Čtvrtek 7. dubna 1927

Předseda (zvoní): Ke slovu není již nikdo přihlášen, rozprava je skončena.

Byl podán resoluční návrh. Žádám o přečtení.

Zástupce sněm. tajemníka dr Záděra (čte):

Resoluční návrh posl. Simma a druhů:

Vláda se vybízí, aby ihned odvolala výjimečná opatření v soudním okrese tanvaldském a v jednotlivých obcích jabloneckého soudního okresu, nařízená okresní politickou správou v Jablonci nad Nisou.

Předseda: Návrh má dostatečný počet podpisů a jest předmětem jednání.

Dávám slovo zpravodaji p. posl. dr Hnídkovi k doslovu.

Zpravodaj posl. dr Hnídek: Slavná sněmovno! Při projednávání účetní závěrky na r. 1925 rozpředla se zajímavá a jistě důležitá debata hospodářská, která by jistě lákala k odpovědi, ale budiž mi prominuto, že jako zpravodaj o účetní závěrce nemohu ovšem reagovati na vývody jednotlivých pánů řečníků, ačkoliv by to k debatě lákalo.

Já bych byl chtěl, a očekával jsem, že více času bude věnováno účetní závěrce samé, a to proto, poněvadž je-li kde na místě kritika, je na místě zde při účetní závěrce. Ve svém referátu jsem výslovně podškrtl, že rozpočet je toliko preliminářem výdajů a příjmů. Vlastním obrazem hospodářství je účetní uzávěrka, a zde by bylo jistě místo, aby se věnovalo této účetní uzávěrce hodně pozornosti a hodně kritiky. (Výkřiky posl. Kreibicha.) Já nic nemám proti rozpravě, právě naopak, řekl jsem, že by byla důležitá.

Jen několik kolegů věnovalo pozornost účetní uzávěrce, proto budiž mi dovoleno několika málo slovy dotknouti se vývodů pánů řečníků.

Především vzdala se zde jistě zasloužená chvála nejvyššímu účetnímu kontrolnímu úřadu, jak opravdu zasluhoval, protože nejvyšší kontrolní úřad při předkládání účetní uzávěrky projevil neobyčejnou píli a hbitost, se kterou vždy včas předkládá účetní uzávěrky proti dobám dřívějším. Ovšem nesmíme zapomínati také na účetní úřady jednotlivých resortů, bez kterých by jistě, kdyby nepředkládaly své účty, účetní uzávěrka nemohla býti včas sdělána, takže i těchto úřadů účetních musí býti vzpomenuto.

Důležitá jest a zasluhuje pozornosti výtka, že snad vláda nerespektuje pokynů nejvyššího kontrolního úřadu a že jej pokládá za nutné zlo. Já bych to neřekl. Když sledujeme rozpočty po roce 1924 za rok 1925, 1926 a 1927, vidíme, že právě vláda při sdělávání rozpočtů úplně respektovala přání nejvyššího kontrolního úřadu. Vzpomínám na příklad prozatímních platebních rozkazů, jichž v pozdější účetní uzávěrce se objevuje méně, rovněž virementů je málo a dokonce ve finančním zákoně na r. 1927 již jest hodně podškrtnuto, že virementů se nemá užívati. Jistě byly pokyny nejvyššího kontrolního úřadu plně vládou respektovány.

Co se týče jedn. řádu pro nejvyšší kontrolní úřad, musím říci, že dnes již jednací řád nemá té důležitosti, a to z toho důvodu, poněvadž zákon o nejvyšším kontrolním úřadě z r. 1919, č. 175, dnes skoro plně dostačuje. (Posl. Remeš: Nemá žádnou exekutivu!) Naopak, má velikou exekutivu, poněvadž v jednotlivých paragrafech v zákoně o nejvyšším kontrolním úřadě je výslovně řečeno, jaké možnosti má, jaká práva, že má právo vytýkati jednotlivým resortům, kde shledá nějaké nesrovnalosti a ty opět že mají povinnost respektovati jeho pokyny. Jiná věc jest rozdíl mezi jednacím řádem, který snad žádáme my, a starým jednacím řádem rakouským. Starý jednací řád rakouský upravoval spíše vnitřní úřadování, kdo má aprobovati atd. Dnes již jednací řád nemá zvláštní důležitosti, a to tím spíše, že nynější jednací řád bude nahrazen finančním řádem, na kterém se právě pracuje. Ovšem ani finanční řád nemůže býti již dnes a nemohl býti dosud předložen, poněvadž musí se zakládati na zkušenostech, které budeme míti s rozpočtem.

Já jsem při projednávání rozpočtu na r. 1927 řekl, že již docházíme k určité stabilisaci rozpočtu a teprve na základě této stabilisace, na základě zkušeností, které máme se sestavováním rozpočtu, může se tento finanční řád vytvořit. Na tomto finančním řádu se pracuje a v nejbližší době, jakmile budeme hotovi s berní reformou, podle mých informací, bude tento finační řád předložen, takže bude plně nahrazen jednací řád, o němž se kol. Remeš v debatě zmínil.

Co se týče výtky, že vláda věděla při sdělávání rozpočtu na r. 1924, že bude míti větší potřebu a že nedala do rozpočtu určité položky jen proto, aby prý byla rovnováha, nebylo tomu tak. Vláda již tehdy věděla, že není rovnováha a neměla tedy co skrývati, poněvadž v rozpočtu na r. 1924... (Posl. Remeš: Ministr Bečka nařídil Habrmanovi, že musí škrtnouti 200 milionů na invalidy!) se objevil deficit 600 mil. Proč by to byla skrývala? O tom není řeči. V tom rozpočtu deficit byl tak jako tak.

Samo sebou, že vláda potom musela přijíti s návrhy zákonů, aby mohla hradit nepředvídané potřeby. O těch věcech však dříve nevěděla, nevěděla na př. o provozním schodku košicko-bohumínské dráhy, nevěděla o potřebách pro válečné poškozence, o podporách v nezaměstnanosti atd. (Posl. Remeš: Ministerstvo soc. péče muselo škrtnout zákonné nároky na rozkaz ministerstva financí!) K tomu bylo potřebí zvláštního zákona, ale vláda nemohla vědět potom, jaké budou další schodky, a musela tedy přijíti s dodatečnými zákony. Jinak to nemohlo býti.

Co se týče prozatímních poukazů, já jsem ve svém výkladu o účetní uzávěrce řekl, proč tyto prozatímní platební rozkazy nastaly. Těchto platebních rozkazů bylo vydáno za hodně milionů ministerstvem nár. obrany za 411 milionů, ministerstvem zemědělství za 580 tisíc, u ministerstva veř. prací za 61/2. milionu. Řekl jsem také proč. (Posl. Remeš: To je porušování článku VIII finančního zákona!) Ne, nebyl porušen VIII. článek zákona, pane kolego, a bylo to v zájmu těch, kteří měli dodávati dodávky, aby tyto prozatímní platební rozkazy byly vydány. (Posl. Remeš: Já vím, oč jde, ale forma je nesprávná!) Jaké by byly důsledky? Objednávky by se musily stornovati dodavatelé byli by přišli o své objednávky, byla by řada dělníků bez zaměstnání. Bylo tedy v zájmu hospodářském, že tyto prozatímní platební rozkazy byly vydávány. Ovšem je správno, že příznivý výsledek je třeba přičísti tomu, že bylo vybráno velmi mnoho daní, že bylo určité předanění. To je pravda, ale proto děláme berní reformu, abychom tomu předešli. Zde však neběželo tak o daně samé. Spíše toto předanění tkvělo v hospodářství přirážkovém, kde je předanění největší, ne tak ve státních daních samých. To je předmětem berní reformy.

Správná je také výtka, že nebyly obcím dávány přirážky, na které měly právo. To všechno chápu, ale bohužel nemohu zde o této věci mluviti, to bude věcí rozpravy při berní reformě.

Virementy, kterých se objevilo roku 1924 dosti, byly omezeny při příštích letech na minimální míru. Virementy byly v souhlasu s Nejvyšším kontrolním účetním úřadem dělány a postupovalo se podle zákona.

Bylo zde poukázáno na to, že měl býti v účetní závěrce za r. 1924 vykázán náklad na úpravu platů státních zaměstnanců. To nemohlo býti r. 1924, poněvadž se to objevilo teprve v rozpočtu na r. 1925, takže by se bylo zde anticipovalo.

Těchto několik poznámek jsem pokládal za svou povinnost říci na vývody jednotlivých pánů řečníků, pokud se týkaly účetní uzávěrky.

Na ostatní vývody jako referent k účetní uzávěrce reagovati nemohu. Připomínám zvláště, že zde jde o účetní uzávěrku za r. 1924, tedy účetní uzávěrku vlády býv. koalice. Co se týče resoluce, která byla podána a přečtena, nemohu se vysloviti pro její přijetí, poněvadž nesouvisí nikterak s účetní uzávěrkou za r. 1924.

Navrhuji tedy jménem rozpočtového výboru, aby slavná sněmovna schválila účetní uzávěrku na r. 1924. (Potlesk.)

Předseda (zvoní): Přistoupíme ke hlasování. Sněmovna je schopna se usnášeti.

Míním dáti hlasovati o návrhu na schválení celého závěrečného účtu za r. 1924 najednou. (Námitek nebylo.)

Námitek není. Návrh můj je přijat.

Kdo tedy souhlasí s návrhem p. zpravodaje na schválení celého závěrečného účtu státních výdajů a příjmů za r. 1924, jak je obsažen v tisku 753. a to i s účtem státního melioračního fondu, dále s účtem státního bytového fondu a s účtem dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce r. 1924, nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím závěrečný účet státní za r. 1924 jest schválen spolu s účty státního melioračního fondu, státního bytového fondu a dávky z majetku a přírůstku na majetku do konce r. 1924.

Zbývá nám rozhodnouti ještě o resolučním návrhu pp. posl. Simma a soudr.

Kdo souhlasí s přečteným resolučním návrhem, který podali pp. posl. Simm a soudr., nechť zvedne ruku. (Děje se.)

To je menšina. Návrh je zamítnut.

Tím vyřízen je první odstavec pořadu.

Nebude-li námitek, přistoupíme nyní k projednávání záležitostí imunitních. (Námitek nebylo.)

Námitek není.

Přistoupíme tedy k projednávání odst. 10 pořadu, jímž je:

10. Zpráva výboru imunitního o žádosti hlav. stát. zastupitelství v Bratislavě za souhlas s trest. stíháním posl. dr Ravasze pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky (tisk 649).

Zpravodajem jest p. posl. Riedl. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. Riedl: Slavná sněmovno!

Den před volbami 14. listopadu 1925 konala Hlinkova slovenská ľudová strana veřejnou schůzi v Bátovcích, na níž mluvil nynější poslanec dr Ravasz.

Svými výroky na této schůzi prý se dopustil přečinu rušení obecného míru podle §u 14, č. 3 zákona na ochranu republiky a hlavní stát. zastupitelství v Bratislavě žádá proto za vydání posl. dr Ravasze.

Imunitní výbor uváživ všechny okolnosti, jmenovitě dobu volební, kdy výroky byly proneseny, navrhuje, aby posl. dr Ravasz k trest. stíhání vydán nebyl, jelikož výbor dospěl k názoru, že inkriminovanými výroky nebyla překročena poslanecká imunita.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen. Rozprava odpadá.

Přistoupíme ke hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. dr Ravasze.

Kdo souhlasí s tímto návrhem pana zpravodaje, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. dr Ravasze.

Tím vyřízen jest 10. odstavec pořadu.

Přistoupíme k dalšímu odstavci pořadu, jímž je:

11. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Olomouci za souhlas s trest. stíháním posl. Matznera pro přečin podle §u 14, č. 1 a přečin podle §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky (tisk 662).

Zpravodajem výboru imunitního je p. posl. dr Daněk. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Daněk: Slavná sněmovno! Podle zprávy podané okresní politickou správou v Mor. Berouně ze dne 27. dubna 1926 uspořádána byla německou nacionální stranou dne 24. dubna 1926 v Karlovci veřejná schůze německého lidu, na které mluvil posl. Matzner.

Ve své řeči dotkl se celé řady otázek veřejného života ve státě, odsuzoval politiku Benešovu, stěžoval si do útisku Němců v republice, proti čemuž Němci musí bojovati, i kdyby parlamentní stráž musela znovu zakročiti, dále mluvil o ochuzení německého národa okolkováním bankovek, kritisuje zákon o válečných půjčkách, o pozemkové reformě, sestátnění lesů prý postihlo pouze Němce, na poštách v německém území jsou samí Češi, dále mluvil o sociálním pojištění, jehož prý náklad zaplatí německý živnostník a průmyslník, o dani z obratu, kterou nazval lichvářskou, odsoudil jazyková nařízení.

Imunitní výbor ve svém projednávání v této záležitosti shledal ve všech pronesených výrocích velmi ostrou kritiku politických poměrů ve státě, zejména poměru německého národa k českému státu, že však tato kritika nevybočila z mezí poslanecké imunity. Posl. Matzner ve své řeči pronášel před voličstvem politické názory a směrnice své strany, jež jsou všeobecně známy jako utopistická přání.

Navrhuje tudíž imunitní výbor poslanecké sněmovně, aby posl. Matzner k trestnímu stíhání vydán nebyl.

Předseda: Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Matznera.

Kdo souhlasí s tímto návrhem pana zpravodaje, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Matznera.

Tím vyřízen jest 11. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce 12, jímž je:

12. Zpráva výboru imunitního o žádosti kraj. soudu v Chebu za souhlas s trest. stíháním posl. Krebse pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 1 a 5 zákona na ochranu republiky (tisk 667).

Zpravodajem jest p. posl. David.

Zpravodaj posl. David: Slavná sněmovno! Krajský soud v Litoměřicích - podotýkám, že ve zprávě imunitního výboru je omylem uvedeno v Chebu - žádá za souhlas s trestním stíháním posl. Krebse pro přečin rušení obecného míru podle §u 14, č. 1 a 5 zákona na ochranu republiky.

Deliktu toho měl se jmenovaný poslanec dopustiti řečí pronesenou na veřejné schůzi pořádané vídeňským stavem v "Sudetendeutscher-Heimatsbund" dne 7. března 1926 ve vídeňské lidové dvoraně. Poněvadž není přesně zjištěno, zda posl. Krebs mluvil na oné schůzi tak, jak udává zpráva zaslaná úřadům republiky, usnesl se imunitní výbor navrhnouti posl. sněmovně, aby nedala souhlasu k trestnímu stíhání výše jmenovaného poslance.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Krebse.

Kdo souhlasí s tímto návrhem pana zpravodaje, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Krebse.

Tím vyřízen jest 12. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

13. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zastupiteľstva v Košiciach za súhlas k trest. stíhaniu posl. Sedorjaka pre trojnásobný prečin podľa §u 14, č. 5 zákona na ochranu republiky (tisk 671).

Zpravodajem jest p. posl. dr Ravasz.

Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Ravasz: Slávna snemovňa! Posl. Sedorjak na verejnom shromaždení strany komunistickej vydržiavanom dňa 7. mája 1925 v meste Berehove povedal v jeho reči také vety, pre ktoré ho politický úrad oznámil štátnemu zastupiteľstvu. Na tomto základe žiada štátné zastupiteľstvo cestou hlavného štátneho zastupiteľstva v Košiciach vydať posl. Sedorjaka pre vety a výroky protiviace sa výšudaným paragrafom trest. zákona k trest. stíhaniu.

Imunitný výbor zaoberajúc sa touto záležitosťou, preskúmajúc ju dôkladne, usniesol sa posl. Sedorjaka nevydať k trest. stíhaniu pre inkriminované a udajne na shromaždení prednesené vety a výroky, a to ani v jednom prípade - poneváč ustálil, že posl. Sedorjak nenarušil svojej imunity prednesením v trestnom oznámení označených výrokov v žiadnom prípade.

Předseda: Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá a přistoupíme proto k hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna nesvolila k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Kdo souhlasí s tímto návrhem pana zpravodaje, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se nesvoliti k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Tím vyřízen jest 13. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

14. Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zastupiteľstva v Košiciach za súhlas k trest. stíhaniu posl. Sedorjaka pre prečin podľa §u 69, odst. 1 tr. zák. a §u 4, odst. 1 zák. čl. XL z r. 1914, prečin dľa §u 14, č. 3 zákona č. 50 Sb. z. a n. z r. 1923, prečin dľa §u 14, č. 1 a zločin dľa §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky, prečin dľa §u 2 a §u 4, odst. II zák. čl. XLI z roku 1914, ďalej pre prečin dľa §u 14, č. 3 a 5 zákona č. 50 Sb. z. a n. z r. 1923 a konečně priestupok dľa §u 46 zák. čl. XL z r. 1879 (tisk 672).

Zpravodajem jest p. posl. dr Ravasz. Uděluji mu slovo.

Zpravodaj posl. dr Ravasz: Slávna sněmovňa! Zpráva výboru imunitného o žiadosti hlav. štát. zastupiteľstva v Košiciach, ktoré žiada vydať posl. Sedorjaka k trestnému stíhaniu pre prečin dľa §u 69/1 tr. z. a §u 4, odst. I zák. čl. XL z r. 1914, prečin dľa §u 14, č. 3 zákona čís. 50/23 Sb. z. a n., prečin dľa §u 14, č. 1 a zločin dľa §u 15, č. 3 zákona na ochranu republiky, prečin dľa §u 2, §u 4, odst. II zák. čl. XLI z r. 1914, ďalej pre prečin dľa §u 14, č. 3 a 5 zákona č. 50/23 Sb. z. a n. a konečne priestupok dľa §u 14, č. 3 a 5 zákona č. 50/23 Sb. z. a n. a konečne priestupok dľa §u 46 zák. čl. XL z r. 1879.

Posl. Sedorjak predniesol reč dňa 10. novembra 1925 v obci Bilkách na verejnom shromaždení komunistickej strany. V jeho reči dľa oznámenia četníkov a okresného úradu použil takých výrazov, ktoré dľa mienky štátneho zástupcu v Berehove tvoria podstatu výšudaných trestných činov a preto ho žiada na základe citovaných paragrafov trestného zákona hlavné štátne zástupiteľstvo vydať k trestnému stíhaniu.

Dľa úradného hlásenia toto shromaždenie komunistickej strany v Bilkách odbývalo sa za veľmi burlivých okolností, ktoré zapričinil rečník posl. Sedorjak čiastočne jeho poburujúcou rečou a čiastočne jeho príkrym chovaním sa vôči intervenujúcemu úradníkovi štátnej správy. Následkom jeho reči ľud vo viacerých prípadoch neuposlechnul výzvy intervenujúceho úradníka, aby sa v pokoji rozišiel, takže četníctvo prinútené bolo až dvakrát na nich sa valiací dav bodákmi rozohnať. Posl. Sedorjak použijúc inkriminovaných výrazov prestúpil medze dovolenej kritiky politických pomerov, nadužil svoju imunitu a preto imunitný výbor navrhuje, aby poslanecká snemovňa v tomto prípade dala súhlas k trestnému stíhaniu posl. Sedorjaka.

Předseda (zvoní): Ke slovu není nikdo přihlášen, rozprava odpadá, přistoupíme k hlasování.

Pan zpravodaj navrhuje jménem výboru imunitního, aby posl. sněmovna svolila k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Kdo souhlasí s tímto návrhem pana zpravodaje, nechť pozvedne ruku. (Děje se.)

To je většina. Tím posl. sněmovna usnesla se svoliti k trest. stíhání posl. Sedorjaka.

Tím vyřízen jest 14. odstavec pořadu.

Přistoupíme k projednávání dalšího odstavce, jímž jest:

15. Zpráva výboru imunitního o žádosti sedrie v Nitře za souhlas s trest. stíháním posl. Hlinky pro přečin podle §u 14, č. 5zákona na ochranu republiky a přečin urážky četnictva podle §u 2 a §u 4, odst. II, §u 8, č. 3 zák. čl. XLI z r. 1914, dále přečin podle §u 11, č. 1 a 2 zákona na ochranu republiky (tisk 673).

Zpravodajem jest p. posl. dr Daněk. Dávám mu slovo.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP