Středa 4. května 1927

Pravdu má p. posl. dr Meissner, který v rozpočtovém výboru ukazoval na to, že přijde ještě doba, kdy práva samosprávy obživnou a kdy bude musiti pod tlakem veřejných poměrů, pod tlakem právě veřejné potřeby státní správa dělati pronikavou změnu v těchto zákonech, kdy se ukáže, že samospráva postavená pod kuratelu, samospráva naprosto spoutaná, nepřináší nejen pro obyvatelstvo, nýbrž ani pro stát žádného užitku, a že poškození samosprávy znamená poškození státu samotného.

Vedle daně důchodové upravuje osnova zákona také daně výnosové: daň výdělkovou všeobecnou a výdělkovou zvláštní, pozemkovou, daň rentovou, daň tantiémovou a daň z vyššího služného, daň domovní, a to jak činžovní, tak i domovní daň třídní.

Pokud se týče našeho stanoviska k těmto daním, bude toto stanovisko vytýčeno mými kolegy, kteří budou mluviti v debatě specielní. Já sám chtěl bych zde poukázati jenom na srovnáni dvou druhů daní, to jest na jedné straně daně výdělkové, na druhé straně daně pozemkové.

Daň výdělková bude tak upravena, že základem daně bude vyšetřený, skutečný, čistý výnos určitého podniku.

Daň pozemková upravena je tak, že základem daně bude 17tinásobek katastrálního výnosu pozemkového, který bude zdaněn dvěma procenty. Je všeobecně známo, a muselo býti také referentem uznáno, že tento katastrální výnos, uvedený v pozemkových arších, vlastně naprosto nemá co dělati se skutečným výnosem, že je fikcí, která platí již po drahnou dobu, a že poměry hospodářské v zemědělství se pronikavě změnily. Tedy rozdíl mezi daní pozemkovou a výdělkovou záležeti bude v tom, že při dani výdělkové bude zdaněn skutečný výdělek, při dani pozemkové fiktivní výnos. Tím nechci nikterak snad mluviti o tom, že bych byl nějakým odpůrcem zejména úlevy našemu zemědělství, ale chci prostě ukázati na tento rozdíl a také na to, že sleva daně pozemkové, která bude v důsledku §u 105 provedena a která bude znamenati více než 20 mil. Kč, nebude rozdělena tak, aby její výhody dostalo se zejména malým zemědělcům, nýbrž že právě při zachování poměrnosti zdanění úprava daně pozemkové ve skutečnosti prostě přispěje právě velkým zemědělcům, především těm, kteří pěstují plodiny průmyslové. Poukazuji zde zejména na krajiny chmelařské. Jistě uznáte, že je velký rozdíl mezi výnosem 1 ha na Litomyšlsku a mezi výnosem 1 ha chmelné půdy na Žatecku. Srovnáte-li katastrální výnos, kterým jeden i druhý hektar jsou zaneseny v pozemkovém archu, budete viděti, že rozdíl výnosu je celkem nepatrný, poněvadž se tenkráte tento výnos neposuzoval ještě se zřetelem na pěstování chmele, nýbrž odhadoval se tenkráte se zřetelem na to, že se na tomto poli bude pěstovati obilí. Tedy to je určitá nesrovnalost, na kterou ukazuji a která nebyla odstraněna při řešení daně pozemkové.

Udělali jsme pokus, aby zejména se vyšlo vstříc drobným zemědělcům, pokus, který záležel v našem návrhu, aby do 40 Kč kat. výnosu byli zemědělci, jde-li o výnos, který jest jediným jejich důchodem, osvobození od daně vůbec, a aby do výnosu 120 Kč byla daň pozemková snížena na 1%. Nicméně musíme konstatovati, že tento náš pozměňovací návrh přijat nebyl.

Vedle hmotného práva daňového, které upravuje jednotlivé druhy daní, zasluhuje důkladné zmínky a také rozboru zejména část, pojednávající o ustanoveních trestních a ustanoveních všeobecných. Lze říci, že sebe lépe upravený systém daňový, sebe lépe upravené hmotné předpisy o daních mohou býti zmařeny, jestliže jim neodpovídají příslušné předpisy trestní a zejména příslušné předpisy vyměřovací. Jak je tomu zejména pokud se týče trestních ustanovení hmot ho práva? Řekl jsem již, že osnova zostřuje tresty proti dřívějšímu platnému zákonu. Pokuty se vyměřují od trojnásobku do desítinásobku zkrácené daně, při úmyslném zkrácení daně se pohybuje pokuta od pětinásobku až do dvacateronásobku. Ukládá se trest vězení v případ tom, jestliže obnos zkrácen daně přesahuje 50.000, případně 200.000 Kč. Toto vězení stanoví se dobou 3 měsíců, případně až dvou let. Tedy ustanovení jistě velmi přísná. Ale jestliže - opakuji to, co jsem řekl již v úvodu - tato přísná ustanovení jsou paralysována § 205 o upouštěcím řízení, vidíme, že ustanovení trestní právě v důsledku ponechání § 205 jsou nedokonalá.

Zde zejména zasluhuje zmínky to, že osnova chce stíhati a bude stíhati jako trestní daňový delikt nejenom vědomé zkrácení daně, nejenom úmyslné zkrácení daně, nýbrž že bude a chce stíhati jakožto daňový delikt také tak zv. zkrácení daně z nedbalosti. Po této stránce je rozdíl mezi vládním návrhem a mezi nynějším usnesením výboru rozpočtového, a to ten, že vládní návrh, pokud se týče trestnosti a výše trestů a výše pokuty dělal rozdíl mezi tak zv. hrubou nedbalostí a mezi pouhým nedopatřením. Na místě toho, aby bylo bývalo vyhověno našim návrhům, aby prostě zkrácení daně opomenutím či nedopatřením nebylo vůbec trestně stíháno, ustanovuje se, že kdo se dopustí trestného činu z nedbalosti, bude potrestán pokutou, která bude sahati až do pětinásobku zkrácené daně, a mluví se zde prostě a definuje se tento přestupek tak, že kdo se dopustí trestného činu uvedeného v §u 185 jinak než způsobem uvedeným v §§ 186 a 187, totiž jinak než vědomě nebo jinak než v úmyslu zkrátiti stát o daň, bude potrestán pro nedbalost peněžitou pokutou až do pětinásobku částky, o kterou byla zákonná daň zkrácena nebo nebezpečí zkrácení vydána.

Kde nejsou hranice nedbalosti, se nepraví. Prosté nedopatření, které může záležeti v tom, že poplatník při přiznání se domnívá, že určitý důchod nepodléhá zdanění, opomene tento důchod uvésti, nebo nevyhoví vždy a ve všem nařízení vyměřovacího úřadu, a bude míti za následek, že bude s ním zavedeno trestní řízení podle §u 188 a může mu býti vyměřena pokuta jdoucí až do pětinásobku zkrácené daně.

Myslím, že mohu plným právem říci, že nedbalost a nedopatření nepatří do trestního práva daňového a že vynecháním tohoto trestního ustanovení by nikterak nebyla práva finanční správy dotčena, naopak, že by vzrostla důvěra v ustanovení trestní, kdyby se stíhaly jakožto trestné delikty daňové delikty hrubšího rázu, tedy vědomé a úmyslné zkrácení daně, a kdyby se v tomto zákoně o trestním právu hmotném nedávala naděje, že trest nemusí býti proveden. Tato naděje dala se jednak ustanovením o upouštěcím řízení, a tato naděje dala se také ještě novým ustanovením §u 209, ustanovením, které pojednává o mimořádném prominutí trestu. Tento § 209 byl upraven dříve jinak. Podle vládní osnovy dával dříve právo ministerstvu financí, po případě jím zmocněnému finančnímu úřadu II. stolice, tedy zemskému finančnímu ředitelství, aby prý výjimečně z důvodů zvláštního ohledu hodných mohl naříditi, že se zavedené trestní řízení zastavuje, nebo že uložený trest nebo pořádková pokuta nebo ručitelský závazek bude prominut buď zcela, nebo z části. My jsme poukázali na nevhodnost a povážlivost tohoto ustanovení a žádali jsme jeho škrtnutí. Nebylo nám vyhověno a pouze byla provedena změna, která znamená, uznáváme, určité zlepšení v ten smysl, že dává toto právo aboliční nebo právo amnestijní ministru financí jakožto orgánu zodpovědnému parlamentu. Ale uvažme, co vznikne právě za platnosti tohoto § 209, bude-li zavedeno proti někomu trestní řízení. Každý, nebo většinou každý sáhne především k tomuto ustanovení a obrátí se na ministerstvo financí se žádostí a suplikou, aby trestní řízení proti němu bylo zastaveno, po případě se suplikou, byl-li už trestní nález vynesen, aby trest mu byl prominut. Tato suplika může býti tak nebo jinak ještě podporována, to je přirozeno, a v tom ohledu se naše poměry sotva tak brzy zlepší.

To znamená, že zjednodušení naší agendy finančně správní bude záležeti v tom, že za platnosti tohoto zákona a za platnosti ustanovení §u 209 bude ministerstvo financí zasypáváno tisíci žádostí, ve kterých bude žádáno za poskytnutí tohoto mimořádného prominutí trestu. Že tím ovšem agenda ministerstva financí vzroste a že bude toto ustanovení vyžadovati rozšíření osobního statu ministerstva financí, myslím, že nemusím uváděti. A jestli selže tento pokus o mimořádné prominutí, pak se sáhne ke druhému pokusu, který bude záležeti v §u 205, kde po zamítnutí žádosti o abolici poplatník použije ustanovení §u 205 o opouštěcím řízení a dohodne se s vyšetřujícím úřadem o upouštěcí částce. Tohoto ustanovení bude moci použíti především poplatník zámožný, který, jak jsem již uvedl, si právě vzhledem ke své dobré finanční situaci, ke své zámožnosti udrží vždycky daňovou zachovalost, takže, bude-li se někdy uváděti statistika o daňových deliktech, tedy bude neúplná, poněvadž bude vždy omezena na ty, kteří §u 205 použíti nemohli, poněvadž neměli na to peněz. Myslím, že to stačí k důkazu, že hmotná ustanovení trestní jsou nedostatečná, a pokud jsou zde dosti přísná hmotná ustanovení trestní, že jsou paralysována právě těmito výjimečnými §§ 205 a 209. Nicméně, když přihlédneme k tak zv. daňové trestnímu řízení, budeme viděti, že daňově trestní řízení je upraveno tak, že práva poplatníka jsou dosti omezena, dosti zkrácena. V řízení trestním právo toho, kdo se dostane do řízení trestního, je omezeno zejména tím, že jest stanovena nerovnost jeho postavení zejména oproti finančnímu eráru. Tato nerovnost záleží v tom, že především omezeno je jeho právo obhajoby. Právo to jest omezeno tím, že, když se zavede trestní vyšetřování, dává se obviněnému možnost, aby do 15 dnů po skončení vyšetřování mohl ještě navrhnouti doplnění řízení tím, že navrhne provádění nových důkazů, po případě ještě rozšíření a prohloubení důkazů již provedených. Jakmile však toho práva nepoužije, anebo když ho použije, je už pak nepřípustné jakékoliv uplatňování nových důkazů. To znamená, že trestní řízení, které se pak zavede, prostě již nepřipouští nových důkazů. A tak obviněný prostě nebude míti možnost po uplynutí této lhůty ani v obhajobě, která se mu dává, uplatňovati nové důkazy.

Nyní o ustanoveních trestního přelíčení. Když v tomto trestním řízení obviněný užije svého práva a dostaví se, když si vyhradil právo k tomuto řízení se dostaviti, nemá již práva, aby se mohl brániti tím, že uplatní nové důkazy. To právo jest vyloučeno jak v řízení před I. instancí, tak tím více před instancí II. Tak se může státi, že přesto, že nalézací senát nebo úřad vyšetřovací bude viděti, že, kdyby obviněný nový důkaz provedl, musí skončiti trestní řízení osvobozením, nemůže k těmto důkazům přihlížeti, a tak může býti trestní nález vydán bez ohledu na to, že jest zde možnost, ba jistota osvobození obviněného.

Snad určitou náhradou za to má býti právo mimořádného prominutí. Ale toto právo je jen na straně ministerstva financí, resp. ministra financí a nikoli na straně poplatníkově.

Značně zhoršuje postavení obviněného také to, že obviněný má pouze tenkráte právo, aby se hájil osobně před senátem nebo před vyšetřovacím úřadem, když to právo obrany přímo si vyžádal a když ve své obraně písemné uplatňuje své právo, aby sám nebo se svým zástupcem mohl býti přítomen při trestním líčení. To ovšem je ustanovení, které je nevýhodné zejména pro tu kategorii poplatníků a obviněných, kteří jsou málo gramotní, kteří nemají možnosti, aby si prostudovali tento zákon, čímž budou připraveni o zásadní právo každého obviněného, které záleží v tom, aby se mohl před tribunálem, který má vynésti trestní nález, osobně hájiti a tam právě podati přímo potřebná vysvětlení.

Nemusím poukazovati na to, že v odvolacím řízení je toto právo stejně omezeno, ale chci zdůrazniti, že na jedné straně zde máte značné zkrácení práv obviněného a na druhé straně máte v §§ 205 a 209 zvláštní ustanovení, favorisující prakticky určité skupiny poplatníků.

Mohl bych nyní alespoň několika slovy se dotknouti všeobecných ustanovení, která se týkají vyměřování daní. Budiž mi dovoleno poukázati na zvláštní složení daňových komisí ve smyslu tohoto zákona. Daňové komise budou ve smyslu této osnovy složeny tak, že členové jejich budou jmenováni z osob, které budou z poloviny plus jedna, případně plus dvě, navrhovány dvěma korporacemi, a to jednak zemědělskými radami pro obor daně důchodové, jednak obchodními a živnostenskými komorami pro obor daně důchodové a výdělkové. Zbylou, zmenšenou polovinu má právo jmenovati finanční úřad.

Vznikne otázka, proč není dáno právo, aby byly zastoupeny také složky, které náležejí jinému druhu poplatníku. (Souhlas poslanců čsl. strany nár. socialistické.) Jestliže osnova sama musí uznati, že zaměstnanci veřejní i soukromí na dani důchodové podle statistiky z roku 1922 tam uvedené odvádějí skoro 48%, vzniká otázka, proč se nedává organisacím odborovým právo, aby i ony uplatnily svá práva, aby byly postaveny naroveň odborovým korporacím, zemědělským radám, po případě obchodním a živnostenským komorám. Namítlo se nám, že nemáme dosud žádné komory práce a že tedy prostě toto právo nemůže býti uplatněno. To je však začarovaný kruh. Na jedné straně musíme konstatovati, že vláda pro uskutečnění zákona o komorách práce nic nedělá, a na druhé straně právě to, že se nic neděje, uvádí jako důvod, aby nemohly odborové organisace navrhovati své členy.

Za těchto okolností myslím, že sotva bude ve složení daňových komisí dána naprostá garancie objektivnosti, nestrannosti. Musíme míti oprávněné obavy, zda tyto daňové komise splní úkol, který se na ně klade, aby důchody, zejména při dani důchodové, byly postihovány spravedlivě a hlavně důchody důchodců velikých.

Navrhovali jsme, aby daňové komise byly složeny tak, že by se jejich členové volili. Poukazovalo se však na to, že by to bylo spojeno se značnými potížemi a že to není dobře proveditelné. Jestliže za Rakouska podle zákona o přímých daních v letech 1896 a pozdějších se mohlo toto právo volební prováděti a jestliže mohly daňové komise na základě volby sestavené existovati, myslím, že není překážek, aby také zde nebyla dána možnost, aby všichni poplatníci daně důchodové, po případě všeobecné daně výdělkové mohli také právem volebním vysloviti se o složení těchto daňových komisí.

Jestliže se toto právo na složení daňových komisí na základě volebního práva zkracuje, pak ovšem se nesmíte diviti tomu, jestliže máme podezření, že důvod, proč se tyto daňové komise takto sestavují a nikoli jinak, sluší hledati jinde, že jsou to důvody opírající se nikoli čistě o zájem státu a státních financí, nýbrž že jsou určovány požadavky politickými. A právě to, že bez výsledku zůstaly veškeré naše snahy, aby složení těchto komisí bylo upraveno tak, jak jsme navrhovali, nebo aby aspoň eventuálně byla dána možnost také odborovým organisacím zastupujícím dělnictvo a zaměstnance uplatniti svá práva tak, jako zemědělské rady a obchodní komory, přirozeně posiluje v nás toto podezření.

Daňové komise budou tedy míti možnost rozhodovati o zdanění poplatníka a tu je třeba se pozastaviti nad ustanovením, které dává možnost, aby k návrhu předsedy daňové komise bylo sumárně rozhodnuto komisí o všech poplatnících, jejichž zdanitelný základ nepřesahuje 50.000 Kč. Za těchto okolností ovšem malí poplatníci budou daňovou komisí vyřízeni za několik minut a práce daňové komise budou věnovány poplatníkům větším, u nichž dojde k bedlivému zkoumání. Nemůže býti sporu o tom, že je to nerovnost mezi malými a většími poplatníky, a správnější by bylo, kdyby se bylo ponechalo ustanovení, že komise může rozhodnouti společně o všech poplatnících, u nichž se přiznání shoduje s úřadem, kde vyměřovací úřad přiznání poplatníka vzal za základ výměru.

Zvláštního druhu je ustanovení §u 256, ve kterém se mluví o změně pravoplatného rozhodnutí daňových úřadů a které záleží v tom, že osnova dává úřadům finančním právo, aby měnily již pravoplatné rozhodnutí vyměřovací nebo trestní, jsou-li toho názoru, že toto rozhodnutí je v odporu se zákonem nebo spočívá na vadnosti řízení. To znamená prakticky, že daň bude vyměřena, v důsledku odvolání poplatníkova rozhodne o daňové povinnosti instance II., případně také instance mimořádná, Nejvyšší správní soud. A domnívali byste se, že tím, jakmile buďsi uplyne lhůta odvolací nebo o odvolání bylo rozhodnuto, že daňový předpis zůstává již pravoplatným, že na něm nebude nic měněno. Bylo by tomu tak, kdyby se setrvalo na osvědčených zásadách právních, na právní moci rozhodnutí, ale zde se tato zásada prolamuje a dává se možnost kdykoli až do uplynutí lhůty promlčecí, aby úřad vyměřovací případně na základě zmocnění úřadu nadřízeného mohl kdykoli do uplynutí lhůty promlčecí měniti třeba již pravoplatné rozhodnutí úřadu vyměřovacího. Za těchto okolností nikdy nebude právní bezpečnosti, poplatník nikdy nebude věděti, zdali v budoucnosti již pravoplatný výměr nebude změněn, a zejména u obcí, u kterých bude výměr daňový sloužiti za základ přirážek, nebudou nikdy věděti, zdali přirážkový základ nebude v budoucnosti za rok po př. za dvě léta změněn. Zkrátka bude tím vnesena nejistota do finančního hospodářství a obce budou se musiti obávati, že budou musiti po případě v budoucnosti vraceti přirážky na základě určitého výměru daně vyměřené. Jest skutečně k nepochopení, proč toto právo se zde ustanovuje. Ono se ovšem zde mluví o tom, že tato změna může se státi buďsi z povinnosti úřední nebo k žádosti poplatníka a že se může státi, když byla daň vyměřena příliš vysoko nebo příliš nízko, ale, vážené shromáždění, přece nebudeme tak lehkověrní, abychom se domnívali, že poplatník bude moci tohoto práva použíti a že, jestliže použije toho práva, že mu bude vyhověno. Spíše dá se souditi, že toto ustanovení má sloužiti především k tomu, aby úřady finanční byly garantovány kdykoli pro budoucnost proto, aby určitá nedopatření vyměřujících úřadů nebo vyměřujících úředníků mohla býti kdykoli opravena. To povede k tomu, že nebude věnováno vyměřovacímu řízení a nálezu, týkajícímu se výměru daňového, taková pozornost, že u úřadů a úředníků vyměřovacích nebude taková odpovědnost, a že podle toho také toto vyměřovací řízení bude prováděno dosti liberálně, nebo bych řekl, dosti vlažně.

Tedy ustanovení to je povážlivým průlomem do názoru o pravoplatnosti rozhodnutí v daňovém řízení správním, a nemůžeme, než postaviti se příkře proti němu a vysloviti své politování nad tím, že náš návrh na odstranění tohoto jistě zvláštního druhu ustanovení přijat nebyl.

Stejně zajímavé je ustanovení dalšího odstavce §u 256, ve kterém se dává docela právo, jestliže toto úřední rozhodnutí, které nabylo právní moci, opírá se o usnesení daňové komise nebo trestního senátu, že může uložiti nadřízený úřad finanční předsedovi komise, po případě předsedovi trestního senátu, aby závadné opatření jménem komise odvolal. To znamená, že při daňovém řízení trestním bude toto trestní řízení dejme tomu provedeno úplně, trestní nález nabude právní moci, ale bez ohledu na to, jestliže kdykoli v budoucnosti úřad nebo úředník přijde k názoru, že toto rozhodnutí opírá se o nesprávné, nedokonalé řízení, že spočívá na vadném řízení nebo že odporuje zákonu, tedy může prostě přivoditi zrušení již právoplatného trestního nálezu.

Zvláštní ustanovení je také ustanovení §u 284, které pojednává o tak zv. zajištění daně. Ustanovení §u 284 dává právo vyměřovacímu úřadu, aby v tom případě, když podle jeho názoru je ohroženo vybrání daně s přirážkami, a sice daně nepředepsané nebo ještě nesplatné, uložiti mohl poplatníku písemným příkazem, aby daň zajistil, a jestliže poplatník tomuto příkazu nevyhoví, dává právo úřadu vyměřovacímu, aby provedl exekuci, která směřuje k zajištění této, znovu upozorňuji, nesplatné a nevyměřené daně.

My jsme žádali aspoň určité garancie, že tohoto ustanovení nebude zneužíváno, a žádali jsme garancii záležející v tom, že o takovém návrhu na zajištění daně má rozhodovati soud a že soudu má úřad vyměřovací aspoň osvědčiti nebezpečí, že jinak vybrání daně je ohroženo. Nicméně nebylo vyhověno ani našemu požadavku, aby toto zajištění provádělo se prostřednictvím soudu, ani našemu požadavku, který jsme tlumočili ve směru druhém, takže zůstává při znění vládního návrhu, který byl doplněn jen malým ustanovením, že úřad může uvésti důvody, z nichž pokládá vybrání daně za ohrožené. Uvésti důvody - to je naprosto nedokonalé. Vyměřovací úřad má možnost říci a v tom budou spočívati tyto důvody: "Poněvadž máme za to, že vybrání daně je ohroženo, ukládáme prostě bernímu úřadu, aby daň zajistil." A nyní představte si, že toto zajištění bude prováděno berním úřadem, tedy úřadem podřízeným úřadu vyměřovacímu. Je jasné, že onen doplněk, že úřad má uvésti důvody ohrožení daně, je naprosto nedostatečný a že ve skutečnosti toto ustanovení může zejména živnostníka-začátečníka přivésti do velmi kritické situace. Za platnosti toho ustanovení stačí prosté oznámení provedené konkurentem ze msty, aby úřad vyměřovací uvěřil tomuto oznámení a nařídil zajištění daně. Živnostník nebude míti třeba okamžitě příslušný obnos k disposici, provede se tedy zajištění cestou exekuční; a exekuce vedená pro daně znamená pro živnostníka-začátečníka prostě příkaz daný všem jeho věřitelům, aby se na něho vrhli a hned v počátku jeho živnosti ho zničili. Tedy toto ustanovení je podle mého názoru naprosto nedokonalé a může přivésti - a pravděpodobně budoucnost také ukáže, že přivede - k tomu, že ho bude zneužíváno a že zneužití může vésti k podkopání existence celé řady poplatníků.

Je zajímavé, že žádá se zásadně písemné přiznání daně a že nepřipouští se, aby písemnému přiznání daňovému bylo na roveň postaveno přiznání do protokolu. Je celá řada poplatníků, kteří přijdou do velikých nesnází, mají-li nebo budou-li vyplňovati tiskopisy o fasích; je také značná část poplatníků, kteří neumějí psáti. Ale zde není ustanoveno, že písemnému podání je na roveň postaveno podání k protokolu, jako je to na př. při řízení soudním, nýbrž dává se pouze úřadu možnost, aby uvážil, zdali takovéto písemné přiznání dané do protokolu přijme. Tedy už v tom je také viděti tu křivdu, která se páše právě na drobných poplatnících.

Tím bych mohl jaksi skončiti zatím rozbor této osnovy, zejména všeobecných ustanovení a poukázati prostě na to, že ustanovení o vymáhání daní, zejména ustanovení o exekuci, jsou proti dosavadnímu platnému zákonu ještě horší a že také zde právo poplatníkovo proti vymáhajícímu finančnímu eráru je porušeno.

Měl-li bych ke konci svých vývodů shrnouti svůj názor, nemohu než dospěti k tomu, že jak osnova zákona o přímých daních, tak také vládní návrh osnovy o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy vykazuje značné mezery a vady, zejména že nikde anebo nepatrně béře zřetel na potřeby širokých vrstev lidových, že neznamená ulehčení pro drobné poplatníky, že v řízení všeobecném a v řízení trestním znamená zhoršení dosavadního stavu a že znamená také zhoršení finančního hospodářství a zhoršení právního postavení naší obecní samosprávy. Jestliže p. ministr financí se domnívá, že osnova tato je základním mezníkem pro ozdravění našeho národního hospodářství, mám přece pochybnosti, zdali ve všem tomu tak bude, zdali tato osnova nebude míti také určité stinné stránky, a rád bych chtěl věřiti slovům p. ministra financí, že tato osnova bude prostě východiskem pro ozdravění našeho finančního hospodářství.

Ale nemám této důvěry a také jsem ukázal na důvody, které mne k tomuto podezření vedou. Snažili jsme se ze všech sil, abychom osnovu zlepšili a zdokonalili. Při svých opravných návrzích byli jsme vedeni především snahou, aby byly uhájeny finanční zájmy státu, ale na druhé straně také, aby byla zachována při platnosti idea sociální spravedlnosti a idea spravedlnosti vůbec. Po této stránce jsem přesvědčen, že jsme udělali, co jsme mohli, a že jsme splnili svou povinnost.

Jestliže našim opravným návrhům nebylo vyhověno, jestliže až na nepatrné výjimky tyto návrhy podané jak ke všem druhům daní, tak zejména k vládnímu návrhu zákona o finanční úpravě hospodářských svazků územní samosprávy byly zamítnuty, je přirozeno, že nemůžeme tuto osnovu uvítati, že se nemůžeme za ni postaviti a že musíme ponechati za ni odpovědnost těm, kteří právě bez zřetele na naše opravné návrhy osnovu tuto provedli.

My jsme při tom pro hájení zájmů státu a v tom směru působíme a budeme působiti na všechny ty, které zastupujeme, aby tyto zájmy po stránce povinnosti daňové byly hájeny. Budiž mně dovoleno vysloviti se v tom smyslu, že naší snahou, stále opětovanou snahou bude, aby zákon, který bude proveden přes naše námitky, v budoucnosti byl změněn tak, aby odpovídal našim názorům a stal se zákonem, který odpovídá přesvědčení nejen určité části obyvatelstva nebo jen určité většiny, nýbrž aby to byl zákon daňový, který by odpovídal všeobecnému přesvědčení všech stran, aspoň všech těch stan, které své pochopení pro stát dokázaly skutkem a které neztrácejí svého zájmu o stát a lásky k tomuto státu a národu tím, že dočasně se nacházejí v oposici.

Naše oposice je věcná. Já jsem se pokusil odůvodniti naše námitky proti této daňové osnově i osnově o finančním hospodářství svazků územní samosprávy a proto myslím, že mohu říci a že musí býti pochopeno, že se nemůžeme za tyto osnovy postaviti a že nemůžeme za ně vzíti odpovědnost. (Potlesk poslanců čsl. strany nár. socialistické.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP