Připomínám,
že první doba naší republiky byla bohatá
na činnost státu v oborech, které státu
nebyly zdrávy. Stát tím, že prováděl
zásobování obyvatelstva buď potravinami
nebo že kupoval bavlnu a prodával cukr, utrpěl
v mnoha případech veliké ztráty, které
nyní ve způsobu vysokých a tíživých
daní od poplatníků musíme vybírati
a jejichž tíži budou cítiti i generace
příští.
Úkolem daní jest, aby hradily potřeby státní.
Tedy úkolem daní v prvé řadě
není upravovati a vyrovnávati rozdíly majetkové
anebo důchody. Pravda je, že daně mají
býti spravedlivé, že systém daňový
po celé své stránce má odpovídati
duchu spravedlnosti. Daně, když jsou spravedlivě
rozvrhovány, samy sebou způsobují jisté
vyrovnání v důchodech i majetku, ale daně
nesmějí býti jen uvalovány za tím
účelem, aby způsobily nějaké
srovnání a vyrovnání majetkové.
Jinak bychom si daně musili podržeti, anebo zvyšovati
i tehdy, když by jich nebylo pro celou státní
agendu potřebí.
Sociálně politický smysl daní, který
často uplatňují strany, stojící
nyní v oposici, strany socialistické, v konečných
svých důsledcích by vedl ke zničení
soukromého vlastnictví vůbec. Stát
ze živého organismu změnil by se na strojový
mechanismus, v němž žádný přičinlivý
jednotlivec by nesměl získati více než
lenoch.
Jest také někdy potřebí provésti
korekturu majetkovou. Kdyby bylo nutno to z důvodů
bezpečnosti státu a k ozdravění špatného
rozvrstvení majetkového v občanské
pospolitosti provésti, pak se to má provésti
způsobem jiným, a zákonodárný
sbor nemá se schovávati za fikci nějakých
daňových experimentů. Náš stát
provedl na počátku svém novou úpravu
rozvrstvení majetkového do jisté míry
tím, že byl přijat zákon o pozemkové
reformě a že byla stanovena dávka majetková.
On se k tomu přihlásil přímo a proto
nynější další systém daňový,
když jsou již poměry klidné, nesmí
býti uzpůsoben jen za tím účelem,
aby on způsoboval nivelisaci majetkovou a aby tím
snižoval občany svobodné na pouhý druh
zaměstnanců státu, kterým není
možno soukromou přičinlivostí získati
více, než určitá státní
norma dovoluje. To ovšem platí nejen u daní
státních, nýbrž zvláště
u dávek samosprávných svazků, kde
právě socialistický nivelisační
duch působil vlivem pronikavějším, než
to bylo možno v celém systému daňovém,
pomocí zákonů, odhlasovaných oběma
sbory Národního shromáždění.
Jakožto stoupenec programu křesťanské
solidarity musím poukázati na jednu cennou věc
a cenný dar, který my, zastánci křesťanského
názoru, přinášíme státu
i v ohledu daňovém. My učíme, že
platiti daně je mravní povinností občanů.
Učení katolické církve váže
ve svědomí poplatníka platiti poctivě
státu daně, což nemůže vykonati
žádná strana, která stojí na
programu materialistickém. Ovšem při tom všem
také připomínáme těm, kteří
mají státní moc, že právo vybírati
daně není neomezené, že nikdy nemůže
stát jíti až za hranice možnosti a že
stát nemůže žádati od občanů
daně, které jsou nad jejich síly.
Když s tohoto hlediska posuzujeme předlohu, která
je na stolcích poslanecké sněmovny, tu vidíme,
že reforma daňová přináší
proti dřívějšímu daňovému
systému už všeobecně veliké ulevení,
poněvadž podle výpočtu ministerstva
financí přinese úlevu ve výši
asi 500 mil. Kč. Ty se vrátí národnímu
hospodářství každý rok a budou
sloužiti ke zvýšení výroby, hospodářské
prosperity, která se projeví ve snížení
výrobních nákladů, v oživení
vývozu našeho do ciziny a dále ve zvýšeném
důchodu všech vrstev pracujících v naší
občanské pospolitosti.
Při rozvrhování veškerých daňových
břemen má se stát říditi jedinou
nejvyšší normou, to jest spravedlností.
Spravedlnost je základem státu. Odporovalo by tedy
určení státu, kdyby hledal prostředky
své pouze tam, kde je najde nejsnáze.
Když se uvažuje o tom, jak nejsnáze docíliti
daně, je nasnadě zavésti daně nepřímé,
z nichž obzvláště u některých
s vynaložením nejmenších obětí
administrativních se docílí veliké
zisky. Ale daňové zatížení má
býti všeobecné a stejnoměrné.
Má tedy stát vyšetřovati hospodářský
stav jednotlivých vrstev a podle toho určovati a
rozvrhovati daně. Prvním hlediskem tedy, podle něhož
má stát určovati výši daní,
má býti poplatní schopnost občanů.
Členové státního svazku mají
přispívati na potřeby státní
podle své možnosti, a to pokud možno stejnoměrně.
Ale zde musíme učiniti jisté omezení.
Stát může žádati od občanů
jen tolik obětí, kolik je jim snesitelno. Stát
může žádati daně teprve od určitého
existenčního minima. Náš teoretik programu
křesťanské solidarity Jindřich Pesch
definuje existenční minimum v podstatě asi
takto: "Existenční minimum je souhrn materielních
statků, které lze považovati za zcela nutné
k uchování života. Jsou to existenční
a přirozené potřeby lidské, jež
existenční minimum ukojuje." Existenční
minimum přirozeně nesmí se ztotožňovati
s minimem daněprostým, jak jest stanoveno v naší
předloze a nesmí se také ztotožňovati
s minimem stavovským, které jest u různých
stavů a povolání různé. Tedy
minimum existenční se týká nejnutnějšího:
pokrmů, šatů a obydlí, a jest takové,
že by každé jeho snížení znamenalo
pro dotyčného občana již nikoliv život,
nýbrž pouhé živoření. Na
toto existenční minimum nesmí stát
daňově sahati, jinak se prohřešuje proti
úkolům, k jejichž plnění jest
povolán. Stát má pečovati, aby třídám,
které jsou majetkově i důchodově nejméně
obdařeny, bylo zajištěno živobytí
odpovídající kulturnímu stupni, v
němž žijeme, při nejmenším
však žití, důstojné člověka.
Dotýká-li se stát i existenčního
minima, sráží celé široké
třídy do živoření a do bídy.
Kde jsou široké vrstvy ohroženy na existenčním
minimu, tam se má stát zříci podniků,
které jej zatěžují, jež však
přímo nejsou nutny k udržení jeho existence.
Podívejme se, jakého uplatnění nalezly
tyto myšlenky v nynější daňové
reformě. Daňová reforma nemluví o
existenčním minimu. Mluví o daněprostém
minimu, které vyměřuje částkou
v té nejnižší stupnici 7000 Kč.
Když bychom odhadovali, kolik je minimum existenční,
musíme říci, že za nynějšího
stavu věcí daněprosté minimum jest
sice větší než existenční
minimum, ale velice se blíží existenčnímu
minimu. Je to důsledek velkého ochuzení,
které způsobila všem národům
válka a které teprve dlouholetou prací, činností
a musíme říci - velkým šetřením
může býti nahrazeno a opět vyrovnáno
do takové míry, kde by daněprosté
minimum mohlo se vzdáliti značně od výše
minima existenčního.
Že nebylo možno ministerstvu financí jíti
výše s daněprostým minimem, to konečně
souvisí s majetkovým a důchodovým
rozvrstvením našeho obyvatelstva. Jsme národem,
v němž mají převahu drobní poplatníci
a proto každé zvýšení daněprostého
minima, třeba bychom si toho ve sněmovně
všichni snad bez rozdílu přáli, způsobilo
by takový úbytek státní pokladně,
že by nemohl potom stát plniti ty nejnaléhavější
úkoly, k jejichž plnění jest povolán.
Daňová síla poplatníků se měří
výší jejich příjmů. Ale
poplatní síla nestoupá se stoupajícím
příjmem rovnoměrně, proto nutno při
úvaze o procentu daňovém při důchodu
i při jiných zdrojích daní přihlížeti
k naléhavosti životních potřeb. Čím
je příjem menší, tím větší
díl z něho je vázán na ukojení
nutných potřeb. Čím je příjem
větší, tím větší
díl z něho je volný, to jest, zbývá
i po ukojení nutných životních potřeb
pro potřeby již ostatní a tento volný
příjem je spravedlivě podle našeho názoru
zdaniti vyšším procentem daňovým,
než příjem vázaný nutnými
potřebami našich občanů. Je známá
paralela, která se provádí nyní v
této daňové předloze. Kdyby měl
někdo příjem 10.000 Kč a nastoupila
by zde daňová povinnost 1000 Kč, t. j. 10%,
tedy jest tíživěji a tísnivěji
postižen daňově, než ten, kdo by měl
příjem 100.000 Kč a byl postižen stejným
daňovým procentem. Jednomu by zbylo 9000 Kč
a druhému 90.000 Kč. Ten první bude žíti
velice skromně, kdežto tomu druhému po ukojení
potřeb, které patří už k životu
lepšímu, bude ještě dosti zbývati.
Je potřebí proto, aby daně, u nichž
je to možno provésti, byly progresivní, aby
se stoupajícím příjmem stoupalo daňové
procento. Víme, že to v daňové reformě
provedeno je, ovšem nemůže se jíti až
tam, kde by vysoké daňové procento znamenalo
konfiskaci celého volného příjmu.
Daně nejsou samy sobě účelem. Daně
se vyměřují proto, aby stát mohl dostáti
určitým sociálním a národohospodářským
úkolům. Ovšem procento, kde se má tato
progrese zastaviti, závisí jednak od poměrů
hospodářských ve státě a konec
konců také na politickém rozvrstvení
stran, které stojí za předlohou, jež
se stává zákonem.
Podívejme se proto, jak této myšlenky progrese
je dbáno v našem daňovém systému.
U první předlohy daňové, u daně
důchodové, vidíme, že progrese je navrhována
procentem velmi značným. Při příjmech
do 6000 Kč je daňová sazba 1% a stoupá
při velikých příjmech až do 29%;
tedy přesahuje daleko 1/4 celého
důchodu. Je to progrese velmi značná, která
ukazuje, že strany, které uzákoňují
zde předlohu, byly si dobře vědomy sociálního
rozložení společnosti v naší republice
Československé.
Ale, velectění, vedle této daně jest
ještě pamatováno i na ostatní případy.
My víme, že máme zde daně druhé.
Je zde rentová daň, daň z vyššího
služného, zvláštní daň výdělková,
která postihuje vrstvy zámožnější
a kde se právě ukazuje, že se tam šlo
se zdaněním značně vysokým
a že sociální ráz této předlohy
už z této ukázky je velmi jasný.
Předřečník pan posl. dr Meissner
mluvil o tendenci celé daňové osnovy.
Ale podával ji jinak. Já se nebojím ji charakterisovati.
Naše daňová reforma, jak ji předložila
vláda a jak se na ní koaliční strany
usnesly, má snahu pomáhati vytvoření
pokud možno nejsilnějšího středního
stavu.
Je to vidno už u daně důchodové, kde
progrese, která je s počátku malá,
jak toho vyžaduje zájem středního stavu,
tedy lidí nepříliš bohatých,
teprve u vyšších příjmů,
u vyšších důchodů začne
stoupati ostřeji.
Dalším hlediskem, kterým nutno posuzovati každou
daňovou předlohu, je, že daňová
předloha má dbáti - pokud je to možno
provésti mechanismem daňovým - osobních
poměrů poplatníkových. A tu my, zástupci
lidové strany, často jsme naléhali, aby všechny
daně a hlavně daň důchodová
dbala a přispívala obzvláště
k udržení rodiny. Rodina je základem dalších
společenských svazků a na jejím zdravém
trvání závisí všechny další
svazky. Jako se určuje existenční minimum
pro občana samého, tak jsme usilovali, aby se stanovilo
daněprosté minimum, určené pro toho,
kdo založil rodinu. Už při prohlídce osnovy
daně důchodové jste seznali, že této
myšlence je tam učiněno zadost způsobem
vynikajícím a že daněprosté minimum
dosahuje při četných rodinách až
částky kol 25.000 Kč. Tedy je viděti,
že opět sociální charakter a zájem,
aby byla udržena rodina, způsobil, že při
tvoření zákona o reformě daní
přímých této myšlenky v duchu
programu křesťanské solidarity bylo dbáno
měrou velmi význačnou.
Na poplatní sílu působí také
povaha příjmu, zda příjem je zajištěn
na dlouhou dobu, jako je renta, úroky z kapitálu,
nebo majetek produktivní, nebo zda je nejistý, jako
je mzda dělníka, nebo nezajištěný
příjem soukromého zaměstnance a podobně.
Takový nezajištěný příjem
bývá ohrožen proměnami a může
dokonce i zmizeti. Stát proto má postupovati proti
tomuto příjmu nezaloženému, nezajištěnému
pro budoucnost, způsobem blahovolným a má
napomáhati, aby dotčení mohli si část
svého příjmu ať ve formě pojištění
nebo úspor uložiti tak, aby byli aspoň chráněni
před tím nejhorším, když dojde
k nějaké nezaviněné krisi a obtížím.
Za tím účelem máme při dani
důchodové zvláštní část
daně srážkové, u níž se
jde s percentuelní sazbou daňovou hluboko pod sazby
normální daně důchodové. Musím
proti vývodům pana posl. dr Meissnera trvati
na stanovisku, že srážková daň
- i přes ty matematické konstrukce, on je také
tak nazýval, které možná, že vůbec
nepřijdou nebo v mizivém počtu případů
- znamená velikou výhodu pro dělníky
a zaměstnance, kteří budou této srážkové
daně užívati.
Je nebezpečno prováděti kasuistiku při
daňové předloze. Je to nebezpečno
proto, poněvadž se ztrácí potom hlavní
myšlenka daňové reformy. I kdyby všecky
případy byly takové, jak je vykládal
p. posl. dr Meissner, přece můžeme říci,
že v žádném případě
dělník nebo zaměstnanec nebude na tom nikdy
hůře při stejném příjmu,
než osoba hospodařící samostatně,
malý živnostník a malý zemědělec,
poněvadž on, pakli by mu vyměřování
daně podle srážkové škály
bylo nevýhodné, může na své přání
obdržeti menší daň podle škály
všeobecné. A potom ještě něco je
třeba zdůrazniti. Musíme se varovati zde
nesprávného názoru na daně. Daň
má býti spravedlivá, spravedlivě rozvržena,
ale daň má v první řadě úkol
opatřiti státu nutné prostředky. Musíme
se vzdáti bludu, že by se daň mohla státi
universálním prostředkem k dělání
spravedlnosti. Žádné zřízení
lidské a také ne žádná reforma
daňová nemůže uchrániti jednotlivého
občana - toho neb onoho - od nějaké nespravedlnosti.
Je to už v přirozenosti věcí lidských,
že jsou nedokonalé. A z tíživých
nesrovnalostí, jež sebou lidský život
nese, nebudou nejtíživější ty,
které snad se přihodí v důsledku daňového
zákona. Kdybychom měli dbáti vývodů
p. posl. dr Meissnera, pak bychom si způsobili to,
před čím on varoval, že by totiž
aparát státní, určený k vybírání
daní, stal se tak komplikovaným a tak drahým,
že by ztrávil všecko, co může stát
získati v nižších třídách
daňových a že by celá správa
daňová stala se nepřehlednou a přímo
nemožnou.
My máme jistou výhodu před řečníky
oposice, ježto ve smyslu církevní výchovy
filosofické dáváme hlavní váhu
na věci zásadní a varujeme před uváděním
nějakého vymyšleného případu,
který v praxi třeba ani nepřijde, anebo když
přijde, přijde v málo případech.
Jak jsme zde slyšeli od p. dr Meissnera, všechny
ty námitky zněly: "Co by bylo, kdyby bylo...!"
- Tedy samá větrná konstrukce a nikoli případy
typické!
Čekejme, že také se projeví zdravý
rozum orgánů prováděcích, kdyby
se ukázala nějaká nesrovnalost, veliká
a křiklavá, že budou míti tolik rozvahy
a také smyslu pro spravedlnost, dávající
každému což jeho jest, aby srovnaly takové
dva případy, které se zdají na první
pohled nespravedlivými. A když už se zmiňuji
o řeči mého předřečníka
p. posl. dr Meissnera, musím trochu jinak užíti
přirovnání, kterého on užil,
že ta daň srážková je Popelkou
oproti tomu všemu, co dostaly ostatní třídy,
že je Popelkou oproti lepším sestrám.
Ale pohádka se má vypravovati celá a nikoliv
jen z polovice. Víme, že Popelka dopadla na konec
daleko lépe, než její dvě sestry. Jedna
si usekla kus paty, druhá kus palce, kdežto Popelka
se stala královnou, dostala zlatý kočár
a vzácné šaty posázené perlami
a drahokamy. Tedy, když už se užívá
přirovnání a napomáhá tím
nějaké politické thesi, má se přirovnání
pěkně říci celé a nikoliv jen
ta část z něho, která se hodí
do politického krámu.
Je třeba poukázati ještě na jistou stránku
daňové reformy. Příjem z kapitálu
má býti více zatížen daněmi
než příjem z práce. Tu se nesmí
ovšem stát při ukládání
daní dopustiti závažného omylu - a to
bude opět odpovědí na výtky posl.
dr Meissnera, který tu vyličoval slovy velmi
barvitými, že hlavní užitek z této
daňové reformy si odnášejí zemědělci,
a potom také něco živnostníci. Pouhé
majitelství nějakého podniku, na př.
malé zemědělské usedlosti nebo malé
živnosti, nezajišťuje již samo sebou vždycky
příjem bez práce. Tak na př. pro majitele
menší zemědělské usedlosti majetek
ten nepřináší sám o sobě
žádného výnosu, pakli svou prací
na půdě zemědělec toho výnosu
nevydobude. Statek je pro zemědělce výrobním
prostředkem, nástrojem, a důchod tu je vlastně
mzdou za práci často velmi těžkou a
dlouhodobou. A kdybychom použili method, kterých používají
vždy socialisté oceňující práci
podle hodin, pak při uvážení, že
na takové menší usedlosti pracuje zemědělec
nikoliv 8 hodin a sám, nýbrž 10, 12 až
16 hodin a se ženou a dětmi, viděli bychom,
že zemědělec dostává nejmenší
hodinovou mzdu ze všech oborů práce vůbec.
(Souhlas.)
Proto se nesmí při zatěžování
takového jmění daněmi jíti
tak daleko, jako se jde při zdaňování
kapitálu, který přináší
výtěžek, důchod i bez práce.
Jsou to akcie, státní papíry a pod.
Na daně nepřímé, které ještě
touto reformou daňovou nejsou dotčeny, lze těžko
užíti hledisek křesťanské solidarity,
jež jsem v několika bodech uvedl. My ovšem musíme
uznati, že je nemožno za daného stavu věcí
ještě odstraniti daně nepřímé.
A když zde se mluvilo ústy pana posl. dr Meissnera
proti tomu, že obce budou uzákoněním
reformy daňové, pokud se bude týkati samosprávných
svazků, nuceny uhrazovati svoje potřeby dávkami
rovnajícími se daním nepřímým,
pak musíme říci, že zde to způsobila
hospodářská politika socialistická
v prvních letech naší republiky a hospodářství
socialistických obcí, které se bude nyní
na občanech mstíti.
Velevážení! Není možno přistoupiti,
ačkoliv by se to teoreticky zdálo velice snadné,
k vytvoření jednotné progresivní daně.
Život hospodářský je komplikovaný
a daně mají v sobě i prvek historický.
Vyvinuly se dlouhým vývojem z nutnosti hospodářské
a nelze jich jen tak lehce odstraniti a nahraditi daní
jedinou. Bude tedy nutno, abychom v daňovém systému
snažili se pokud možno zamezovati další
nepřímé daně, poněvadž
ještě dnes nemůžeme přistoupiti
k jejich zrušování. Ostatně nesmíme
zapomenouti na to, že ten rozdíl mezi daněmi
nepřímými a přímými
není tak strohý a nepřeklenutelný,
jak by se zdálo. Je klamno souditi, že daně
přímé nebudou převaleny z vrstev,
na něž jsou uvaleny, na ostatní producenty.
Budou-li vysoké daně výdělkové,
pak jistě budou drahé potřeby životní.
Velevážení! Z řad komunistických
se často žehrá proti daním nepřímým.
Mimochodem připomínám, že sovětské
Rusko, ten ideál komunistického státu, má
daně nepřímé daleko tísnivější
než má stát náš a nejenom to, ono
má daně nepřímé ještě
v jiné formě. Nutí totiž, aby občané
za nutné průmyslové potřeby - ať
jsou to stroje, textilie, či něco jiného
- platili v drahotě těchto produktů deficity,
které mají státní zesocialisované
továrny sovětského státu. Tedy tam,
velevážení, je daňový systém
sociálně daleko více zpátečnický,
reakcionářštější, než
je daňové zákonodárství u nás,
poněvadž tam mají daně nepřímé
i na deficity špatně vedených průmyslových
podniků a továren.
Při posuzování zatížení
daňového často se vyskytuje názor
uplatňovaný jednotlivými stavy, že ten
který stav je na tom nejhůře. My vychováváme
své stoupence, kteří jsou ze všech vrstev
a ze všech stavů v našem hnutí organisováni
a zastoupeni, že hospodářská situace
(Předsednictví ujal se předseda Malypetr.)
doléhá na všechny strany rovnoměrně
a že není možno si mysliti, že by některý
stav se měl náramně dobře, zatím
co ostatní stavy trpí.
Musíme se tedy v prvé řadě starati,
aby celkové zatížení státu pokleslo.
To je to první. Docílíme-li toho tím,
že zmenšíme zatížení státu,
rozpočet státní a také rozpočet
obcí, pak budeme snáze moci provésti daňovou
reformu spravedlivější, poněvadž
po úhradě daní bude zbývati každému
daleko více, než mu zbývá nyní.
Tato daňová reforma, kterou předkládáme,
má vedle rovnoměrného, spravedlivého
rozvržení břemene státního přispívati
tou svou velice značnou slevou 500 milionů k tomu,
aby se oživila celá řada průmyslových
odvětví, že budeme moci vyvážeti,
že odstraníme z části alespoň
nezaměstnanost, že zvýšíme výdělky
dělníků v prosperujících továrnách,
že zvýšíme příjem živnostníků
tím, že zemědělci za částku
na daních jim slevenou budou moci uhraditi ve větší
míře své potřeby u živnostníků
a také v továrnách, že se krátce
tato snaha mnohonásobně vrátí všem
vrstvám.
My proto, i když nebyly všechny naše návrhy
a všechny směrnice provedeny v systému daňovém
tak, jak bychom si přáli, budeme pro předlohu
hlasovati a béřeme za ni odpovědnost v tom
plném vědomí, že je to další
krok k hospodářské konsolidaci našeho
státu a že je to také splnění
těch slibů, které jsme občanstvu dali
před volbami, že totiž budeme pracovati o snížení
daňových břemen a tak o zvýšení
blahobytu všech vrstev občanů v našem
státě. (Výborně! Potlesk.)