Pátek 29. dubna 1927

Posl. Haken: Jménem poslanců klubu strany komunistické jsem zmocněn učiniti toto prohlášení:

Jestliže jsme u příležitosti odnětí volebního práva vojáků podali návrh na vyslovení nedůvěry vládě pro porušení ústavy, víme, že buržoasní režim nebude poražen formálním hlasováním v parlamentě. Tím se lišíme v tomto případě od reformistických, socialistických stran, jichž vůdcové se tímto formálním hlasováním spokojí. Nemáme důvěry v žádnou buržoasní vládu, ani v tom případě, jsou-li v ni účastny socialistické strany. Poněvadž my míníme boj proti buržoasii vážně, nespokojíme se formálním hlasováním v parlamentě, nýbrž budujeme a organisujeme sjednocenou bojovnou frontu všeho pracujícího lidu na odstranění nikoliv jedné buržoasní vlády, nýbrž buržoasního režimu vůbec. Vyzýváme znovu pracující lid měst i venkova, aby se do bojovné jednotné fronty vřadil a tak nejen zastavil útoky na hospodářskou svou existenci a politická práva, nýbrž nastoupil i pochod k dobytí moci. Heslem pracujícího lidu měst i venkova nemůže býti ani liberalismus, ani reformismus, jemu nemůže postačiti měšťácká demokracie.

Za revoluční vlny po světové válce nedovedl pracující lid střední a západní Evropy zmocniti se moci, vyvlastniti buržoasii, jako to učinil v Rusku. Ne že by k tomuto kroku nebylo objektivních podmínek, ale že dělnická třída nebyla v internacionálním i nacionálním měřítku revolučně organisována a vedena.

Ani čsl. dělnictvo nedovedlo z těchto příčin využíti nacionálního převratu v převrat sociální, nýbrž pod vedením reformistických vůdců postavilo se za buržoasii právě tak, jako při vypuknutí války r. 1914.

Za účelem získání širokých mas pro buržoasní zájmy vystoupili buržoasní vůdcové v prvním období s velmi liberálními a pokrokovými programy. Z této doby pochází proklamace Wilsonova o sebeurčení národů i proklamace Masarykova vydaná ve Washingtoně. Ona byla programem ústavy rodícího se československého státu. Pro legionáře i pracující vrstvy byla korouhví, za níž šli v zahraničních legiích i tu doma do boje za státní samostatnost.

Dnes legionáři i dělníci vidí, jaký podvod byl s nimi sehrán. Vidí jasně, že buržoasie slibuje pracujícímu lidu, když potřebuje jeho krve, jeho práce a obětí.

Československá ústava byla sdělávána ještě v době, kdy buržoasie neměla plně zajištěnu svou moc a kdy byla ohrožována revoluční vlnou proletariátu. Proto se v ní shledáváme s některými tendencemi liberalismu, jež jsou vtěleny zejména v několik honosných frásí o svrchované moci lidu, o jeho právech a svobodách. Jakmile se buržoasii podařilo podchytiti pracující lid a strhnouti jej pomocí reformistických vůdců do své fronty, zesilovala a upevňovala svou moc na poli hospodářském a politickém na úkor pracujících mas.

Přehlížíme-li celé období od převratu až po dnešek, můžeme sledovati jedinou snahu kapitalistické buržoasie: Upevniti kapitalistické řády zvyšováním vykořisťování pracujícího lidu měst a venkova. K uskutečňování tohoto plánu nemůže buržoasie potřebovati liberalistických hesel z období revoluční doby po válce, kdy jí šlo o ukonejšení dělnictva a získání faktické moci. Buržoasie zbavuje se jich velmi rychle a čím dál více uplatňuje otevřené násilí. V nynějším období imperialismu opouští buržoasie liberalismus a demokratismus, po jehož žebříku dostala se k moci. Je si dobře vědoma, že hospodářským zotročením lidu vzrůstají třídní protivy, nespokojenost pracujících vrstev a odboj. A tu buržoasie činí opatření, aby nespokojenost a odboj mohla zdolati. Buduje reakčně policejní státní aparát, obmezuje politická práva pracujícího lidu a pranic nehledí na to, jestliže tím porušuje ústavu. Odnětí volebního práva vojákům není porušením prvním. Což nebyla porušena ústava zákonem na ochranu republiky či zákonem o tisku? Nejsou porušována práva zaručená ústavou četnými vládními nařízeními, praksí politických úřadů i praksí soudní? Dnes se ptají legionáři: odpovídá tento stát představám, jež jsme měli, když jsme o něj bojovali? Ptají se dělníci: odpovídá tento stát představám, jež jsme o něm měli, když jsme pracovali k jeho udržení a vybudování? Podobně se ptají i pracující rolnici, úředníci, zřízenci i vojáci. Je lid skutečně, podle ústavy, zdrojem vládní moci? Anebo vyplývá vládní moc z vůle bankovních spekulantů, fabrikantů, agrárních zemanů a politických šejdířů? Kde je svoboda tisku? Kde je svoboda shromažďovací? Kde je svoboda projevů? Sta dělnických redaktorů a agitátorů vězněných v žalářích dávají odpověď. Ptejte se Slováků, jak si představovali národnostní svobodu! Ptejte se lidu na Zakarpatské Ukrajině, co soudí o vládním režimu od převratu až do dnešní doby! Ptejte se legionářů, jak si představovali československou armádu! Nyní jste odňali vojákům volební právo, abyste jim vzali možnost o vládním režimu se vysloviti.

Tím, že buržoasie porušuje ústavu, ukazuje zřejmě, že i ústava je otázkou moci, a sama rozbíjí iluse, jež do řad dělnických vnášejí reformističtí vůdci. Ústava byla porušována i v období koalice buržoasie s reformisty. Zákony porušující ústavu podpisuje i president Masaryk. Dělníky a pracující rolníky přesvědčuje však postup buržoasie o nutnosti jíti třídní bojovnou cestou, pohřbiti iluse v měšťácký liberalismus i v sociální reformismus, pohřbíti iluse v Masaryka, Bechyně i Klofáče a spoléhati jedině na vlastní sílu.

Jediným východiskem z nacionálního a sociálního útlaku, vykořisťování a buržoasní choroby jest leninismus, který vede k dobytí moci proletariátu a vytvoření vlastní ústavy: Sovětů dělníků a rolníků.

Sledujíc tento cil, připravila komunistická strana československá k 1. máji tuto resoluci:

Vítězný postup čínské revoluce, mohutný socialistický vývoj sovětského svazu a vzrůstající revoluční bojovná síla pracujících mas učinily hluboký průlom do hráze kapitalistické stabilisace. A proto zbrojí imperialisté k válce proti antiimperialistickému bloku ruské a čínské revoluce a proto zřizují kapitalistické státy krvavý režim politického otroctví ke zlomení revolučního odporu mas. Buržoasie Československa sdružená v mezinárodní frontu jde touže cestou. Pod vlivem anglického imperialismu vřadila se Československá republika do imperialistického bloku proti Sovětskému Svazu. Brutální útoky kapitalistů proti pracujícím masám vytvořily stav nesnesitelné bídy, která má býti kapitalistickou daňovou reformou a všemi ostatními (Další slovo bylo usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 29. dubna 1927 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučeno z těsnopisecké zprávy. Viz str. 764 této těsnopisecké zprávy.) plány vlády ještě stupňována. Reformou veřejné správy, pronásledováním komunistické strany, omezováním politických práv a spoutáním národnostních menšin mají býti zároveň pracujícímu lidu vyraženy z rukou zbraně, jimiž musí vésti svůj obranný boj.

Za této situace a se zřetelem na zločinné plány a útoky třídy kapitalistů a válečné přípravy imperialistů voláme my, shromáždění na májovém projevu, k veškerému pracujícímu lidu měst a venkova bez rozdílu národnosti a stranické příslušnosti a přes hranice naší země k pracujícímu a utlačovanému lidu všech zemí:

Vytvořte mohutnou jednotnou mezinárodní bojovnou frontu všech vykořisťovaných a utlačovaných! Vybudujte nejužší spojenectví všech dělníků, chudých rolníků a všech pracujících vrstev národnostních menšin! Vybudujte jednotu odborového hnutí na podkladě revolučního třídního boje, sjednoťte se ke společnému boji pod těmito hesly:

Ruce pryč od Sovětského Svazu a čínské revoluce! Pryč s imperialistickými vrahy a zrádci čínského lidu! Pryč s krvi potřísněnými strůjci nového světového vraždění! Proti protisovětské politice československé vlády! Pro uznání sovětového Svazu a revoluční kantonské vlády! Proti militaristickému zbrojení československé buržoasie a proti uloupení volebního práva vojákům! Proti zbídačovací ofensivě mezinárodní kapitalistické třídy této země! Proti drahotě a nezaměstnanosti! Proti (Další slovo bylo usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 29. dubna 1927 podle §u 9, lít. m) jedn. řádu vyloučeno z těsnopisecké zprávy. Viz str. 764 této těsnopisecké zprávy.) reformě a proti fašistické reformě veřejné daňové správy! Pro vládu dělníků a pracujících rolníků! Ať žije společný boj utlačovaných tříd a národů! (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Slovo má dále pan posl. Pik.

Posl. Pik: Slavná sněmovno! Pan referent vládní majority argumentoval 3měsíční usedlost ve volebním řádu tím, že prý i dnes strany oposiční, které dříve se zúčastňovaly na koaličním útvaru, hlasovaly pro určité omezení volebního práva, jak právě prý dokazuje tato tříměsíční usedlost. To je sofistická argumentace velmi málo výstižná pro případ, o který právě běží dnes. Nerozhoduje otázka, co bylo učiněno ve věci volebního práva při budování ústavy a volebních řádů, nýbrž dnes běží o to, co bylo na ústavě porušeno dnešní vládou a vládní majoritou z toho, co ústava zaručuje občanstvu bez rozdílu stavu a povolání. Té věci týká se také návrh oposičních stran, návrh, aby vládě vyslovena byla nedůvěra pro protiústavní čin, který byl spáchán předložením osnovy zákona o zrušení volebního práva vojáků, vojenských gážistů a četníků. Nelze tedy dřívější postup ve věci volebních řádů stotožňovati s touto principielní ústavní otázkou.

I pan posl. dr Štefánek musil zde citovati rozpor právníků a znalců ústavního práva, z nichž velmi četní prokazují, že ústava naše porušena byla, kdežto druhá část, která ovšem patří ke stranám vládní majority, snaží se prokázati, že ústava tímto činem a osnovou vládní porušena nebyla. Náš zákrok a naše účast v této věci vyplývají z ideálních a právních hledisk. Nejde tu pouze o oposiční pósu, nýbrž jde tu o to, aby to, co bylo právně u nás vybudováno, mělo také právní jistotu, aby skutečně ústava naše nebyla tím předmětem nahodilých změn v soustavách vládních, nýbrž aby byla trvalou právní základnou, kterou se zabezpečuje občanstvu jeho právo, kteréžto právo má míti věčné trvání, nemá býti měnitelné podle změny systému a nálady jednotlivých mocenských činitelů ve státě.

My jsme již dávno ztratili důvěru k té vládě, proti níž budeme i dnes hlasovati. Ztratili jsme důvěru k této vládě již tenkráte, když bezohledně a justamentně prosadila v této sněmovně zavedení vysokých zemědělských cel a kongruovou předlohu. Naše předpovědi, že drsnými celními opatřeními budou komplikovány hospodářské a sociální poměry, se, žel, potvrdily. Ještě nikdy od převratu nepanovala tak těžká krise a tak tísnivá drahota, jako v dobách dnešních po neblahém tomto činu dnešní vlády a parlamentní majority. Naše nedůvěra k dnešnímu režimu byla zvýšena dalšími činy a plány jeho, které ji vyznačují jako režim politicky, sociálně a kulturně reakční. Pan posl. dr Štefánek argumentoval, že konservativnost a rozvážlivost neznamená prý ještě reakci, a dokumentoval, že dnešní vláda není vládou reakční, nýbrž prý rozšafněji pohlíží na problémy politické a sociální a chce prý jenom korigovati to, co v horečnatých dobách popřevratových omylem bylo spácháno. A hned praví, že takovým omylem bylo rozšíření volebního práva na ženy a přílišná dávka svobody a demokracie.

Řekl-li pan dr Štefánek, že vláda a strana, ke které přísluší, není reakční, stačilo by, aby tato ideologie potvrdila reakčnost režimu, ku kterému pan dr Štefánek přináleží, neboť snaha po zrušení volebního práva žen, snaha po okleštění občanských práv vůbec znamená krok zpět, to je reakce, to je rušení nabytých práv, to je zpětnost, která znamená porobu a zotročení širokých vrstev lidových.

Řekl-li pan dr Štefánek, že my sociální demokraté a čeští nár. socialisté byli jsme také složkou útvaru, ve kterém zúčastněna byla strana lidová, a že bychom pro tu spoluúčast na tomto útvaru musili býti stejně označení za reakcionáře, velice se mýlí, neboť právě naše účast v dřívějším všenárodním koaličním útvaru znemožnila výbojnost reakčních stran, lidové strany a klerikalismu vůbec, která se dnes umožňuje tím, že socialistické strany nejsou už tím korektivem ve vládní majoritě a že následkem toho vznikla troufalost reakčních stran a stran klerikálních, které majíce silnější základnu pro výboj, pro boj za svou ideologii a pro své zpátečnické cíle, rozvinují nyní v plné síle svůj reakcionářský program.

Naše účast znamenala brzdu tomuto klerikalismu a reakčnímu výboji a patří nám zásluha za to, že ve dřívějších dobách tato výbojnost klerikalismu byla znemožněna. Jest smutné, že dnes liberální strany české, národně demokratická a strana živnostenská, pomáhají této klerikální výbojnosti a že s nimi vytvořily základnu, ze které tento reakční výboj vychází. (Výkřiky poslanců čsl. strany lidové: Pánové, my umožňujeme vládu!) Ale vládu zpátečnickou! Podporujete vládu protilidovou a protisociální.

Berní reforma, při jejímž projednávání vládní strany potlačily všechny reformní návrhy ve prospěch pracujícího lidu, jest dalším dokladem k tomu, že dnešní vládní politika nezasluhuje naší důvěry. (Výkřiky posl. Srby a posl. Jiráčka. - Předseda zvoní.) Stejně tak platí to o vládním návrhu na úpravu finanční samosprávy, který v souvislosti s návrhem na reformu správy znamená promyšlený útok na pravomoc zastupitelských sborů samosprávných a cynický útok na finanční základy a rozvoj našich obcí. Nedůvěra, která pro tyto činy roste v řadách našeho lidu, je příznakem smýšlení veřejnosti a posiluje naše stanovisko, abychom i při této příležitosti prohlásili, že jsme oprávněnými tlumočníky této nedůvěry k dnešní vládě, která tak lehkomyslně podkopává základy našeho života a celého organismu naší autonomie.

Nemáme důvěry k vládě pro její notorickou netečnost ku dnešní krisi hospodářské. Dnešní vláda se stará o vše možné, jen ne o to, aby řešila těžké poměry, jimiž trpí výroba a široké vrstvy lidové. Vláda prokázala naprostou neschopnost v těchto věcech. Dovede sice vybíjeti svoji energii na věci politicko a sociálně reakční, ale neukazuje žádného porozumění pro ulehčení ve věcech hospodářských. Fakt, že v republice mrtvě leží dvoumiliardový kapitál, že mu nebyla účelnými zásahy dána možnost oběhu a využití v produkci a že při tomto stavu nadbytku peněz panuje v lidu velká nezaměstnanost a bída, jest dostatečným svědectvím senilnosti dnešního režimu vládního, nečinícího nic, aby osvěžil výrobu a celý hospodářský život. Je velmi smutné, že zákon o stavebním ruchu není dosud publikován a že přímo cynická vládní zdlouhavost zabíjí opět i letošní stavební sezonu, jejíž rozvoj mohl aspoň z části odpomoci dnešní nezaměstnanosti a bídě.

Dnes jde o otázku projevu nedůvěry vládě, pro její podnět k porušení ústavy předložením návrhu zákona, jímž se zrušuje volební právo vojáků, vojenských gážistů a četníků. Již po usnesení zákona v posl. sněmovně zvláštním memorandem upozornili jsme presidentskou kancelář, že zákonem je porušena ústava, neboť ústavní listina zaručuje všeobecnost volebního práva, kterou omezuje zákon jen u zločinců, kridatářů a lidí choromyslných.

Prokázali jsme svou námitkou, že ku změně ústavní listiny je v této věci potřebí kvalifikované většiny a že nedostatečná většina nesmí porušovati všeobecnost volebního práva, jak se to stalo na popud vládního návrhu usnesením vládní většiny proti silné minoritě této sněmovny. Vláda naši námitku briskovala a dopustila, aby čin porušení ústavy byl dokonán usnesením senátu a vyžádáním sankce. Tím je vláda odpovědna za porušení ústavy. Mravně byla odsouzena v masách lidových pro tento svůj protiústavní čin a fakticky není žádného jiného prostředku nežli toho, aby úsudek lidu byl podepřen hlasováním pro nedůvěru k vládě v posl. sněmovně.

Budeme pro návrh nedůvěry hlasovati. Vyslovujeme tím nelibost k dnešnímu režimu pro jeho protilidovou a protisociální činnost a vládě nedůvěru pro její protiústavní akt. Nezískáme-li většinu pro návrh nedůvěry, neklameme se nahodilou časovou majoritou, kterou návrh bude zamítnut. Dnešní majorita ve sněmovně není již majoritou v lidu. Je umělým seskupením zájmovým, jednostrannou soustavou, která pro nedostatečný mravní základ nemá zabezpečeno dlouhé trvání. Je bezohledně třídní a sobecká a proto neudržitelná. Zachrání-li dnes tato většina vládu od pádu, nezachrání ji od porážky u lidu. Až bude lidu dána příležitost, aby projevil své mínění, jsme přesvědčeni, že jeho hlas vyzní proti dnešnímu režimu v ten smysl, že republika nemůže býti vedena v duchu reakčním a protilidovém, nýbrž v duchu těch ideí a principů, jež byly základem československé revoluce.

Varujeme vládu před dalšími protiústavními činy, neboť první podmínkou právní jistoty ve státě je, aby ti, kdož vládnou, ústavu chránili a nikoliv ji rušili. Úcta k zákonům poroste, když zákony bude míti v úctě v prvé řadě vláda, která má zákonitost a ústavnost chrániti. Nemá-li té mravní síly, pak skončí tak, jako všichni, kdož ústavnost proti lidu porušili.

Naše hlasování o nedůvěře vládě jest soudem právně uražených a je výstrahou pro všechnu budoucnost. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je tudíž skončena.

Závěrečné slovo uděluji zpravodaji výboru iniciativního panu posl. Staškovi.

Zpravodaj posl. Stašek: Slavná sněmovno! Debata, jež byla vykonána o návrhu pp. posl. dr Czecha a druhů na vyslovení nedůvěry vládě pro předložení vládního návrhu o volebním právu branné moci a četnictva, v celku nepřinesla nových zvláštních důkazů a zvláště nikoli nových nějakých námětů o tom, že by zákon ten porušil ústavu. Řeči, jež byly během debaty předneseny se stran oposičních, týkaly se většinou kritiky vládního postupu. Vytýkána vládě reakce, protipokrokovost, mluveno dokonce znovu o clech, o reformě veřejné správy, ale nijak nebyl proveden věcně a právnicky založený důkaz o tom, že by přijatý zákon o zrušení volebního práva vojáků a četníků byl protiústavní.

Pánové z německé strany použili této příležitosti, aby vyřídili si své účty s německými aktivistickými stranami, ba i k nacionálním německým projevům. Po této stránce jistě asi bylo úzko těm československým stranám, jež podávaly návrh na nedůvěru vládě společně s pp. dr Czechem, dr Keiblem a Patzelem. Komunistická strana dokonce použila debaty, aby si dala imunisovati svou revoluční resoluci k májovým oslavám.

Pokud v přednesených řečích byly podány věcné námitky proti zákonu o volebním právu vojínů, byly vesměs již předem probrány a vyvráceny v referátu předneseném zpravodajem na začátku debaty. Přece však dovolím si ještě zmíniti se o některých důležitějších specielních námitkách, jak během debaty se strany pp. oposičních řečníků byly předneseny.

Tak zvláště znovu a znovu bylo dokazováno, že zákonem o volebním právu vojínů byla prolomena zásada všeobecnosti volebního práva, stanovená §em 9 úst. listiny. Nuže, řekněme si, jaký právní význam sluší přičísti § § 9 a 14, o nichž se zde stále mluvilo.

Tyto paragrafy jsou jen prostým poukazem a pokynem pro příštího zákonodárce, aby, až bude vydávati volební řád, zahrnul do jeho okruhu ony skupiny státních občanů, o kterých se v ústavě činí zmínka, totiž 21letých, do senátu 26letých mužů a žen. Ústavní listina obsahuje pouze zákaz, že volební řád si nesmí vybírati voliče mezi 20letými, nesmí jíti pod určitou hranici věkovou 21 let, nesmí vylučovati ženy ze stejného práva volebního a naopak nesmí pro volby sněmovní požadovati věk vyšší než jak udává poukaz ústavní listiny. Zachová-li volební řád tuto direktivu, je nutno srovnávati, jak dalece se rozšiřují důvody vylučovací, kolik ze skupin voličských, v ústavní listině zmíněných k volebnímu osudí připustí, aniž by ovšem, to znovu zdůrazňuji, porušil všeobecnost volebního práva, aby skutečně zákonodárci, mezi něž patří i páni poslanci soc. demokratičtí a nár. sociální, ve volebním řádu v §u 1 vyloučili celou řadu státních občanů z práva volebního již tím, že pro výkon jeho požadovali bydliště v některé obci alespoň po 3 měsíce. Vyloučením vojska v činné službě z práva volebního nezavádí se nějaké zákonodárství výjimečné jen proti určitému stavu směřující, ani se tím nehřeší proti zásadě občanské rovnosti a nezavádějí se nějaké výsady pro povolání občanská, jak jednotlivými pány řečníky bylo stále namítáno. Každý stav, jak již v referátě hlavním bylo řečeno, má určité obmezení v mezích ostatních zákonů státních. Úředník kanceláře sněmovní také nesmi býti poslancem a nikdo neříká, že je to proti zásadě občanské rovnosti a proti ustanovením §u 106. A jako trvají pro vojsko v činné službě zvláštní předpisy o trestním soudnictví vojenském, aniž se v tom spatřují výsady s ústavou neslučitelné, tak mohou pro příslušníky branné moci platiti i odchylné předpisy o výkonu práv politických. Stejně tak je tomu s námitkou, již rovněž jsem ve svém referátě vyložil, a která se stále opakovala v debatě, že věta: "vyhovuji ostatním podmínkám řádu volení" se vztahuje pouze na podmínky volby technické a formální a nikoliv materielní. Ale ten fakt, že volební řád, který stanovil v §u 1 a §u 2 podmínku rázu materielního a jenž u nás byl vydán současně s ústavou, nejlépe dokazuje, jak dlužno vykládati sporné ustanovení §u 9, totiž tak, že podmínky, jež volebním řádem mohou býti stanoveny, mohou býti formálního i materielního rázu a po případě i rozšířiti vylučovací důvody ustanovené v původním volebním řádu. Ovšem, znovu opakuji a zdůrazňuji, že tyto vylučovací důvody nemohou jíti tak daleko, aby z volebního práva byla vyloučena větší část voličstva, neboť takový výklad by odporoval duchu ústavní listiny.

Rovněž jest se zmíniti o přednesené námitce, že osnova odhlasovaná poslaneckou sněmovnou příčí se §u 20 úst. list., jenž obsahuje též ustanovení o pasivním volebním právu státních zaměstnanců.

Slavná sněmovno! Na konec chci si ještě pouze vzpomenout na to, co jsem četl v jednom časopise pojednávajícím o námitkách proti neústavnosti zákona o volebním právu vojínů. Tam byla též zmínka o prohlášení vynikajícího soudce amerického, že je ustálenou tradicí amerických soudů, že neprohlásí žádný zákon za neústavní, při kterém není zcela zřejmo, že porušuje ústavu. Naše oposice pouze na základě formálním, pracně sehnaných důvodů, snaží se dokázati, že je porušena ústava. Ani jeden skutečně pádný důkaz zde nebyl podán. Jak jsme zde daleko od prakse amerických úřadů, jež si tak váží a takovou úctu mají ke své ústavě, že prohlašují něco za porušení ústavy jen v případech evidentních a dokázaných. Myslím, že když je právem oposice, myslím té t. zv. státotvorné oposice, hledati způsob, jak činiti vládní většině nebo vládě obtíže, nebo dokonce ji povaliti, přece jen k tomu měla by hledati vhodnější pole a jinou příležitost, než je naše ústava, která by všem opravdu státotvorným stranám měla býti posvátnou.

Věc má ještě tu stinnou stránku, že je obava, aby zbytečně a neoprávněně vyvolaným pokřikem, že ústava je porušena, až by jedenkráte skutečně bylo třeba hájiti ústavu a její ustanovení před porušením, nebylo již potom žádného zájmu a opory ve veřejnosti proti skutečnému útoku na porušení ústavy.

Z těch důvodů nemohu, než znovu žádati slavnou sněmovnu, aby návrh většiny iniciativního výboru byl schválen. (Výborně!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP