Pátek 29. dubna 1927

Předseda (zvoní): Přistoupíme k hlasování. (Hluk.)

Prosím o klid.

Podle § 75 úst. listiny a §u 56 jedn. řádu jest k usnesení sněmovny potřebí přítomnosti nadpoloviční většiny poslanců, nadpoloviční většiny hlasů a hlasování podle jmen.

Hlasování podle jmen provádí se podle §u 59, odst. 2 jedn. řádu tak, že každý poslanec odevzdá, sedě na svém místě, tištěný hlasovací lístek, obsahující jeho jméno a slovo: "ano" nebo "ne". Podle jednacího řádu dlužno tedy při hlasování použíti tištěných hlasovacích lístků a odevzdávati je se svého místa.

Žádám tudíž paní a pány poslance, aby se posadili na svá místa a na nich setrvali až do skončení hlasování, a upozorňuji, že tištěné hlasovací lístky má každý z paní a pánů poslanců v zásuvce svého stolku.

Konstatuji, že sněmovna jest způsobilá se usnášeti podle §u 75 úst. listiny. (Hluk.)

Prosím o klid.

Prosím, aby paní a páni poslanci se posadili na svá místa. (Děje se.)

Hlasovati jest o návrhu výboru iniciativního, aby se přešlo k pořadu přes návrh posl. dr Czecha a druhů na vyslovení nedůvěry vládě.

Kdo bude hlasovati pro přechod k pořadu tak, jak navrhuje výbor iniciativní, nechť odevzdá žlutý lístek, znějící "a n o".

Kdo bude hlasovati proti návrhu iniciativního výboru, odevzdá hlasovací lístek modrý, znějící "ne".

Hlasovací lístky sbírati budou do uren pp. sněmovní úředníci za dozoru a účasti pp. zapisovatelů, kteří spolu s p. tajemníkem sněmovny a jeho zástupci vykonají skrutinium.

Žádám, aby se funkce ujali zapisovatelé p. posl. Ježek v úseku 1. a 2. a na presidiální tribuně, p. posl. Chalupník v úseku 3. a 4., p. posl. dr Petersilka v úseku 5. a 6.

Upozorňuji znovu, že kdo hlasuje pro přechod k pořadu, jak to navrhuje výbor iniciativní, odevzdá lístek žlutý se slovem "ano", a kdo hlasuje proti návrhu zpravodaje výboru iniciativního, odevzdá lístek modrý se slovem "ne".

Žádám, aby se započalo sbírání hlasů. (Děje se.)

(Po provedení skrutinia:)

Podle výsledku hlasování, oznámeného pp. zapisovateli, hlasovalo: 141 poslanců pro návrh výboru iniciativního, 104 poslanci proti němu.

Návrh výboru iniciativního jest tedy přijat předepsanou nadpoloviční většinou hlasů, a tím posl. sněmovna se usnesla přejíti k pořadu přes návrh na projev nedůvěry vládě.

Tím vyřízen jest 14. odstavec pořadu.

Nebude-li námitek, přistoupili bychom nyní k projednání odst. 10., 13., dále 3. až 9. a odst. 15. až 23. pořadu. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Přistoupíme k projednání odst. 10. pořadu, jímž je:

10. Zpráva výboru zahraničního a výboru pro průmysl, obchod a živnosti o vládním návrhu (tisk 569), kterým se předkládá Národnímu shromáždění třetí dodatková úmluva ze dne 23. června 1926 k obchodní dohodě mezi republikou Československou a republikou Rakouskou, uzavřené v Praze dne 4. května 1921 (tisk 766).

Zpravodajem výboru zahraničního je p. posl. dr Blaho, zpravodajem výboru pro průmysl, obchod a živnosti pan posl. dr Zadina.

Slovo má první zpravodaj p. posl. dr Blaho.

Zpravodaj posl. dr Blaho: Slávna snemovňa! Miesto toho, aby som oznámil, že sme s Rakúskou republikou uzavreli obchodnú smluvu, konštatujem ten smutný fakt, že nám Rakúsko obchodnú smluvu 2. marca t. r. vypovedalo.

Zahraničný výbor akosi post festa prejednával vládny návrh ohľadom schválenia dodatku k obchodne-politickej úmluve s Rakúskom ešte z r. 1921. Dnes práve nastáva to, že platnou je táto úmluva z r. 1921 a nezostáva nám nič iného, než tento dodatok k úmluve schváliť.

Zahraničný výbor pojednal o tomto treťom dodatku k obchodne-politickej úmluve a navrhuje, aby Národné shromaždenie Československej republiky schválilo i tretiu dodatkovú úmluvu medzi Československou republikou a Rakúskom, sjednanú vo Viedni dňa 23. júna 1926 k obchodnej dohode medzi Československou republikou a Rakúskom, sjednané v Prahe dňa 4. mája 1921, a uvedenú v prezatýmnu platnosť vládnou vyhláškou zo dňa 2. júla 1926.

Navrhujem, aby snemovňa tento dodatok k obchodnej úmluve s Rakúskom schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): Uděluji slovo druhému zpravodaji, jímž je pan posl. dr Zadina.

Zpravodaj posl. dr Zadina: Slavná sněmovno! Vzájemné obchodní styky mezi naši republikou a Rakouskem byly upraveny doposud především rámcovou všeobecnou smlouvou z r. 1921 a potom následujícími dvěma smlouvami dodatkovými, kterými byla smlouva rámcová doplněna i ve směru celně tarifním. Tyto smlouvy obchodní, jak rámcová tak obě dodatkové, přivodily dosti příznivý rozvoj vzájemných obchodních styků mezi naším státem a Rakouskem, takže jsme pozorovali v posledních letech, že jak náš vývoz do Rakouska, tak dovoz k nám se utěšeně rozvíjely. Proto bylo pro nás překvapením, když Rakousko loňského roku začalo dělati určité obtíže v jednání s naším státem a když projevujíc určitou tendenci po zvyšování celní ochrany, vydalo dvě celní novely, ve kterých zvýšena byla cla zemědělská i průmyslová. My nalézali jsme se v té situaci, že jsme musili vyhověti požadavku Rakouska po revisi dosavadních obchodních smluv. Takovou parcielní revisi tvoří smlouva předložená nám ke schválení.

V této třetí dodatkové smlouvě byly upraveny různé naše otázky obchodní politiky, jakož i rakouské. Rakousko zřeklo se části dříve smluvených cel, poněvadž jich nepotřebovalo a my jsme získali dalších úlev celních oproti Rakousku. Vyhověli jsme v této smlouvě přání rakouskému po nové úpravě cla rakouského na cukr.

Rakousko roku loňského na podzim projevovalo snahu po další revisi vzájemných obchodně politických našich dohod. Naše vláda tomu chtěla vyhověti, projevujíc ochotu k tomuto jednání na začátku letošního roku. Rakousko nečekalo ovšem na tento termín - jak jest všeobecně známo - a ku dni 1. prosince dalo výpověď těmto smlouvám s naším státem, a to na dobu 3 měsíců, tedy ke dni 1. března. Tato výpověď celně tarifních smluv našich s Rakouskem byla později prodloužena o dalších 6 týdnů, tedy ke dni 15. dubna a později ke dni 21. dubna, takže od tohoto termínu přestávají celně tarifní smlouvy s Rakouskem platiti. Dnes je tudíž stav ten, že ode dne 21. dubna, tedy před několika dny, nastal bezesmluvný stav mezi státem naším a Rakouskem potud, že tarifní smlouvy byly zrušeny a zůstává v platnosti toliko rámcová všeobecná smlouva s klausulí nejvyšších výhod. Tento postup Rakouska proti našemu státu je skutečně jedinečným, poněvadž Rakousko toho nepoužilo proti žádnému státu jinému. Je to tím podivnější pro nás, neboť náš stát jest pro Rakousko jedním z nejdůležitějších teritorií vývozních. Proto také pokládáme za potřebné akcentovati naší vládě, aby se nedala tímto incidentem rakouským zviklati a aby setrvala při úplném obhájení našich zájmů i proti státu rakouskému.

Nové jednání o obchodní smlouvu s Rakouskem má začíti podle novinářských zpráv právě zítřejšího dne ve Vídni. Jest jistě našim přáním, aby toto jednání o obchodní smlouvu s Rakouskem, která zajisté má přinésti prospěch oběma státům, vedlo k příznivému výsledku.

Upozorňuji na ten důležitý moment, že zrušením celně-tarifních smluv s Rakouskem u celé řady tarifních položek našeho celního tarifu zrušila se celní sazba snížená ve smlouvě s Rakouskem a nastoupila platnost autonomních sazeb vyšších, které zbytečně zatěžují dovoz příslušných předmětů z ciziny k nám.

Proto bychom doporučovali vládě, aby zachovala platnost těchto nižších sazeb smluvních autonomním opatřením podle zákona z r. 1919 v zájmu našeho národohospodářství. Upozorňuji také, že podobný postup zachovala i rakouská vláda, že totiž v Rakousku zachovala se platnost sazeb smluvních autonomním opatřením.

Dnes mohu konstatovati, že tato třetí dodatková smlouva s Rakouskem vlastně není v platnosti. Nám nezbývá nic jiného, než ji schváliti.

Také z toho důvodu výbor živnostenský se usnesl, doporučiti slavné sněmovně, aby tuto smlouvu, třebaže její platnost pominula, dodatečně schválila. (Souhlas.)

Předseda (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahájíme proto rozpravu.

Dříve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická byla stanovena na 20 minut. (Námitky nebyly.)

Námitky nejsou. Lhůta řečnická činí 20 minut.

Ke slovu přihlášeni jsou "proti" pp. posl. Schweichhart a Kříž.

Dávám slovo p. posl. Schweichhartovi.

Posl. Schweichhart (německy): Slavná sněmovno! Obchodní smlouva, kterou právě projednáváme, je téměř unikem. Není to nová domácím hospodářstvím toužebně očekávaná smlouva s Rakouskem, nýbrž stará smlouva prošlá. Tento postup vrhá velmi příznačné světlo na zásady vlády, která teprve nyní předkládá k ratifikaci dodatečnou úmluvu, jež je prakticky již dávno vyřízena.

V této souvislosti musíme my němečtí sociální demokraté opět jednou co nejdůrazněji poukázati na bídu obchodních smluv a vůbec na neudržitelné poměry v zahraničním obchodě. Vždy více hromadí se obtíže, jež brání, aby se dospělo k zdravým smlouvám obchodním. Příčiny toho nevznikly dnes, nýbrž jsou úzce spojeny s celkovou naprosto špatnou politikou, kterou od vzniku Československého státu provádějí držitelé moci. Rozhodující mužové a skupiny interesentů v tomto státě se domnívali, že se mohou odpoutati od starých hospodářských styků s následnickými státy Rakouska a zvláště s Německem, a že se mohou úplně nově orientovati. Domnívali se, že se hospodářství musí přizpůsobiti politice. Proto také snaha o tak zvanou západní orientaci. Francie jako ochránce a rádce ve věcech politických a vojenských měla býti také hospodářsky nejlepším přítelem Československého státu. Avšak léta od té doby uplynulá ukázala všem národohospodářským dryáčníkům, že hospodářství má své vlastní zákony a že nemůže trvale připustiti na sebe vliv politických úvah. To platí nejen pro náš stát, nýbrž pro všecky státy. Co musí i nejzarytější český národní šovinista přiznati, je nepopiratelná skutečnost, že přes všechny hospodářské neochoty k Německu a Rakousku, přes všechny snahy ulehčiti dovoz Francii a zvýšiti náš vývoz do Francie, zůstala v podstatě zachována stará hospodářská spojení. Tak na příklad náš vývoz do Rakouska činil loňského roku vždy ještě 2.9 miliard, dovoz z Rakouska 1.1 miliardu. Německo a Rakousko jsou jako dříve našimi nejlepšími odběrateli, musíme s nimi v národním hospodářství a podle toho i v politice počítati více než dříve. Tento poznatek stál však v domácím hospodářství nesmírně mnoho peněz a to ve formě ztenčené výroby, ztíženého vývozu a velké nezaměstnanosti.

S výjimkou zcela nepatrného počtu průmyslových odvětví, pracují dnes mnohé podniky se zmenšenými silami. Mnohdy není dosaženo ani polovice pracovní schopnosti. V tom směru poukazuji na příklad na severočeský a vůbec celý sklářský průmysl, jehož situace stala se dnes a již od delší doby přímo katastrofální. Smutné události v jablonecko-tanvaldském území ukazují nám velmi jasně velikost tamější krise a nebezpečí, že tisíce dělníků zůstane bez zaměstnání. Mnohá jiná průmyslová odvětví ukazují nám podobné smutné obrazy, při čemž nemluvíme ani o československém hornictví. Bída dělnictva nesmírně stoupá. Státní opatření proti ní jsou naprosto nedostatečná. Bohužel musíme říci tisícům nezaměstnaných venku, že nesmí nijak doufati na zlepšení svých smutných poměrů od občanské třídní vlády, která se tu dnes roztahuje. Od stran, které jsou zásadně pro odstranění podpor v nezaměstnanosti a jejichž zástupci vyličují jako lenochy a lumpy ty nezaměstnané proletáře, kteří se snaží najíti práci, nelze očekávati nejmenšího sociálního cítění pro osud nejubožších. Je zajisté zbytečno říkati, že učiníme všechno, abychom podle nejlepších sil pomohli nezaměstnaným. Především by bylo nutno opatřiti práci. To platí také pro nesčetné dělníky se zkrácenou pracovní dobou. Jsou celé okresy, na příklad v Krušných Horách, kde téměř všichni dělnici a dělnice mohou býti v týdnu zaměstnáni jenom částečně. Agrárníci, jmenovitě němečtí, tvrdí, že postavení Československa, jako státu průmyslového, jest trvale neudržitelné, že tak zvaná přemíra průmyslu musí býti co nejrychleji odstraněna. Dosud bylo skutečně učiněno všechno, aby bylo tohoto cíle dosaženo. Avšak nebyl omezován průmysl český, nýbrž německý. Proti německému průmyslu v pohraničních krajích byla podniknuta soustavná výprava, aby aspoň byl ve prospěch českého průmyslu zatlačen. Jistě k tomu přispívá tarifní politika státu, železnic a paroplavební společnosti. Práce může býti opatřena jenom tehdy, když obchodní smlouvy budou vypadati konečně tak, jak jich potřebujeme. Hlavní příčinou těchto obtíží je ničivá politika vysokých cel, kterou provádějí jak průmyslníci, tak i velkoagrárníci. Ztěžujíc dovoz zboží, jehož potřebujeme, Československo velmi mnoho hřešilo. Ve věci ochranných cel stojí náš stát spolu na prvním místě. Ovšem není pak divu, že vývozní země odpovídají protiopatřeními. Téměř denně v posledních dnech slyšíme o zvyšování cel, která jsou pro naše vývozní výrobky naprosto ničivá. Tak má býti nyní za hranicemi zvýšeno clo na český chmel, Anglie chtěla anebo chce zvýšiti dovozní clo na český cukr, dále zvýšila clo na porcelán, čímž byl náš domácí porcelánový průmysl těžce postižen. Zřízení mnohých celních zdí v Evropě založením malých hospodářských území ukázalo ovšem velmi neblahé následky pro náš průmysl. Připomínám jen, že jistá průmyslová odvětví dnes překládají část svých podniků přímo do ciziny, aby se vyhnuly celní zdi, ba jest naléhavé nebezpečí, že jednotlivá odvětví, jako na příklad je tomu v okolí varnsdorfském v oboru textilním, za takových poměrů téměř úplně zaniknou. Místo mezinárodní spolupráce vidíme dnes mezi státy přímo nejškodlivější celní válku. Od 22. dubna jsme bez tarifní smlouvy s Rakouskem, které minulého roku převzalo 17% našeho vývozu. Tím trpí především průmysl textilní, rovněž tak průmysl sklářský, porculánový, pivovarský, rourovny atd. Jak dlouho má trvati tento zhoubný stav? Neméně důležité jsou naše hospodářské vztahy k Německu, které odebírá 20 až 25% našeho vývozu. Jako hlavní předmět vývozu přijde tu v úvahu především zboží textilní, dále sklo, dřevo, boty, zboží kožené a hudební nástroje. Situace našeho průmyslu jest ztížena tím, že náš dovoz z Rakouska je poměrně malý a že proto Rakousko a Německo požadují tíživých kompensací. Požadavek Německa směřuje mezi jiným ke zrušení povolovacího řízení, poněvadž tímto řízením mohou býti obchodní smlouvy učiněny ve skutečnosti ilusorními, požadavek, který uplatňuje ostatně také Rakousko. Musíme usilovati, aby byla znovu navázána přetržená nit s Rakouskem, abychom co možná rychle přišli se všemi obchodními smlouvami ke zdárnému konci. To půjde tím snáze, když zmizí protekcionismus v jednotlivých odvětvích zdůrazňovaný československým vyslancem ve Vídni, Hugonem Vavrečkou, kterýžto protekcionismus jest vlastním zlem v celní politice.

Nemůže to jíti tak dále, aby některá hospodářská skupina na útraty celku opatřovala si cly nezodpovědné zvláštní zisky, ačkoliv jest technicky zaostalá a slabá. Vláda bohužel hověla těmto snahám a čerta se málo starala, co bude potom. Jestliže svaz československých textilních průmyslníků zahájil v hospodářské politice nový kurs tím, že požaduje pro textilní zboží snížení československých cel, nutno to jenom vítati. Toho kroku jednoho odvětví průmyslového měly by následovati brzy kroky odvětví dalších. Zemědělci, po případě velkoagrárníci, měli by tento příklad napodobiti. Vždy se přece odvolávali na příliš vysokou celní ochranu průmyslu. Padne-li plášť, musí padnouti i vévoda. Jestliže průmysl první snižuje celní ohradu, musí mu nezbytně následovati zemědělství. Budeme se toho energicky domáhati. Samozřejmě i druhé státy musí činiti totéž. Podle ujišťování odborníků neexistuje mnohdy ani namnoze předstíraná zaostalost průmyslu, která má odůvodniti nutnost cel. Tlakem konkurence stane se průmysl a zemědělství jistě příště výkonnějším, než pod celní ochranou. Vidíme velmi jasně, jak říšskoněmecký průmysl všemi prostředky spěje na vrchol výkonnosti, aby se mohl dáti do úspěšného boje s průmyslem celého světa. Je podivuhodné, co je tam vykonáno v oboru racionalisace a typisace, ovšem ne vždy v zájmu dělnictva. Také u nás dějí se pokusy o racionalisaci, avšak daleko ne s takovým úspěchem jako za hranicemi.

Ruku v ruce s odstraněním celní ochrany musí jíti snížení příliš velikých břemen ve formě neproduktivních daní. Tu především přicházíme k dani z obratu, pro niž dokonce také německé vládní strany nedávno hlasovaly, dále přijdou v úvahu nadměrně vysoké dopravní tarify. K nejnutnějším úkolům vlády patří podle našeho mínění také, aby byly ujasněny vztahy k sovětskému Rusku, jinak v hospodářských stycích s touto zemí budeme zatlačeni do pozadí. Náš vývoz do sovětského Ruska činil r. 1925 ještě 404 miliony korun, r. 1926 jenom 215 mil., tedy o 62% méně než v roce předcházejícím. To je jistě příznačné a špatné. Sovětské Rusko má v zahraničním obchodě evropském již veliký význam. Anglie a Německo stojí v dovozu ruského zboží na místě prvém, Československo na třináctém. Na ruském odbytu účastnila se Anglie minulého roku 187 miliony rublů, Československo půl milionem. Povážlivé jest při našem obchodě toto: Téměř celé zvýšení aktiva v prvním čtvrtletí 1927 proti předchozímu roku více o 700 milionů korun jest výsledkem obchodu surovinami. Dovoz surovin v prvním čtvrtletí je nižší o 314 milionů, vývoz zvýšil se současně o 350 milionů, takže jenom z této položky vyplývá zlepšení obchodní bilance o 664 miliony. V hotovém zboží zůstal vývoz téměř stejný, proti roku předchozímu více o 17 milionů korun, naproti tomu dovoz klesl o 90 milionů. Dovoz potravin snížil se na 45 milionů, současně však klesl také vývoz o 200 milionů, takže se objevuje zhoršení o 155 milionů v této položce, které jest však vyrovnáno zmenšeným dovozem hotového zboží a sníženým dovozem dobytka o 85 milionů korun. Stáváme se zřejmě na poli průmyslovém stále více takřka dělníky jiných států, kdežto v oboru zemědělském přes vysoká cla přece nedošlo k pronikavému zlepšení. Odbyt vázne pro klesající mzdy, a poněvadž se zvyšují ceny. Největší aktivum vykazuje náš zahraniční obchod v březnu 1927 opět ve styku s Rakouskem, kde jest aktivum 160 milionů; v prvním čtvrtletí činilo aktivum vůči Rakousku 450 milionů. Vůči Německu bylo aktivum v březnu 147 milionů, ve styku přes Hamburk a Brémy ukazuje se však pasivum 140 milionů. Značné aktivum bylo vůči Anglii 71 miliony a u Rumunska 51 milionů. Aktivním byl náš zahraniční obchod dále s Maďarskem 32 milionů, s Dánskem 18 milionů, s Tureckem 17 milionů, s Terstem 15 milionů, se Švédskem 14 milionů, s Řeckem 12 milionů, se Švýcarskem 10 milionů, s Bulharskem, s Amerikou a s Argentinou po 7 milionech, s Japonskem, Norvéžskem, s Ruskem po 6 milionech a s Brasilií 3 miliony Kč. Největší pasivum objevilo se v obchodě se spřátelenou Francií částkou 53 milionů korun a se spřáteleným Polskem 39 milionů Kč. Pasivem končil náš zahraniční obchod s Holandskem 15, s Belgií 10, s Lotyšskem a Egyptem po 6 milionech, s Italií 3 a s jinými státy 9 miliony. Deset nejdůležitějších států pro zahraniční obchod v měsíci březnu tohoto roku, uspořádáno podle skupin bruselského pojmenování, jest: Německo, Rakousko, Maďarsko, Polsko, Rumunsko, Jugoslavie, Anglie, Spojené Státy, Nizozemsko, a v poslední řadě zase Francie. S menšími státy, na příklad s Estonskem a s Finskem, máme jen málo vzájemných styků. Zde je snaha posíliti hospodářské svazky vzájemnými největšími výhodami. Bohužel, také zde přichází se velmi pozdě. Stav našeho obchodu není tedy příliš potěšitelný. Domněle příznivá obchodní bilance byla dosažena jedině rdousením dovozu a vývozem surovin místo hotového zboží. Avšak i zde možno místy pozorovati také zpětný odraz. Tak na př. ztratil československý vývoz dřeva do Německa vedení, které měl po tři léta. Co nám také chybí, jest schopný vnitřní trh, nehledě k malému rozsahu státu jako hospodářského území. Záchranu produkce viděli krátkozrací kapitalističtí vůdcové v hodně nízkých mzdách. Průmyslníci a agrárníci táhnou zde za jeden provaz. Že se tím ztěžuje odbyt vlastního zboží a tak uřezává větev, na níž se sedí, nahlíží se teprve částečně. Příklad Fordův, že při vysokých mzdách možno s úspěchem vyráběti a stupňovati odbyt, ukázal již dnes cestu říšskoněmeckým průmyslníkům. Problém uspořádaného národního hospodářství stal se již dávno mezinárodní otázkou největšího významu. Jest příznačné, že mnoho nadějí na zlepšení směřuje do Ženevy, kde se schází 5. května za patronance Svazu národů mezinárodní hospodářská konference. Ta má provésti šetření o hospodářské situaci a naznačiti možnosti k odstranění všeobecné deprese.

My, němečtí sociální demokraté, nedíváme se na to nijak optimisticky a od této konference očekáváme málo anebo vůbec nic. Pro nás má cenu jenom jako symptom. Jako symptom potud, pokud se jeví vždy větší tlak i hospodářské otázky upravovati mezinárodně. Jsme daleko toho, abychom v tom viděli znamení blížícího se socialistického plánovitého hospodářství, jest však jistě charakteristické, že kapitalistický svět jest nucen pokud možná zabraňovati volnému soutěžení sil v mezinárodním měřítku. Obchodní politika musí se bez pochyby dáti novými cestami. Teprve v těchto dnech, a to včera, naznačil říšskoněmecký ministr věcí zahraničních dr Stresemann případně nové směrnice na poli hospodářském. Pravil, že veškeré světové hospodářství nutno posuzovati jako jednotný celek, jehož bratři jsou spojeni nuceným společenstvím a nezbytnou solidaritou zájmů. Myšlenka mezinárodního rozdělení práce a vzájemného hospodářského proniknutí že však naráží na odpor právě u mnohých malých států, které bez náležitých předpokladů chtějí všemi prostředky vypěstovati vlastní průmysl. Kousavě prohlásil pan dr Stresemann, že celní zdi, které zřizují kolem sebe tyto státy, označují se ponejvíce jako cla vychovávací. Také v celní politice mělo by býti stanoveno maximum životního stáří, kdy končí vychování. To by si měli dobře vštípiti v pamět zvláště příslušníci zemědělského svazu, kteří jsou zapřísáhlými stoupenci cel. A všichni protekcionisté měli by si pamatovati slova švédského profesora dr Kassela, že jest nebezpečnou myšlenkou domnívati se, že je pro vlastní zemi prospěchem potlačování výroby zemí druhých. Že monopol jest brzdicím činitelem světového hospodářství. Mocné kapitalistické koncerny, které zaujímají řadu zemí, křižují často nejlepší účinky obchodních smluv. Úprava výroby a odbytu ve smyslu kapitalistickém neznamená rozřešení problému. Podle našeho pevného přesvědčení kapitalismus přes veškeré snahy nebude moci zajistiti nerušený vývoj výrobních sil ku prospěchu celku. Dosáhnouti tohoto obrovského úkolu v zájmu národů, jim pak skutečně přinésti mír a lidské štěstí, patří do oboru socialismu. Socialismus to dovede. My se své strany chceme při tom poctivě spolupůsobiti. (Potlesk něm. soc. demokratických poslanců.)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP