Středa 4. května 1927

Posl. dr Meissner: Slavná sněmovno! Když byla vládní předloha dána na veřejnost, podrobili jsme ji kritice a výsledek našeho úsudku této předlohy vyzněl v to, že předloha je sociálně nespravedlivá a v mnohém směru reakční. Tehdy byla prohlášena tato výtka za neodůvodněnou, neobjektivní a nespravedlivou a bylo jí vyčítáno, že prýští toliko z motivů politických z těch důvodů, že pochází z řad oposice a že není opřena o důvody věcné. Když však došlo k projednávání předlohy, tu již pan ministr financí ve svém prvém exposé, proneseném v rozpočtovém výboru, musil přiznati oprávněnost leckteré z pronesených výtek a slíbil ve smyslu těchto výtek provésti některé změny. Srovnáváme-li předlohu, jak vyšla z porad rozpočtového výboru, s původní předlohou vládní, shledáme, že naše kritika nebyla tak bezvýznamnou, nebyla nevěcnou, nebyla čistě politickou, nýbrž že mnohé z výtek, které jsme proti předloze měli, byly uznány za správné a bylo jim vyhověno. Myslím, že postup, který byl při projednávání daňové reformy v rozpočtovém výboru, měl by býti poučením pro náš parlamentární život alespoň do jisté míry. Majorita poznala, že ne všechno, co vychází z řad oposičních, je stranické, že ne všechno, co se řečníky oposičními uvádí, možno považovati a priori za špatné a zavržitelné, nýbrž že by mělo býti pravidlem parlamentárním, že majorita má přikloniti uši a pozorně poslouchati, co přednáší oposice, neboť velmi mnoho z toho, co oposice přinese, slouží potom k odstranění vad předlohy chystané, slouží k zlepšení jejímu a slouží potom k tomu, že se může majorita pochlubiti prací lepší, než by byla, kdyby nebylo bývalo kritiky a věcné spolupráce oposice. Často oposice je majoritě dodavatelkou peří, kterým se majorita pak může chlubiti. (Výborně!)

Myslím, že ani já, ani strana, k níž náležím, nebudeme viněni z neskromnosti, když téměř po půlletní práci zkonstatuji, že mnohé z výtek, které byly obsaženy v našich článcích a zejména v mé brožuře, nalezly porozumění a že mnoho z toho, co tam bylo vytýkáno jako vadné, bylo v předloze odstraněno. Tak na př. při výpočtu příslušníků, pro něž je přípustná srážka, byla zařazena i manželka, okruh osob podle §u 20 byl na naše upozornění rozšířen, u daně srážkové na naše upozornění, že při daně prostém minimu při větším počtu příslušníků opomenul se přičísti 1000 K jako paušál na všeobecné výdaje, byl tento omyl odstraněn a tím daně prosté minimum zvýšeno o 1000 K. U téže daně počet příslušníků směrodatných pro stanovení daně prostého minima byl jinak upraven a posléze daně prosté minimum zvýšeno již při třech příslušnících.

Byla to naše kritika, která způsobila, že v zákoně nebylo ponecháno ustanovení, podle kterého dělník, požívající nemocenské podpory nebo úrazového důchodu nebo nějakého příspěvku ze sociálních ústavů, byl by platil daň vyšší, než kdyby bral za stejnou dobu plnou mzdu. A konečně byl to náš podnět, aby se přihlíželo při dani důchodové, a tím i při dani srážkové, k zvláštnímu postavení vdovců a vdov a aby u nich počet příslušníků, směrodatný pro srážku nebo pro daně prosté minimum, byl zmenšen. U daně výdělkové pak jistě naše kritika, v níž jsme ukázali, že zejména v Praze a všude tam, kde samosprávné přirážky jsou pod limitovanou výší všech samosprávných přirážek, u nejmenších poplatníků daň výdělková bude 2- až 3násobná, způsobila, že sazba této daně byla snížena z poloviny na čtvrtinu, ba dokonce na jednu osminu.

To jest jenom část výtek, které jsme proti daňové předloze přednesli, ale velká část jich zůstala nepovšimnuta, a mohu říci, že pokud nebyly naše výtky vzaty v úvahu, musíme trvati na nepříznivé kritice, kterou jsme zahrnuli původní předlohu, a že náš názor na daňovou předlohu, pokud k našim výtkám nebyl vzat zřetel, trvá i pokud jde o předlohu, jak vyšla z porad rozpočtového výboru.

Vytýkali jsme, a na této výtce setrváme, že za neobyčejně škodlivou a sociálně nespravedlivou považujeme celkovou tendenci této předlohy. Vždyť tuto předlohu nemůžeme bráti isolovaně, nýbrž jenom v souvislosti s řadou zákonů a administrativních opatření, která již byla provedena anebo uvedena v život a která byla přípravou pro tuto předlohu, jíž se upravují některé přímé daně a u některých přímých daní poskytují poplatníkům značné slevy.

Bez zavedení cel, bez zvýšení daně z cukru, bez zvýšení železničních tarifů personálních pro III. třídu za současného snížení tarifů pro II. a I. třídu nebyla by tato předloha bývala možná. Tato předloha značí úlevu na přímých daních, a to i vrstvám, které toho hospodářsky nepotřebují, které by nynější daňové zatížení přímé snadno bez ohrožení své existence byly mohly snésti. A to, co se na této straně uleví, již předem převalilo se na vrstvy méně zámožné, na vrstvy nejširší ve formě nepřímých dávek, ve formě cel, zvýšení daní nepřímých v jinakých opatřeních, která znamenají zdražení životních potřeb. Této celkové tendence nejenom že předloha není prosta, nýbrž ona pokračuje na cestě, která byla zahájena loňského roku. Vždyť my nejsme ještě u konce zavádění a zvyšování nepřímých dávek a poplatků, naopak, předloha o finančním hospodaření samosprávných svazků počítá, že to, co se sníží na přímých daních ve formě limitování přirážek, bude uhrazeno v nových nepřímých dávkách a poplatcích anebo ve zvýšení již zavedených dávek samosprávných, které přímo obecním zastupitelstvům budou nadřízenými samosprávnými korporacemi vnuceny. Ještě nejsme na konci onoho procesu, který byl zahájen loňského roku. Chudé obyvatelstvo musí počítati s tím, že nepřímé dávky ještě vzrostou, a když ne státní, tak alespoň samosprávné, a že ono to bude, které zaplatí schodek, bude-li jaký, jenž bude způsoben touto daňovou reformou.

Dále vytýkáme této předloze, že nijakým způsobem nesplní slib, kterým byla předloha doprovázena, totiž slib, že ona má znamenati ulehčení našemu průmyslu, zejména vývoznímu průmyslu, umožnění, aby byl konkurenčně schopen, aby mohl vyvážeti, že jej tím zbaví jedné části břemen, a že tím nejen přímo bude prospěchem pro průmysl, nýbrž i nepřímo pro dělnictvo, zejména pro dělnictvo nezaměstnané nebo částečně zaměstnané tím, že se mu dostane práce nebo celoroční práce.

Srovnáváme-li jednotlivé kategorie daní, přicházíme k názoru, že nebude to průmysl, který odnáší největší prospěchy této daňové reformy, nýbrž že to bude zemědělství, kterému se pozemková daň, jak řečník republikánské strany sám přiznal, značně snižuje, kterému se ještě nepoměrným způsobem sníží přirážky k samosprávným účelům tím, že jejich výše nebude směti převyšovati výši samosprávných přirážek vyměřených k jiným daním, tedy zejména k daním průmyslovým, jako je daň výdělková. To bude znamenati ve svém celku tak neobyčejné ulehčení zemědělství, že by zemědělství mohlo vyvážeti, že by pro ně snad mohly platiti důvody, které byly uváděny pro tuto daňovou reformu, když se mluvilo o tom, že se má pomoci průmyslu. Není mým úkolem, abych tu hájil průmyslníky, ale srovnávám-li na jedné straně úlevy zemědělství a na druhé straně úpravu výdělkové daně všeobecné, zejména v oněch sazbách, které se průmyslu týkají, mám své pochybnosti, bude-li daňová reforma znamenati nějakou úlevu průmyslu. Nezapomínejme tu ještě na to, že to, co samosprávné sbory ztratí tím, že určitá část přirážek dává se do zvláštního fondu, že některé státní podniky vyřazují se ze zdaňování a tím z placení přirážek samosprávních, tím, že se base k některým přímým daním snižuje a jinými opatřeními, což může a musí vyvolati u samosprávných sborů snahu, opatřiti si náhradu na jiném poli, že totiž budou tyto nuceny zaváděti nové dávky, poplatky a zvyšovati již zavedené, a že snad budou nuceny zvyšovati ceny za elektrický proud, za plyn a za jiné věci, zaváděti dávku činžovní, která postihne zejména malé živnostníky a obchodníky snad tíživěji, než bude činiti sleva na výdělkové dani i s limitováním přirážek dohromady. A když nyní si kreslím poněkud perspektivu toho, co v budoucnosti v našem hospodářském životě může se vytvářeti, pak vidím, že ten ráj, jak tu byl kreslen, se nedostaví, nýbrž naopak, že to, co na jedné straně bude ušetřeno, na druhé straně zaplatí zejména malý živnostník, ovšem i dělník a úředník ve zvýšené míře v dávkách a že tu jedině triumfujícím bude ten, kdo má největší moc v této majoritě. A kdybychom chtěli usuzovati, jak která vrstva je v té majoritě silná, pak stačí jen prolistovati tuto předlohu a podívati se, jak je které vrstvě měřeno. Nejlépe zemědělství. méně dobře živnostníkům. Průmysl nechť si hude písničku svou sám. Nejhůře jsou na tom dělníci a malí úředníci.

Vytýkáme tudíž této předloze, že nerovnost, která již byla za dřívějšího zákonodárství, zejména mezi venkovem na straně jedné a průmyslem a městským obyvatelstvem na straně druhé a která vůbec mezi jednotlivými výrobními vrstvami jest, že tuto nerovnost, která byla ještě zvýšena v předloze vládní, nejen neodstranila, nýbrž ještě zvýšila, a jestli jsme vytýkali původní daňové předloze, že ona je nespravedlivá, s tohoto hlediska nespravedlivá, že ona neměří stejně každé výrobní vrstvě, nýbrž různým způsobem jedné tíživě a druhé netíživě, pak musím říci, že z porad koaličních tato předloha nevyšla zlepšena, nýbrž že je ztížena touto vadou, kterou ji vytýkáme, měrou mnohonásobnou.

Další výtka, kterou máme proti této předloze, je, že ani uvnitř jednotlivých kategorií daňových nebylo, netvrdím, že vůbec ne, ale dostatečnou a spravedlivou měrou přihlíženo k hospodářské nosnosti jednotlivce, že nebylo upraveno spravedlivým způsobem daně prosté minimum, že nebylo přihlíženo k početnějším rodinám, a ačkoliv přiznávám, že některé ostrosti, které jsme vytýkali ve své kritice, zejména já ve své brožuře, byly odstraněny, úprava ta nestala se přece jen měrou dostatečnou a úplně uspokojivou. Abych ukázal, jakým způsobem měří se jednotlivým vrstvám a uvnitř těchto vrstev jednotlivcům, chci rozebrati některé kategorie daňové.

Nás v prvé řadě zajímá, jakým způsobem vyšla daňová předloha z porad rozpočtového výboru, pokud jde o daň srážkovou. Tato daň, která bude postihovati služební důchody až do výše asi okrouhle 23.500 Kč, bude se týkati - mohu snad říci bez přehánění - téměř všech dělníků a velikého počtu úředníků státních, veřejných, soukromých, podúředníků, snad největší části jich. Je to tudíž daň, která se dotkne největšího počtu poplatníků, statisíců a jejich rodin. Na této dani nejlépe můžeme měřiti a usuzovati, jakým způsobem cení se v nynější koalici zájem o potřeby dělníků a malých úředníků. My jsme pronesli kritiku původní daňové předlohy v různých směrech. Týkala se pozemkové daně i výdělkové daně i jiných kategorií daňových, jako daně domovní atd. - rozumí se, že i srážkové - a tu neváhám otevřeně říci, že pokud šlo o pozemkovou daň, byla to nejen jedna strana v koalici, nýbrž více stran, které považovaly za svůj téměř životní úkol pečovati o úpravu této daně tak, aby uspokojily vrstvy, které v těchto stranách jsou zastoupeny. I práce těchto stran byly tak odborné, tak důkladné, tak do podrobností jdoucí, že jistě tato vrstva nemůže si stěžovati, že by její zástupci nebyli pečovali velmi svědomitě o její potřeby.

Chci to již s jistou poněkud reservou říci, pokud šlo o výdělkovou daň u menších kategorií - ačkoliv myslím, že ani tato úprava ještě plně nevyhovuje a že by výdělková daň měla zejména u menších živnostníků - já se o tom ještě zmíním - vypadati jinak. Nechci popříti, že i tu byly strany, které považovaly za svůj přední úkol prosazovati potřeby živnostníků. Ale, musím konstatovati, bohužel, že nebylo jediné strany v koalici, která by byla považovala za stejný úkol svůj stejně vážný a stejně cenný, pečovati o potřeby dělnictva, jako pečovaly některé strany o zemědělské podnikatele a živnostníky. (Slyšte!) Nebylo tam jediné strany, která by byla považovala za svou povinnost podrobiti ustanovení o srážkové dani nejen přečtení a studiu, nýbrž matematickému rozboru. Nebylo tam ani jediné strany, která by byla dostatečným způsobem přihlédla k námitkám, které jsme my vznesli proti návrhům, jež nám byly známy, a jak nyní vidíme, ani jediné strany, která by byla podrobila rozboru ony návrhy ministerstva financí, které dodatečně, aniž bychom byli předem bývali uvědoměni, v poslední chvíli do této partie zákona se dostaly. A to je důsledek, a tak se také vysvětluje, proč daň srážková zůstává Popelkou, kterou neosvobodí žádný princ, nýbrž která opravdu je odsouzena k tomu, aby dřela a snášela to nejtěžší, zatím co její protěžované dvě sestry mohou se vykázati opravdu krásnými skvosty a šaty, které odnášejí z této předlohy.

Principielně jsme se proti dani srážkové nestavěli, naopak uznáváme, že princip daně srážkové může býti pro vrstvy, které jsou odkázány na služební požitky, dokonce příznivější i v ohledu materielním, i pokud jde o po vinnost činiti přiznávku, obtěžování poplatníka, i pokud jde o způsob vybírání, nežli předpis podle všeobecných ustanovení. A kdyby srážková daň byla takovým způsobem upravena, že by i ustanovením o daně prostém minimu, přihlížením k počtu členů rodiny a jinakému zatížení, výší sazby přihlížela ke všem těmto potřebám, pak by daň srážková mohla býti jistou výhodou, ale tak, jak daň srážková byla upravena předlohou a jak vyšla z porad rozpočtového výboru, ji nemůžeme nazvati výhodou, nýbrž naopak mám za to, že to je partie z celé předlohy nejméně podařená. Jestli už pan generální zpravodaj mluvil zde o tom, že bude potřebí předlohu zase novelisovati, nemůže býti sporu, že tu bude odhlasován zákon, o němž zákonodárci sami musejí vědět, že v praksi ukáže se býti naprosto neudržitelným a že bude musiti býti důkladným způsobem novelisován. Je-li to pro naši zákonodárnou práci nějakou zvláštní poklonou, o tom bych si dovolil pochybovati.

My jsme se u daně srážkové domáhali v prvé řadě toho, aby bylo zvýšeno daně prosté minimum z 10.000 na obnos vyšší. Není snad žádným tajemstvím, že bylo mnoho snah, aby všeobecné daně prosté minimum zvýšeno bylo ze 7000 na obnos vyšší, a že jedině proto k tomu nedošlo, poněvadž by to bylo musilo míti automaticky za následek zvýšení daně prostého minima u daně srážkové, a tomu se chtělo zameziti za každou cenu.

Ve své brožuře na str. 11 zahájil jsem kapitolu nazvanou "Protidělnická tendence předlohy" těmito slovy: "Aby nám nemohlo býti vytknuto, že ministerstvu financí podkládáme nesprávné tendence, začínáme tuto kapitolu dvěma výtažky z důvodové zprávy daňové předlohy. Jeden výtažek zní:

"Na požadavek dělnických kruhů, aby daněprosté minimum bylo podstatně zvýšeno, nemohla vláda přistoupiti proto, že při klesající tendenci mezd (Slyšte!) byla by většina dělnictva od daně osvobozena a tím by státní finance vzaly citelnou újmu." Proti této argumentaci jsme uvedli, že je to divná logika. Stoupající tendence mezd mohla by snad býti důvodem nebo záminkou zdaňování, ale klesající tendence mezd, tedy konstatování, že dělnické mzdy jsou menší, by mělo býti spíše důvodem ulehčiti dělnictvu. Domníval jsem se, že tento pasus v důvodové zprávě je nějakým lapsem, přehlédnutím, když p. ministr financí na tuto kritiku dovozoval, že nějaká protidělnická tendence jest ministerstvu financí vzdálena.

Když však čtu v důvodové zprávě na str. 400 totéž odůvodnění a dokonce tento pasus do slova je opakován, vidím, že jsem se v tendenci nemýlil. Na str. 400 se praví: "Na požadavek, aby daněprosté minimum bylo všeobecně podstatně zvýšeno, nemohlo se přistoupiti, protože by byla při klesající tendenci mezd většina dělnictva od daně vůbec osvobozena (Slyšte! Slyšte!) a tím by státní finance vzaly citelnou újmu." Snad, kdyby výbor a ministerstvo financí byly raději dbaly toho, aby se nebylo slevovalo vrstvám, které to spíše snesou, u nichž není klesající tendence, nýbrž stoupající, nebyly by státní finance utrpěly citelnou újmu. Nesvádějte to však na dělnictvo. Když jsem tudíž ve své brožuře vytkl protidělnickou tendenci, pak tato stať v důvodové zprávě mne utvrzuje v tom, že výtka obsažená v oné brožuře byla správná a odůvodněná, a já toto své tvrzení na jednotlivých ustanoveních srážkové daně prokáži.

My jsme žádali, aby se, jako jest tomu v Německu, při dani srážkové přihlíželo k počtu příslušníků rodiny, nikoliv - jak tomu bylo dříve - teprve od 4 příslušníků a, jak je tomu nyní podle usnesení rozpočtového výboru, od tří příslušníků, nýbrž již od jednoho příslušníka, a dále jsme žádali, aby daněprosté minimum bylo progresivně při větším počtu příslušníků zvyšováno tak, aby nemohly nastati ony nesrovnalosti a nespravedlnosti, které ve skutečnosti podle této předlohy nastanou.

Dále vytýkáme - jak jsme to činili již dříve - že tato daň vybírá se nikoli podle příjmu celoročního, nýbrž podle příjmu týdenního nebo měsíčního, že tudíž směrodatným je pro otázku, zdali se daň vybírá čili nic, daněprosté minimum týdenní a, jakmile daněprosté minimum je dosaženo nebo převýšeno, vybírá se daň i v tom případě, když poplatník, tedy zaměstnanec, celoročně nedosáhne daněprostého minima celoročního.

Ve výboru toto ustanovení bylo zhoršeno. Dříve byl zaměstnanec aspoň chráněn ustanovením, že mu má býti celý přeplatek vrácen. Nyní však v poslední chvíli, aniž bychom byli bývali předtím o tom věděli, do předlohy bylo pojato ustanovení, že se přeplatky pod 2 Kč dělníku nevrátí. Kdyby opačně tomu odpovídalo ustanovení, že od dělníka nebude se vybírati daň, která celoročně nečiní 2 Kč, pak by se mohlo aspoň mluviti o jisté rovnosti. Ale od dělníka bude vybírána daň bez ohledu, zdali celkově činí 2 Kč čili více. Stát pro ušetření manipulace od dělníka dá si neoprávněně zaplatiti 2 Kč, aniž by se uvážilo, že tyto dvě koruny na př. mohou při 25 haléřové týdenní dani representovati daň za plných 8 týdnů, ve kterých dělník náhodou vydělal více, poněvadž je zaměstnán v cukrovaru na kampani. Tedy dělník, který je jinak zaměstnán, řekněme v zemědělství, a to ještě dočasně, a vydělá obyčejně málo, který náhodou po 6 nebo 8 týdnů vydělal tolik, že sráží se mu daň 25 hal., který celoročně třebas nevydělal ani 3 nebo 4 tisíce korun, musí daň zaplatiti a přeplatek se mu nevrátí, poněvadž je nižší než 2 Kč.

Daň srážková působí však zvláštním způsobem a budou z toho veliké nepříjemnosti v praksi tím, že je progresivní. Tato progrese není však stejného druhu jako progrese daně důchodové. Progrese daně důchodové nebo daně výdělkové je měřena podle celoročního příjmu, kdežto progrese u daně srážkové je měřena podle týdenního, 14 denního nebo měsíčního důchodu, a to pak vede k takovým důsledkům, že ten, kdo má příjem, který je každé výplatní období stejný, bude platiti při každém platebním období stejně vysokou daň a ta potom násobena 52 týdny nebo 12 měsíci nikdy nebude znamenati nějakou progresi. Když však zaměstnanec bude míti v určitém platebním období menší příjem a v jiných platebních obdobích vyšší příjem, pak bude v těch platebních obdobích, kdy má menší příjem, platiti daň nižší a v platebních obdobích, kdy má vyšší příjem, bude platiti daň progresivně vyšší, s velikou progresí, takže on, celkově počítajíc, za rok zaplatí při stejném služebním důchodu více na dani než ten druhý jeho kamarád.

Budiž mi dovoleno, abych to ukázal na několika příkladech. Budou dva dělníci v téže továrně. Oba vydělají ročně stejný obnos, a to 11.000 Kč. První dělník bude zaměstnán celý rok po 52 týdnů a týdně bude bráti na mzdě po 211 Kč, a zaplatí na dani srážkové 39 Kč. Jeho kamarád za celý rok bude míti příjem také 11.000 Kč, ale byl po 26 týdnů bez zaměstnání, za 32 týdnů bral po 344 Kč, tedy dohromady zase 11.000 Kč, ale zaplatí na dani srážkové při stejném příjmu 112 Kč, čili více než dvakráte tolik. (Slyšte!) Jiný případ: Při příjmu 15.600 Kč, bude-li placen ve stejných obdobích, zaplatí se na dani 75 Kč. Kdyby však někdo po 26 týdnů bral týdně po 193 Kč a dalších 26 týdnů po 407 Kč - dohromady to dělá zase 15.600 Kč - zaplatí na dani 162 Kč, t. j. více než dvakráte tolik.

Teď příklad z úřednického života. Když úředník vydělá ročně 17.400 Kč, t. j. měsíčně vždy stejně po 1.450 Kč, zaplatí na dani 169 Kč. Kdyby však po 6 měsíců bral v jednom zaměstnání po 1.000 Kč a dalších 6 měsíců po 1.900 Kč, zaplatí 279 Kč.

Teď teprve budeme moci posouditi, co znamená ustanovení čl. VI uvozovacího zákona, podle kterého v roce 1927 od 1. července má se vybírati dvojnásobná daň srážková. Vždyť my tu můžeme způsobiti, že nespravedlnost, kterou jsem tu vyložil, může býti zdvojnásobena. Vždyť můžeme způsobiti, že úředník nebo dělník, který právě ve druhém pololetí r. 1927 přijde do vyšší stupnice, bude platiti progresivně vyšší daň, a poněvadž ji bude platiti ještě dvojnásob, bude platiti progresi vlastně za dobu, kdy před tím v předcházejících 6 měsících třeba vůbec nic nevydělal nebo velmi málo.

Do předlohy byl ještě v poslední chvíli bez jakékoliv debaty vsunut nový odst. 6 §u 30. To jest, že když klesne přechodně služební požitek pod míru zákonnou, má se přesto daň ještě srážeti, když se dá počítati s pravděpodobností, že celoroční příjem bude převyšovati daněprosté minimum. My jsme neměli možnosti ani toto ustanovení kritisovati, teprve teď se o něm dovídáme, v noci bylo navrženo za nejvyšší únavy, kdy nikdo ho nemohl posouditi. Prosím tak vypadá právnická práce. Teď teprve vidíme, co toto ustanovení znamená. Tak na př. někdo bere po 26 týdnů po 300 Kč, vydělá tedy 7.800 Kč. Pak následkem jen částečné zaměstnanosti - poněvadž se bude pracovati jenom 2 dny v týdnu - hospodářsky bude na tom zle, neboť bude bráti po 26 týdnů toliko po 100 Kč, dohromady 2.600 Kč, a poněvadž celkový důchod ročně bude činiti 10.400 Kč, bude převyšovati daněprosté minimum, vztahuje se na něj ustanovení §u 30, odst. 6.

Daň srážková při 10.400 Kč by činila 26 Kč, tedy po zaplacení 26 Kč byl by své povinnosti prost. On však podle oné progrese, kterou jsem právě před tím vysvětlil, zaplatil v prvých 26 týdnech na daních již 65 korun, tedy by mu už finanční správa mohla dáti pokoj. Nikoli, on ještě po dalších 26 týdnů, kdy bude bráti méně, než činí daněprosté minimum, musí zaplatiti na daních 6·50 Kč, dohromady 71 Kč, ačkoliv již dávno daň přeplatil.

Tato daň - podotýkám - nebude mu vrácena, vraceti se bude daň vypočtená podle celoročního příjmu služebního jedině tehdá, když jde o přechodné zvýšení služebních požitků, nikoliv v jiných případech. V jiných případech zůstane toliko při vyměřování podle platebních období: 1 týdne, 14 dnů a 1 měsíce.

To jsou přece dosti časté případy v životě dělnickém, ani snad ne tak v úřednickém. A jaký pocit musí míti dělník, když ví, že měl by spravedlivě zaplatiti na dani srážkové podle svého příjmu ročně jenom 26 korun, ale že v prvním pololetí už to přeplatil a ještě mu ani těch 25 haléřů týdně finanční správa nesleví.

Teď srovnejte ty velké výhody, které se dávají jiným vrstvám, s tím, že tomu dělníkovi se nesleví ani 25 haléřů týdně, když přechodný jeho příjem se sníží pod daněprosté minimum. Jaká je to tendence té celé předlohy? Křivdím já té předloze a těm, kteří ji odhlasovali, když je viním z protidělnické a z protiúřednické tendence?

My však přijdeme ještě k jiným zvláštnostem této daně.

Tato daň má totiž tu vadu, že má příliš nízké daněprosté minimum a tím se stává, že při početnější rodině je vyšší, než by byla daň, předepsaná podle všeobecných ustanovení. V tomto smyslu poplatník do jisté míry - mohlo by se říci - je chráněn potud, že on může po uplynutí roku žádati, aby mu byla daň vyměřena podle všeobecných ustanovení. Namítá se tedy se strany finanční správy, že se dělníku nebo úředníku nemůže státi žádná křivda, poněvadž i když zaplatil vyšší daň srážkovou, bude mu to vráceno, jakmile mu bude vyměřena daň důchodová podle všeobecných ustanovení.

To se jeví takto: Můžeme říci, že ve všech případech u zaměstnance, který má nejméně 4 příslušníky, bude zaplaceno na dani srážkové více, než má zaplatiti na všeobecné dani důchodové. To se bude týkati bez rozdílu, jde-li o úředníka nebo dělníka, každého, jehož rodina skládá se mimo otce a manželku ještě ze 3 dětí - a to je u dělníků ženatých, můžeme říci, skoro pravidelný případ. Můžeme tedy říci, že v pravidelných případech bude na dani srážkové zaplaceno více, než má býti zaplaceno podle všeobecných ustanovení. Jaký bude důsledek? Buďto dělníci nebudou znáti zákonného ustanovení a nebudou se o daň hlásiti, anebo zmeškají lhůtu, která je v zákoně pro toto hlášení stanovena, a pak to bude znamenati, že dělník s početnou rodinou zaplatí na daních ve způsobu srážek více, než zaplatí jiný poplatník na všeobecné dani důchodové. Anebo budou všichni dělníci a zaměstnanci bez rozdílu tak dalece poučeni o svých právech, že se o ně budou hlásiti? Ale pak to bude znamenati dvojnásobnou manipulaci u zaměstnavatelů a u finančních úřadů a pak onen prospěch, který se očekává z toho, že finanční úřady nebudou zahrnuty fassemi a výpočty tak velkého počtu poplatníků, mizí. Pak tu není té výhody a jen zbytečně zatěžujeme finanční úřady pro pár korun jedině proto, aby prosazena byla zásada, že dělník, chce-li míti volební právo, musí také platiti daně. (Posl. Klein: Pro to budou musiti býti noví úřednici, aby se to počítalo!) To je právě to šetření. V rozpočtovém výboru jsem již ukázal, že předloha o samosprávných přirážkách bude znamenati zvýšení počtu úředníků u zemského výboru ve značné míře a že tedy všechno to mluvení o tom, že teď za nové koalice se bude šetřiti, kdežto za socialistů se vyhazovaly peníze, je nepravdou.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP