Pátek 29. dubna 1927

Místopředseda Slavíček (zvoní): Přistoupíme ke hlasování. Prosím paní a pány poslance, aby zaujali svá místa. (Děje se.)

Schvalovací usnesení má toliko jeden odstavec a dám o něm hlasovati najednou podle zprávy výborové.

Jsou proti tomu nějaké námitky? (Nebyly.)

Námitek proti tomu není.

Kdo tedy souhlasí s celým schvalovacím usnesením ve znění doporučeném panem zpravodajem, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna přijala toto schvalovací usnesení podle zprávy výborové.

Zbývá nám ještě rozhodnouti o resoluci, obsažené ve zprávě výborové.

Kdo tedy souhlasí s resolucí, otištěnou ve zprávě výborové, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Resoluce tato jest přijata.

Tím vyřízen jest 11. odstavec pořadu.

Nebude-li námitek, přistoupili bychom nyní k projednávání odst. 14 a dalších odstavců dnešního pořadu. (Nebylo námitek.)

Námitek není.

Přistoupíme tudíž k projednávání odst. 14 pořadu, jímž je:

14. Zpráva výboru iniciativního o návrhu posl. dr Czecha a druhů, aby vládě byla vyslovena nedůvěra pro předložení vládního návrhu o volebním právu branné moci a četnictva (tisk 988) a zpráva menšiny iniciativního výboru o návrhu posl. dr Czecha a druhů, aby vládě byla vyslovena nedůvěra pro podání návrhu o volebním právu vojínů (k tisku 988).

Zpravodajem je pan posl. Stašek. Dávám mu slovo.

Zpravodaj posl. Stašek: Slavná sněmovno! Pan dr Czech a druzi podali 5. dubna 1927 podle §u 75 úst. listiny resp. §u 66 jedn. řádu návrh na vyslovení nedůvěry vládě pro předložení vládního návrhu o volebním právu branné moci a četnictva. Iniciativní výbor podle ustanovení §u 66 jedn. řádu projednal tento návrh 12. dubna 1927 a dnes podává slavné sněmovně zprávu o svém jednání.

Tu budiž mi dovoleno především konstatovati, že příčiny, pro které návrh tento byl podán, neplynou ani tak z obavy o ústavu, jako spíše z motivů politických a oposičních. Lze se o tom přesvědčiti ze zprávy menšiny iniciativního výboru, v níž se praví: "Předem budiž konstatováno, že nedůvěra navrhovatelů, vlastně výborové menšiny, k vládě nezakládá se snad pouze na návrhu o volebním právu vojínů. Celý řetěz zpátečnických činů, tak zvláště útok na politickou svobodu a na zbytky samosprávy, obsažený v návrhu o správní reformě, avšak také veškerá sociální a hospodářská politika vlády, oběti pro militarismus, které byly znovu uloženy obyvatelstvu, všechno to dává dostatečně podnět k nedůvěře."

Slavná sněmovno! Jak ze slov těchto je zřejmo, oposiční strany využívají předloženého návrhu o volebním právu vojínů ke svým oposičním cílům, dovozujíce na základě různých právnických argumentů, povahou svou ryze formálních, že porušena byla ústava. Nuže, přihlédněme k tomu, zda skutečně vláda tím, že předložila osnovu zákona na zrušení volebního práva branné moci, dopustila se skutků protiústavních a zda zákonem tímto byla porušena ústava. Zpráva menšiny iniciativního výboru uvádí, že návrh je protiústavní proto, poněvadž se jím prolomila ústavní zásada všeobecného práva hlasovacího, vyslovená v §u 9 úst. listiny o aktivním právu volebním do sněmovny poslanecké. Uvedený § 9 úst. listiny praví, že právo voliti do sněmovny poslanecké přísluší všem občanům státním bez rozdílu pohlaví, kteří překročili 21. rok svého věku a vyhovují ostatním podmínkám řádu volení do poslanecké sněmovny; to znamená, že aktivní právo volební neplyne pouze ze všeobecných ustanovení ústavní listiny, nýbrž i ze zákonů zvláštních, representovaných v tomto případě volebním řádem a zákonem o stálých seznamech voličských. Je pak známo, že zákon o stálých voličských seznamech, který je podstatnou součástí a doplňkem volebního řádu, obsahuje řadu důvodů, podle kterých jisté osoby 21. rok věku překročivší jsou z volebního práva vyloučeny. Jaké to mají býti důvody a kterých osob mohou se týkati, ústavní listina neurčuje. Stanoví pevně jedině věk opravňující státního občana k volbě do poslanecké sněmovny. Ústavní listina obsahuje tedy pouze jistou direktivu, která jsouc zachována dovoluje pak autorům volebního řádu, aby zcela volně stanovili, kdo z 21letých státních občanů voliti smí a kdo nikoli, aniž by tím ovšem byla porušena zásada všeobecnosti volebního práva, neboť je samozřejmo, že vyloučení určité části občanů z volebního práva nesmí sahati tak daleko, že by vylučovalo značnější část voličstva. Potom by takový zákon nevyhovoval duchu ústavní listiny, poněvadž by porušil všeobecnost práva hlasovacího.

Slavná sněmovno! Zde je vhodno připomenouti, že byli to mimo jiné i pp. poslanci strany soc. demokratické a národně socialistické, kteří této ústavou zákonodárcům vyhrazené jisté volnosti použili, když na př. odhlasovali ve volebním řádu do poslanecké sněmovny podmínku, že voliti smí jen 21 let starý občan, který v některé obci aspoň 3 měsíce bydlí. Tím vyloučili jistě z volebního práva úctyhodný počet všem ostatním podmínkám vyhovujících občanů. Myslím, že by se jistě tito pp. poslanci ostře ohradili vůči každému eventuelnímu tvrzení, že, jak se v tisku i řečech oposičních stran toho výrazu užívá, degradovali tím skupinu řádných občanů státu, vyloučených z možnosti voliti, na úroveň lichvářů, blbců a zlodějů.

Pp. navrhovatelé nedůvěry vládě ovšem přiznávají, že s hlediska ústavně-právního je ustanovení o 3měsíčním bydlení skutečně povážlivé, avšak namítají, že při tom prý nejde o určení volebního oprávnění, nýbrž o technické ustanovení provádění volebního aktu a o podmínky formální, nikoli materielní.

Proti tomu dlužno však poukázati, že na tyto formální podmínky odkazují §§ 12 a 17 úst. listiny. Bylo by tudíž nepochopitelno opakování, kdyby § 12 následující za §em 9 a § 17 následující za §em 14 chtěly říci pouze to, co již řekly §§ 9 a 14, totiž o formálních a technických podmínkách provádění volebního aktu. K tomu přistupuje další závažný argument, že § 10, jenž mluví o pasivním volebním právu do posl. sněmovny, a § 15 jednající o pasivním volebním právu do senátu, užívají doslova shodné dikce jako § 9 a § 14, jež jednají o aktivním právu volebním do posl. sněmovny a senátu. I tyto §§ 10 a 15 stanoví pouze určité podmínky a opětně přenechávají stanovení ostatních podmínek řádu volení do posl. sněmovny resp. zákonu o složení a pravomoci senátu. O těchto podmínkách pasivního práva volebního nelze tvrditi, že by byly formální nebo technické povahy. Jest z toho zřejmo, že slova, která se ustavičně připomínají, "ostatní podmínky", uvedená v §§ 9, 10, 14 a 15, neobsahují pouze podmínky rázu formálního a technického, nýbrž i materielního.

Tyto důvody jsou posíleny též tím, že jak ústavně-právní výbor, tak i plenum revolučního Národního shromáždění projednávaly tenkráte současně jak ústavní listinu, tak řád volení do posl. sněmovny a zákon o složení a pravomoci senátu, a byly si tehdy vědomy, že tyto právě uvedené zákony neobsahují pouze formální podmínky, týkající se výkonu práva volebního, nýbrž i materielní podmínky, tedy zejména ona ustanovení obsažená v §u 2 řádu volení, jimiž celá velká skupina osob jest z volebního práva vyloučena.

Zpráva menšiny iniciativního výboru souhlasí s referentem většiny, že vyloučení určité části občanů z volebního práva nesmí jíti tak daleko, aby značná část voličstva byla vyloučena z volebního práva. Vojíni jsou prý však značnou částí voličstva a proto prý vláda předložením zákona porušila všeobecnost volebního práva a tím i ústavu.

Ale, slavná sněmovno, nutno přiznati, že vyloučením vojínů a četnictva z volebního práva nejde o značnou část voličstva, vždyť volby do posl. sněmovny resp. do senátu konají se vždy až po delší řadě let. Postihne tedy vyloučení pouze ony příslušníky branné moci, kteří právě v tomto čase službu vykonávají, a to zase jen část jich, totiž ty, kteří před posledním vyložením seznamů voličských dosáhli věku 21 let a vyhovovali ostatním podmínkám pro zápis do seznamů voličských. Nejde tudíž o značnou část voličstva, nýbrž o jeho zcela maličký a nepatrný zlomek.

Návrh pp. posl. dr Czecha a soudr. na vyslovení nedůvěry vládě opírá se též o to, že vyloučení vojínů z práva voliti odporuje §u 106 úst. list., podle kterého výsady pohlaví, rodu a povolání se neuznávají. Vyloučením vojska a četnictva z práva volebního byla prý vyloučena zásada občanské rovnosti a zavedeno výjimečné zákonodárství proti určitému stavu a zavedena jistá výsada pro povolání občanská. Myslím však, že i tvrzení toto jest neudržitelné, neboť již ze znění §u 106 úst. list. plyne, že ústavní listina myslila v tomto paragrafu v prvé řadě na rozličné přednosti určitých zde vyjmenovaných skupin občanstva, tedy zejména na přednosti mužů před ženami, přednost šlechticů před nešlechtici atd. V našem případě sotva však lze mluviti o tom, že by zákonem o volebním právu vojínů stalo se prohřešení proti občanské rovnosti nebo že by zavedena byla výjimečnost proti určitému stavu. Rovnost občanská stejně platí vždy jen v mezích ostatních státních zákonů, podle nichž má každý stav svá zvláštní omezení. Není na př. úředník omezen svou služební pragmatikou? Není duchovní omezen zákonem kazatelnicovým? Neomezuje na př. statkáře zákon záborový? A spatřovali pánové z oposičních stran, jež podaly návrh na vyslovení nedůvěry vládě, v těchto zákonech výjimečnost nebo prohřešení se proti občanské rovnosti? Nehlasovaly mnohé z těchto stran pro to, aby župani a okresní náčelníci nesměli býti voleni do Národního shromáždění? Tenkráte s klidným svědomím hlasovaly a nebály se, že by byla porušena ústava. (Posl. dr Dérer: Ale je to v ústave!) Já k tomu hned přijdu.

A jestliže se tvrdí ve zprávě menšiny iniciativního výboru, že kdežto župané a okresní náčelníci jsou vyloučeni z volitelnosti ustanovením ústavy, vojíni v zákoně o stálých voličských seznamech vystupují - jak se tam praví - vedle zločinců a bankrotářů, potom budiž mně dovoleno se zeptati, jak mohly některé z nynějších oposičních stran, které tenkráte byly stranami vládními, snížiti úředníky Národního shromáždění, když brzo po schválení ústavy přijaly zákon o úřednících Národního shromáždění, který vylučuje úředníky tyto z volitelnosti, resp. zbavuje je pro případ volby jejich postavení v kanceláři Národního shromáždění? (Hlasy: Jsou volitelni!) Volitelni jsou, ale pak jsou zbaveni svého povolání v kanceláři Národního shromáždění, pak tam nemohou býti. Je to také shodné s §em 106 ústavní listiny o rovnosti občanů? A nezaváděla se tím výjimečnost pro ty určité části občanstva? Ale ovšem, tehdy nebyli páni navrhovatelé v oposici a pro porušení ústavy je nebolela hlava.

Páni z oposiční strany zvláště důrazně obracejí se proti tomu, že osnova zahrnuje nejen osoby, které vykonávají povinnou službu vojenskou, nýbrž i vojenské gážisty a četníky, kteří vykonávají svou službu jako trvalé povolání, a shledávají ve vyloučení těchto osob též porušení §u 106 úst. listiny, ježto se tím celé kategorie občanů, resp. celé skupiny povolání vylučují z nejdůležitějšího práva politického. Proti tomu dlužno však uvésti, že tento § 106 neuznává pouze výsady povolání a že odnětí práva volebního vojákům nelze přece pokládati za výsadu. Mimo to nutno též uvážiti, že armáda podle svého určení a poslání tvoří celek, ve kterém gážisté jsou pouze důležitou, ale nezbytnou součástkou. Bylo by tudíž naopak možno, kdyby gážistům volební právo bylo ponecháno, kdežto mužstvu odňato, právě v tom shledávati výsadu povolání vojenských gážistů vůči převažující většině příslušníků branné moci, kteří nejsou gážisty. Že četnictvo je rovněž vyloučeno z volebního práva plyne odtud, že četnictvo klade se na roveň branné moci, vzhledem k tomu, že je vojensky organisováno a že zásadní požadavek vojenské discipliny platí pro ně stejnou měrou jako pro brannou moc. (Výkřiky posl. Pika.) Vyloučení vojínů a četnictva z volebního práva neodporuje tedy znění ústavy. (Výkřiky posl. Pika.)

Slavná sněmovno! Pro úplnost svého referátu ještě připomínám, že nejen v Československé republice, nýbrž i v jiných státech, které mají zavedenou všeobecnost práva hlasovacího a které dokonce svou ústavou byly nám vzorem při sdělávání naší ústavy, rovněž vylučují z volebního práva příslušníky branné moci. Zvláště zajímavé pro nás jest upravení této otázky ve Francii. I ve Francii stanovil ústavní zákon ze dne 25. ledna 1875, že poslanecká sněmovna volí se všeobecným právem hlasovacím za podmínek, stanovených řádem volení. Tento řád volení pod názvem zákona organického byl 30. listopadu 1875 vydán a stanovil ve čl. 2, že vojíni všech stupňů a všech druhů zbraní nezúčastní se volby, konají-li aktivní službu. Ustanovení toto přijato později do branného zákona francouzského a přece není známo, že by ve Francii byla vznesena námitka ať z kruhů právnických nebo politických, že by vyloučení vojínů odporovalo ústavní zásadě všeobecného práva hlasovacího. Namítá-li se proti tomu ze stran oposice - tuším v "Právu Lidu" bylo o tom psáno - že francouzské zákonodárství přece však nešlo při otázce volebního práva vojáků tak daleko jako náš zákon, poněvadž prý francouzský volební zákon pouze suspendoval výkon volebního práva po dobu přítomnosti vojáků u jejich oddílů, ale vojáci zůstávají zapsáni ve voličských seznamech, potom můžeme k tomu odpověděti, že zde, slavná sněmovno, u našeho zákonodárství proti francouzskému zákonodárství běží vlastně pouze o rozdíl kvantitativní a nikoliv kvalitativní. Neboť, ať již se příslušné osoby do stálých seznamů voličských zapisují a pouze výkon jejich volebního práva se vylučuje, či se přímo vylučují ze zápisu do seznamů voličských a tím i z práva volebního, přece v tom i onom případě výsledek prakticky je týž, totiž že osoby ony nevolí.

Slavná sněmovno! Jednáme-li již o této právnicky i politicky důležité a zajímavé otázce, budiž mně ještě dovoleno, abych uvedl též něco o této otázce z právnické literatury. Tak na př. se často vykladateli naší ústavy v otázce volebního práva vojínů uvádí známá autorita právnická Duguit, jež ve svém velkém díle o ústavním právu rovněž pojednává, o otázce volebního práva vojáků v kapitole nadepsané "Výkon volebního práva", a praví tam doslovně: "Konečně nemohou hlasovati, i když jsou řádně zapsáni do voličských seznamů, činně sloužící vojáci. Nemůže-li sloužící voják vykonávati svého volebního práva, přece si zachová jeho užívání. To je zásada všeobecně přijatá moderním zákonodárstvím".

Z toho i následujících jeho výkladů plyne, že i tento znamenitý vykladatel práva ústavního ani slovem se nezmínil o možné námitce, že by vyloučení vojáků z práva volebního odporovalo ústavě (Výkřiky posl. dr Dérera.), naopak plně schvaluje, že moderní zákonodárství všeobecně vylučuje vojíny z práva voličů.

Zajímavo je též, jakým způsobem se chovají k otázce volebního práva vojínů naše domácí autority právnické ve výkladu volebního práva u vojínů. Tak na př. univ. prof. dr Weyr, jenž byl členem revolučního Národního shromáždění a jeho ústavně-právního výboru, z jehož porad vzešla ústavní listina a také řád volení do poslanecké sněmovny, uveřejnil v "Prager Presse" dne 10. dubna 1927 článek, v němž jasně ukázal, že zákon, jímž zbaveni byli vojíni a četnictvo volebního práva, není v rozporu s ústavní listinou.

Týž autor ve svém díle "Soustava československého práva státního" uvádí, že zrovnoprávnění vojáků s občanským obyvatelstvem provedl volební řád, tedy prostý zákon, a nikoli ústava. Je tedy samozřejmé, že toto zrovnoprávnění vojáků s občanstvem může býti opět prostým zákonem změněno.

Podobného názoru je také profesor všeobecného práva státního při právnické fakultě university Karlovy dr Vavřínek, jehož dobrozdání v této otázce před časem vyžádalo si ministerstvo vnitra. Také tento učenec vyjádřil se, že zmíněný vládní návrh ústavní listině neodporuje.

Konečně zmiňuji se též o jiném vynikajícím pracovníku v otázkách ústavy, známém docentu dr Joachimovi, jehož četné práce o této otázce, uveřejněné i v denních listech, jsou dostatečně známy a jež všechny stejně vyznívají, že zákon o volebním právu branné moci a četnictva, jak byl sněmovnou touto usnesen, nijak není proti ústavě, ani neodporuje zásadám, duchu i jasným ustanovením naší ústavy.

Slavná sněmovno! Shrnu-li všechno, co o jmenovaném zákonu bylo vyloženo, nemohu zprávu svou ukončiti jiným závěrem, než že zákonem o dočasné suspensi volebního práva vojáků a četníků v činné službě ústava porušena nebyla.

Zákon zachoval direktivu danou ústavní listinou o věku voličů i volebním právu mužů a žen a z mezí ústavní listinou daných nevybočil. Z toho důvodu prosím slavnou sněmovnu, aby přijala usnesení iniciativního výboru, jež zní:

"Sněmovna poslanecká přechází k pořadu přes návrh posl. dr Czecha a druhů na vyslovení nedůvěry vládě pro předložení vládního návrhu o volebním právu branné moci a četnictva." (Potlesk.)

Místopředseda Slavíček (zvoní): K této věci jsou přihlášeni řečníci. Zahajuji rozpravu.

Prve však navrhuji podle usnesení předsednictva, aby lhůta řečnická stanovena byla 40 minutami.

Jsou proti tomuto návrhu nějaké námitky? (Nebyly.)

Není jich. Navržená řečnická lhůta je přijata.

Ke slovu jsou přihlášeni řečníci: na straně "proti" pp. posl. dr Czech, dr Keibl, Patzel, Haken, Pik, Svoboda; na straně "pro" p. posl. dr Štefánek.

Uděluji slovo prvnímu řečníku "proti", panu posl. dr Czechovi.

Posl. dr Czech [německy]: Slavná sněmovno! Dík laskavé podpoře vládního tisku všech jazyků byl náš návrh na vyslovení nedůvěry vládě předmětem velmi zevrubných politických úvah, po dlouhé době opět jednou pořádně rozvířil veřejnost a již tím splnil svůj účel. Poněvadž jsme ani na chvíli nemohli pochybovati o osudu návrhu, nechtěli jsme již od počátku nic jiného, než plasticky ukázati protiprávnost postupu vládní většiny, objasniti, že si nedělá žádných skrupulí s demokratickým zařízením tohoto státu, a zmobilisovati odpor obyvatelstva proti jejím reakčním úmyslům. To se skutečně plnou měrou podařilo a rádi za to přijímáme jásavý pokřik vládního tisku nad naším hanebným fiaskem, nad hroznou blamáží oposice, nad ubohou komedií, rádi přijímáme i osobní nájezdy, které jsou pro velkou část československé žurnalistiky přímo typické, přímo charakteristické, a nad jejichž duševními rekordními výkony stále a stále znovu údivem žasneme. Proti návrhu na vyslovení nedůvěry vládě byla vznesena řada námitek a výtek. (Předsednictví převzal místopředseda Stivín.) K některým z těchto výtek připojil se i pan zpravodaj. Těmito budeme se zabývati.

Pan zpravodaj projevil ve své písemné zprávě, ve svých výkladech v iniciativním výboru, avšak také zde před malou chvílí s této tribuny mínění, že prý celá naše akce nevyplynula tak příliš ze starostlivosti o neporušitelnost ústavy jako spíše z politických úvah a panu zpravodaji nyní sekunduje německý tisk občanský a poukazu je na naprostou bezvýhlednost a bezcennost návrhu a snaží se prokázati, že návrh má demonstrativní agitační ráz. Naproti tomu budiž zde prostě zjištěno, že o politickém rázu našeho projevu nebylo ani na chvíli pochybnosti a že nebylo nutno jej teprve odkrývati. Vyplývá z předložení a z odůvodnění našeho návrhu jasně a zřetelně a záleží v celé podstatě této akce, která směřuje k politickému hlasování a již proto musí míti také politické účinky. Vyplývá však také tato bezvýhlednost akce z nynější politicko-parlamentní konstelace v této zemi. Avšak bezvýhlednost v tomto parlamentě, pokud vládní koalice chce státi na pevnějším podkladě, to je vlastně z devíti desetin osud všech oposičních akcí. Také německé občanské a české občanské strany v době, kdy byly činny oposičně, podnikly řadu akcí, jimž bylo rovněž možno vpáliti stigma bezvýslednosti. Podávaly celé centy bezvýhledných návrhů, návrhů, které v té chvíli, kdy byly podány, byly už také přímo zasvěceny smrti. Táži se jen: Což nebyla v prosinci 1925 podaná žaloba na ministry, v jejíž čele hrdě se skvěla jména posl. Hlinky, ministra dr Spiny, předsedy klubu německých křesť. sociálů dr Luschky, rovněž odsouzena k bezvýslednosti, ježto nebyla ani projednávána, poněvadž zde nebylo zákona o odpovědnosti ministrů, a což neputovala v té chvíli, kdy byla podána, do koše? Jestliže byla obžaloba na ministry podána tehdy od stran, které dneska mentorují, tážeme se: Odkud berou tyto strany morální legitimaci, aby nám vyčítaly agitační a demagogický ráz našeho návrhu?

Slavná sněmovno, nejzajímavější je, že právě tytéž strany, které nás dnes soudí, které se dnes tolik mravně rozhořčují nad našimi demagogickými akcemi, ještě před rokem - bylo to v březnu 1926 - podaly obžalobu mimsterskou proti nynější vládě, že o odůvodnění této ministerské obžaloby oba dnes aktivní němečtí ministři osobně velmi se zasloužili, že za tím účelem německá strana křesťansko sociální vyslala tři řečníky, německý svaz zemědělský dva řečníky, mezi nimi místopředsedu sněmovny Zierhuta, jakožto zpravodaje menšiny a že všichni řečníci nynější německo-české koalice tuto akci hájili s vervou, s takovou vážností a tak vášnivě, že tím vyvolali nejen velmi vážné pokárání svých nynějších ministerských kolegů, svých nynějších vládních kolegů, nýbrž také výtku "plané demonstrace", které se nám dostává nyní od českého tisku. Ve svých úvahách o našem návrhu na vyslovení nedůvěry projevuje křesťansko sociální "Deutsche Presse" mínění, že prý návrh na vyslovení nedůvěry má význam a smysl jenom proti vládám neparlamentním, kdežto proti parlamentním vládám projevuje účinky jen čistě politických a demonstračních projevů. Naproti tomu budiž poukázáno na to, že návrh na vyslovení nedůvěry, který podaly loňského roku německé strany občanské, nebyl namířen proti neparlamentní vládě, nýbrž právě tak jako dnes proti parlamentní soustavě. Jest tudíž argumentace německého vládního tisku naprosto klamná a nesprávná, jest vypočítána jen na spekulaci s neinformovaností a lehkověrností stoupenců těchto stran. Ostatně s tou bezvýhledností parlamentních akcí bývá to zvláštní. Dne 16. března loňského roku byl návrh na vyslovení nedůvěry po třídenním projednávání 155 hlasy proti 103 hlasům zamítnut, sněmovní zápis registruje při ohlášení výsledku hlasování projev souhlasu na vládních lavicích a 24 hodin poté, co byl návrh na vyslovení nedůvěry 155 proti 103 hlasům zamítnut, byla vláda Švehlova skutečnou mrtvolou, a dalších 24 hodin po tom byla již ustavena úřednická vláda Černého. Nechci tím snad říci, že odstoupení vlády bylo způsobeno tehdejším návrhem na vyslovení nedůvěry. Naproti tomu musím vládním stranám připomenouti, že výsledek hlasování, že matematika sama o sobě naprosto neurčuje osud vlád a vládních systémů,: naopak jsou to jiní mocenští činitelé a jiné mocenské vlivy, které jsou mnohem silnější, než vlivy ústavní a které bývají uvedeny v pohyb probuzením svědomí veřejnosti, zmobilisováním veškeré veřejnosti.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP