Tato personální politika železniční,
nesprávná a nespravedlivá, vyplývá
jednak z unifikačních snah, jednak z přespřílišné
závislosti železnic po stránce finančního
hospodářství na ministerstvu financí.
Zákon o obchodním vedení státních
podniků měl vlastně za účel
odpoutati státní podniky od přílišné
závislosti na ministerstvu financí a tak nepřímo
způsobiti, aby každý podnik svým celkovým
hospodářstvím snažil se býti
soběstačným. Za tím účelem
byl postaven v čelo každého podniku správní
sbor, do něhož měli býti vybráni,nejschopnější
úředníci a odborníci, aby tak byla
prosperita podniku zabezpečena. Ale bohužel správní
sbor podniku čsl. státních drah nemá
ani možnosti ani moci úkolu svému dostáti.
Státní finanční správa zasahuje
do všech sebe nepatrnějších podrobností
železničního hospodářství,
čímž volnost a účelnost podlamuje.
Ačkoli uznávám nezbytnost určitých
zásahů nejvyšší finanční
správy státní do hospodářství
všech podniků, přece jen tyto zásahy
mají býti omezeny na míru nejmenší,
pokud by totiž celkový státní rozpočet
a celková hospodářská situace státu
toho vyžadovala. Jestliže však jsou zásahem
ministerstva financí stlačovány nezbytné
výdaje udržovací, jestliže přílišnou
restrikcí jsou neúměrně zvětšovány
výdaje pensijní, jestliže ocenění
výkonu železničních zaměstnanců
je pod paritu státního zaměstnance, jestliže
po železnicích vyžadují se úkony
v sta milionových částkách pro jiné
obory státní, aniž se pro ně poskytne
náhrady, a jestliže železnice daňově
jsou zatíženy daleko více nežli kterýkoliv
podnik soukromý, pak nelze mluviti o obchodním vedení
drah.
Mají-li železnice plniti úkoly národohospodářské,
jež jim ukládá veřejná povaha
podniku, a mají-li spolu jako podnik dostáti povinnostem
řádného hospodaření, je naprosto
nezbytno, aby železnice byly vráceny svému
původnímu účelu a dána jim
byla k tomu nezbytná volnost, ovšem za plné
odpovědnosti vedoucích činitelů železnice,
která se při nejmenším rovná
povinnosti a odpovědnosti činitelů ministerstva
financí nebo jiného ministerstva. Ani ústavní
zákon ani žádné jiné ustanovení
v naší republice neukládá větší
odpovědnost ministerstvu financí nežli jiným
ministrům, najmě pak železničním.
Bez této nezbytné volnosti bude jeviti železniční
podnik v několika letech těžké nedostatky,
které bude možno reparovati daleko většími
finančními náklady, nežli které
by vyžadovala určitá volnost v železničním
hospodaření.
Druhou tendencí pro vydání zákona
o obchodním vedení státního podniku
bylo ukázati veřejnosti, jak jednotlivé podniky
hospodaří, jsou-li výnosné či
pouze soběstačné či dokonce pasivní.
Tendence jistě naprosto správná a v zájmu
rozumného státního hospodářství
nezbytná pro případy, kde by se ukázalo,
že jsou určité státní podniky
pro stát tíživým břemenem. Podle
této tendence nynější ministr financí
docela správně oddělil rozpočtové
hospodářství státní od státních
podniků. Správně také řekl
ve své řeči v posl. sněmovně
dne 14. října 1926, že rozpočty podnikové
mají jinou povahu nežli rozpočet administrativní
a že čísla jejich výdajů jsou
čísly kalkulačními, kdežto čísla
výdajů státní administrativy jsou
maximální, v jichž rámcích jsou
výdaje bezpodmínečně povoleny. Pak
bylo však třeba, aby také v rozpočtu
podniků - zvláště však železnic
- jevila se jejich hospodářská potence. Tomuto
požadavku však rozpočet železniční
nevyhovoval ani léta minulá, a tím méně
vyhovuje na rok 1927. Ale ani účetní uzávěrky
této potřebě nijak nevyhovují. Nevidíme
jasně ani z rozpočtu ani z ročních
uzávěrek, zda železnice jsou soběstačny
či dokonce výnosny či zda stát na
ně doplácí.
Uznávám, že nevyřešená otázka
reparací ztěžuje řádnou kalkulaci.
Ale ani bez těchto položek, které zřejmě
nemohou býti pojaty do železniční bilance,
není možno stanoviti ani přibližně,
pokud jsou železnice aktivní či pasivní.
Je dosti obtížno i odborníkům, aby se
probrali řadami nakupených čísel,
aby tato čísla byla podle jejich hospodářské
hodnoty roztříděna. V rozpočtu na
r. 1927 jest sice viděti, že státní
dráhy mají celkem nepatrný přebytek
135 milionů Kč, který však není
státní pokladně odváděn, nýbrž
že naopak státní pokladna na investice přispívá
136 miliony. Teprve na jiném místě se dočteme,
že tento příspěvek je vlastně
železnicím vracen z příjmů železničních,
plynoucích z přepravy, totiž z dopravní
daně, která vynáší státu
okrouhle asi 700 milionů Kč.
V rozpočtu železničním sluší
rozeznávati vydání, vyplývající
z hospodářství podnikového, a výdaje
ze zájmu veřejného, které tudíž
nemohou býti počítány úplně
a bez výhrady do obchodního hospodářství.
Státní železniční správa
převzala veliký počet pasivních lokálek.
Část tohoto břemena měla by podle
jeho vlastní povahy nésti státní správa.
Dále jsou státní železniční
správě uloženy největší
povinnosti na prospěch jiných odvětví
státní správy, které by měly
býti železnicím připsány k dobru.
Tak na př. slevy na jízdních cenách
dělnických lístků činí
okrouhle 250 milionů Kč, které by mělo
nésti ministerstvo soc. péče. Slevy, které
mají školní dítky a které by
mělo hraditi rozpočtově ministerstvo školství,
činí na 50 milionů Kč. Režie
transportů poštovních zásilek po železnicích
činí na 200 milionů Kč, na něž
hradí účetně poštovní
správa pouhých 60 milionů Kč. To je
také jediná částka přiúčtovaná
k dobru min, železnic. Nehodlám tady uváděti
další výkony pro ostatní správní
obory, zejména pro ministerstvo nár. obrany, které
nejsou rovněž železnicím ani haléřem
hrazeny, ale kalkuluji-li jen minimální náhradu
500 milionů Kč, pak železniční
příjem měl by se o tuto částku
aspoň rozpočtově zvýšiti a pak
by provozní přebytek - neříkám
ovšem bilanční výnos - činil
na 600 milionů Kč, což by činilo 12%
veškerých železničních příjmů,
a připočtu-li k tomu dopravní daň,
pak vidíme, že železnice ve skutečnosti
nebo v úkonech odvádějí více
než čtvrtinu svých příjmů
státu. Po stránce rentability není také
správno, že veškeré investiční
výdaje jsou hrazeny z běžných příjmů.
Peníze tyto nejsou vydány, nýbrž zvyšují
i hodnotu železnic.
Naše investiční politika na železnicích
jest vůbec nesprávná. Investujeme příliš
málo a možno říci, že až na
některé stavby nových drah vlastně
dráhy jen udržujeme. Kam takovou nedostatečnou
investiční politikou dospějeme, jest na bíledni,
svědčí o tom ostatně dnešní
stav našich železnic, který není tak dobrý,
jak se všeobecně za to má a jak se vyličuje.
Stačíme sotva na normální provoz,
ale nestačíme ani na získání
transitního provozu zahraničního, jak to
vidíme příkladně u velkého
exportu z Italie a Rumunska do Německa, Polska atd. Co
bude, až se stane Rusko hospodářsky přístupným
svým konkurenčním zemím? Ohromné
transporty budou vezeny kolem naší republiky, a proč?
Jen proto, že jsme nevybudovali naše železnice
včas, že jsme nebyli dosti prozíraví,
že šetříme na investicích, ač
jest na domácím trhu dnes dosti levného kapitálu.
Tato slepá politika se nám vymstí. Přál
bych si, aby zvláště pan ministr financí
lépe chápal význam našich železnic
a hlavně jejich úkol pro nejbližší
budoucnost a aby povolením veliké investiční
půjčky umožnil nejen výstavbu našich,
jakož i nových spojovacích drah na dráhy
prvotřídní - jimiž dnes rozhodně
nejsou - nýbrž aby umožnil i neodkladné
sestátnění všech soukromých drah
a propočítání tarifů.
Z těchto uvedených momentů a číslic
vyplývá, že železniční hospodářství
docela jinak vyhlíží, nežli nám
líčí státní rozpočty
nebo roční uzávěrky.
Konečně musím se dotknouti otázky,
která podle mého názoru jest dnes nejnaléhavější,
a to nejen ze sociálního ohledu, nýbrž
i z ohledu mravního a z ohledu na důstojnost našeho
státu. Míním t. zv. otázku staropensistů,
která je stále přímo neodpovědným
způsobem odkládána, ačkoliv musí
býti jistě každý odpovědný
činitel v tomto státě si vědom, že
jedná nesprávně. Otázka pensistů
jest nesporně součástí velkého
problému zaměstnaneckého. Když jsme
konečně v základě vyřídili
služební poměr zaměstnanců aktivních,
nelze se uzavírati povinnosti dokončiti toto veliké
dílo vyřízením otázky pensistů.
Uváží-li se dále, že vláda
přiznala aktivním zaměstnancům nárok
na 6tinásobek předválečných
platů jako podklad jich existenčního minima,
jest skutečně nepochopitelno, jak se může
upírati takový nárok k životu našim
staropensistům, vdovám a sirotkům. Vždyť
dnešní jejich pensijní příjmy
nedosahují ani trojnásobku, a tu musí každý
přiznat, že takový stav znamená jen
živoření, a je jak vlády, tak i parlamentu
a celého státu nedůstojný. Proslýchá
se, že vláda již má návrh zákona
připravený, a apeluji proto na pana ministra financí,
aby déle s předložením neotálel
a aby si uvědomil, jak každý den průtahu
znamená nejenom krajní roztrpčenost, nýbrž
přímo zoufalost, a že těžko si
vzíti na svědomí každý další
průtah, i kdyby mělo jíti jenom o dny. Apeluji
také na pana ministra financí, aby při řešení
této otázky se nespokojil jen snad s nepatrným
zvýšením starobních požitků,
nýbrž aby řešil neudržitelnou otázku
kumulace pensí a úrazových rent a aby v úvahu
vzal stěžejní požadavek těchto
zapomenutých zasloužilých veřejných
pracovníků, t. j. zrovnoprávnění
s těmi, jimž jsou vyměřeny požitky
na podkladě zákona o úpravě platové.
(Potlesk.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Dalším řečníkem je p. posl.
Jos. Peter. Uděluji mu slovo.
Posl. Jos. Peter: Parlamentní většina
tohoto státu se svojí dnešní vládou,
která hájí výhradně výsady
průmyslových a agrárních magnátů,
zahájila organisovaný útok na zhoršení
životosprávy širokých vrstev pracujícího
lidu, zahájila útok na existenci a práva
těch, kteří svojí úmornou prací
udržují tento stát při životě,
z jejichž práce, mozolů a krve žije nádherným
životem několik tisíc bezohledných vykořisťovatelů
a jejich pomocníků. Útok proti pracující
třídě tohoto státu v poslední
době je veden přímo příšerným
způsobem. Převalování placení
daní na bedra chudých poplatníků,
ohromná drahota, ustavičné propouštění
z práce, stále rostoucí nezaměstnanost,
šílené zvyšování výkonů,
ohromné šikanování se strany dozorčích
orgánů a různé jiné, toto všechno
vede chudý, porobený lid k odporu a k činům
takovým, že dnešní vládní
většina ve své zaslepenosti ani nevidí,
k jakým důsledkům to vše povede. Jisté
je, že útok vládní většiny
v poslední době vedený proti železničářům
na zhoršení služebních poměrů
a útok na zhoršení hornického pojištění
nezůstane bez odezvy. Horníci již promluvili
dne 24. března 1927 jasnou řečí a,
bude-li toho zapotřebi, promluví ještě
jasněji i se železničáry a nepomůže
potom ani výjimečný stav.
Nyní několik slov pravdy o tom, kdo vyvolává
krisi a ten zoufalý stav v báňském
průmyslu. Již od delší doby se zhoršuje
neustále situace zaměstnanců, pracujících
v československém báňském průmyslu.
Příčiny nejsou jenom v tom, že obnovením
práce v anglickém uhelném průmyslu
přestala konjunktura pro čsl. uhlí, nýbrž
příčina stále zhoršující
se krise v důlním průmyslu vězí
také v nemožné hospodářské
politice vlády v tomto průmyslu. Uhlí zatíženo
je dosud vysokými dávkami a nemožnými
dopravními tarify, při čemž ponechána
je majitelům dolů spekulační machinace
s cenou uhlí. Nekontrolovanost uhelného průmyslu
a úplná lhostejnost vlády, která ovládána
je finančním kapitálem, v němž
důlní průmysl hraje přední
roli, jsou ovšem širokým polem pro umělé
vyvolávání a rozšiřování
krise, z níž uhlobaroni vždy vytěží,
poněvadž mají možnost důsledky
této krise přesunouti buď na snížení
mezd horníkům, nebo na jejich propouštění
ze zaměstnání, nebo zvýšiti výkony
u zaměstnaných horníků.
Krise v současné době zachvacuje všechny
uhelné revíry. Pracuje se omezený počet
směn, v některém revíru pouze 3, 4
dny v týdnu. Při této situaci, která
vnáší do hornických rodin velikou bídu,
propouštěno je dělnictvo z práce. Zaměstnavatelé
ve shodě s vládou soustavně podle plánů
zmenšují počet zaměstnanců v
báňském průmyslu. Kolik horníků
bylo zbaveno svého zaměstnání a tím
možnosti existenční v tomto státě,
je viděti z těchto cifer: R. 1920 bylo na dolech
v republice Československé zaměstnáno
126.497 dělníků. R. 1924 klesl počet
zaměstnanců již na 110.953. R. 1925 zaměstnáno
bylo již pouze 96.752, r. 1927 pouze 94.500 horníků.
To znamená, že od r. 1920 do konce r. 1926 ztratilo
31.997 horníků své zaměstnání.
Ani tento stav zaměstnanců podle plánů
podnikatelů a vlády není ustálený
a podnikatelé hrozí dalším propouštěním
dělnictva. Hospodářská politika vlády,
prováděná v uhelném průmyslu,
nese ve svém důsledku zastavování
provozu dolů. Tak r. 1922 bylo v Československé
republice v provozu 349 dolů uhelných. R. 1925 bylo
v provozu již pouze 296 a r. 1927 je v provozu již jenom
283 dolů. To znamená, že od r. 1922 do r. 1927
bylo zastaveno 66 dolů.
Jak nesmyslnou hospodářskou politiku provádí
vláda v uhelném průmyslu, je viděti
na dovozu a vývozu uhlí. Naše strana již
několikráte upozornila, jaký je na hornickém
lidu v Československé republice hospodářskou
politikou vlády prováděný zločin.
V době, kdy v Československu pracují horníci
3 nebo 4 dny v týdnu, kdy celé tisíce horníků
zbavovány jsou své existence, dováží
se do Československa značné množství
uhlí, aniž se vláda obchodními smlouvami
postarala na druhé straně také o vývoz
našeho uhlí. Zejména je to viděti na
vývozu a dovozu uhlí do Polska. R. 1926 vyvezeno
bylo do Polska 2671 tun uhlí kamenného a 64.000
tun uhlí hnědého. Naproti tomu dovezeno bylo
v tomto roce do Československa 545.100 tun uhlí.
To znamená, že vláda dovolila do republiky
Československé dovézti ze samého Polska
o 478.429 tun uhlí více, než ho vyvezla do
Polska. To je pouze jeden příklad. Takové
a podobné smlouvy uzavřela československá
vláda i s jinými státy. Je přímo
hanebností, že s bídou hornického lidu
v otázce dovozu hornického uhlí kšeftují
také některé politické strany v Československé
republice, jak o tom přinesla zprávu "Die Wirtschaft".
Také časopis "Národní Práce"
citoval zprávu o tomto zločinném kšeftu
a přinesl podrobné znění jednání
v ministerstvu veřejných prací o tom, jak
jednotlivé politické strany byly dovozními
listinami na polské uhlí poděleny. Podle
těchto zpráv obdržely instituce politických
stran: Národní socialisté 3000 tun měsíčně,
čsl. soc. demokraté 3000 tun měsíčně,
nár. demokraté 3600, živnostníci čeští
3600, živnostníci němečtí 269,
čsl. agrárníci 4000, něm. agrárníci
3772, strana lidová 3800, něm. křesť.
socialisté 3359 a ľuďáci 3600 tun měsíčně.
Celkem je dovozních listin na 32.000 tun polského
uhlí měsíčně. (Výkřiky
čsl. poslanců soc. demokratických.)
Takto vydělává každá zde uvedená
partaj při nejmenším 1/2
mil. Kč ročně. Je samozřejmé,
že tato politika i tak zv. socialistických stran vyvolává
v hornickém lidu oprávněné pobouření
a roztrpčení. (Výkřiky posl. Srby.)
A v době, kdy na dolech hromadí se uhlí,
kdy dělnictvo je z práce propouštěno
a kdy pracuje se omezený počet směn (Stálé
výkřiky posl. Srby), vháněna jest
ostatní zaměstnaná část dělnictva
přímo do šíleného výkonu
tak, jako by se projevovala největší nouze
o uhlí. Výkon dělníků je stále
zvyšován, avšak mzda buď zůstává
stejná nebo spíše klesá, při
čemž ovšem drahota životních potřeb
neustále stoupá, (Stálé výkřiky
posl. Srby.) O výkonu dělnictva a jeho mzdách
nejlépe mluví tato čísla: Roku 1920
činila těžba kamenného uhlí 11,130.846
tun, uhlí hnědého 19,695.504, výkon
dělníka za jednu směnu v kamenném
uhlí činil 5.57 q, v hnědém uhlí
13.55 q. Průměrná mzda činila 41.47
Kč. Roku 1922 těžba kamenného uhlí
činila 9,906.261, hnědého uhlí 18,942.020
tun, výkon na dělníka na směnu činil
v kamenném uhlí 6.27 q, v uhlí hnědém
16.28 q, průměrná mzda činila 54.92
Kč. Roku 1924 těžba kamenného uhlí
činila 14,359.400, hnědého uhlí 20,507.177
tun, výkon na jednoho dělníka na směnu
v kamenném uhlí činil 7.63, v uhlí
hnědém 18.69 q, průměrná mzda
činila 38.60 Kč. Roku 1926 činila těžba
kamenného uhlí 14,507.596 tun, hnědého
uhlí 18,779.278 tun, výkon na dělníka
na směnu činil v kamenném uhlí 10.76
q, v uhlí hnědém 19.79 q, průměrná
mzda 37.28 Kč. Při tomto vhánění
dělnictva do stále větší a větší
výkonnosti stoupá ovšem počet úrazů
a zabití dělníků pracujících
na dolech. Často se tvrdí, že zvýšený
výkon je v důsledku zlepšení technických
opatření v dolech a zdokonalení uhelné
výroby. Dovolím si tvrditi, že tomu tak není,
nýbrž že zvýšený výkon
je dílem karabáčnických poměrů,
které v československých dolech dnes vládnou.
Kdyby byla pravda, že zvýšený výkon
je v důsledku zlepšení a zmodernisování
dolů, jistě by také statistika těžkých
úrazů a zabití přinesla jiná
čísla.
Uhlobarony hlásané a zmodernisované prostředky
dolovací možno přirovnati k dolování
v letech válečných, t. j. r. 1914 až
1918. Doly jsou přímo rabovány a pracuje
se tak jako ve válce, nejvíce jen na produktivních
dílech, zatím co přípravné
a bezpečnostní práce jsou zanedbávány.
Bez ohledu na stav možnosti odbytu uhlí, bez ohledu
na bezpečnost dělnictva a bez ohledu na stav dolů
razí zaměstnavatelé heslo: "Jen větší
výkon!" A výsledek po stránce bezpečnostní
je v báňském průmyslu tento: 154 zabitých
horníků r. 1926 oproti 123 případům
r. 1925.
To je výsledek kapitalistické racionalisace prováděné
na dolech. K těmto krvavým číslicím,
které mluví o okamžitém zabití
dělníka, nutno uvésti ještě případy
těžkých úrazů, z nichž velice
často nastává smrt až v nemocnici. R.
1923 bylo zabito 109 horníků, těžce
raněno 5594; r. 1924 zabito bylo 154, těžce
raněno 6910, r. 1925 zabito bylo 123 horníků,
těžce raněno 6179, r. 1926 zabito bylo 154
horníků a těžce raněno 6982.
To jsou výsledky dnešního surového režimu
na československých dolech, který sice nezměrně
zvyšuje zisky podnikatelů, ale současně
bezměrně vykořisťuje, vraždí
a mrzačí dělnictvo. Je nutno vytknouti vládním
dohlédacím úřadům, že
tomuto režimu a stavu bezpečnostních opatření
v dolech nevěnují nutnou pozornost. Máme
několik případů, kde zástupce
vládního dohlédacího úřadu
jde se přesvědčiti na důl, jak zachovány
jsou bezpečnostní předpisy, a týden
napřed ohlásí správě dolu úřední
prohlídku, aby jí dal možnost aspoň
nejkřiklavější případy
porušování bezpečnostních opatření
pro den, kdy se prohlídka koná, odstraniti. Návrhů
členů závodních rad na zlepšení
bezpečnostních opatření a na odstranění
příčin nebezpečí správy
závodů nedbají a jsou v této nedbalosti
přímo i nepřímo podporovány
ledabylostí báňských úřadů.
Této nedbalosti nebude učiněno konec, dokud
nebude z řad dělnictva zvolen bezpečnostní
komisař s právem nařizovacím, který
ovšem musí býti placen státem, aby nebyl
svojí existencí vázán na podnikatele.
Je přímo neodpovědné, že v této
době přichází vláda s dalším
útokem na ubohý hornický lid tím,
že chce nedostatečné hornické pojištění
zhoršiti a snad dokonce zrušiti.
Nebezpečnost hornického zaměstnání
vynutila si již v polovině minulého století
zvláštní ochranu a zabezpečení
pro hornické zaměstnance. Dnešní vládní
většina svobodné a demokratické republiky
nestydí se vyrvati horníkům z rukou, co jim
bylo v rakouské monarchii za dob Franze Josefa dáno
zákonem. Komise ustavená vládou k vypracování
nového návrhu na sanaci hornického pojištění
konala již několik schůzí a v podstatě
vypracovala osnovu, která se dosud tají a ve které
jsou tyto nejdůležitější sanační
body:
1. Pojištěnci v aktivní službě
se nalézající mají pokračovati
v pojištění u Ústřední
sociální pojišťovny. Členská
doba zaplacená u bratrské pokladny má býti
převedena do Ústřední sociální
pojišťovny do třídy A. Těmto pojištěncům
má býti zachován nárok na důchod
vdovský a na důchod starobní, ovšem
až v 60. roce věku. Stát by potřebné
premiové reservy úrokoval a umořoval anuitou
30 mil. Kč ročně.
2. Osoby, které by po novele vstoupily do hornického
zaměstnání, mají býti pojištěny
podle předpisu zákona č. 221 z r. 1924 bez
nároku na důchod vdovský.
3. Důchody, napadlé do dne účinnosti
novely, poskytované ve výši zákonité
(č. 242 z r. 1922), mají býti redukovány
celkem o 1/3.
4. Nemocenské pojištění horníků
provádělo by se podle předpisu zákona
č. 221 a revírní pokladny přeměněny
by byly na nemocenské hornické pojišťovny.
Podle těchto směrnic byla by ústřední
bratrská pokladna vůbec zrušena a revírní
bratrské pokladny staly by se úřadovnami
nemocenského pojištění Ústřední
sociální pojišťovny. Dosavadní
členové bratrské pokladny přešli
by k všeobecnému pojištění a byli
by zařazeni do třídy A (zákon č.
221), jinak zařazeni by byli aktivní pojištěnci
do tříd podle výdělku. Bylo by to
ohromné zhoršení stávajícího
stavu, jelikož nárok na invalidní důchod
by měl dělník, až by se stal úplně
k jakékoli práci neschopným. Nárok
na starobní důchod měl by dělník
až v 65. roce. Dosud má nárok na důchod
starobní po 30 letech členství, dosáhl-li
věku 55 let. Nově přijatí horníci
stali by se přímo členy sociálního
ústavu a jejich ženy neměly by nároku
na důchod vdovský a také by od padl důchod
sirotčí. Jaký by byl rozdíl mezi dnešní
beztak již nedostatečnou provisí, kterou platí
bratrské pokladny podle zákona z r. 1922 hornickým
pojištěncům, ukazují cifry:
Po 10 letech členství 115 Kč měsíčně,
vdova polovinu, sirotek 1/4. Po 20 letech
členství 195 Kč měsíčně,
vdova polovinu, sirotek 1/4. Po 30 letech
členství 275 Kč měsíčně,
vdova polovinu, sirotek 1/4. Po 40 letech
členství 355 Kč měsíčně,
vdova polovinu, sirotek 1/4.
Tyto nedostatečné renty mají býti
podle chystané vládní novely zákona
sníženy o celou jednu třetinu a ostatní
aktivní horníci a ostatní dělníci
v hornictví zaměstnaní mají býti
převedeni do všeobecného pojištění
podle zákona č. 221, které vyplácí
rentu až po dokončení 65. roku věku,
kterého se horník po těžké a
nebezpečné práci vůbec nedočká,
neboť horníci umírají již v 50.
až 60. roku svého věku a jen malá část
asi 10 nejvýš 15% dožije se delšího
věku. Proto právem říkají horníci,
že všeobecné pojištění je
pojištěním pro vládní činitele,
kteří budou manipulovati s penězi pojištěnců
podle své vůle. Ministr soc. péče
páter Šrámek, který je jedním
z hlavních činitelů zhoršení
sociálního pojištění a hornického
pojištění, dovedl svým kamarádům
v jejich "těžkém" povolání
zajistiti z prostředků státní pokladny,
do které nedali ani haléře, daleko lepši
provisi, než sedřeným, poctivým dělníkům
a dělnicím. Renty těchto zástupců
Kristových, kteří si zřizují
království boží na zemi, pohybují
se u nás na této výši: Za dobu služební
do 10 let ročně 6600 Kč, od 10 až do
20 let 8100 až 9216 Kč, od 20 až 30 let 9216
až 16.632 Kč, od 30 až 40 let 16.632 Kč
až 19.800 Kč, přes 40 let 19.800 Kč
až 20.400 Kč. Tak mají postaráno staří
kněží v Československé republice
ze státních příspěvků.
Posuďte sami, zdali kněz, pro kterého vláda
nalezla dosti finančních prostředků,
dělá užitečnější
práci, nežli horník a ostatní dělníci.
Vláda vytěžila na uhelné dani téměř
5 miliard Kč, které jsou potřísněny
hornickou krví, ale ani nejmenší částku
nechce věnovati z tohoto ohromného obnosu na sanování
hornického pojištění, kdežto na
druhé straně dává presenty do desítek
a set milionů zkrachovaným bankám, průmyslníkům,
velkozemanům, Wrangelovcům, rakouským válečným
štváčům za válečné
půjčky a dodaný válečný
materiál na frontu v r. 1914 až 1918. Vláda
se stará výhradně o boháče
a na pracující lid, je-li nespokojen s dnešním
vyděračským systémem, pošle policii
s pendreky a četnictvo s bodáky a olověným
chlebem, jako se to stalo již v mnohých oblastech
Československé republiky, kde byli vražděni
a biti ti, kteří žádali pouze větší
skývu chleba pro své rodiny.
Jeden faktický doklad brutálního postupu
vlády a jejích činitelů uvádím
ze svého rodného místa Orlové, kde
na náměstí a u dělnických kolonií
dne 4. dubna 1925 bylo do klidných horníků,
jejich žen a dětí stříleno jako
do dravé zvěře a byli zastřeleni ženatý
horník Pavel Heřík a Jan Valovič,
kteří zanechali po sobě ženy s nezaopatřenými
dětmi a staré rodiče. Zastřeleno bylo
také 3měsíční dítě
v náručí své matky v bytě,
kde koule pronikla oknem. Také byla postřelena dělnice
Marie Petrová, která po 3 nedělních
útrapách podlehla zranění v Orlovské
nemocnici. Také mnoho dělníků, dělnic
a žen horníků bylo těžce i lehčeji
zraněno. Toť jenom jedna část bilance
demokratického režimu v Československé
republice. Pohřeb obětí krvavého zločinu
uhlobaronů a vlády byl úřady zúmyslně
zatajován, aby prý nedošlo k demonstracím.
Ale i přesto přišlo veliké množství
horníků a dělnických žen doprovoditi
na poslední cestě oběti krvelačného
systému a všichni přísahali nad hrobem
těchto hornických mučedníků
neúprosnou pomstu. A přijde doba, kdy pracující
lid Československa krutě pomstí všechny
oběti krvelačného, kapitalistického
systému, smete třídní vládu
a nastolí si vládu dělníků
a rolníků. (Potlesk komunistických poslanců.)
Místopředseda Slavíček (zvoní):
Uděluji slovo dalšímu řečníku
panu posl. Johanisovi.