Úterý 3. května 1927

V ustanoveních trestních a všeobecných stanovíte právo poplatníkovo jednostranně. Spoustou paragrafů, jež se přímo podobají překážkám z ostnatého drátu, obklopuje se finanční správa, uzavírá své právo úplně neprodyšně a praví poplatníkům: Dávám vám sice právo odvolati se a můžete se odvolacím řízením domáhati svého práva, ale nezapomeňte, že vám může býti uložen také náklad projednávání, zatím co já se mohu beztrestně dopouštěti sebe větších chyb, a třeba i stranických rozhodnutí. Finační správa sice zná ručení, jež je stanoveno v zákoníku občanském a obchodním, ví, že i soudce v určitých případech ručí za svá opatření, ale dává si pozor, aby z toho odvodila důsledky a také v okruhu své působnosti uznala ručení, případně subsidiarní ručení podřízených orgánů za jich rozhodnutí. K ohromné moci svrchovaného státu přistupují tedy ještě jednostranně všeobecná a trestní ustanovení v daleko větší míře, než kdy dříve. Nedáváte poplatníkovi ani tolik práva, aby si mohl sám zvoliti členy daňové a odvolací komise, ponecháváte jmenování členů finanční správě a chcete předem z tohoto úřadu vyloučiti zaměstnance, tedy největší část poplatnictva. Předsedové a jejich zástupci jsou jmenováni z finančního úřednictva, osoby to, o nichž nelze tvrditi, že rozhodují svobodně a nezávisle, a to vše se děje ve jménu demokracie, ve jménu spravedlnosti. Ano, pánové z koalice nemají ani tolik odvahy, aby odstranili špiclovství a udavačství, jež se dnes všude roztahuje a jež je fiskalisty něžně chováno a hýčkáno. To jsou snad prostředky ke zvednutí daňové morálky? Člověku se přímo zdá, že jest přesazen do středověku a chybí již jen právo brutálním mučením vynutiti na poplatnících žádané přiznání.

Pod tímto tlakem žijí všichni občané, ať již jsou přívrženci stran většiny nebo oposice a proklínati budou všichni, kdo budou museti nevinně trpěti pod krutostmi těchto ustanovení.

A nyní slovo o trestních ustanoveních. S přímo ďábelskou tvrdostí se sahá po nejtěžších trestech, vězením a na penězích mají býti trestáni ti, kdo se proviní proti tomuto zákonu. Ani nám nenapadá, abychom snad chránili systematické daňové podvody zámožných tříd, ale právě zámožní naleznou cesty a prostředky, jak uniknouti své daňové povinnosti, v kličkách uváznou drobní, nevědomí. Pro nás jest však hroznou myšlenka, že trestní rozsudky má vydávati správní úřad, kde každý obžalovaný má zmenšenou možnost obhajoby, kde žalobcem a soudcem jest jedna osoba. Nezakusili jsme dosti tajného řízení při důchodkových přestupcích? Což nevíme, že se přitom dály nejhorší nespravedlivosti? Vše ve jménu zákona, ve jménu spravedlnosti, ve jménu nenasytných finančních úřadů. Jakožto kulturní stát máme a musíme míti ohled na veřejnost, na zákonodárství a panující právo v sousedních státech a máme mravními prostředky buditi všeobecnou daňovou morálku. Trestní následky nezadržely ještě žádného vraha od provedení zamýšlené vraždy a nedovedly také zmenšiti počet těžkých zločinů a soudíme, že neslýchané tresty nejsou v daňovém právu správným prostředkem, majícím odstrašovati.

Přibližte více veřejnost daňovým věcem, dejte volnost spravedlivé kritice, nepotlačujte hrubým násilím kontrolu, tím opatříte si proti lumpáctví a daňovým podvodům účinnější ochranu, než trestními ustanoveními tohoto zákona. Nespravedlivosti trestních a všeobecných ustanovení, jimiž se finančním úřadům dává nadmíra moci a předností, řadí se důstojně v tento reformní zákon, který celým svým vybudováním působí dojmem zákona výjimečného, v němž se majetným třídám nadržuje a kde se hýčkají, zatím co se druhé části, dělnému lidu, širokým vrstvám, nedostává žádných podstatných úlev, přes jejich velké zatížení nepřímými daněmi. Daňová reforma se stala třídním zákonem ve třídním státě, a vidíme, jak němečtí členové Svazu zemědělců, křesťanští sociálové a živnostníci s jásotem za pár drobtů chleba drobného člověka vydali a zaprodali velkému kapitálu. Kdo seje vítr, klidí bouři.

A tak nám, německé sociálně-demokratické straně dělnické, připadá úkol, vnésti světlo do řad našich bratří a sester, vyburcovat je z tuposti a zoufalství, do něhož je uvrhlo nespravedlivé rozdělení břemen a pak běda, běda vám! Historie nezná výjimek. Všichni, kdo se dnes s plesáním opírají o svoji moc, budou se museti zodpovídati, a naší starostí bude, aby se nad nimi dál soud, jakého si tato neslýchaná zrada zasluhuje. Jedno naučení můžeme i z tohoto reformního díla získati: Dnešní společnost není schopna řešiti velké problémy doby, socialismu zůstává vyhrazeno přetvoření dnešní státní nadvlády a stejnoměrné a spravedlivé rozdělení břemen. Lidská práce jest zdrojem všech hodnot, jako jest příroda, zvláště půda, pramenem všech látek, v nichž se hodnoty realisují. Ale lidská práce se stane také pramenem nové společenské formy, jež ztělesněna v socialism, jest povolána zavésti rovnost a spravedlnost.

Jménem svého klubu, klubu německé sociálně-demokratické strany dělnické, mám učiniti toto prohlášení:

"Prvým slovem při poradách poslanecké sněmovny o daňové reformě jest rozhodný protest proti methodám, jichž bylo užito většinou sněmovny i při projednávání tohoto obsáhlého elaborátu, jehož předmětem jest látka mimořádně složitá a obtížná. Po čtyři měsíce se táhlo jednání v rozpočtovém výboru, ale ne snad proto, že se dály důkladné svědomité porady, ne že by se vážně zkoumaly podněty a návrhy oposice, nýbrž poněvadž porady byly čachrováním většinových stran stále přerušovány a často na celé týdny uvázly. V tajných koaličních poradách, v osmičce, jež má zřejmě představovati německými aktivisty ohlašované předstižení pětky, byl vládní návrh důkladně přepracován, v tajné kuchyni koalice uvařili reformu. Ústavní útvar, výbor, směl pak mluviti i o návrzích většinových stran, ale neměl, co by řekl. Vždy teprve v poslední chvíli, vždy teprve při poradách o určité kapitole byly předkládány návrhy vládní většiny, takže oposici nebylo vůbec možno je důkladně prostudovati, takže byla téměř úplně zmařena naše důkladná příprava, kterou jsme vykonali. Tak byly na pouhou formalitu sníženy porady o zákoně, jenž má přímo základní význam pro životní poměry obyvatelstva a vývojové možnosti národního hospodářství. Ale korunou těchto method jsou porady v plenu. Na projednávání zákona tak rozsáhlého a důležitého se nám dá právě týden času. Když byla daňová reforma léta připravována, když ležela půl roku ve sněmovně, má býti podle diktátu většiny, jemuž se předsednictvo co ochotný nástroj podřizuje, návrh v obou čteních odbyt do 12. května, do pevného, krátkého termínu, aby i kritika zákona byla sevřena mezemi podle chuti koalice, aby i možnost vysvětliti občanstvu obsah a účinky nové úpravy byla redukována na míru většinou milostivě povolenou. V tomto jednání spatřujeme znásilnění menšiny, jež je ojedinělé v parlamentních dějinách Československa, na podobná znásilnění bohatých. Ale tento nejapný parlamentní trik se mine s účinkem. Bezpráví, páchané touto daňovou reformou na dělném lidu, jest příliš hrubé, protežování zámožných, v ní obsažené, jest příliš zřejmé, než aby se nějak dalo zabrániti poznání těchto skutečností. Daňová reforma jest odsouzena již tím faktem, že provádí snížení přímých daní právě v době, kdy široké vrstvy sotva již mohou snésti břímě daní spotřebních. Cla na obilí a dobytek, na tuk a maso, ano i na brambory a sledě se zvyšují, daň z cukru, z líhu, se vyhání do výše, daň z obratu se vymáhá stále přísněji, takže přes klesání spotřeby vynáší stále více, ale daně zámožných průmyslníků a zemědělců se snižují. Podle rozpočtu pro r. 1927 činí přímé daně 2167 milionů, nepřímé 6494, ano, připočtou-li se výnosy monopolů a tabákové režie, mající ráz nepřímých daní, dokonce 7844 milionů. Plné čtyři pětiny daňového břemene tísní spotřeby širokých vrstev, nemluvě ani o stech milionů, jež dělnictvo platí na dani z příjmu a jež se z ubohé mzdy se vší přísností vymáhají i za minulá léta, zatím co se zároveň povolují kapitalistům všemožná snížení a úlevy. Ale daňová reforma snižuje daně majetných. Sám ministr financí dr Engliš musil uznati - stalo se tak na manifestační schůzi průmyslníků - že by hospodářské poměry vyžadovaly především snížení daní nepřímých, které nazývá obchodové daně, stoupající drahota, vzrůstající nezaměstnanost, ubohá úroveň platů činí nezbytnou nutnost zmenšení všech břemen, zdražujících životní potřeby, ale daňová reforma snižuje daně kapitalistů a agrárníků.

Hlavně průmyslníci volali po této reformě a stále a stále žádali její urychlení. Již to dokazuje, co jest podstatou této reformy. Tváří-li se dnes průmyslníci nespokojenými, je-li jim málo snížení daňových sazeb, pronikavé zmenšení vyměřovacího základu, rdoušení autonomních přirážek, tu nemohou tyto stížnosti oklamati nikoho, kdo z četby ocenění dividend a bilancí dovede seznati, že kapitalistické podniky v kritickém roce 1926, jenž přinesl dělnictvu tolik nouze a bídy, dosáhly napořád stejných, ba z části i vyšších zisků, než v roce konjunktury 1925, a to za platnosti dnešních, prý tak nesnesitelných daňových sazeb. Tato skutečnost dokazuje nezvratně, že účelem daňové reformy není opatření lepších konkurenčních podmínek trpícímu průmyslu, nýbrž že jest zcela vedena tendencí. zvýšiti ještě kapitalistické výdělky.

Ale přímo pobouřiti musí, že i agrárníci užívají této příležitosti, aby ještě snížili své vskutku zcela nedostatečné daně. Od zavedení platného systému přímých daní zvětšila se všeobecná daň výdělková v historických zemích patnáctkráte, zvláštní daň výdělková jedenadvacetkráte, osobní daň z příjmu stodvacetkráte, daň pozemková však jen čtyřikráte. A přes to se i tato daň ještě snižuje, daňové privilegium agrárníků se ještě zvětšuje. Pohlédněte však naproti tomu, jak se nakládá s hospodářsky slabými. Haléř po haléři, koruna po koruně vymáhá se týdně z platů dělníků daň z příjmu bez ohledu na to, zda roční průměr celkového příjmu by odůvodnil srážky, bez ohledu na to, stíhají-li dělníka nemoci neb jiná tísnivá břemena, jež mají jinak za následek slevu daní. U proletáře pamatuje stát na splnění daňové povinnosti až do posledního zbytku, u kapitalisty spoléhá se s hrozbami ne zcela vážně míněnými na daňovou morálku.

Většinové strany měly dokonce odvahu uložiti dělníkům pro druhé pololetí 1927 dvojnásobnou daňovou srážku. Zatím co kapitalistům v přechodním roce umožňují přecpati své bilance nezdaněnými reservami a tak oslaviti vstup do nového daňového systému zvláštním výdělkem, mají dělníci v 6 měsících zaplatiti celoroční daně a hladem a bídou odpykati opožděné vyřízení koaličního paktování. Neméně nás pobuřuje rozřešení problému nezdanitelného minima. Ta daňová reforma, která tak šetrně nakládá se spekulačními zisky, stanoví existenční minimum na 7000 Kč, což zůstává daleko pozadu nejen za stoupnutím životních výloh, nýbrž i za znehodnocením peněz. Stane-li se tato předloha zákonem, ušetří milionář statisíce na dani z příjmu, ale chudák si bude jako dříve museti odtrhovati sousta od úst, aby učinil zadost své daňové povinnosti. Stejně jako s daní z příjmu jest to i se všemi daněmi výnosovými.

Jak malému živnostníku, tak drobnému rolníku se odpírá nezdaněné existenční minimum. Daňová reforma chrání příjmy kapitálu, podporuje hromadění majetku, připouští nezdaněné odpisy v nejširší míře, ale těžká práce malozemědělce, nejistá existence drobného živnostníka se zatěžuje vedle daně z příjmu ještě daní z výnosu.

Stejně jako s dělníky se nakládá i s jejich organisacemi. Zatím co agrární družstva zůstávají téměř napořád nezdaněna, mají býti daňové sazby konsumních družstev proti vládní předloze zdvojnásobněny. Špiclovství, a denunciaci se však novými trestními ustanoveními otevírají dveře dokořán. Hrdá stavba naší družstevní organisace nebude ani tímto útokem otřesena, ale ve zřejmém záští proti institucím dělnictva stává se dělnictvu nepřátelský duch předlohy přímo hmatatelným.

Snad největšího zločinu se však reforma dopouští na samosprávě. Ucpává nejdůležitější pramen obecních příjmů, podrobuje jejich rozpočtové právo nejen formální, ale i materielní kontrole dozorčích úřadů, jež budou zvláště po provedení famosní správní reformy proniknuty byrokratickým a fiskalistickým duchem. Hrozí starostům tresty a i sesazením, kdyby snad jejich péče o sociální a kulturní potřeby obce byla větší, než úcta k daňovému privilegiu zámožných, činí finanční hospodářství obcí závislým na přídavcích z fondů, v jichž správě budou také míti rozhodné slovo byrokrati a reakční strany. Zákon o finančním hospodářství samosprávných těles stane se tak hrobařem samosprávy a bude zapsán v knize hanby, kterou historie napíše německým vládním stranám na zvláštním listě nesmazatelným písmem za to, že pro kapitalistický zisk zasadily přímo smrtelnou ránu poslednímu zbytku německé samosprávy v tomto státě.

Stejně se drží ducha materielních ustanovení i předpisy o novém sjednoceném řízení daňovém. Dosazují jmenované komise na místo volených, zatlačují z nich dělnictvo úplně, vylučují z nich na posměch rovnosti pohlaví ženské, zkrátka činí i z ukládání daní privilegium vládnoucích tříd.

Drakonické trestní a vymáhací předpisy, jež jsou vůči drobnému poplatníkovi nesnesitelně tvrdé, stanou se vůči zámožnému bezúčinnými odklady, odpisy a prominutím trestů. Kdyby bylo nové trestní řízení daňové dobré, k čemu by pak potřebovalo vedle již existujících zákonů proti tisku ještě zvláštního ochranného zákona pro daňové úřady a daňové korupčníky, který beztoho přetížené třídní justici nažene nové oběti?

Tak jest daňová reforma jako celek a téměř všechny její podrobnosti důstojným plodem občanské třídní politiky. Nenávist k dělnictvu, nenávist k samosprávě, bezohlednost vůči hospodářsky slabým a podlízavost vůči majetným mluví ze všech paragrafů. Odmítáme celé toto dílo, a pokoušeli-li jsme se a budeme-li se také v plenu pokoušeti o jeho zlepšení pozměňovacími návrhy, neznamená to, že souhlasíme s jeho zásadami. Vypovídáme naopak návrhu a celému systému, jehož jest výrazem, náš nejostřejší boj, který povedeme i po uzákonění této předlohy. Dovoláme se proti vetu sněmovny soudu obyvatelstva nad daňovou politikou většiny a jsme přesvědčeni, že právě tato daňová reforma přispěje značně k poučení mas o pravém obsahu občanské politiky a že urychlí nastávající súčtování širokých mas s nepřáteli zjevnými i tajnými. (Souhlas a potlesk poslanců něm. soc. demokratické strany dělnické.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Krebs. Uděluji mu slovo.

Posl. Krebs (německy): Slavná sněmovno! Porady o berní reformě v rozpočtovém výboru a v poslanecké sněmovně svědčí o úplném zhroucení a o prázdnotě československého parlamentarismu. Rozpočtový výbor promrskal tento návrh s bezpříkladnou rychlostí, která znemožnila vážné a věcné projednání. Jak tyto práce byly vyřízeny, jest rekordem v rychlosti, ale také v neodpovědnosti. (Předsednictví převzal místopředseda Zierhut.)

Zcela zvláště platí to o zákonu o úpravě financí svazků územní samosprávy, hluboko zasahujícím do nynějších poměrů, o němž budeme mluviti ještě zvláště. Tak se to, co nazýváte demokracií a parlamentarismem, ukázalo ve své celé prázdnotě a pro nás se stalo lehkým vyložiti lidu, jak malou cenu a naději dlužno přikládati právě parlamentu.

"Klademe základy pro naše hospodářství, snad na dlouhá léta...". Těmito skorem slavnostními slovy ukončil pan ministr financí dr Engliš svůj výklad, jejž měl v rozpočtovém výboru, když byl předložen návrh zákona o přímých daních.

Zkoumáme-li dnes, kdy tento výbor ukončil své porady, zprávu rozpočtového výboru, kterou slavná sněmovna dostala jako tisk č. 1000, musíme zjistiti, že se sice podařilo provésti kodifikaci daňového zákonodárství, pokud jde o přímé daně. Naproti tomu nemůžeme býti naprosto srozuměni s věcným obsahem. My, národní socialisté, žádáme podle zásad své strany, aby nová úprava všech daňových zákonů směřovala k tomu, aby podporovala práci, aby postihla důchod bez práce a především aby znemožnila lichvu pozemkovou, obchodní a bursovní. Zrušení nespravedlivých nepřímých daní - daní spotřebních a hromadných - a dosažení silně odstupňované daně důchodové odpovídá kromě ustanovení pokud možno nejvyššího zdanění důchodů z rent, přepychových výdajů a bursovních zisků požadavkům našeho programu.

Co nám však poskytuje tento zákon, pokud jde o nepřímé daně? Především konstatujeme, že v tomto návrhu nejde o skutečnou daňovou reformu, že se ustanovení zákona vůbec vztahují jen na přímé daně, kdežto otázka nepřímých daní zůstává úplně beze změny. Příčina této polovičaté reformy jest zcela zřejmá: Soustava zdanění, která se provádí v Československu, jest krátce řečeno tato: stále větší zatěžování širokých vrstev obyvatelstva hromadnými daněmi a stále větší osvobozování skutečně velkých příjmů. Pan ministr financí označil tento výsledek daňové reformy ve své řeči v rozpočtovém výboru dne 8. dubna úplně doslovně takto: "Význam daňové reformy pro naše hospodářství jest především v možnosti tvořiti nové kapitály." Jest zřejmo, že se tyto kapitály netvoří u drobných živnostníků, dělníků a zaměstnanců. Budou však u majetků beztoho již velkých stoupati ještě k dalšímu rozmnožení majetku. Když na př. poplatník daně důchodové, který při důchodu 630.000 Kč platil dosud na daních 153.587 Kč, bude od nynějška platiti jen 93.000 Kč a dostane se mu tedy ročně o 60.000 Kč většího příjmu touto slevou daně, pak to znamená skutečně přírůstek jeho příjmu o 10%. Tendence daňové reformy se nám projeví tímto konstatováním:

1. Daň důchodová se silně sníží, čímž ponejvíce získají jen velcí poplatníci daně důchodové.

2. Kdežto těmto poplatníkům budou dány milionové dary, rozšíří se důchodová daň, ježto byla stanovena nižší hranice příjmu, na takové vrstvy obyvatelstva soustavou srážek ze mzdy, které dosud fakticky neplatily žádných daní.

3. Rentová daň se proti tomu sníží.

V téže době nepřetržitě stoupají hromadné daně. Skládají se nyní z těchto položek: obratová daň, která v rozpočtu pro rok 1927 jest ustanovena na 1900 milionů korun, cla 1043 milionů korun, daň z lihu 392 miliony korun, daň nápojová 299 milionů korun, daň z uhlí 280 milionů korun, daň z jízdních lístků 707 milionů korun, daň ze zápalek 19 milionů korun, daň z masa 18 milionů korun a poplatky za úřední výkony 35 milionů korun, úhrnem 4660 milionů korun - co vše proti zatížení hromadnými daněmi loňského roku ve stejných položkách rovná se zvýšení o 800 milionů korun.

Dochází také, což lze viděti zcela zřetelně, k převrstvení zdrojů příjmu v československém státě, které by vyžadovalo největšího zájmu obyvatelstva a které se projevuje tím, že rozsah a význam hromadných daní v mezích státního hospodářství stále vzrůstá. Ve skutečnosti nehradí se dnes mnohem více než 25% všech státních příjmů z přímých daní, kdežto více než 3/4 všech příjmů dlužno započítati na nepřímé daně. Beze všeho přiznáváme, že finanční správa má raději příjmy z hromadných daní, poněvadž mají tu přednost, že se rychle a bez odporu vymáhají a poněvadž z nich lze ve zcela krátké době dosíci značných peněz. Avšak jaké národohospodářské následky musí míti přílišné zdanění spotřeby, jest zcela zřejmé: klesnutí kupní síly a tím vyschnutí možnosti odbytu ve zdejší zemi a nezaměstnanost.

Tím se stane tento stát, který již beztoho velkou částí celého svého průmyslu jest odkázán na odbyt v cizině, ještě více závislým na vývozu. Ale co to znamená pro hospodářství, jak dalece se tím naše měna činí více závislou na odbytu v cizině, to jest osudná otázka pro existenci milionů lidí. Na tomto místě dlužno konstatovati, že státní správa z politických důvodů zanedbala četné, nanejvýš důležité a příznivé chvíle, které byly by vedly k novému navázání starých hospodářských styků. Nejsme přívrženci mlhovitých mezinárodních hospodářských ideí. Ale víme, že každé oddělení států od sebe bez zřetele na přirozené spojení a na polohu musí míti zhoubné účinky. Politické roztrhání střední Evropy způsobilo těžké hospodářské škody této polovici zeměkoule. Znamená porážku nejen světového politického činitele, Německa, nýbrž také zároveň podrobení i tohoto území moci světového kapitalismu, jehož sídlem jest dnes Nový York. Bývalý finanční tajemník britského pokladu William Graham, jenž, jak známo, jest zakladatelem finančního trustu, konstatoval, že dluhy evropských států v Americe činily v r. 1924 12.000 milionů dolarů, to jest asi 400.000 milionů Kč, což znamená více než 20 miliard korun ročních úroků. Amerika se tím stala největší kapitálovou mocí světa, která si činí poplatnými všechny státy. Stal se pravdou výrok Waltra Rathenaua: "300 mužů, kteří se všichni navzájem znají, ovládá osudy světa", a podle jejich vůle má "hospodářství býti osudem" národů a států. Tato slova mohou nám poskytnouti klíč k posouzení našich poměrů. Poznáváme, že finance chtějí si dnes přizpůsobiti osudy států a národů podle svých potřeb a že se všude zařizují po domácku. Nedožili jsme se nedávno přeměny státní cedulové banky v soukromou akciovou banku, nevidíme rostoucího vlivu bankovního a bursovního židovství ve všech oborech veřejného a hospodářského života? Není-liž celá daňová reforma jediným projevem úplného vítězství bankovního a bursovního světa?

Pan ministr financí odůvodnil to, že široké vrstvy dělníků a drobných živnostníků, majících roční důchod od 7000 Kč výše, byly přibrány k placení daní, tím, že pravil: "Stali jsme se totiž chudšími a musíme proto ukládati daně na poměrně mnohem nižší příjmy, než tomu bylo před válkou." Toto tvrzení jest správné jen z části. Souhlasí potud, že musíme dnes větší část národních příjmů odevzdávati cizímu kapitálu, půjčujícímu peníze, než tomu bylo před válkou. Ale to není jediný důvod. Jednou z nejdůležitějších skutečností, proč nelze odstraniti naší hospodářské bídy, jest, že naše hospodářství jest zatíženo neslýchaně vysokými bankovními úroky, což nazýváme úrokovým otroctvím. Většina našich hospodářských podniků, které jsou přece všechny odkázány na spojení s bankami, musí i dnes platiti ještě více než 10%ní úroky. Naše národní hospodářství jest nesnesitelně zatíženo úroky. Toto zatížení činí více než dvojnásob toho, co činilo v mírových dobách. My všichni pracujeme dnes skorem výlučně pro bankovní kapitalisty. Přepočteme-li je na zlatou měnu, jest zatížení československého hospodářství dnes větší, než bylo zatížení veškerého rakouského hospodářství před válkou, zatížení vídeňskými bankami a českými a moravskými bankami. A jest tomu tak, ačkoliv rakouské hospodářské území, pokud jde o národohospodářskou rozlohu, sílu, bohatství a stabilitu, bylo přec nekonečně silnější a bohatší než Československo. Národní hospodářství jest tedy soustavně vyssáváno. Právě nyní můžeme zase jednou viděti, jak bankovní kapitál pospíchá se svými zisky pod střechu. Máme nyní na burse přímo shon. Kursy stoupají tak, že to zní přímo neuvěřitelně v tak zvaném stabilisovaném hospodářství. V jednom roce stouply akcie Banky pro obchod a průmysl ze 604 na 702, akcie Schoellera a spol. ze 2263 na 2850, akcie Škodovy ze 719 na 926, Pražských železáren ze 778 na 1500, Solo ze 662 na 1365, Severní dráha ze 2635 na 5700, Kolínský lihovar z 1110 na 2100, Severočeské uhlí ze 1575 na 3150, Královédvorský cement z 1620 na 3480. Kursy stouply tedy o 16 až 110%, t. j. velmi mnoho cenných papírů zdvojnásobilo svou kursovní hodnotu. Ale při tom nezůstalo. Již před tím silně stouply v kursu státní půjčky. Tak podle výpočtů časopisu "Prager Börsen-Courier", tedy bezvadného pramene, jenž nám to oznamuje, stouply do konce ledna 1927 rozličné státní půjčky o 31/4 miliardy korun v kursovní ceně. Co to znamená? Naivní měšťák čte o stoupání kursu ve svém zamilovaném časopise a má radost. Nemá zdání, že útratu musí zaplatiti a odpracovati on a všichni lidé, kteří nepatří k počestnému cechu bankovních kapitalistů. O kolik milionů více bude činiti úroková služba bank po tomto stoupnutí kursu než dosud? A všechny tyto miliony a miliardy musejí sehnati dělníci, zaměstnanci, o půjčku se ucházející drobní živnostníci - krátce všichni skutečně pracující lidé. Ministr financí naříká na přepětí úrokových sazeb, hospodářství tím trpí, ba dokonce hrozí mu zhroucení, a co se děje? Usnáší se daňová reforma, která bankovnímu kapitalismu umožňuje ještě vyšší zisky než dosud. V ní slaví triumf nejen tak zvaná měšťácko-konservativní vládní soustava, nýbrž především bankovní kapitalismus, který jejím prostřednictvím dosáhl neomezeného panování.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP