Čtvrtek 7. dubna 1927

Posl. Bolen: Pánové! To, co řeknu, není ani stížnost, ani žalování, ani apel, to je pouhé konstatování faktu, že v Československu za vlády lžidemokracie dějí se věci, které byly v monarchistickém a policejním Rakousku prostě nemožny, věci, za které by se tam býval i ten nejčernější státník a byrokrat styděl a jichž tam nebyl schopen ani ten nejomezenější státní návladní.

Dr Joklík ve své předválečné knížce "Nauka o ústavě" píše o tisku: "Kde tisk po ústavě je svobodný, vrchnost (moc veřejná) nemá zásadně práva brániti občanům, aby tiskli anebo nechali tisknouti, co jim libo, ani práva zkoumati předem a schvalovati anebo neschvalovati, co občané chtějí tiskem vydati, ani práva, brániti, zejména opatřeními policejními, aby tiskopisy byly rozšiřovány." A dále: "Tisk hlásá veřejné mínění, uvědomuje lid, kárá špatné, chválí dobré, podněcuje k nápravám a pod. ač je-li dobrý. To je úkolem tak vznešeným a důležitým, že někteří spisovatelé a státníci svobodě tiskové mezi občanskými svobodami přiznávají význam přednější než kterékoliv jiné."

A tu je na místě otázka: Jak se daří u nás oposičnímu tisku, najmě komunistickému? Mluvím proto hned o oposičním tisku, najmě komunistickém, protože tiskoviny vládní a polovládní jsou mimo diskusi a hodí se na ně jen to, co napsal u příležitosti korupce benzinové žurnalista Heinrich: "Censurní prakse se v Československé republice vyvinula hanebně a naprosto neodpovědně. Ve způsobných novinách, zejména v novinách udržovaných ze státních peněz, nekonfiskují proti výslovnému ustanovení zákona ani předčasně uveřejněné žaloby ve věcech zcela nepolitických, nepříjemnému tisku se působí těžké škody konfiskacemi, které se pak třeba prohlásí s líbezným úsměvem za nedopatření, aniž se ovšem škody nahradí - byla by to dlouhá litanie a mělo by se očekávati, že tisk při této příležitosti si režim koaliční přidrží jak náleží u světla. Mělo by se očekávati, ale při vší své hlouposti tak naivní přece nejsem, abych očekával něco jiného, než zase jen zbabělost a ostudu." Tak se vyslovil měšťácký žurnalista o měšťáckém tisku.

Oposiční, najmě komunistický tisk a jeho redaktoři jsou objektem nejzuřivější a nejneslýchanější persekuce se strany buržoasní vlády, jak to znovu prokazuje případ odpovědného redaktora "Rudého Práva", spisovatele Ivana Olbrachta.

Dne 23. ledna t. r. mělo vyjíti "Rudé Právo" jako číslo Leninovo s řadou vědeckých, historických a teoretických článků k výročí smrti velikého vůdce dělnické třídy.

Buržoasii a její vládě šlo o to, aby dělnictvo nedostalo v den výročí svého velikého vůdce ústřední list komunistické strany do rukou, a proto nařídila prostřednictvím svého stát. zástupce obstavení celého nákladu "Rudého Práva" a současně podání žaloby na odpovědného redaktora pro článek "Situace a úkol socialistické internacionály" a "Rady člověka, stojícího stranou", v jichž obsahu shledáno podněcování podle §u 1 zákona na ochranu republiky, zákona to, který i podle názoru liberálních měšťáků krutě zasahuje do svobod tisku a je svým duchem i svými ustanovením i nedůstojným těch, kteří tolik mluví o svobodném národě. Protože redaktor Olbracht článek nepsal a nedal do tisku, byl žalován pro přečin opominutí péče odpovědného redaktora podle zákona z r. 1868. Za Rakouska bylo opominutí péče odpovědného redaktora trestáno nejvýše pokutou 50 Kč, zde byl spisovatel Olbracht odsouzen do tuhého vězení na 1 měsíc a k peněžité pokutě 1000 Kč, která se může eventuelně změniti v další vězení 14 dnů. Tento neslýchaný rozsudek, který mohla diktovati jen klerikální msta a třídní nenávist, vynesl senát zem. trest. soudu v Praze, jehož prvním votantem byl smutně pověstný vrch. rada Bouček. (Výkřiky komunistických poslanců.) Tohoto vrch. radu Boučka odmítl Olbracht pro zaujatost a také proto, že do převratu zmíněný trestní soudce přináležel k nejloyálnějším rakouským soudcům u pražského trest. soudu. Presidium zem. trest. soudu však neuznalo důvody Olbrachtovy, nýbrž uznalo vrch. radu Boučka za "nepředpojatého" a tak mu naznačilo, že může spustiti sekeru spravedlnosti, jak mu bude libo, že má volnou ruku proti bezkonfesijnímu spisovateli a redaktorovi, který se opovážil protestovati, aby v jeho trestní věci vykonával spravedlnost pověstný rada Bouček, který ještě měsíc po převratu měl ve své zasedací síni schován obraz Františka Josefa pro případ, že by to ještě jinak skončilo. (Výkřiky komunistických poslanců.)

První votant senátu rada Bouček prokázal pak svoji "nezaujatost" tím, že při líčení řval a přímo běsnil jako rozumu zbavený. Ale to je celkem vedlejší. Nestěžujeme si na vrch. radu Boučka, protože stížnost za tohoto režimu rovnala by se žádosti za povýšení dotyčného pána. Hlavní pro nás je to, že zde není vůbec žádné právní jistoty pro žalované redaktory, že redaktoři jsou žalováni a odsuzováni pro věci jinde otištěné a nekonfiskované a že se při tom mezi t. zv. demokraty nenajde ani jediný člověk, který by protestoval, který by pozvedl svého hlasu a ukázal, jaká je a komu slouží československá justice, že se nenajde také mezi t. zv. pokrokáři a demokraty jediný právník, který by na základě zkušeností ukázal, jak vinou klerikálů a těch, kdo klerikály drží, ocitla se celá justice ve psí, jak právní nejistota od soudů trestních přenesla se už i k soudům civilním, jak trestní řád a skutková podstata jsou pro mnohé trestní soudce ničím a jak pro věci v celku beztrestné jsou lidé odsuzováni k těžkému žaláři jenom proto, že jsou bez konfese a že jsou příslušníky komunistické strany.

Bezpočtukráte již soudcové typu Boučkova položili obviněnému jako jednu z prvních otázek, zda je organisovaným komunistou, a prostá odpověď "ano" stačila k odsouzení, i když nebyl čin prokázán tak, jak bylo k odsouzení třeba. Rakousko - monarchistické a policejní - udržovalo alespoň zdání právní formy, zde však jsme svědky způsobů, jakými se vyznačují jen konští hadlíři. S plnou nestydatostí se zde na příklad u některých senátů předstírá porada soudu tím způsobem, že soudcové odejdou ke dveřím místnosti sousedící s jednacím sálem, pootevřou tyto dveře, otočí se v nich a ihned se vrací ke stolu, aby odtud veřejnosti namlouvali, že soud se poradil. To je neslýchaná komedie a hanba, kterou právě tak jako klerikální kretenství při konfiskacích listů ukážeme celému světu na mezinárodní výstavě tisku v nejbližší době v Německu.

Více však než křiklavým je také případ soudr. Drotzara z Košic a soudr. Kleina ze Spiš. Nové Vsi. Tito soudruzi byli odsouzeni každý do žaláře na 2 měsíce, protože na schůzi prohlásili, že buržoasní vláda se chystá vzíti vojákům volební právo. Rozsudek odůvodněn tím, že zmínění soudruzi pobuřovali nepravdivými a vymyšlenými zprávami.

Tážeme se, jak odůvodní duchem i tělem zaostalý ministr spravedlnosti tento famosní rozsudek dnes, kdy volební právo vojákům bylo ukradeno.

Předseda (zvoní): Volám pana řečníka pro tento neparlamentární výrok k pořádku. (Hluk.) Prosím o klid.

Posl. Bolen (pokračuje): Jiný soudruh na Slovensku byl odsouzen do vězení na jeden měsíc žaláře jen proto, že vykřikl na schůzi: Ať žije jednotná fronta a Moskva!

Buržoasní časopisy odmítají podrážděně naše tvrzení, že československá justice je třídní justicí. Rozsudek nad Olbrachtem a také všechny poslední rozsudky vynesené proti našim řečníkům, poslancům, redaktorům a příslušníkům strany jsou nejlepším důkazem třídnosti československé justice, jsou nejlepším důkazem toho, že pomocí justice mstí se buržoasie důsledné oposici v bláhovém domnění, že tak něco získá. Nezíská však ničeho. Vytváří jen pro sebe samu velmi nebezpečný prejudic.

Rovněž tak nezíská buržoasie ničeho censurou. Bílá místa v novinách mluví konec konců k masám pracujících výmluvněji nežli celé knihy, mluví o tom, jak se to má ve skutečnosti v Československé republice se svobodou tisku a projevu mínění a jaká že je ta měšťácká demokracie.

Vaše censura od úmrtí prof. Heverocha je ještě jankovitější a bláznivější než byla dříve. Co se všechno konfiskuje, je prostě k neuvěření. Půjde-li to tak dosavadním tempem, dočkáme se toho, že i Washingtonská deklarace bude považována za spis velezrádný a bude konfiskována. (Souhlas komunistických poslanců.)

Co se všechno konfiskuje, toho dokladem je náš sjezdový protokol. V provolání k horníkům a železničářům v Československu zkonfiskovány byly tyto věty (čte): "Při tom vyslovujeme přesvědčení, že jediným účinným bojovným prostředkem v tomto okamžiku může býti všeobecná stávka na železnicích. Je však nutno, aby železničářské organisace se co nejrychleji dohodly o společném postupu s organisacemi poštovních a jiných státně-zaměstnaneckých kategorií a aby především svůj boj spojily s bojem horníků."

V řeči zástupce komunistické Internacionály byl zabaven tento pasus (čte): "V závodech má býti prováděna také neviditelná komunistická práce, má-li se skutečně vedení nejširších mas dobýti a upevniti. Tomuto nerozumějí ještě všichni soudruzi. V zemi jako u vás, kde tradice legální práce jsou staré, nerozumějí všichni soudruzi jen tak beze všeho, že v závodech musí býti prováděna také neviditelná komunistická práce. Je to nevyhnutelné, nechceme-li nejlepší soudruhy vydati nebezpečí, že vyletí ze závodů. Máme řadu stran, které svou práci musejí konati za illegálních poměrů a také jim je možno dosáhnouti velikého vlivu. (Další věta byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 7. dubna 1927 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 658 této těsnopisecké zprávy.)

Z řeči soudr. Hakena zabaveno toto (čte): "Důsledným hlásáním hesla národnostního sebeurčení je právem národností určiti svou státní příslušnost, bojem proti nacionálnímu útisku v jakékoliv formě, získá strana spojence v menšinových národnostech v zápase proletariátu s buržoasií. Osvobozenecké akce Slováků i Ukrajinců, jichž strana dobře dovedla využít a vésti, svědčí o významu národnostního hnutí, o důležitosti Leninových národnostních thesí. Nyní je třeba, a o to budeme dbáti, aby tyto Leninovy these byly veškerým proletariátem správně chápány a v revolučním smyslu proletariátem prováděny."

A z řeči soudr. Jílka dokonce zabaveno toto: "Komunistická strana vyšla z voleb do Národního shromáždění jako nejsilnější strana přes všechny švindle, jež se strany buržoasie (Tři další slova byla usnesením předsednictva posl. sněmovny ze dne 7. dubna 1927 podle §u 9, lit. m) jedn. řádu vyloučena z těsnopisecké zprávy. Viz str. 658 této těsnopisecké zprávy.) byly proti ní prováděny." (Výkřiky komunistických poslanců.)

A dále: "Závodních časopisů, ačkoliv jsou soudruzi přesvědčeni o tom, že jsou účinnou zbraní, je stále ještě málo a vycházejí v nepatrném nákladu. Závodní časopis není hračkou, nýbrž vykonáním velikého kusu práce ve prospěch revolučního hnutí. Přesto máme závodních časopisů málo, v malém nákladu, když uvážíte, že za minulé období byly vydány závodní časopisy v nákladu 83.312 výtisků. Další nedostatek je v tom, kdo píše tyto závodní časopisy. Ne všude uplatňuje se zásada, aby závodní časopis byl psán dělníky v závodě, aby si ho sami vyrobili, aby skutečně byl závodní časopis jejich orgánem, aby projevoval všechny nálady situace závodu, ve kterém je vydáván. Budou-li naše závodní časopisy vybudovány, jak mají býti, žádné persekuční opatření nemůže život strany zničiti nebo zastaviti."

Opakuji znovu. Všechny tyto věci přednášíme proto, aby širokým masám československého pracujícího lidu bylo zjevno, že proti režimu a systému, jaký zde panuje, je na místě, možná i nutná, jen důsledná nekolísavá oposice. (Potlesk komunistických poslanců.)

Předseda (zvoní): Dalším řečníkem je pan posl. G. Navrátil. Dávám mu slovo. (Předsednictví převzal místopředseda Slavíček.)

Posl. G. Navrátil: Slavná sněmovno! Z předložené účetní uzávěrky jest zjevno, že se opatrně hospodaří, a že se postupuje přísně podle finančního zákona. Jest jen litovati, že v předložené uzávěrce dosud není zřejmý výsledek požitkového systému, na nějž jest právem zvědavo nejen zaměstnanectvo, nýbrž i nejširší veřejnost. Nikdo totiž dnes po provedení zákona nevěří, že povolený náklad 650 milionů Kč bude vyčerpán. Vláda sice namítne, že není provedena dosud systemisace resp. povýšení na jejím základě, bude-li však toho dosahu, jak se proslýchá, pak nebude zvláštního nákladu vyžadovati. Vždyť povýšení do VI. stupnice neznamená žádné zvýšení příjmu, nýbrž jen naději na dosažení vyššího konečného platu, a to asi jen 5000 Kč ročně u II. služ. třídy, která přichází nejvíce v úvahu. Povýšení do V. stupnice u téže třídy znamená zvýšení příjmu jen asi o 2000 Kč ročně a vyšší konečný plat jen asi o 1000 Kč. Ale ani povýšení do vyšších stupnic není spojeno s nějakým zvláštním vyšším příjmem a tak možno tvrditi, že ani slušná systemisace sobě nevyžádá přílišného nákladu, který by přicházel vážně v úvahu nebo by mohl způsobiti překročení preliminovaného celkového nákladu. Proto šetření na systemisaci, ba i při místech III. a IV. stupnice, znamenalo by sice úsporu několika milionů, ba i snad jen několika set tisíc Kč, ale znamenalo by všeobecné zklamání a zvýšení nespokojenosti ke škodě administrativy a státu vůbec. Zvláště naléhavou, ba nezbytnou jest otázka tak zv. nadsystemisace, t. j. provisorní systemisace pro úkony, které nejsou vedoucí, ale přece zvláštního služebního významu a které byly dosud odměňovány jmenováním ad personam. Naše zaměstnanectvo přijalo celkem požitkový systém přes jeho tvrdosti příznivě. Jeho zásady jsou celkem zdravé a schopné uvésti do naší veřejné správy konečně pořádek, což přiznali i poslanci odboráři oposičních stran. Sám pro svou osobu musím, bohužel, na základě nabytých zkušeností přiznati, že mám málo důvěry ve velkorysou systemisaci, a proto žádám, aby byl dodržen slib daný svého času panem min. předsedou, že systemisace bude dána předem k prozkoumání posl. komisi vládních stran. Převzali jsme parlamentní odpovědnost za požitkový systém jako celek, a ježto je systemisace hlavní součástí tohoto celku, máme plné právo žádati, abychom byli předem slyšeni. Kdyby se při systemisaci uplatnila úzkoprsost a fiskální hledisko, byl by úspěch velikého díla platové úpravy zničen a za to bychom byli i my odpovědni. Hlavně pak žádám, aby byly systemisační práce co nejrychleji skoncovány, neboť další průtah jest velmi neblahý a vzbuzuje jen další nedůvěru a neklid. V každém případě však trvám na tom, aby povýšení provedené na podkladě nové systemisace mělo zpětnou platnost od 1. ledna 1927, jak nejen pan premier jménem vlády, nýbrž i pan ministr financí opětně slíbil, ba i zaručil.

Při této příležitosti urguji také na vládě, aby konečně použila zákonného zmocnění a povýšila místa s dražšími hospodářskými poměry do vyšší skupiny činovného. Poměry v činovném jsou tak neurovnány, že jest již čas, aby se zavedl i zde pořádek. Jak mně je známo, je statistický materiál již zpracován a stačí stanoviti již zásadní směrnice. Doufám, že není příčinou stálého vzdalování nápravy fiskální důvod, neboť jistě má pan ministr financí z preliminovaného nákladu na platovou úpravu dosti prostředků, aby mohl uhraditi tento vyšší náklad.

Součástí požitkového systému jest služební řád na železnici, vydaný vládním nařízením ze dne 5. března 1927, č. 15 Sb. z. a n. Vedle stabilisace platů a zavedení správnějšího systému, nežli byl systém alimentační, bylo tendencí zákona i prováděcího nařízení vládního pro železnice, unifikovati všechny státní zaměstnance, jak v oborech státní administrativy, tak i státních podniků.

Pokud se týče státních podniků, uznalo se již v §u 210 zákona č. 103, že jest u nich přihlížeti ke zvláštním poměrům a potřebám. Ale vládní nařízení této vyslovené zásadě naprosto nevyhovuje. Tímto nařízením železniční zaměstnanci jsou hůře posuzováni nežli zaměstnanci státní. Tak zejména byly zrušeny pro železniční úředníky III. a IV. služ. třídy, platy podnikových úředníků omezeny jsou na 5 nižších platových stupnic, I. a II. platové stupnice platí pouze pro pragmatikální t. j. státní železniční úředníky, tudíž jen pro ministerstvo, ředitele a jejich náměstky. Platy železničního úřednictva nebyly valorisovány stejným koeficientem jako platy státních úředníků. Při roztřídění podúředníků a zřízenců do platových stupnic nebylo dbáno velmi důležité zásady, na níž je vybudován zákon, totiž náležitého hodnocení výkonu. Tak na př. není výkon dostatečně hodnocen u četařů v dílnách, jichž předválečný příjem vůbec není valorisován, a u nižšího zřízenectva posunovačů, topičů a mnohých jiných kategorií.

Nejkřiklavější jest však naprosto nemožné podceňování úřednictva železničního statu III, zvláště však statu III a), na což jsem nucen zvlášť pana ministra železnic upozorniti. Jsem přesvědčen, že systém gážistů mimo služební třídu nehodí se na celý nynější status III a), a proto chápu jeho roztrpčení, neboť je to degradace, je to i mravní ponížení této tak důležité složky železničního úřednictva. Jeho skutečnou hodnotu úřednickou nelze jen tak popříti. Mám za povinnost upozorniti na resoluci přijatou v Národním shromáždění ze dne 13. března 1919, ve které se praví, že "státní správa podle přání samotného presidenta republiky získá v kancelářských zaměstnancích obojího pohlaví a v staničních mistrech odborně vyškolenou a českou úřednickou administrativu a exekutivu", neboť vykonávají nejen práce manipulační, nýbrž i účetní, technické, konceptní a při výkonné dopravní službě železniční. Úřednický status III a) zřízen byl nařízením ministerstva železnic ze dne 18. června 1921, č. 35.081, ve kterém výslovně bylo uvedeno, že bude pro něj předepsáno vyšší školní vzdělání, a následující výnos ze dne 23. srpna 1921, č. 47.603, toto předběžné vzdělání stanovil úspěšným absolvováním nižší státní průmyslové školy nebo jiné odborné školy této na roveň postavené, úspěšným absolvováním nižší střední školy, měšťanské školy a dvoutřídní obchodní školy s právem veřejnosti, nebo učebního běhu v měšťanské škole. Rovněž jest předepsáno, že doplňování tohoto statu úřednického děje se přijímáním úřednických čekatelů. Z těchto předpokladů vyplývá, že status III a) byl považován za plnoprávný stav úřednický, což ostatně potvrdil i další výnos ministerstva železnic ze dne 3. listopadu 1925, č. 56.580, v němž jest výslovně konstatováno, že jest to status s plnými právy úřednickými, s úřednickým charakterem, a přiznáno mu bylo právo kompetovati o místa úřednická. Ostatně není to novota poválečná. Neboť již před tím byly kategorie staničních mistrů a kancelářských výpravčí jmenovány individuelně úředníky a zvláště bývalé soukromé dráhy, o kterých bylo známo, že dovedou zvlášť dobře a úsporně hospodařiti se zaměstnanci, dovedly správně posouditi a ohodnotiti jednotlivce, a proto ještě dnes se setkáváme s úředníky mnohdy i na význačných místech přednostů stanic, skupinářů a referentů, kteří vyšli z podúřednické kategorie.

Jest pravda, že generálním přesunem podúředníků do stavu úřednického stalo se mnoho nesrovnalostí, které zvláště vyplynuly ze systému protekčního. Košický případ Schleiderových dětí byl jen zlomkem toho, co se i jinde dělo, a takovýmto způsobem vyrostla přítěž, které si veřejnost všímala a která způsobila, že z těchto protekčních hříchů vyrostlo nepříznivé posuzování úřednictva statu III a). Bylo by však velikou chybou, kdybychom z těchto zjevů posuzovali celý stav a kdybychom nedovedli rozlišovati, co službě železniční prospělo či co škodilo.

Mám za to, že aspoň v prováděcím nařízení, dokud nebude vládní nařízení napraveno, musí býti alespoň vyjádřen zcela jasně způsob a použití nynějšího úřednictva statu III a) a varoval bych v zájmu účelného hospodaření se schopnou silou úřednickou, aby snad z nesprávného výkladu byl status III a) zbavován míst, jež doposud s úspěchem zastával. Stejně mám za to, že mu musí býti poskytnuta možnost kompetovati na místa úřednická a že není ani v zájmu železniční služby, kdyby jakýmkoliv způsobem byl vyvolán nedostatek úřednictva a schopné úřednictvo statu III a) zůstalo při tom nepoužito.

Posuzuji-li jednotlivé případy, jest příkladně vyloženou nespravedlností, jestliže správce pomocného úřadu zařazen jest u železnice do skupiny gážistů, kdežto u ostatních resortů jest plnoprávným úředníkem. Totéž platí zvláště o traťmistrech. Kdo jen poněkud zná službu traťmistrovskou, pro kterou jest předepsána odborná škola a odborná praxe, musí doznati, že svým rozsahem a významem převyšuje nejednu složku úřednictva pragmatikálního, neboť traťmistr, jemuž podřízen jest četný personál, jest vysloveným přednostou své služby, jemuž jest nejen uložen technický dozor, nýbrž i důležité administrativní úkony a účelné hospodaření s celým materiálem. Proto jest nespravedlivo, když traťmistři nejsou ceněni jako plnoprávní úředníci. Přirovnáme-li nejpříbuznější resort, poštu, a uvážíme-li, že příkladně i poštovním telefonistkám a telegrafistkám, a to plným právem, zaručuje se i do budoucnosti charakter úřednický, mám za to, že totéž právo mají všichni železniční úředníci statu III a).

Ostatně nebylo nikdy možno železniční službu v jejím celku srovnávati se službou státní administrativy. Jednotlivé služební obory práce nebyly nikdy a nemohly býti z povahy podniku přesně rozlišeny, jak je tomu ve státní administrativě. Rozličné obory služby v průběhu služební doby železničního zaměstnance se značně proplétají a charakter služby až na výjimky není možno jednotně stanoviti. Proto jest nejen těžko, nýbrž i nespravedlivo aplikovati na železniční zaměstnance, má-li býti jejich úkol náležitě oceněn, do písmeny platová schemata stát. zaměstnanců. U žádného jiného oboru státní správy není takové odpovědnosti za sta miliony státního majetku a lidského zdraví a životy jako u železnic a rovněž i risiko práce jest u železnic poměrně největší. Z toho důvodu byli železniční zaměstnanci odlišováni ode dávna až do nejnovější doby, což nejen bylo vládním nařízením č. 15 zrušeno, nýbrž, jak jsem již naznačil, železniční zaměstnanci jsou po mnohých stránkách a budou v budoucnosti hůře placeni.

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP