Úterý 26. dubna 1927

Posl. Klein (pokračuje): Pokud osnova zákona, o kterém jednáme, hovoří také o pojištění, chci připomenouti, že převody z náhradních ústavů do všeobecného pensijního ústavu dějí se namnoze velmi vlekle a že také při určité neopatrnosti mohou býti pojištěnci namnoze poškozeni. Reklamuji tedy požadavek v tom směru, aby onen odstavec zákona, o kterém právě jednáme, byl opravdu praktikován také ve prospěch pojištěnců.

Pánové, my předkládáme slavné sněmovně dva návrhy k této osnově. Jeden návrh týká se ochrany zaměstnanců. Máme za to, že nesmí se více opakovati, aby při splynutí podniků byli propouštěni zaměstnanci. Já jsem jeden konkretní případ z Brna již uvedl. Žádáme, aby úlevy podle tohoto zákona přiznaly se pouze oněm podnikům, které do nového útvaru právního převezmou plnopočetně zaměstnance podniků na splynutí zúčastněných a které těmto zaměstnancům zaručí platnost pracovních a mzdových úmluv, jakož i zvykových práv. Chceme, aby zaměstnanci v každém případě byli tímto zákonem chráněni.

Jestliže by snad z důvodů legislativních byly námitky, aby tento nový § 11 byl většinou sněmovny přijat, předkládáme druhý návrh, eventuální, ve formě návrhu resolučního, který v podstatě opakuje naše požadavky pro ochranu zaměstnanců.

Hlasujíce pro tento zákon, potvrzujeme snahy pro oživení naší výroby a tím pro opatření práce našim zaměstnancům, v jichž prospěch předkládáme tyto doplňovací návrhy, a prosíme slavnou sněmovnu, aby je přijala. (Potlesk poslanců čsl. soc. dem. strany dělnické.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. Kreibich. Dávám mu slovo.

Posl. Kreibich (německy): Návrh, o němž nám rozpočtový výbor podává zprávu, není nic jiného, než zákon k podporování soustředění kapitálu. Neboť účelem splynutí není nic jiného než spojování závodů, spojování podniků, není nic jiného než právě soustřeďování kapitálu ve stále menším počtu rukou. Toto soustřeďování kapitálu souvisí s kapitalistickým vývojem a bylo by jistě chybou stavěti se proti tomuto vývoji a chtíti tento vývoj zameziti, aniž bychom chtěli vůbec odstraniti kapitalistické hospodářství. Také nás ani nenapadá, domnívati se, že lze zameziti soustředění kapitálu v kapitalistické společnosti, ale musíme se postaviti proti tomu, aby toto soustřeďování kapitálu, které se provádí výlučně ve prospěch kapitalistického hospodářství, bylo podporováno na útraty poplatníků. Musíme se postaviti proti tomu, aby se soustřeďování kapitálu užívalo k tomu, aby se zhoršoval stav pracujících tříd, musíme se postaviti proti tomu, aby se provedlo soustředění kapitálu proto, aby veškerý hospodářský život byl vydán všanc neomezenému panství velkokapitálu. Proč kapitalisté provádějí toto soustřeďování? Za prvé je provádějí proto, aby uskutečnili svá úsilí o monopolisování, aby pomocí tohoto soustředění monopolisovali výrobu a podnikatelství v rozličných odvětvích v rukou několika málo velkokapitalistů, a za druhé ovšem provádějí toto soustřeďování také proto, aby zvýšili zisk. Při tom kapitalisté zcela samozřejmě sledují politiku soustřeďování ve svůj prospěch. Uvádějí-li se pro soustřeďování nebo pro podporu soustřeďování kapitálu jako odůvodnění tak zvaná hospodářská hlediska, jest to starý známý manévr kapitalistů, že zájmy svého zisku líčí jako zájmy hospodářské. Logika návrhu jest krátce řečeno tato: Kapitalistům má se za to, že provedou opatření, které má za účel zvýšiti jejich zisk, tedy kapitalisty obohatiti, dostati ještě darů. Vládní většina tím setrvává na staré zásadě, že dlužno vzíti chudým, aby se to dalo bohatým. Vládní většina, která pluje pod klerikálním vedením, jest tedy jaksi obráceným svatým Kryšpínem. Tento kradl bohatým kůži, aby z ní mohl dělati boty pro chudé; vládní většina okrádá chudé, aby mohla dávati dary boháčům. Místo aby chránila lid proti vykořisťování velkokapitálem, vládní většina pomáhá svým zákonodárstvím a prováděním svých zákonů vydati hospodářský život monopolnímu velkokapitálu.

Návrh sám jest jen důsledným pokračováním ve dřívějších opatřeních, která byla již učiněna ve prospěch soustředění kapitálu v této konkrétní formě splynutí, spojování podniků. Již dříve byla zrušena daň z obratu, když jeden podnik byl pohlcen druhým. V daňovém návrhu máme ustanovení, že se nesmějí zdaňovati zálohy podniků, které likvidují, aby splynuly s jinými podniky. Nyní dostáváme vládní návrh, podle něhož mají býti poskytnuty kapitalistům zvláštní dary, pokud jde o poplatky při splynutích. Úplně souhlasíme s tím, aby spořitelnám a společenstvům, aby všem podnikům, které nejsou vedeny s kapitalistických hledisk, byly poskytnuty všechny možné daňové a poplatkové úlevy, a ovšem souhlasíme i s tím, dostává-li se těmto podnikům takových úlev a osvobození i při splynutích, což jest konečně částečně obsaženo i v tomto návrhu. Ale zcela rozhodně musíme se vysloviti proti tomu, aby akciovým společnostem, podnikům vedeným s kapitalistických hledisk dávalo zákonodárství v tomto bodě, jako v mnohých jiných bodech dary. Akciové společnosti nejsou sice zplna osvobozeny od poplatků při splynutích, ale rozličná ustanovení jsou tak formulována, že z toho de facto vyplývá osvobození od poplatků. Na př. ustanovení o emisi nových akcií v souvislosti se splynutím a ustanovení o emisním kursu akcií a konečně ustanovení o připočtení dřívějších poplatků. Jsou taková, že kapitalistům bude možno rozličnými manipulacemi na burse a mimo ni dosíci skutečného osvobození od poplatků. Rozhodně se musíme vysloviti zvláště také proti §u 10 návrhu, jímž vládní většina dává kapitalistům dar na útraty obcí, neboť tento paragraf obsahuje ustanovení, že při převodu nemovitosti nebo podílů na nemovitostech uskutečněném v souvislosti se splynutím nesmí se předpisovati a vybírati obecní dávka z přírůstku na majetku. Tento paragraf jest s to poškoditi obecní finance a proto musíme býti proti němu. Že vládní většina nechce vynechati ani této příležitosti, aby finančně nepoškodila obcí, táž většina, která nejen v zákoně o obecních financích, nýbrž také v daňovém návrhu na několika místech neúnavně pracuje k tomu, aby obce finančně poškodila a zhoršila jejich stav proti dosavadnímu, ukazuje již skorem perversní chtíč vládní většiny, že při každé příležitosti pomýšlí na to, aby obce poškodila. Skorem se mi zdá, jakoby v této vládní většině byla nějaká zvláštní osmička, která by neměla jiného úkolu než přemýšleti při vypracování každého návrhu, jak by se tam mohlo dostati zase něco proti obcím. Ustanovení, že tento zákon má býti platný jen do 31. prosince 1929, činí sice na venek dojem omezení, ale ve skutečnosti bylo učiněno jen proto, aby se stálou hrozbou, že zákon automaticky uplyne dnem 31. prosince, podporovala ještě více úsilí o splynutí, aby se naléhalo na to, aby tato úsilí o soustředění byla urychlena. Neboť kdyby i s koncem roku 1929 neměl býti soustřeďovací proces ještě dostatečně ukončen, bude tato vládní většina a také každá jiná vládní většina, která bude státi na kapitalistickoměšťácké půdě tohoto státu, úzkostlivě pamatovati na to, aby i dále pečovala o podporu kapitalistického úsilí o soustředění.

Příznačné pro tento návrh a také pro celou vládní většinu jest, že v návrhu není ani slova o tom, jak dlužno chrániti dělníky a zaměstnance podniků, které splývají, proti poškozování souvisícímu s provedením splynutí. A přece víme ze zkušenosti, že každé takové splynutí bylo dosud vždy opatřením, které bylo provedeno na újmu dělníků a zaměstnanců. Víme, že takovými splynutími, pokud byla dosud provedena, bylo již tisíce dělníků a sta zaměstnanců zbaveno chleba. Také zde se právě znovu ukazuje, že každé opatření, které činí kapitalismus v hospodářském - jak se vyjadřuje - oboru, za účelem zvýšení jeho zisků, za účelem - jak zní tato fráze - podporování hospodářství, provádí se vždy na útraty dělníků, takže každé z těchto opatření jest vždy spojeno s těžkým poškozením pracujících tříd. Nesmíme se tomu ovšem diviti. Neboť diviti se tomu, že se kapitalisté chovají k dělnictvu nepřátelsky a říkati, že organisace průmyslníků jest velice krásná věc, že však má jednu chybu, totiž že jest k dělnictvu nepřátelská, jest právě tak duchaplné, jako kdyby někdo řekl: Tygr jest docela krásné zvíře, ale má chybu, totiž, že má zuby. Bylo by mnohem lepší, kdyby se někdo, místo aby se divil, vyslovil pro to, aby moc dělnických organisací a také jejich taktika, jejich energická vůle k boji proti podnikatelům byly utvářeny tak, aby tajemník podnikatelů na nejbližší valné hromadě Svazu průmyslníků musil říci, že by odborové organisace byly hezkou věcí, že však mají jednu chybu, totiž že jsou nepřátelské vůči podnikatelům, že mají příliš mnoho chuti k útokům proti podnikatelům. Bylo by mnohem lepší, kdybychom sami vycenili zuby než abychom se divili tomu, že jiní mají v ústech zuby. Že tato stabilisační opatření, k nimž patří také úsilí o soustředění kapitálu, o splynutí podniků, se provádějí tak, že při každé z těchto příležitostí se cení zuby na dělníky, tomu bude vždy tak, dokud bude existovati kapitalistické hospodářství a dokud se kapitalistům přenechá provádění opatření - jak se praví - "ku podpoře hospodářského života". Logika, kterou dělnické strany musejí z toho vyvozovati, může býti jen ta, že nelze poskytovati kapitalistům žádných zákonů, žádných výhod, žádných předností, pokud jde o provedení jejich stabilisační politiky, byť zákon byl sebe krásnější, právě proto, poněvadž kapitalisté mají provedení vždy v rukou a využijí ovšem všech těchto opatření proti pracujícím třídám.

Vytýkal-li jsem návrhu chybu, že neobsahuje ustanovení na ochranu dělníků a zaměstnanců proti následkům splynutí, a poukázal-li jsem při tom na dosavadní zkušenosti, rád bych na tomto místě zvláště konstatoval, že právě tato otázka hraje dnes velkou úlohu ve hnutí bankovních úředníků Československé republiky. Jest to tím důležitější, když právě vláda a její většina se snaží podporovati splynutí se zvláštním zřetelem na bankovní kapitál. Také z důvodové zprávy a ze všeho, co dosud o této otázce splynutí psaly a mluvily měšťácké, vládní strany, vyplývá, že si vláda přeje především soustředění bankovního kapitálu a že je chce podporovati. Pohlížíme-li na to s hlediska domnělého "všeobecného hospodářství", kterého ve skutečnosti není, neboť jest jen kapitalistické hospodářství - jest to zajisté lákavá myšlenka, že místo mnoha bank má jich býti jen několik. Ale prakticky, v konkrétních poměrech kapitalistického hospodářství neznamená soustředění bankovního kapitálu nic jiného, než že celý náš hospodářský život, celá naše výroba, především veškeré naše úvěrnictví a peněžnictví má býti podřízeno finančnímu kapitálu, panství několika velkobank, několika bankovních velikánů. To může jedině býti politickým výsledkem soustřeďovacích snah v bankovnictví v kapitalistickém státě.

Ale právě u bank se ukazuje, jak banky, podnikatelé, kapitalisté chtějí využíti této příležitosti, aby zbavili chleba sta zaměstnanců. V jednání mezi organisacemi bank a bankovních úředníků žádaly banky, aby směly dáti výpověď 10% definitivních zaměstnanců, a to nejvýše do 5 služebních let, a tento požadavek, jenž má významný úkol při jednání, Svaz bank zaostřil ještě požadavkem, aby i nad to mohli býti propouštěni starší definitivní úředníci s delší dobou činné služby než pětiletou, nastane-li splynutí nebo zruší-li se odbočky. Zde tedy vidíme, jak se již dnes bankovní kapitál v poměru ke svým zaměstnancům připravuje na tato splynutí a předkládá-li nám dnes vládní většina takový zákon, jímž se tato splynutí podporují dary poskytovanými kapitalistům, a nenachází-li tato vládní většina ani v zákoně, ani v důvodové zprávě, ani ve zprávě referentově slůvka o osudu dělníků a zaměstnanců splynulých podniků, ukazuje to jasně a zřetelně, že tato vládní většina jest jednoho smýšlení s kapitalisty, kteří chtějí využíti splynutí, aby tisíce dělníků a zaměstnanců zbavili chleba a že tato vládní většina jest především jednoho smýšlení se Svazem bank, který již zamýšlí propustiti sta zaměstnanců, budou-li provedeny soustřeďovací snahy v bankovnictví. To nehledě k jiným zásadním hlediskům, nutí nás, abychom proti tomuto návrhu, proti tomuto daru kapitalistům hlasovali a protestovali. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena. Žádám o přečtení podaných návrhů.

Zástupce sněm. tajemníka Nebuška (čte):

1. Návrh posl. Patzela a druhů:

Navrhujeme, aby zpráva rozpočtového výboru tisk 958 k vládnímu návrhu tisk 920 byla vrácena rozpočtovému výboru, aby znovu o ní pojednal.

2. Doplňovací návrh posl. Kleina a soudr.:

Navrhujeme zařadění nového paragrafu za § 10 osnovy (§ 11):

"Úlevy podle tohoto zákona přiznávají se pouze podnikům, které do nového útvaru převezmou plnopočetně zaměstnance podniků na splynutí zúčastněných a které těmto zaměstnancům zaručí platnost pracovních a mzdových úmluv jakož i zvykových práv."

3. Eventuální resoluční návrh posl. Kleina a soudr.:

Nebude-li přijat navržený nový § 11, navrhujeme resoluci:

Vláda se vybízí, aby, provádějíc zákon o poplatkových úlevách při splynutí nebo přeměně právního útvaru některých podniků, působila k tomu, aby úlevy byly poskytnuty pouze podnikům, které do nového útvaru převezmou plnopočetně zaměstnance podniků na splynutí zúčastněných a které těmto zaměstnancům zaručí platnost pracovních a mzdových úmluv jakož i zvykových práv.

Předseda (zvoní): Tyto návrhy mají dostatečný počet podpisů a jsou předmětem jednání.

Dávám slovo p. zpravodaji posl. dr Samkovi k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Samek: Slavná sněmovno! Oba pp. řečníci "proti" vytkli sice osnově jistou tendenci, kterou nemohli schvalovati, ale nezamítali tuto osnovu a priori a zcela.

Pan posl. Klein uznal, že tato osnova má také dobrou stránku, a otevřeně to přiznal. Ovšem připojil k tomu určitá přání a zejména naznačil, co by podle jeho mínění mělo býti opatřeno, aby to, co je dobře zamýšleno, nezvrátilo se v něco, co by dobrým již nemohlo býti nazváno.

Pan posl. Kreibich vyslovil se, jestli jsem mu dobře rozuměl, v tom smyslu, že by nezamítal tuto osnovu, kdyby úlevy byly rozděleny: pro jedny by si přál těch úlev, pro druhé nikoli; čili jinými slovy, on by rozvrhoval podniky societní na dvě části, na hodné a méně hodné, ovšem se stanoviska svého politického názoru. Ty kapitalistické - mohu-li tohoto označení užíti - to jsou ty nehodné a ty druhé, které nejsou kapitalistické, to jsou ty hodné. Hodným by úlev přál, druhým nikoli. Mám za to, že jsem tomu dobře rozuměl. (Posl. Kreibich: Výklad do čítanky pro obecnou školu! - Veselost.) Dobře.

Budiž mi dovoleno, abych trochu obšírněji mohl reagovati na to, co pan posl. Kreibich řekl, pokud se týče podniků první kategorie, které on nazývá kapitalistickými. Nikde na celém světě, ani kdybychom předělali celé zřízení na komunistické, nemůže hospodářství bez kapitálu vůbec býti. Tedy jestli tyto podniky nazýváme kapitalistickými, či nenazýváme, je to hádka o slovíčko a podstata věci tím není žádným způsobem měněna. Je docela jasno, že i v takovém zřízení, jako je komunistické, bude dána přednost většímu podniku, jen když bude lépe plniti svůj hospodářský úkol, před roztříštěnými a neekonomickými podniky. Mohu prokázati - ostatně je to všeobecně známo - že ani v sovětském Rusku myšlenka lepší organisace a koncentrace velikých podniků, velkých hospodářských celků se nezamítá. Tento zjev čistě hospodářský není jen u nás, nýbrž i jinde, v Rusku. (Posl. Bolen: U nás je nezaměstnanost!) Tuto otázku jsem ještě nezkoumal a dám se od vás poučiti, jestliže máte možnost dokázati, že tam je lepší zaměstnanost než u nás. Prozatím vím, že není lepší, a tedy nemůžete mě tím přesvědčiti.

Chci říci dále, že pan posl. Kreibich poznamenal, že touto osnovou se vlastně podporuje koncentrace kapitálu, vývoj kapitalismu k velkokapitalismu, tedy k něčemu, co se má se stanoviska jeho politických názorů potírati. Ale ovšem musí také doznati, že konec konců nestane se žádné neštěstí, jestliže ten vývoj půjde o něco rychleji, než de facto se děje. Panu posl. Kreibichovi podle jeho opakovaných tvrzení ten vývoj od soustavy kapitalistické k té nové lepší soustavě nejde tak rychle, jak by bylo žádoucno. Jestliže by tedy bylo možno touto osnovou trochu ten vývoj popostrčiti, aby šel rychleji, nemusil by pan posl. Kreibich se svého stanoviska býti proti tomu, naopak měl by říci: Zaplať pánbůh, ti kapitalisté to sami urychlují a já budu pro to hlasovati. (Veselost.) Tedy i z tohoto druhého důvodu vlastně by mohl pan posl. Kreibich osnovu doporučiti. (Výkřiky posl. Mikulíčka.)

Nyní pokud se týká vývodů pana posl. Kleina. S povděkem a zadostiučiněním konstatuji - a myslím, že jsem dobře rozuměl - že pan posl. Klein vyslovil názor, že na rozkvětu a rozvoji podniku záleží nejen podnikateli, nýbrž i zaměstnanému a že je to eminentní otázkou státní, je-li možno nalézti vhodný prostředek, aby podniky naše, ve kterých nejen zaměstnavatel má svou existenci a nachází své štěstí vezdejší, nýbrž i zaměstnanec možnost své obživy a dosažení relativně co největšího blahobytu, prosperovaly, aby se ho užilo, aby tento účel byl splněn.

Prosím, to je věc, se kterou mohu na celé čáře souhlasiti. V této otázce nemůže býti mezi námi rozdílu, poněvadž není zajisté účelem žádného člověka jen nashromažďovati kapitály a neuměti těchto kapitálů užíti způsobem, který bych já nazval společensky kulturním. Je jasno, že i kapitalista nebo podnikatel, ať ho nazýváte tak či tak, každý podnikatel dnes dobře cítí a ví, že podnik a jeho zdar je zajištěn nejen jeho odpovědností, jeho zkušeností a dovedností, nýbrž i tím, jestliže zaměstnanec v jeho podniku spolu s ním dohromady cítí a ten jeho podnik quasi považuje za svůj.

My víme, že zaměstnanci naši skutečně z převeliké většiny tento názor mají, víme, že se těší, jestliže se podniku dobře daří, ba co více, oni se dovedou tím pochlubiti, ačkoliv jim podnik nepatří, a jsou hrdi na to, jestliže podnik, ve kterém oni pracují, jest podnik vynikající, ne zkomírající nebo malicherný. Oni mají radost, mohou-li říci: "My jsme zaměstnáni v podniku dobrém, náš podnik je vyspělý, je na výši doby, my něco dokážeme" a pod.

To je po mém soudu stanovisko zdravé, prospěšné našemu podnikání a jest si jenom přáti, aby toto stanovisko, tento správný názor dělnictva a zaměstnanectva veškerého se udržel a našly se cesty a prostředky, aby tento názor čím dále tím více se projevoval v přesvědčení, že konec konců nejlepší mzdovou politikou je vždycky dorozumění a nikoli boj.

Pan posl. Klein, když pojednával o tomto zákonu, který nezamítal a jehož tendenci, zlepšiti a zdokonaliti organisaci podniku, uznával, přešel k politice průmyslové, později obchodní a konec konců také k politice, která leží vedle, řekněme, k politice mzdové v bankách. Je to vskutku velmi lákavé o této věci trošičku obšírněji se zmíniti, jenže nechci zneužíti příležitosti při jednání o osnově, jejíž působnost a účel týká se malého výseku hospodářského.

Je pravda, že politika průmyslová musí míti zření nejen k poměrům, které jsou na trhu světovém, mezinárodním, že musí dovésti se vypořádati se světovou konkurencí, nýbrž že politika průmyslová nesmí přehlížeti ani zjevy, které jsou způsobilé, aby na výkonnost a i na náladu, smýšlení a chuť k práci dělnictva a zaměstnanectva měly vliv. O tom není naprosto sporu. Jestliže by skutečně poměry byly takové, že by náš průmysl nemohl nalézti jinou cestu než tu, o které mluvil pan posl. Klein, pak ovšem jsme ve zlé situaci, ale konec konců jako ten, který skoro zoufá, musíme říci: Je to špatná politika, ale je vlastně ještě lepší nežli politika žádná.

My si nepřejeme, aby byly poměry tak desolátní a tak špatné, abychom musili až k tomuto nejkrajnějšímu, jak se říká, sahati, ale přece jen je pravda, že za žádných okolností nemůžeme dopustiti a připustiti, aby konečně, z důvodů těch nebo oněch, nám naše podniky, naše hospodářství odumíralo nebo vůbec nebylo schopno života, poněvadž odumíráním se ovšem situace nezlepší, nýbrž naopak se zhorší.

Do jaké míry jest možno nalézti cestu k našemu dělnictvu, k našemu zaměstnanectvu dorozuměním, jakými prostředky dojíti k tomu, aby schopnost, dokonalost a vyspělost našich podniků se zvýšila a povznesla na takovou výši, na jaké musí býti zejména se zřetelem na konkurenci zahraniční, jest ovšem otázka. Bylo by nutno tuto otázku řešiti od oboru k oboru a někde od podniku k podniku a trochu ji také prozkoumati, poněvadž víme, že jsou podniky stejné kategorie, ve kterých zaměstnavatel dovede dělati divy se svým dělnictvem, a jsou podniky téže kategorie, dobře vybavené kapitálem, a přece to nejde ku předu. V této věci je dobře ne příliš generalisovati, nýbrž trochu více individualisovati a trochu více se všímati těch podniků. Jest možno, že mnozí zaměstnavatelé dobře si nevšímají ani svých dělníků, jest možno, že některý zaměstnavatel, bohužel, i když rozhoduje o důležitých otázkách svého zaměstnanectva a jejich poměrech, snad nemá ani dostatečné vědomosti o těch věcech a jejich poměrů nezná. Dokud byly poměry mezi zaměstnancem a zaměstnavatelem, řekl bych, bojovné, skoro nepřátelské, dokud proti sobě stál tábor organisovaný proti organisovanému, dokud bylo vyloučeno, aby kdokoliv mimo organisaci s druhým přátelsky promluvil, nebylo ovšem možno nalézti vhodnou cestičku k zlepšení poměrů. Tuto dobu máme již za sebou a dnes je možné - jak máme již řadu zkušeností z politického života po převratu - aby všichni, jimž na zdaru podniku záleží, ať jest to zaměstnanec či zaměstnavatel, přátelsky si spolu pohovořiti o věcech, které jsou jim společné.

Nemohu se ovšem pouštěti do rozboru, co pánové tak ze široka o mzdové, cenové, obchodní a celní politice projevovali, ale opakuji, že za všech okolností dáváme přednost dohodě, a to dohodě přátelské mezi jednou a druhou kategorií, před bojem, neboť beztak nejprudší boje končívají dohodou a o každé dohodě a smíru je známa stará pravda, že lepší hubený smír než vyhraná bitva, poněvadž konec konců vždycky někdo musí útraty takových bitev zaplatiti.

Pokud se týče podaných pozměňovacích návrhů, chtěl bych poznamenati:

P. posl. Patzel navrhuje, aby se zpráva vrátila rozpočtovému výboru k novému projednání. Důvod pro to není uveden, nemohu tudíž s jeho návrhem projeviti souhlas.

Pp. posl. Klein a soudr. navrhují, aby návrh vládní podle znění zprávy výborové doplněn byl ještě novým §em 11: "Úlevy podle tohoto zákona přiznávají se pouze podnikům, které do nového útvaru převezmou plnopočetně zaměstnance podniků na splynutí zúčastněných a které těmto zaměstnancům zaručí platnost pracovních a mzdových úmluv jakož i zvykových práv".

Nemohu tento návrh doporučiti ku přijetí, a to z těchto důvodů: Jest možné, kdyby tento pasus do zákona byl přijat, že by byl překážkou fuse nebo přeměny, ačkoliv z důvodů hospodářských by bylo takové fuse naprosto potřebí již proto, poněvadž kdyby se neprovedla, podnik po případě by zahynul. Mám-li na vybranou podnik udržeti ve výkonnosti, ne pro původní počet zaměstnanectva, nýbrž třeba jen pro počet zaměstnanectva menší, a má-li ten menší počet zaměstnanectva v podniku jistou obživu, jest mi to milejší, než abych možnost fuse a přeměny vůbec znemožnil a po případě přivodil, že by žádný ze zaměstnanců, poněvadž by podnik dále existovati nemohl, zaměstnání pak neměl.

Opakuji, že provádění tohoto zákona nemá naprosto žádné tendence protizaměstnanecké, protidělnické, k tomu účelu, aby kapitalistům nebo podnikatelům dávala se do ruky zbraň nebo záminka, aby mohli zaměstnance propouštěti a pod. K tomu účelu se zákon nedělá, já to výslovně prohlašuji a popírám, že zákon má takovou tendenci, jak se domníval p. posl. Kreibich. Ale ovšem, jestliže by v konkrétním případě skutečně došlo k tomu výsledku, že by ve fusionovaném podniku bylo méně zaměstnanců, nelze také tomu brániti, jakmile tento menší počet dělníků v novém podniku může býti zaměstnán.

Pokud se týče eventuelního resolučního návrhu pp. posl. Kleina a soudr., který vyslovuje tuto podmínku, ovšem jinou formou, aby totiž vláda sama při provádění tohoto zákona činila podmínkou poskytnutí těchto úlev, jestliže podniky převezmou do nového útvaru plnopočetně zaměstnance podniků na splynutí zúčastněných a těmto zaměstnancům zaručí platnost pracovních a mzdových smluv, jakož i zvykových práv - je to vlastně totéž, vysloví-li se to v zákoně nebo uloží se vládě, aby takovým způsobem postupovala. Tedy z téhož důvodu, ze kterého jsem se nemohl přimlouvati za pojetí nového §u 11 do zákona, nemohu se také přimlouvati za resoluční návrh, ale opakuji velmi důrazně, že při předložení tohoto zákona nebylo zamýšleno, aby provádění jeho bylo podmínkou, pohnutkou nebo popudem k tomu, aby se proti zaměstnancům prováděla politika jim nepřátelská. (Výborně!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP