Posl. dr Patejdl: Slavná sněmovno! Osnova
zákona o daních přímých jest
po zákonu ústavním a po zákonu o sociálním
pojištění zákonodárnou prací
většího rozsahu a většího
stylu. Kdo sledoval projevy p. ministra financí, ví,
že p. ministr financí skládá v osnovu
zákona o daních přímých stejně
tak jako v osnovu o úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy velké naděje. Očekává
od nich nejenom úlevu pro úřady finanční,
ale i značnou úlevu pro výrobu, pro kterou
mají býti zjednány podmínky, aby se
úlevou daňového břemene zotavila,
rozvinula a ve světové soutěživosti
dostala se proti konkurenci do výhodnější
posice.
Není o tom sporu a nebylo bráno námi v pochybnost,
že sjednocení daňového zákonodárství
až dosud různého v zemích historických
na jedné straně, a na Slovensku a Podkarpatské
Rusi na straně druhé a kodifikace sta a sta rozptýlených
specielních zákonů, nařízení
a předpisů, které se týkaly ze jména
daně domovní, přinese úřadům
finančním úlevu. Unifikační
a kodifikační zásluha osnovy je zřejmá
a po této stránce nelze upříti autorům
osnovy uznání. Ale osnova chce býti něčím
více, chce býti především prostředkem
úspěšného řešení
hospodářského problému v republice,
chce zdvihnouti naši soutěživost na tržišti
světovém, jak jest patrno z opětovně
vyjádřeného úmyslu p. ministra financí.
Bude-li toho účelu dosaženo není již
tak jasné a není také již tak nesporné.
Pan ministr financí jest si vědom těchto
obtíží. V úvodníku, který
napsal do velikonočního čísla "Lidových
Novin", pan ministr jasně doznává obtíže
tohoto problému. V něm naznačuje, že
osnovou daňovou a osnovou o úpravě financí
samosprávných svazků chce zmenšiti tlak
veřejných břemen, tedy daní a dávek
a zejména přirážek, na výrobu,
aby tak byla dána výrobě možnost zotavení
a rozmachu. K tomu má přispěti také
zákon o stabilisačních bilancích,
kterým se provádí parita v bilancování
mezi podniky předválečnými a poválečnými
a kterým se má zabrániti tomu, aby daně
a dávky nestravovaly přímo provozovací
kapitál.
Vzniká otázka, zdali naděje pana ministra
budou splněny, zdali náš průmysl pochopí
program ministrův a odpoví na snížení
daní racionalisací výroby, jež se provádí
dnes v celém světě a tak promyšleně
zejména v sousedním Německu.
Pan ministr financí adresuje do řad našeho
průmyslu vřelý apel, aby racionalisací
výroby zachránil sebe a aby zároveň
odvrátil od našeho státu nebezpečí,
jež hrozí našemu exportu od našich pohotových
sousedů. Nebude-li následovati racionalisace průmyslu,
pak ovšem bude zmařen národohospodářský
cíl, který pan ministr financí daňovou
osnovou a osnovou druhou sleduje.
Všichni víme, že náš průmysl
propásl již jednou výhodnou příležitost
k racionalisaci. Víme všichni, že to bylo v době,
kdy Německo po světové válce nalézalo
se v těžké hospodářské
krisi. Tato zkušenost musí nás vésti
k pochybnostem, zdali bude využito druhé příležitosti,
kterou tentokráte dává našemu průmyslu
p. ministr financí a vláda na účet
financí státních a samosprávných.
Nemá-li naše vláda prostředků
jiných, než vřelý apel na náš
průmysl, pak sluší uznati, že to jsou
prostředky příliš slabé, než
aby pochybnosti o jejich zdaru mohly býti odstraněny.
A nyní budiž mi dovoleno dotknouti se kriticky osnovy
daňové a v souvislosti s tím také
osnovy o finančním hospodářství
svazků územní samosprávy.
V rozpočtovém výboru, jakožto členové
jeho, uplatnili jsme společně s kol. posl. Netolickým
a Buřívalem a později s kol. Bergmannem
do podrobností všechny námitky proti osnovám
a podali jsme skoro ke každému paragrafu opravné
návrhy. Jako příslušníci strany,
která provádí věcnou oposici, byli
jsme vedeni snahou, aby při chránění
finančních zájmů státu byla
osnova přiblížena potřebám širokých
vrstev lidových aby uskutečnila daňovou spravedlnost
všeobecně. To znamená, že jsme učinili
všechno, aby úlevy daňové dostalo se
rovnoměrně při daních výnosových
také malým výrobcům a při dani
důchodové malým důchodcům.
Při dani důchodové mohlo se dostati úlevy
malým důchodcům ve dvojím směru:
Jednak spravedlivým stanovením t. zv. daně
prostého minima, jednak spravedlivou sazbou. Daň
důchodová jako daň subjektivní, musí
podle své povahy bráti zřetel k subjektivní
nosnosti poplatníka, ona může odčerpávati
z jeho důchodů pouze tu částku, kterou
důchodce může postrádati bez ohrožení
jeho existence. Jako daň výnosová nemá
a nesmí ohrožovati výrobu, tak daň důchodová
nesmí ohrožovati nejnutnější podmínky
spotřební, jinak zpronevěřuje se svému
poslání a ohrožuje si sama svůj pramen.
Položme si otázku, zdali tato daň vyhovuje
tomu požadavku. Srovnejme za tím účelem
výši daněprostého minima v době
předválečné s daněprostým
minimem, které navrhuje osnova. Podle §u 155 zákona
o osobních daních přímých ve
znění upraveném novelou nepodléhaly
v době předválečné zdanění
osoby, jichž roční důchod nepřesahoval
1600 K. Srovnáme-li hodnotu koruny předválečné
s hodnotou koruny dnešní a násobíme-li
obnos 1600 K vzhledem ke znehodnocení koruny číslicí
6·5, dostaneme cifru 10.400 Kč. To je valorisace jistě
více než střízlivá. Kdybychom
tedy chtěli se dáti vésti sociálními
zřeteli bývalého Rakouska a zejména
kdyby nynější vláda a vládní
většina chtěla se přizpůsobiti
v tomto směru aspoň sociálním zřetelům
bývalého Rakouska při zdaňování
daní důchodovou, pak by tedy u nás mělo
daněprosté minimum počínati částkou
10.400 Kč. Ale co dělá osnova? Osnova zavádí
jako daněprosté minimum částku 7000
Kč. Všechny naše návrhy k spravedlivému
zvalorisování daně prostého minima
byly ve výboru zamítnuty.
Srovnejme nyní dále daňovou sazbu podle zákona
o přímých daních z roku 1896 se sazbou
podle osnovy. Sazba I. stupně od 1600 do 1700 K podle zákona
o daních přímých činila 13·60
K, t. j. asi 0·8%. Jaká je sazba při zvalorisovaném
obnosu 1600 K předválečných, tedy
při obnosu 10.400 Kč? Podle §u 18 osnovy daňové
bude činiti sazba z 10.400 Kč 3% minus 140 Kč,
takže bude daň činiti 172 Kč. Kdyby
bylo zde použito sazby, které na podobné nebo
rovnocenné důchody bylo použito za Rakouska,
tedy 0·8%, činila by daň 132 Kč. Již
z toho je patrno, že osnova znamená zhoršení
daněprostého minima a sazby u malých důchodců.
Obdobné zhoršení najdeme i při srážkách.
Pojistné placené na pojištění
životní bylo přípustno sraziti při
pojištění důchodce samého do
300 K a při pojištění také jiných
členů rodiny do 600 K. Valorisací dostali
bychom na místě částky 600 K peníz
přes 3600 Kč, tedy okrouhle 4000 Kč. Nicméně
§ 15 naší osnovy připouští
srážku bez ohledu na to, zda je pojištěn
poplatník sám, nebo zda jsou pojištěni
také jiní členové poplatníkovy
rodiny, pouze částkou 2000 Kč. Naše
osnova zavádí pro důchod ze služebních
požitků do roční výše 23.556
Kč zvláštní sazbu uvedenou v §u
30. Je to t. zv. daň srážková, která
bude srážena zaměstnanci při výplatě
z hrubého důchodu. Sazba ta je ovšem poměrně
nižší, nežli v §u 18, ale její
prostupňování, provedené vládní
většinou změnou původního znění
§u 30 vládní osnovy, je tak upraveno, že
v mezích určitého stupně bude tato
daň vždy tísnivěji doléhati na
důchodce s důchodem menším. Sleva při
dani srážkové bude ovšem vyvážena
prospěchem finančního eráru, který
záleží v tom, že při důchodech
služebních je možnost uniknutí zdanění
vyloučena. Z platů služebních neunikne
finančnímu eráru rozhodně nic. A jak
to bude s platy a důchody důchodců velkých?
Máme a budeme míti také zde garancie, že
je vyloučena možnost uniknutí, že je vyloučena
a bude vyloučena v budoucnosti možnost daňových
defraudací? Důvodová zpráva vládní
osnovy mluví určitě, že z našeho
národního důchodu kolem 60 miliard se přiznává
ke zdanění pouze 10 miliard, tedy 1/6,
a mluví dále, že vinníky tohoto zkracování
eráru, tedy původce daňové defraudace
sluší hledati někde jinde než u poplatníků,
kteří mají platy služební, že
je sluší hledati zejména u důchodců
v oboru průmyslu, obchodu a velkého kapitálu
vůbec. Znamená osnova zdokonalení berní
techniky, má ustanovení, která zaručují
znemožnění uniknutí zdanění
právě těchto důchodců velkých?
Berní technika zůstane v podstatě táž,
jaká byla dříve. Pokud se týče
ustanovení trestních je sice pravda, že jsou
přísnější, než dosud, ale
právě v trestních ustanoveních setrvala
osnova přes naše opětované námitky
při ustanovení §u 205, který ostří
trestu u zámožných důchodců a
ostří trestů vůbec značně
otupuje. Podle §u 205 o t. zv. upuštění
od trestního řízení může
do doby, než byl vydán trestní nález,
na žádost obviněného býti upuštěno
od zavedeného již řízení trestního,
jestliže obviněný se zaváže zaplatiti
po dohodě s vyšetřujícím úřadem
přiměřenou upouštěcí částku.
Osnova nerozeznává v §u 205, zda jde o trestní
čin rázu těžšího nebo rázu
lehčího, ba nerozeznává ani to, zda
jde o obviněného, který se dostal do trestního
vyšetřování ponejprv, nebo již
několikráte po sobě. Podle §u 205 je
a bude možné narovnání s poplatníkem,
byť by se dopustil sebe těžšího trestního
daňového deliktu, a nevylučuje se ani, když
se podobných deliktů dopustil kolikrátekoli
po sobě. Pohrůžka vězením zůstane
pro toho, kdo má peníze k zaplacení upouštěcí
částky, vždy jen pohrůžkou. Jestliže
si zřizovaly různé veliké podniky
ztrátové fondy pro případ dopadení
při finančních deliktech, tož budou
nyní tyto fondy naprosto pravidlem. Trest vězením
bude prakticky prováděn jen na těch, kdo
nevládnou penězi, kterými by si udrželi
daňovou zachovalost.
Daňová morálka při zachování
§u 205 osnovy nebude zlepšena, nebude zvýšena,
naopak spíše zhoršena. Myslím, že
již to stačí k důkazu, že daň
důchodová neznamená pro malé důchodce
žádné zlepšení, ba že je zhoršením
stavu dosavadního. Současně jsem dovodil,
že hlavního účelu osnovy, postihnouti
důchody dani unikající, dosaženo nebude,
takže i v budoucnosti ponesou břímě
daňové především poplatníci
poctiví, a budou mu unikati poplatníci nepoctiví.
Ke zmírnění tlaku veřejných
dávek na výrobu sloužiti má podle osnovy
zákona o daních přímých osnova
druhá, o které právě zde bylo referováno,
osnova o finančním hospodářství
svazků územní samosprávy a to tím,
že osnova především limituje výši
přirážek samosprávných svazků,
tedy obcí, okresů a zemí. Jako důvod
toho zákonného opatření uvádí
osnova, že, kdežto výdaje státní
byly od doby deflace sníženy o 1/4,
výdaje samosprávných svazků nemají
tuto tendenci sestupnou, nýbrž mají spíše
tendenci vzestupnou. Pro neinformovaného mohlo by se zdáti,
že hospodářství našich obcí
mělo dosud plnou svobodu, zejména úplnou
svobodu při stanovení výše přirážek
a různých dávek. Než tomu tak není.
Zákon z r. 1921, č. 329, o přechodné
úpravě finančního hospodářství
obcí a měst stanovil naopak přísné
podmínky hospodářství obecního.
Překročení přirážek k
přímým daním přes 100% váže
tento zákon z r. 1921 na povolení okresního
výboru; překročení přirážek
přes 200% váže na povolení zemského
výboru a překročení přirážek
k daním přímým přes 300% u
obcí váže na svolení zemského
výboru a finančního úřadu II.
stolice, po případě, jde-li o Slovensko,
na svolení ministra financí. Zároveň
ustanovuje tento zákon, že, kdyby nedošlo mezi
zemským výborem a úřadem finančním
druhé stolice k dohodě, rozhodne o sporu mezi nimi
vláda.
Kdyby tedy příslušné úřady
vždy byly plnily svá práva a povinnosti ze
zákona č. 329 z r. 1921, nemohlo vlastně
dojíti ke stoupnutí přirážek
na nepřiměřenou výši, o kterém
právě mluví zpráva důvodová
a které je uváděno jakožto důvod
tohoto zákonodárného zasáhnutí
do financí samosprávy. Stalo-li se výjimečně,
že v některých obcích přirážky
překročily přípustnou mez, a mluví-li
se o přirážkách jdoucích až
do 1000%, pak se to mohlo státi pouze tím, že
odpovědné úřady dozorčí
neplnily svého práva a své povinnosti, které
jim zákon ukládá. Jestliže si důkladně
prostudujeme zákon č. 329 z r. 1921, přicházíme
k názoru, že nové zákonné úpravy,
novelisace tohoto zákona, kterou je nebo má býti
osnova zákona o finančním hospodářství
svazků územní samosprávy, vůbec
nebylo potřebí. Dochází-li k novelisaci,
pak ovšem musíme hledati její důvody
někde jinde, než jen ve snaze limitovati přirážky,
ve snaze ulehčiti výrobě. Pravý důvod
vystihneme, přečteme-li si osnovy zákona
o finančním hospodářství svazků
územní samosprávy zejména ustanovení
§u 3, odst. 7. Podle něho mají dozorčí
úřady, tedy vláda, případně
okresní nebo zemský výbor při povolování
přirážek nejenom právo zkoumati, zda
rozpočty vyhovují všem ustanovením zákona,
nýbrž mají také právo zkoumati,
zdali položky po stránce účelnosti odpovídají
jejich názorům, jinými slovy, mají
právo zkoumati položky po stránce účelnosti
a mají právo prováděti v potřebě
a úhradě změny jak co do zařazení
jednotlivých položek, tak také co do jich výše.
To znamená, že dozorčí úřady
dostanou právo, aby rozpočty obcí a samosprávných
svazků vůbec upravovaly samy libovolně podle
svého volného uvážení, že
mohou bez jakéhokoliv omezení určité
položky vyloučiti, jiné zařaditi, že
mohou určité položky zvýšiti, jiné
snížiti a že mají právo naříditi
obcím i vybírání dávek, a to
takových, které úřady dozorčí
samy uznají za vhodné. To jest ovšem pronikavé
a až dosud neznámé zasažení do
práv samosprávy, které činí
a učiní z volených samosprávných
sborů prostě poradní sbory úřadů
dozorčích.
Při tom musíme také uvážiti,
že jakožto další součástka
úpravy naší správy a veřejné
správy se již začala projednávati ve
výboru ústavně-právním osnova
zákona o organisaci politické správy, osnova,
která pronikavě změní charakter dosavadních
samosprávných úřadů, která
způsobí, že samosprávné úřady
budou absorbovány úřady státními,
a která také změní i charakter a pravomoc
volených zástupců těchto úřadů
okresních, po případě zemských.
Změní tuto pravomoc způsobem zhoršujícím
proti zákonu o župním zřízení,
který proveden nebude, změní tuto pravomoc
tak, že stoupne vliv byrokracie proti vlivu volených
zástupců, takže lze říci, že
se samospráva obecní, neboť o jiné samosprávě
ve skutečnosti po prosazení zákona o organisaci
politické správy sotva bude lze mluviti, dostane
pod kuratelu byrokracie, která sotva bude míti pochopení
pro obecní samosprávu a která ani nemůže
a nebude míti možnosti, aby měla potřebné
znalosti.
Ukázal jsem na to, že osnova zákona o finančním
hospodářství svazků územní
samosprávy bude znamenati a má znamenati pronikavé
zasažení do finančního hospodářství
obcí tím, že jest jím prostě
omezena výše přirážek, kterou obce
překročiti nemohou. Vzniká nyní otázka,
jak bude postupováno a jak má býti postupováno
v tom případě, nebudou-li obce při
nejlepší snaze moci plniti úkoly při
zákonném limitu. Osnova chce tuto věc řešiti
tím, že připouští za určitých
podmínek zvýšení obecních přirážek
o 100% a zvýšení okresních přirážek
o 40%. Ale poněvadž ani tímto způsobem
nemůže býti tato věc řešena
uspokojivě, osnova dává jaksi zdání,
že chce bráti zřetel na obce také v
tom případě, když nynější
limit nestačí.
Nuž jakým způsobem chce řešiti
osnova tuto krisi, do které se celá řada
obcí může dostati? Osnova ji chce právě
řešiti tím, že vytvořuje t. zv.
fond přídělový, do kterého
podle §u 10 osnovy zákona má plynouti zejména
splatná daň domovní, dále 15% zvláštního
příspěvku podle §u 105 osnovy zákona
o přímých daních, dále část
obecních přirážek k všeobecné
a zvláštní dani výdělkové
podle §u 58 a §u 85 a pak příděly
t. zv. daně z obratu, stanovené v osnově
přesnou cifrou. Takto má se vytvořiti přídělový
fond, ze kterého může se obcím dostati
přídělu na základě žádosti,
kterou si k přídělovému fondu podají.
Nicméně přihlédněme k podmínkám,
které jsou ukládány obcím, aby mohlo
se jednati o tom, aby vůbec se uvažovalo o jejich
žádosti za příděl z přídělového
fondu. Zde se prostě především žádá,
aby obce vykázaly, že zavedly veškerého
druhu přípustné dávky, že také
vyčerpaly možnost přirážkovou.
Ale nejenom to, ještě žádají se
a budou vyžadovány od obcí další
podmínky, aby prokázaly, že splnily zejména
ustanovení zákona o úpravě platových
a některých služebních poměrů
státních zaměstnanců, pokud tyto ustanovují
také určitá opatření o výši
požitků obecních zaměstnanců,
a zejména zdali vyhověly také ustanovení
zákona o úsporných opatřeních
ve veřejné správě. Vedle toho bude
se však také dávati úřadu, který
právě bude rozhodovati o žádosti
obce za příděl z přídělového
fondu, ještě dalekosáhlé nové
právo. Já jsem se již zmínil o tom,
když jsem mluvil o §u 3, odst. 7 osnovy o finančním
hospodářství svazků územní
samosprávy, že se dává nadřízeným
úřadům dozorčím právo
zkoumati, zda určité položky rozpočtové
jsou přiměřené a že se dává
tomuto úřadu také právo podle svého
volného uvážení tyto položky
měniti, vyřazovati a jiné zařazovati.
Ale tím toto právo nadřízeného
úřadu není již vyčerpáno.
Jakmile se obec bude ucházeti o příděl
z přídělového fondu, dává
osnova také zemskému výboru, který
bude rozhodovati o těchto přídělech,
opětovně právo, které je upraveno
v odst. 5 §u 10 a které zní tak, že při
poskytování příspěvku přísluší
zemským výborům co do úpravy rozpočtu
stejná práva a povinnosti jako úřadům
dozorčím podle §u 3, odst. 7.
To znamená, jestliže obec bude chtíti dosáhnouti
přídělu z přídělového
fondu, že její rozpočet může býti
podle volného uvážení upraven úřadem
dozorčím. Ale dejme tomu, že dozorčí
úřad - to jest okresní úřad,
který bude podle nyní předložené
osnovy zákona o organisaci politické správy
spíše úřadem byrokratickým -
provedl již úpravu rozpočtu, nebude tato úprava
rozpočtu pro nárok z tohoto fondu přídělového
definitivní, nýbrž úřad, který
rozhoduje o žádosti obce, má nové stejné
právo měniti podle svého uvážení
položky v tomto rozpočtu uvedené. Když
to uvážíme, jest samozřejmé,
že naděje obce na dosažení přídělu
z fondu bude velmi skrovná a malá. (Předsednictví
převzal místopředseda Slavíček.)
Podstatnou vadou této úpravy a organisace přídělového
fondu je také to, že naprosto nečiní
rozdílu mezi kategorií obcí, které
by měly míti přednostní nárok,
mezi kategorií obcí druhých. Z memorand,
která došla k této osnově, sluší
zejména zmíniti se o memorandu města Nymburka,
které touto osnovou bude pronikavě postiženo.
Město Nymburk totiž mělo zaručeno podle
článku 6 zákona z r. 1909 při zestátnění
severozápadní dráhy právo, aby k určité
výši zvláštní výdělkové
daně, která byla stanovena obnosem přes 300.000
K, mohlo i do budoucna až asi do r. 1960 usnášeti
přirážky. To právo bylo uznáno
také po převratu, aspoň potud, že dohodami
uzavřenými mezi tímto městem na jedné
straně a ministerstvem financí a železnic na
straně druhé byla dávána možnost,
aby do 75% tohoto obnosu město mohlo si své přirážky
stanoviti a tyto přirážky byly mu od eráru
odváděny. Nyní po této osnově
toto právo města zanikne, to znamená, že
obec přijde o přirážkovou základnu
více než 200.000, obec, která podle svého
složení je většinou městem se státními
zaměstnanci, zejména železničáři.
Podali jsme opravný návrh, aby při poskytování
přídělů právě z tohoto
přídělového fondu bylo přihlíženo
především k obcím, u kterých
byla dosavadní přirážková základna
v důsledku osnovy podstatně snížena,
zejména tím, že podniky, které dříve
podle platných daňových předpisů
byly v těchto obcích dani výdělkové
podrobeny, od této daně budou osvobozeny. Žádali
jsme, aby při přídělu z tohoto přídělového
fondu bral se zřetel především na obce
takto poškozené.
Lituji, že nebylo pochopení pro tento návrh,
že tento návrh byl zamítnut, neboť jestliže
se zde neudělalo opatření, bude, myslím,
si, toto město asi prvním z těch, které
ucítí důsledky této osnovy zákonné
tím, že bude musiti zastaviti platy.
My jsme také navrhovali ještě jinou změnu,
a to brali jsme zřetel na to, že osnova ruší
ustanovení §u 27 novely o přechodné
úpravě financí naší samosprávy,
ustanovení, které dávalo obcím, ve
kterých se nacházela určitá provozovna
podniku, která způsobovala obcím značné
náklady a výdaje, právo, by mohly ve prospěch
účelů obecních tyto podniky zdaniti.
Žádali jsme, aby obce toho druhu, které zejména
v důsledku zákona o daních přímých
budou poškozeny, náležely k obcím, kterým
se bude dávati přednost a které budou míti
do jisté míry nárok na příděl
z přídělového fondu. Ani zde nebylo
našemu opravnému návrhu vyhověno. A
tak mohu říci, že se nebude činiti rozdílu
mezi obcemi, nechť jsou tyto obce průmyslové
nebo jiné, prostě mají a budou míti
stejné právo na příděl z fondu.
Než, jaké toto právo vlastně bude? Toto
právo na příděl z přídělového
fondu bude vlastně právem, které bude právem
na papíře. Proč? Nejen proto, že snad
převážná většina obcí
bude si činiti nárok na příděl
z tohoto fondu, ale zůstane na papíře již
vzhledem k jasně vyjádřenému úmyslu
pana ministra financí, který prohlásil, že
obce nemohou a nemají spoléhati na příděl
z těchto fondů. Ukázal na to, kdyby obce
spoléhaly na příděl z těchto
fondů, že by to vedlo již k menší
šetrnosti ve finančním hospodářství
obecním, a naznačil, že praktické provádění
tohoto zákona, pokud se týče přídělů
z fondů, bude dosti řídké. Budeme
míti fond, ale než obec dostane určitý
příděl, uplyne značná doba
a vůbec bude pochybno, zdali nějakého přídělu
se obci dostane.
Pan ministr financí ve svém velikonočním
článku v "Lidových Novinách"
ukazoval na nutnost šetrnosti, zejména našich
obcí, a přímo řekl, že v zájmu
ozdravění našeho národního hospodářství
musí si samosprávné svazky uvědomiti,
že nastává doba několikaletého
postu. Tento půst ovšem může býti
trvalejší, ale jde o to, zda prostě naše
samosprávné svazky tento půst snesou. A tu
právě se mi zdá, že p. ministr financí
při své dobré, řekl bych, nejlepší
snaze, pomoci ozdravění našeho národního
hospodářství, může přivoditi
výsledek, už také v rozpočtovém
výboru některými řečníky
předvídaný, že celá řada
obcí v důsledku pronikavého spoutání
obecního hospodářství octne se v těžké
situaci, octne se v nebezpečí zastavení platů,
že může dojíti k úpadku celé
řady obcí, a nastanou-li tyto následky, že
může dojíti k daleko horšímu ohrožení
našeho národního hospodářství,
než které je za nynějšího stavu.
To je tedy náš názor o této předloze
zákona o úpravě finančního
hospodářství svazků územní
samosprávy. Měl-li bych vyjádřiti
svůj názor celkově o této předloze,
mohl bych k tomu připojiti jen to, že se nemohu zbaviti
obavy a podezření, že osnova je něčím
více než snahou o ozdravění obecních
financí, že je určitou složkou dobře
promyšleného programu, který má dojíti
doplnění ještě zákonem o organisaci
politické správy (Tak jest!), programu, který
směřuje k tomu, aby obce, zejména větší
obce městské, dostaly se do takové situace,
aby prostě jejich svoboda rozhodování a zejména
svoboda rozhodování a odpovědnost zvolených
zástupců obecních, byla učiněna
ilusorní, aby i ten zbytek naší obecní
samosprávy zůstal samosprávou jenom na papíře.
(Výborně!)