Středa 4. května 1927

Začátek schůze ve 2 hod. 22 min. odpol.

Přítomni:

Předseda: Malypetr.

Místopředsedové: dr Buday, inž. Dostálek, Horák, Slavíček, Stivín, Zierhut.

Zapisovatelé: Bečko, Dubický.

215 poslanců podle presenční listiny.

Zástupci vlády: ministři dr Engliš, dr Gažík, Najman, dr Peroutka, Šrámek, dr Tiso.

Z kanceláře sněmovny: sněm. tajemník dr Říha; jeho zástupce Nebuška.

Předseda (zvoní): Zahajuji 79. schůzi poslanecké sněmovny.

Dovolenou udělil jsem na dnešní schůzi p. posl. Tayerlemu pro neodkladné záležitosti.

Nemocí omluvili se pp. posl. Geršl, dr Dérer, Fedor.

Došly odpovědi na dotazy. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

Odpovědi:

min. vnitra a spravedlnosti na dotaz posl. Fedora o nepoukázaných sirotských peniazoch Anny Szent-Imresovej, obyvateľky vo Veľ. Zálužiciach (č. D 429-II);

min. financí na dotaz posl. Bergmanna o soustavném poškozování Karla Kalaše, celního asistenta v Dubovince (Kiralyháza) (č. D 458-II),

min. vnitra na dotaz:

posl. Vološina a druhů o nepořádném úřadování u veř. notářského úřadu v Užhorodě (č. D 525-II),

posl. dr Korlátha o plánovanom zrušení sídla okresu vo Veľkom Sevljuši (č. D 582-II),

posl. inž. Kalliny, že karlovarské polic. komisařství neodeslalo odvolání policejního inspektora ve výslužbě Alfreda Müllera v Karlových Varech (č. D 605-II);

vlády na dotaz:

posl. Fedora v záležitosti býv. hospodárskeho inšpektora vo Vysokom, Vincenta Eiselta, teraz obyvateľa v Helmeci (č. D 572-II),

posl. dr Korlátha o prídele pôdy v Nižnom Koropci (Podkarpatská Rus) (č. D 583-II),

posl. Janovského a druhů o křiklavém způsobu provádění pozemkové reformy ve Křtomili u Holešova na Moravě (č. D 655-II);

min. veř. prací a financí na dotaz posl. Rýpara, Špačka a druhů o zřízení spojovacích silnic mezi Valašskem a Slovenskem (č. D 613-II);

min. nár. obrany na dotaz posl. Bečku a súdr. o poskytnutí odškodného za zabranie továrne k vojenským účelom ešte roku 1919 vo Zvolene (č. D 631-II);

min. pošt a telegrafů na dotaz posl. Krebse, že se telegramy doručují příliš pozdě (č. D 589-II).

Předseda (zvoní): Přistoupíme k projednávání dnešního pořadu, na němž jest jako 1. odstavec:

1. Zpráva rozpočtového výboru o vládním návrhu (tisk 705) zákona o nové úpravě finančního hospodářství svazků územní samosprávy (tisk 1007).

Zpravodajem výboru rozpočtového je p. posl. Adámek. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Adámek: Dámy a pánové! (Výkřiky komunistických poslanců.) Vláda naše předložila Národnímu shromáždění loni v listopadu trilogii návrhů finančních zákonů, zvoucích se dohromady daňová reforma. Připadl mi úkol referovati o jednom z těchto zákonů, o nové úpravě finančního hospodaření svazků územní samosprávy. Dříve než budu referovati o zákonu samém, dovolím si pro veřejnost konstatovati, že není v našich mladých dějinách parlamentních příkladu, aby tak svědomitě, houževnatě a vytrvale bylo pracováno na jednom zákonu, jako se stalo s trilogií zákonů o daňové reformě. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Již dříve než v rozpočtovém výboru bylo referováno o návrhu zákona, předcházely porady vnitřní a pak následovaly porady další. Poradami vnitřními nazývám ty, které se konaly toliko mezi poslanci a senátory stran, většinu v našem státě tvořících. Již v prosinci bylo v rozpočtovém výboru započato s jednáním o zákonech daňovou reformu tvořících a 12. ledna byla debata rozvinuta.

Včera 3. května byly práce ve výboru rozpočtovém skončeny. Důkladná práce vysilující a vyčerpávající všechny zúčastněné zrcadlí se nejen v počtu schůzí výboru, v délce jich trvání, v počtu hodin a počtu řečníků, nýbrž i v počtu návrhů pozměňovacích. Jestliže podaly strany většinové 24 pozměňovací návrhy, jestliže z původního návrhu o 22 paragrafech má se státi zákon o 30 paragrafech, jest jasně dokázáno, že se zákon propracoval pečlivě a svědomitě jak se stran vládních i příslušných referentů ministerských, tak i celého výboru rozpočtového. Strany oposiční podaly během jednání o zákonu pozměňovacích návrhů celkem asi 130. Konstatuji, že největší procento pozměňovacích návrhů podali páni ze strany soc. demokratické a že některé jejich návrhy byly shodny s návrhy většinových stran. Konstatuji dále - poněvadž pánové na levici zasahují a budou zasahovati do jednání - že z těchto klubů nedošel mne ani jeden pozměňovací návrh při debatě v rozpočtovém výboru. (Výkřiky komunistických poslanců.)

Mám-li shrnouti úsudek o pracích těch, kteří pracovali a spolupracovali, musím připomenouti, že všichni pracovníci i spolupracovníci zákon, o němž referuji, posuzovali s dvojího hlediska: s hlediska státu a poplatníků. Nikdo nemůže míti hledisko jiné. Podle našeho ústavního zákona tvoříme všichni náš stát a na to nesmí býti nikdy zapomínáno. Plným právem mohl p. ministr financí po ukončení prací ve výboru říci, že daňová reforma bude mezníkem v naší finanční správě. V důsledku toho také zákon, o němž zprávu podávám, bude mezníkem v hospodaření a hospodárnosti obcí. Není každý hospodář takový, aby byl hoden jména hospodáře, a není každý činovník v autonomii takový, aby se musil domnívati, že zákonem předloženým samosprávu omezujeme. Naše samospráva, jmenovitě česká, dodala během těch více než 60 let muže přímo dokonalé veřejnému životu a měli jsme řady autonomních pracovníků, kteří si byli vědomi své odpovědnosti a svého postavení.

V samosprávných svazcích má poplatnictvo nejlépe a nejblíže možnost posuzovati systém hospodaření svými penězi. Musí býti snahou zákonodárce i politika zainteresovati poplatníka co nejvíce. Kdo nemá zájem o samosprávu obce a okresu, chybuje velice. Samospráva, jmenovitě v české zemi, byla něco jedinečného a nemůžeme její hospodaření pouštěti se zřetele.

Zpráva o nové úpravě finančního hospodaření svazků územní samosprávy nekryje se s původním návrhem vládním plně. Zákon výborem předložený je nejen o 8 paragrafů rozšířen, nýbrž toliko 5 paragrafů z původního návrhu zůstalo nezměněno. Mnohé věci byly přepracovány, mnohé doplněny. Jsem povinen jako zpravodaj vysvětliti, proč se tak stalo a proč mnohé bylo měněno. Učiním tak podle postupu, jak v zákoně je proveden.

V §u 1 navrhovaného a mnou doporučovaného zákona jest stanovena hlavní zásada, že přirážky k daním.... (Posl. Muna: Ve výboru jste spal!) Pane kol. Muno, já jsem vůbec nespal, jestli jste spal vy, pak je to něco jiného. (Posl. Mikulíček: Spal jste! Když Meissner rozbíral předlohu právnicky, tak jste chruněl!) Na slivovici jsem při tom nechodil.

Hlavní zásadou tedy jest, že přirážky k daním: pozemkové, domovní, všeobecné dani výdělkové, zvláštní dani výdělkové bez rentabilitní a likvidační přirážky, k dani rentové a vyššího služného, jsou limitovány nejvyšší sazbou do celkové výše 470% potažmo 610%. Obcím má býti dovoleno vybírati 200% případně 300% přirážek, okresům 110 až 150%, zemím 160%.

Namítá se s mnoha stran, že samosprávné svazky s touto sazbou nevystačí a že nastane krise v komunách malých a jmenovitě velkých. Stavím se na stanovisko, že krise, bude-li, bude citelnější u obcí malých, neboť tam nebude tak snadno uplatniti a provésti ustanovení zákona ze dne 12. srpna 1921 t. zv. finanční novely, podle níž mohou a mají býti zavedeny různé dávky, jejichž výnosem má býti hrazeno vydání obce, přirážkami nekryté.

Ustanovení meze, nad níž nesmí jíti obecní přirážky, narazila tu i tam na odpor a neporozumění, ale má-li berní reforma dojíti vytčeného cíle, to jest snížiti daňová břemena - a to nesporně se zákonem o přímých daních děje - jest nezbytně třeba, aby byly zákonem upraveny i samosprávné přirážky, které státní daň zmnohonásobňují.

Systém přirážkový jest velmi pohodlný způsob úhrady schodku rozpočtového, není však spravedlivý vzhledem k tomu, že dnešní doba klade na finanční správu obcí, okresů i země požadavky vyvěrající z potřeb těch vrstev, které daním, přirážkami autonomními zatíženým, nepodléhají buď vůbec anebo nepatrně. Nestejnoměrnosti, disparitu musíme odstraňovat nejen v životě politickém a sociálním, ale i hospodářském.

V důvodové zprávě původního návrhu nalézá se statistika, podle níž si můžeme učiniti obrázek o zatížení poplatnictva autonomními přirážkami. Zatížení není, nebylo a nebude jednotné ve všech obcích. Jsou obce, které mají kmenový majetek, jehož výnos jest schopný mnohá vydání obcí hraditi, jsou však obce majetek postrádající. Nelze tudíž čekati, že všechny obce budou míti přirážky 200%, eventuelně 300%. Ano, máme obce, které nemají obecních přirážek - jest jich v Čechách několik - a tudíž budeme míti obce, které budou platiti pouze 10% přirážku k pozemkové dani podle §u 108 zákona o přímých daních do fondů zřízených u zemědělských rad, použivatelných na podpory při živelních pohromách. Kéž bychom měli takových obcí co nejvíce! (Výkřiky posl. Chlouby.)

Podle důvodové zprávy vládního návrhu můžeme sledovati statistiku přirážkového zatížení pouze za léta 1922 až 1924. Škoda, že není hotova statistika za léta další, 1925 až 1926. Obávám se, že počet obcí s vysokým přirážkovým břemenem neklesl, nýbrž že při poklesu výnosu daně výdělkové spíše stoupl, neboť výdaje byly dále měrou neztenčenou povolovány, ale základna příjmová klesala.

Jest také litovati, že nepohotovostí některých autonomních svazků zaviněna je nedostatečnost statistiky o výdajích autonomních svazků. Nestačí jen znáti výdaj co do výše a jeho účin na poplatníky, zrcadlící se v procentu přirážek, nýbrž i účel vydání a druh vydání.

Máme sice předpisy o sestavování rozpočtů obecních, ale tyto předpisy samy o sobě nejsou dostatečné k úplnému sestavení statistiky výdajů, nejsou-li rozpočty přes znění zákona novely k obecnímu zřízení - včas hotovy a předloženy ke schválení úřadům vyšším.

Statistika ta byla by velmi vděčným objektem ke studiu výdajů obecních a ku projednávání zákona o finančním hospodaření samosprávných svazků pomůckou nejlepší. Dnes nelze říci, kolika procenty zatíženy jsou obce účelovými výdaji a kolika procenty výdaji omezení schopnými. Proto také není možno říci paušálně, že bude autonomie omezena. Omezena bude pouze pravomoc některých osob, které žily v domněnce, že na nich spočívá obec nebo okres. (Tak jest!)

Daňová základna u daně pozemkové podle zákona o přímých daních, § 103, bude velmi podstatně rozšířena. Tím také stoupne základna, k níž přirážky budou vybírány. U půdy zemědělské je to celá 1/3, o niž je sazba daně pozemkové, přirážkám podléhající, zvýšena, a tudíž dosavadních 300% obecních přirážek k dani pozemkové vybíraných vyrovnáno bude podle předloženého zákona 200%. Základna daně pozemkové u lesů zvýšena bude více, tudíž i sazba pro vybírání přirážek autonomních.

Kromě přirážek k dani činžovní jsou přirážky ke všem daním přirážkám podléhajícím jednotné. Jinak diferencování, jak bylo dosud, není přípustné. Výjimka u činžovní daně připuštěna byla vzhledem na zákon o ochraně nájemníků, s jehož platností se počítá do konce r. 1931.

Tvoří-li několik osad jednu politickou obec a osady mají samostatné katastry a hospodaří-li samostatně, není nutno pro celou politickou obec míti jednotnou přirážkovou sazbu.

Obce, které nevystačí s limitem přirážek, zavedou všecky dávky - dávky jsou sice ve finanční novele z 12. srpna 1921 jmenovány, ale mohou býti i jiné dávky v obci zavedeny - rozpočet přesto do rovnováhy nepřivedou, zažádají o výpomoc z fondu, spravovaného zemí. Kolik tento fond bude činiti, nelze určiti. Do fondu vyrovnacího budou plynouti jednak 11/2% daně pozemkové podle zákona o daních přímých. § 105, část přirážek obecních k všeobecné dani výdělkové vybíraných a daň domovní kromě výjimky §u 9 tohoto zákona. Do fondu dále přispěje stát 160 mil. Kč z výnosu daně obratové. Příspěvek tento je již navrhovaným zákonem rozdělen pro jednotlivé země. Že obec žádající příděl z fondu musí splniti určité podmínky, je nesporné. Podle §u 9 projednávaného zákona připadne obcím majícím nad 150% přirážek obecních veškerá daň domovní v obci vybraná. Poněvadž sazba daně domovní byla zvýšena podle zákona o přímých daních, je tento příděl daně pro obce spojen s dobrým finančním efektem. Zato nedostanou obce příděl vybrané daně obratové. Vyňata je toliko Praha, která příděl obdrží. Jelikož se upravuje v Čechách rozpočet obecní podle způsobu moravského, zařazuje se školní rozpočet do rozpočtu obecního, jsou i školní přirážky počítány jako obecní.

Změny v §u 1 provedené jsou v důvodové zprávě vysvětleny, rovněž tak změny jiné. Nezbývá mi, než doplniti některé důvody k některým paragrafům. Navrhovaný odst. 3 musil býti škrtnut v důsledku definitivní úpravy daně pozemkové, což možno označovati za veliký úspěch. Znění odst. 5 jest jasné: zásada omeziti výši přirážek není a nebude opuštěna. Stát vzhledem k tomu, že od převratu financoval země při vyplácení zvýšeného služného učitelů, zadržuje si podle předloženého zákona 30% zemských přirážek ke krytí záloh v oné formě vyplacených. Veliký odpor vyvíjeli někteří činitelé proti tomu, aby obcím bylo diktováno vybírati dávky, když nestačí obec s limitem přirážek.

Toto ustanovení není nové, nýbrž je v podstatě vzato z finanční novely z r. 1921. Není vyloučena možnost toho, že v obci používá výhody - nemluvě o právech - ten, kdo jí ničím nepřispívá, ale vydání jí působí, ač jeho poměry majetkové snesou nějakou dávku ve prospěch obecní pokladny.

Tíživost tohoto ustanovení bude lehkou těm, kteří poctivě s obecním majetkem a občanstvem smýšlejí a hospodaří. Má-li býti účelně šetřeno a rozumně hospodařeno, musí býti na hospodaření obce zainteresováni nejen ti, kteří platí přirážky k daním výnosovým, ale i jiní občané. Kdo má více povinností, má také více zájmu.

Neuznávám za nutno vykládati znění §u 4. Jest samozřejmý. Už v tom, co jsem v předminulé větě řekl, spočívá odůvodnění: právo spojiti s povinností a neodlučovati od sebe. Jako referent nechci uváděti doklady o tom, jak obce a poplatnictvo jsou zatíženi mnohde tím, že právo bylo dáno někomu jinému, než kdo má povinnosti. I v tomto paragrafu je patrno, že rozpočtový výbor byl si vědom důležitosti samosprávy a jí také vyhradil právo rozhodování o rozpočtech školních. Občanstvo dovede si vážiti školy, dovede oceniti výchovu dítek, ale nutno uvážiti hmotné poměry, finanční schopnost občanů a pak rozhodovati o stavbě nové školní budovy. Občanstvu musí býti ponecháno právo brániti se proti diktátu.

Obcím dává se možnost vybírati k dani pozemkové přirážky samostatně. Jsou mnozí v obecní autonomii pracující toho názoru, že by měly míti obce právo předpisovati i vybírati obecní přirážky ke všem daním, jako to bývalo až do r. 1921. Stát bude za obce vybírati přirážky sice úplně zdarma, avšak také obce jako jednotky pro stát mnoho pracují, ale přesto je tato otázka předmětem diskusí mezi činiteli věc znajícími. Tam, kde by k dani pozemkové nechtěli přirážku předpisovati a vybírati, mohou se usnésti v zastupitelstvu většinou kvalifikovanou a obstará to za obec stát. Změna tato není pak odvolatelná. Stát, přirážky pro obce a okresy vybírající, rozděluje došlé platby a měsíčně poukáže samosprávným svazkům, co jim náleží.

Pro starosty obcí jako takové nalézá se v zákoně ustanovení na pohled skoro hrozné, ale ve skutečnosti pouze odstrašující. Zákon o obecním zřízení zůstává v platnosti. Zůstávají v platnosti dosavadní ustanovení o trestech a pokutách na starosty se vztahující. Pro případ, že by některý starosta tento zákon nechtěl respektovati a jím se říditi, je vložen § 8. Může býti trestán pokutou podle uvážení okresního úřadu až do 5000 Kč. Kdyby se ovšem stalo, že obecní zastupitelstvo se nepodřídí i proti vůli starosty, nemůže býti trestán starosta a důsledek by musilo býti jeho odstoupení. Za každým nařízením následovati musí trestní sankce. Jinak by nebylo naděje, že rozkaz bude splněn. Starostové, dbající pořádku a cti, nemusejí míti obavy, že by bylo ustanovení §u 8 něčím, z čeho by měli míti hrůzu, ale musejí respektovati jednak zákon, jednak úřad dohlédací. Není také třeba míti obavy, že by nemohl chudý člověk býti starostou. To právo nikomu se nebéře, ale žádá se hospodárnost a pořádek.

Zmínil jsem se již o tom, že obce, které nevystačí ani s limitem přirážek, zvýšeným nad 300%, a s dávkami, budou míti možnost žádati výpomoc z fondu. Skládá-li se však obec z několika samostatně hospodařících osad, pak má nárok na příděl jen ta osada, která přídělu potřebuje a která splní podmínky, stanovené při žádosti o příděl. Podpory se nedostane tomu autonomnímu svazku, který podmínky uložené nesplní.

Fondy podpůrné budou spravovány zemskými výbory. Tyto musí předložiti vyúčtování ministerstvu financí. Fondům zemským přidělovaná dotace podle §u 2, část I zákona č. 334 z r. 1921 obnosem 7 mil. Kč zůstává nedotčena.

Podle nového §u 15 dává se určité právo poplatníkům, majícím platiti nad polovici nákladů, podati odpor proti předpisu požadované dávky určené §em 25 zákona z 12. srpna 1921 o předmětech přepychové dani podléhajících. Další paragraf je následkem předchozího. Dohodou sjednati zatížení poplatníků ne sice početně, ale daňově silných, zpravidla výnosovými daněmi méně zatížených, jest věc velmi důležitá.

§ 19 dává tušiti, že nám bude asi poskytnuta možnost brzo projednávati zákon o jednotném typování všech rozpočtů, ať svazků autonomních nebo rozpočtu státního.

Nově vložené §§ 21 až 24 dovoluji si odůvodniti tím, že zákon moravský z r. 1914, č. 19, recipuje se v podstatě na celou republiku s tím toliko rozdílem, že příspěvek obce určuje se na 20%, kdežto na Moravě požadováno bylo od obcí 33%. Zákon moravský se osvědčil. Jde o to, aby starostové obcí a ti činitelé, kteří dávají vysvědčení nemajetnosti ošetřovancům anebo jich příbuzným, rigorosně posuzovali, kdo má hraditi náklady ošetřovací.

Pro hrazení nákladů za ošetřování ve veřejných nemocnicích béřeme v úvahu stát, zemi, obec. Všechny tyto tři správní celky vydržujeme z daní a přirážek.

Stát přebírá hrazení 2,355.000 Kč za země za ubytování četnictva. Je to sice na pohled paragraf do rámce hospodaření samosprávných svazků nezapadající, ale jelikož se zde zemím skýtá finanční úleva, tedy sem náleží.

Náklady na ubytování četnictva v Čechách, na Moravě a ve Slezsku hradily se dosud podle cís. nař. z r. 1851. Státní správa platila na úhradu zemím 14 hal. za muže a den. Toto nyní odpadá, jakož i odpadá příspěvek státu 252 Kč za každou jednotlivou štábní místnost.

Slovenské školství je zřízeno na jiném podkladě než školství v našich zemích, zvaných historických nebo svatováclavských. Školy u nás jsou udržovány obcemi, školní obvod tvořícími. Na Slovensku jsou však školy církevní. Tam náboženské obce udržují svoje církevní školy z přirážek ke všem daním výnosovým, ba i k dani důchodové vybíraným, tedy z nucených dávek, a jsou i náboženské menšiny, vlastní školy nemající, povinny přispívati na církevní školy 15%ní přirážkou.

Poněvadž nejsou na Slovensku a v Podkarpatské Rusi školy státní a nejsou vydržovány z prostředků obecních, mohlo by se státi, že takové obce, kde jsou církevní školy, neměly by nároku žádati o příděl z fondu utvořeného na podporu samosprávných svazků finančně slabých, ačkoli ve skutečnosti přirážky v obci vybírané byly by daleko nad stanovený limit.

Konáme oproti Slovensku a Podkarpatské Rusi jen svoji spravedlivou povinnost, když zmocňujeme §em 23 pana ministra, aby stanovil, jak tyto přirážky na církevní školy placené do limitu zařaditi.

V popřevratové horečce byly usneseny některé věci, jichž provádění v praksi se neosvědčilo. Je povinností poctivých politiků starati se, aby byl zlepšen nynější stav, tedy opraviti také to, co bylo třebas při dobré vůli méně dobře uděláno.

I my v rozpočtovém výboru jsme se usnesli na změně jednoho ustanovení, které nebylo nejšťastnější, a vyhovujeme přání mnohých žádostí, aby místa s počtem 3 až 5 tisíc obyvatelů nemusila míti zákonem požadovanou kvalifikovanou sílu konceptní k vedení obecních záležitostí, nýbrž aby tato povinnost nastala až při počtu 10.000 obyvatel.

Žádáme, aby obce, města i okresy šetřily. Musíme jim k tomu poskytnouti podmínky. Jsem jist, že předpokládám správně, domnívám-li se, že, až vejde předložený zákon v platnost, ukáže se ještě leccos dílem nedokonalým, změnu vyžadujícím. Bude-li to v zájmu samosprávných těles a ve prospěch občanstva a poplatnictva, nesmí se odkládati s opravou a změnami.

Jenom v důsledku poměrů nynějších bylo nutno do zákona vsunouti §§ 26 a 27. Jsou ustanovením přechodným a proto se o nich blíže nezmiňuji.

Změny v konečných paragrafech jsou nepatrné a zase jen v důsledku námětů, v předních paragrafech zákona mnou doporučovaného obsažených.

Zákon o nové úpravě finančního hospodaření svazků územní samosprávy je podstatnou součástí daňové reformy, po níž jsme volali. Máme-li míti dobro ze zákona o daních přímých, musíme také hleděti šetřiti v obcích i okresích.

Doporučuji slavné sněmovně, aby návrh zákona tisk 1007 přijala tak, jak jsme jej ve výboru rozpočtovém usnesli a jak je slavné sněmovně ke schválení předložen. (Potlesk.)


Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP