Středa 4. května 1927

Předseda (zvoní): Podle usnesení předsednictva, odpovídajícího projeveným přáním, navrhuji, aby projednávání a rozprava o tomto odstavci a projednávání i rozprava o druhém odstavci této schůze, to jest o osnově zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002), sloučily se s projednáváním a s povšechnou a podrobnou rozpravou o osnově zákona o přímých daních (tisk 1000).

Vedle mého návrhu na sloučení jest tu však také návrh p. posl. Hakena, navrhující samostatnou rozdělenou rozpravu o každé osnově zvlášť, a to povšechnou a specielní.

Dám hlasovati o návrhu na sloučení, a jeho přijetím nebo odmítnutím bude rozhodnuto o opačném návrhu p. posl. Hakena.

Sněmovna je schopna se usnášeti.

Kdo tedy souhlasí s mým návrhem, aby projednávání a rozprava o prvých dvou odstavcích dnešního pořadu sloučily se s projednáváním a povšechnou i podrobnou rozpravou o zákonu o přímých daních, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím sněmovna rozhodla pro sloučení a zamítla tak opačný návrh p. posl. Hakena.

V důsledku usnesení o sloučení přistoupíme k projednání dalšího odstavce pořadu, jímž jest:

2. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 559) zákona o stabilisačních bilancích (tisk 1002).

Zpravodajem výboru rozpočtového je p. posl. dr Samek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! Osnova zákona o stabilisačních bilancích je průvodcem a doplňkem zákona o přímých daních osobních. Doplňkem nezbytným, neboť zákon o přímých daních osobních v hlavě, pojednávající o dani důchodové, výslovně stanoví, že, jedná-li se o důchod podniku, podroben dani důchodové je čistý důchod. V hlavě, jednající o všeobecné dani výdělkové, se praví, že základem daně této je čistý výnos. V hlavě, jednající o dani výdělkové zvláštní, se stanoví, že základem zdanění je ryzí výtěžek. Je tudíž nutno, aby tento čistý výnos, tento základ zdanění byl určitě a přesně na jisto postaven. V podnicích živnostenských, obchodních a vůbec ve všech, kde určuje se čistý výnos bilancí, určuje se takto současně také základ zdanění. Předpokladem je ovšem, že bilance je pravdivá, správná. Není-li bilance pravdivá, není-li správná, není také pravdivé a správné to, co bilance praví, že je čistým výtěžkem nebo čistým výnosem. V důvodové zprávě podotýká se, že osnova nemá v prvé řadě na mysli účel fiskální. To je pravda, ale přece jen souvisí tato osnova s berní osnovou potud, že ona má býti nápomocna, by vyměřování daně dálo se, když jedná se o podniky, u nichž čistý výnos zjišťuje se bilancí, správně, přesně a spravedlivě. Státu záleží na tom, aby daň výdělková, všeobecná i zvláštní, rovněž i daň důchodová, pokud pramen její jest v podniku, vyměřována byla spravedlivě, a pokud pro daně platí také moment různé schopnosti, únosnosti daňové, by tento moment větší únosnosti daňové mohl správně přijíti k výrazu. Tedy potud tato osnova sleduje také účel fiskální - jak již bylo řečeno - nejde finanční správě při ní o to, aby snad získala více daní. Ne. Ale jde jí jistě o to, aby nedostala méně, než to, co jí patří, zkrátka, aby zaručeno bylo vyměřování daně spravedlivé a pokud u té které daně také k platnosti přichází myšlenka progrese, aby tato myšlenka správně byla prováděna.

Důležitý je účel národohospodářský, který osnova zároveň sleduje. Je ten, že osnova zamýšlí podporovati a zaručiti snahu, aby na základě a pomocí řádných bilancí v podnicích prováděly se správně odpisy a aby, jestliže správně odpisy provedeny byly, tvořila se, jak si zákon také přeje, dostatečná reserva za tím účelem, aby trvale v podnicích vložená podstata majetková neztenčeně byla uchovávána pro možnosti budoucího hospodaření.

Jestliže odpisy správně prováděny jsou a jestliže jinak bilancování se děje správně, pak ovšem čistý výnos podniku správně jest určen. Je-li správně určen, má podnikatel jako vlastník podniku bezpečný podklad k rozhodnutí, jak velkou částku může k účelům privátním nebo mimopodnikovým odejmouti, aniž by tím ztenčena byla jakýmkoli způsobem hospodářská podstata podniku, a finanční správa má pak možnost posouditi, jaký jest skutečný základ pro daň, kterou na tento čistý výnos uložiti chce.

Mohl by někdo poznamenati, že snad není potřebí takového zákonného opatření. Vždyť je to ve vůli každého podnikatele, vždyť je to v jeho možnosti a je to jeho zájem, aby správně bilancoval. Odpovídám, ano, jistě via facti mnoho případů takového způsobu vyřešení správného bilancování tu jest. Ale i když stalo se to via facti, bylo to možno všude tam, kde předpisy zákona nepřekážely.

Podle zákonných předpisů každý, kdo začíná podnik, podrobený povinnosti protokolační, jest povinen poříditi inventář neboli soupis majetku, v němž všechny kusy majetku správně jsou oceněny, a kromě toho je povinen poříditi bilanci, to jest sestaviti aktiva a pasiva a zjistiti, jaké jest saldo. Dále jest povinen při dalším provozování podniku každoročně pravidelně sestaviti inventář a bilanci, při čemž jsou jen odchylky, resp. výjimky v odůvodněných případech připuštěny.

Vezměme nyní ten případ, že někdo pořídil si části v podniku trvale investované, trvale v podniku pracující, v různých dobách za koruny, které neměly vždy stejnou cenu. Vezměme za základ svého pozorování, že pořídil si zařízení - platí to také o budovách a jiných realitách, o právech a licencích atd. - v dobách mírových a že toto zařízení stálo příkladně jeden milion Kč. Je jasno, kdyby se totéž strojové zařízení pořizovalo dnes, že nestálo by jeden milion korun, nýbrž snad 10 mil. Kč. V bilanci musí se správně prováděti odpisy, a poněvadž podle povahy věci odpovídalo by opotřebení pravidelně 10% odpisování, tedy by u toho prvního zařízení odpis odpovídající opotřebování činil ročně 100.000, u toho druhého, pořízeného za 10 mil., odpis by činil jeden milion. Jinak mohou býti podniky ty stejné rozsahem i výkonností a může celkový výtěžek v jednom i druhém podniku býti stejný. A nyní prakticky: u prvního podniku následkem odpisu 100.000 ceteris paribus zůstává 900.000, u druhého následkem odpisu jeden milion zůstává 9 mil. Po 10 letech bude míti první podnik na reservách z odpisů pohromadě 1 milion, druhý však 10 milionů. Je nabíledni, že po těch odpisech po částkách, které odpovídají hodnotě pořizovací z doby mírové, nemůže se tak včasně a rychle nashromážditi fond postačující k úplně novému zařízení, jako je ho možno nashromážditi po částkách vyšších, které odpovídají vyšším zařizovacím nákladům z doby novější.

Druhá věc: je jasno, že, jestliže se bere přebytek v prvním případě 900.000 a v druhém případě 9 mil. Kč jako základ zdanění, nebude procento sazby daňové stejné, máme-li na mysli celé zdanění. Z toho je vidno, že mohou při stejných ostatních podmínkách vznikati velké různosti ve zdaňování. Finanční správa nemá zájmu na tom, aby snad předaňovala, více zatěžovala, než zákon připouští, jeden podnik oproti druhému, nýbrž má pouze zájem na tom, aby zdanění dělo se přesně a spravedlivě ve smyslu zákonných předpisů. Na druhé straně má daňová správa také zájem na tom, aby včasným nashromážděním reser v odpovídajících opotřebení byl zde po ruce takový majetek, aby, nastane-li úplné opotřebení nebo znehodnocení, mohl podnik novým zařízením zase býti vybaven.

Ale ještě v jiném směru má správné bilancování význam pro podnikatele samého. Poskytuje mu totiž nejen možnost a obranu, když se jedná o zdaňování, nýbrž dává mu také prostředek, jestliže sám potřebuje cizího kapitálu, získati si tento úvěrem. Zejména to padá na váhu, je-li potřebí, aby se ten či onen podnikatel obrátil o úvěr do ciziny, což u velkých podniků může býti praktické.

Předpokladem, aby se mohla státi náprava, jestliže ten stav zaviněn byl změnou hodnoty měnové jednotky - ten případ je u nás - aby mohla býti stabilisační bilance, je, aby konečně měnová jednotka sama byla stabilní. To se může státi tím, že znehodnocená měna se odstraní a nahradí měnou stabilní, tak to máme v sousedních státech, v Německu, Rakousku, Maďarsku i ve státech pobaltických a jinde. Nenahradí-li se však novou měnou stabilní, tedy předpokladem je, aby stará měna přestala býti labilní a stala se měnou stabilní.

Ten případ jest u nás. U nás nebylo a není potřebí vyčkati doby, až zavedeme úplnou stabilní měnu, tedy zlatou, my dnes máme - a můžeme to s dobrým svědomím orbi et urbi říci - měnu stabilisovanou a máme-li měnu stabilisovanou, můžeme sáhnouti k tomu opatření a můžeme stabilisační bilance zavésti. Že se vyčkávalo, ačkoliv naši sousedé nás již s tímto opatřením předešli, je vysvětleno tím, že toto opatření je součástí velkého díla, které nazýváme daňovou reformou, a do rámce tohoto díla toto opatření patří.

Podotýkám, že sice u nás také byly náležitě zužitkovány zkušenosti, jež získány byly v cizině se stabilisačními bilancemi, jinak však přece také brali jsme zřetel na poměry naše a do té míry náš způsob řešení může býti nazván také originelním. Nezavádíme stabilisační bilance obligatorně, nenařizujeme povinnost, nýbrž my zavádíme stabilisační bilance fakultativně, tedy princip je rozdílný.

Jsem přesvědčen, že touto formou, daleko liberálnější než je obligatornost, cíle dosáhneme, a jsem v tom přesvědčení utvrzován zkušenostmi, které se stabilisačními bilancemi v zahraničí byly učiněny, kde napřed sice s jistou přísností se postupovalo, aby později ustoupila přísnost liberálnějšímu výkonu. Ovšem jistá indirektní nucenost je, poněvadž jest především stanovena lhůta 5 let, a za druhé, kdo bude chtíti míti účast na určitých výhodách daňových a poplatkových, musí se postarati o to, aby své dosavadní nepřesné bilance nahradil bilancí stabilisační.

Proč nebylo nařízeno všeobecně pořizování bilancí stabilisačních? Důvod je ten, že máme dosti podniků, zejména společností, také tu a tam společenstva, u kterých se zřetelem na jejich hospodářské poměry není dnes možno bez nebezpečí naříditi, že si musí bilanci stabilisační poříditi a že musí zejména vzhledem k vyšším hodnotám, resp. cifrám majetkovým přiměřeně vyšší odpisy na trvale uložených částech majetku prováděti. Jestliže bychom to nařídili, znamenalo by to rychlejší amortisování, větší odpisy a mohlo by se státi, že by se u těchto podniků nic hospodářsky nezlepšilo, nýbrž po případě ještě zhoršilo. Ostatně doba 5 let, předpokládaje vývoj k lepšímu a předpokládaje stabilitu měny, jest dostatečně dlouhou, aby se mohly odhodlati k pořízení bilancí stabilisačních i ty podniky, které ještě dnes váhají a tohoto opatření se obávají.

Je možno, že při této příležitosti bude současně vyřízena celá řada domněnek o podnicích, domněnek, ze kterých tyto podniky v přítomnosti mohou míti jistou výhodu, neboť se o mnohých podnicích stále a stále hádá, že snad mají jisté skryté reservy v nízkém ocenění jistých částí majetkových a že vlastně pravý stav majetkový těch kterých podniků jest lepší. Je možno, že tyto všechny nekontrolovatelné domněnky budou současně vyřízeny tím, že každý po uplynutí té doby, kterou zákon stanoví, doby 5 let, si potom jaksi sám zodpoví otázku, proč ten podnik, který měl možnost použíti výhod daňových a poplatkových, nezavedl stabilisační bilanci, že snad ty domněnky o velkých skrytých reservách se nezakládaly na pravdě.

To jsou důvody, které vedly vládu, resp. ministerstvo financí, aby současně, když předkládala návrh zákona o přímých daních, předložila také předlohu o stabilisačních bilancích. Předloha tato neomezuje se však pouze na podniky, které podle obchodního zákona, resp. specielních zákonů jsou povinny obchodní knihy vésti, nýbrž jde dále a v §u 1 výslovně praví, že každý, kdo řádně obchodní knihy vede, může si zříditi východiskovou bilanci jako podklad bilance stabilisační, tedy každý, kdo řádně obchodní knihy vede, bez ohledu na to, zda jest povinen obchodní knihy vésti ve smyslu obchodního práva nebo specielních zákonů čili nic.

Rozpočtový výbor projednávaje tuto předlohu učinil ještě další krok a rozšířil působnost tohoto zákona i na podniky zemědělské, tedy přes obor podniků obchodních, průmyslových a živnostenských za předpokladu, že tyto podniky vedou řádně knihy, vykazující řádně aktiva a pasiva i stav majetku. Mám za to, že dobrodiní a výhod tohoto zákona, výhod daňových i poplatkových a výhod, vyplývajících na poli úvěrním i na poli hospodářském z řádného vedení knih a bilancování, mohou býti účastny podniky všechny.

Otázka, jakým způsobem má se poříditi bilance stabilisační, jest otázka technická. Mám za to, že nepotřebuji podrobně ji vykládati. Záleží prostě v novém ocenění předmětů trvale v podniku uložených. Jak jsem již dříve řekl, každý podnik, který jest povinen obchodní knihy vésti, hned na počátku jest povinen poříditi inventář a bilanci a v ní dále každoročně pokračovati. Tuto řadu bilancí nyní ten, kdo chce použíti nového zákona, přeruší tím, že si pořídí novou t. zv. východiskovou bilanci, opírající se o nové ocenění předmětů trvale v podniku uložených, a tato počáteční - ona časově počáteční není - bude pak základem bilance stabilisační.

Pokud se týče způsobu ocenění, jsou v zákoně přesná ustanovení. Stroje a zařízení ocení se hodnotou pořizovací ke dni, kdy se východisková bilance zřizuje, tedy i když jsou zde stroje a zařízení na příklad z r. 1916 nebo 1917, z doby válečné, ocení se hodnotou ke dni, kdy se zřizovala východisková bilance. Ovšem musí se vzíti zřetel na opotřebení nebo znehodnocení zatím snad nastalé. Tedy jestliže nastalo, řekněme, pravidelně během roku opotřebení po 5% a trvá to již 10 let, je to 50% opotřebení, nevezme se tedy ta hodnota plnými 100%, nýbrž odpočítá se těch 50%. To je tedy nové ocenění. Pokud se týče budov a realit, ocení se tyto hodnotou rovněž v přítomnosti, nikoli onou hodnotou, kterou reality měly v době, kdy pro podnik byly kupovány. Naproti tomu ostatní části majetku, zejména však pohledávky a pasiva, dluhy, vezmou se tou hodnotou, kterou měly v poslední obchodní bilanci, která předcházela bilanci východiskové.

Výsledek nového ocenění je buď ten, že je přebytek bilanční, anebo úbytek. Je-li přebytek bilanční, platí o něm všeobecná věta, že přebytek povstalý novým oceněním podniku ve východiskové bilanci není předmětem žádného zdanění. A jak se naloží s tímto přebytkem? Tento přebytek buď se přikáže zvláštnímu reservnímu fondu a musí se mu přikázati, jestliže v podniku není dosud nashromážděn reservní fond, aspoň ve výši 25% kapitálu kmenového, odpovídajícího novému hodnocení, nebo se ho použije ke zvýšení základního kapitálu; nebo, je-li podmínka první, t. j. je-li dostatečný reservní fond, může se ho použíti obojím způsobem ke zvýšení reservního fondu a současně ke zvýšení základního, tedy na př. akciového kapitálu. Jestliže se vloží přebytek do reservního fondu celý nebo částečně, tedy se vždycky tento přebytek vede jako samostatná bilanční položka za tím účelem, aby použití jeho mohlo býti kontrolováno, zdali je ho použito způsobem, který zákon dovoluje, a zejména, zdali je ho použito způsobem daněprostým či nikoli. Je výslovně zapovězeno použíti tohoto přebytku k rozdělování nebo zlepšování dividend. K tomu účelu tohoto přebytku použito býti nesmí. Může ho býti použito však během určité doby k úhradě bilančních ztrát; může ho býti použito, pakliže reservní fond zůstává nedotčen, ke zvýšení akciového kapitálu resp. ke zvýšení základní jistiny, ať se to stane tím, že se původní akcie nakolkují na obnosy vyšší, nebo k původním akciím přistoupí nová emise akcií a vlastníkům původních akcií se přidají nové akcie gratis.

Druhá eventualita, o které jsem mluvil, je, že výsledkem nového ocenění předmětu může býti úbytek. Jestliže je zde úbytek, pak ovšem musí býti tento úbytek uhrazen a uhrazen může býti buďto z reservních fondů, jsou-li tu. Použití peněz z reservního fondu k úhradě úbytku je rovněž daněprosté, ale nesmí při tom reservní fondy klesnouti pod 10%. Není-li možno takovým způsobem úbytek hraditi, pak buďto nastane snížení akciového kapitálu, nebo může u jiných právních útvarů nastati povinnost příplatku, doplatku, u družstev pak hospodářských a výdělkových nové splacení podílu. Mohou ovšem v praksi, při praktickém provádění zákona nastati některé spory, některé sporné otázky, zejména může nastati spor mezi osobami pořizujícími východiskovou bilanci a finanční správou, zda se jedná skutečně o majetek trvale v podniku investovaný, na který se toto nové ocenění vztahuje; může nastati spor mezi majoritou a minoritou akcionářů, jestliže usnesení valné hromady je ve smyslu zákona či nikoliv. Může nastati spor mezi jednotlivými společníky o správné vypočtení jejich účtů. Tyto spory taxativně vypočítané nemají řešiti soudy, nýbrž zvláštní rozhodčí soud, a to jediný pro celou republiku. Tento rozhodčí soud má býti zřízen při ústředně obchodních a živnostenských komor. Bude míti 3 členy. Předsedu volí si oba přísedící ze seznamů odborníků. Z poloviny jsou to soudci, polovička jsou práva znalí odborníci. Přísedícího, každá po jednom, jmenují si sporné strany rovněž ze seznamů znalců. Tyto seznamy pořizují obchodní komory na základě dohody s příslušnými zájmovými korporacemi.

Byl jsem upozorněn při projednávání v rozpočtovém výboru na to, že může nastati praktický případ. který bude takovému rozhodčímu soudu předkládán k rozhodnutí z oboru družstevního, poněvadž na družstva se zákon rovněž vztahuje, a že je tudíž záhodno pamatovati na to, aby v seznamu znalců, z nichž budou vybíráni přísedící i předsedové, byli odborníci z práva družstevního a družstevní praxe. Tento požadavek je spravedlivý, přirozeně jej musíme akceptovati a jsem přesvědčen, že mu bude také vyhověno.

Rozpočtový výbor přijal některé dodatky a změny k vládnímu návrhu. Tyto změny jsou v důvodové zprávě obsaženy a také odůvodněny. Poukazuje na písemnou důvodovou zprávu, mám čest jménem rozpočtového výboru slavné sněmovně doporučiti předlohu ku přijetí. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke sloučené povšechné rozpravě o odst. 1 a 2 pořadu, spojené s pokračováním povšechné rozpravy o odst. 3 pořadu, kterým jest:

3. Zpráva výboru rozpočtového o vládním návrhu (tisk 706) zákona o přímých daních (tisk 1000).

Přihlášeni jsou dosud řečníci: na straně "proti" pp. posl. dr Patejdl, dr Meissner, Dědič, Kaufmann, Kreibich a Schweichhart; na straně "pro" pp Stenzl, dr Novák a Honzl.

Dávám slovo p. posl. dr Patejdlovi.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP