Posl. Klein: Slavná sněmovno! Osnova, která
je právě projednávána, měla
by u nás vyvolati širokou hospodářskou
debatu, neboť význam osnovy netkví jen v úmyslu
pomáhati podnikům ať průmyslovým
nebo peněžním, nebo podnikům jiného
druhu, aby se fusí sanovaly, nýbrž zákon
v podstatě by měl spíše napomáhati,
aby u nás celkové průmyslové a výrobní
podnikání bylo zvelebováno. Dovolávám
se při tom i důvodové zprávy, která
- myslím, velmi správně - vystihuje původní
poslání tohoto zákona, neboť na str.
6. praví se, že "fuse dějí se nejen
z důvodů sanačních, nýbrž
i z důvodů rozšíření podnikové
base, přinášející sloučenému
podniku úsporu na dani obratové a v konkretním
případu" atd., jak to odůvodnění
stran úlev zní.
Také zpráva výboru rozpočtového
konstatuje, co již bylo uvedeno v důvodové
zprávě k vládnímu návrhu, že
jde "o usnadnění fusí a přeměn
z důvodů hospodářských za účelem
umožnění sanací a lepší
organisace provozu v různých podnicích najmě
peněžních, kde zejména roztříštěnost
jest překážkou pokroku a ozdravění
podniků".
Zdá se mi, že mezi stylisací vládního
návrhu a zprávy výborové je určitá
nuance, která může býti mnohomluvná,
kdyby se dovedla náležitě rozložiti. Proto
opakuji, že my shledáváme v zákonu přednost,
že směřuje k tomu, aby se u nás výrobní
poměry zlepšily, aby nastaly na poli výrobním
poměry příznivější než
dosud.
Pokud my, sociální demokraté, o této
věci hovoříme, máme především
také na mysli zaměstnanost našich dělníků
a úředníků, která je spojena
s celým problémem podnikání ve státě.
Až dosud u nás fuse byly prováděny z
důvodů sanačních. Je málo podniků,
které se slučovaly proto, aby zlepšily metody
své výroby, aby přijaly nové názory
do svého podnikání, aby se přizpůsobily
těm moderním proudům evropské a světové
výroby. Vždycky a zpravidla u nás provádělo
se fusionování hlavně proto, aby pomocí
různých finančních prostředků
se podniky sanovaly. Ale se sanací podniků je něco
spojeno, proti čemuž my vždycky ostře
protestovali, a používáme také této
příležitosti, aby i v budoucnosti bylo jasno,
že strana sociálně-demokratická nemůže
nikdy souhlasiti, aby při fusích nastalo propouštění
zaměstnanců. Připomínám moravský
příklad slučování firmy Brand
a Ľ huillier s První brněnskou strojírnou,
které si vyžádalo 300 dělnických
a asi 100 úřednických obětí.
V tomto případě vidíte sanaci na účet
zaměstnanců. Ptám se: může to
prospěti našemu hospodářství?
Nikoliv. Tedy tento zákon, který přináší
jistě značné úlevy pro tyto podniky,
by byl asi uveden ve falešný výklad a falešný
smysl, kdyby takto byly u nás fuse i v budoucnu prováděny.
Druhá věc, která mne zajímá
a která je také uvedena v důvodové
zprávě, týká se právě
konstatování, že žijeme ještě
ve výjimečných hospodářských
poměrech, pro které byl původně vydán
zákon čís. 151/23. To podepisuji: žijeme
neustále ve výjimečných poměrech
hospodářských. Objevila se ovšem brzy
kolektivní snaha, řízená zejména
také Svazem čsl. průmyslníků,
aby mzdy zaměstnanců byly snižovány,
poněvadž prý přicházíme
do stabilních poměrů a všechno, co se
zove "úprava v době poměrů mimořádných",
má se prý zrušiti. V sociální
politice zrušila se řada nařízení,
která se týkají na př. výpovědní
lhůty, a říkalo se nám již r.
1923, že se musí odbourávati revoluční
vymoženosti, ačkoliv tato nařízení
byla vydána pro dobu mimořádnou, a ejhle:
Jde-li o to, pomáhati v prvé řadě
průmyslovému kapitálu, konstatuje se r. 1927,
že přece jen žijeme ve výjimečných
poměrech hospodářských, tedy uznává
se, co jsme již před několika lety konstatovali,
když šlo o to, aby se dělníkům
a zaměstnancům snížily hromadně
mzdy. Já zde loyálně potvrzuji, že co
je uvedeno v důvodové zprávě, souhlasí
s pravdou a skutečností.
Avšak důvodová zpráva je ještě
po jiné stránce zajímavá. Konstatuje
se, že proces přechodu od národního
hospodářství ke světovému hospodářství
není ještě ukončen - tedy něco,
co my zase již dávno říkáme:
že naše národní hospodářství
nesmí se do sebe uzavříti, že Československá
republika, která dnem, kdy byla geograficky takto vytvořena,
stala se státem na výsost průmyslovým
a vývozním, tudíž státem, který
se musí vklíniti do celosvětového
hospodářství, musí dbáti, aby
přebytek naší produkce mohl se vyvážeti
za hranice, což je spojeno s velkým problémem
hospodářské a obchodní politiky, o
kterém jsem nedávno s tohoto místa mluvil
a kdy pan zpravodaj mi také prokázal čest,
že mne tehdy aspoň částečně
poslouchal, a kdy jsme měli možnost také vyměniti
spolu některé názory o naší hospodářské
politice.
Faktum je, že Československá republika může
svůj průmysl zaměstnati, bude-li u všech
činitelů pro tuto nutnost pochopení. Kdo
je objektivní - a bylo to konstatováno také
z řad občanských národohospodářů
- musí nám přiznati, že dělnická
třída v tomto státě pro tuto otázku
umožnění exportu a oživení průmyslového
podnikání ve státě přinesla
největší oběti, mzdy namnoze byly snižovány
až o 40% v době, kdy se zvyšovaly ceny životních
potřeb. Tedy ten, kdo vlastně nejvíce pomáhá
tvoření hodnot, přinesl největší
oběti. Na druhé straně však vidíme,
že zejména naši zaměstnavatelé
nikterak nedbali varovného slova a nedovedli se rychle
přizpůsobiti požadavkům a potřebám
moderní průmyslové doby. Proto i zde velmi
rádi potvrzujeme správnost onoho tvrzení
v důvodové zprávě a říkáme:
Ano, ta doba přechodu od národního hospodářství
ke světovému hospodářství není
ještě ukončena, pravděpodobně
vyžádá sobě ještě dalších
let, a kdybych to měl měřiti na pochopení
v našem státě, řekl bych, že u
nás pravděpodobně několik desetiletí.
Proto velmi rádi citujeme pro potvrzení našeho
názoru i orgán zaměstnavatelské korporace
- dovolávám se Věstníku ústředny
obchodních komor - který totéž konstatuje;
konstatuje to také Věstník ministerstva obchodu,
tedy pravděpodobně je to čerpáno z
jednoho pramene - že je třeba pomáhati podnikání.
Podle názoru rozpočtového výboru,
pana zpravodaje i vládního návrhu, jde o
novou epochu hospodářského podnikání
v našem státě.
A nyní, jak je to v praksi? Nebudu opakovati, co jsem před
několika málo týdny s tohoto místa
slavné sněmovně na základě
bohatého, statisticky doloženého materiálu
prohlásil. Řekl jsem, že tato vláda
nemá hospodářského a obchodního
programu, že tato vláda nemá slova k dnešní
krisi, ve které především zase trpí
zaměstnanec; já jsem také sdělil ve
věci ministerstva obchodu obtíže rázu
politického. Od té doby se nic v tom směru
nezměnilo a proto mohu jen opakovati, že nás
nemůže uspokojiti tento labilní stav, ve kterém
se neříká o obchodní a hospodářské
politice zcela nic. Ačkoli cifra nezaměstnanosti
denně vrůstá, ačkoli se zavírají
továrny a máme nesmírné potíže
s ujednáním nových smluv, nepřichází
nikdo z této vlády, aby prohlásil, jakým
způsobem míní vláda sanovati tyto
nemožné a neudržitelné hospodářské
poměry.
My činíme tento apel hlavně proto, že
zaměstnanec v prvé řadě odnáší
to, co jiný zplodil.
Nezaměstnanost je otázkou, která by u nás
opravdu měla býti šířeji projednávána,
ale to již jest zvykem, který se pravděpodobně
krutě vymstí na našich politických a
hospodářských poměrech. Pánové
z občanského tábora i dnešní
vlády se domnívají, že nikdo nesmí
mluviti o nezaměstnanosti. To je věc, která
patří socialistům nebo stranám dělnickým,
ale nikdo z občanských stran k tomuto problému,
který není jen problémem dělníka,
nýbrž celého státu, nevyjádří
svého stanoviska. To není starostí této
vlády, ačkoli značná část
obyvatelstva tohoto státu touto krisí nesmírně
trpí. Průvodní zjevy jsou různé.
Poukazuji na poslední statistiku práce přes
čas za r. 1926 - nové statistiky nemáme.
Za r. 1926 bylo povoleno celkem 3346 žádostí
o práci přes čas. 3621 závodů
takovou práci přes čas požadovalo. V
těchto závodech bylo zaměstnáno celkem
610.043 osob a z nich pracovalo přes čas 177.877.
Povolených pracovních hodin bylo 9,276.046 čili
1,159.506 osmihodinových pracovních dnů.
Zatížení na jednoho dělníka prací
přes čas je 52.1 hodin. Zpráva
Státního úřadu statistického
pak praví dále, že z této statistiky
je zřejmo, že r. 1926 nastal silný pokles povolování
práce přes čas, a to nejen proti roku předchozímu,
nýbrž i proti r. 1924.
Vážení pánové! V době,
kdy varujeme denně v tisku i slovy před prameny,
ze kterých vyrůstá nezaměstnanost,
povoluje se hromadně práce přes čas
a statistika ovšem úřední - ještě
konstatuje, že je to lepší než v letech
předchozích. O kolik dělníků
více by mělo pracovní příležitost,
kdyby se dodržoval u nás zákon o pracovní
době? Ve státech, ve kterých je větší
pochopení pro hospodářské a sociální
otázky, dokonce se uvažuje - a to nejen se strany
socialistů a zástupců dělnických,
nýbrž právě i se strany činitelů
zastupujících zájmy kapitalistické
- aby pracovní doba byla spíše ještě
zkrácena. A tak v některých státech
- i v Německu se to objevuje - vidíme otázku
sedmihodinového pracovního dne. Vidíme dále
problém delší školní doby, aby
pomocí těchto opatření klesala nezaměstnanost,
aby lidé jednak byli školsky lépe připraveni
pro své povolání, a na druhé straně,
aby byl dodržován zákon o osmihodinové
době pracovní, jakož i aby se pomocí
sociálně politických opatření
nezaměstnanosti aspoň pro přechodnou dobu
předcházelo.
U nás, jak statistika nám zde projevuje, není
pro to dostatek pochopení. Uvedl jsem v této sněmovně
některé číslice týkající
se naší emigrace. Časopis Masarykovy akademie
práce "Nová Práce" zaujal v prvém
článku k tomuto problému stanovisko. Dotyčný
autor domnívá se, že je možno u nás
ještě dnes vyvážeti lidi. Opírám
se jen o číslice ministerstva soc. péče,
abych dokázal, že nemáme, kam bychom lidi vyváželi.
Amerika pro nás je už dávno uzavřenou
zemí, a pokud český dělník
nebo zaměstnanec mohl nalézti zaměstnání
ve Francii, na Balkáně anebo v menším
počtu v Německu a v Anglii, vrací se namnoze
zpět, poněvadž krise v těchto státech
donucovaly vlády, aby určitými ochrannými
zákony přiměly cizí zaměstnance,
aby se vraceli do svých domovů. Tedy prostě
neexistuje stát, kam bychom dělníky mohli
vyvážeti. Situace je taková, že bylo vydáno
do ciziny, mimo Spojené státy, r. 1922 20.138 pasů,
r. 1923 25.641, r. 1924 23.527, r. 1925 18.391 pasů. Do
Spojených Států bylo dopraveno r. 1922 13.561
osob, r. 1923 11.037 osob, r. 1924 2541 osob a r. 1925 3194 osob.
Tedy vidíme, že pokud jde o dopravu do Ameriky, číslice
rapidně klesá, i když v poměru k r.
1924 poněkud stoupla. Slavnému parlamentu jsou známy
přísné zákony americké, které
mimo nejužší příbuzné amerických
občanů znemožňují každému
jinému, aby se do Ameriky vystěhoval. A pokud tu
máme v republice několik desetitisíc čekatelů
na visum americké, víme zcela dobře, že
tito lidé budou zklamáni, poněvadž není
naděje, že by americký senát přísná
ustanovení emigračního zákona podstatným
způsobem změnil.
Tedy názor občanských teoretiků národního
hospodářství, že bychom mohli vyvážeti
lidi, naprosto nesouhlasí se skutečností
a zůstává u nás dále otevřenou
otázkou, jakým způsobem u nás zaměstnáme
našeho dělníka. Pravil jsem již, že
to je součástí řešení
problému naší celkové obchodní
a sociální politiky.
Dovolte mně, abych také navázal na projev,
který je vždy velmi živě komentován
v našem tisku, a to na projev Svazu čsl. průmyslníků.
Tento svaz je nesporně silnou, dobře fungující
organisací. Tento svaz může namnoze býti
vzorem i jiným organisacím, to připouštím.
Ale jednu podstatnou vadu tento svaz má, že tento
celý aparát zavedl se na linii proti dělníkům
a zaměstnancům. Svaz čsl. průmyslníků
nemá jiné starosti, než jakým způsobem
by se zhoršilo sociální pojištění,
jakým způsobem by se u nás odbourala sociální
politika. Ale aby vlivem své silné organisace působil,
aby také průmysl byl zaměstnán, na
to nemá času, poněvadž, jak jeden průmyslník
prohlásil v jednom shromáždění,
je to prý politika sekretářů a nikoliv
politika průmyslníků. Stanou se i okamžiky,
kdy ani seriosní průmyslník s politikou svého
svazu nesouhlasí. Sledujeme-li zase velmi bedlivě
projevy na poslední manifestační schůzi
čsl. průmyslníků, vidíme, že
se naleznou jednotlivci, kteří mezi řádky
vytknou tuto vadu našemu čsl. průmyslu. Tak
na př. p. inž. Jerry pravil, že je potřebí
obraceti kritiku také do vlastních řad: "Nyní
je právě doba, kdy průmyslu je potřebí
postaviti zájem všeobecný nad osobní
a kdy jednotlivý podnikatel musí svou vůli
podrobiti ve výrobě vůli kolektivní."
Dále pokračoval tento pán: "Válka
nás naučila, že blahobyt všech je naprostou
podmínkou pro blahobyt jednotlivce."
Není to nejlepší odpověď na adresu
těch pp. sekretářů Svazu čsl.
průmyslníků, kteří nemají
nic jiného na práci, než studovati, jakým
způsobem by zhoršili sociální pojištění,
jakým způsobem by přecházeli zákon
o pracovní době, jakým způsobem by
znemožňovali nedělní klid a jiné
ochranné zákony zaměstnanecké a dělnické?
Není to nejlepší odpověď z úst
zástupce čsl. průmyslu?
A hleďme, vždyť i ten mluvčí vítkovických
železáren a mluvčí ostravsko-karvínského
revíru p. gen. ředitel Sonnenschein nikterak neschvaloval
- ovšem řekl to jinými slovy - tuto protidělnickou
politiku Svazu čsl. průmyslníků.
Ovšem p. dr. Hodač, který podle mého
názoru velmi málo rozumí průmyslu,
poněvadž teoreticky sice mnoho studoval - jeho projevy
mají jistý význam, nechci jich podceňovati
- ale prakticky věci naprosto nerozumí, svou řeč
na tomto manifestačním projevu čsl. průmyslu
založil hlavně na útocích proti sociálnímu
pojištění. Československý průmyslník,
který hledá práci, aby zaměstnával
své stroje a také své dělníky,
právem by očekával od generálního
tajemníka Svazu čsl. průmyslu, že naznačí
metody, kterými se má ubírati nová
hospodářská politika v tomto státě,
aby oživila náš československý
průmysl. Ale co řekl tento generální
mluvčí našeho průmyslu? Že sociální
pojištění je špatné, že se
musí "novelisovati", aby prý všem
prospělo. Ostatní, co uvedl p. dr Hodač -
o mezinárodní hospodářské konferenci,
o celní ochraně a jiných věcech -
nijak tak nevyniká, jako právě tento projev
o sociálním pojištění. Ovšem
p. dr Hodač také uvedl v jiné části
svého projevu něco, co je v naprostém rozporu
s tím, co pravil o sociálním pojištění.
Řekl totiž, že u nás jsou prý sociální
poměry ustáleny.
Vážení pánové! Kdyby tomu tak
bylo a i kdyby slavná vláda prohlásila, že
zůstane v sociální politice při nejmenším
status quo ante a že se naše sociální
politika nebude zhoršovati, snad bychom to pochopili, uznávajíce
vznik a složení této vlády, ale poněvadž
"osmičky" toho neb onoho titulu scházejí
se denně, aby jednou mluvily o zrušení nočního
klidu v pekárnách, po druhé o zrušení
nedělního klidu v obchodech, po třetí
o sociálním pojištění, po čtvrté
o pracovní době, tedy kolem nás jsou samé
"osmičky", které nemají jiné
starosti, než jak by nám tyto sociální
vymoženosti vzaly.
Pan dr Hodač by měl prohlásiti, věří-li
tomu, co uvedl v té první části, že
sociální poměry jsou ustáleny, či
věří-li tomu, že je třeba, aby
byly u nás sociální poměry zhoršeny,
jak o tom mluvil v té části o sociálním
pojištění.
Na valné schůzi čsl. průmyslu bylo
také demonstrováno proti clům. Je zajímavo,
že nemohoucnost čsl. průmyslu právě
v této kardinální otázce našeho
podnikání je nejlépe charakterisována
v projevech, které jsme konstatovali na 9. valné
schůzi této veliké korporace. Tam to bylo
přímo vytýkáno - byl to p. generální
ředitel Benedikt, který pravil, že se připojuje
vřele k projevu čsl. průmyslu textilního,
a žádal, aby zřetel naší politiky
nebyl obrácen k vysoké ochraně celní,
nýbrž k tomu, abychom šli v čele hnutí
směřujícího k odbourání
celní ochrany a tím způsobem abychom dosáhli
lepších poměrů a rychlejší
úpravy obchodních smluv.
Pan dr Zadina nám vykládal jako referent
o agrárních clech, že není pravda, že
by agrární cla znemožňovala ujednání
obchodních smluv. A ejhle, jistě povolaný
mluvčí průmyslu zde projevuje, jakým
břemenem je náš nový sazebník
celní, přijatý touto slavnou většinou,
a jak znemožňuje právě to nejdůležitější
v našem veřejném hospodářském
životě, totiž ujednávání
obchodních smluv.
A tak tedy Svaz československého průmyslu
zamítá jako my stejně cla, která nepomáhají
podnikání, která zabíjejí náš
čsl. průmysl. Jest třeba jen konstatovati,
že v tomto směru staví se Svaz československého
průmyslu velmi ostře proti politice této
vlády.
Vážení pánové, mohu tedy prohlásiti,
že politika Svazu čsl. průmyslu při
rekonstrukci našeho podnikání naprosto selhala
a selže i v budoucnu, nepronikne-li pochopení pro
to, že i organisace průmyslu musí se orientovati
ve prospěch kardinálních otázek hospodářských
a nejen proti zaměstnancům.
I z řad mluvčích vládních stran
několikráte zde bylo poukázáno na
úžasnou expansi Ameriky. A jak to vypadá v
Americe? Vysoký standard dělnický a ovšem
také vysoký výdělek průmyslníků.
U nás se to dělá opačně: mzdy
dělnické snižují se na nemožnou
úroveň a pomocí těchto snížených
mezd domnívá se čsl. průmyslník
- ovšem naprosto falešně - že nahradí
to, co mu jinými událostmi v hospodářském
podnikání ušlo. Myslím, že by bylo
velmi dobře, kdyby pánové také o těchto
otázkách uvažovali, a pokud je ještě
čas, aby také obrátili.
Jestliže tu a tam slyšíme v řadách
mluvčích čsl. průmyslu slova o záchraně
našeho státu, slova o ochraně republiky, pak
mohu říci jen jedno: Ten, kdo nechápe zavčas
základních podmínek normálního
života hospodářského v tomto státě,
je hrobařem tohoto státu. Náš stát
má svoji budoucnost nejen v dobré politice, nýbrž
především v dobrém hospodářství,
a poněvadž jsme převzali ze staré rakouskouherské
monarchie 80% fabrik a s nimi všechny zaměstnance,
obyvatele tohoto státu, máme povinnost, abychom
se starali o práci těchto dělníků
a ve spojitosti s tím o práci pro náš
průmysl.
Pánové, dovolte mi, abych v předvečer
konání Mezinárodní hospodářské
konference, která se svolává do Ženevy,
znovu opakoval několik málo číslic,
pokud jde o našeho největšího konkurenta
- Ameriku. Je známo, že Amerika čítá
jednu šestinu veškerého obyvatelstva světa,
a prosím, Amerika dnes vyrobí: 39% celkové
světové výroby uhlí, 54% celkové
světové výroby mědi, 60% celkové
světové výroby bavlny, 72% celkové
světové výroby petroleje, spotřebuje
na př. sama 70% celkové světové výroby
kaučuku. Spojené státy mají 36%
železniční sítě světové,
52% sítě telegrafní a telefonní,
81% všech automobilů a dopravních prostředků
světa a 45% světové zásoby
zlata. To naposled jest nejlepším potvrzením,
že vysoké mzdy amerického dělníka
nezabíjejí průmysl a podnikání
americké. Pravý opak je pravdou. A také stát,
který přehlíží tohoto mocného,
silného a nebezpečného konkurenta, jistě
nedělá dobrou hospodářskou politiku.
Dovolte mi ještě, abych se zmínil - velmi stručně
- o tom, co je zvláště v důvodové
zprávě i v zákoně zdůrazněno,
to jest, že splynutí má veliký význam
pro bankovnictví u nás. Lituji, že při
této příležitosti musím znovu
apelovati na část našeho podnikatelství
a prohlásiti, že konflikt bankovních úředníků
opravdu již jest evropským skandálem. Není
druhého státu, ve kterém by se sociální
a hospodářské poměry zaměstnanců
takového významu, jako jsou bankovní úředníci,
podobným způsobem vyřizovaly.
Bankovní zaměstnanci bojují od 1. ledna t.
r. o nové své hospodářské postavení,
bojují o novou kolektivní smlouvu. Pánové,
oč jde? Říkám vám zcela autoritativně,
že jde relativně pouze o nějaké koruny,
a ne o sta neb tisíce korun. Co jsem vytýkal Svazu
československého průmyslu, v němž
také Svaz čsl. bank je zastoupen, vytýkám
stejně i zde. To není politika správních
radů, to není politika akcionářů,
nýbrž to je především politika
ředitelů bank, kteří znemožňují,
aby úředníci bankovní ujednali řádnou,
dnešním poměrům odpovídající
kolektivní smlouvu. Jednání bylo navázáno,
ale v posledních dnech bylo přerušeno. Svaz
čsl. bank stereotypně opakuje: "Litujeme, ale
vaše požadavky jsou toho druhu, že nemůžeme
dále jednati." Víme, oč běží.
Konfederace čsl. zaměstnavatelů má
zájem, jak jsem již dovodil, aby se nesjednávaly
smlouvy vůbec. To je ta jediná politika, která
se u nás v táboru zaměstnavatelském
dělá. A tak tedy i Svaz čsl. bank, ač
morálně donucen jednak usnesením městské
rady, jednak zásahem vlivných činitelů
národohospodářských, aby znovu navázal
styk s úřednickými organisacemi, zase přestal
vyjednávati, poněvadž má pravděpodobně
příkaz, aby k dojednání smlouvy vůbec
nedošlo. A vidíme, že jsou to ředitelé
bankovních ústavů, kteří právě
znemožňují tuto dohodu. A proč právě
ředitelé?
Slavná sněmovno! Tato vláda prohlásila,
že bude spořiti ve státní správě,
a zejména je to p. dr Engliš, který
na této morálce staví celý svůj
finanční systém. Ale pan dr Engliš
by měl také zasáhnouti tam, kde je třeba
korektur a náprav. Uvážíme-li, že
průměrný plat smluvního bankovního
ředitele činí půl milionu Kč,
průměrný plat vrchního ředitele
bankovního jeden mil. Kč - ručím za
tyto cifry, a úplně se to vyrovnává,
poněvadž v Živnobance máme také
ředitele, který má 5 až 6 mil. Kč
ročního příjmu - tedy nelze si představiti,
že tito pánové s milionovým příjmem
zamítají nepatrné požadavky malého
úředníka bankovního, který
je nositelem celé administrativy finanční
u nás, který je, řekl bych dozorcem toho
pořádku finančního. Tomu se nechce
dáti ta úprava, ale několik ředitelů
požívá těchto nemožných,
nemravných platů. Někdo v ministerstvu financí
měl odvahu připraviti osnovu zákona, kterým
by se revidovaly platy a smlouvy bankovních ředitelů.
Kde je ta osnova? Nechť vláda tuto osnovu předloží!
My budeme pro ni hlasovati. Ať předloží
osnovu zákona, kterým se budou tyto platy revidovati,
aby se opravdu v našem finančním hospodářství
udělal pořádek!
Pánové, těchto ředitelů nemáme
málo, máme jich dost. Zase uvádím
statistiku. Na 10 až 12 subalterních úředníků
bankovních připadá, prosím, jeden
ředitel! Je také někdo ředitelem,
kdo má příjmů pouze 100.000 Kč.
To je ovšem proletář, se kterým se nakládá
podle zákona o obchodních pomocnících.
100.000 Kč - to je nejhorší plat. Ale poněvadž
máme daleko opulentnější platy, průměr
je takový, jak jsem uvedl. Mám za to, že tyto
cifry dokazují, jaké nemožné jsou poměry
v našem bankovnictví, a je to také hanba stran,
které klidně přihlížejí
k tomu, že bankovní úředník nemá
dosud své poměry upraveny ve formě kolektivních
smluv a že musí denně s těmito pány
s milionovými příjmy o své příjmy
bojovati.
Předseda (zvoní): Upozorňuji
pana řečníka, že řečnická
lhůta již dávno uplynula.