Místopředseda Slavíček (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku,
p. posl. Stenzlovi.
Posl. Stenzl (německy): Slavná sněmovno!
Téměř po čtyřměsíčních
poradách v rozpočtovém výboru byla
nyní předložena vládní předloha
o daňové reformě, jistě jedna z nejvýznačnějších
zákonných předloh od vzniku republiky, plénu
sněmovny ke konečnému projednání
a odhlasování. Nerozpakuji se přiznati, že
tato předloha zajisté částečně
vyhovuje přáním středostavovských
poplatníků, ačkoli vždy ještě
zůstává nesplněno přání
po úplném sjednocení mnoha druhů daní.
Především měla by býti berní
reforma naplněna hlubokým přesvědčením,
že nutno dalekosáhle omeziti bezmezně vysoké
daňové zatížení živností,
obchodu a průmyslu, aby těmto stavům, nejvýznačnějším
pro státní a národní hospodářství,
byla poskytnuta možnost hospodářské
existence. Nynější zatížení
těchto stavů daleko přesahuje hranice takové
možnosti. Jak daleká cizina, tak zvláště
naše sousední státy správně uznaly
nutnost snížiti veřejné dávky
a před nedávnem to také provedly, vycházejíce
ze zásady, že se výdaje státního
hospodářství musí vždy říditi
podle příjmů.
Projednávaná předloha je úzce spojena
se všemi jinými otázkami hospodářského
života a teprve jejími praktickými účinky
musí býti podán důkaz, bylo-li tímto
zákonem všeobecně poslouženo našemu
národnímu hospodářství, čili
nic. Především bylo by zajisté přihlížeti
hlavně k tomu, aby byla u našich živností,
obchodu a průmyslu vzbuzena schopnost konkurenční,
jednak aby tím se účinně čelilo
strašidlu nezaměstnanosti, jednak aby byla podporována
berní výnosnost takových podniků.
V době všeobecné krise hospodářské,
v níž nyní žijeme, nutno zajistiti konkurenční
schopnost průmyslu, obchodu a živnostem nejen doma,
nýbrž i vůči cizině, čímž
by mohl býti také vyřešen problém
nezaměstnanosti tak, jak si přejeme.
Je tedy příkazem nutnosti, aby se hleděly
zmenšiti výrobní náklady, čehož
může býti dosaženo bezpodmínečně
jenom snížením daní. Přál
bych si tedy jen, aby úlevy vždy zdůrazňované
panem ministrem financí byly daňovou reformou v
praksi také prováděny. V široké
veřejnosti všech poplatníků hledí
se stále s jistou skepsí vstříc účinkům
těchto zákonů. Mimořádně
vysoké daňové zatížení,
zvláště v posledních třech letech,
nejenom poškozovalo živnosti a obchod a zabraňovalo
jim v hospodářském rozvoji, nýbrž
v mnohých případech přivodilo jim
zkázu. Tážeme-li se, kde jsou příčiny
neobyčejně vysokého berního zatížení,
musíme především poukázati na
příjmy a vydání státního
hospodářství, poněvadž státní
rozpočet vykazoval od roku 1919 velmi silně stoupající
tendenci. Tak státní potřeba v roce 1919
ve výši přes 8 miliard korun vzrostla v roce
1926 na více než 17 miliard a teprve rok 1927 ukazuje
klesající tendenci asi 1·5 miliardy korun.
V těchto létech převyšovaly výdaje
téměř o 13 miliard příjmy.
Za žádných okolností nelze popříti,
že vina na tomto enormně velikém zvýšení
státních výdajů musí býti
přičítána jedině příliš
malému smyslu pro spořivost dřívější
všenárodní vládní koalice, která
téměř 7 let svoji moc ve státě
uplatňovala. Že však právě obě
české strany, které dnes jsou v oposici a
které patřily dřívější
koalici, jsou zde zvláště spoluvinny na nezdravých
zjevech národního hospodářství,
toho důkazem jest, že ministři těchto
stran daleko překročovali o celá sta milionů
korun úvěry jim povolené a teprve dodatečně
opatřovali si od parlamentu potřebné k tomu
povolení. V jiném demokratickém státě
byl by jistě takový přehmat stíhán
žalobou.
Pro příčiny finančních obtíží,
které musí tento mladý a malý stát
prodělávati, jest zvláště příznačná
snaha o velmocenské postavení mezi kulturními
státy, jež se dostatečně projevuje ve
zřizování vyslanectví s velikým
nákladem a jinými jistě neužitečnými
výdaji.
Povinností vlády a zákonodárných
sborů takového státu však jest činiti
jenom taková vydání, jež jsou ku prospěchu
a blahu jeho občanů a tím veškerého
národního hospodářství, kdežto
příliš veliké zatížení
ve skutečnosti úplně podvazuje rozkvět
celkového hospodářství.
V době inflace bylo vyhnáno zdanění
obchodu a živností do tak nesmyslné výše,
že účinky jeho ještě dnes stále
jsou až nesnesitelné, ačkoliv hospodářská
krise vládne již dlouho. Je velkou chybou, jestliže
rozhodující činitelé státu
dávají se vésti jenom čistě
fiskální snahou, aniž se táží,
zda také poplatné obyvatelstvo, zvláště
středního stavu živnostenského, ale
i průmyslu a zemědělství, takové
zatížení snese. Historické země
tohoto státu byly již ve starém Rakousku nejvydatnějšími
prameny berními. Vláda tohoto státu však
v poslední době svými příliš
ostrými opatřeními, vymáháním
daní z přetížených podniků
mnoho takových pramenů vysušila. Takové
prameny neměly býti vysušeny, nýbrž
úkolem vlády a jí podřízených
úřadů bylo spíše je rozmnožovati.
To by bylo pro blaho státu mnohem vděčnějším
úkolem, než způsobovati poplatníkům
zkázu. Dnes téměř při všech
daních máme podle indexních čísel
nikoliv desateronásobné, nýbrž patnáctinásobné
zvýšení, jmenovitě u daně výdělkové.
Nyní projednáváním berní předlohy
má býti nastoupena nová cesta zdanění
a bylo by si přáti, aby zamýšlená
nová cesta přinesla daně platícím
skupinám viditelné úlevy. V mnohých
poradách koalice usilovali jsme veškerými silami
zvláště o snížení výdělkové
všeobecné daně tak tíživé.
Po dlouhém a obtížném úsilí
podařilo se nám dosíci úlev v předpisech
této předlohy aspoň u hospodářsky
slabších vrstev poplatníků daně
výdělkové. Nutno to zajisté považovati
za úspěch, poněvadž celé naše
snažení směřuje k tomu, aby bylo zachováno
hodně mnoho malých výdělečně
činných občanů, aby byli chráněni
před proletarisací. Je zajisté první
povinností vlády, jakož i všech jejich
rozhodujících korporací a úřadů,
aby pomohly těmto pracovitým občanům
zlepšiti jejich situaci a ulehčily jim jejich rozvoj.
Se zadostiučiněním zjišťujeme z
předlohy, že daň důchodová byla
snížena o 40%. Srovnáme-li však toto snížení
se sazbami daně důchodové v obou druhých
nástupnických státech staré rakousko-uherské
monarchie, s Maďarskem a Rakouskem, tu vidíme, že
při důchodu 8.000 Kč podle této předlohy
jest platiti 100 Kč daně, kdežto v Rakousku
při daňové základně 8.000 Kč
jenom 88 Kč, a v Maďarsku při čistém
výnose 8.000 Kč jen 93 Kč jest předpisováno
jako daň. Podobně má se to i při vyšším
příjmu, a to při důchodu 50.000 Kč,
který jest v Rakousku zdaněn nižší
sazbou o 300 Kč a v Maďarsku dokonce o 500 Kč
méně než u nás. Vypadá to jako
hádanka, že daleko menší nástupnické
státy staré monarchie s menším počtem
obyvatel a ne s tak velkým bohatstvím zemědělství,
průmyslu a obchodu mohou poskytnouti takové úlevy
daní, a musíme se všichni diviti, že nejlepší
země bývalého Rakouska, dnešní
Československá republika, nalézají
se dnes v tak špatné finanční situaci.
Německo, které je přece dnes tak těžce
tísněno vysokými břemeny reparačními,
mohlo ponechati příjem až do 10.000 Kč
nezdaněný, což však zde přes veškeré
oprávněné snahy nebylo možno. Německá
říše má také naproti našim
přímým daním jistě zmírnění
a tím ulehčuje výrobě, činí
průmysl schopný konkurence, a jest jenom otázka,
jaké zvláštní příčiny
stojí v cestě takovým úlevám
u nás.
Poukaz na to, že Německo vzhledem k velikému
počtu obyvatelstva má značně větší
daňovou základnu, jistě by nemohl býti
považován jako argument proti, poněvadž
se přece v témž poměru rozmnožují
i státní výdaje. Jak jsem se již zmínil,
vidíme při dani důchodové skutečné
snížení, neboť i důchodům
z platů a z mezd přinesl zvláště
tento zákon úlevy. Příčinu
k stížnostem mají však všechny ty
výdělečné stavy, které musejí
platiti kromě daně důchodové ještě
také daň výdělkovou. Těm dostane
se úlev jenom při dani důchodové,
nikdy však snížení týmž procentem
také při dani výdělkové, a
to nutno tedy označiti slovem "jednostrannost".
Zastávám názor, že každý
příjem, ať jest z práce duševní
anebo ruční, ať je příjmem zaměstnavatelovým
anebo zaměstnancovým, musí býti progresivně
zdaněn rovnoměrně. Otázka, proč
byla zavedena tato nerovnost, zůstala do dnešního
dne nezodpověděna. Mohu z toho jenom dovozovati,
že si organisace dělníků rukou a ducha
v tom směru zjednaly na rozhodujících místech
vládních náležitý respekt, a
to i se žádoucím výsledkem. Je-li tomu
tak, je to znamením pro všechny výdělečné
a daně platící stavy, aby náležitým
způsobem také vybudovaly své organisace a
přednášely takové požadavky na
rozhodujících místech nikoliv jednotlivě,
nýbrž v sevřeném společenství
svými povolanými činiteli, a pak se jistě
i u nich žádaný úspěch dostaví.
Přítomná doba vyžaduje přímého,
rozhodného a nebojácného vystoupení,
aby rozhodující činitelé státu
byli upozorněni na tíseň těchto stavovských
skupin. V osnově stanovené sazby přímé
daně výdělkové s výjimkou nejnižšího
stupně téměř vůbec nevykazují
žádných úlev, nýbrž můžeme
říci, že zůstávají stejné.
Má ovšem nastati jakási úleva obmezením
přirážek samosprávných korporací,
poněvadž, jak známo, nejtěžší
zatížení jednotlivých podniků
nezpůsobují daně přímé,
nýbrž přirážky k nim. Jestliže
však stát ukládá samosprávným
tělesům zákonným opatřením,
a to tlakem zákona, aby šetřila, jest zajisté
povinností státní správy, aby především
sama předcházela dobrým příkladem.
Nynější ministr financí dr Engliš
- budiž mu to přičteno ke cti - má
zajisté železnou vůli k tomu a časem
uvidíme, zda zákonodárná a kontrolní
korporace, parlament, bude tyto snahy náležitě
podporovati. V budoucnosti bude možno odhlasovati u všech
samosprávných těles, jakož i u státní
správy vydání teprve tehdy, když je
pro ně dána náležitá úhrada
bez zvláštního zatížení
národního hospodářství. Dnešní
vládní většina nemůže podle
mého mínění za žádných
okolností přijíti s novými daněmi
ať přímými či nepřímými,
poněvadž by jich dnešní hospodářství
ani široké vrstvy obyvatelstva nesnesly. (Posl.
Hackenberg [německy]: Zvýší tedy daně
staré, daň z cukru atd.) Že byly zvýšeny,
to má zajisté staré příčiny,
které nepostihují nynější vládu.
Zvýšení bylo použito zvláště
na platy úřednické.
Omezením přirážek u samosprávných
těles nastává bez sporu výhoda pro
občana při většině přirážkových
platů, zůstává však přece
ještě nerozřešena otázka, zda toto
omezení přirážek bude pro obce na trvalo
udržitelné. Jistě nelze popříti,
že jednotlivé obce nehospodaří dobře
ve svém hospodářství, po případě
s penězi, jež mají k disposici. Nikdy však
nemohou a nesmějí býti dělány
v tom směru paušální výčitky
všem samosprávným tělesům. V
předloze o finančním hospodářství
samosprávných korporací navrhuje se, aby
byl vytvořen fond pro sanaci předlužených
samosprávných těles, jehož výše
jest dosud neznáma. Z tohoto fondu mají býti
poskytovány prostředky těm samosprávným
korporacím, které nemohou vyjíti s přirážkami
omezenými na zákonnou výši, což
ve všech případech zvláště
u obcí, které špatně hospodařily,
nutno považovati přímo za prémii takového
hospodářství. Bude logickým důsledkem
těchto zákonných předpisů,
že všechny obce, které ještě nedosáhly
zákonem povolené výše přirážek,
budou se snažiti jí dosáhnouti, aby také
mohly čerpati z tohoto fondu. Domnívám se,
že potom nebude možno těmto obcím vykládati
ve zlé takový postup, který snad v největším
počtu případů bude odůvodněn.
Již v povšechné debatě v rozpočtovém
výboru poukázal jsem na to, že vlastně
dojde k závodům o zlaté tele ve formě
příspěvku z vyrovnávacího fondu.
Jen ještě otázku: Odkud pocházejí
peníze tak zvaného fondu vyrovnávacího?
Jistě jsou to peníze sehnané z prostředků
veřejných, kdy se ukládá povinnost
platit do tohoto fondu zvláště poplatníkům
přímých daní, kteří
zase jsou ku placení nuceni, dále těm obcím
a jejich poplatníkům, které žádného
prodlužení nevykazují. Okolnost, která
jistě musí vyvolati oprávněnou nevoli.
Správně vzato, je to vlastně oběh
těch peněz, které se odnímají
šetrným živlům a přicházejí
větším dílem k dobru samosprávným
frakcím, které jsou zvyklé rozhazovati.
Že vytvořením tohoto fondu, který se
zřizuje na neurčitou dobu, může velmi
snadno dojíti k jednostrannostem, že některá
samosprávná tělesa, která spadají
do skupiny oprávněných uchazečů
o fondové peníze, budou protežována
proti jiným, to můžeme očekávati
s bezpečnou jistotou. Zastávám tudíž
názor, že ještě před účinností
zákona, který neznamená nic jiného
než uspořádání obecních
financí, nutno přesně stanoviti potřebu
tohoto fondu. (Předsednictví převzal místopředseda
Horák.) Tento požadavek, který jsem zastával
již v koalici, opakuji také zde a žádám,
aby podle jmen byla určena ta samosprávná
tělesa, která mají nárok na příspěvky
z tohoto fondu. U obcí a u jiných samosprávných
korporací, které nemohou vystačiti po obmezení
přirážek se svými příjmy
na úhradu nákladu osobního a věcného,
jakož i na zúročení a amortisaci dluhů,
nutno aspoň trochu přesně zjistiti výši
předlužení. Takovým zjištěním
vyšetří se částka, jíž
má býti použito vlastně k tomu, aby
bylo odstraněno předlužení samosprávných
těles. Pak bude v řadě let spravedlivým
způsobem provedena sanace předlužených
samosprávných korporací a tím by trvání
tohoto fondu mohlo býti časově omezeno. Sanace
provedená jiným způsobem anebo zjišťování
celkové potřeby musí vésti k velkým
nesrovnalostem, což bude míti za následek,
že korporace spravující fond budou stále
obtěžovány žádostmi a intervencemi.
K tomu budiž podotknuto, že je dlouholetým přáním
stavu živnostenského a obchodního, aby osoby,
které mají do samosprávných těles
aktivní volební právo, zvláště
však ty, které mají právo pasivní,
byly také nuceny v oné korporaci platit příspěvky
podle poměru svých skutečných důchodů.
Přes výslovnou žádost v koalici nepodařilo
se mi prosaditi, aby určité omezené procento
bylo uloženo jako přirážka na daň
důchodovou, což jistě bude v budoucnosti rozhodným
pro snahu, aby se při rozpočítání
přirážek u samosprávných korporací
opatřila širší daňová základna.
Ovšem vzhledem k téměř stále
stejným důchodům z platu anebo mzdy nelze
jistě u různých samosprávných
těles stanoviti přirážku jinak a mohl
by tudíž býti tento důchod pro všechny
obce každoročně stejně stanoven na 100
až 150%. Bylo-li to v Německé říši
uznáno spravedlivým, pak vůbec nenahlížím,
proč by neměla důchodová daň
také ve zdejší republice býti podrobena
jistým přirážkám pro tělesa
samosprávná.
Jak jsem se již zmínil, neudržitelnost přirážkového
obmezení, zvláště u obcí bude
vyžadovati rozšíření daňového
základu, čímž beztoho musí dojíti
k přesunutí přirážek na daň
důchodovou.
Mluvil-li jsem dříve o důvodech pro nezbytnou
šetrnost ve státě, jakož i u samosprávných
těles v zájmu snížení daní,
pak nutně musí býti ve státě
řešen další problém, a to úprava
subvencí. Subvence dostávaly dosud ve větším
počtu případů všechny takové
korporace, které buď stály blízko vládním
místům, anebo měly zvláštní
vliv na rozhodující osoby ve vládě.
Se státního hlediska má se dostati podpor
jenom k těm účelům, které slouží
veškerému národnímu hospodářství,
a nikdy nesmí býti nastoupena nekorektní,
jednostranná cesta, jak jsme to již v mnoha případech
zažili. (Výkřiky posl. Dietla.) Ptejme
se jenom, kolik takových milionových subvencí
padlo na neúrodnou půdu anebo dokonce ještě
zadními dvířky dostalo se nějaké
organisaci, což nemůže býti naprosto v
žádném zájmu národního
hospodářství a státu. (Posl. Hackenberg
[německy]: Dovozní listiny na uhlí!) To
nejsou, bohudík, státní peníze. (Výkřiky
posl. Dietla.) Nelze popříti, že také
zde musí býti jistá šetrnost, aby mohly
býti státní dávky sníženy.
Nyní k ukládání daní. O vyměřování
daně jenom několik slov. V posledních letech
byli jsme u úřadů vyměřujících
daně svědky přímo libovůle,
jež šla dokonce tak daleko, že jednotlivé
podniky nebo existence byly přivedeny k hospodářské
zkáze. Bezohledný postup několika vyměřovacích
úřadů dovedl to tak daleko, že úplně
zmizela důvěra daně platících
občanů k těmto úřadům.
Takovým postupem berních úřadů
nikdy se nepozvedne berní morálka a nikdy nebude
dosaženo od poplatníků správného
přiznání ani ostrými trestními
předpisy, ani výhrůžkami. Dále
máme případy, kdy částky zřejmě
oprávněné jako srážková
položka, jako pojištění proti ohni a proti
škodám, dále odečitatelné daně,
zákonem přípustná sociální
břemena atd. nebyly vůbec odčítány.
Mnohé berní správy postupují ponejvíce
šablonovitě a musíme se tázati, jaké
důvody rozhodovaly, že byl tento postup volen, poněvadž
přece příslušný vyměřující
úředník ve většině okresů
musí znáti hospodářské poměry
jednotlivých poplatníků. Nelze přece
předpokládati, že to byla patrně instrukce
nejvyšší finanční správy.
Daně vyměřují se ve většině
případů bez odborného posudku a je
dosud zvykem, že se použije vždy nejvyšší
výměry podle starých zákonných
ustanovení. (Předsednictví převzal
místopředseda Zierhut.)
Písemné i ústní námitky u berních
správ zůstávají daleko přes
90% bezvýslednými, poněvadž se více
věří přezvědným osobám
nebo lépe řečeno daňovým špiclům,
než pracujícím občanům. Proto
zmohlo se roztrpčení proti berním správám
a státu takovým způsobem, jak to nikdy nemůže
býti v jejich zájmu. Zastávám také
dnes názor, že berní morálky musí
především dbáti úřady
daně vyměřující. Živnostenský
a obchodní střední stav se nikdy ještě
nevyslovil proti předpisování spravedlivých
daní. Naopak až do poslední doby platil daň
až ke své finanční nemožnosti;
a přece v mnohých případech byl tento
stav přiveden až k vykrvácení. Zajímavý
jest případ živnostníka, který
13. března t. r. dostal vyrozumění, že
14. března, tedy příštího dne,
bude se konati dražba jeho zboží, zabaveného
pro daňové nedoplatky. Je takový postup berní
správy ještě spravedlivý, nezaslouží
spíše aby byl postaven na pranýř? Chce-li
tedy pan ministr financí a státní finanční
správa dosíci berní morálky, musí
jí dbáti především rozhodující
úřady, po případě berní
úředníci.
V budoucnosti musí býti také zabráněno
tomu, aby daně byly jednotlivým poplatníkům
předpisovány teprve po řadě let, poněvadž
tím takový podnik, jak to poslední léta
často ukázala, pracuje s falešnou kalkulací
a způsobuje si tím škodu. V takových
případech měl by býti volán
k odpovědnosti vlastně stát, poněvadž
takovými daněmi, předpisovanými teprve
po letech, je ohrožována existence podniku. V případech
opožděného předpisu, což zvláště
velmi často se dálo v posledních letech,
stát nesplnil vlastně své povinnosti na ochranu
občanů, naopak takovým postupem mnoho existencí
zničil. V budoucnosti nemá a nesmí již
tak býti postupováno. Naším úkolem
musí býti, abychom dbali toho, aby byly daně
předpisovány přesně a včas,
jako jsou požadována přiznání
od poplatníků. Zákon o částečném
anebo úplném odpisu velkých nedoplatků
daňových do konce roku 1923 pozbyl potud své
účinnosti, že splacených částek
bylo vždy použito na úhradu starého nedoplatku
daňového. Předpisy daní vzniklé
tím od r. 1923 trvají jako další dluh.
Tím byly dnes živnostníci, obchodníci
a také velká část průmyslu,
kteří upadli v hospodářskou tíseň,
přivedeni do smutné situace, že musí
platiti zatím vzniklé nedoplatky daňové,
poněvadž žádost o daňové
úlevy při takovém postupu jest naprosto bez
vyhlídek na úspěch.
Bylo by tedy požadavkem spravedlnosti, avšak také
nutnosti, aby vláda tohoto státu také pro
léta 1924 až 1926 předložila parlamentu
prodloužení platnosti zákona o daňových
úlevách, poněvadž přece stále
ještě vězíme v hospodářské
krisi.
Zvláštní kapitolou, kterou bychom se mohli
zabývati celé hodiny, jsou revisní komise
pro přímé daně. Stížnosti
na ně budou finanční správě
státní asi dostatečně známy
a bylo by také na čase, aby, když toho času
nemohou býti úplně odstraněny, přece
bylo zaručeno náležité jednání
revisních úředníků vůči
občanům. Pro tyto komise jest příznačné,
že jejich orgány jsou pouhými smluvními
úředníky, kteří mohou býti
kdykoliv propuštěni. Při tom nelze zapomínati,
že v každém podniku musí býti zachována
jistá obchodní tajemství, jakož i kruh
zákazníků jeho, což při propuštění
těchto osob může býti velmi snadno zrazeno.
Podle mého názoru by se doporučovalo, aby
tyto revise nebyly ponechávány smluvním úředníkům,
kteří mohou býti po jisté době
propuštěni, nýbrž státním
úředníkům definitivně ustanoveným,
kteří jsou pod úřední přísahou.
Opravdu příjemně se dotýká,
když pan ministr financí po případě
finanční správa po našem zakročení
dospěli k přesvědčení, že
komise vyslané k malým živnostníkům
a obchodním podnikům způsobují útraty,
jež nejsou v žádném poměru k výsledkům,
a když v uznání tohoto správného
názoru byl dán návrh, aby činnost
revisních komisí byla zastavena. Jsem pevně
přesvědčen, že při malých
živnostenských neprotokolovaných podnicích
budou daňová přiznání podávána
správně, poněvadž oni poplatníci
budou míti k berním správám větší
důvěru po zrušení těchto šikanů.
O čem však při činnosti revisních
komisí zvláště pochybuji, jest právo
ještě jednou kontrolovati daň z příjmu,
která byla v letech 1914 až 1919 od starého
Rakouska právoplatně předepsána, a
vydávati po případě předpisy
dodatečné. Popírám toto právo
již z toho důvodu, poněvadž by byl jednak
starý rakouský stát sotva ještě
daně dodatečně předpisoval a jednak
poněvadž takové revise nebyly dodatečně
prováděny všeobecně a u každého
poplatníka. Musím se tudíž ptáti
pana ministra financí, jak může zodpověděti,
že jednomu se předpisuje více daní,
kdežto druhý zase je takového předpisu
ušetřen. V největším počtu
případů jsou to dodatečné předpisy
o daních, které nemohly býti zaplaceny pro
hospodářskou krisi, a bylo by jenom spravedlivé,
aby těmto občanům byly takové nespravedlivé
daně sleveny. Očekávám, že finanční
ministerstvo bude věnovati pozornost této věci
a upraví ji ke spokojenosti jak státní pokladny,
tak i postižených poplatníků. Další
úkol pro novou berní reformu po případě
její provádění v praksi, bude míti
jistě v ruce ministerstvo financí, které
musí vydati přesné instrukce, jimiž
budou vychováváni v berní morálce
především úředníci, vyměřující
daně.
Pouštěti se zde ve sněmovně ještě
blíže do meritorního obsahu celé předlohy
nepovažuji za vhodné, poněvadž jsem měl
již příležitost v několikaměsíčních
poradách koalice přednésti požadavky
své strany a tím i veškerého stavu živnostenského
a obchodního. Bude úkolem státní správy
finanční a jí podřízených
vyměřujících úřadů,
aby v ukládacím řízení a v
trestních předpisech obsažené tvrdosti
zmírnily v praksi rozumným výkladem zákona
v tom směru, aby pro všechny poplatníky státu,
bez rozdílu národnosti, stalo se skutkem slovo pana
ministerského předsedy nynější
vlády "rovný s rovným". Komunisté,
jakož i druhé oposiční strany opětně
vyčítali německým stranám většinovým,
že prý svou spoluprací k uzákonění
daňové předlohy zanedbaly požadavky
Němců. Naproti tomu konstatuji, že my svou
spoluprací ve vládní většině
a tím zjednaným vlivem mohli jsme beze sporu opatřiti
mnoho úlev našemu stísněnému
německému stavu živnostenskému a obchodnímu.
Také v budoucnu budeme jako poctiví mužové
usilovali o všecky oprávněně a ještě
nesplněné požadavky pracovitého středního
německého stavu, opírajíce se o důvěru,
již k nám v rozsáhlé míře
mají nejširší vrstvy německého
živnostnictva a obchodnictva.
Českým většinovým stranám
však dávám na uváženou, aby se
nedaly zahanbovati svornou prací českých
a německých komunistů. Náležitou
větší ochotou českých stran k
národům druhým jistě by byly odraženy
útoky komunistů, týkající se
změněného postavení k národnostním
menšinám tohoto státu.
Bude-li tomuto požadavku ve skutečnosti vyhověno
a budou-li i v ostatních oborech veřejného
života poskytnuta v tomto státě Němcům
stejná práva, spravedlivě jim příslušející,
pak budeme moci jako zástupci lidu mluviti upřímně
o našem státě.
Očekávajíc splnění těchto
požadavků a důvěřujíc
liberálnímu výkladu o úlevách,
jež pan finanční ministr přislíbil
novým berním zákonem pro poplatníky
a administrativu v závěrečné řeči
při poslední schůzi rozpočtové,
bude moje strana hlasovati pro tuto předlohu. (Potlesk.)
Místopředseda Zierhut (zvoní):
Slovo dále má pan posl. dr Meissner.