Posl. Náprstek: Slavná sněmovno! Státní
závěrečný účet na rok
1925 byl předložen parlamentu tento rok ne pouze včas,
ale i s určitým náskokem. Zjev tento možno
pouze vítati a vysloviti přání, aby
stejně ve všech oborech naší veřejné
správy uplatnila se podobná pohotovost. Schvalovati
rozpočet a závěrečný státní
účet považujeme za nejdůležitější
právo našeho parlamentu. Závěrečný
státní účet jest nejen obrazem skutečného
hospodaření státu, nýbrž i znázorněním,
jakým způsobem se ve státě provádí
daňová moc a politika, neboť ti, kdož
řídí státní loď, jsou
povinni ji říditi nejen s hlediska fiskálního,
nýbrž i národohospodářského.
Státní závěrečný účet
za rok 1925 dává nám bezpečnou naději,
že při pevné nekolísavé finanční
politice bude možno stát náš uvésti
na normální koleje, vedoucí k jeho hospodářskému
zabezpečení. A zabezpečení toto nespatřujeme
pouze v nezbytném ulehčení daňového
zatížení, nýbrž i v rozumné,
praktické podpoře všeho toho, co podporuje
vývoj samostatného podnikání ve všech
oborech lidské práce, a ne v jeho ubíjení.
Pozemková reforma umožnila vznik deseti tisíců
drobných zemědělských usedlostí
nesporně ku prospěchu státu, a nevidíme
překážek, proč stát by nemohl
s řádně vybudovaným živnostenským
pokračovacím školstvím dáti spolu
s učebním plánem základ ke vzniku
samostatných existencí statisíců politicky
i hospodářsky neodvislých jednotlivců.
(Výborně!) Nemluvíme o tom z úzkoprsého
stavovského zájmu, náš dorost živnostenský
má své rodiče ve všech vrstvách
občanstva a jest povinností jejich, stejně
jako nás, starati se o jeho řádnou přípravu
pro těžký existenční boj. Při
položkách ministerstva školství shledáváme,
že na živnostenské pokračovací
školství a současně na odborné
kursy bylo vydáno v ministerstvu školství na
osobní i věcné výdaje obnos 14,489.213
Kč. R. 1925 byly u nás v činnosti 1862 pokračovací
školy, které navštěvovalo 167.316 žáků.
To znamená, že na jednu školu připadalo
průměrně 7.750 Kč. To nejlépe
potvrzuje naše tvrzení, že živnostenské
pokračovací školství je pouhou popelkou
našeho školství vůbec. Strana naše
vytkla si v programu zvelebení a udržení středního
stavu a je proto přirozeným její požadavek
po zestátnění pokračovacího
školství a řádném jeho vybudování.
(Výborně!)
Zásluhou učitelstva a správ jednotlivých
škol bylo dosaženo značného pokroku, k
dalšímu jest potřebí pomoci. Děláme
na jedné straně opatření proti tuberkulose
a na druhé straně desetitisíce mladých
učňů jest nuceno z důvodů úsporných
- aby ušetřeno bylo vytápění
a čas - usednouti na několik hodin do učebních
síní nevyvětraných, se vzduchem po
celodenním vyučování zkaženým.
A jak zhoubně působí toto ovzduší
na zdraví zúčastněného učitelstva,
mohlo by říci jen učitelstvo samo a jeho
lékaři. (Předsednictví se ujal
předseda Malypetr.)
Doufáme, že vláda v čase nejkratším
vyhoví oprávněnému požadavku
pro zestátnění živnostenského
pokračovacího školství a zajisté
dočkáme se toho, že v závěrečném
státním účtě na r. 1928 nalézati
se budou položky na státní živnostenské
pokračovací školství.
Kapitoly "Státní investice a pasivní
nedoplatky" zahrnují v sobě bolesti hospodářsky
slabších živnostníků, které
unikají veřejnosti a těžce doléhají
na ty, kteří oferují na státní
práce. Je to zdlouhavé vyřizování
splatných výkazů na zhotovené práce
na státních objektech a v poslední době
i účtů za státní dodávky.
Státní zřízení jest zajisté
v prvé řadě určeno jako zřízení
vzorné, podle kterého se má říditi
v plnění vzájemných povinností
i jednotlivý občan. Zákon ze dne 16. března
1921, č. 116 Sb. z. a n., stanoví v §u 1: "Přímé
daně státní i s přirážkami
státními, přirážkami svazků
samosprávných a s příspěvky
vybíranými k přímým daním
jsou splatny ve 4 rovných částkách
napřed, a to 1. ledna, 1. dubna, 1. července a 1.
října každého kalendářního
roku."
Stát použil zde daňové moci, která
mu bezesporně náleží, k tomu, aby poplatník
splnil včas uloženou mu platební povinnost.
Proti tomu nelze v zásadě ničeho namítati,
oproti tomu však nutno upozorniti na to, že ve smlouvách
uzavřených mezi státem s jedné strany
a podnikatelem provádějícím zadanou
práci se strany druhé jest ustanovení o splatnosti
plateb za vykonané práce.
Při dnešním boji za udržení životní
existence každý oferující s tímto
ustanovením počítá. Pohotový
provozovací kapitál ve většině
případů nestačí na suroviny
a režii, spojenou s prováděním práce.
Bankovní úrok pak z uzavřené zápůjčky
pohybuje se s poplatky kolem 10%. Z případně
dlužných daní platí se 7%. Práce
je zhotovena a nastanou dlouhé měsíce čekání
- v jednotlivých případech možno také
počítati na léta - než jednotlivé
položky jsou přezkoumány a hlavně vyplaceny.
Namnoze se tím ztrácí nejen podnikatelský
zisk, ale přivádějí se také
těžké ztráty, vedoucí k častým
úpadkům ve stavebních živnostech.
Není tomu dávno, co odhlasován byl slavnou
sněmovnou zákon o podpoře stavebního
ruchu. Urychlí-li příslušní činitelé
vyplacení splatných účtů našich
stavebních živnostníků, podpoří
stavební ruch při nejmenším ve stejném
rozsahu, neboť zdlouhavý postup vyplácení
splatných pohledávek brzdí u stavebních
živností velice soukromé podnikání.
Je-li na jedné straně provozovací prostředek
zadržen, není ovšem možno, i při
nejlepší vůli započíti se soukromou
stavební prací na straně druhé.
Další nebezpečí spočívá
ve zvyklosti, stále ještě zadávati veškeré
práce na zadávaném objektu jedné podnikatelské
firmě. Při zdlouhavém vyplácení
splatných výkazů nevyplácí
se obyčejně také účty dodané
podnikateli jeho dodavateli, po většině drobnými
a středními živnostníky, důsledky
pak při vyrovnání neb úpadku podnikatelské
firmy jsou přímo katastrofální.
Konečně přicházejí berní
správy a podle příkazu ministerstva financí
zabavují pohledávky jednotlivých živnostníků
a obchodníků pro dlužné daně
i v tom případě, kdy dosud nejsou vyřízeny
rekursy proti těmto daním a případně
také ne žádosti podané na základě
zákona ze dne 8. října 1924, č. 235
Sb. z. a n.
Jest zajisté povinností finanční správy,
zabrániti uniknutí poplatníka z platební
povinností ke státu, ale není spravedlivo
tam, kde není konečného rozhodnutí
a kde daňová pohledávka státu jest
zajištěna, přistupovati k opatření,
které ohrožuje podnikání a stejně
tak i úvěr na podnikání státních
prací.
Peněžní ústavy budou reagovati na poslední
výnosy tím, že budou vypovídati úvěry
na stavební práce pro stát, neboť budou
míti obavu, že obnos za vykonanou práci bude
zabaven finanční správou. Otázka tato
souvisí se státním závěrečným
účtem ne pouze po stránce vydání,
nýbrž i po stránce příjmu.
V úvodu k státnímu závěrečnému
účtu se uvádí tabulka nedoplatků
daní a dávek koncem r. 1925. Vykazuje u přímých
daní r. 1919 nedoplatek 577,482.350 Kč 56 h, r.
1925 3.141,548.268 Kč 29 h, nedoplatek daně z obratu
stoupl ze 69,743.382 Kč 03 h r. 1920 na 735,683.843 Kč
09 h; spotřební daně vykazují r. 1920
nedoplatek 12,802.046 Kč 63 h, r. 1925 stoupl tento nedoplatek
na 133,761.337 Kč 50 h, poplatky vykazují nedoplatek
r. 1920 48,451.614 Kč 38 h, který r. 1925 stoupl
na 455,124.390 Kč 88 h. Nás bylo by zajímalo,
mnoho-li z těchto obnosů dluží drobní
a střední poplatníci, aby bylo jasno, kdo
v tomto státě plní své povinnosti
ke státu a republice.
Velké nedoplatky přímých daní
vznikly z největší míry pozdními
předpisy, které za léta obchodně příznivější
a léta nižší hodnoty naší
měny vydávány byly v letech, kdy dosažené
zisky namnoze byly spotřebovány a naše měna
stabilisována.
Daňová moc a daňová politika v letech
popřevratových byla namířena proti
drobným a středním poplatníkům
z řad živnostnictva a obchodnictva. Tak již 10.
prosince 1918 vydává se zákon č. 65
Sb. z. a n., kterým ruší se ustanovení
hlavy prvé zákona o osobních daních
přímých ze dne 25. října 1896,
č. 200 ř. z., o stanovení společenstevních
kontingentů a rozvrhu těchto kontingentů
na jednotlivé poplatníky.
Že zákon tento nebyl ku prospěchu poplatníků
všeobecné daně výdělkové,
ale že dával berním správám možnost
k nebývalému použití berního
šroubu, svědčí ta skutečnost,
že daňový kontingent výdělkové
daně v Čechách, na Moravě a ve Slezsku
činil 1. června 1918 21,616.387 Kč. Oproti
tomu bylo na výdělkové dani na r. 1925, připočteme-li
k výsledku za r. 1925 značné, ba možno
prohlásiti, veliké nedoměrky, předepsáno
8 až 9krát tolik, t. j. asi 180 milionů Kč.
A k tomu nutno vzíti na vědomí, že se
v této době samosprávné přirážky
na mnohých místech více než zdesateronásobily.
Kdo byl zasvěcen do těchto poměrů,
nedivil se roztrpčení živnostnictva a obchodnictva,
u kterého na platebních rozkazech byla konečná
číslice 50 až 100krát vyšší.
Ani zákony z 29. ledna 1920, č. 71 Sb. z. a n.,
a ze 17. března, č. 123 Sb. z. a n., nepřinesly
úlevy.
Zákon ze dne 28. dubna 1922, č. 144 Sb. z. a n.,
o kterém se poplatnictvo domnívalo, že přinese
úlevu, zklamal, neb místo úlevy pro malého
a středního poplatníka znemožnil tomuto
podávati odvolání.
K výnosu zemského finančního ředitelství
v Praze ze dne 12. prosince 1922, č. XI-1018/42, přiložen
klíč na všeobecnou daň výdělkovou
pro období 1922/1923. Dále byl vydán opravný
klíč na daň výdělkovou, k jehož
autorství prý se nechce nikdo znáti. Klíče
tyto nebyly poplatnictvu známy a berní správy
namnoze neuvědomily o existenci jich ani odhadní
komise. Poplatník neměl práva se odvolati
na tento klíč, i když věděl o
jeho existenci. Pro něj platilo ustanovení zákona
ze dne 28. dubna 1923, čl. III, který zní:
"Poplatníci, kteří ve svém odvolání
(§§ 59 až 63 zák. o osobních daních)
prokáží, že předepsaná berní
sazba bez válečné přirážky
převyšuje dole označená procenta celoročního
neb na celý rok přepočteného výnosu
poplatného podniku nebo zaměstnání,
dosaženého v době pro předpis daně
rozhodné, mají nárok na snížení
předepsané daně na sazbu, která označenou
hranici nepřesahuje.
Jakožto taková platí při výnosu
do 20.000 Kč 1/2%, přes 20.000
do 40.000 Kč 1%, přes 40.000 do 60.000 Kč
11/2%, přes 60.000 do 100.000 Kč
2%", atd.
To vedlo k různým nesprávnostem při
vyměřování berní sazby. Tak
podle opraveného klíče činila berní
sazba z 2000 Kč bez mimořádné přirážky
3 Kč, ale poplatník měl právo se odvolati
teprve, když základní sazba převyšovala
10 Kč; při 10.800 Kč měla býti
vyměřena sazba 24 Kč, poplatník měl
však právo se odvolati, přesahovala-li sazba
54 Kč; při 20.200 Kč bylo podle klíče
80 Kč, k odvolání bylo nutno přesahovati
202 Kč, a stejným tempem jde poměr dále.
Kdo při tom trpěl, bylo malé a střední
živnostnictvo, které nedovedlo pochopiti, že
jiné pravidlo platí pro ty, kdož byli hospodářsky
silní, a jiné pro ty malé a střední,
jiné pro obchodníka a jiné pro konsumní
družstvo.
K tomu přistupovala nerovnost samosprávných
přirážek. Namnoze bylo vysloveno podivení,
proč v jednom berním okrese poplatnictvo jedné
obce jest spokojeno s předpisy, co zatím v témž
okrese příslušníci jiné obce
protestovali proti předanění. Rozdíl
v samosprávných přirážkách
to byl, který přinášel různé
zatížení poplatnictvu. Mám zde tabulku
přirážek samosprávných z okresu
rakovnického. Nejmenší obecní a školní
přirážky měla zde r. 1925 obec Krušovice,
145% obecních a 10% školních, úhrn všech
přirážek včetně okresních,
zemských atd. v této obci činil 596%; nejvyšší
obec Svojetín, 1980% obecních a 360% školních,
úhrnem 2809% všech přirážek. Vezmeme-li
dvě živnosti v stejném rozsahu s výnosem
20.000 Kč a vypočteme-li zdanění nejpříznivějšího
klíče, přicházíme v obci Krušovicích
k následujícímu výpočtu: Základní
sazba 90 Kč, mimořádná přirážka
81 Kč, k tomu 596% přirážek, jest úhrnem
celková platební povinnost 717 Kč 40 h. A
nyní Svojetín: Základní sazba zůstává
90 Kč, mimořádná přirážka
81 Kč, 2809% přirážek jest 2528 Kč
10 h, t. j. úhrnem 2699 Kč 10 h daně s přirážkami.
Jest přirozené, sejdou-li se tito dva spolu se stejným
výnosem 20.000 Kč a jeden by měl platiti
707 Kč 40 h a druhý 2699 Kč 10 h, že
postižený není spokojen.
Vezmeme-li v úvahu 40 obcí rakovnického okresu,
shledáme, že r. 1925 ve 14 obcích souhrn samosprávných
přirážek činil více než:
1000%, r. 1926 pak stoupl tento počet na 30 obcí.
Není proto možno než řešiti berní
reformu současně s omezením samosprávných
přirážek. (Výborně!)
Státní závěrečný účet
za rok 1925 poznovu ukazuje, jak nutné bylo rozhodnutí
vládní většiny přistoupiti k
vážnému řešení berní
reformy. Stanovisko naše k ní jest jasné. Jsme
stoupenci jednotné progresivní daně z příjmu.
Jsme si ovšem vědomi toho, že tato spravedlivá
úprava v dnešní době nedá se
z technických důvodů provésti. Nepovažujeme
proto předlohu o daňové reformě za
definitivní rozřešení dnešní
daňové soustavy, ale za její zlepšení.
Poukazuje-li se na skutečnost, že z národního
důchodu, činícího 60 miliard Kč,
zachytí se 10 miliard a ostatní uniknou, netýká
se tato výtka malého a středního živnostníka
a obchodníka, naopak těmto jest často odhadem,
případně falešnou informací důchod
uměle zvýšen, ovšem že jen na papíře.
Mnoho se mluví o poškození berní morálky
poplatnictvem. Je pravda, jsou případy, kde přiznání
neodpovídá pravdě, ale toto nehledejte u
drobného poplatnictva, nýbrž u těch,
kteří zamlčují miliony. Pravda jest,
že ten, kdo podává nesprávná
přiznání, poškozuje berní morálku.
Pravda však také je, že berní morálku
poškozuje i ten, kdož nerozlišoval poctivá
přiznání od nesprávných a paušálně
je zvyšoval. (Výborně!) V tom směru
vítáme ustanovení berní reformy o
změně daně výdělkové
v daň čistě výnosovou.
Ve vysvětlivkách k výnosu daně výdělkové
poukazuje se na menší výnos této daně
a vedle nedoměrků byly prý to žádosti
na základě zákona ze dne 8. října
1924, č. 235 Sb. z. a n., kde došlo k větším
odpisům. Jsem nucen zdůrazniti, že bohužel
ještě dnes jsou berní správy, kde žádosti
tyto od r. 1924 teprve jsou nebo budou vyřizovány.
Přiznávám, že namnoze zákon tento
přinesl úlevu poplatnictvu. Byli přednostové
a referenti berních správ, kteří rozuměli
zmíněnému zákonu podle skutečného
života. Pravda však jest také, že v mnoha
a mnoha případech ustanovení zákona
vzato bylo do slova a žádosti byly odmítány
s poukazem, že situace nedostoupila tak daleko, aby ohrožena
byla existence.
Zkušenosti tyto budou nám příkladem
při sdělávání zákonů.
A ještě jednu starou bolest jsem nucen při
rozpravě o závěrečném účtu
na r. 1925 uplatniti. Jsou to neustálé žaloby,
přicházející z jednotlivých
berních okresů na bezohledné provádění
exekucí a dražeb. (Předsednictví
převzal místopředseda inž. Dostálek.)
Prosím, nechť vezme se zřetel k tomu, že
každou ubitou existencí ničí se také
určitý základ pro jistý příjem
státu. Pan ministr financí několikráte
přislíbil provésti berní narovnání
s poplatnictvem. V letošním roce před předpisem
daní podle berní reformy možno sliby tyto uvésti
ve skutek. Neboť není to snad odpor k plnění
povinnosti ke státu, nýbrž přepětí
platební povinnosti u drobného poplatnictva, které
přivodilo nahromadění nedoplatků.
Spravedlivé vyřešení těchto nedoplatků
jest také předpokladem pro správné
provádění berní reformy.
Strana naše bude hlasovati pro schválení závěrečného
účtu státního za r. 1925 v naději,
že demokratický ráz naší republiky
bude utvrzen v dohledné době spravedlivou úpravou
berního systému spočívajícího
na hospodářské schopnosti jedince. (Potlesk.)
Místopředseda inž. Dostálek (zvoní):
Dalším řečníkem je pan posl.
Schäfer. Uděluji mu slovo.
Posl. Schäfer (německy): Slavná
sněmovno! Když poslanecká sněmovna projednává
účetní uzávěrku a zkoumá,
jak vypadá hospodářství státu,
bylo by přece nutno, aby se k tomu projednávání
dostavili ministři, kteří mají na
tom především účast. Během
debaty bylo proneseno mnoho stížností, další
řečníci zajisté ještě
leccos vytknou účetní uzávěrce,
avšak vláda a její přední mužové
nestarají se vůbec, co se zde děje. Také
většinové strany měly by v tom viděti
odstrkování a podceňování parlamentu
a brániti se tomu. Vždyť přece jsou dnes
ve vládě strany, které dříve
nemohly dosti ostře odsouditi toho, že se ministři
nestarají, co se ve sněmovně děje.
Právě tyto strany měly by se starati, aby
tento stav byl napraven. Při projednávání
důležitých otázek nevidíme předsedu
vlády, scházejí také ministr vnitra
a ministři hospodářští. Chce-li
sněmovna býti skutečně sborem, jejž
dlužno vážně bráti, pak musí
naléhati, aby se s ní nezacházelo tak nevážně,
aby ministři aspoň občas byli přítomni,
aby mohli přijímati stížnosti, odpovídati
a vysvětlovati. V každém parlamentě
při takových rozpravách odpovídají
ministři na přednesené otázky, u nás
se však ministři skorem úplně vzdalují
parlamentu. Ministrům vůbec nenapadá, aby
k četným stížnostem zde ve sněmovně
zaujali stanovisko a vysvětlili je. (Posl. Grünzner
[německy]: To nedělají ani tehdy, když
zde sedí!) Avšak sněmovna aspoň
zasluhuje, aby se ministři starali o její jednání
a aby vysvětlili přednesené stížnosti.
Pokud jde o účetní uzávěrku,
má dokázati, že Československo ve všech
oborech zachovává pořádek. Účetní
uzávěrka vykazuje větší částky
než předcházející státní
rozpočet. Vidíme, že výdaje byly překročeny
o 1 miliardu 550 milionů. Proti tomu stojí překročení
příjmů o 1616 milionů. Jde tedy o
zcela značná překročení proti
rozpočtu. Již to samo mělo by býti ministrovi
financí podnětem, aby vysvětlil své
stanovisko a je zastupoval. Část větších
výdajů, jež lze nalézti v účetní
uzávěrce, jest uhrazena úvěry. Zvlášť
příznačné jsou jednotlivé části
této účetní uzávěrky.
Rád bych zde ukázal jen na několik věcí.
Samosprávné sbory, které státní
správa měla podle možnosti podporovati, dostaly
v roce, za který zpráva byla podána, značně
méně na přídělech než
roku předešlého. Také z daně
z obratu bylo méně přiděleno samosprávným
sborům, takže dlužno se zde tázati, jakým
právem rdousí vláda příděly
samosprávným sborům a tím je uvádí
do těžkých rozpaků. Prorazí-li
tyto úmysly v plném rozsahu při dnešní
daňové reformě, bude to velmi zlé
pro samosprávné sbory.
Další kapitolu, která jest velice příznačná,
nacházíme u militarismu. Tu sice účetní
uzávěrka vykazuje snížení výdajů,
ale když se zahloubáme do podrobností, vidíme,
jak pro jednotlivá zařízení militarismu,
pro určité účely bylo určeno
mnohem více, že tedy i zde nastalo překročení,
a to ve zcela značném rozsahu. Nalézáme
na př., že na nové zbraně, na strojní
pušky, krátce na předměty výzbroje
jsou výdaje značně vyšší,
než jak je určoval státní rozpočet.
Rádi se na venek chlubíte, že dáváte
militarismu jen, co jest nezbytně nutné. Avšak
z účetní závěrky naprosto nevyplývá,
že by toto tvrzení bylo správné. Nápadné
jest dále - a to má mimořádný
význam pro hospodářství Československa
a pro hospodářský život národů
- že příjmy z daní a cel jsou v účetní
uzávěrce vykázány značně
vyššími číslicemi, než jak
byly vykázány v rozpočtu. Vidíme,
že příjmy z cel jsou vykázány
890 miliony, kdežto v rozpočtu bylo počítáno
jen s 566 miliony. U právních poplatků činí
větší výnos 218 milionů. U dopravní
daně jest to stejné. Poznamenati dlužno, že
výnos z daně z příjmu ohromně
stoupl. Na dani výdělkové bylo zase podle
účetní uzávěrky proti rozpočtu
přijato méně o 129 milionů. U daně
z příjmu činí vzestup neméně
než 508 milionů. Ale pozemková daň rovněž
klesla, a to ze 150 o 30 milionů.
Nyní bych rád řekl něco o tom, proč
tomu tak jest. Přímé daně, zvláště
daň z příjmu může stát
vymoci srážkami z mezd. Při této dani
vytvořil si stát možnost dostati velice mnoho
daní od pracujících tříd a
od zaměstnanců. Kapitalisté, podnikatel a
průmyslník mohou státu upříti
veliké částky na přímých
daních, dělník a zaměstnanec toho
učiniti nemohou. Oni nemohou zatajiti svůj příjem,
neboť jest kontrolován, ze mzdy a platu se jim sráží
daň, jako základy jsou zde listiny mezd. Poněvadž
v novém daňovém zákoně již
předem se vychází z toho, aby daň
z příjmu byla dělníku a zaměstnanci
srážena, zajišťuje si stát zcela
ohromné roční příjmy, t. j.
tím zabraňuje, aby dělník nebo zaměstnanec
nemohl stát připraviti o daň z příjmu.
Jinak tomu jest u majetných lidí, kteří
sami přiznávají svůj příjem.
Dokonce i ministr financí Engliš musil přiznati,
že takové berní defraudace jsou časté.
Mohli bychom vyjmouti ještě jiné kapitoly a
ukázati, že v Československu, jako v každém
kapitalistickém státě, nemajetní,
dělníci a zaměstnanci jsou velmi nuceni hraditi
výdaje na státní hospodářství,
že však v berní otázce majetní
mají možnost zapříti část
svých příjmů podrobených dani,
mají možnost stát připraviti o daň.
Pokud jde o státní dluh, jest nápadné,
že byla zaplacena malá částka, a to
754 milionů, že se však státní
dluh nezmenšil, nýbrž jest poněkud větší,
že tato splátka finančně technicky nemá
vůbec žádného významu.
Nesouhlasíme s účetní uzávěrkou,
která se dnes projednává, musíme jí
mnoho vytknouti a především konstatujeme, že
to jest prazvláštní finanční
správa, když se pak v účetní
uzávěrce nacházejí podobná
daleko jdoucí překročení. Jsou to
velké částky, o které se pánové
zmýlili určujíce příjmy z daní
a cel, jež lze očekávati. Překročení
jsou veliká a dokazují, že naše státní
správa potřebuje ještě mnohého
zdokonalení. Ale to, co nám stát v účetní
uzávěrce předkládá a o čem
dnes mluvíme, souvisí velice těsně
s hospodářským postavením, v němž
nyní žijeme. Kdybychom soudili podle účetní
uzávěrky, vypadalo by to v Československu
skvěle: navenek rozpočet bez schodku. Hledíte
způsobiti dojem, že se zázračně
hospodaří a že zkušení hospodáři
vedou a řídí stát. Ale ač číslice
o hospodářství státu vypadají
tak skvěle, přece tento obraz jest opakem hospodářské
situace. Již příliš velké zatížení
pracujícího obyvatelstva daněmi vede k tomu,
že statisíce velice těžce musejí
bojovati o svou existenci. Poslední zákony, jež
byly usneseny v oboru cel, zhorší ještě
tyto poměry, bude ještě hůře.
Vidíme nyní, jak se měsíc od měsíce
životní postavení dělníků
stále více zhoršuje zákony usnesenými
loni v létě. Uvedeme zde také několik
číslic a budeme vyšetřovati, jak to
ve skutečnosti vypadá. Předem jsem již
pravil: Na clech přijali jsme značně více,
než bylo určeno v rozpočtu. Pohlédněme,
jaké byly následky toho, že loňského
roku byly usneseny celní zákony. Pohlédneme-li
na úřední číslice, nalezneme,
že r. 1923 stál kilogram chleba 2,01 Kč. V
roce 1926 stojí kilogram chleba 2,66 Kč. Máme
zde tedy vzestup o 65 h. Proti r. 1923 jest vzestup o 32,34%.
To byla cena ze dne 30. listopadu 1925. V roce 1926 stál
kilogram chleba 2,77 Kč. Přejdeme-li k jiné
potravině, k tomu, čím se hlavně živí
pracující třídy, k bramborům,
vidíme, že kilogram bramborů stál v
roce 1923 80 h. Do 31. října 1923 stoupl na 1,25
Kč. Již jsem pravil: Brambory jsou hlavní potravou
chudých tříd, dělníků,
zvláště dělnictva v územích,
která beztoho neustále prožívají
hospodářskou krisi a hospodářskou
nouzi. Rovněž cukr stoupl zcela podstatně od
r. 1923. Tehdy stál 4,96 Kč, dne 30. listopadu 1926
5,80 Kč a dne 28. února 1927 6,01 Kč. Mohl
bych uvésti ještě jiné úřední
číslice stran jiných potravin a dokázati,
že veskrze všechny stouply v ceně.
Jaká jest toho příčina? Nic jiného,
než loňská celní politika, že agrárníci
v nové vládní koalici mohli uplatniti všechna
svá přání a své požadavky.
Jaký účinek mají nová cla v
zemědělství, pro sedláky, vyplývá
z toho, že i když se zmenšila osetá plocha
a výnos klesl, cena sklizně stoupla o ohromnou částku.
Všeobecně vidíme, že sedláci a
zemědělci celní politikou získali.
Jejich příjmy, cena za jejich výrobky, se
zvýšily. Tím jest vyvráceno, co se tvrdilo
při celní rozpravě, že nedojde ke zdražení
potravin. Tím jest prokázáno, že tehdejší
proroctví, že se životní úroveň
dělnické třídy nezhorší,
bylo klamné; jsem přesvědčen, že
pánové ani chvíli na to nemyslili, že
se jen domnívali, že mohou namluviti celému
světu, že zvýšení cel a zavedení
cel nebude účinkovati na ceny potravin a nepovede
k tomu, že tím bude postižena životní
úroveň dělníků a zaměstnanců.
Za příčinu dnešního hospodářského
postavení širokých vrstev obyvatelstva dlužno
výlučně považovati poslední celní
zákony, zvýšení daní atd. I když
víme, že v souvislosti se světovým hospodářstvím
musí také Československo trpěti na
svém hospodářství, přece popíráme,
že by jedinou příčinou dnešní
krise v průmyslu bylo to, že na světovém
trhu po válce nastaly změny v oboru hospodářském.
Kdyby byly včas bývaly uzavřeny obchodní
smlouvy se státy, na kterých nám nejvíce
záleží, a kdyby především
v hospodářském oboru byla bývala zahájena
politika, která vyhovuje pracujícím třídám,
bylo by jistě mnohé dopadlo jinak. Poslední
dobou mluví se mnoho o zlepšení v hospodářském
životě, že prý průmysl zase začíná
oživovati, že dostává zakázky.
Ale to, že tu a tam nastane takový rozmach, není
naprosto rozhodující pro celé naše hospodářství.
V severních Čechách jest po léta zastaveno
mnoho podniků, a nikdo neví, budou-li někdy
zase uvedeny v činnost.