Úterý 29. března 1927

Místopředseda Slavíček (zvoní): Dalším řečníkem je p. posl. Hintermüller. Uděluji mu slovo.

Posl. Hintermüller: Slavná sněmovno! Vojenské předlohy, jež právě projednáváme, dávají jednotlivým politickým stranám vhodnou příležitost, nejen zaujmouti stanovisko k navrženým zákonům, jež znamenají důležitou periodu ve vývoji československého vojenství, ale vůbec precisovati svůj poměr k armádě československého státu. Dosud - řekněme si upřímně - ve víru starostí o hospodářské zabezpečení našeho státu a v práci o sociální práva pracujícího lidu, v tom rychlém tempu, v jakém hleděli jsme v životě politickém, hospodářském, sociálním a kulturním dohoniti a doplniti všechno, co nám v bývalém Rakousku bylo odpíráno, nevěnovali jsme příliš pozornosti záležitostem vojenským a armádu pokládali jsme více nebo méně za nutné zlo, o němž je lépe nemluviti. Tento poměr velké části naší veřejnosti lze velmi dobře psychologicky chápati, neboť v naší mysli až příliš čerstvě vyryty byly hrozné vzpomínky na militarismus rakouský a jeho děsnou úlohu ve světové válce. Mimo to český člověk, náchylný k pacifismu, nemiluje militarismu, jehož zásadou bývá, že stát je pro armádu a nikoliv podle našich demokratických názorů armáda pro stát. (Předsednictví se ujal předseda Malypetr.)

Slavná sněmovno! V důsledku těchto názorů na armádu a vojenství vůbec většina československých stran též budovala svá programová stanoviska k vojsku. Je zajímavo sledovati tyto programy, jež jednotlivé strany skládaly po světové válce a pod dojmem světové války. V těchto programech většinou se zdůrazňuje, že velká, stálá armáda není nutností a že obraně země vyhoví úplně miliční systém založený na všeobecném výcviku obyvatelstva ve zbrani. Důsledkem těchto programových hledisek byla různá zařízení v naší armádě, jež jednak směřovala k t. zv. odrakouštění československé armády, jednak i k poznenáhlému odstranění systému kádrového a nahrazení volnějším systémem miličním. Během let však poznenáhlu se docházelo ke zkušenostem jiným, a předlohy, jež právě projednáváme, nejsou ničím jiným než poznenáhlou likvidací falešného názoru na armádu, její potřebu a poslání, jak v Československé republice se jeví. Ale tato poznenáhlá likvidace pochybených názorů na armádu ještě nestačí. Právě při projednávání osnov vojenských zákonů musí též dojíti k revisi stanoviska naší politické veřejnosti k vojsku a armádě vůbec. O vojsku nesmí se již mlčeti, jak bývalo přáním rakouského režimu, nýbrž zcela naopak: vojsku musí věnovati pozornost ne pouze komunistická strana, jak se dosud dělo, ale i strany ostatní, zvláště strany státotvorné, jež musí si již jedenkráte s celou vážností především odpověděti na otázku, potřebujeme-li vojska; jestli ano, jaké to vojsko má býti a čeho všeho naše armáda potřebuje, aby dělala státu našemu čest a byla jeho chloubou před celým světem. (Výborně!)

Slavná sněmovno! Senátor Modráček končí svou zajímavou knihu "Ve víru národů" těmito slovy: "Musíme se uměti včas potřeby též brániti, brániti svou půdu a svou neodvislost, neboť národ, jenž není schopen vlastní obrany a spoléhá jen na cizí pomoc, ztrácí svou hodnotu v celém světě a nikdo s ním vážně nepočítá".

Myslím, že nebylo bez jistého a určitého úmyslu, že Modráček právě těmito slovy ukončil knihu, jež pojednává o mezinárodní politice a mezinárodním postavení československého státu. Jisto je, že mezinárodní smlouvy nejsou těmi nejhlavnějšími garanciemi míru, pro který národ náš pracuje a jehož z vlastní iniciativy nikdy neporuší. Ve světové válce se ukázalo, že všechny smlouvy a ujednání, jež zdály se zaručovati mír a přátelské soužití národů na celá desetiletí, jsou ve chvíli válečného požáru pouhými cáry papíru, jichž nikdo nedbá. Bohužel, musíme si přiznati, že nejhlavnější garancií míru a respektu u ostatních států je v prvé řadě zdatná armáda a dobré vojsko. I nejlepší spojenec nejdříve projeví zájem o to, jakou máme vojenskou sílu a organisaci. Snad někomu se bude zdáti tato řeč příliš militaristickou, ale nic mně není tak vzdáleným, jako právě militarismus a horování pro vojáctví. Nikdo by si také více nepřál slastného ovoce pokoje a míru, než právě strana, kterou mám čest zastupovati, a jejíž světový názor je založen na učení Toho, jehož zrození již bylo uvítáno sladkým pozdravem míru: "Na zemi pokoj lidem dobré vůle". Ale, bohužel, my vidíme právě v událostech přítomné doby, kterak lidstvo je stále ještě daleko vzdáleno od uskutečnění ideálu mezinárodního pokoje. Ani Svaz národů, ani jiné úmluvy, které se v poslední době staly, o nichž chlubně bylo hlásáno, že zabezpečí evropský mír a pokoj, nedávají naděje, že evropské lidstvo bude na dlouhou dobu užívati ovoce míru. Zvláště poslední události, jež jsou spojeny s revolucí čínskou, a konflikt italsko-jugoslávský a celé to nové předivo diplomatických pletich ukazují, že pro budoucnost není nijak vyloučena možnost, že nám jednou může nastati povinnost brániti ne-li existenci, jistě celistvost naší Československé republiky. (Tak jest!) Pro všechny. tyto případy musí míti naše republika řádnou, dobře zorganisovanou a zdatnou armádu, jež by ochraňovala naší vlast před útoky ať zevnitř či zvenčí jdoucími na celistvost našeho státního území, jeho suverenitu a jeho získaná práva.

Slavná sněmovno, jsou ještě jiné důvody, jež ukazují nutnost řádné armády, ale tyto zajisté stačí, aby byla zřejma povinnost opravdově a upřímně odpověděti si na otázky, zda armáda naše vyhovuje těm úkolům, jež jí naše vlast ukládá, zda je na výši doby a zda také její organisace, zdatnost a správa odpovídají těm obětem, které i po hospodářské stránce naše republika na armádu věnuje. Máme-li upřímně na tyto otázky odpověděti, právě projednávané předlohy svědčí, že v naší armádě je leccos nezdravého, co by zasluhovalo řádné reorganisace nebo případné revise. To nemusí býti ještě žádnou výtkou, nýbrž poctivým doznáním chyb, jež se po převratu při budování československé armády i při dobré vůli snadno mohly státi a jistě se i staly. Poukazuji tu na poslední reorganisaci francouzské armády, jež je přeci armádou staré tradice a přeci Francie uznala nutnost po zkušenostech válečných i poválečných, důkladně reorganisovati svoji armádu, jež se v obraně Francie tak zvláště skvěle osvědčila. Že je zde celá řada věcí a problémů, jež v naší armádě přímo volají po nové úpravě a řešení, doznávají i vojenští odborníci. Nechci se však různých těchto otázek dotýkati, poněvadž jsem toho mínění, že jde o věci velmi závažné a obtížné, jichž příprava vyžaduje dlouhých studií a úvah a zůstanu pouze při problémech, jež se nám u příležitosti projednávání osnov vojenského zákona k úvaze a řešení přímo nabízejí.

Tak na př. osnova zákona o délce presenční služby vojenské nás nutí k úvaze právě o tomto předmětu. A tu musím zdůrazniti, že strana naše není právě příliš nadšena touto předlohou. Zákon o zkrácení služební doby měl býti počínajíc r. 1927 proveden a vojenská správa měla se přizpůsobiti a opatření učiniti, aby ustanovení toto mohlo býti aktivováno. Dlouhá presenční služba vojenská není ještě zárukou zvláštní schopnosti nebo spořádanosti armády. Za světové války jsme viděli, že vojsko s krátkou presenční službou často po vojensko-technické stránce a udatnosti předčilo vojsko s delším nebo velmi dlouhým vojenským výcvikem.

Naším ideálem tedy nesmí býti dlouhá presenční služba ani veliký stav vojska, nýbrž co největší kvalitativnost vojska a dokonalost vojenského zřízení.

Při této příležitosti budiž mi dovoleno říci, že dosavadní prakse s délkou presenční služby, jak se ve skutečnosti prováděla, byla neudržitelna. Vojáci odcházeli po 6 měsících, potom po 14 měsících a tak třikráte do roka nastal v armádě pohyb, který měl velmi zlé následky pro disciplinu, pořádek a ducha v armádě. Souviselo to i s celou praksí, jak vojíni byli z vojny propouštěni. Vojín teprve po nastoupení vojenské služby si podával žádost o propuštění. To mělo však různé špatné následky. Tak na př. mnozí vojíni očekávajíce, že budou propuštěni z vojny, odmítali vstoupiti do poddůstojnických škol, zvláště však škodilo to, že z vojny se často dostali ti vojíni, jež měli politické nebo jiné konnekse, kdežto jiní jejich druzi musili zůstati na vojně. Co tu bylo často zlé krve a závisti! Věc tato byla závadná i po stránce hospodářské, poněvadž propustiti na př. jezdce po 6 měsíčním cvičení bylo vyhazováním peněz na jeho vycvičení věnovaných. Tuto závadu má nyní odstraniti zákon o náhradní záloze. Osnova jeho se teprve projednává a nebudu k ní tedy zaujímati stanovisko. Jisto je, že po stránce konsolidace armády právě z uvedených příčin je nutno zákon tento vítati, ale chováme určité obavy o tom, jak jej bude lze praktikovati a vůbec jak se osvědčí. Bylo by dobře právě zkušenosti s rakousko-uherskou zálohou zde uplatniti.

Další otázka by byla, jakým způsobem je možno v poměrně krátké době 12 neděl zabezpečiti co možná dobrý výcvik vojínů náhradní zálohy. To jest ovšem otázka, na niž si musí dáti vojenská správa odpověď, neboť je třeba, aby i finanční oběti státu, vzniklé s náhradní zálohou, nesly přiměřené plody.

Konečně je zde velmi obtížný problém nástupního termínu. Francie na př. má dva nástupní termíny, takže při 18měsíční službě má v měsících zimních i letních stejný početný stav vojska. Tato prakse snad má určité technické závady, ale není bez těžších závad naše prakse s jedním nástupním termínem, poněvadž podle ní v zimních měsících bude stav vojska asi 172.000 a v letních měsících 90.000.

To má ovšem ten následek, že v zimě výcvikový aparát nemůže ten stav vojska ani řádně zpracovati, kdežto v létě není koho cvičiti. Mimo to se poukazuje na to, že právě zimní měsíce jsou nejhoršími pro výcvik vojska. Jsou krátké dni, špatné počasí, nelze venku tábořiti a pod. Proto také některé státy, jako Jugoslavie a ltalie mají největší stav vojska v měsících letních. Uvádím to nikoliv proto, že bych se přimlouval pro povolávání vojínů v letních měsících, kdy je potřebí, zejména při polních pracích, mnoho pilných rukou, nýbrž proto, abych ukázal, jaké různé těžké problémy spojeny jsou s otázkou presenční služby vojenské. Uznáváme-li, že vojsko je pro náš stát nutností a věnujeme li tak značné obnosy na jeho udržování, potom nutno se starati, aby i po této stránce armáda naše byla přizpůsobena tak, aby i po stránce technicko-vojenské svým úkolům řádně vyhovovala. Československá strana lidová právě z těchto důvodů bude podporovati vše, co povede ke kvalitativnímu zlepšení našeho vojska, neboť očekává, že zdokonalením naší armády dojde se ke zkrácení služby vojenské a zmenšení stavu našeho vojska.

Slavná sněmovno! Mezi předloženými osnovami je též návrh zákona o umísťování déle sloužících poddůstojníků. Přijetím tohoto zákona má se dosíci většího počtu déle sloužících poddůstojníků v armádě. Při té příležitosti dovolil bych si upozorniti na tuto věc:

Počet poddůstojníků během dvou let má se rozmnožiti z 2000 na 8000. Myslím, že po této stránce bude třeba právě z důvodů vojenských i státních veliké opatrnosti při přijímání poddůstojníků, aby se to nedálo příliš překotně a bez náležitého výběru. Upozorňuji zvláště, aby dáván byl dobrý pozor, aby na důležité posice, jaké v naší armádě zaujímají poddůstojníci, nedostávali se členové takových stran, resp. takové strany, jež projevuje podezřelý zájem o armádu a jež nijak se netají, že armády chce použíti ke svým rozvratným cílům. Dále upozorňuji na to, aby při výběru poddůstojníků byl brán vůbec zřetel nejen k jejich odborné, ale i mravní kvalifikaci a způsobilosti, neboť postavení déle sloužících poddůstojníků je v armádě zvláště významné a odpovědné. Vždyť tito lidé dostanou do svých rukou na dlouhou dobu veškerou zdravou mládež našeho národa ve chvíli nejdůležitější, kdy z jinocha stává se muž. Co mohou udělati z této mládeže, s myslí ještě vláčnou a přístupnou, schopní a poctiví poddůstojníci, kteří jsou s ní v nejužším styku, ale jaké škody zase na druhé straně mohou způsobiti poddůstojníci hrubí, nevzdělaní a cyničtí! Jak zřejmo, je tu právě veliký a opravdový zájem státu, aby k tomuto povolání byli přijímáni lidé nejen schopní, ale skuteční gentlemani.

Slavná sněmovno! Přicházím k dalšímu problému, k jehož řešení dává podnět předložená osnova zákona o volebním právu příslušníků branné moci a četnictva, to je k otázce poměru vojska k politickému životu. Staré armády za monarchistického režimu problému tohoto neznaly. Armáda rakouská na př. byla nejen odpolitisována, ale i odnacionalisována s tím zřejmým úmyslem, aby mohla býti tmelem říše národnostně tak různorodé. Otázka poměru vojska k politickému životu stala se akutní teprve v armádách demokratických států, zvláště uvážíme-li, že všechny převraty, jež po válce se v jednotlivých státech staly, na př. v Polsku, Řecku, Italii, Španělsku, Portugalsku a jinde, byly vykonány vojskem. A tu jeví se nám problém politického života u vojska jako jedna z nejdůležitějších otázek našeho státu. A tu se naskytují dvě otázky: předně, má-li býti vojsko orientováno o věcech státních a zásadách jeho politiky a za druhé, má-li se vojsko přímo zúčastniti politického života a zvláště má-li vykonávati volební právo.

Na první otázku je rozhodně nutno odpověděti kladně: Ano, vojsko má býti obeznámeno s ideovým základem státu a musí míti hluboké a pevně založené vědomí soudržnosti se státem, musí býti prodchnuto vřelým vlasteneckým citem a státním cítěním se státem, za který má po případě i svůj život položiti. Po té stránce je zvláště potřebí zdůrazniti, že tomuto státnímu a vlasteneckému cítění vojínů musí býti dán pevný základ již ve školách. Do škol našich musí býti opět zaveden onen vychovávací směr, kterým se řídila i stará česká škola, jež zvláště se vyznačovala vřelým vlasteneckým cítěním a výchovou k tomuto cítění.

Choulostivější je však otázka druhá, zda vojsko má bráti přímou účast na politickém životě státu a zda má zvláště vykonávati volební právo do obcí a zákonodárných sborů. Naše oposice velmi prudce útočí na vládu, jež je toho mínění, že branná moc volebního práva míti nemá. A tu mi dovolte malou otázku: při všech volbách, jež se konaly jak do Národního shromáždění, tak i do obcí, shodly se politické strany, mezi nimi i strany socialistické, že se zdrží volební agitace ve vojsku. Proč ta opatrnost? Protože každému bylo zřejmo, že tu jde o věc závažného a zvláště velmi choulostivého významu. Jednotlivé strany samy instinktivně cítily, že volební agitace a politika do kasáren a mezi vojsko nepatří. Víme, že zvláště někteří důstojníci a poddůstojníci trpce nesou odnětí volebního práva a cítí toto odnětí jako občanskou degradaci a i morální ponížení před celou veřejností. Ale těchto úmyslů zde jistě nebylo a příčiny, pro které vojínům bylo volební právo odňato, jsou mnohem vyšší, a abych tak řekl, ideálnější.

Dám v této příčině mluviti známému vojenskému odborníku, jenž napsal: Aktivní volební právo znamená pro vojsko zatažení do volebních sporů stran na škodu vojska, jakožto poslušného a pohotového nástroje v rukou státu. Politické strany mají sice zvýšený, ale docela specielní zájem na vojsku jako na voliči. Vojsko se stává předmětem stranické agitace, podporované sliby. Vojín zatažený do politického boje, ocitne se v konfliktu s určitými stranami a dá se svésti k násilným činům, jak ukazují zkušenosti nedávných dnů. Do vojska se vnášejí elementy nejednotnosti a politických vášní. Avšak agitace stran na daném podkladě má na zřeteli, že vojsko může býti obráceno i proti státu neb alespoň proti vládě, která jej spravuje. Skutečnost, že vojín je materielně odvislý od státu a od vlády, představované vojenskou správou, že proti ní zdvihá určité nároky, skoro jako by šlo o zaměstnance a zaměstnavatele, dává agitaci politických stran ve vojsku docela přirozeně hrot proti vládě, a to i když strana není v otevřeném rozporu s vládou, jak ukazuje zkušenost. A právě této vládě má vojsko podle svého účelu býti poslušným nástrojem. Touto cestou dojde se velmi rychle k tomu, že vojáci cítí se spíše exponentem strany než státní myšlenky.

Slavná sněmovno! Nejsme ovšem tak bláhovými, abychom se domnívali, že odnětím volebního práva bude již vymýcena politika z vojska a armáda odpolitisována. Aby se tak stalo, k tomu je třeba ještě celé řady jiných činitelů, z nichž zvláště jmenuji potřebu zdravého života v důstojnickém sboru, dále spokojenost důstojníků a poddůstojníků zvláště po stránce materielní, a konečně i to, aby vojenská správa sama politiku do armády nezaváděla a vojsko politicky nerozrušovala. Připomínám tu z roku loňského dvě aféry, které velmi ohrozily právě po stránce politické vnitřní život armády. Byla to především aféra, socialisty úplně bezdůvodně vyvolaná, dnes již zesnulého a k smrti uštvaného biskupa Bombery, a potom aféra generála Gajdy. Celý podklad těchto afér byl především politický, a způsob, jakým si vojenská správa při jejich řešení počínala, byl tak neobratným, že škody z toho pro armádu vzniklé jsou skutečně velké. Má-li býti armáda odpolitisována, musí nejvyšší vojenská správa v prvé řadě toho dbáti, aby se zbytečně nezaplétala do politiky a politických afér, jež by pro další vývoj našeho vojenství mohly se státi katastrofálními.

Slavná sněmovno! Mluvím-li již o těch různých problémech československé armády, budiž mi na konec dovoleno, abych se zmínil ještě o jedné záležitosti, jež je právě pro vojsko i republiku naši nedozírného významu. Je to otázka discipliny v armádě. Myslím, že mezi námi není nikoho, kdo by nepřisvědčil, že discipliny v armádě je na výsost třeba a že by bez pevné kázně sotva vojsko bylo možné. O potřebě discipliny v armádě jsme tedy jistě všichni shodni, ale rozcházeli bychom se v tom, jakými cestami se této discipliny má dosíci. Někteří vojenští odborníci dokazují, že vojsku je třeba takové discipliny, jež vojína vede přímo k mechanickému jednání. Nechci o této věci pronášeti svůj úsudek, ale tolik chci zdůrazniti, že kázeň vojska i přes její bezpodmínečnost a příčinný mechanismus musí býti přece jen radostnou a samovolnou. Dosáhnouti takové kázně, zvláště u českého člověka, náchylného k resistenci, pacifismu, humanitářství a materialismu, není tak snadné a lehké a vojenská správa musí tu mnoho přemýšleti, jak tuto disciplinu praktikovati, aby byla též shodná s našimi demokratickými řády a zásadami demokratické armády.

A tu poukazuji k tomu, že k výchově řádně disciplinované a spořádané armády je vedle elementů ryze vojenských třeba též činitelů mravních, neboť čím byla dosažena ona úžasná a všeobecně obdivovaná disciplina u německé armády? Vojenští odborníci učí a věc vysvětlují tím, že německý národ byl veden pevně a poctivě smýšlející vládou ke kázni, bohabojnosti, k autoritě a vůbec ke všem občanským vlasteneckým ctnostem, při čemž vládě zvláště oddaně pomáhal učitel.

Slavná sněmovno! Zde jsme právě u jednoho bodu, který nás vede k tomu přesvědčení, že předvýchovy k vojenskému stavu je opravdu třeba, ale nikoliv snad v tom smyslu, aby mládež školní nebo škole odrostlá se učila stříleti a se zbraní zacházeti, nýbrž v tom směru, aby byly vštěpovány již ve škole, v rodině, v letech dětských a jinošských příštím obráncům vlasti pevné zásady pravé mravnosti a vlasteneckého cítění, jež z nich pak udělají na vojně dobré vojáky. Vojenská správa neměla by zapomínati na tyto mravní činitele, jež jsou základem k výchově dobrých vojínů a měla by se starati, aby právě mravní výchovy dostalo se vojínům nejplnější měrou. Netřeba tu ovšem připomínati věc všeobecně známou a nejslavnějšími pedagogy kolikráte zdůrazněnou, že mravní výchově se nejlépe daří na půdě náboženské a právě proto náboženství by mělo býti více uplatněno v armádě a ve výchově vojínů, aby tito skutečně se stali ozdobou a ctí československého národa.

Z těchto důvodů, jež dovolil jsem si přednésti, lidová strana bude celým svým vlivem pracovati k tomu, aby československému státu dostalo se zdatné, dobře disciplinované a po každé stránce spořádané armády, armády takové, jež by byla nejenom ctí, ale také ve chvíli nebezpečí řádnou jeho obranou a oporou.

Předložené osnovy zákonů zdají se k tomu směřovati a proto lidová strana bude hlasovati pro jejich přijetí. (Potlesk.)

Na konec ještě dovoluji si navrhnouti tuto resoluci: Resoluce k vládnímu návrhu zákona o umísťování déle sloužících poddůstojníků.

Vláda se vybízí, aby při umísťování vysloužilých déle sloužících poddůstojníků bylo též plně dbáno zájmů oněch zaměstnanců, kteří v den podání osnovy nového zákona byli již v jakémkoli služebním poměru ve službách úřadů, ústavů, podniků a korporací, na něž se zákon o umísťování délesloužících poddůstojníků bude vztahovati.

Vláda se vybízí, aby umísťování délesloužících poddůstojníků dělo se skutečně jen do nejnižších platových skupin příslušných zaměstnaneckých kategorií a kde těch není, tedy na místa čekatelská. Působnost certifikátu nechť dále nesahá.

Při stylisaci vládního nařízení k §u 7 nového zákona a při praktikování zákona budiž přihlíženo k tomu, aby umísťováním délesloužících nebyli poškozováni oni oficianti, úředničtí čekatelé, zřízenci, zřízenečtí čekatelé a pomocní zřízenci, kteří budou míti delší skutečnou dobu a budou fysicky staršími. Při povyšování, resp. jmenování do vyšších kategorií zaměstnaneckých, nechť je brán zřetel jedině na kvalifikaci zaměstnanců a nikoli na certifikát.

Aby nynějším občanským zaměstnancům vojenské správy, zejména však oficiantům a pomocným zřízencům, při praktikování tohoto zákona byl aspoň částečně umožněn služební postup, vláda se vybízí, aby v dohodě s vojenskou správou pro první dobu zmírnila příliv déle sloužících poddůstojníků na místa občanských zaměstnanců u vojenských úřadů, útvarů, ústavů a podniků. Kompensací za to, aby pak délesloužícími byli v potřebném měřítku doplňovány první dobu kategorie zaměstnanecké s vojenskou organisací, kromě vězeňské stráže. (Výborné! Potlesk.)

Předseda (zvoní): Dalším přihlášeným řečníkem je pan posl. Kopasz. Uděluji mu slovo.

Posl. Kopasz: R. 1918, keď sa vojna skončila a utvorila sa Československá demokratická republika na ruinách starej monarchie ako samostatný štát, vojsko vracalo sa domov a utváraly sa československé pluky z tých najchudobnejších chlapcov. V týchto plukoch panovalo samé bratstvo a láska jedného ku druhému, nebolo rozdielu medzi mužstvom a dôstojníkmi. Táto jednota panovala tiež medzi robotníctvom. Táto jednotnosť ťažko padla kapitalistickej triede, ale v tú dobu nemala táto žiadneho východiska k tomu, že by uchvátila moc na seba, a preto začala kuvať pikle so starými rakúsko-uhorskými dôstojníky a pátery proti tejto jednotnosti robotníctva a vojska. Keď sa jej podarilo robotníctvo rozbiť, prišlo na rad vojsko. V tomto začali znova zariaďovať kasty a čím ďalej tým stále väčšiu disciplinu, takže dnes, keď sme už nemali mať len nepatrnú čiastku vojska na udržanie poriadku, dnes sa československý parlament má zaoberať so samými vo jenskými predlohami. Medzi predlohami je i vládny návrh tisk 849, o umiesťovaní dlhšie slúžiacich poddôstojníkov, o tak zv. certifikátistoch, ktorý zákon bol uvedený i v starej monarchii.

R. 1919 revolučné Národné shromaždenie tento zákon zrušilo ako pozostatok rakúskeho režímu. V dôvodovej zpráve štátne-zamestnaneckého výboru, tisk 441, zo dňa 30. januára 1919, sa medzi iným hovorí:

"Zrušenie tohoto zákona znemožní na budúce, aby poddôstojníci, ktorí podľa vojenského osvedčenia vstupovali do štátnych služieb a tým ostatným dlhšie slúžiacim štátnym zamestnancom zabraňovali dosiahnuť definitívy, nabývali prednostných práv pred menovanými zamestnancami. Zrušením tohoto zákona je vyhovené dlhoročnému oprávnenému volaniu tých zamestnancov v štátnych službách, ktorí pre tento zákon trpeli. Tým bude odstránený pozostatok rakúskeho režímu, ktorým predovšetkým uznané boly výsady militaristickej kasty a pre tieto výpomocní sluhovia a úradníci nemohli dosiahnuť svojho existenčného zabezpečenia."

Revolučné Národné shromaždenie, keď roku 1919 tento zákon rušilo, malo na zreteli medzi iným i tých 588.000 válečných mrzákov, ktorí prišli o svoje zdravie vo svetovej vojne, ale preto, aby mohli konať tú službu, ktorú predtým konali certifikátisti. Z tých 588.000 válečných poškodencov do tohoto času nebolo umiestené v štátnej službe ani 1 %. Pravda, od toho času uplynulo už 8 rokov, ako ten zákon bol zrušený. Vtedy ešte vládni činitelia rozmýšľali demokraticky a svojimi hlavami. Dnes tomu nie je tak. Terajší vládni činitelia nerozmýšľajú svojimi hlavami, ale plne plnia rozkazy západných kapitalistických štátov, ktoré majú na zreteli ozbrojenie celého sveta proti sovietskému Rusku. (Tak je!)

Související odkazy



Přihlásit/registrovat se do ISP